Reklama w Google – ile kosztuje i jak zarabiać więcej w Internecie? Poznaj podstawy!

Reklama w Google

Reklama strony internetowej w Google to najlepsza inwestycja w promocję firmy, usługi lub produktu. Świadczą o tym liczby obrazujące olbrzymi zasięg Google. Udział wyszukiwarki w rynku na 2019 rok to 92,96% w skali świata i aż 98,38% w Polsce. W 2016 roku liczba wyszukiwań przez Google wyniosła zaś ponad 2 tryliony.

Reklama w Google

Statystyki wyraźnie pokazują, że promując się w dominującej wyszukiwarce reklamodawcy mają szansę dotrzeć do najszerszej grupy odbiorców. Co więcej, w odróżnieniu od reklamy przez telewizję czy bilbordy, każda reklama w Google celuje precyzyjnie w konkretną grupę potencjalnych klientów. Dociera do nich nienachalnie i na ich własne życzenie, czyli wtedy, gdy sami wpisują zapytanie do wyszukiwarki. Wszystko to oznacza, że Google daje właścicielom firm nieporównywalnie większe szanse na sukces sprzedaży niż tradycyjne formy promocji.

Najważniejsze i najbardziej dochodowe formy reklamy w Google to pozycjonowanie stron, Google Ads i reklama w Google Maps. Korzystające z nich firmy stają się znacznie bardziej widoczne w wynikach wyszukiwania, a użytkownicy chętniej odwiedzają ich strony internetowe. Odpowiednie działania kierują użytkownika wprost do zakupu online lub do drzwi danej firmy, czego efektem jest wzrost sprzedaży i zwrot z inwestycji w reklamy Google.

Chcąc zaoszczędzić i przyspieszyć wyświetlanie się swojej witryny w Google coraz więcej właścicieli stron decyduje się samodzielnie rozpocząć kampanię reklamową. Jest to jak najbardziej możliwe i zalecane, należy jednak pamiętać o dwóch istotnych kwestiach. 

Po pierwsze, zakres działań potrzebnych do stworzenia kampanii, a przez to czas ich realizacji, może wykraczać poza pierwotny zamysł reklamodawcy. Skuteczna strategia może bowiem obejmować optymalizację strony, aktywność w social mediach, szczegółowe opisanie działalności na stronie i wiele innych zadań, które trudno realizować w pojedynkę, prowadząc jednocześnie firmę. Po drugie, na pewnym etapie kampanii doświadczenie i zaawansowana wiedza z branży marketingu internetowego okazują się niezbędne do pokonania konkurencji.

Dlatego też coraz częściej najkorzystniejszym rozwiązaniem dla reklamodawców okazuje się połączenie własnych sił z doświadczeniem profesjonalnej agencji SEM i SEO. Powierza się jej opracowanie kompleksowej strategii, a także realizację działań, których przedsiębiorca nie jest w stanie wykonać poprawnie sam. Mogą to być zaawansowane analizy wyników kampanii, prace programistyczne, skuteczne działania w mediach społecznościowych czy stworzenie części treści na stronę.

Warto jednak zaoszczędzić i przyspieszyć zyski z kampanii, tworząc samodzielnie chociaż część treści branżowych i ukierunkowując własne działania na te obszary, z których sami możemy się dobrze wywiązać. W celu najbardziej efektywnego rozplanowania równoległych wysiłków właściciela i agencji, warto zacząć od wspólnego opracowania strategii i jasnego podziału zadań. Pozwoli to zaoszczędzić wiele czasu, znacznie upłynnić współpracę i maksymalnie skoncentrować siły na tym, co mieści się w naszym obszarze kompetencji.

Reklamy w Google - rodzaje i formy

Pozycjonowanie stron, Google Ads i Google Maps to najczęściej wybierane formy reklamy w Google. Pozwalają one maksymalnie zwiększyć widoczność witryny w lokalnych lub ogólnopolskich wynikach wyszukiwania i dotrzeć do jak największej liczby użytkowników. Działa tak na przykład reklama sklepu internetowego w Google czy darmowa reklama w Google Maps. Mogą one w znacznym stopniu zwiększyć sprzedaż produktów poprzez natychmiastową odpowiedź na potrzebę klienta.

Poszczególne rodzaje reklamy w Google warto wybierać w zależności od obranego celu biznesowego. Jeśli jest nim szybkie zwiększenie rozpoznawalności w sieci i uzyskanie większej liczby konwersji, warto zdecydować się na Google Ads. Jeśli zaś zależy nam na długotrwałym utrzymaniu wysokiej pozycji i zbudowaniu silnego autorytetu w branży, oczywistym wyborem jest pozycjonowanie stron. Wreszcie, aby przyciągnąć klientów lokalnych do siedziby firmy i skłonić ich do zakupu poszukiwanego produktu, najkorzystniej będzie zdecydować się na reklamę w Google Maps. 

Maksymalną skuteczność biznesową osiągają firmy, które połączyły wszystkie formy reklamy w Google.

