Co to jest SEO?

SEO, z angielskiego Search Engine Optimization, to optymalizacja stron www pod wyszukiwarki internetowe. SEO jest procesem zmierzającym do osiągania przez stronę internetową możliwie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania np. Google czy Bing. SEO nazywane pozycjonowaniem stron to element szeroko pojętego marketingu internetowego, który ma bezpośredni wpływ na zwiększenie widoczności strony internetowej i liczby odwiedzin witryny.

Statystyki SEO

Statystyki SEO - efekty jakie dało pozycjonowanie stron przez 8 miesięcy

Definicja SEO według SEMPIRE

SEO (Search Engine Optimization) inaczej pozycjonowanie stron to optymalizacja witryny i działania marketingowe, które sprawią, że strona internetowa zajmuje możliwie najwyższe miejsca w wyszukiwarkach na związane z jej tematyką popularne słowa kluczowe.

SEO oznacza dążenie do stworzenia strony idealnej, której treść w sposób przejrzysty i wyczerpujący dostarcza wszelkich niezbędnych informacji i odpowiedzi na pytania internautów. Stronę, która jest zgodna z intencjami użytkownika i dzięki właściwej strukturze i intuicyjnej nawigacji pozwala mu w możliwie szybki i prosty sposób zrealizować cel jakim może być zdobycie rzetelnych informacji czy zakup produktu. SEO to także bezpieczeństwo i wygoda związana z szybkością witryny i dopasowaniem do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

SEO pozwala tworzyć stronę, do której w razie potrzeby użytkownik będzie wracał, którą będzie polecał w świecie rzeczywistym i online za pośrednictwem social media, for internetowych, pozostawionych w Internecie opinii. SEO pozwala zostać firmie autorytetem w branży i wyznacza nowe trendy i standardy w zakresie użyteczności i prezentacji oferowanych produktów i usług online, jakości w zakresie dostarczania informacji i obsługi oraz dbałości o użytkownika.

SEO i pozycjonowanie – co to jest pozycjonowanie i czy to to samo co SEO?

Być może słyszałeś opinię, że SEO to nie to samo, co pozycjonowanie. Niektórzy rozgraniczają te dwa pojęcia, zaliczając do SEO jedynie optymalizację treści i kodu strony, a samo SEO traktując jako jedną z gałęzi pozycjonowania, obok content marketingu, budowania profilu linkowego i analityki internetowej. Podział ten dość szybko przyjął się w Polsce, zapewne ze względu na swą pozorną klarowność, nie jest on jednak poprawny. Nie uwzględnia kluczowego rozróżnienia na on-page SEO i off-page SEO (czyli działania SEO na stronie i poza stroną). Nie bierze też pod uwagę faktu, że search engine optimization dotyczy optymalizacji wszystkich czynników wpływających na wyszukiwarki, a nie tylko samej strony. Dlaczego jasność w kwestii tych terminów jest tak ważna? Cóż, nie tylko świadczy ona o fachowej znajomości branży, ale i kształtuje rozumienie przez klientów zakresu pracy firm pozycjonerskich i oferowanych przez nich cen poszczególnych usług. Ponadto każdy, kto czyta anglojęzyczne materiały szybko zorientuje się, że rozgraniczenie między SEO a pozycjonowaniem jest sztuczne i wprowadza w błąd, utrudniając zrozumienie treści branżowych po angielsku. A zatem podsumujmy:

  • SEO i pozycjonowanie to to samo. Pozycjonowanie jest po prostu polskim terminem przybliżającym użytkownikom istotę procesu.
  • SEO obejmuje swoim zasięgiem działania on-page (nazywane pozycjonowaniem na stronie) i off-page (czyli pozycjonowanie poza stroną).

Termin SEO stosuje się zamiennie z pozycjonowaniem stron. Na prace związane z SEO składają się optymalizacja strony (on-page SEO) i działania poza stroną (off-page SEO) - są one kompleksowym przedmiotem działania profesjonalnych firm SEO.

