Jak pokonać w Google Allegro, Ceneo i innych gigantów? Case study SEO i Google Ads - Ekofabryka

Jak pokonać w Google Allegro, Ceneo i innych gigantów? Case study SEO i Google Ads - Ekofabryka

Allegro należy do grona TOP 10 największych serwisów e-commerce na świecie. Dominujący gracz na polskim rynku marketplace’ów porównywany jest do takich platform jak Amazon, Ebay czy Aliexpress. Najpopularniejszą porównywarkę cen w Europie - Ceneo - odwiedza miesięcznie już ponad 23 miliony Internautów. Oba te serwisy zajmują niezmiennie dominującą pozycję w polskim Google. Czy da się pokonać takich gigantów? 

Sprawdź, jak w krótkim czasie wypromowaliśmy nowo powstałą witrynę i wyprzedziliśmy konkurencję, pozycjonując ją na frazy kluczowe z wyszukiwalnością na poziomie kilku, a nawet kilkunastu tysięcy zapytań miesięcznie. 


O firmie Ekofabryka

ekofabryka logo

Ekofabryka to firma, która powstała z troski o środowisko naturalne. Dziś jest liderem w dostawie funkcjonalnych pojemników do segregacji odpadów, mając swój wkład w ochronę przyrody. W ofercie firmy znajdują się także kompostowniki, zbiorniki na deszczówkę, akcesoria do pojemników na odpady, a także szereg innych produktów pozwalających utrzymać czystość i wykorzystać cenne surowce wtórne. 

Budowanie świadomości ekologicznej stanowi kluczowy aspekt funkcjonowania przedsiębiorstwa. Najlepszym tego przykładem jest starannie wyselekcjonowana oferta sklepu internetowego, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na blogu oraz w social mediach, promowanie ciekawych nowinek i ekorozwiązań ze świata, a także zaangażowanie firmy w organizację lokalnych imprez przepełnionych kreatywnymi grami ekoedukacyjnymi. Misją firmy jest również budowanie ekoświadomości wśród najmłodszych, co znajduje odzwierciedlenie w projektach skierowanych do szkół i przedszkoli. 

Ekofabryka każdego dnia udowadnia, że selekcja odpadów u źródła ma ogromny wpływ na zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych. Wszystkie produkty dostępne w sklepie internetowym pochodzą od starannie wyselekcjonowanych dostawców, dobieranych pod kątem ekologicznego podejścia do biznesu. Większość z nich posiada niezbędne certyfikaty i atesty. Oferta Ekofabryki skierowana jest do firm, instytucji oraz klientów indywidualnych. 

Problem do rozwiązania

Już na samym początku istnienia swojej strony internetowej Ekofabryka powierzyła nam działania z zakresu pozycjonowania oraz prowadzenia kampanii Google Ads. Wybór agencji SEM/SEO nie był dla niej łatwy, ale ponad 2-letnia współpraca pokazała, że była to jedna z najlepszych decyzji rozwojowych firmy. W pełni powierzono nam działania dotyczące widoczności w Google i reklamy w Internecie. Zaczynaliśmy od zera, mierząc się z dużą konkurencją na rynku. Stanęliśmy w obliczu następujących problemów do rozwiązania:

  • zbudowanie od podstaw skutecznej strategii działań i promocji w wyszukiwarce Google – SEM/SEO,
  • nadrobienie działań względem konkurentów działających znacznie dłużej na rynku i mających dłuższy staż w wyszukiwarce Google,
  • sprawne uzyskanie pierwszych transakcji celem urentownienia inwestycji i uzyskania pierwszych zysków dla sklepu,
  • bardzo konkurencyjna branża do wypozycjonowania w Google z uwagi na asortyment, oferowany również przez bardzo znane sklepy, takie jak Castorama, Leroy Merlin czy IKEA, a także dostępny w popularnych agregatach.

