Wyszukiwarka internetowa to już nie tylko okienko na zapytanie, lecz potężne narzędzie, którego gruntowne poznanie jest fundamentem pod skuteczny marketing internetowy.
SEO wykorzystuje wiedzę na temat działania Google w najlepszy sposób. Dzięki temu wpływa na wyniki wyszukiwania na całym świecie, kształtuje użyteczną i wygodnie podaną treść oraz opinię publiczną, realnie poprawia UX, przetasowuje pozycje konkurentów biznesowych, promuje marki i wpływa na zasobność portfeli właścicieli stron.
Ten, kto wie, jak stosować metody SEO, pierwszy dociera ze swoim produktem lub usługą do potencjalnych klientów, a jego zoptymalizowana i wypromowana witryna samodzielnie sprzedaje oraz realizuje inne oczekiwane cele biznesowe.
Ten SEO poradnik dla początkujących powstał z myślą, aby zapewnić Ci wartościową wiedzę na temat optymalizacji serwisów pod SEO. Dowiesz się, co to jest optymalizacja SEO stron i poznasz wszystkie czynniki, które umożliwią Ci samodzielną poprawę serwisu oraz zapewnią lepszą kontrolę wprowadzanych zmian i ich efektów. Poznasz zbiór najważniejszych zasad SEO, dzięki którym skutecznie wpłyniesz na pozycję swojej strony internetowej.
W poradniku o SEO znajdziesz 3 główne sekcje, które pozwolą Ci lepiej zrozumieć proces pozycjonowania:
Każda sekcja tego przewodnika dostarcza wartościowych informacji w pigułce i skupia najważniejsze porady SEO oraz ukazuje najlepsze praktyki. Zdobyta wiedza pozwoli Ci na stworzenie idealnej strony internetowej – wartościowej dla użytkowników oraz lepiej rozumianej i ocenianej przez Google.
Potraktuj ten poradnik jako praktyczny tutorial SEO, dzięki któremu dowiesz się, jak skutecznie zoptymalizować stronę pod wyszukiwarki internetowe.
Chcesz zaoszczędzić czas i już teraz zacząć zacząć uzyskiwać większy ruch w witrynie, lepsze rankingi i wyższą sprzedaż? Skontaktuj się z nami online i wybierz kompleksowe usługi SEO. Skorzystaj z bezpłatnej analizy, którą przeprowadzi dla Ciebie nasz Specjalista SEO z doświadczeniem i ogromną wiedzą.
Darmowa analiza strony internetowej to idealny wstęp do rozpoczęcia działań z zakresu wdrażania elementów optymalizacji SEO. To także możliwość sprawdzenia, czy proces SEO realizowany jest odpowiednio i roboty wyszukiwarki Google poprawnie widzą Twoją stronę.
W tej części poradnika SEO:
Skrót SEO pochodzi od angielskich słów Search Engine Optimization, co w dosłownym tłumaczeniu znaczy optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Jest to proces skorelowanych ze sobą działań, które mają na celu zapewnienie stronie internetowej możliwie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek (takich jak Google czy Bing) na słowa kluczowe powiązane z jej tematyką.
Nie istnieje jedna definicja SEO – w sieci pojawia się wiele różnych wariantów, które różnią się szczegółami. Dla nas SEO to szereg działań, mających na celu dążenie do stworzenia strony idealnej – zarówno z punktu widzenia robotów wyszukiwarki, jak i użytkowników, którzy na nią trafiają.
Zoptymalizowany serwis dostarcza kompleksowych informacji i odpowiedzi na pytania internautów w sposób przejrzysty, rzetelny i wyczerpujący. Znalezienie ich jest proste i intuicyjne dzięki odpowiedniej strukturze oraz nawigacji na stronie.
Poprawnie realizowana strategia SEO dostarcza użytkownikom to, czego szukają w możliwie najlepszym wydaniu. Gwarantuje bezpieczeństwo i wygodę, dzięki wdrożonym protokołom zabezpieczającym i dbaniu o optymalizację strony internetowej zgodną z aktualnymi standardami.
SEO, jako ważna część szeroko pojętego marketingu internetowego, to wsparcie w budowaniu eksperckiego wizerunku firmy w internecie – pomaga jej zostać autorytetem w branży. Jest to możliwe dzięki tworzeniu zoptymalizowanej strony internetowej wypełnionej wysokiej jakości treściami, do których użytkownicy chcą wracać.
Usługa SEO obejmuje niezwykle szeroki zakres działań, a wymagania wyszukiwarek stale rosną. Wymaga to coraz większej dokładności i zaangażowania w realizację strategii. Wszystko po to, aby najpierw uzyskać, a potem utrzymać wysoką pozycję w Google.
Niektórzy specjaliści uważają, że SEO to nie to samo, co pozycjonowanie. Rozgraniczają te dwa pojęcia, zaliczając do SEO jedynie optymalizację kodu i treści strony. Samo SEO traktują jako jedną z gałęzi pozycjonowania, obok content marketingu, budowania profilu linkowego i analityki internetowej.
Podział ten dość szybko przyjął się w Polsce – zapewne ze względu na swą pozorną klarowność. Nie jest on jednak poprawny. Nie uwzględnia kluczowego rozróżnienia na on-page SEO (działania SEO na stronie) i off-page SEO (działania SEO poza stroną). Nie bierze też pod uwagę faktu, że SEO (Search Engine Optimization) dotyczy optymalizacji wszystkich czynników wpływających na wyszukiwarki, a nie tylko samej strony.
Jasność w kwestii tych terminów jest ważna, ponieważ nie tylko świadczy ona o fachowej znajomości branży, ale i kształtuje rozumienie przez klientów zakresu pracy firm pozycjonerskich oraz oferowanych przez nich cen poszczególnych usług.
Ponadto każdy, kto czyta anglojęzyczne materiały, szybko zorientuje się, że rozgraniczenie między SEO a pozycjonowaniem jest sztuczne i wprowadza w błąd, utrudniając zrozumienie profesjonalnych z zagranicznych źródeł. A profesjonalna branża SEO w znacznym stopniu bazuje właśnie na informacjach w języku angielskim. Dlatego ważne jest zrozumienie, że pozycjonowanie i SEO mają to samo znaczenie.
Podsumowując:
Dodatkowy poradnik SEO:
W celu zrozumienia, jak działa SEO, konieczne jest poznanie mechanizmów działania wyszukiwarki. Są to procesy, które prowadzą do zwrócenia przez Google wyników najlepiej dopasowanych do zapytań użytkowników.
Google, najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa na świecie, jest w pełni zautomatyzowana. Jej podstawowe działanie dzieli się na 3 etapy: skanowanie, indeksowanie oraz wyświetlanie wyników wyszukiwania. Wpływanie na te etapy to podstawy SEO.