Działania SEO to pozycjonowanie na stronie (on-page) i poza stroną (off-page)

SEO dzieli się na dwa rodzaje: pozycjonowanie na stronie (on-page SEO) i pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO). Analiza strony i późniejsze ułożenie witryny w rankingu przez Google polega na tym, że algorytm wyszukiwarki ocenia Twoją witrynę biorąc pod uwagę ponad 200 niezależnych czynników. Są to elementy, które znajdują się bezpośrednio na stronie np. meta-tagi, nagłówki, teksty, jak i te, na które niekoniecznie masz bezpośredni wpływ np. linki przychodzące do witryny czy wzmianki w social media. Kluczowa informacja jest jednak taka, że algorytm wyszukiwarki ocenia je wszystkie, dlatego tak ważne jest, aby optymalizacja SEO uwzględniła wszystkie możliwe czynniki mających wpływ na ocenę i pozycję strony w rankingu wyszukiwarki - zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

On-page SEO, czyli pozycjonowanie na stronie

On-page SEO, zwane też on-site SEO, to wszystkie działania pozycjonerskie skupiające się na zawartości i technicznych parametrach danej strony. Pozycjonowanie on page to optymalizacja tych czynników wpływających na pozycję w Google, które algorytm oceniający znajduje w kodzie Twojej strony. Są to te czynniki, na które masz największy wpływ.

Główne obszary optymizacji SEO on-page dotyczą takich elementów jak:

  • dostępność strony - umożliwienie robotom sieciowym (crawlerom) swobodnego dostępu do zasobów witryny w celu ich pełnego przeskanowania i umieszczenia w indeksie wyszukiwarki
  • architektura informacji – właściwe rozplanowanie struktury podstron i linkowania wewnętrznego
  • content – prezentowanie wartościowych, odpowiadających na potrzeby użytkownika treści z użyciem słów kluczowych
  • kod HTML – optymalizacja istotnych w ocenie strony elementów kodu odpowiedzialnych za szybkość i poprawność działania oraz wygląd witryny

Elementy on-page SEO mają najszybszy wpływ na poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania (SERP) dlatego to od nich zaczyna się planowanie strategii i pierwsze prace optymalizacyjne.

Off-page SEO, czyli pozycjonowanie poza stroną

Off-page SEO, inaczej off-site SEO, to prace z zakresu pozycjonowania, która wykraczają poza działania on-page SEO i odbywają się poza stroną internetową. Działania te są niezbędnym uzupełnieniem działań on-site i tylko w połączeniu z nimi pozwalają zwiększać widoczność witryny.

Główne obszary optymizacji SEO off-page dotyczą takich elementów jak:

  • linki przychodzące do witryny – zdobywanie wartościowych linków prowadzących bezpośrednio do pozycjonowanej strony – z angielskiego link building
  • sygnały społecznościowe – budowanie społeczności wokół strony i zwiększanie zasięgu w social media
  • zaufanie do strony – rozumiane jako szeroko pojęte działania wpływające na reputację i postrzeganie witryny jako dobrej

Przez off-page SEO należy zatem rozumieć wszystkie działania mające na celu zdobycie wartościowych linków, wzmianek i udostępnień w social media, opinii w Internecie, które potwierdzają wiarygodność i autorytet strony.

Co wpływa na skuteczne SEO?

Aby zrozumieć, na czym polega Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie lub optymalizacja strony www, dowiedz się najpierw, jak działa wyszukiwarka internetowa oraz co wpływa na skuteczność pozycjonowania.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Zrozumienie jak działa wyszukiwanie strony w Google leży u podstaw SEO. Choć możliwe jest skuteczne pozycjonowanie pod kątem innych wyszukiwarek, takich jak Bing czy Yahoo!, to właśnie Google jest najczęstszym wyborem internautów w Polsce i większości miejsc na świecie.

Najprościej mówiąc, wyszukiwanie strony w Google polega na trzech etapach: pobieraniu (lub skanowaniu), indeksowaniu i dostarczaniu lub inaczej wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Na etapie pobierania Googlebot stosuje algorytmy, aby wykryć nowe strony i dodać je do swojego indeksu. Następnym etapem jest analiza poszczególnych stron pod kątem zawartych w nich słów, z których robot ten tworzy indeks. Wreszcie na polecenie użytkownika, który wpisuje zapytanie, Googlebot przeszukuje indeks i wyświetla najlepiej na nie odpowiadające strony, pomijając spam i stosując wiele wskaźników jakości witryny. Informacja o tym, jak działa wyszukiwarka internetowa Google pozwala na lepsze zrozumienie mechanizmów odpowiedzialnych za układanie rankingu i osiąganie wysokich pozycji w wynikach. Oprócz tego warto na wstępie dowiedzieć się, co jeszcze wpływa na efektywność SEO.