Cele krótko- i długoterminowe

Klientowi zależało na tym, aby być wszędzie tam, gdzie potencjalni klienci mogą poszukiwać pojemników na śmieci oraz innych produktów związanych z gospodarowaniem odpadami. Za cel główny obraliśmy zatem uzyskanie przez firmę statusu lidera w Internecie w zakresie dostarczania ekorozwiązań dla firm i gospodarstw domowych. 

Miały temu posłużyć cele pośrednie:

  • szybkie zwiększenie widoczności (jeszcze zanim pojawią się pierwsze efekty pozycjonowania),
  • wygenerowanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania,
  • uzyskanie wysokich pozycji dla najważniejszych fraz,
  • nieustanne dostarczanie wartościowego ruchu na stronę,
  • wzrost liczby odwiedzin i zapytań przez stronę,
  • stała promocja standardowego asortymentu (pojemniki i kosze do segregacji),
  • sezonowe promocje na wybrany asortyment (np. pojemniki na piasek i sól),
  • budowanie rozpoznawalności brandu i wizerunku eksperta w branży. 

Wyzwania

Największym wyzwaniem okazała się dla nas olbrzymia konkurencja, rozumiana nie tylko w kontekście firm o podobnym profilu działalności - z długą historią i ugruntowaną pozycją na rynku, ale także w kontekście innych wszechobecnych serwisów i tzw. agregatów zrzeszających oferty różnych dostawców oraz umożliwiających porównywanie cen. Po wpisaniu do wyszukiwarki ogólnych fraz kluczowych, na liście wyników pojawiały się następujące serwisy: Allegro, Castorama, OBI, Leroy Merlin, IKEA czy Homebook. 

Konkurowanie z tak bardzo rozpoznawalnymi serwisami, mogącymi w dodatku pochwalić się znacznie dłuższym stażem w wynikach organicznych, stanowiło dla nas ogromne wyzwanie, również w zakresie działań podejmowanych w ramach kampanii Google Ads. Musieliśmy przebić się przez duże firmy biorące udział w aukcjach, dysponujące przy tym dużym budżetem reklamowym (głównie wspomniane wyżej markety budowlane, Allegro czy Ceneo). 

Podjęte działania

Realizacja wyznaczonych celów wymagała ścisłej współpracy z agencją SEM/SEO. Ekofabryka w pełni powierzyła nam działania z zakresu reklamy w Google:

Pozycjonowanie sklepu internetowego 

Analityka

  • dobór fraz zapewniających ruch i sprzedaż,
  • analiza rozwiązań konkurencyjnych.

SEO-optymalizacja

  • wdrożenie zmian na podstawie rozwiązań konkurencyjnych,
  • przebudowa drzewa kategorii pod kątem ruchu,
  • solidna optymalizacja LP (Landing Pages),
  • wdrożenie drobnych zmian poprawiających UX (User Experience),
  • wysyłka wskazówek i wytycznych dla klienta.

Treści

  • analiza słów kluczowych użytych na stronach konkurencji,
  • stworzenie treści generujących duży zasięg.

Linki

  • publikacja linków podnoszących wartość strony dla wyszukiwarek.

Dalsze analizy i nowe plany

  • cykliczny audyt prowadzonych prac,
  • planowanie kolejnych zmian i ich realizacja.

Kampanie Google Ads 

Uzupełnieniem działań SEO była regularnie prowadzona kampania Google Ads, która pozwoliła zintensyfikować działania zmierzające do pozyskania grupy docelowej. W pierwszej kolejności utworzyliśmy złożoną strukturę kampanii tekstowych, produktowych i graficznych dla całego asortymentu. Postawiliśmy również na natychmiastową promocję nowych produktów i sezonowych akcji - dzięki temu mogliśmy liczyć na szybkie zwiększenie widoczności, jeszcze zanim pojawiły się pierwsze efekty pozycjonowania dla nowo wprowadzanych kategorii. 

