Specjalista SEO – kto to jest i na czym polega jego praca? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Specjalista SEO – kto to jest i na czym polega jego praca?

Istnieje ponad 1,9 miliarda stron w internecie (źródło: websiterating.com). Jeżeli chcesz przebić się w gąszczu konkurencyjnych witryn i znaleźć na TOP liście wyników wyszukiwania, potrzebujesz pomocy kogoś, kto na mechanizmach Google zna się doskonale. Sprawdź, kim jest specjalista SEO i czym dokładnie się zajmuje.

Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli:

  • planujesz zatrudnić specjalistę SEO i chcesz wiedzieć, na co zwrócić uwagę,
  • już współpracujesz z ekspertem od SEO i chcesz wiedzieć, kogo oraz w jakim zakresie masz pod ręką,
  • kandydujesz na stanowisko specjalisty SEO i chcesz poznać tajniki tej pracy,
  • jesteś specjalistą od pozycjonowania i chcesz ocenić oraz zweryfikować zakres swojej wiedzy.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co dobry specjalista SEO uwzględnia w swojej pracy,
  • dlaczego warto go zatrudnić,
  • z jakich narzędzi korzysta ekspert SEO, aby osiągnąć najlepsze wyniki,
  • skąd czerpie aktualną wiedzę i informacje branżowe,
  • jak zacząć pracę jako pozycjoner,
  • ile zarabia specjalista od pozycjonowania. 

Chcesz dołączyć do zespołu Specjalistów SEO w SEMPIRE? Zajrzyj do zakładki Kariera! Nawet jeśli aktualnie nie ma tam ogłoszenia dla Ciebie – aplikuj! W SEMPIRE nieustannie poszukujemy talentów :) 

Chcesz, aby Twojej stronie przyjrzał się doświadczony Specjalista SEO? Skorzystaj z bezpłatnej analizy, dzięki której otrzymasz szereg cennych informacji dotyczących pozycjonowania Twojej witryny.

specjalista seo ds pozycjonowania

Kim jest specjalista SEO?

Specjalista SEO (ang. SEO specialist), określany również jako specjalista ds. pozycjonowania, to osoba o szerokich umiejętnościach technicznych i analitycznych, której celem jest zwiększanie bezpłatnego ruchu organicznego z wyszukiwarek internetowych, poprzez skuteczne pozycjonowanie strony na jak największą liczbę wartościowych dla niej słów kluczowych. 

Obszerna wiedza specjalisty SEO z wielu dziedzin powoduje, że wykonywane przez niego zadania wykazują podobieństwo do pracy:

  • analityka, 
  • UI/UX designera,
  • marketera, 
  • content managera, 
  • blogera, 
  • specjalisty ds. PR,
  • informatyka.

Co cechuje dobrego specjalistę ds. pozycjonowania?

Specjalista ds. SEO musi wykazywać się wieloma cechami, których synergia pozwala prowadzić skuteczne działania w obszarze pozycjonowania stron internetowych. 

Pozycjonera charakteryzują techniczne umiejętności, analityczny umysł, dążenie do realizacji celów i sprawna ocena efektów – a wszystko to w oparciu o coraz większe doświadczenie, ciągłe doskonalenie warsztatu i bycie na bieżąco z nowinkami technologicznymi, a także trendami internetowymi. 

Stąd też najważniejszymi atrybutami specjalistów SEO są:

  • skrupulatność,
  • dokładność,
  • cierpliwość,
  • kreatywność,
  • samodyscyplina,
  • samodzielność,
  • doskonała organizacja pracy,
  • zaangażowanie,
  • chęć ciągłego poszerzania wiedzy,
  • profesjonalizm,
  • komunikatywność,
  • umiejętność analitycznego i technicznego myślenia.

Czym zajmuje się specjalista od SEO?

Specjalista SEO to przede wszystkim doskonały strateg. Już od pierwszego kontaktu ze stroną buduje wyobrażenie o całym procesie pozycjonowania, dostrzega pierwsze błędy związane z jej indeksowaniem, meta tagami, strukturą serwisu czy zawartymi treściami. Widzi także obecny efekt działań off-site/off-page, z którymi wiąże się praca SEO podejmowana na zewnątrz (poza witryną), a więc budowaniem rozpoznawalności marki i pozyskiwaniem jakościowych linków przychodzących.

Szeroka perspektywa i złożoność procesu pozycjonowania pozwala mu na zaplanowanie i podejmowanie prac w kluczowych obszarach, które prezentujemy poniżej.

  • Analiza konkurencji – określenie czynników, dzięki którym witryny konkurencyjne zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na prestiżowe frazy ogólne i wyrażenia z długiego ogona (ang. long tail keywords).
  • Obszar działania – sprecyzowanie zasięgu dla potencjalnych odbiorców: pozycjonowanie lokalne, ogólnokrajowe lub międzynarodowe.
  • Słowa kluczowe (ang. keywords) – dobór potencjalnie najlepszych słów kluczowych, pasujących do tematyki strony i intencji internautów. Ich znajomość pozwala pozycjonerom na optymalizację, czyli najprościej ujmując: dopasowanie zawartości serwisu www do wpisywanych przez użytkowników zapytań w wyszukiwarkę. 
  • Audyt SEO – znalezienie słabych, technicznych stron serwisu internetowego. Specjalista od pozycjonowania poddaje wnikliwej analizie witrynę klienta pod względem bieżących trendów, standardów, a także znanych mu czynników rankingowych, mających wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce Google. 
  • Optymalizacja techniczna – zaplanowanie i przeprowadzenie prac optymalizacyjnych według określonych priorytetów, które przekładają się na wysoką pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Specjalista SEO działa w myśl koncepcji SXO (ang. Search Experience Optimization), łącząc działania SEO (ang. Search Engine Optimization) z UX (ang. User Experience), a więc dbając o optymalizację doświadczeń internautów, która ma niebagatelny wpływ na wzrost konwersji. 
  • Wartościowe treści – ocena contentu znajdującego się w obrębie witryny i ścisła współpraca z copywriterem, zakładająca publikację wysokiej jakości, merytorycznych tekstów to kolejny z etapów pracy specjalisty ds. SEO. Tworzenie i dystrybucja unikalnych treści jest bez wątpienia jednym z najważniejszych działań, które budują wizerunek eksperta w branży i gromadzą wokół marki społeczność postrzegającą ją jako źródło fachowej wiedzy. 
  • Linkowanie (ang. link building) – ekspert SEO poddaje analizie profil linkowy pozycjonowanej strony i planuje prace związane z link buildingiem. Linkowanie zewnętrzne jest doskonałym wsparciem działań SEO, ponieważ buduje zaufanie do strony i zwiększa jej autorytet, a co za tym idzie, wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarkach. 
  • Monitorowanie wyników – generowanie raportów z pozycji fraz kluczowych, wzrostów widoczności i zasięgu strony. Obowiązki specjalisty SEO w tym obszarze dotyczą również dokonywania systematycznych analiz, polegających na monitorowaniu działania konkurencji oraz wyników wyszukiwania, na podstawie których rekomendowane są nowe rozwiązania.
  • Analityka – ocena przełożenia wykonanych prac na uzyskiwane wyniki, za które ponosi odpowiedzialność pozycjoner. Ekspert SEO musi weryfikować efekty swojej pracy, sprawdzać je i stale modyfikować rozwiązania wprowadzone dla polepszenia widoczności witryny w wyszukiwarkach. Stąd też niezwykle ważne jest monitorowanie i raportowanie dotychczasowych efektów pracy. 
  • Cykliczne działania SEO – bieżące korekty, optymalizacja i rozwój serwisu w celu zwiększenia jego widoczności oraz pozyskiwania wartościowego ruchu. Punkt niejako nawiązujący i wynikający z dwóch powyższych. Działania pozycjonera to długofalowa praca, na której efekt trzeba poczekać miesiące, a niekiedy lata. Aby uzyskać zadowalające rezultaty, należy bezustannie monitorować procesy zachodzące w obrębie serwisu, a także umiejętnie poddać ocenie działania, które zostały już wdrożone. 