Najważniejsze czynniki wpływające na skuteczność SEO

Skuteczne pozycjonowanie potrafi przewrócić ranking stron Google do góry nogami, a to, czy kampania SEO będzie działać, zależy od zwrócenia uwagi na mnóstwo elementów. Chodzi nie tylko o treść, linki, czy nasycenie słowami kluczowymi, ale o około 200 czynników wpływających na pozycję strony w Google. Do najważniejszych z nich należą:

  • odpowiedni wybór i umieszczenie słów kluczowych w strategicznych miejscach strony,
  • jakość, oryginalność i objętość treści,
  • szybkość ładowania strony,
  • linki wewnętrzne i oparta o nie architektura strony,
  • linki zewnętrzne do i z wysokiej jakości stron tematycznych,
  • autorytet tematyczny witryny,
  • długość i budowa adresów URL,
  • wiek i autorytet domeny,
  • stosowanie nagłówków H1, H2 i H3,
  • optymalna częstotliwość używania słów kluczowych,
  • zoptymalizowane elementy grafiki i filmów,
  • stosowanie odpowiedniego i ujednoliconego protokołu (HTTP lub HTTPS),
  • właściwa indeksacja strony,
  • powiązanie strony z mediami społecznościowymi,
  • responsywność, czyli dostępność strony dla urządzeń mobilnych,
  • wygodna i użyteczność witryny od strony użytkownika (UX – User Experience),
  • spójność danych teleadresowych – NAP,
  • zweryfikowany profil w usłudze Google Moja Firma.

Podsumowując, można powiedzieć, że najważniejsze czynniki wpływające na pozycję strony w Google dotyczą jej domeny, treści i optymalizacji technicznych aspektów witryny z uwzględnieniem prac nad budową autorytetu poza witryną.

Techniki SEO: white hat, black hat i grey hat SEOs

Pozycjonowanie stron nie zawsze znaczy to samo. W ramach SEO wyróżnia się dwie, a nawet trzy podgrupy metod pozycjonerskich, które cechuje różny stopień respektowania zasad etycznego pozycjonowania według Google. Tradycyjnie mówi się o technikach white hat SEO i black hat SEO, a od pewnego czasu wyodrębnia się także grey hat SEO. White hat SEO daje najtrwalsze wyniki przy najczystszych, ale i najbardziej czasochłonnych praktykach, pozycjonowanie black hat to próba oszukania algorytmów i uzyskania szybkich efektów w bardzo krótkim czasie. Metoda ta całkowicie się nie opłaca gdyż po prostu psuje internet i nie wpisuję się w długofalową strategię budowania trwałych wyników. Natomiast grey hat SEO jest zbiorem stale zmieniających się technik wpasowujących się w luki w wytycznych Google i dających dobre rezultaty przy częstej aktualizacji strony pod kątem nowych zasad pozycjonowania.

White hat SEO

To pozycjonowanie z wykorzystaniem wyłącznie w pełni akceptowanych przez Google technik SEO w celu zwiększenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Metoda white hat SEO to metoda etyczna i nienachalna. Kombinacja takich uczciwych technik potrafi poprawić autorytet witryny w danej dziedzinie, uzyskać wiarygodne, wartościowe linki, dostarczyć użytkownikowi najbardziej oryginalnej i najwyższej jakości treści oraz poprawić użyteczność strony. Dzięki temu w sposób naturalny buduje się zaufanie do strony i uzyskuje wysoką pozycję w Google. White hat SEO to trudniejsze i bardziej wymagające, ale profesjonalne i uczciwe pozycjonowanie strony, które stawia na jakość, nie ilość, i którego efekty są dużo trwalsze niż efekty black hat SEO.

Niektóre techniki white hat SEO to:

  • optymalizacja kodu, nagłówków, szybkości ładowania strony, struktury strony i URL
  • tworzenie wysokiej jakości treści
  • gościnne blogowanie
  • link baiting – tworzenie interesujących zasobów w postaci infografik, poradników, testów

Podstawowe zasady Google dotyczące white hat SEO

Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach.
Nie wprowadzaj użytkowników w błąd.
Nie stosuj sztuczek, które mają poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Zastanów się, co czyni Twoją witrynę wyjątkową, wartościową lub dzięki czemu jest ona atrakcyjna dla użytkowników. Zaprojektuj swoją witrynę w taki sposób, by wyróżniała się wśród innych podobnych witryn

