Marketing w Internecie

Wszystko co powinieneś wiedzieć na start – czym jest, elementy, korzyści, czy warto?

Kiedyś kojarzony ze standardowymi formami reklamy, związany z public relations, brandingiem i komunikacją korporacyjną. Dziś marketing tradycyjny ustępuje miejsca marketingowi internetowemu, wiążąc się głównie z pozycjonowaniem stron internetowych, reklamami Google AdWords czy e-mail marketingiem. Zamiast papierowych ulotek czy komunikatów radiowych przedsiębiorcy wykorzystują blogosferę, profile społecznościowe, banery graficzne czy reklamy video. Do czego dążą i dlaczego stawiają na marketing internetowy?

Marketing internetowy SEMPIRE

Czym jest marketing internetowy?

Żeby dokładniej przyjrzeć się wszystkim zagadnieniom związanym z marketingiem internetowym, należy najpierw zrozumieć znaczenie ogólnego pojęcia „marketing”.

Marketing to przede wszystkim proces oparty na szczegółowo obmyślonej strategii. Jego istotą jest wolna wymiana oraz oferowanie grupie docelowej produktów i usług, podsiadających określoną wartość. W wyniku procesu marketingowego przedsiębiorca odnosi dalekosiężne skutki i dociera do coraz szerszego grona odbiorców, potencjalnie zainteresowanych jego ofertą. Marketing realizowany jest przy użyciu różnorodnych narzędzi, za pomocą których zdobywa możliwie największą liczbę klientów i w konsekwencji – zwiększa zyski firmy.

Często „marketing” przyrównuje się do pojęcia „promocji” produktu bądź usługi. Jednak znaczenie terminu „marketing” jest dużo szersze, gdyż obejmuje:

  • wymianę informacji z rynkiem;
  • opracowanie strategii wdrożenia produktu na rynek; analizę cen rynkowych; określenie grupy docelowej, form promocji oraz sposobów dystrybucji;
  • badania i analizy dotyczące efektów sprzedaży.

Cechy marketingu internetowego – czym różni się od tradycyjnego?

Między marketingiem online a marketingiem tradycyjnym występują zasadnicze różnice. Wynikają one przede wszystkim z form przekazu stosowanych w poszczególnych procesach marketingowych. Poniżej przedstawiono różnice dotyczące poszczególnych aspektów, które odgrywają kluczową rolę w marketingu.

e-marketing marketing tradycyjny
kontakt z Klientem sprawny; możliwość bezpośredniej wymiany informacji z Klientem poprzez wykorzystanie różnego rodzaju form komunikacji online (chat, e-mail, konwersacje na portalach społecznościowych) ograniczony; jednostronny; Klient nie ma możliwości dokonania bezpośredniej wymiany informacji
wiedza o Kliencie obszerna wiedza na temat Klienta; możliwość weryfikacji danych demograficznych, badania zainteresowań, zachowań, zdarzeń z życia Klient masowy, niezdefiniowany
personalizacja przekazu możliwość sformułowania zindywidualizowanych przekazów; dostosowanie ich do różnych grup odbiorców potrzeba uniwersalności, ograniczona możliwość personalizacji przekazu
zasięg nieograniczony czas i zasięg geograficzny (kierowanie globalne, lokalne) ograniczenie czasowe i zasięgowe przekazu
elastyczność możliwość dynamicznego wprowadzania zmian; bieżąca kontrola aktywności przekazu; sprawna reakcja na zapotrzebowanie rynku ograniczona możliwość ingerencji w stworzony przekaz; pośrednia kontrola
koszty możliwość pełnej optymalizacji kosztów i dostosowania ich do specyfiki branży stosunkowo duże koszty niezależnie od branży
efekty mierzalność efektów dzięki narzędziom analitycznym niemierzalność efektów

Elementy marketingu internetowego i charakterystyka

Marketing w sieci realizowany jest w różnych formach. SEO, kampanie Google AdWords, video marketing czy mailing to kilka podstawowych pojęć, które nierozerwalnie wiążą się z marketingiem internetowym. Poniżej zamieszczona została charakterystyka poszczególnych elementów wchodzących w zakres e-marketingu.

  • Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie witryny internetowej w wyszukiwarce Google oparte jest na specjalistycznych działaniach, dzięki którym strona www pojawi się na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu konkretnych słów kluczowych. Pozycjonowanie wiąże się ze specjalistyczną wiedzą techniczną, posiadaniem odpowiednich zapleczy linkowych oraz znajomością aktualnych wytycznych wyszukiwarki. Jest nierozerwalnie związane z działaniami SEO. Stanowi proces – złożony i długotrwały, wymagający fachowej wiedzy. Znajomość aktualnych trendów oraz profesjonalne opracowanie strategii i działań optymalizacyjnych zapewni Specjalista SEO / ds. pozycjonowania z dobrej agencji SEM i SEO.

  • Linki sponsorowane Google AdWords

Kampanie reklamowe AdWords pozwalają zyskać obecność w płatnych wynikach wyszukiwania, w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych (sieć wyszukiwania, sieć partnerów Google). Zaletą kampanii reklamowych AdWords jest możliwość samodzielnego i dynamicznego ustalania stawek za kliknięcie oraz ogólnych wydatków dziennych/miesięcznych. AdWords daje sposobność dokładnego targetowania reklam na konkretnych odbiorców, zasięg geograficzny oraz miejsca docelowe. Bardzo duża elastyczność oraz możliwość bieżącego wglądu w statystyki, a co za tym idzie – mierzalność efektów – to kolejne korzyści przemawiające za wyborem tej formy marketingu internetowego, szczególnie w przypadku przedsiębiorstw o sezonowych trendach działalności.

  • E-mail marketing

Marketing e-mailowy to element marketingu internetowego, bazujący na poczcie elektronicznej. Może być on realizowany w różnych formach: jako newsletter, mailing czy autoresponder. Stanowi jeden z najstarszych rodzajów e-marketingu. Umożliwia on szerzenie informacji o aktualnej ofercie, nowościach oraz pozwala na kreowanie wizerunku firmy. Wysyłane wiadomości e-mail mogą być odpowiednio personalizowane, dzięki czemu mogą trafniej docierać do docelowych odbiorców.

  • Content

Content to treści zamieszczane w witrynie internetowej lub na profilach społecznościowych. Polega na redagowaniu atrakcyjnych, unikalnych i wartościowych dla odbiorcy tekstów, które nie tylko pomagają w pozycjonowaniu strony, ale także wpływają na kreację pozytywnego wizerunku firmy. W ramach budowania wartościowego contentu tworzy się atrakcyjne opisy produktów, przygotowuje artykuły blogowe lub teksty wzbogacające wiedzę odbiorców na temat oferowanych produktów lub usług.

  • Social Media – Facebook

Obecnie marketing internetowy prężnie rozwija się w social mediach, w szczególności na Facebooku. Posiadanie firmowego profilu na tym portalu to standard większości nowoczesnych, rozwiniętych firm. Marketing prowadzony na Facebooku pozwala na sprawną komunikację z odbiorcami a także daje możliwość promowania własnej oferty wśród szerokiego grona użytkowników. Najbardziej popularnym narzędziem wykorzystywanym w social mediach jest Facebook Ads, który umożliwia tworzenie zaawansowanych reklam w różnych formatach. Ogromną zaletą tego elementu e-marketingu jest opcja społeczno-demograficznego targetowania przekazów, a także możliwość wyświetlania ich w ściśle określonych dniach i godzinach.

  • Reklama banerowa

Jest to rodzaj reklamy graficznej, która pełni rolę zaproszenia na stronę docelową reklamodawcy. Po jej kliknięciu następuje przekierowanie na stronę firmową. Tę formę reklamy można realizować za pomocą Google AdWords.

  • YouTube

Serwis internetowy YouTube według danych Google odwiedzany jest przez ponad miliard osób miesięcznie. Średnio na miesiąc obejrzane zostaje 6 miliardów godzin materiałów wideo. W serwisie tym tkwi potężny potencjał reklamowy, który pozwala dotrzeć do ogromnej ilości użytkowników. E-marketing na YouTube może być realizowany w formie prowadzenia własnego kanału lub w formie reklam wyświetlanych przed, w trakcie lub obok innych materiałów wideo. Możliwość dokładnego skonfigurowania i kierowania reklam wideo to wielka korzyść, pozwalająca docierać do użytkowników realnie zainteresowanych promowanym produktem czy usługą.

  • Marketing wirusowy

Stanowi element marketingu w sieci, polegający na rozpowszechnianiu reklam przez kolejnych użytkowników. Do marketingu wirusowego zalicza się dodawanie opinii o firmie, rozsyłanie linków do strony docelowej czy bloga firmowego.

  • Artykuły sponsorowane

To specjalnie przygotowane publikacje na popularnych serwisach. Specjalistyczne teksty pełnią w głównej mierze funkcję edukacyjną i budują świadomość marki.