Skanowanie stron to proces, w którym roboty wyszukiwarki Google odszukują nowe i zaktualizowane witryny internetowe. Pobierają tekst, który się na nich znajduje, a także obrazy i pliki wideo. Jest to proces zdobywania informacji o tym, jakie strony www istnieją w internecie, a więc opiera się na wykrywaniu adresów URL.
Indeksowanie stron to proces, który polega na przeprowadzaniu analizy pobranych przez roboty wyszukiwarki Google zasobów. Zapoznają się one z serwisami w celu dodania ich do bazy Google, nazywanej indeksem wyszukiwarki. Strony w trakcie indeksowania dzielone są tematycznie na podstawie zastosowanych słów kluczowych.
Za każdym razem, gdy ktoś wpisuje zapytanie w Google, zautomatyzowany system rankingowy wyszukiwarki przeszukuje pasujące strony, które znajdują się w indeksie, a następnie zwraca najtrafniejsze i najlepiej dopasowane pod kątem zapytania wyniki.
O tym, która strona pojawi się w rankingu Google na pierwszym miejscu, decyduje ponad 200 różnych czynników. Algorytm wyszukiwarki przeprowadza precyzyjną analizę każdej strony internetowej, biorąc pod uwagę wszystkie te czynniki. Na tej podstawie dokonuje ostatecznej oceny jakościowej stron i określa, jak wysoko w wynikach bezpłatnego wyszukiwania powinien znaleźć się dany serwis.
Wszystkie czynniki rankingowe nie są znane, jednak Google udziela konkretnych wskazówek, na jakie kwestie należy zwracać szczególną uwagę. Te wskazówki są podstawą optymalizacji strony. Żeby stworzyć witrynę, która będzie najlepiej spełniała oczekiwania Google, konieczne jest uwzględnienie w procesie SEO kilku kluczowych czynników:
Dodatkowy poradnik SEO:
Na SEO w praktyce składają się dwa podstawowe rodzaje działań:
Analiza strony i późniejsze ułożenie witryny w rankingu przez Google polega na tym, że algorytm wyszukiwarki ocenia Twoją stronę, biorąc pod uwagę ponad 200 niezależnych czynników. Są to elementy, które znajdują się bezpośrednio na stronie (on-page), np. meta-tagi, nagłówki, teksty, oraz te poza stroną (off-page), na które niekoniecznie masz bezpośredni wpływ, np. linki przychodzące do witryny czy wzmianki w social media.
Kluczowa informacja jest jednak taka, że algorytm wyszukiwarki ocenia wszystkie te czynniki. Dlatego tak ważne jest, aby optymalizacja pod SEO uwzględniła każdy aspekt mający wpływ na ocenę i pozycję strony w rankingu wyszukiwarki. Dotyczy to zarówno czynników wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
W celu osiągnięcia wymiernych efektów konieczne jest, aby realizować 2 kluczowe procesy składające się na proces SEO: on-site i off-site. Muszą one być ze sobą skorelowane.
Agencja SEO lub inna osoba, której zlecisz SEO swojej strony, powinna mieć na uwadze, że nie można ograniczać się tylko do jednego rodzaju działań.
On-page SEO (zwane też on-site SEO) to wszystkie działania pozycjonerskie skupiające się na zawartości i technicznych parametrach danej strony. Pozycjonowanie on page to optymalizacja tych czynników wpływających na pozycję w Google, które algorytm oceniający znajduje w kodzie Twojej strony. Są to czynniki, na które masz największy wpływ.
SEO on-page uwzględnia między innymi takie elementy, jak:
Elementy on-page SEO, czyli cały proces optymalizacji strony, mają najszybszy wpływ na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania (SERP). To właśnie od nich zaczyna się planowanie strategii, a agencja SEO lub inna osoba odpowiedzialna powinna zacząć pracę od pierwsze prace od optymalizacji pod wyszukiwarki w obrębie serwisu.
Off-page SEO (nazywane też off-site SEO) to prace z zakresu pozycjonowania, które wykraczają poza działania on-page SEO i odbywają się poza stroną internetową. Działania te są niezbędnym uzupełnieniem działań on-site i tylko w połączeniu z nimi pozwalają zwiększać widoczność witryny.
W skład SEO off-page wchodzą takie elementy, jak:
Przez działania off-page SEO należy rozumieć wszystkie działania mające na celu zdobycie wartościowych linków, wzmianek i udostępnień w social media oraz opinii w Internecie, które potwierdzają wiarygodność i autorytet strony.
Nasz poradnik SEO dla początkujących zawiera profesjonalne porady SEO, które przybliżą Ci proces pozycjonowania. Z tej części dowiesz się:
Słowa kluczowe to wyrażenia, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę internetową, kiedy szukają określonych informacji lub zasobów. Frazy kluczowe stanowią podstawę działań SEO i pozwalają na stworzenie skutecznej strategii pozycjonowania strony internetowej.
Rodzaje fraz kluczowych:
W procesie SEO dobór słów kluczowych umożliwi Ci keyword research. To proces odkrywania wartościowych fraz – tych, które są wpisywane w wyszukiwarkę przez Twoich docelowych klientów w celu znalezienia interesujących ich produktów, usług i informacji.
Dobór słów kluczowych jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Każde słowo kluczowe, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę w Google, sygnalizuje jego intencję – to, jakiego rodzaju treści potrzebuje.
Zamiar wyszukiwania odzwierciedla dokładnie, na jaką stronę docelową (landing page) chce trafić użytkownik – czy powinna to być strona główna, strona kategorii, karta produktu czy może artykuł blogowy.
W przyporządkowaniu słów kluczowych do poszczególnych podstron pomoże Ci ich ocena pod kątem zamiaru wyszukiwania oraz analiza wyników wyszukiwania, czyli sprawdzenie, na jakie strony docelowe kierowani są użytkownicy, kiedy wpisują określone frazy.
Rodzaje fraz kluczowych ze względu na zamiar wyszukiwania:
Sama intuicyjna ocena fraz pod kątem zamiaru wyszukiwania może nie wystarczyć, aby trafnie przyporządkować je do określonych stron docelowych. W tym celu warto jeszcze dokonać analizy wyników wyszukiwania.
Jeśli wpiszesz w Google frazę “najlepszy drapak dla kota”, szybko zauważysz, że wyniki w TOP 10 to artykuły blogowe.
Wyszukiwarka wie, że użytkownicy wpisujący to zapytanie, chcą raczej poszerzyć swoją wiedzę i porównać produkty, aniżeli dokonać zakupu, dlatego kieruje ich na strony blogowe.