Search Console - Pomoc

Black hat SEO

Black hat to pozycjonowanie dążące do osiągnięcia przez stronę najwyższej pozycji w SERPach Google za pośrednictwem nieetycznych technik SEO, takich jak spamowanie, publikowanie niskiej jakości treści lub ich duplikowanie, cloaking, sztuczne linkowanie i kupowanie linków. Pozycjonowanie black hat to najbardziej nachalna kategoria SEO nastawiona na szybkie, ale nietrwałe efekty i tylko pozornie zwiększające autorytet strony działania. Google wykrywa strony korzystające z black hat SEO i surowo je kara, nierzadko usuwając je ze swojego indeksu lub przynajmniej uniemożliwiając im podniesienie swojej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Najważniejsze techniki black hat SEO, których należy unikać to:

  • Korzystanie z systemów wymiany linków
  • Tworzenie stron z małą ilością treści
  • Umieszczanie na stronie skopiowanych tekstów
  • Maskowanie
  • Niejawne przekierowania
  • Ukrywanie treści lub linków
  • Stosowanie stron przejściowych
  • Upychanie słów kluczowych, w tym słów nie związanych ze stroną
  • Tworzenie stron zawierających szkodliwe oprogramowanie, wyłudzających informacje, instalujących wirusy

Grey Hat SEO

Grey hat SEO to optymalizacja i pozycjonowanie z użyciem technik, które nie należą w pełni ani do white hat ani do black hat SEO. Jest to ciekawe zjawisko i pewien kompromis między bardzo restrykcyjnymi zasadami pozycjonowania white hat a nieetycznym black hat SEO wynikający nie tyle z nieuczciwości, co prób eksperymentowania z algorytmem Google i szukania alternatywnych rozwiązań mających na celu poprawę widoczności strony w Google.

Techniki grey hat SEO wynikają również stąd, że w wielu kwestiach Google wyraża się dość niejasno, pozostawiając nieco miejsca na interpretację - i ryzyko do czasu doprecyzowania zasad. Grey hat SEO nie jest tak bezpieczne jak techniki white hat, więc specjaliści SEO stosujący metody z tej „szarej strefy” powinni liczyć się z ryzykiem, że Google może uznać ich działania za naruszenie narzuconych przez siebie zasad. Wynika to często stąd, że pozycjonowanie rozwija się bardzo dynamicznie, w związku z czym technika, która dziś uznawana jest za zgodną z wytycznymi wyszukiwarki, za rok może już klasyfikować się jako metoda black hat, gdyż jakaś wytyczna zostanie doprecyzowana.

Granica między white a grey, a także między grey a black SEO jest więc bardzo płynna. W pozycjonowaniu eksperymentalnym zaleca się ostrożność i trzymanie ręki na pulsie w kwestii zmieniających się wytycznych Google.

SEO, SEM i pozycjonowanie stron

Definicja SEO to czasem za mało, by dobrze zrozumieć, gdzie przebiegają granice między pokrewnymi mu terminami: SEM i pozycjonowaniem. Uporządkujmy błędne i poprawne informacje oraz rozstrzygnijmy dyskusję na temat zakresu każdego z tych pojęć.

SEO, SEM i pozycjonowanie stron

SEO i SEM to dwa różne terminy i nie należy stosować ich zamiennie. SEM to z angielskiego Search Engine Marketing, marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli po prostu marketing internetowy kierujący ruch do strony z płatnych i darmowych wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach. SEO jest częścią kampanii SEM. Innymi słowy, SEM składa się z dwóch obszarów: pozycjonowania wpływającego na widoczność strony w darmowych wynikach organicznych, oraz PPC (Pay Per Click) czyli reklam Google, tak zwanych Google Ads (dawniej Google AdWords), których najlepszym przykładem są linki sponsorowane widoczne w wynikach wyszukiwania nad wynikami naturalnymi.

Podział ten klarownie opisuje wzór: SEM = SEO + PPC.

SEM koncentruje wszystkie wysiłki na dotarciu do użytkowników wyszukiwarek internetowych poprzez realizację intensywnych płatnych kampanii reklamowych i emisję linków sponsorowanych oraz kierowanie ruchu na stronę poprzez działania SEO i budowanie widoczności stron w organicznych wynikach.

Strategia SEO – pozycjonowanie stron w zależności od potrzeb

Firmy SEO stosują nie tylko cały wachlarz metod pozycjonerskich, ale i dostosowują swoje działania do określonych celów marketingowych. W zależności od zasięgu geograficznego lub charakteru strony i rodzaju promowanego obiektu lub firmy Specjaliści ds. SEO tworzą odrębne strategie, zwiększając tym samym szanse na skuteczne pozycjonowanie.