Reklama Google Ads (Google Adwords)

Promocja przez Google Ads to reklama w Google dla małych i średnich przedsiębiorstw, a także dla dużych firm. Celem jest szybkie sprowadzenie ruchu na stronę www i zwiększenie sprzedaży produktów lub usług. Reklama Google Ads pozwala promowanej witrynie niemal natychmiast wyświetlić się na szczycie płatnych wyników wyszukiwania lub w innym wybranym miejscu, na przykład na stronach partnerów Google, takich jak YouTube czy Wirtualna Polska. Uruchamiając reklamy Google Ads można w krótkim czasie zrealizować konkretne cele biznesowe, takie jak sprzedaż sezonowa określonego produktu czy szybkie pozyskanie nowych klientów dla nowej strony internetowej. Dobrze przygotowana reklama w Google Ads zwiększa dochody ze sprzedaży, dociera do potencjalnych klientów i buduje świadomość marki. 

Zasięg reklamy Google Ads i jej ogromny potencjał najlepiej ilustruje rosnące zainteresowanie, jakim cieszy się ta forma promocji. Jak podaje IAB, w 2018 roku na reklamy płatne wydano w Polsce aż 4 mld złotych. Reklamodawcy inwestują w promocję w Google Ads, gdyż zwiększenie widoczności w największej wyszukiwarce na rynku daje mierzalne efekty w postaci większej ilości odwiedzin na stronie www. Przekłada się to na duży zwrot inwestycji w reklamę, na co wskazują realne dane. W USA oszacowano, że każdy dolar wydany przez firmę na kampanię Google Ads przynosi nawet 2 dolary zysku.

Wysoka skuteczność, szybkie efekty i stosunkowo prosty mechanizm działania to olbrzymie zalety reklam Google Ads. Każdy właściciel witryny może samodzielnie założyć konto, wpłacić budżet, zacząć wyświetlać reklamy w Google i optymalizować swoją kampanię praktycznie od zaraz. 

Google Ads (Google Adwords) - co to jest?

Google Ads, dawniej Google Adwords, to system reklamowy Google, który wyświetla linki tekstowe, graficzne i multimedialne w wynikach wyszukiwania oraz na witrynach współpracujących z Google w ramach programu Google Adsense. 

Płatna reklama Google Ads daje wiele możliwości ustawień, przez co można ją dopasować do danej branży i określonych grup klientów. Płaci się albo za realny efekt kampanii czyli za kliknięcie reklamy i przejście na docelową stronę (CPC - cost per click), albo za wyświetlenia reklam graficznych (CPM - cost per mille) czy obejrzenie filmu (CPV - cost per view).

Reklama Google Ads - rodzaje

Wiele rodzajów reklam Google Ads umożliwia firmom realizację indywidualnych celów biznesowych w odniesieniu do konkretnych grup odbiorców. Różnorodne rodzaje reklam ujęte są w ramach określonych typów kampanii Google Ads. Należą do nich: 

  • kampania w sieci wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową,
  • kampania tylko w sieci wyszukiwania,
  • kampania tylko w sieci reklamowej,
  • kampania produktowa,
  • kampania video,
  • kampania w aplikacji.

Wśród poszczególnych kampanii można tworzyć odpowiednie formaty reklamy:

  • reklamy tekstowe,
  • reklamy elastyczne (tekstowe lub i graficzne),
  • reklamy graficzne,
  • reklamy aplikacji,
  • reklamy wideo,
  • reklamy produktowe,
  • reklamy typu „tylko połączenie”.
Reklamy w sieci wyszukiwania

Reklamy w sieci wyszukiwania wyświetlają się w wyszukiwarce Google, na przykład w zakładce Zakupy, Mapy czy Grafika, oraz na tych witrynach, które uzyskały status Partnera Google, na przykład WP, Interia czy Onet. W tym typie kampanii wyróżnia się reklamy tekstowe, remarketing, Zakupy Google czy Google Maps. 

Agencja Clutch przeprowadziła ankietę, z której wynika między innymi, że aż 49% osób badanych klika w reklamy tekstowe, zaś 31% w Zakupy Google. Wyniki ankiety pokazują także 4 główne powody, dla których internauci klikali w płatne wyniki wyszukiwania Google Ads.

Można z nich odczytać, że:

  • 33% badanych klika w płatne wyniki dlatego, że odpowiadają intencji ich zapytania,
  • 26% robi to ze względu na wspomniana w reklamie znajomą markę,
  • 20% dlatego, że reklamy te wyświetlają się powyżej innych wyników wyszukiwania,
  • 19% badanych do kliknięcia w reklamę zachęcił przykuwający uwagę tytuł, opis lub grafika.