Jeśli zechcesz przypisać tę frazę do landing page ofertowego, np. strony kategorii z drapakami dla kota, Google najprawdopodobniej nie umieści Twojej strony wysoko w rankingu - przede wszystkim dlatego, że użytkownicy tego nie chcą, a więc będzie ona niezgodna z zamiarem wyszukiwania.
Przyporządkowanie słów kluczowych do landing pages jest ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Ujednolicona wersja domeny oznacza wybór jednego głównego adresu strony: z przedrostkiem www lub bez przedrostka www. Kiedyś ta części adresu URL była obligatoryjna. Obecnie możliwe jest tworzenie adresów bez prefiksu WWW.
Ujednolicona wersja domeny jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
HTTPS to protokół do przesyłania danych przez internet, który zapewnia ich szyfrowanie. Stanowi bezpieczniejszą wersję protokołu HTTP.
Przy zastosowaniu protokołu HTTPS w pasku wyszukiwarki, obok adresu URL, pojawia się zamknięta kłódka. Symbolizuje ona zapewnienie poufności oraz zabezpieczenie przed przechwyceniem lub zmianą danych i podszywaniem się pod nazwę domenową.
Protokół HTTPS jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
SSL to protokół sieciowy zapewniający bezpieczeństwo danych przesyłanych między komputerem a serwerem. Przy jego zastosowaniu komunikacja jest szyfrowana, co zabezpiecza wrażliwe dane przed ich odczytaniem przez osoby nieuprawnione. Jeśli protokół SSL jest ważny, to w adresie URL pojawia się oznaczenie HTTPS.
Protokół SSL jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Google Analytics to darmowe narzędzie od Google, które pozwala na analizę statystyk strony www. Umożliwia śledzenie różnych parametrów, takich jak ruch na stronie czy współczynnik konwersji.
Konfiguracja GA na stronie pozwala na korzystanie z danych zbieranych przez narzędzie w celu dopracowywania strategii SEO i analizowania osiągniętych wyników.
Konfiguracja Google Analytics jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Google Search Console to bezpłatne narzędzie analityczne od Google, przeznaczone dla właścicieli stron oraz specjalistów SEO. GSC dostarcza ważnych informacji na temat widoczności strony www w wyszukiwarce Google. Umożliwia śledzenie danych analitycznych oraz monitorowanie i wykrywanie problemów.
Konfiguracja Google Search Console jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Skanowanie stron to proces przeszukiwania internetu przez roboty sieciowe Google, których zadaniem jest znajdowanie nowych oraz zaktualizowanych witryn. Jest to czynność inicjowana przez wyszukiwarkę, którą można nazwać wykrywaniem adresów URL.
Dostępność strony pod kątem skanowania jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Indeksowanie stron polega na zbieraniu informacji o stronie internetowej w celu poznania jej tematyki. Wskutek indeksowania strona pojawia się w bazie danych zwanej indeksem stron – dzięki temu może wyświetlać się w rankingu wyszukiwarki na wybrane frazy kluczowe.
Dostępność strony pod kątem indeksowania jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Przyjazny adres URL to łatwy do zapamiętania i zrozumienia adres strony internetowej. Dzięki temu, że opisuje ją w prosty i precyzyjny sposób, umożliwia wyszukiwarkom oraz użytkownikom określenie zawartości strony.
Przyjazny adres URL jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Title to znacznik HTML, który określa tytuł strony internetowej. Wyświetla się w wynikach wyszukiwania (w formie klikalnego nagłówka), postach w mediach społecznościowych oraz jako tytuł na kartach przeglądarki.
Title jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Meta description to znacznik HTML, który umieszcza się w kodzie strony. Stanowi podsumowanie zawartości strony i jest wyświetlany w SERP-ach, pod adresem URL i znacznikiem title domeny.
Meta description jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
H1 to znacznik HTML, który służy do oznaczenia głównego nagłówka na stronie internetowej. Wyświetla się na samej górze strony i jest najważniejszy w hierarchii. Nagłówek H1 wyznacza tytuł strony. Może, ale nie musi być taki sam, jak title.
Nagłówek H1 jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Nagłówek H2 to znacznik HTML, który definiuje nagłówek poziomu drugiego. Służy do wyznaczania podtytułów i organizowania treści na stronie poprzez dzielenie jej na przejrzyste bloki tematyczne.
Nagłówki H2 są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Zgodnie z oficjalnym stanowiskiem Google, treści na stronie są najsilniejszym czynnikiem rankingowym. Umieszczanie na stronie tekstów zgodnych z aktualnymi wskazówkami wyszukiwarki jest punktem obowiązkowym w procesie SEO.
Treści na stronie są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Unikalność treści odnosi się do tworzenia nowych i użytecznych tekstów – bez kopiowania z innych źródeł i duplikacji treści w obrębie tej samej domeny. Zduplikowany content jest bardzo negatywnie oceniany przez Google i znacząco wpływa na obniżenie pozycji strony w rankingu wyszukiwarki.
Wyróżnia się dwa rodzaje zduplikowanego contentu na stronie:
Unikalne treści na stronie są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Długość treści nie jest narzucona z góry przez Google. Przy tworzeniu tekstu SEO warto mieć przede wszystkim na uwadze, aby wyczerpać poruszony w nim temat.
Długość treści na stronie jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Aktualność i wiarygodność treści odnosi się do tekstów SEO tworzonych z wykorzystaniem sprawdzonych, rzetelnych i wartościowych informacji, niewprowadzających użytkownika w błąd.
Google w ocenie tekstów pod kątem tych założeń wykorzystuje koncepcję E-E-A-T (akronim od słów: Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthines). Zgodnie z nią treści muszą być oparte na doświadczeniu, specjalizacji, autorytecie i wiarygodności.
Zasada ta jest szczególnie ważna w przypadku stron, które dotyczą branż mających potencjalny wpływ na szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo użytkownika (w skrócie YMYL, czyli Your Money or Your Life).
Aktualność i wiarygodność treści na stronie jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Teksty na stronie muszą być przystępne w odbiorze i łatwe do przeskanowania wzrokiem. Ich prezentacja powinna ułatwiać znalezienie najważniejszych informacji i nie odstraszać użytkowników, np. ścianą tekstu.
Prezentacja treści na stronie jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Głównym celem wyszukiwarki Google jest dostarczenie użytkownikom wyników wyszukiwania spełniających jak najlepiej ich intencję (user intent).
Najwyżej w rankingu umieszczane są wartościowe strony, które dostarczają odbiorcy to, czego szuka. Dlatego przy tworzeniu treści SEO na stronę ważne jest uwzględnienie intencji użytkownika – rozwiązanie problemu, podanie gotowych rozwiązań, zapewnienie realnej pomocy.