Czym jest strategia SEO i jakie strategie stosuje się w praktyce?

Strategia SEO to zaplanowanie i realizacja konkretnych działań on-page i off-page mających na celu osiągnięcie ustalonego celu w postaci wypozycjonowania strony internetowej na konkretne słowa, grupy fraz lub możliwie jak największą ilość słów kluczowych (pozycjonowanie szerokie – long tail). Strategia SEO obejmuje określony zasięg geograficzny, adresowana jest do określonej grupy użytkowników, a także dostosowywana jest do promowanego obiektu (firmy, usługi, osoby, produktu, i tak dalej).

Audyt SEO - analiza strony internetowej

Kampania marketingowa powinna zacząć się od gruntownego audytu strony internetowej. Audyt SEO to wnikliwe badanie strony klienta wykorzystujące specjalistyczne narzędzia do analizy słów kluczowych, intensywności i jakości linków przychodzących i wychodzących, kodu witryny i innych czynników wpływających na ocenę witryny internetowej.

Analiza SEO pozwala uzyskać rzetelny raport pełen statystyk, na których opiera się dalsze badanie strony, a także wycena pozycjonowania. Audyt SEO strony internetowej sprawdza pozycję witryny w wynikach wyszukiwania, widoczność w Google, ilość fraz w top10, top20, top50, uwzględnia analizę serwisów konkurencyjnych oraz pozwala oszacować potencjał strony i ilość pracy niezbędnej do poprawy zasięgu witryny.

Jeśli chodzi o moment, w którym najlepiej dokonać oceny strony, to audyt SEO przeprowadzać można na każdym etapie jej funkcjonowania: zarówno przed rozpoczęciem jej pozycjonowania, jak i w trakcie tego procesu, dla sprawdzenia postępów działań SEO i luk, które należy wypełnić, aby poprawić pozycję strony w SERP.

SEO ogólnopolskie

Pozycjonowanie ogólnopolskie lub globalne sprawdza się dla firm o krajowym zasięgu działalności i jest bardziej kosztowne od lokalnego SEO, ale też pozwala na dotarcie do zdecydowanie większej liczby użytkowników. Jeśli Twoja firma zajmuje się sprzedażą online, ma filie w wielu miastach w Polsce lub świadczy usługi przez internet, będzie to prawdopodobnie najlepsza strategia pozycjonowania. Frazy kluczowe w ogólnokrajowym SEO nie zawierają nazw miast, są też często krótsze (średnio dwuwyrazowe). Poza tym, często celuje w nie duża liczba konkurentów z tego względu czas oczekiwania na wyniki jest dłuższy. SEO na ogólne frazy warto dopełnić lokalnym pozycjonowaniem, które pozwoli na szybsze pozyskiwanie użytkowników z okolicy.

SEO lokalne

Pozycjonowanie lokalne lub regionalne to działania SEO koncentrujące się na zwiększeniu pozycji strony w SERP dla wyszukiwań w danym mieście lub regionie. Pozwala na używanie bardziej szczegółowych, dłuższych fraz kluczowych i jest mniej kosztowne od ogólnopolskiego SEO, a dodatkowo uzyskiwanego wyniki można zauważyć nawet po kilku tygodniach. Pozycjonowanie lokalne sprawdza się zarówno jako usługa dla małych firm o ograniczonym zasięgu działania, jak i dla filii ogólnopolskich korporacji. W lokalnym SEO i promocji firmy wykorzystuje się również Google Maps.

E-commerce SEO - optymalizacja i pozycjonowanie sklepów internetowych

Optymalizacja sklepów internetowych wymaga odrębnej strategii SEO. Celem nadrzędnym jest wzrost konwersji i dochodu ze sklepu, a zapewnić to ma szereg działań SEO, które powinny opracować idealną nawigację na stronie, responsywność witryny, łatwe filtrowanie i wyszukiwanie produktów, a także opisy produktów będące kwintesencją dobrej kampanii marketingowej. Wiedza o tym, jak pozycjonować sklep internetowy jest podstawą przyszłości handlu, nic więc dziwnego, że specjaliści prześcigają się w opracowywaniu coraz to nowych technik pozycjonowania e-commerce.