Jakie pojęcia, narzędzia i technologie powinien znać specjalista SEO?

Praca specjalisty SEO obejmuje szeroki zakres działań. Najlepsze wyniki uzyskują Ci pozycjonerzy, którzy potrafią wiedzę z danej dziedziny przełożyć na różne kluczowe obszary procesu pozycjonowania, wykorzystując przy tym nie tylko swoje umiejętności i doświadczenie, ale również narzędzia i produkty dostępne na rynku – zarówno te darmowe i ogólnodostępne dla każdego użytkownika internetu, jak i płatne, a nierzadko i autorskie. 

Aby specjalista ds. pozycjonowania mógł poruszać się swobodnie w środowisku internetowym, musi znać podstawowe pojęcia i terminy, które stanowią swoisty słownik SEO i SEM.

Elementy i zagadnienia optymalizacyjne on-site/on-page i off-site/off-page

Pozycjonowanie strony to zbiór czynności, które są wykonywane w celu zwiększenia widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Ogół działań nie dotyczy jedynie aspektów bezpośrednio wykonywanych w serwisie (SEO on-site/on-page), ale również rozwiązań, które odbywają się poza nim (SEO off-site/off-page). 

Wykonując prace optymalizacyjne, pozycjoner powinien poruszać się swobodnie w obu tych obszarach. Najważniejsze z nich to:

  • przyjazny adres URL – prosty, krótki i czytelny, a więc łatwy do zapamiętania przez użytkownika i mówiący wprost, co znajduje się na danej stronie internetowej;  
  • tytuł strony (ang. title) – bardzo ważny tag znajdujący się w sekcji head strony internetowej. Powinien w sposób precyzyjny określać, co użytkownik znajdzie pod danym adresem. Title pojawia się w pasku przeglądarki jako tytuł strony;
  • opis strony (ang. description) – część kodu HTML wyświetlająca się w wynikach wyszukiwania pod title danej strony internetowej. Unikalny opis zawierający słowa kluczowe ściśle związane z tematyką strony. Meta description streszcza zawartość strony oraz skłania użytkownika do reakcji i kliknięcia; 
  • nagłówki H1-H6 – dzielą tekst na poszczególne sekcje, wskazują również wyszukiwarce tematyczność treści. Zoptymalizowana struktura nagłówków jest ważna zarówno z punktu widzenia SEO, jak i UX; 
  • treści – wartościowe, wysokiej jakość teksty zamieszczane w obrębie strony, które odpowiadają na potrzeby użytkowników. Należą do nich m.in. opisy produktów i kategorii czy teksty na blog firmowy;
  • optymalizacja grafik – dotyczy wielu elementów – od rozmiaru, formatu czy danych strukturalnych, po tytuły i atrybuty ALT (ang. alternative text), a więc opisy alternatywne zdjęć, dostarczające robotom informacji na temat tego, co dokładnie się na nich znajduje;
  • optymalizacja filmów – ich pozycjonowanie niewiele różni się od tego, jak pozycjonuje się zdjęcia. Proces powinien uwzględniać zarówno słowa kluczowe, jak i tytuły, opisy czy tagi;
  • struktura strony – architektura serwisu przyjazna użytkownikowi stanowi klucz do tego, aby pozostał na nim dłużej. Specjalista SEO powinien zadbać o to, aby struktura strony była czytelna zarówno dla internautów, jak i robotów. Budowa serwisu zależy od funkcji, jaką ma spełniać. Dlatego też może być ona prosta i składać się z jednej lub kilku podstron, jak i być wielopoziomowym serwisem z logicznie zaplanowaną hierarchią;
  • nawigacja (linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne) – jasne, czytelne i przejrzyste dla użytkownika menu pozwoli mu odnaleźć się na stronie. Optymalizacja nawigacji wewnętrznej umożliwia płynne przechodzenie z jednej zakładki do drugiej – jest to szczególnie istotne w przypadku sklepu internetowego i finalizacji procesu zakupowego. Linkowanie zewnętrzne natomiast polega na dodawaniu w obrębie serwisu odnośników prowadzących do innej strony internetowej. Dla robotów indeksujących ma ono dodatkową wartość, bowiem informuje o tym, że serwis, do którego prowadzi link, stanowi ważne źródło wiedzy dla użytkowników;  
  • dane strukturalne (ang. structural data) – znaczniki zawarte w kodzie HTML strony, które informują roboty indeksujące o tym, co oznacza dany element znajdujący się w serwisie. Innymi słowy, dzięki nim roboty rozumieją, co przedstawiają poszczególne treści. Co więcej, za ich pomocą można oznaczyć np. te właściwości produktu lub jego atrybuty, które będą wyświetlane już na poziomie wyników w wyszukiwarce;   
  • indeksowanie – proces, który wykonują roboty, aby poznać zawartość strony i jej tematykę. Indeksowane są nie tylko treści publikowane w obrębie serwisu, ale i wszelkie jego atrybuty – tagi, zdjęcia, filmy. Specjalista od pozycjonowania powinien dobrze znać mechanizmy, które rządzą procesem skanowania witryn przez roboty, aby w efekcie strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania;
  • mapa strony (ang. sitemap) – pomaga nie tylko użytkownikowi sprawnie i szybko odnaleźć się w serwisie, ale jest również ułatwieniem dla robotów, które indeksują wchodzące w jego skład URL-e. Jest to szczególnie istotne w przypadku mocno rozbudowanych witryn;
  • przekierowania – pozwalają przenieść użytkownika lub robota z jednego adresu URL do drugiego. Rodzaj przekierowania (stałe lub tymczasowe) określany jest za pomocą kodu – 301, 302, 303, 307;
  • kod błędu 404 (ang. not found) – techniczna optymalizacja serwisu dotyczy także weryfikacji poprawności wyświetlania się stron lub podstron. Aby zapobiec występowaniu błędu 404, który uniemożliwia użytkownikowi poprawną komunikację z serwisem, wykorzystuje się przekierowanie 301 (ang. moved permanently). Celem tego procesu jest zaniechanie wcześniejszego opuszczania serwisu przez internautów i obniżenie współczynnika odrzuceń (ang. bounce rate), który roboty biorą pod uwagę przy określaniu pozycji witryny w wyszukiwarkach; 
  • prędkość strony – analiza szybkości wyświetlania się strony z punktu widzenia użytkownika ma niebagatelne znaczenie zarówno ze strony użytkownika, jak i robotów. Witryna, która każe na siebie czekać, jest mniej funkcjonalna i wpływa na wzrost współczynnika odrzuceń; 
  • responsywność i mobilność strony – dostosowanie strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych jest ważne z punktu widzenia SEO i UX. Google nagradza witryny dostosowujące się do ekranów o różnej rozdzielczości, a odbiorcy cenią je za duży komfort użytkowania;
  • link building – specjalista ds. SEO dokonuje skrupulatnej analizy profilu linkowego (liczby odnośników, ich tematyczności, rodzaju i jakości). Za sprawą publikacji linków w obrębie wartościowych serwisów zewnętrznych budowana jest popularność strony internetowej klienta. Rozpowszechniane w ten sposób informacje na temat usług lub produktów wpływają na widoczność marki w wyszukiwarkach;
  • content marketing – strategia związana z tworzeniem i dystrybucją treści, która ma niebagatelny wpływ na poprawę pozycji witryny w wyszukiwarkach. Do tego typu działań należy zaliczyć m.in. artykuły sponsorowane czy wpisy gościnne na portalach branżowych.   