Spełnienie intencji użytkownika jest ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Thin content to pojęcie, które odnosi się do stron niskiej jakości. Zawierają one treści, które nie niosą żadnej wartości dla użytkowników. Mogą to być również strony, na których nie ma w ogóle tekstów lub jest ich bardzo mało, a także takie, które są tekstowo rozbudowane, ale treści nie dostarczają żadnej konkretnej wiedzy i informacji.
Thin content jest zjawiskiem niepożądanym, które nie spełnia najważniejszych wymogów wyszukiwarki Google. Treści tego typu nie pomagają spełnić intencji użytkownika, więc nie będą wyświetlane wysoko w rankingu.
Thin content negatywnie wpływa na SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Użycie słów kluczowych na stronie jest istotne, ponieważ wskazuje wyszukiwarce tematyczność witryny. W procesie optymalizacji SEO ważne jest ich umieszczenie w odpowiednich miejscach na stronie oraz prawidłowe nasycenie (Keyword Density).
Użycie słów kluczowych jest ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Uszkodzone obrazy nie mogą wyświetlać się na stronie. Z tego powodu pojawia się puste miejsce, które wskazuje na to, że powinna być tam jakaś grafika. Takie zjawisko negatywnie wpływa na opinię o serwisie zarówno ze strony robotów sieciowych, jak i użytkowników. Odbiorcy mogą mieć wrażenie, że witryna jest zaniedbana i nieprofesjonalna, co obniża ich poziom zaufania.
Uszkodzone obrazy negatywnie wpływają na SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Rozmiar pliku obrazu jest bardzo ważnym aspektem w procesie optymalizacji grafik. Konieczne jest zoptymalizowanie obrazów w taki sposób, aby zachowały wysoką jakość, ale jednocześnie nie obciążały i nie spowalniały strony.
Rozmiary plików obrazu są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Nazwa obrazu umieszczonego na stronie zazwyczaj jest niewidoczna dla użytkowników. Nie pozostaje ona jednak ukryta dla wyszukiwarki Google. Warto zadbać o to, aby obrazy nazywały się w sposób zgodny z ich zawartością. Dzięki temu roboty sieciowe będą wiedzieć, co jest na obrazie, a proces indeksowania będzie szybszy.
Nazwy plików obrazu są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
ALT to atrybut zawarty w kodzie HTML, który stanowi alternatywny opis obrazu. Jest on istotny szczególnie dla osób, które korzystają z czytników ekranu. W takiej sytuacji, zamiast oglądać obraz, odsłuchują oni właśnie jego opis alternatywny.
ALT zawiera także informacje dla robotów na temat tego, co znajduje się na obrazie. Zwiększa szansę strony na wysoką pozycję w Google Grafika. Zgodnie z oficjalnymi statystykami aż 22,6% wszystkich wyszukiwań pochodzi z tej części wyszukiwarki (źródło: First Site Guide).
Atrybuty ALT są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
W przypadku, gdy strona HTTPS prowadzi do obrazu HTTP, mamy do czynienia z wartością mieszaną na stronie. Adres URL strony wyświetla się w bezpiecznym formacie HTTPS, ale odnośniki na nim prowadzą do multimediów, które nie posiadają protokołu zabezpieczającego.
Stosowanie zasobów, które są niezabezpieczone, może prowadzić do problemów z bezpieczeństwem witryny, co niekorzystnie wpłynie na zaufanie ze strony użytkowników i roboty sieciowe.
Brak odnośników do obrazów HTTP ze strony HTTPS jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Robots.txt to plik tekstowy, który informuje roboty wyszukiwarki, które strony i pliki w witrynie mogą być indeksowane. Nie jest to plik, który służy do ukrywania stron przed Google – pozwala jedynie na zabronienie lub zezwolenie na ich analizę w celu umieszczenia w indeksie stron i rankingu wyszukiwarki.
Plik robots.txt jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Meta robots to fragment kodu HTML, który przekazuje robotom wyszukiwarki informacje o tym, co mogą, a czego nie mogą robić na danej stronie. Znacznik meta robots pozwala na kontrolowanie skanowania, indeksowania i wyświetlania informacji z wybranej strony w wynikach wyszukiwania.
Istnieją różne dyrektywy stosowane w znacznikach meta robots:
Najczęściej stosowaną dyrektywą jest noindex, którą stosuje się przede wszystkim w przypadku stron czysto funkcjonalnych (strona regulaminu, polityka prywatności, formularze), nieistotnych w SEO.
Znacznik meta robots jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
X-robots tag to dyrektywa dla robotów sieciowych w postaci nagłówka HTTP, którą stosuje się z poziomu konfiguracji serwera. Jest to alternatywa dla pliku robots.txt i meta robots. Określa się w niej sposób indeksacji strony. X-robots tag jest szczególnie przydatny w przypadku zarządzania plikami PDF, grafikami czy wideo.
X-robots tag jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Struktura strony to sposób zorganizowania witryny. Logiczna struktura ukazuje w sposób przejrzysty powiązania między poszczególnymi podstronami, które pogrupowane są wokół kluczowych stron. Ułatwia ona nawigację po treściach zarówno robotom Google, jak i użytkownikom.
Dobrze zaplanowana struktura strony jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Adres kanoniczny (rel=“canonical”) określa podstawową wersję zduplikowanych lub prawie zduplikowanych stron w serwisie. Jeśli masz tę samą lub podobną treść dostępną pod kilkoma adresami URL, powinieneś używać tagów kanonicznych do określenia, która wersja jest podstawowa i powinna zostać zindeksowana.
Adresy kanoniczne są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Linki wewnętrzne to dowolny odnośnik, który prowadzi do strony lub zasobu w obrębie tej samej witryny. Przyczyniają się do lepszego ustalenia hierarchii stron w serwisie i ułatwiają nawigację.
Linkowanie wewnętrzne i lepsze zrozumienie strony przez Google pozwala też na przedstawianie dodatkowych linków w SERP-ach. Polega to na wyświetleniu pod głównym wynikiem wyszukiwania dodatkowych linków do innych podstron.
Linki wewnętrzne są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Sitemap to specjalny plik zawierający listę podstron serwisu internetowego, a także dodatkowe informacje o witrynie, np. dotyczące ostatniej aktualizacji czy dostępnych wersji językowych.
Wyróżnia się dwa typy map strony:
Mapa strony jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Strony osierocone to takie, do których nie prowadzą żadne linki w obrębie witryny. Nie można się do nich dostać z dowolnego miejsca serwisu – dostęp jest możliwy tylko za pomocą bezpośredniego adresu URL lub zewnętrznego linka, o ile taki występuje.