Osiągnięte efekty

Skoordynowane wspólnie działania spowodowały, że Ekofabryka znajduje się obecnie w TOP 3 na najbardziej kluczowe dla swojego biznesu hasła. Podjęte działania z zakresu pozycjonowania i prowadzonych kampanii Google Ads pozwoliły również przetrwać w największym kryzysie związanym z COVID-19, kiedy to firmy oraz klienci instytucjonalni nie dokonywali zakupów na taką skalę jak obecnie czy w okresie przed pandemią. 

Na sukces prowadzonych przez nas działań wpływ miała nie tylko dobrze przemyślana i skutecznie wdrożona strategia SEO, ale też duży wkład i zaangażowanie ze strony klienta, który mocno z nami współpracował, trzymając się wszystkich zaleceń i doinwestowując projekt, jeśli zaistniała taka potrzeba. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Efekty osiągnięte w okresie 2019-2020:

  • wzrost sesji o 319% - 7529 (sierpień 2019) vs 24001 (kwiecień 2021),
  • wzrost nowych użytkowników o 171%,
  • wzrost transakcji o 71%.
efekty pozycjonowania porównanie
Porównanie efektów: pierwszy rok współpracy vs 2 lata później

Poniższy wykres obrazuje wzrost widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy, a więc w dobie koronawirusa.

wzrost widoczności strony internetowej
Wzrost widoczności w ostatnich miesiącach

Ogólne słowa kluczowe, które znalazły się w TOP 5 wyszukiwarki Google już po średnio 8 miesiącach pozycjonowania nowo utworzonego serwisu:

  • kosze do segregacji – 12 100 zapytań średnio miesięcznie (obecnie fraza w TOP 1, wyprzedziliśmy tym samym takie serwisy jak Allegro, Ceneo, IKEA, Leroy Merlin czy Castorama),
  • kosze na odpady – 1 600 zapytań średnio miesięcznie (obecnie fraza w TOP 1, wyprzedziliśmy tym samym takie serwisy jak Allegro, Castorama, Ceneo czy OBI),
  • pojemniki do segregacji – 4 400 zapytań średnio miesięcznie (obecnie fraza w TOP 1, wyprzedziliśmy tym samym takie serwisy jak Allegro, Castorama, Ceneo czy IKEA),
  • pojemniki na śmieci – 8 100 zapytań średnio miesięcznie (obecnie fraza w TOP 2, zaraz za Allegro, wyprzedziliśmy tym samym takie serwisy jak Castorama, OBI, Ceneo, Media Expert czy Leroy Merlin).

Według  narzędzia SEMSTORM witryna zdobywa pozycję lidera pod kątem widoczności fraz w TOP 10 ze znacznie dłużej prosperującymi serwisami:

wzrost widoczności fraz w TOP10
Wzrost widoczności fraz w TOP 10

Już w tej chwili serwis ekofabryka.com.pl osiąga znacznie lepsze parametry dotyczące obecności w TOP 3:

wzrost widoczności fraz w TOP3
Wzrost widoczności fraz w TOP 3

Prześcignęliśmy również duże i znane agregaty, takie jak Allegro, co obrazuje poniższa grafika:

wzrost pozycji względem konkurencji
Wzrost pozycji względem najbliższych konkurentów

Kampanie Google Ads

Efekty osiągnięte w okresie 2019-2020:

  • wzrost transakcji o 198,56%,
  • wzrost ROAS o 1818,85%,
  • wzrost sesji o 205,94%,
  • wzrost nowych użytkowników o 232,42%.

Efekty osiągnięte w okresie: I kwartał 2020-I kwartał 2021:

  • wzrost transakcji o 39,07%,
  • wzrost ROAS o 37,72%,
  • wzrost sesji o 3,53%.