Pojęcia, które powinien znać każdy specjalista SEO

Z procesem optymalizacji stron internetowych wiąże się wiele branżowych pojęć, które powinien znać każdy ekspert SEO. Ich znajomość jest niezbędna do swobodnego poruszania się w świecie pozycjonowania. 

Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich:

  • SERP (ang. Search Engine Results Page) – lista stron wyświetlających się w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danego hasła w wyszukiwarkę. Wyniki te dzielą się na płatne i bezpłatne. Za widoczność strony internetowej w płatnych wynikach wyszukiwania odpowiada specjalista ds. Google Ads lub specjalista SEM/SEO, natomiast za widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania odpowiada specjalista SEO. Celem eksperta od pozycjonowania jest znalezienie i wdrożenie rozwiązań, które pozwolą witrynie znaleźć się na pierwszej stronie wyszukiwarek;
  • anchor (ang. anchor text – tekst zakotwiczenia) – linkowana treść umieszczona naturalnie w tekście, która prowadzi do innej strony lub podstrony. Linkowanie fragmentu tekstu lub pojedynczej frazy wpływa pozytywnie na ocenę tekstu przez roboty indeksujące;
  • href (ang. hypertext referencehiperłącze) – jest odwołaniem do artykułu lub jego części. Atrybut, za pomocą którego określa się URL – adres przejścia;
  • follow/nofollow/dofollow – atrybuty linków. Wartości follow i nofollow są drogowskazem dla robotów indeksujących, mówiącym o tym, czy mają one podążać za danym linkiem czy też nie. Atrybuty nofollow i doffolow informują dodatkowo o naturalności linku, co stanowi największą wartość dla procesu optymalizacji witryny;
  • robots.txt – funkcja  poszczególnych wtyczek SEO. Plik robots.txt jest nośnikiem informacji dla robotów, do których adresów URL w obrębie serwisu mają one dostęp. Jego  głównym celem jest zapobieganie przeciążeniom strony www;
  • adres kanoniczny (ang. canonical url) – informuje roboty sieciowe, który z adresów URL jest właściwy, a więc który z nich ma zostać zaindeksowany i trafić do bazy danych wyszukiwarki. 

Narzędzia w rękach Specjalisty SEO/SEM

Dobry specjalista SEO korzysta zarówno z darmowych, jak i płatnych narzędzi SEO/SEM. Z uwagi na wielozadaniowość, pozycjoner wykorzystuje szereg specjalistycznych programów, które dają mu dostęp do kluczowych danych, a to z kolei przekłada się na uzyskanie pożądanych przez niego efektów. 

Podstawowe narzędzia i produkty, po które sięgają specjaliści SEO, to:

  • Google Analytics – program do analityki internetowej, za pomocą którego można monitorować ruch na stronie internetowej (m.in. czas spędzony przez użytkownika i źródło, z którego trafił); 
  • Google Search Console – pełni funkcję monitorującą ranking serwisu internetowego, jak i przekazuje specjaliście SEO dane związane z liczbą kliknięć, wejść na stronę oraz wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania. Innymi słowy pozwala zrozumieć, w jaki sposób Google ocenia serwis, i które jego elementy wymagają poprawy;
  • Google Tag Manager – wspomaga specjalistę SEO podczas zarządzania tagami i ich aktualizacją;
  • Google Ads (dawniej Adwords) – system, za pomocą którego emituje się płatne reklamy w  wynikach wyszukiwania i sieci reklamowej Google, np. w formie linków sponsorowanych, grafik czy też materiałów wideo;
  • Google Keyword Plannerplaner słów kluczowych, za pomocą którego można przygotować listę najważniejszych wyrażeń na podstawie ich wyszukiwalności, a nawet sezonowości. Dzięki temu narzędziu specjalista do pozycjonowania dobiera słowa kluczowe, odpowiadające specyfice serwisu, a to umożliwia dotarcie do tych osób, które mogą być nią zainteresowane;
  • Google Data Studio – pozwala konwertować dane pochodzące z różnych systemów, takich jak Google Analytics, Google Search Console, Google Ads, ale i takich, które nie należą do ekosystemu potentata z Mountain View. Na podstawie zebranych informacji można tworzyć przejrzyste i łatwe do odczytania przez klienta raporty w formie diagramów, tabel czy wykresów; 
  • PageSpeed Insights – za pomocą tego narzędzia specjalista SEO może zmierzyć czas potrzebny na załadowanie się strony na komputerach i urządzeniach mobilnych; 
  • Mobile Friendly Test Tool – narzędzie, dzięki któremu ekspert SEO przeprowadza test serwisu www pod względem szybkości reakcji na smartfonach czy tabletach. Narzędzie informuje o błędach krytycznych występujących na stronie internetowej jak spam, a także wskazuje, jakie prace należy wdrożyć w celu zoptymalizowania treści wyświetlających się w wyszukiwarkach;
  • Google Moja Firma (GMF) – platforma, z poziomu której można w efektywny sposób zarządzać wizytówkami firm, wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania Google, Google Maps czy przeglądarce Google Chrome. Dzięki niej użytkownicy mogą poznać profil działalności klienta i uzyskać najważniejsze informacje – adres, wskazówki dojazdu, godziny otwarcia, powiązane z nią strony czy rekomendacje klientów;
  • Screaming Frog – analizuje wszystkie elementy składające się na pozycjonowanie danego serwisu – błędy 404, zduplikowane treści, meta tagi. Crawler umożliwia weryfikację każdej podstrony serwisu pod wieloma względami;
  • Ahrefs – jest narzędziem, który w rękach specjalisty SEO wspiera działania pozycjonerskie poprzez dostarczanie informacji na temat profilu linkowego serwisu, jego widoczności, wartości domeny, a także ruchu organicznego generowanego przez poszczególne słowa kluczowe; 
  • Majestic SEO – aplikacja dedykowana specjalistom SEO, która umożliwia analizowanie serwisów, na których publikowane są linki prowadzące bezpośrednio do strony klienta. Dzięki temu narzędziu można również poddać ocenie witryny konkurencyjne. Program stanowi alternatywę dla narzędzi Google, bowiem analizuje większą liczbę odnośników;
  • Clusteric Search Auditor – wielozadaniowe narzędzie, które wykonuje przydatne z punktu widzenia specjalisty od pozycjonowania analizy parametrów związanych z linkami, słowami kluczowymi, widzialnością serwisu czy oceną konkurencji;
  • SEMSTORM – narzędzie, które w kompleksowy sposób poddaje analizie stronę internetową pod względem jej widoczności. Platforma dostarcza cenne informacje związane z pozycją fraz, a także bada poszczególne słowa kluczowe i ich konkurencyjność; 
  • Senuto – aplikacja, za pomocą której można analizować słowa kluczowe, monitorować na bieżąco pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania czy poddać ocenie witryny konkurencyjne. Dzięki wszystkim zebranym danym specjalista od pozycjonowania może dostrzec te obszary strony www klienta, które wymagają aktualizacji lub rozszerzenia o kolejne niezbędne dla procesów optymalizacyjnych elementy;
  • SEMrush – platforma wykorzystywana do analizy fraz kluczowych i pozyskiwania danych na temat pozycji w SERP-ach, liczby wyszukiwań czy kosztów kliknięć. SEMrush wykorzystywany jest przez specjalistów SEO także w przypadku wdrożenia strategii doboru wyrażeń na podstawie analizy bezpośredniej konkurencji klienta;
  • Brand24 – narzędzie szczególnie przydatne w przypadku monitorowania social mediów, blogów i serwisów z recenzjami, wspierające budowanie wizerunku w sieci. Program dostarcza informacje o każdej wzmiance pojawiającej się w sieci na temat serwisu klienta – także tej negatywnej i wymagającej szybkiej reakcji. Brand24 potrafi samodzielnie analizować, które opinie są pozytywne, negatywne, a które z nich mają charakter neutralny; 
  • SentiOne – produkt alternatywny dla Brand24. Pozwala dowiedzieć się, co użytkownicy sądzą o produkcie lub usługach. Fundamentalnym zastosowaniem systemu jest monitorowanie internetu i social mediów pod względem pojawiających się w ich przestrzeni opinii na temat marki. Za pomocą SentiOne można w efektywny sposób chronić firmę przed kryzysem wizerunkowym; 
  • SimilarWeb – narzędzie dostarczające niezbędnych danych rankingowych strony internetowej, danych analitycznych i popularności serwisu na podstawie szacunkowych i przybliżonych statystyk. Wykorzystywane również w celu analizy serwisów należących do potencjalnych partnerów biznesowych – przekazuje dane dotyczące generowanego przez nich ruchu i potencjału. 