Strony osierocone negatywnie wpływają na SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Linki zewnętrzne, to inaczej linki wychodzące. Prowadzą one do strony lub innego zasobu internetowego, który znajduje się poza określoną witryną. Bardzo często stosowane są w treściach (np. w artykułach blogowych), aby wskazać użytkownikom zewnętrzne materiały lub źródło przedstawionych informacji.
Linkowanie zewnętrzne jest ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Broken links – linki prowadzące do stron, które już nie istnieją lub nie można ich znaleźć. Uszkodzone linki mogą być spowodowane usunięciem strony lub jej przeniesieniem bez ustawionego przekierowania. Powodem może być też błędny adres URL wykorzystany do linkowania (np. z literówką).
Można wskazać 3 rodzaje broken links:
Broken links mają negatywny wpływ na SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Hreflang to atrybut HTML, który informuje wyszukiwarki o wielu wersjach strony dla różnych języków lub regionów. Pomaga Google w znalezieniu poprawnej wersji, dopasowanej do lokalizacji użytkownika, i wyświetleniu jej w wynikach wyszukiwania.
Atrybut hreflang jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dane strukturalne to ustandaryzowany sposób przekazywania informacji na temat strony internetowej. Dzięki structural data roboty wyszukiwarki mogą zrozumieć, o czym jest treść na stronie www. Dobrze skonstruowane dane strukturalne pomagają ją wyróżnić już na etapie wyszukiwania, np. poprzez fragmenty rozszerzone.
Dane uporządkowane są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Szybkość strony to pojęcie, który służy do określenia czasu jej ładowania. Czas ten liczy się od wpisania adresu URL lub kliknięcia linku do pełnego wyrenderowania witryny.
Prędkość strony ma wpływ na pozycję strony w Google, ale z punktu widzenia SEO dużo większe znaczenie mają inne czynniki (w tym przede wszystkim intencja użytkownika i trafność strony). Dlatego, jeśli witryna ma poprawną prędkość i poprawnie wypełnia inne czynniki, to nie trzeba dążyć do jej maksymalizacji.
Szybkość strony jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Wersja mobilna strony oznacza jej dostosowanie do wyświetlania na ekranach urządzeń mobilnych.
Coraz więcej osób korzysta z wyszukiwarki na smartfonach, dlatego od lipca 2019 roku Mobile First Index jest domyślnym sposobem analizy serwisów internetowych przez Google. To sprawia, że dostosowanie strony do urządzeń mobilnych jest niezwykle ważne w kontekście SEO.
Wersja mobilna strony jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Paginacja to sposób porządkowania kolejnych stron, które są powiązane kontekstowo. Ma to na celu zapewnienie ciągłości zapoznawania się z informacjami zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom. Osiąga się to poprzez umieszczenie atrybutów rel=„prev” i rel=„next” w nagłówku każdej strony w serii.
To rozwiązanie stosowane jest zazwyczaj w przypadku sklepów internetowych, rozbudowanych blogów i serwisów informacyjnych.
Paginacja jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
HTTP to protokół, który określa metody udostępniania informacji i przesyłania danych między komputerami.
Kody stanu HTTP to trzycyfrowe liczby dołączane do odpowiedzi serwera, które informują przeglądarkę, czy jej żądanie zostało pomyślnie zrealizowane. Poza numerem najczęściej pojawia się również opis statusu.
Kody HTTP są ważne w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Błędy krytyczne to kody HTTP zwracane w momencie wystąpienia błędu na stronie serwisu. Mogą być to błędy z winy klienta lub z winy serwera. Zaliczane są do nich wszystkie kody z grupy 400 oraz grupy 500.
Błędy krytyczne wpływają na SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
.htaccess to skrót od Hypertext Access. Jest plik tekstowy, który umożliwia konfigurowanie wybranych aspektów witryny, takich jak na przykład przekierowania lub zarządzanie adresami IP. Plik .htaccess pozwala na zarządzanie tymi kwestiami nawet wtedy, gdy nie masz pełnego dostępu do głównych plików konfiguracyjnych serwera.
Plik .htaccess działa dla wybranego katalogu. Oznacza to, że każdy z katalogów stron w obrębie domeny może mieć swój własny plik tego typu, który można dostosować.
Plik .htaccess jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Content marketing to strategia marketingowa obejmująca proces tworzenia i dystrybucji treści. Działania content marketingowe wspierają SEO oraz pozwalają na rozwijanie firmy i budowanie jej wizerunku w sieci.
Content marketing jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Content plan to harmonogram mówiący o tym co, kiedy i gdzie opublikujesz. Jego główną rolą jest ustalanie priorytetów w tworzeniu treści w oparciu o strategię marketingową i contentową.
Content plan jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Profil linkowy to zbiór wszystkich odnośników ze stron zewnętrznych, które prowadzą do danej witryny. Każdy link zwrotny to dodatkowy głos wskazujący na to, że strona jest godna zaufania. Google traktuje linki przychodzące jako jeden z głównych czynników rankingowych – strony z rozbudowanym profilem linkowym są wyżej w wynikach wyszukiwania.
Dokładny sposób mierzenia wartości profilu linkowego przez Google nie jest znany. Specjaliści SEO wskazują jednak pewne kryteria, które warto brać pod uwagę, ponieważ znacząco wpływają na tę kwestię:
Istotna w ocenie backlinków jest również dywersyfikacja profilu linkowego. Zróżnicowany profil linkowy to taki, który składa się z odnośników z różnych typów stron, np. blogów, katalogów firm czy internetowych serwisów informacyjnych. Musi też zawierać różne rodzaje linków:
Profil linkowy jest ważny w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma) to bezpłatne narzędzie, które pozwala właścicielom firm tworzyć, zarządzać i optymalizować profil swojej firmy w Google. Wizytówki Google są widoczne w wynikach wyszukiwania, w Mapach Google oraz aplikacji Google Maps i w przeglądarce.
Po założeniu wizytówki w GPF ważne jest, aby zintegrować ją ze stroną www firmy.
Wizytówka Google jest ważna w SEO, ponieważ:
Dobre praktyki SEO:
Dodatkowy poradnik SEO:
Pozycjonowanie stron nie zawsze znaczy to samo. W ramach SEO wyróżnia się trzy grupy metod pozycjonerskich. Są to różne opcje SEO, które cechuje różny stopień respektowania zasad etycznego pozycjonowania według Google. Tradycyjnie mówi się o technikach white hat SEO i black hat SEO, a od pewnego czasu również o gray hat SEO.
White Hat SEO to pozycjonowanie z wykorzystaniem wyłącznie w pełni akceptowanych przez Google technik SEO w celu zwiększenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Metoda white hat SEO to metoda etyczna i nienachalna.