Najważniejsze rodzaje reklam w sieci wyszukiwania to:

  • linki sponsorowane, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, w sekcji ponad naturalnymi wynikami (do 4 pozycji) oraz poniżej ich (do 3 pozycji);
  • reklamy tekstowe, kierowane na konkretne frazy, dzięki czemu odpowiadają na zapytanie wpisane w wyszukiwarce. To główny powód, dla którego użytkownicy w nie klikają; 
  • reklamy śledzące, które przyjmują formę podstawowych reklam tekstowych. Trafiają one do użytkowników, którzy w przeszłości odwiedzili już daną stronę;
  • Zakupy Google - to forma reklamy dedykowana sklepom internetowym. Reklamy produktów wyświetlają się wraz z najważniejszymi informacjami u góry wyników wyszukiwania;
  • reklamy w Mapach Google pozwalające na wyświetlanie lokalnych promocji w zakładce „Mapy”. Dzięki temu w prosty sposób można zdobyć potencjalnych klientów, którzy właśnie teraz szukają w najbliższej okolicy produktu bądź usługi z oferty reklamodawcy;
  • reklama Google Assistant opierająca się na wyszukiwaniu głosowym. Frazy z tej formy reklamy wykorzystywane są również w tworzeniu reklam tekstowych.
Reklama w sieci reklamowej (Google Display Network, GDN)

Sieć reklamowa to inaczej sieć Partnerów Google, którzy umożliwiają promocję na swoich serwisach www. Reklama Google Display Network to zazwyczaj baner wyświetlający się na portalach partnerskich, czyli tak zwana reklama graficzna Google.

Statystyki pokazują, że mimo stosowania przez niektórych użytkowników ad blocków, aż 90% internautów widzi reklamy GDN. Oznacza to, że reklama banerowa Google pozwala dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów i zwiększyć świadomość marki wśród użytkowników wybranych portali. 

Reklama w sieci reklamowej daje możliwość zwiększania swego oddziaływania przez precyzyjne kierowanie grafik na konkretnych odbiorców. Przykładem może być reklama behawioralna Google, która pozwala trafiać do użytkowników o określonych zainteresowaniach lub reklama kontekstowa nakierowywana na konkretne witryny tematyczne. 

W ramach remarketingu reklama displayowa Google pozwala pozyskać użytkowników, którzy już wcześniej znaleźli się na danej stronie. Korzystając z danych z pamięci wyszukiwarki użytkownika, odwołuje się do jego pierwotnego zainteresowania produktem czy usługą i skłania go do powrotu na stronę.

Reklama produktowa

Reklamy promujące produkt to materiały promocyjne znajdujące się w zakładce Zakupy Google. Stanowią one połączenie formy graficznej z tekstową, która umożliwia dokonanie bezpośredniego zakupu produktu. Ich największą zaletą jest to, że prezentują w wyszukiwarce poglądowe zdjęcie produktu wraz z jego ceną. Dzięki temu kliknięcia w reklamę są bardziej świadome i bliższe realizacji konwersji.

Reklamy produktowe wyświetlane są w sieci wyszukiwania Google, podobnie jak standardowe reklamy tekstowe. Dlatego też stanowią dla tych drugich atrakcyjne uzupełnienie. Z reklam produktowych można skorzystać tylko wówczas, gdy posiada się sklep internetowy i ma się zaimplementowany na stronie certyfikat SSL, zapewniający bezpieczne przesyłanie danych.

Reklama wideo 

Według raportu IAB w 2018 roku 71% badanych zadeklarowało wzrost wydatków na reklamę wideo. Reklamy wideo można emitować na dowolnie dobranych kanałach lub filmach na YouTube. Pozwalają one oddziaływać na wyobraźnię użytkowników zarówno obrazem, jak i dźwiękiem. Dzięki temu przekaz zostaje lepiej zapamiętany i utrwalony w podświadomości odbiorcy. 

Reklamy wideo często utożsamiane są z tanią i zdecydowanie bardziej skuteczną alternatywą dla reklam telewizyjnych. Główne zalety reklam tego typu to niski koszt emisji, skala i duże możliwości zdefiniowania ustawień kampanii w oparciu o indywidualne cele marketingowe.

Reklama aplikacji 

Reklama aplikacji przeznaczona jest dla tych, którzy chcą wypromować swoją nową aplikację. Przyjmuje ona formę reklam w sieci partnerskiej Google oraz reklam w sieci wyszukiwania, w której następuje bezpośrednie nawołanie do działania „Pobierz aplikację”.

Google Ads - zalety promocji

Największą zaletą Google Ads jest fakt, że kampanię można uruchomić niemal natychmiast i od razu zacząć korzystać z najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto reklamy te pozwalają osiągnąć nawet dwukrotny zwrot inwestycji (ROI) w wyjątkowo krótkim czasie. Przy maksymalnie precyzyjnym nakierowaniu reklam na potencjalnych klientów, kampania pozwala zaoszczędzić na niechcianych kliknięciach, które nie prowadzą do sprzedaży. Dzięki połączeniu zysku i oszczędności reklamodawca może inwestować coraz większe sumy w dalszy rozwój kampanii i realizację kolejnych celów biznesowych i w dalszym ciągu zwiększać dochody swojej firmy.

Reklamy w Google Ads dają możliwość uruchamiania i wstrzymywania oraz bieżącego dostosowywania budżetu do aktualnych potrzeb i możliwości reklamodawcy. Pozwala to przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym przeznaczyć środki na poszczególne cele, które mają szansę przynieść najwięcej zysku. Przykładem takich celów może być zwiększenie zysków z promocji przedświątecznej. 