Technologie internetowe

Znajomość technologii internetowych umożliwia specjaliście SEO tworzenie oraz eksploatowanie serwisów i aplikacji, które wymagają ciągłej aktualizacji przy dynamicznym wzroście liczby użytkowników internetu. 

Najważniejsze technologie, z którymi spotyka się ekspert od pozycjonowania w swojej pracy, to:

  • HTML (ang. Hypertext Markup Language) – kod, za pomocą którego tworzy się dokumenty hipertekstowe, strukturę witryny oraz jej zawartość;  
  • CSS (ang. Cascading Style Sheets) – nazywany arkuszem kaskadowym stylów. Język kodowania służący do określenia formy wizualnej strony internetowej w przeglądarkach oraz sposobu wyświetlania się poszczególnych jej elementów; 
  • PHP (ang. Hypertext Preprocessor) – język programowania, za pomocą którego buduje się i generuje strony internetowe oraz aplikacje; 
  • JavaScript – język programowania stworzony do budowania stron internetowych i wprowadzania w jej obrębie niezbędnych elementów. Poza HTML i CSS stanowi podstawowe narzędzie do tworzenia serwisów. Za jego pomocą można sprawić, że treść wyświetlająca się w przeglądarce będzie nie tylko efektowna, ale i funkcjonalna. Używając JavaScript specjaliści SEO tworzą animacje, przyciski, formularze etc.;
  • AJAX (ang. Asynchronous JavaScript and XML) – technika tworzenia oprogramowania, oparta na języku JavaScript i HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol), a więc protokole odpowiedzialnym za reguły przesyłania informacji, ich udostępnianie oraz sposób komunikacji serwera z użytkownikiem. Innymi słowy AJAX ma zapewniać lepszą interakcję użytkownika z serwisem;
  • XML (ang. Extensible Markup Language) – język programowania, dzięki któremu można zapisać dane w sposób łatwy do odczytania przez urządzenia, jak i użytkownika; 
  • MySQL – system Open Source, służący do zarządzania bazą danych. MySQL jest również rodzajem mechanizmu obronnego danych znajdujących się na stronie. Pozwala użytkownikowi na dostęp jedynie do tych informacji, do których może mieć wgląd;
  • Smarty – zbiór skryptów służących do sporządzania szablonów w aplikacjach PHP (ang. Hypertext Preprocessor) – język programowania przeznaczony do tworzenia serwisów i aplikacji. Smarty ułatwiają oddzielenie warstwy odpowiadającej za wygląd strony (HTML i CSS) od reszty serwisu;
  • Framework – układ strukturalny aplikacji webowych, służący do ich budowania. W palecie narzędzi oferuje szereg komponentów, za pomocą których definiuje się sposób działania aplikacji. 

Podstawy architektury serwerowej i sieciowej

Ekspert SEO powinien znać podstawy architektury serwerowej i sieciowej. Do kluczowych terminów, z którymi spotyka się w pracy specjalista ds. pozycjonowania, należą: 

  • domena – unikalny adres strony internetowej, który prowadzi użytkownika do konkretnej witryny. Innymi słowy jest to adres utożsamiany z określonym serwisem www;
  • hosting – usługa, w ramach której udostępniane są zasoby serwera komputerom podłączonym do sieci;
  • serwer – system oprogramowania przechowujący strony internetowe lub pliki. Pośredniczy podczas udostępniania zasobów w momencie wysłania przez użytkownika żądania, np. wpisania w wyszukiwarkę interesującej go domeny. Zadaniem serwera jest wysłanie danych do przeglądarki;
  • protokół HTTP (ang. Hypertext Transfer Protocol) i HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) – poprzez protokoły określane są żądania internautów względem danych, a także formy odpowiedzi systemu przechowującego strony, a więc serwera, na żądania. HTTP jest protokołem nieszyfrowanym, co oznacza, że dane przesyłane pomiędzy komputerem i serwerem mogą zostać przechwycone przez osoby niepowołane. HTTPS natomiast jest połączeniem szyfrowanym, a co za tym idzie, dostęp do nich jest znacznie utrudniony;
  • DNS (ang. Domain Name System) – złożony system nazw domen, którego główną funkcją jest odpowiedź na zapytania użytkowników o nazwę serwisu www. Za pomocą DNS strona internetowa, której nazwa jest zrozumiała dla internauty, jest tłumaczona na dane liczbowe, a więc adres IP. Innymi słowy DNS przekształca nazwę mnemoniczną serwisu na odpowiadający mu ciąg liczb;
  • IP – adres, który identyfikuje elementy sieci. Protokół IP przedstawiany jest w formie liczb. Przypisuje się go konkretnym interfejsom sieciowym, ich grupom lub nawet całym sieciom komputerowym. 

Platformy sklepowe

Stale postępująca digitalizacja wiąże się z wprowadzaniem udoskonaleń i rozwiązań sprzyjających prowadzeniu sklepów internetowych. W tym celu powstało już wiele platform stworzonych specjalnie dla rynku e-commerce, które proponują swoim użytkownikom wiele możliwości. 

Wiedza specjalisty SEO w tym zakresie jest niezbędna, albowiem w połączeniu z doświadczeniem umożliwia zoptymalizowanie e-sklepu w taki sposób, aby był on nie tylko funkcjonalny i przyjazny dla klientów Twojej firmy, ale również stał się ich pierwszym wyborem, dzięki zajmowanej wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. 

Stąd też pozycjonowanie sklepu jest związane z wprowadzaniem ciągłych optymalizacji. Co więcej, każda platforma sklepowa jest inaczej przygotowana do wdrażania zaawansowanych zmian w obszarze technicznym oraz optymalizacji on-site/on-page – część z nich to gotowe oprogramowania do zarządzania sklepem internetowym, zintegrowane z platformami e-handlowymi i gotowymi szablonami, część zaś wymagają wiedzy na temat kodu i umiejętności ingerowania w jego strukturę oraz wprowadzenia nierzadko drogich rozwiązań. 