Kombinacja takich uczciwych technik pomaga poprawić autorytet witryny w danej dziedzinie, uzyskać wiarygodne, wartościowe linki, dostarczyć użytkownikowi najbardziej oryginalnej i najwyższej jakości treści oraz poprawić użyteczność strony. Dzięki temu w sposób naturalny buduje się zaufanie do strony i uzyskuje wysoką pozycję w Google.
Techniki white hat to tak zwane dobre SEO. Są trudniejsze i bardziej wymagające, ale profesjonalne i obejmujące uczciwe zasady pozycjonowania. White hat SEO stawia na jakość, nie ilość – dzięki temu jego efekty są dużo trwalsze niż efekty black hat SEO.
Niektóre techniki white hat SEO to:
Podstawowe zasady Google dotyczące white hat SEO:
Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
Nie wprowadzaj użytkowników w błąd.
Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wyjątkową, wartościową lub dzięki czemu jest ona atrakcyjna dla użytkowników.
Zaprojektuj swoją witrynę w taki sposób, by wyróżniała się wśród innych podobnych witryn.
Search Console – Pomoc
Black hat to pozycjonowanie dążące do osiągnięcia przez stronę najwyższej pozycji w SERP-ach Google za pośrednictwem nieetycznych technik SEO. Należą do nich:
Pozycjonowanie black hat to najbardziej nachalna kategoria SEO. Nastawiona jest na szybkie, ale nietrwałe efekty i wykorzystuje działania, które pozornie zwiększają autorytet strony. Google wykrywa strony korzystające z black hat SEO i nakłada na nie kary oraz filtry.
Kary Google za nieetyczne działania są bardzo surowe. Strony, które korzystają z technik black hat SEO nierzadko są usuwane z indeksu wyszukiwarki lub ze względu na nałożone filtry nie mają możliwości poniesienia swojej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dlatego stosowanie tych metod nie opłaca na dłuższą metę. Gwarantuje szybkie, ale chwilowe wyniki, a nie jak SEo white hat efekty, które utrzymują się na długo i punktują w przyszłości.
Najważniejsze techniki black hat SEO, których należy unikać to:
Gray hat SEO to optymalizacja i pozycjonowanie z użyciem technik, które nie należą w pełni ani do white hat, ani do black hat SEO. Jest to ciekawe zjawisko i pewien kompromis pomiędzy bardzo restrykcyjnymi zasadami pozycjonowania zalecanymi przez Google a nieetycznymi rozwiązaniami.
Gray hat SEO wynika nie tyle z nieuczciwości, co prób eksperymentowania z algorytmem Google i szukania alternatywnych rozwiązań mających na celu poprawę widoczności strony w Google. Techniki gray hat SEO wynikają również stąd, że w wielu kwestiach Google wyraża się dość niejasno, a SEO dostaje tym samym trochę miejsca na własną interpretację oraz podjęcie ryzyka przy optymalizacji. Przynajmniej do czasu, aż porady SEO ze strony Google nie zostaną doprecyzowane.
Gray hat SEO nie jest tak bezpieczne jak techniki white hat. Specjaliści SEO stosujący metody z tej „szarej strefy” powinni liczyć się z ryzykiem – Google może uznać ich działania za naruszenie narzuconych przez siebie zasad.
Niebezpieczeństwo korzystania z gray hat SEO podnosi fakt, że pozycjonowanie rozwija się bardzo dynamicznie. W związku z tym technika, która dziś uznawana jest za akceptowalną, za rok może zostać doprecyzowana przez wyszukiwarkę i klasyfikować się jako metoda black hat.
Granica między white a gray, a także między gray a black hat SEO jest więc bardzo płynna. W pozycjonowaniu eksperymentalnym zaleca się ostrożność i trzymanie ręki na pulsie. Konieczne jest uważne monitorowanie zmieniających się wytycznych Google.
Firmy SEO stosują nie tylko cały wachlarz metod pozycjonerskich, ale też dostosowują swoje działania do określonych celów marketingowych. W zależności od zasięgu geograficznego lub charakteru strony i rodzaju promowanego obiektu lub firmy, specjaliści ds. SEO tworzą odrębne strategie. Zwiększa to znacznie szanse na skuteczne pozycjonowanie.
Strategia SEO to zaplanowanie i realizacja konkretnych działań on-page i off-page mających na celu osiągnięcie ustalonego celu. Jest nim wypozycjonowanie strony internetowej na konkretne słowa, grupy fraz lub możliwie jak największą ilość słów kluczowych (pozycjonowanie szerokie – long tail).
Strategia SEO obejmuje określony zasięg geograficzny, adresowana jest do określonej grupy użytkowników, a także dostosowywana jest do promowanego obiektu (firmy, usługi, osoby, produktu itp.).
Stworzenie strategii SEO należy zacząć się od gruntownego audytu strony. Audyt SEO to wnikliwe badanie strony klienta z użyciem specjalistycznych narzędzi do analizy słów kluczowych, intensywności i jakości linków przychodzących i wychodzących, kodu witryny i innych czynników wpływających na ocenę witryny internetowej.
Analiza SEO pozwala uzyskać rzetelny i dokładny raport pełen statystyk. Na nich opiera się dalsze badanie strony, planowanie działań i wycenę pozycjonowania.
Audyt SEO strony internetowej sprawdza:
Audyt SEO przeprowadzać można na każdym etapie funkcjonowania strony. Warto wykonać go zarówno przed rozpoczęciem jej pozycjonowania, jak i w trakcie tego procesu. Umożliwi to sprawdzenie postępów działań SEO i zdefiniowanie luk, które należy wypełnić, aby poprawić pozycję strony w SERP.
Pozycjonowanie ogólnopolskie lub globalne sprawdza się w przypadku firm o krajowym zasięgu działalności i jest bardziej kosztowne od lokalnego SEO. Pozwala też na dotarcie do zdecydowanie większej liczby użytkowników.
Jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą online, ma filie w wielu miastach w Polsce lub świadczy usługi przez internet, będzie to prawdopodobnie najlepsza strategia pozycjonowania.
Frazy kluczowe w ogólnokrajowym SEO nie zawierają nazw miast, są też często krótsze (średnio dwuwyrazowe) niż frazy lokalne. Są to frazy, w które najczęściej celuje duża liczba konkurentów. Sprawia to, że czas oczekiwania na wyniki jest dłuższy, a osiągnięcie efektów wymaga dużych nakładów pracy.
SEO na ogólne frazy kluczowe warto dopełnić SEO lokalnym, które pozwoli na szybsze pozyskiwanie użytkowników z okolicy.
Pozycjonowanie lokalne lub regionalne to proces SEO koncentrujący się na zwiększeniu pozycji strony w SERP dla wyszukiwań w danym mieście lub regionie. Pozwala na używanie bardziej szczegółowych, dłuższych fraz kluczowych.