Najważniejsze zalety kampanii Google Ads to między innymi:

  • możliwość natychmiastowego uruchomienia kampanii i wyświetlenia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania,
  • możliwość osiągnięcia nawet dwukrotnego zwrotu inwestycji,
  • szybki efekt w postaci zwiększonego ruchu na stronie i docelowo wzrostu sprzedaży,
  • krótki czas pracy nad stworzeniem reklamy,
  • korzystny format rozliczenia – płaci się za kliknięcie (CPC), obejrzenie filmu (CPV) lub 1000 wyświetleń reklamy (CPM),
  • możliwość modyfikowania kampanii w każdym momencie,
  • przejrzystość w kwestii efektów kampanii, jaką pozwalają uzyskać statystyki Google,
  • szeroki zasięg oddziaływania,
  • zaawansowane możliwości konfiguracji kampanii,
  • możliwość elastycznego zarządzania budżetem kampanii w zależności od bieżących potrzeb,
  • brak opłat za samo wyświetlanie się reklam przy jednocześnie występującym efekcie podniesienia świadomości marki i jej usług.
     

Reklama w Google Ads - ile kosztuje?

Ceny za reklamy w Google Ads zależą w dużej mierze od samego reklamodawcy. Jeśli bowiem zdecyduje się on na samodzielne założenie i skonfigurowanie konta, może w ten sposób zaoszczędzić część kosztów na późniejszą optymalizację ze specjalistą. Ponadto, to sam reklamodawca decyduje, ile pieniędzy chce przeznaczyć na poszczególne reklamy czy kliknięcia oraz kiedy wstrzymać kampanię, zmniejszyć lub zwiększyć swój budżet.

Inne czynniki mające wpływ na wydatki na kampanię to między innymi konkurencyjność branży reklamodawcy, promowane wyrażenia kluczowe, oferowane w licytacji stawki oraz jakość strony, na której ma się wyświetlać reklama. Aby móc oszacować jej koszt, warto zapoznać się ze sposobami jego rozliczania.

W zależności od rodzaju reklamy, jej koszty rozliczane są w modelu:

  • CPC – cost per click, czyli koszt za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Ustala się go, podając maksymalną kwotę, jaką inwestor chce płacić za kliknięcie. Pozycja promowanej strony wśród wyświetlonych wyników zależeć będzie od wyniku licytacji w aukcji, czyli od tego, czy kwota inwestora będzie wyższa od sumy zaproponowanej przez innego reklamodawcę na daną frazę;
  • CPV – cost per view, czyli koszt za obejrzenie filmu promocyjnego na YouTube;
  • CPM – cost per mille, koszt za 1000 wyświetleń reklamy (dotyczy to tylko reklam graficznych).

Mając na uwadze wpływ rodzaju reklamy i branży działalności na koszty kampanii, można przyjąć, że:

  • średnie CPC waha się od kilkunastu groszy do kilkunastu złotych. Przykładowo, w branżach marketingowych, deweloperskich czy branżach konferencyjnych średnie CPC wynosi nawet kilkadziesiąt złotych;
  • średnie CPV w zależności od tematyki i jakości kanałów, na których wyświetla się reklama wideo waha się od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych;
  • średnie CPM to koszt pomiędzy kilkoma a kilkunastoma złotymi.

Olbrzymią zaletą inwestycji w Google Ads jest maksymalne wsparcie Google w celu osiągnięcia przez reklamodawcę jak najwyższego ROI - Return of Investment, czyli zwrotu wydatków poniesionych na kampanię. 

Na koszt kampanii Google Ads wpływa również zdefiniowanie wartościowych zachowań na danej stronie, takich jak na przykład dodanie produktu do koszyka, wypełnienie formularza zapytania czy kliknięcie w zakładkę Kontakt, i następnie ustawienie tych zdarzeń jako konwersje.

Dzięki wychwytywaniu takich zachowań przez system Google Ads, reklama może być jeszcze bardziej efektywna, a ROI jeszcze wyższy. By zacząć nie potrzeba pokaźnego budżetu. Już 400-500 zł wystarczy, aby przeprowadzić kampanię pilotażową w Google.

Reklama w Google Ads - od czego zacząć?

Kampanię Google Ads można rozpocząć samodzielnie. Należy zacząć od założenia konta, co zajmuje zaledwie kilkanaście minut i wymaga jedynie posiadania domeny, podania danych firmy i podpięcia swojej karty debetowej. Następnie kampanię należy w kilku krokach skonfigurować w oparciu o przyjętą strategię. 

Wykonanie tych kroków samodzielnie nie wymaga specjalistycznej wiedzy, pozwala natomiast zaoszczędzić pieniądze na usługach profesjonalnej agencji SEO i SEM. Czas potrzebny do przygotowania i włączenia kampanii przez osobę po raz pierwszy korzystającą z platformy to maksymalnie pół godziny. Warto je poświęcić, by móc przeznaczyć zaoszczędzone środki na testowanie skuteczności reklam lub obsługę specjalistów na dalszym etapie działania kampanii.