Najczęściej wybierane platformy e-commerce w Polsce to: 

  • Shoper – platforma zaprojektowana z myślą zarówno o małych, jak i większych firmach, które prezentują bogatą ofertę produktów. Za pomocą Shopera można zarządzać całym procesem sprzedażowym – od zamówień, po rozliczenia księgowe. System jest wyposażony w intuicyjny interfejs i sporą liczbę integracji – z systemami płatności, firmami kurierskimi, oprogramowaniem ERP czy aplikacjami, za pomocą których można rozszerzyć e-sklep o dodatkowe funkcje;
  • PrestaShop – wykorzystywana na całym świecie platforma do prowadzenia e-sklepu, którą charakteryzuje prosta i intuicyjna nawigacja, responsywność szablonów i dopasowanie ich do urządzeń mobilnych, moduły, dzięki którym zadbasz o dodatkowe funkcje (system rabatowy, płatności elektroniczne) czy integracje z najpopularniejszymi firmami kurierskimi, hurtowaniami, a nawet Allegro;
  • eSklep od home.pl (dawniej ClickShop) – oprogramowanie, które sprawdzi się zarówno przy prowadzeniu małych, jak i średnich sklepów online. Dużym udogodnieniem jest możliwość wprowadzania zmian bez potrzeby znajomości kodu HTML. Platforma jest zintegrowana m.in. z magazynami czy popularnymi systemami płatności. Ponadto daje dostęp do raportów i statystyk związanych z zamówieniami;
  • IdoSell (dawniej IAI Shop) – za pomocą tego oprogramowania można w skuteczny sposób zarządzać wieloma sklepami jednocześnie, mając do dyspozycji jeden panel. Program wyposażono w szereg szablonów, a także integracje z popularnymi systemami płatności czy firmami kurierskimi. IdoSell zawiera moduły e-commerce usprawniające zarządzanie sprzedażą – m.in. dbanie o spójność ze stanem magazynowym czy synchronizacja zamówień między e-sklepem i sklepem stacjonarnym;
  • shopGold – system e-commerce tej platformy gwarantuje wiele przydatnych funkcji wpływających na proces pozycjonowania, np. tworzenie i wdrażanie przyjaznych adresów URL czy optymalizowanie meta danych. Co więcej, kupno platformy wiąże się z jednorazową opłatą, w ramach której otrzymywane jest wsparcie techniczne oraz liczne aktualizacje. W szerokich możliwościach shopGold można znaleźć m.in. responsywne darmowe szablony, integracje z systemami aukcyjnymi jak Allegro, porównywarkami cen, systemami płatności czy firmami wysyłkowymi;
  • Sky-Shop – oprogramowanie ma ponad 1200 różnego rodzaju funkcji. Do tych najważniejszych zalicza się: responsywność, integracje z hurtowniami, Allegro, systemami płatności (w tym autorski system Sky-Pay), możliwość prowadzenia e-sklepu w kilku językach czy obsługę walut zagranicznych. Co więcej, platforma daje dostęp do najważniejszych statystyk związanych z prowadzeniem e-sklepu – liczbą zamówień, wizyt klientów itd. Ponadto w łatwy sposób można wygenerować raporty ze sprzedaży czy aktywować powiadomienia informujące o niskim stanie magazynowym poszczególnych produktów;
  • RedCart – panel oprogramowania daje możliwość prowadzenia sprzedaży w wielu marketplace’ach naraz – Allegro czy Facebook – przy jednoczesnym prowadzeniu sklepu internetowego. Platforma zawiera w swoim szerokim zestawie funkcji i narzędzi darmowe szablony graficzne, możliwość integracji e-sklepu z hurtowniami, systemami aukcyjnymi, kurierskimi i płatności. RedCart wyróżnia na tle konkurencyjnych platform obsługa zamówień na zasadzie dropshippingu – systemu przekazującego bezpośrednio do hurtowni zamówienie od klienta. Dzięki intuicyjności systemu można z powodzeniem zbudować e-sklep od podstaw, bez konieczności wsparcia ze strony programisty; 
  • SOTE – oprogramowanie można zintegrować praktycznie z każdym dowolnym systemem płatności, kurierskim, aukcyjnym czy popularnymi serwisami społecznościowymi jak Facebook, YouTube czy Instagram. Ponadto SOTE oferuje swoim użytkownikom dostęp do darmowych kreacji graficznych, wsparcia technicznego, a także aktualizacji;
  • Shoplo – platformę do prowadzenia e-sklepu stworzono z myślą o przedsiębiorcach, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-commerce. Oznacza to, że mogą oni bez zgłębiania wiedzy na temat programowania skutecznie zarządzać własnym biznesem w sieci. Oprogramowanie oferuje szeroki zakres możliwości. Są to m.in.: przyjazny kreator graficzny z dostępem do wielu szablonów, które można wzbogacić o potrzebne przyciski czy czcionki. Dodatkowo Shoplo zawiera integracje z systemami płatności, systemami ERP, porównywarkami cen oraz wieloma innymi funkcjonalnościami;
  • Magento – platforma sprzedażowa, dzięki której można prowadzić zarówno mały biznes internetowy, jak i sklep nastawiony na sprzedaż hurtową. Magento oferuje bardzo szeroki zakres różnego rodzaju funkcjonalności, dzięki którym można stworzyć rozwiniętą pod względem technicznym e-działalność. Niektóre z nich to: zarządzanie zamówieniami, zarządzanie kilkoma sklepami jednocześnie, dostęp do analiz czy integracje z systemami płatności. Oprogramowanie dostępne jest aż w 3 wersjach do wyboru: Open Source, Commerce i Commerce Cloud; 
  • WooCommerce – to darmowa wtyczka do systemu zarządzania treścią WordPress, która wzbogaca CMS o dodatkową funkcjonalność, jaką jest prowadzenie e-sklepu. Podobnie jak WordPress, WooCommerce  jest intuicyjny i łatwy w obsłudze. To oznacza, że zarządzanie własnym sklepem internetowym jest proste i nie wymaga specjalnej znajomości programowania. Najważniejsze korzyści płynące z posiadania tego rozszerzenia to: szeroki wybór kreacji graficznych, integracje z systemami płatności, firmami wysyłkowymi, magazynami czy wybór waluty. Ponadto w prosty sposób można generować raporty sprzedaży oraz analizy jej wyników;
  • Comarch e-Sklep – platforma polecana osobom, które stawiają pierwsze kroki w handlu internetowym. Nowi na rynku inwestorzy otrzymują szereg rozwiązań, przede wszystkim dostęp do podstawowych funkcjonalności jak: integracje z systemem Comarch ERP, hurtowniami, firmami wysyłkowymi, ale również zarządzanie procesami zamówieniowymi, stanem magazynowym czy bazą klientów;
  • Shopify – oprogramowanie stworzone z myślą o każdym sklepie internetowym, bez względu na jego wielkość. Shopify to kolejne z narzędzi, które nie wymaga od użytkownika znajomości z zakresu programowania czy pomocy ze strony developera. Zapewnia jednak stałą pomoc techniczną. Platforma e-commerce zawiera wiele przydatnych funkcji, które wspierają przedsiębiorców w prowadzeniu działalności online. Przede wszystkim jest łatwa w obsłudze i konfigurowalna. Za jej pomocą można zarządzać produktami, śledzić proces sprzedaży oraz trendy wzrostu czy ruchu, jak i prowadzić sprzedaż wielokanałową (B2B, B2C, Facebook, Amazon). 

Systemy CMS do zarządzania treścią

CMS (ang. Content Management System) jest oprogramowaniem służącym do zarządzania treścią na stronie internetowej. System został stworzony po to, aby w możliwie najłatwiejszy i przyjazny sposób tworzyć oraz edytować poszczególne elementy witryny bez konieczności dokonywania zmian bezpośrednio w kodzie – HTML, CSS, JavaScript, PHP i innych. 