SEO PR

SEO PR to połączenie SEO z PR (public relations), prowadzące w efekcie do wypromowania reputacji osoby lub marki. To nie tylko pozycjonowanie stron z wizerunkiem danej postaci czy firmy, ale też promowanie treści, które mają ukształtować opinię publiczną tak, aby skierować jej wzrok na Twoją działalność. SEO PR cechuje się tym, że każda z tych działalności wpływa na tę drugą, na przykład poprzez fakt, że słowa klucze wykorzystywane w kampanii to te wyszukiwane przez profesjonalistów z branży PR. SEO PR pozwala na kształtowanie Twojej oceny zarówno wtedy, gdy jest ona nadwerężona (jak często bywa w przypadku polityków), jak i wtedy, gdy chcesz po prostu zwiększyć rozpoznawalność swojej marki.

Dlaczego strona www potrzebuje SEO (Search Engine Optimization)?

Ruch internetowy oraz sprzedaż produktów lub usług w Internecie w zdecydowanym stopniu napędzana jest przez największe komercyjne wyszukiwarki Google, Bing i Yahoo, Baidu czy Yandex. Inne kanały takie jak media społecznościowe czy e-mail marketing mogą generować dodatkowe odwiedziny w Twojej witrynie jednak to wyszukiwarki internetowe są podstawową i najbardziej naturalną metodą nawigacji do stron dla większości użytkowników Internetu.

Mowa przede wszystkim o najbardziej popularnej wyszukiwarce jaką jest Google, z której korzysta ponad 90% internautów.

Popularność wyszukiwarek internetowych na świecie

Popularność wyszukiwarek internetowych na świecie
Żródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-201804-201903-bar

Duża popularność wyszukiwarek wynika przede wszystkim z faktu, że są one bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Wpisanie w pasek wyszukiwarki frazy kluczowej to najszybszy sposób na znalezienie i dotarcie do poszukiwanych informacji. Wyszukiwarki internetowe umożliwiają zatem bardzo naturalne znalezienie oferowanych przez Ciebie produktów lub usług.

Istnieją narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Keyword Tool, Ubersuggest's czy Answer The Public, które pokazują jakie konkretne słowa kluczowe są najczęściej wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki.

Google Keyword Planner

Google Keyword Planner

Każdy właściciel strony internetowej czy Specjalista SEO może zatem z użyciem tego typu narzędzi precyzyjnie określić, które popularne słowa kluczowe najlepiej odpowiadają treści, ofercie z danej witryny i wybrać te, które zamierza pozycjonować aby dotrzeć do użytkowników – potencjalnych klientów.

To ile ruchu z wyszukiwarki internetowej zostanie przekierowane do strony www zależy od popularności słowa kluczowego i pozycji frazy w wyszukiwarce. Im wyżej pozycjonowana jest fraza kluczowa w wynikach wyszukiwania – SERP (search engine result pages) tym, prawdopodobieństwo kliknięcia przez użytkownika w link do strony jest większe.

Statystyki z Advanced Web Ranking pokazują, że strony wypozycjonowane do TOP3, zajmujące trzy pierwsza miejsca w wynikach na daną frazę przechwytują ponad 50% ruchu z danego słowa kluczowego. Przy czym współczynnik klikalności CTR (click through rate) dla poszczególnych miejsc wynosi odpowiednio:

Dla miejsca #1
30% na urządzeniach stacjonarnych i 23% na urządzeniach mobilnych

Dla miejsca #2
15% na urządzeniach stacjonarnych i 14% na urządzeniach mobilnych

Dla miejsca #3
9% na urządzeniach stacjonarnych i 9% na urządzeniach mobilnych

CTR w SEO

Współczynnik klikalności CTR do osiąganych pozycji w wynikach wyszukiwania

W praktyce pojedyncze tylko słowa kluczowe wpisywane są przez internautów do wyszukiwarki od kilkudziesięciu do kilku tysięcy razy w ciągu miesiąca.

Jeśli zatem Twoja strona jest wyświetlana przez wyszukiwarkę na pierwszej karcie wyników wyszukiwania to zyskujesz niesamowite możliwości pozyskania ruchu do swojej witryny i zdobycia potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie strony już na kilka lub kilkanaście fraz może realnie przełożyć się na sukces firmy. Wartościowy i ukierunkowany ruch z wyszukiwarek internetowych jak żaden inny kanał marketingowy zapewnia skuteczną reklamę i realny przychód z działalności przedsiębiorstwa.

79% zapytanych przedsiębiorstw uwzględnia SEO w strategii marketingowej do rozwoju swojej firmy w 2019r.

Raport The Online Advertising Landscape od WordStream’s

Najnowsze dane pochodzące z raportu WordStream’s pokazują, że najczęściej wykorzystywanym kanałem marketingowym używanym do rozwoju firmy jest właśnie SEO.