Lokalne pozycjonowanie jest mniej kosztowne od ogólnopolskiego SEO. Wymaga także mniejszego nakładu czasu i pracy, aby osiągnąć pierwsze efekty. Wyniki działań SEO lokalnego można zauważyć nawet po kilku tygodniach.
Pozycjonowanie lokalne sprawdza się zarówno jako usługa dla małych firm o ograniczonym zasięgu działania, jak i dla filii ogólnopolskich korporacji. W lokalnym SEO i promocji firmy wykorzystuje się również Google Maps, aby dotrzeć do użytkowników w okolicy.
Optymalizacja sklepów internetowych wymaga odrębnej strategii SEO. Celem nadrzędnym jest wzrost konwersji i dochodu ze sklepu. Powinien to umożliwić szereg działań SEO, zapewniający:
Wiedza o tym, jak pozycjonować sklep internetowy jest podstawą przyszłości handlu. Nic więc dziwnego, że specjaliści prześcigają się w opracowywaniu coraz to nowych technik SEO dedykowanego branży e-commerce.
SEO PR nazywany jest w branży SERM, czyli pozycjonowaniem wizerunkowym. Łączy w sobie elementy SEO i PR (Public Relation), czyli obejmuje pozycjonowanie strony www oraz kształtowanie jej stosunków z otoczeniem. Opiera się na budowaniu pozytywnego, eksperckiego wizerunku firmy w wyszukiwarce.
SERM jest bardzo ważne, ponieważ pomaga kształtować sposób postrzegania przedsiębiorstwa tam, gdzie użytkownicy najczęściej szukają informacji – czyli w Google. Pomaga zainteresować odbiorców ofertą i zbudować społeczność wokół firmy.
SEO wizerunkowe można sprowadzić do 2 głównych działań:
SERM pozwala na kształtowanie oceny firmy zarówno wtedy, gdy jest ona nadwyrężona (jak często bywa w przypadku polityków), jak i wtedy, gdy chcesz po prostu zwiększyć rozpoznawalność swojej marki.
Dodatkowy poradnik SEO:
Ruch internetowy oraz sprzedaż produktów lub usług online w zdecydowanym stopniu napędzane są przez największe komercyjne wyszukiwarki, takie jak Google, Bing, Yahoo, Baidu czy Yandex.
Inne kanały takie jak media społecznościowe czy e-mail marketing mogą generować dodatkowe odwiedziny w Twojej witrynie, jednak to wyszukiwarki internetowe są podstawową i najbardziej naturalną metodą nawigacji do stron. Dla większości użytkowników stanowią główne miejsce poszukiwania informacji na temat produktów i usług, które chcą zakupić.
Wśród wymienionych wyżej wyszukiwarek, najpopularniejszą i najbardziej wartościową jest Google – praktycznie bezkonkurencyjna, bo korzysta z niej ponad 90% internautów na świecie.
Duża popularność wyszukiwarek wynika przede wszystkim z faktu, że są one bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Wpisanie w pasek wyszukiwarki frazy kluczowej to najszybszy sposób na znalezienie i dotarcie do poszukiwanych informacji.
Oznacza to, że wyszukiwarki internetowe umożliwiają bardzo naturalne znalezienie oferowanych przez Ciebie produktów lub usług. A to z kolei jest jednoznaczne z tym, że w marketingu internetowym SEO znaczenie ma ogromne.
Każdy właściciel strony internetowej czy Specjalista SEO może z użyciem specjalistycznych narzędzi precyzyjnie określić, które popularne słowa kluczowe najlepiej odpowiadają treści, ofercie z danej witryny i wybrać te, które zamierza pozycjonować, aby dotrzeć do użytkowników – potencjalnych klientów.
To, ile ruchu z wyszukiwarki internetowej zostanie przekierowane do strony www, zależy od popularności słowa kluczowego i pozycji frazy w wyszukiwarce. Im wyżej pozycjonowana jest fraza kluczowa w wynikach wyszukiwania, tym prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkownika w link do strony jest większe.
Statystyki z FirstPageSage pokazują, że strony wypozycjonowane do TOP 3, czyli zajmujące 3 pierwsze miejsca w wynikach na daną frazę, przechwytują ponad 60% ruchu z danego słowa kluczowego.
Współczynnik klikalności CTR (click through rate) dla poszczególnych miejsc wynosi odpowiednio:
W praktyce pojedyncze tylko słowa kluczowe wpisywane są przez internautów do wyszukiwarki od kilkudziesięciu do kilku tysięcy razy w ciągu miesiąca.
Jeśli zatem Twoja strona jest wyświetlana przez wyszukiwarkę na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to zyskujesz niesamowite możliwości pozyskania ruchu do swojej witryny i zdobycia potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie strony już na kilka lub kilkanaście fraz może realnie przełożyć się na sukces firmy. Wartościowy i ukierunkowany ruch z wyszukiwarek internetowych jak żaden inny kanał marketingowy zapewnia skuteczną reklamę i realny przychód z działalności przedsiębiorstwa.
Skutecznie realizowane SEO, podobnie jak content marketing, to obecnie bardzo skuteczna długoterminowa strategia dla wielu firm, które chcą czerpać realne korzyści dzięki widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Popularność pozycjonowania strony i wybór tej formy promocji wynika z faktu, iż SEO może zapewnić wyjątkową stopę zwrotu z inwestycji w porównaniu do innych rodzajów marketingu internetowego.
Realizowanie skutecznej strategii SEO i zapewnienie stronie internetowej pozycji na samej górze organicznych (darmowych) wyników w wyszukiwarce dla wartościowych fraz kluczowych pozwala na bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej, i to w momencie, kiedy potencjalny klient szuka Twoich produktów i usług.
Działania SEO mają na celu dotarcie do jak największej liczby użytkowników, na potrzeby których dana strona internetowa rzeczywiście odpowiada. Aspekt, który do tej pory mógł nie wydać się oczywisty, to również fakt, iż pozycjonując swój serwis, chcesz realizować konkretne cele – uzyskiwać oczekiwaną konwersję.
Oznacza to, że SEO nie sprowadza się jedynie do optymalizacji kodu witryny pod techniczne parametry wyszukiwarek i budowania sieci linków, ale w równym stopniu dąży również do jak najpełniejszego zaspokojenia realnych potrzeb użytkowników w zakresie treści, nawigacji i ogólnej użyteczności (UX).
Optymalizacja strony pod wyszukiwarki internetowe jest współczesną dźwignią handlu, a Google to najczęstszy środek transportu, który klient wybiera, aby dotrzeć do idealnego produktu lub usługi. Dlatego SEO jest praktycznie niezbędne, jeśli chcesz, aby podróż doprowadziła go prosto do Ciebie.