Do głównych zalet systemu CMS należą:

  • intuicyjność,
  • możliwość dokonywania szybkich modyfikacji,
  • kompleksowe zarządzanie stronami i zamieszczonymi na nich treściami,
  • tworzenie przyjaznych adresów URL,
  • konfigurowanie meta tagów (title i meta description),
  • uzupełnienie serwisu o dodatkowe moduły (czat, formularz, opinie klientów, fanpage),
  • tworzenie kont charakteryzujących się innym zakresem uprawnień.

Specjalista SEO, dla uzyskania lepszych efektów swojej pracy, wie, jak działają poszczególne systemy zarządzania treścią i jakich modyfikacji należy dokonać, aby strona internetowa była dobrze oceniana przez roboty indeksujące. 

Najpopularniejszymi systemami zarządzania treścią są:

  • WordPress – otwarty system (ang. open source) z dostępem do kodu źródłowego. Dzięki temu można wprowadzić własne modyfikacje. Jest prosty i intuicyjny. W jego zasobach znajduje się wiele szablonów graficznych, wtyczek czy modułów, dzięki którym można rozbudować witrynę i odpowiednio ją skonfigurować;
  • Joomla! – podobnie jak WordPress zapewnia stały dostęp do kodu źródłowego. Jest mniej intuicyjny i bardziej zaawansowany, przez co wymaga większej znajomości technicznej. Pomimo tego doskonale sprawdza się w roli systemu zarządzania treścią. 
  • Drupal – przeznaczony do bardziej rozbudowanych stron internetowych. Za pomocą zaawansowanego panelu administracyjnego można w efektywny sposób zarządzać poszczególnymi elementami serwisu. Duże zmiany wymagają znajomości HTML, CSS, a także PHP.
  • Blogger – najprostszy do obsługi CMS z możliwością dokonywania szybkich zmian, dzięki strukturze edytora opartej na funkcji drag-and-drop/drop-down, a więc przenoszeniu i upuszczaniu elementów w miejsce, w którym mają one występować na stronie. 
  • autorski CMS – system zarządzania treścią stworzony na specjalne zamówienie, zawierający unikalne elementy oraz dedykowane funkcje. 

Pakiety biurowe

Programy komputerowe ułatwiają pracę specjalistów od pozycjonowania, gdyż za ich pomocą mogą oni w obrazowy sposób przedstawić najważniejsze założenia, planowane wdrożenia i wyniki, a także zestawić ze sobą istotne z punktu widzenia klienta dane. 

Najważniejszy w tym zakresie okaże się pakiet Office, a także wykorzystywane alternatywnie programy, wchodzące w skład LibreOffice. 

Office: 

  • Excel – program, za pomocą którego można operować wszelkimi danymi w arkuszach kalkulacyjnych. Excel to doskonałe narzędzie do organizacji informacji i tworzenie na ich podstawie szczegółowych analiz czy też obliczeń;
  • Word – program do tworzenia i edycji tekstów. Za jego pomocą specjalista do pozycjonowania stron www przedstawia najważniejsze rekomendacje i wytyczne optymalizacyjne w sposób przejrzysty oraz usystematyzowany;
  • PowerPoint – proste narzędzie w zasobach pakietu Office, które służy w szczególności do prezentowania w sposób obrazowy pomysłów czy wyników z dotychczas zrealizowanych działań. Dzięki temu programowi pozycjoner może w graficzny sposób przedstawić koncepcję i zaprezentować te obszary strony www, które wymagają poprawy. 

LibreOffice:

  • Calc – alternatywa Excela. To rozbudowany arkusz kalkulacyjny kompatybilny z produktem Office. Calc jest narzędziem, które w rękach specjalisty SEO służy do bieżącej aktualizacji danych i ich porównywania. Doskonale radzi sobie w przypadku integracji z danymi udostępnianymi np. przez klientów; 
  • Writter – edytor tekstu, który swoimi możliwościami w zakresie formatowania nie ustępuje programowi Word. Kompatybilny z plikami Office for Mac OS X oraz wspomnianym już narzędziem Office. Doskonale sprawdza się do tworzenia skryptu dla klienta, w którym przedstawione zostają najważniejsze działania SEO;   
  • Impress – odpowiedź na program PowerPoint. Za jego pomocą można stworzyć prezentacje, na których w sposób obrazowy zostają wyszczególnione kluczowe dane. To, co stanowi przewagę programu Impress nad PowerPointem, to dostęp do szerszej bazy stylów;
  • Draw – za jego pomocą pozycjoner może tworzyć ilustracje, które wykorzysta w prezentacji lub skrypcie dla klienta. Program daje szerokie możliwości w zakresie obróbki graficznej – edycja gradientu, manipulowanie efektami przezroczystości, oświetlenia, perspektywy;
  • Base – program wchodzący w zakres pakietu, za pomocą którego przedstawiane są i tworzone bazy danych oraz raporty. Aby korzystać z możliwości Base, konieczna jest instalacja oprogramowania Java.

Zasady działania Google

Znajomość zasad rządzących największą wyszukiwarką na świecie jest niezbędna do poprawy widoczności stron w naturalnych wynikach wyszukiwania. Z reguły to właśnie jej dotyczą wszystkie prace związane z pozycjonowaniem – głównie za sprawą popularności i pierwszego miejsca pod względem wyboru wśród internautów – Google stanowi 92,07% całego udziału na rynku wyszukiwarek (źródło: Statcounter GlobalStats). 

Najważniejsze obszary dotyczące wyszukiwarki Google, które powinien znać każdy specjalista SEO: 

  • pobieranie i indeksowanie – proces indeksowania stron internetowych przez roboty Google, który rozpoczyna się wraz z wpisaniem zapytania do wyszukiwarki. Roboty przemierzają zasoby internetu w poszukiwaniu tych witryn, które zawierają wyszukiwane hasło. Na tej podstawie otrzymywana jest lista wyników – setki, jeśli nie tysiące serwisów. Pierwsze z nich najlepiej pasują do Twojego zapytania; 
  • algorytmy wyszukiwania – dzięki nim znalezienie w przestrzeni internetu tego, czego aktualnie szukasz, jest o wiele łatwiejsze. Algorytmy Google biorą pod uwagę wiele czynników, m.in. lokalizację, typ urządzenia, z jakiego wpisano zapytanie, czy poszczególne słowa, aby wyniki w wyszukiwarce były trafne i jak najlepiej odpowiadały na Twoje zapytanie;
  • typy wyników – można wyróżnić ponad 20 typów wyników wyszukiwania, m.in. wyniki organiczne, płatne reklamy, Mapy, Grafy wiedzy, Wideo, Zakupy. Specjalista SEO skupia się przede wszystkim na promocji witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Im skuteczniejsze jego działania, tym wyższa pozycja w wynikach organicznych; 
  • operatory wyszukiwania – to znaki lub komendy, dzięki którym wyniki wyszukiwania są jeszcze bardziej precyzyjne. Przykładem może być choćby operator „#”, który pozwala wyszukiwać wpisy z social mediów po hashtagu, lub „$”/”€”, ułatwiający wyszukiwarce prezentowanie wyników pod kątem ceny poszczególnych produktów lub usług;
  • czynniki rankingowe – to zbiór elementów, które wpływają na widoczność i pozycję danego serwisu w wyszukiwarce Google. Istnieje ponad 200 takich czynników. Należą do nich m.in. szybkość ładowania strony, responsywność serwisu, poziom i merytoryka treści, frazy kluczowe czy jakość linków przychodzących; 
  • sposoby tworzenia witryn zgodnych z zasadami Google – to zbiór wytycznych Google, które dotyczą najważniejszych aspektów tworzenia witryn, aby te były jak najwyższej jakości;
  • wskazówki dla webmasterów – to lista wskazówek, których wdrożenie pozwoli Google ocenić jakość danego serwisu i ustalić jego pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Poza dozwolonymi praktykami (ang. white hat SEO), dotyczącymi zarówno  treści, jak i jakości serwisu, opisane zostały te działania, które są uznawane za niewłaściwe (ang. black hat SEO) i są podstawą do nałożenia kar lub usunięcia strony z indeksu Google.