Korzyści  z marketingu w internecie

Wykorzystanie Internetu w strategii marketingowej daje szereg korzyści. Przede wszystkim należy wymienić wśród nich ogromną skalę oddziaływania. Według danych opublikowanych przez Google, w 2014 roku liczba osób korzystających z Internetu na całym świecie przekroczyła 3 miliardy. W samej Europie dostęp do sieci posiada ponad 75% populacji. Ponadto z analiz wynika, że miesięczna ilość godzin spędzonych w Internecie przez każdego użytkownika to średnio 30 godzin. Przybliżone statystyki obrazują dokładnie jak szeroki jest zasięg oddziaływania Internetu i jak wielu potencjalnych odbiorców, zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami można pozyskać reklamą w Internecie.

Poza skalą odziaływania internetowych przekazów, marketing internetowy posiada szereg innych zalet, odgrywających kluczowe znaczenie. Pośród nich wyróżnić można:

  • interaktywność reklamy – możliwość wchodzenia w dialog z Klientem, sprawny przepływ informacji, możliwość pogłębienia wiedzy Klienta
  • wielokierunkowość przekazu – możliwość prowadzenia równoległych strategii marketingowych dla różnych grup docelowych; kierowanie demograficzne, geograficzne, tematyczne; przyjęcie różnych celów marketingowych: sprzedaż, informacja, świadomość marki
  • kreowanie spójnego wizerunku marki poprzez konsekwentną kreację
  • personalizację przekazów
  • automatyzację działań
  • wgląd do statystyk, danych archiwalnych, mierzalność skuteczności np. przy użyciu narzędzia Google Analytics
  • możliwość maksymalnej optymalizacji kosztów i zmian budżetów ad hoc
  • możliwość dotarcia do odbiorców przez całą dobę.

Na co zwrócić uwagę?

Wykorzystanie Internetu w strategii marketingowej daje szereg korzyści. Przede wszystkim należy wymienić wśród nich ogromną skalę oddziaływania. Według danych opublikowanych przez Google, w 2014 roku liczba osób korzystających z Internetu na całym świecie przekroczyła 3 miliardy. W samej Europie dostęp do sieci posiada ponad 75% populacji. Ponadto z analiz wynika, że miesięczna ilość godzin spędzonych w Internecie przez każdego użytkownika to średnio 30 godzin. Przybliżone statystyki obrazują dokładnie jak szeroki jest zasięg oddziaływania Internetu i jak wielu potencjalnych odbiorców, zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami można pozyskać reklamą w Internecie.

Poza skalą odziaływania internetowych przekazów, marketing internetowy posiada szereg innych zalet, odgrywających kluczowe znaczenie. Pośród nich wyróżnić można:

  • interaktywność reklamy – możliwość wchodzenia w dialog z Klientem, sprawny przepływ informacji, możliwość pogłębienia wiedzy Klienta
  • wielokierunkowość przekazu – możliwość prowadzenia równoległych strategii marketingowych dla różnych grup docelowych; kierowanie demograficzne, geograficzne, tematyczne; przyjęcie różnych celów marketingowych: sprzedaż, informacja, świadomość marki
  • kreowanie spójnego wizerunku marki poprzez konsekwentną kreację
  • personalizację przekazów
  • automatyzację działań
  • wgląd do statystyk, danych archiwalnych, mierzalność skuteczności np. przy użyciu narzędzia Google Analytics
  • możliwość maksymalnej optymalizacji kosztów i zmian budżetów ad hoc
  • możliwość dotarcia do odbiorców przez całą dobę.

Wykorzystaj potencjał e-marketingu

Marketing internetowy otwiera szereg możliwości reklamowych firmom z wszystkich branż i regionów. W dobie internetyzacji, stała obecność w wynikach wyszukiwania, na popularnych serwisach i kanałach oraz w social media to podstawa skutecznej promocji każdego brandu. Bycie na bieżąco z aktualnymi trendami w marketingu pozwala podejmować szybkie i skuteczne działania promocyjne. E-marketing umożliwia dotarcie prosto do docelowej grupy, nie ogranicza zasięgu, czasu emisji ani też nie generuje tak dużych kosztów, jak tradycyjne środki przekazu. To główne powody, dla których warto podjąć współpracę z agencją SEO/SEM, która opracuje profesjonalną strategię marketingową i fachowo wesprze wszystkie działania promocyjne w Internecie.