Z myślą o początkujących użytkownikach usługi, Google zapewnia kompleksową instrukcję zakładania i konfiguracji konta oraz tworzenia każdego z typów kampanii. W skrócie, aby rozpocząć kampanię Google Ads, należy zrealizować następujące kroki:

  1. wejść na stronę https://ads.google.com/home;
  2. stworzyć swoje nowe konto lub połączyć swoje konto na Gmailu z Google Ads;
  3. połączyć utworzone konto z innymi posiadanymi kontami Google (Analytics, Moja Firma, Google Merchant Center);
  4. określić cel swojej nowej kampanii (na przykład zwiększenie sprzedaży lub zwiększenie ruchu na stronie);
  5. wybrać typ kampanii;
  6. skonfigurować swoją kampanię. W tym celu trzeba będzie między innymi:
    • wybrać strony docelowe i urządzenia, na jakich mają się wyświetlać reklamy;
    • określić grupy reklam (tematycznie pogrupować wyrażenia kluczowe);
    • wybrać określone grupy odbiorców, dobierając w planerze słów kluczowych te najbardziej odpowiednie słowa kluczowe i wyłączając te, na które strona ma się nie wyświetlać;
    • stworzyć reklamy;
    • podać dzienny budżet, który inwestor jest w stanie przeznaczyć na reklamę i na określone słowa kluczowe.
  7. W dalszej kolejności należy określić grupę docelową pod względem jej lokalizacji, zainteresowań i danych demograficznych;
  8. wybrać dni i godziny, w których wyświetlać ma się reklama;
  9. włączyć kampanię;
  10. analizować raporty i statystyki i na bieżąco optymalizować ustawienia kampanii.

Założenie konta, jego konfiguracja i włączenie kampanii to kroki, z którymi poradzić sobie może nawet całkowicie początkujący użytkownik Google Ads. Można również samodzielnie badać skuteczność kampanii i jej poszczególnych ustawień, analizując raporty i wypróbowując inne konfiguracje. Aby dokładniej poznać podstawy reklamy w Google Ads, warto skorzystać z dodatkowych źródeł, które mogą pomóc w samodzielnym prowadzeniu kampanii. Wartościowe materiały, które przedstawiają reklamę Google krok po kroku to między innymi w Przewodnik po Google Ads i wskazówki Google odnośnie tego, jak utworzyć skuteczną reklamę.

Nauka prowadzenia kampanii na własną rękę może być satysfakcjonująca i owocna. W przypadku złożonych kampanii lub konkurencyjnych branż często wymaga jednak pogłębionej wiedzy i doświadczenia. Aby przyspieszyć zwrot z inwestycji i nie ryzykować utraty środków poprzez nieumiejętną konfigurację reklam w Google warto zwrócić się po profesjonalne wsparcie, jakie oferują agencje marketingu w Internecie. 

Przekazanie swojego konta Google Ads w ręce doświadczonych specjalistów Ads pozwoli zyskać wiele cennych korzyści, takich jak:

  • czas potrzebny na samodzielne rozpracowanie bardziej zaawansowanych mechanizmów działania kampanii,
  • możliwość skorzystania z zaawansowanych opcji konfiguracji kont, do jakich dostęp mają agencje SEM i SEO,
  • oszczędność budżetu poprzez uniknięcie wielu przypadkowych wyświetleń, za które trzeba zapłacić, 
  • szybszy zwrot z inwestycji w postaci zarobków na sprzedaży reklamowanych produktów czy usług.
     

Reklama w Google - pozycjonowanie stron

Jak wynika z danych z raportu WordStream pozycjonowanie stron, czyli tak zwane SEO, to najbardziej popularna forma reklamy w internecie, z której korzysta aż 79% ankietowanych. Najlepiej zoptymalizowane pod kątem SEO witryny wyświetlają się w tak zwanych top 3 w SERP, czyli na samym szczycie naturalnych, niepłatnych wyników wyszukiwania w Google na dane frazy kluczowe. Szacuje się, że w strony firm wyświetlające się w top 10 czyli na pierwszej stronie Google klika aż 98% użytkowników. Dla ich właścicieli oznacza to szeroki zasięg oddziaływania i większą szansę na skierowanie potencjalnych klientów na stronę.

Reklama w Google przez pozycjonowanie stron pozwala na stopniowe osiąganie przez witrynę coraz wyższej pozycji w naturalnych wynikach Google, co przekłada się na wiele długofalowych korzyści. Należą do nich między innymi większa rozpoznawalność marki, wzrost zaufania użytkowników do witryny, a w efekcie również zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.

Na efekty pozycjonowania stron trzeba wprawdzie zaczekać dłużej niż w przypadku reklam Google Ads, ale za to są one trwalsze. Warto też dodać, że pozycjonowane strony cieszą się większym zaufaniem użytkowników od linków sponsorowanych, choć wielu z nich nie rozróżnia wyników naturalnych od tych pochodzących z Google Ads.

Pozycjonowanie stron (SEO) - co to jest?

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO – ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Obejmuje działania na stronie (on-site) i poza nią (off-site), których wspólnym celem jest uzyskanie przez witrynę jak najwyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Podstawowe elementy procesu pozycjonowania to optymalizacja kodu strony ze szczególnym uwzględnieniem meta tagów, nagłówków, właściwa architektura informacji, prezentowanie użytecznych treści i pozyskiwanie linków przychodzących.