  • SEO - 79%
  • Email marketing - 66%
  • Content marketing - 60%
  • Marketing szeptany - 47%
  • Marketing bezpośredni - 32%
  • Event marketing - 26%
  • Marketing partyzancki - 9%
  • Marketing afiliacyjny - 6%
  • Telemarketing - 4%
  • Inne kanały - 1%
Pozycjonowanie stron

SEO i inne kanały marketingowe używane do rozwoju firmy w 2019r.

Skutecznie realizowane SEO podobnie jak content marketing to obecnie bardzo skuteczna długoterminowa strategia dla wielu firm, które chcą czerpać realne korzyści dzięki widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Ponadto, warto odnotować, że wydatki na reklamę w najbardziej popularnej wyszukiwarce Google:

  • dla 44% firm będą wynosić tyle samo w 2019 roku co w roku 2018
  • dla 46% firm wzrosną w 2019 roku względem 2018

Popularność pozycjonowania strony i wybór tej formy promocji wynika z faktu, iż SEO może zapewnić wyjątkową stopę zwrotu z inwestycji w porównaniu do innych rodzajów marketingu internetowego.

W efekcie realizowania skutecznej strategii SEO i zapewnienia stronie internetowej pozycji na samej górze organicznych (darmowych) wyników w wyszukiwarce dla wartościowych fraz kluczowych, uzyskujemy efekt bezpośredniego dotarcia do grupy docelowej w momencie, kiedy potencjalny klient szuka naszych produktów i usług. Działania SEO mają na celu zatem, aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, i to takich użytkowników, na których potrzeby dana strona rzeczywiście odpowiada.

Aspekt, który do tej pory mógł nie wydać się oczywisty to również fakt, iż pozycjonując serwis chcemy realizować konkretne cele - uzyskiwać oczekiwaną konwersję. Oznacza to, że pozycjonowanie strony nie sprowadzają się jedynie do optymalizacji kodu witryny pod techniczne parametry wyszukiwarek i budowania sieci linków, ale w równym stopniu dąży do jak najpełniejszego zaspokojenia realnych potrzeb użytkowników w zakresie treści, nawigacji i ogólnej użyteczności (UX).

5 największych korzyści z SEO - dlaczego warto pozycjonować stronę

Optymalizacja pod wyszukiwarki jest współczesną dźwignią handlu, a Google to najczęstszy środek transportu, którym klient jedzie wprost do Twojej firmy, dlatego SEO jest praktycznie niezbędne, jeśli chcesz, aby podróż doprowadziła go prosto do Ciebie. Korzyści płynących z optymalizacji strony internetowej jest całe mnóstwo, a do najważniejszych należą:

  • wzrost liczby wizyt użytkowników na Twojej stronie – zastosowanie dobrze przemyślanej, uczciwej strategii SEO sprawi, że Twoja strona stanie się nieporównywalnie bardziej widoczna w sieci, znajdzie się w top 10 Google’a, a w efekcie przyciągnie odpowiednich użytkowników, nie ryzykując przy tym przypadkowych krótkich wizyt, które generują tak zwany bounce rate (wskaźnik odrzuceń), który może negatywnie wpłynąć na ocenę strony przez wyszukiwarki.
  • wzrost konwersji i bezpośrednie korzyści finansowe – dzięki marketingowi internetowemu Twoja strona może zacząć generować prawdziwe zyski, bo wzrost ruchu na dobrze wypozycjonowanej witrynie przekłada się często na wzrost konwersji, a co za tym idzie, pieniądze.
  • zwiększenie świadomości i reputacji marki – to cel długodystansowy, prowadzący w ostateczności do ugruntowania pozycji Twojej firmy na rynku, przez zwiększenie pozycji Twojej strony w internecie i osiągnięcie wyżej już wymienionych korzyści. Dobra kampania może wpłynąć na pozycję firm, naprawiając ich nadwerężoną reputację, o czym najlepiej wiedzą eksperci SEO PR.
  • zyskanie wizerunku eksperta w danej branży – coraz częściej stosowana technika SEO, czyli praca nad autorytetem domeny, dla wielu autorów stron jest celem samym w sobie. Publikowanie dobrze zoptymalizowanych treści na doskonale wypozycjonowanej stronie utrzymującej się w top 10 pozwala Ci zaprezentować się jako ekspert w swojej dziedzinie.
  • utrzymanie przewagi nad konkurencją – SEO jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się branży w marketingu, dlatego regularne działania pod kątem nowych wytycznych Google i kryteriów użytkowników sieci daje najlepsze efekty w utrzymaniu konkurencji na dystans i pozycji lidera w branży.