Najważniejsze korzyści płynące z optymalizacji strony internetowej (SEO):
Pamiętaj, że w celu osiągnięcia jak najlepszych wyników, usługa SEO powinna być dopasowana do Twojej strony. Musi być oparta na audycie SEO, analizie konkurencji oraz branży, a także spełniać najważniejsze SEO zasady wyznaczane przez Google.
Dodatkowy poradnik SEO:
Punktem wyjścia do rozpoczęcia działań SEO powinna być szczegółowa analiza kondycji Twojej strony, branży i konkurencji.
Skorzystaj z bezpłatnej analizy i konsultacji
Sprawdź, jak najlepiej zaplanować cały proces optymalizacji SEO, promocji strony w Google i pozyskiwania klientów z wyszukiwarki.
Decydując się na to rozwiązanie, zyskasz:
Wykonaj darmowy audyt SEO online
Możesz też przeprowadzić samodzielnie darmowy audyt strony www. Nasze narzędzie do darmowej analizy obejmuje wszystkie najważniejsze zagadnienia SEO. Po około 90 sekundach otrzymasz szereg istotnych informacji na temat poszczególnych czynników SEO, które powinieneś poprawić, aby zwiększyć pozycję swojej strony w Google.
Techniczne SEO to proces wprowadzania technicznych zmian na stronie, które mają pomóc wyszukiwarkom znaleźć, przeszukać, zrozumieć i zindeksować strony internetowe. Techniczne SEO polega m.in. na instalacji protokołu SSL, implementacji danych strukturalnych, wprowadzeniu pliku robot.txt czy wdrożeniu mapy strony.
SEO i SEM to dwa różne terminy i nie należy stosować ich zamiennie. SEM to skrót od angielskiego sformułowania Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych. Odnosi się do marketingu internetowego, którego celem jest kierowanie ruchu do strony z płatnych i darmowych wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach.
SEO, jako działania mające na celu kierowanie ruchu do strony wyłącznie z bezpłatnych wyników wyszukiwania, jest częścią kampanii SEM. Poza pozycjonowaniem, na SEM składa się też ruch płatny, czyli PPC (Pay Per Click). Jest to ruch z reklam Google, tak zwanych Google Ads (dawniej Google AdWords), których najlepszym przykładem są linki sponsorowane widoczne w wynikach wyszukiwania nad wynikami naturalnymi.
Podział ten klarownie opisuje wzór: SEM = SEO + PPC.
SEM koncentruje wszystkie wysiłki na dotarciu do użytkowników wyszukiwarek internetowych poprzez realizację intensywnych płatnych kampanii reklamowych i emisję linków sponsorowanych oraz kierowanie ruchu na stronę poprzez działania SEO i budowanie widoczności stron w organicznych wynikach.
O tym, na którym miejscu w wynikach wyszukiwania znajduje się strona internetowa, decyduje ponad 200 czynników rankingowych. Są one stale aktualizowane wraz z usprawnieniami wprowadzanymi przez Google do algorytmów wyszukiwarki w celu jeszcze lepszego dopasowania wyników wyszukiwania do intencji użytkownika.
Spełnienie intencji użytkownika jest obecnie najważniejszym czynnikiem rankingowym, od którego w znacznym stopniu zależy pozycja w rankingu Google. Aby ją spełnić, trzeba wykonać działania w 4 najważniejszych obszarach:
Wpływ na SEO ma również to, w jakim stopniu strategia będzie uwzględniać zasady pozycjonowania Google. Wykonywanie wszystkich optymalizacji i zmian powinno przebiegać zgodnie z ogólnodostępnymi wytycznymi.
Ponadto na wynik SEO wpływ mają takie czynniki jak:
Zgodnie z informacjami przedstawionymi przez Google, na pierwsze mierzalne efekty SEO należy czekać średnio od 4 do 12 miesięcy (źródło: Google Search Central).
Dokładny czas oczekiwania na rezultaty działań z zakresu SEO zależy od tego:
Dodatkowy poradnik SEO:
Ruch pozyskiwany z organicznych wyników wyszukiwania jest nazywany ruchem bezpłatnym. Sama wyszukiwarka nie pobiera opłat za umieszczenie strony w TOP 10 (tak, jak ma to miejsce w przypadku reklam PPC). Jednak działania mające na celu uzyskanie i utrzymanie wysokiej pozycji w Google kosztują.
Do najczęstszych kosztów SEO zalicza się:
Firmy inwestują zwykle od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych na SEO miesięcznie – wszystko zależy od przyjętej strategii i oczekiwanych efektów pozycjonowania.
Dodatkowy poradnik SEO:
Działania SEO uważane są za jedną z najbardziej rentownych metod promowania firmy w internecie. SEO jest opłacalne tylko wtedy, gdy przynosi zwrot z inwestycji.
Aby wiedzieć, ile można zarobić na SEO, musisz:
Skutecznie realizowana strategia SEO może zapewnić Ci najwyższy zwrot z inwestycji wśród wszystkich kanałów marketingowych, na poziomie sięgającym nawet 700%.
Dodatkowy poradnik SEO:
Pierwszym krokiem w tworzeniu strategii SEO powinna być analiza konkurencji. To proces, który ma na celu zdobycie szczegółowych informacji na temat tego, jakie działania SEO prowadzą strony konkurentów w celu zwiększenia swojej widoczności w Google oraz maksymalizacji ruchu z organicznych wyników wyszukiwania.
W analizie konkurencji SEO brane są pod uwagę m.in. kwestie techniczne, ocena wykorzystanych fraz kluczowych, a także analiza profilu linkowego.
Do badania konkurencji należy korzystać ze specjalistycznych narzędzi analitycznych, takich jak Screaming Frog, Senuto, SEMRush, Ahrefs czy Semstorm.
Dodatkowy poradnik SEO:
Strategia SEO powinna być opracowana na podstawie analizy konkurencji, badania słów kluczowych oraz audytu SEO. Jeśli po 6 miesiącach pracy nie będą widoczne pierwsze zadowalające efekty, warto rozważyć zmianę kierunku działań i aktualizację podjętej strategii o nowe słowa kluczowe, dodatkowe działania link buildingowe czy content marketingowe.
Aktualizacja planu SEO powinna być przeprowadzana również za każdym razem, gdy wyszukiwarka Google ogłosi dużą zmianę w funkcjonowaniu swojego algorytmu. Konieczne jest wzięcie pod uwagę wprowadzonych udoskonaleń i dopasowanie swoich działań do nowych wytycznych.
Zmiany w SEO można również poczynić wskutek rozwoju lub zmian wewnętrznych firmy, np. aktualizacji portfela produktów czy usług, rozwoju na rynki zagraniczne lub innych strategicznych zmian w firmie.
Ocena artykułu:
4.9 / 5 według 558 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!