Pozycjonowanie stron w Google odbywa się w oparciu o wytyczne zawarte we wskazówkach Google dla webmasterów.  W celu pokonania konkurencji w wynikach wyszukiwania, należy wziąć pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych, które podlegają częstym zmianom. Strona pozycjonowana zgodnie z zamysłem Google wyświetla się na górze naturalnych wyników wyszukiwania i ma największą szansę na odwiedzenie i spełnienie potrzeby użytkownika – potencjalnego klienta. 

Korzystając z pozycjonowania stron należy mieć świadomość, że na wyniki tej formy reklamy trzeba czekać dłużej niż na efekty Google Ads. Jednocześnie jednak w przypadku SEO efekty te utrzymują się znacznie dłużej, a wysoka pozycja strony w naturalnych wynikach wyszukiwania wiąże się z większym zaufaniem użytkowników.

Pozycjonowania stron - rodzaje i zastosowanie

Wyróżnia się wiele rodzajów pozycjonowania stron www. Należą do nich SEO lokalne i regionalne, ogólnopolskie lub globalne, szerokie, wizerunkowe, e-commerce, a także pozycjonowanie na stronie i poza nią. Wybór rodzaju pozycjonowania uzależniony jest od strategii marketingowej i powinien być ukierunkowany na konkretne cele, które promocja ma osiągnąć. Celem takim może być chęć dotarcia do jak największej liczby klientów, poprawa wizerunku w sieci lub szeroka promocja dużej liczby produktów. Pozycjonowanie może tez mieć na celu zwiększenie rozpoznawalności w skali lokalnej i pozyskanie klientów w siedzibie stacjonarnej firmy. 

W wyborze rodzaju pozycjonowania istotny jest też rodzaj działalności i typ strony. Reklama sklepu internetowego przez pozycjonowanie wymaga bowiem innych działań niż na przykład reklama firmy usługowej. Znajomość rodzajów pozycjonowania pozwala lepiej zorientować się w ofertach agencji reklamowych i dobrać odpowiedni zakres usług do swoich potrzeb.

Pozycjonowanie lokalne i regionalne

Pozycjonowanie lokalne i regionalne to pozycjonowanie na frazy zawierające nazwy geograficzne, na przykład „noclegi w Pobierowie” czy „wypożyczalnia samochodów osobowych Warszawa Włochy”. Nakierowane jest na grupę odbiorców związaną z danym miastem lub regionem. Zaletą takiego rozwiązania jest mniejsza liczba konkurentów, a co za tym idzie, niższa cena, a często i szybsze efekty. Warto wziąć pod uwagę również trend, zgodnie z którym obecnie nawet 78% wyszukiwań lokalnych na komórkach kończy się zakupem offline.

Warto wybrać pozycjonowanie lokalne zwłaszcza wtedy, gdy firma świadczy usługi tylko w danym miejscu, jak to jest na przykład w przypadku salonów fryzjerskich. Innym powodem może być chęć rozpoczęcia rozwoju firmy od pozyskania klientów w swoim mieście lub posiadanie wielu filii w różnych miastach czy lokalizacjach.

Pozycjonowanie ogólnopolskie lub globalne

Pozycjonowanie ogólnopolskie lub globalne to pozycjonowanie strony na zapytania ogólne od klientów z całego kraju. Przykłady takich ogólnych fraz kluczowych to „opony zimowe,” „tanie tłumaczenia polsko-hiszpańskie” czy „outsourcing usług IT”. Na efekty trzeba zwykle poczekać nieco dłużej, gdyż frazy takie są bardziej konkurencyjne od fraz lokalnych. Pokonanie dużej liczby klientów z całego kraju wymaga dużych nakładów pracy specjalistów SEO i większego budżetu. Zaletą jest jednak maksymalny zasięg kampanii, a co za tym idzie, bardziej odczuwalne korzyści.

Pozycjonowanie ogólnopolskie lub regionalne zalecane jest firmom, które prowadzą swoją działalność na skalę całego kraju lub większego obszaru. Warto zdecydować się na nie również wtedy, gdy celem jest pokonanie konkurentów z innych miast lub działających globalnie. Reklama firmy w Google przez ogólnopolskie pozycjonowanie strony sprawdza się też w przypadku firm prowadzących sprzedaż wysyłkową i planujących rozwój działalności na skalę światową.

Pozycjonowanie szerokie

Pozycjonowanie szerokie nazywane long tail to pozycjonowanie na frazy z tzw. długiego ogona. Są to frazy precyzyjne, po których użytkownik szuka konkretnego produktu lub usługi. Przykładem takiej frazy jest: „odkurzacz bezprzewodowy pionowy philips fc6401/01”. 

Pozycjonowanie szerokie ułatwia dotarcie do klientów szukających bezpośredniej i maksymalnie precyzyjnej odpowiedzi na konkretne zapytanie. Zaletą tego rodzaju pozycjonowania jest stosunkowa łatwość pokonania konkurencji na daną frazę.