Skuteczne pozycjonowanie idzie w parze z wartościowym doradztwem specjalisty SEO w aspektach technicznych

Mimo często technicznego wykształcenia, pozycjoner to również świetny doradca klienta, który konsultuje i omawia wiele elementów dotyczących strategii SEO i procesu pozycjonowania. Istotnym jest, aby przekazywane przez niego informacje były konstruowane w taki sposób, aby pozwalały osobie niezorientowanej w procesach optymalizacyjnych zrozumieć techniczny aspekt SEO. 

Specjalista SEO najczęściej podejmuje tematy związane z: 

  • wyjaśnieniem działania algorytmów i wpływem kluczowych czynników rankingowych,
  • omówieniem wytycznych optymalizacyjnych,
  • pomysłami na rozwój serwisu,
  • analizą działań stron konkurencji,
  • wykonywaniem zmian na stronie internetowej,
  • konfiguracją strony lub sklepu internetowego,
  • zmianą szaty graficznej i platformy na nowszą wersję.

Co powinien umieć specjalista SEO? Aktualna wiedza to klucz do wysokich pozycji

Nieustanne zmiany w wyszukiwarce, liczne aktualizacje algorytmu, nowości marketingowe i zmieniające się trendy zachowań użytkowników – to codzienność, w jakiej przychodzi pracować specjaliście od pozycjonowania. 

Aby osiągać możliwie najlepsze rezultaty i sprostać oczekiwaniom użytkowników, wyszukiwarka Google rozwijana jest każdego dnia. W ustalaniu rankingu serwisów bierze pod uwagę ponad 200 czynników. Niemalże codziennie testowane i wdrażane są rozwiązania, mające wpływ na kolejność wyników pojawiających się w Google. 

W samym tylko 2018 roku liczba aktualizacji Google przekroczyła 3000 (kanukadigital.com). Taka liczba zmian i ulepszeń wyszukiwarki powoduje, że działania związane z jej ciągłym udoskonalaniem prowadzone są w tle, a Google jedynie sporadycznie informuje o większych aktualizacjach i szczegółach prowadzonych prac. 

Na specjalistach SEO wymusza to samodzielną edukację, ciągłą obserwację zmian zachodzących w wynikach wyszukiwania, regularne wykonywanie testów i wyciąganie wniosków. Tylko tak zdobywana wiedza pozwala dobrym specjalistom być na bieżąco i stosować skuteczne rozwiązania, zapewniające przewagę konkurencyjną stron.

Skąd specjaliści SEO czerpią aktualną wiedzę?

Nabywanie i nieustanne aktualizowanie wiedzy z zakresu pozycjonowania jest dla specjalisty SEO jednym z ważniejszych elementów jego pracy. Obserwacja trendów i reagowanie na zachodzące zmiany jest konieczne, aby nadążać za dynamicznie zmieniającym się środowiskiem internetowym. 

Bez rzetelnej i aktualnej wiedzy specjalista od pozycjonowania nie ma możliwości posługiwania się najnowszymi technikami i nowoczesnymi rozwiązaniami, co w konsekwencji nie przyniesie spodziewanych rezultatów w procesie optymalizacji  i osiągania lepszych wyników klienta na tle jego konkurencji. 

Aktualną wiedzę i fundamentalne informacje dotyczące technicznej optymalizacji stron internetowych specjalista SEO czerpie z:

  • blogów branżowych, które są jednym z głównych źródeł wiedzy na temat aktualnych trendów i nowości w branży. Ważne jest korzystanie z rzetelnych i sprawdzonych stron;
  • szkoleń i kursów – ciągłe udoskonalanie swoich umiejętności umożliwiają dedykowane kursy, organizowane w sieci, jak i w siedzibach firm pozycjonerskich;
  • książek – najmniej popularny wybór wśród specjalistów SEO z uwagi na dynamikę zachodzących zmian w branży. Aktualną wiedzę można zdobyć jedynie ze świeżych publikacji pojawiających się na rynku. 

Przydatne źródła wiedzy dla Specjalistów SEO/SEM:

  • Search Engine Roundtable
  • Search Engine Journal
  • Search Engine Land
  • Search Engine Watch
  • The SEM Post
  • The Moz Blog
  • Google Developers
  • Neil Patel’s Digital Marketing Blog
  • SEO by the Sea
  • Backlinko
  • Dan Petrovic: Australian SEO Consultant
  • Semrush Blog
  • Majestic Blog
  • Searchmetrics Blog
  • Wskazówki dla webmasterów

Dlaczego warto zatrudnić Specjalistę SEO?

Powód, dla którego lepiej zatrudnić specjalistę SEO, aniżeli działać na własną rękę, jest prosty. Korzystając z usług doświadczonego pozycjonera, osiągniesz dużo lepsze efekty. Lata doświadczeń i kwalifikacje, zdobywane nierzadko poprzez realizację działań u Twoich konkurentów, stanowią doskonałą bazę informacji, którą specjalista SEO przekłada na inne projekty.

Co więcej, ekspert od pozycjonowania jest w stanie osiągnąć rezultaty przewyższające poniesione koszty – mówiąc inaczej, nie przepalisz budżetu i możesz z niego wycisnąć znacznie więcej, niż początkowo zakładałeś. 

Powierzając firmę w ręce fachowca, oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale i czas. Pozycjonowanie stron internetowych wymaga ciągłych zmian, regularnej optymalizacji i dokonywania analiz.

Przekazując to zadanie specjaliście SEO, możesz skupić się na innych, kluczowych z Twojego punktu widzenia aspektach, służących efektywnemu zarządzaniu biznesem. Jedyne, co Ci pozostaje, to zapoznanie się z raportami i rekomendacjami od pozycjonera, które pozwolą wyprzedzić konkurencję. 

Podejmując współpracę ze specjalistą SEO, otrzymujesz w zamian:

  • dostęp do najnowszych narzędzi i aktualnej wiedzy,
  • rekomendowane rozwiązania,
  • indywidualną strategię SEO,
  • więcej czasu na prowadzenie działalności,
  • realizację działań na jasnych i przejrzystych zasadach,
  • ofertę skrojoną do Twojego biznesu, uwzględniającą potrzeby, cele i założenia budżetowe,
  • stały kontakt,
  • cykliczne raporty z efektywności wdrożonych prac.

Czy warto zostać specjalistą SEO?

Specjalista ds. pozycjonowania stron to bez wątpienia jedna z kluczowych osób w zespole zajmującym się marketingiem internetowym.