Dla kogo jest SEO?

Pozycjonowanie dawno już przestało być usługą stosowaną przez wtajemniczonych. SEO to dziś ogólnie dostępne techniki, z których korzystają strony z wszelkich dziedzin i o różnym zasięgu. Najwięcej korzyści z pozycjonowania odnoszą:

  • duże firmy, producenci – internet otwiera drogę do znalezienia nowych partnerów biznesowych, poszerzenia kręgu kontrahentów. W czasach hiperkonkurencji, kiedy nic nie jest stałe, firmy powinny być przygotowane na zmiany, postawić na rozwój i napływ nowych zleceń.
  • sklepy internetowe – nie mają możliwości fizycznego reklamowania się, więc klient nie ma szans natknąć się na sklep inaczej niż przez internet. Tym większe ma więc znaczenie skuteczna optymalizacja i wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu serwisy mogą samodzielnie zdobyć rzeszę stałych odbiorców unikając pośredników tj. Ceneo, czy Allegro.
  • firmy małe i lokalne – strony małych firm i biznesów lokalnych potrzebują optymalizacji głównie dlatego, że ich zasięg i możliwości pozyskiwania dużej liczby klientów są ograniczone przez teren ich działania lub zasoby kadrowe. Małe firmy zwykle nie posiadają własnego działu marketingowego, a nawet jeśli, zwykle nie ma takiej mocy przerobowej, która mogłaby osiągnąć rezultaty lepsze niż pozycjonowanie.
  • firmy zajmujące się działalnością niszową – firmy o wysoce wyspecjalizowanej działalności mają tę zaletę, że często zyskują monopol w swoim regionie. Ponieważ jednak ich usługi nie należą do najczęściej wybieranych przez klientów mających dostęp do masowych rozwiązań, powinny położyć szczególny nacisk na reklamę i optymalizację strony i wzbudzić zainteresowanie swoją działalnością dla szerszego grona użytkowników.
  • startupy – początkujący przedsiębiorcy z ograniczonym budżetem coraz częściej sięgają po rozwiązania pozycjonerskie, prowadząc w ten sposób oszczędniejszą niż w mediach tradycyjnych kampanię skupiającą się na unikalnych frazach kluczowych charakteryzujących ich produkt i kreując swój wizerunek od zera w internecie.
  • firmy chcące wejść na rynki zagraniczne i firmy międzynarodowe – pozycjonowanie może być sposobem na rozwój firmy poprzez zdobywanie kolejnych rynków zagranicznych. Google jest liderem niemal w każdym kraju świata w kategorii najpopularniejszej wyszukiwarki co pozwala dotrzeć do kolejnych odbiorców danych produktów i usług. Wejście na rynek polski przez firmy z zagranicy również jest szybko w zasięgu ręki dzięki zwiększeniu widoczności danej strony www w wyszukiwarce google.pl.
  • specjaliści świadczący usługi medyczne i prawnicze – promowanie się tych grup fachowców za pomocą pozycjonowania jest o tyle interesujące, że ich branże dostarczają wielu słów kluczowych, a także dlatego, że działają lokalnie, więc nie tak trudno o skuteczną kampanię.
  • blogerzy – współczesny blog to często profesjonalne narzędzie do komunikacji z innymi ekspertami w danej dziedzinie lub z klientami, dlatego każdy autor, który pragnie się wypromować, musi wiedzieć, jak pracuje wyszukiwarka i jak działać, aby zyskać w niej dobrą pozycję.

SEO to już nie opcja, ale praktyczna konieczność

Wyszukiwarka to nie tylko okienko na zapytanie, lecz potężne narzędzie, którego gruntowne poznanie jest fundamentem pod skuteczny marketing. SEO wykorzystuje tę wiedzę w najlepszy sposób, wpływając na wyniki wyszukiwania na całym świecie, kształtując użyteczną i wygodnie podaną treść i opinię publiczną, realnie poprawiając UX, ale także przetasowując pozycje konkurentów biznesowych, promując marki i wpływając na zasobność portfeli właścicieli stron. Ten, kto wie, jak pozycjonować, pierwszy sprzedaje swój produkt lub usługę, a jego dobrze zoptymalizowana i wypromowana witryna samodzielnie sprzedaje, bądź realizuje inne oczekiwane cele biznesowe.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.