Warto wybrać pozycjonowanie szerokie, gdy promowana firma dopiero zaczyna pozycjonować swój sklep internetowy i chce osiągnąć względnie szybkie efekty. Dobrze przy tym, jeśli firma oferuje szeroką gamę produktów lub jej celem jest zwiększenie sprzedaży poszczególnych elementów asortymentu.

Pozycjonowanie sklepów internetowych (e-commerce)

Reklama sklepu internetowego w Google może przyjąć formę pozycjonowania e-commerce, nakierowanego przede wszystkim na wzrost konwersji. Priorytetem są tu działania nastawione na wykorzystanie precyzyjnych fraz long-tail oraz opisów produktów i kategorii.

Warto postawić na pozycjonowanie e-commerce, jeśli zależy nam na zwiększeniu sprzedaży na stronie sklepu. Ten rodzaj pozycjonowania może bowiem między innymi udrożnić drogę użytkownika i robotów indeksujących Google do ważnych treści i punktów konwersji, takich jak koszyk czy przycisk zakupu.

Pozycjonowanie wizerunkowe

Połączenie SEO i PR to pozycjonowanie wizerunkowe. Działania specjalistów SEO koncentrują się tu na zapobieganiu wyświetlania się negatywnych komentarzy o firmie w wynikach Google i budowaniu pozytywnego wizerunku osoby lub przedsiębiorstwa. 

Na tę formę pozycjonowania decydują się często politycy, artyści i profesjonaliści z branży, w której szczególnie liczy się wizerunek. Warto skorzystać z PR SEO także wtedy, gdy firma uzyskała negatywne opinie i trzeba przywrócić jej dobre imię, a także aby wykorzystać przewagę jaką zapewnia silny wizerunek firmy. 

Pozycjonowanie stron on-site i off-site

Działania, jakie pozycjonerzy wykonują na stronach Klientów, koncentrują się zarówno na samej stronie, jak i poza nią. Najlepsze efekty daje łączenie obu tych rodzajów prac, dzięki czemu można maksymalnie zwiększyć jakość witryny i wygenerować na niej więcej wartościowego ruchu. 

Wyróżnia się następujące komplementarne rodzaje SEO:

  • pozycjonowanie on-site – to działania związane ze stroną opierające się na kodzie, treści i innych jej aspektach technicznych. Celem może być zwiększenie szybkości ładowania strony, rozbudowa treści czy przebudowa struktury dla ułatwienia indeksowania strony przez Google;
  • pozycjonowanie off-site – to szereg działań poza witryną reklamodawcy, które pomagają budować jego wiarygodność i kierować ruch na stronę. Należą do nich między innymi pozyskiwanie linków, monitorowanie opinii o firmie w internecie i zamieszczanie postów gościnnych na blogach.
     

Pozycjonowania stron - zalety

Pozycjonowanie jest jedną z najbardziej korzystnych form reklamy w Google. Pozwala długotrwale zwiększyć widoczność witryny na szukane przez użytkowników frazy i wyprzedzić strony konkurentów w niepłatnych, a więc bardziej wiarygodnych wynikach Google. 

Wyeksponowana w SERP (z ang. search engine result page) strona zwiększa swój autorytet i przybliża swą ofertę znacznie większej liczbie użytkowników, którzy z czasem stają się jej klientami. Dostarcza im ważnych dla nich treści, buduje w nich zaufanie i przywiązanie do marki oraz stopniowo kieruje ich ku konwersji, generując zyski. 

Warto dodać, że korzyści z pozycjonowania są długofalowe, a każde działanie specjalistów SEO na długo zwiększa wartość i jakość strony. Dobrze zoptymalizowana strona zwykle utrzymuje się w czołówce wyników, zapewniając bardziej stabilne dochody niż pojedyncza kampania Google Ads. 

W przeciwieństwie do tradycyjnych przekazów reklamowych istotną zaletą reklamy w Google poprzez SEO jest to, że  jest nie jest ona natarczywa. Klikając w linki naturalne użytkownik nie czuje się adresatem reklam, a jego zaufanie do witryny jest większe niż na przykład do linków sponsorowanych. Może go to przekonać do zwiększenia częstości odwiedzin na stronie i skorzystania z oferty.

Główne zalety pozycjonowania to między innymi:

  • kreowanie marki jako leadera w danej branży,
  • wzrost ruchu faktycznych i potencjalnych klientów na stronie,
  • wzrost odwiedzin, konwersji i zysków firmy,
  • wzmocnienie wizerunku poprzez zwiększenie autorytetu, wiarygodności i rozpoznawalności witryny.

Pozycjonowanie stron - ile kosztuje?

Koszt pozycjonowania strony internetowej zależy od wielu czynników, a także od samego reklamodawcy. Trudno jest operować konkretnymi przedziałami cenowymi tych usług, gdyż agencje reklamowe nie narzucają sztywnych cen, a raczej dokonują indywidualnej wyceny oferty stworzonej pod konkretne potrzeby klienta.

Ważnym czynnikiem przy ustalaniu ceny usługi jest to, ile pracy jest w stanie w pozycjonowanie włożyć sam właściciel witryny. Koszty znacząco maleją, gdy reklamodawca samodzielnie tworzy wartościowe treści na stronę lub korzysta z pomocy swojego programisty dla wprowadzenia poprawek w kodzie. Nawet w tych działaniach warto jednak oprzeć się na doradztwie specjalistów SEO, aby zastosowane rozwiązania były zgodne z wymaganiami Google i użyteczne dla internautów.