Praca na stanowisku specjalisty SEO to:

  • brak rutyny – specyfika danej branży wymusza na specjaliście SEO dobranie indywidualnej strategii z uwagi na to, że każdy biznes jest inny, a więc potrzebuje bardzo przemyślanego podejścia;
  • praca pełna wyzwań – zmieniające się trendy, ciągła aktualizacja algorytmów Google, pojawiające się nowości branżowe – techniki SEO, które przez ostatnie tygodnie i miesiące były skuteczne, z dnia na dzień potrafią przestać działać. Wówczas należy szukać kreatywnych i alternatywnych rozwiązań, pozwalających wygrać w wyścigu o najlepsze pozycje ze stronami konkurencyjnymi; 
  • ciągły rozwój kompetencji – nowości technologiczne i sposoby optymalizacji, dostęp do coraz lepszych narzędzi, produktów i platform  – praca w SEO charakteryzuje się dynamiką zmian w zakresie technologicznym i wymaga od specjalisty ds. pozycjonowania stałego poszerzania wiedzy, aby nie wypaść z obiegu branżowego;
  • istotny wpływ na rozwój biznesu – przemyślana i systematycznie realizowana strategia SEO przekłada się na sukces klienta. Zwiększa ona bowiem widoczność pozycjonowanej strony internetowej i rozpoznawalność marki. Wpływa na wzrost  liczby sesji na stronie, sprzedaż produktów i przychodów.  Statystyki z miesiąca na miesiąc są coraz lepsze. Jest to namacalny dowód na to, że każdego dnia realizuje się wiele działań, które przekładają się na realny zysk. 

Jak zostać specjalistą SEO?

Będąc na początku drogi do pozyskania umiejętności i niezbędnej wiedzy z zakresu SEO, warto zapoznać się ze źródłami branżowymi, dzięki którym usystematyzujesz informacje i dowiesz się więcej na temat procesu pozycjonowania stron internetowych. Niezbędne okażą się zatem blogi, jak i dedykowane kursy oraz szkolenia. 

Poza wiedzą teoretyczną należy również posiadać odpowiednie kompetencje praktyczne. Umiejętności techniczne specjalisty SEO bardzo często budowane są na bazie własnych doświadczeń, testów, eksperymentów, różnych metod czy rozwiązań. W nabywaniu kompetencji i w rozwoju osobistym pomocne będą autorskie strony internetowe, które posłużą do weryfikowania słuszności wdrożonych działań. 

Duże znaczenie w procesie edukacji będą miały także fora branżowe, na których osoby aspirujące na stanowisko specjalisty SEO mogą wymieniać się doświadczeniem i pomysłami. Zgromadzona wówczas wiedza i minimalne doświadczenie w branży stanowią doskonały fundament do tego, aby rozwijać własne kompetencje na stanowisku stażysty. Możliwość współpracy u boku pozycjonerów jest nieoceniona.

Czerpanie wiedzy z ich doświadczeń jest gwarantem uzyskania niezbędnych umiejętności, a te otwierają drzwi do tego, aby samodzielnie realizować projekty w zakresie SEO.  

Chcesz dołączyć do zespołu specjalistów SEO w SEMPIRE? Masz już umiejętności charakterystyczne dla specjalisty ds. pozycjonowania?  Odnosisz sukcesy, którymi chcesz i możesz się pochwalić? 

A może jesteś świeżo upieczonym absolwentem pełnym energii, zaangażowania, chęci rozwoju i widzisz, że bycie specjalistą SEO jest tym, co chciałbyś robić? 

Daj nam znać, przesyłając swoje CV! Odwiedź zakładkę Kariera i dołącz do naszego zespołu!

Specjalista SEO – rodzaje stanowisk

Specjalista SEO to ogólne określenie eksperta od pozycjonowania, w kompetencjach którego leży wiele podejmowanych na co dzień działań. Dlatego też można wyróżnić kilka stanowisk, które charakteryzują się innym obszarem i zakresem prac. 

Biorąc pod uwagę doświadczenie specjalisty SEO, staż na rynku i nabyte umiejętności, wyróżnia się następujące stanowiska:   

  • Manager SEO – kieruje działem pozycjonerskim. Przydziela zadania poszczególnym członkom zespołu i weryfikuje ich pracę. Ponadto zajmuje się tworzeniem strategii rozwojowej firm w przestrzeni internetowej i koordynuje aktywność w sieci. SEO managerem zostają osoby, które posiadają wiedzę z zakresu marketingu internetowego, znają i dobrze poruszają się w środowisku nowych mediów.  
  • Koordynator działu SEO – stanowisko stosowane w korporacjach i dużych firmach. Jest mostem łączącym poszczególne działy SEO. Koordynator działu pozycjonerskiego zarządza pracą zespołu na wniosek managera SEO. Dzięki niemu praca może przebiegać w sposób płynny. 
  • Techniczny specjalista od pozycjonowania – ekspert SEO, który posiada podstawową wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu języka programowania i kodowania (HTML, JavaScript, PHP, CSS, inne). Potrafi dokonywać modyfikacji w kodzie strony internetowej oraz zarządzać systemem CMS. 
  • Specjalista SEO ds. link buildingu – specjalizuje się w pozycjonowaniu off-site/off-page. Jego zadaniem jest pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych, które poprawiają pozycję strony w wyszukiwarkach.  
  • SEO Web Developer – ekspert SEO, który poza umiejętnościami i wiedzą z zakresu pozycjonowania stron internetowych posiada także odpowiednie kwalifikacje do programowania. Od technicznego specjalisty SEO odróżnia go wysoki poziom wiedzy na temat języka kodowania – JavaScript, HTML, PHP i innych.
  • Specjalista SXO – łączy działania SEO z UX, realizując strategie SXO, zakładające optymalizację doświadczeń użytkowników. 

Ile zarabia specjalista SEO?

Zarobki specjalisty od pozycjonowania są zróżnicowane i zależą od kilku czynników. Na wysokość wynagrodzenia wpływ mają takie elementy jak:

  • staż pracy i doświadczenie w branży,
  • poziom wykształcenia, ukończone studia,
  • zajmowane stanowisko,
  • forma umowy i miejsce zatrudnienia (agencja/freelancer),
  • liczba obsługiwanych projektów,
  • województwo.

Orientacyjne miesięczne zarobki specjalisty SEO (dane ze stycznia 2022 roku, źródło: wynagrodzenia.pl), uwzględniające zajmowane stanowisko, przedstawiają się następująco:

  • młodszy specjalista SEO – zarobki wahają się pomiędzy 3420 a 4600 zł brutto. Średnie miesięczne wynagrodzenie dla Junior SEO Specialist wynosi 3800 zł brutto. W miarę rozwoju i nabywania nowych umiejętności zarabianie na pozycjonowaniu stron może ulec zmianie i przekroczyć górny kwartyl; 
  • specjalista ds. SEO – wynagrodzenie na stanowisku samodzielnego specjalisty SEO przekracza 4600 zł brutto. Uśredniając zarobki w Polsce, wynosi ono około 5550 zł brutto. W dużych miastach (Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław) ekspert SEO może liczyć na wynagrodzenie rzędu 6550 zł brutto;
  • starszy specjalista SEO – miesięczna pensja dla wyższego w hierarchii Senior SEO Specialist wynosi od około 6260 zł do 7600 zł brutto. 

Specjalista SEO – firma SEMPIRE

Decydując się na współpracę z SEMPIRE, otrzymujesz dedykowanego specjalistę SEO, który zadba o zwiększenie bezpłatnego ruchu organicznego pochodzącego m.in. z wyszukiwarki Google. 

Wśród nas są fachowcy z wieloletnim stażem w branży SEO, którzy przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi wykonają audyt SEO oraz dokładnie zaplanują i przeprowadzą prace optymalizacyjne dla Twojej strony internetowej. 

Skorzystaj z formularza, dzięki któremu otrzymasz bezpłatną strategię pozycjonowania oraz wiele dodatkowych informacji na temat możliwości reklamowania swoich usług i produktów.

Zwiększ widoczność marki w sieci dzięki dobrze zaplanowanej strategii SEO dopasowanej do Twoich potrzeb. Przekaż swój biznes w ręce fachowców, którzy mają za sobą wiele zrealizowanych projektów. W SEMPIRE pomożemy Ci dotrzeć do klientów i uzyskać wysokie wyniki sprzedażowe. 

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 57 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.