Utrzymaliśmy tendencje wzrostowe dla wszystkich kluczowych parametrów, takich jak: przychody, liczba transakcji, ROAS, nowi użytkownicy czy liczba sesji. Zaobserwowaliśmy jednocześnie tendencje spadkowe dla wartości CPC czy współczynnika odrzuceń. Odnotowaliśmy wysoki procent wyświetleń wszystkich reklam na tle największych konkurentów, zdobywając również znaczącą przewagę nad konkurentami o dłuższym stażu i podobnym asortymencie.

Wzrost liczby nowych użytkowników na przestrzeni całego okresu współpracy (grudzień 2017-obecnie)

wzrost liczby użytkowników

Wzrost liczby kliknięć na przestrzeni całego okresu współpracy (grudzień 2017-obecnie)

wzrost liczby kliknięć

Wzrost liczby transakcji na przestrzeni całego okresu współpracy (grudzień 2017-obecnie)

wzrost liczby transakcji

Wzrost wartości ROAS na przestrzeni całego okresu współpracy (grudzień 2017-obecnie)

wzrost wartości ROAS

Spadek CPC na przestrzeni całego okresu współpracy (grudzień 2017-obecnie)

spadek CPC

Udział wszystkich reklam w wyświetleniach na przestrzeni całego okresu współpracy (grudzień 2017-obecnie)

udział reklam w wyświetleniach

Podsumowanie i plany

Bez wątpienia kluczowa dla osiągnięcia tak dobrych rezultatów była współpraca klienta, dobra komunikacja oraz jasno sprecyzowane cele długofalowe.

Budżet

Realizowana przez nas usługa pozycjonowania strony była odpowiednio doinwestowywana przez klienta, jeśli wymagała tego sytuacja oraz były ku temu uzasadnione potrzeby wynikające z analiz konkurencji i TOP 10. To pozwoliło nam nie zwalniać tempa, a także reagować wcześniej na zmienne środowisko, w którym działamy.

Współpraca

Podczas całego okresu trwania umowy mogliśmy liczyć na sprawną realizację wytycznych, otwartość na sugestie i nowe pomysły, a także szukanie wspólnych rozwiązań i dialog. Możemy śmiało powiedzieć, że klient jest współtwórcą naszego sukcesu, ponieważ wszystkie nasze zalecenia były przez niego realizowane bardzo sprawnie. Wartość dodaną stanowi również samodzielna działalność klienta w zakresie content marketingu, tj. tworzenie pod naszym nadzorem opisów produktów zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych i prowadzenia bloga firmowego.

Czas

Klient rozumiał aspekty SEO/SEM, a także czas oczekiwania na rezultaty w przypadku pozycjonowania. Podczas współpracy klientowi zależało przede wszystkim na profesjonalnym i kompleksowym podejściu oraz doradztwie, co zapewniał sztab naszych specjalistów. 

Oczywiście w dalszym ciągu kontynuujemy współpracę z firmą Ekofabryka, realizując działania z zakresu SEO oraz Google Ads. Dążymy do utrzymania osiągniętych dotychczas efektów i zdobywania dalszych wzrostów. Zwiększamy zasięgi i pracujemy nad jeszcze mocniejszym utrwalaniem marki w świadomości klientów. Skupiamy się na utrzymywaniu stałych kampanii tekstowych i produktowych na najwyższym poziomie. W planach mamy także realizację kampanii świadomościowych w postaci grafik i wideo, kampanii sezonowych oraz nowych typów kampanii multimedialnych. 

Chcesz dołączyć do grona branżowych liderów w Google? Zamów bezpłatny audyt SEO i sprawdź popularność Twojej strony internetowej.

Umów się na darmową konsultację ze Specjalistą SEM/SEO i uzyskaj gotową odpowiedź na to, jak wyprzedzić konkurencję. 

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 8 opinii

Chcesz pozyskać nowych klientów z Internetu?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Bezpłatna analiza strony
Darmowa konsultacja ze
Specjalistą SEM / SEO