Stałe czynniki, które uwzględnia kosztorys pozycjonowania to między innymi:

  • konkurencyjność frazy
  • liczba pozycjonowanych fraz
  • aktualna pozycja
  • rodzaj branży
  • zasięg kampanii – lokalny lub globalny
  • historia prac pozycjonerskich na stronie
  • czas, na jaki zawieramy umowę z agencją SEO

Pozycjonowanie stron - od czego zacząć? 

Aby samodzielnie pozycjonować swoją stronę, konieczna jest znajomość wielu aspektów technicznych i algorytmów Google. To zadanie dla specjalistów, jednak nawet osoba spoza branży SEO może podjąć pewne wstępne kroki, które ułatwią rozpoczęcie pozycjonowania stron jej witryny. Podstawą do promowania serwisu za pomocą SEO jest strategia oparta na analizie potrzeb grupy docelowej i celów biznesowych reklamodawcy.

Aby samodzielnie rozpocząć pozycjonowanie, warto zrealizować następujące kroki:

  1. precyzyjnie określić cel, jaki spełniać ma strona. W przypadku sklepów internetowych celem będzie sprzedaż wszystkich lub priorytetowych produktów, zaś na przykład strona kantora internetowego może chcieć zachęcić swoich użytkowników do wymiany walut za pośrednictwem serwisu;
  2. poszukać fraz kluczowych, za pomocą których użytkownicy mogą chcieć odnaleźć firmę taka jak nasza – w znalezieniu odpowiednich fraz pomóc mogą darmowe narzędzia, takie jak https://keywordtool.io/, https://neilpatel.com/ubersuggest/ czy https://answerthepublic.com/;
  3. zbadać potrzeby swoich klientów oraz wykreować tak zwaną personę, czyli profil grupy docelowych użytkowników i klientów;
  4. przeanalizować strukturę strony od strony jej użytkownika. W tym celu warto sprawdzić, czy strona kieruje go prosto do punktu konwersji, jakim może być koszyk lub przycisk „Zamów”;
  5. sprawdzić, czy strona wyświetla się poprawnie na różnego rodzaju urządzeniach, w tym na smartfonach, tabletach i notebookach;
  6. przeanalizować swoją stronę pod kątem użyteczności, poprawności i oryginalności dostępnych na niej treści. Należy w tym celu między innymi ocenić, czy na stronie występują duplikaty treści, czy teksty są one napisane naturalnym językiem, czy linkują tylko do wartościowych serwisów oraz czy zawierają informacje, które budują autorytet właściciela witryny w branży;
  7. jeśli strona jest uboga w wysokiej jakości treści, warto wstępnie zaplanować listę tematów, które mogłyby ją wzbogacić oraz zastanowić się, czy dysponuje się czasem oraz umiejętnościami potrzebnymi do ich stworzenia;
  8. uzupełnić dane kontaktowe na stronie firmy;
  9. zastanowić się, jaki budżet planujemy przeznaczyć na zoptymalizowanie strony i czy zależy nam na pozycjonowaniu lokalnym czy ogólnopolskim.

Przydatnych wytycznych w kwestii przygotowania strony pod pozycjonowanie udziela sam Google w swoim Przewodniku dla webmasterów i wytycznych odnośnie SEO dla początkujących

Wstępna analiza potrzeb i przygotowanie strategii to fundament pod kolejne, bardziej techniczne etapy pracy pozycjonerskich. Jeśli inwestor współpracuje ze specjalistą od architektury IT, może z jego pomocą przebudować szkielet strony tak, aby ułatwić robotom Google indeksowanie nowych stron i treści. W przypadku braku takich zasobów, warto skorzystać z usług profesjonalnej agencji SEO. 

Dodatkową zaletą skorzystania z usług profesjonalistów jest możliwość uniknięcia kar, jakie Google nakłada na strony stosujące praktyki odbiegające od tak zwanego white SEO, czyli pozycjonowania zgodnego z wytycznymi wyszukiwarki. Ponieważ Google często dokonuje zmian w swoich algorytmach, łatwo jest przeoczyć którąś z nich i w konsekwencji stracić wysoką pozycję w rankingu. Profesjonalne agencje SEO wychwytują każdą zmianę algorytmu i na bieżąco wprowadzają konieczne poprawki na stronie. 

W celu optymalizacji swojej kampanii najlepiej korzystać z certyfikowanych agencji partnerskich Google. Wyróżnia je dogłębne zrozumienie mechaniki działania wytycznych i reklam oraz wysoka skuteczność działania.
 

Reklama w Google Maps i Google Moja Firma

Reklama w Google Maps i Google Moja Firma znacząco zwiększa widoczność lokalnych firm i mikroprzedsiębiorstw w naturalnych wynikach wyszukiwania. Wizytówka firmy połączona z przejrzystymi wskazówkami dojazdu pozwala doprowadzić użytkownika prosto do firmy i jej produktu w chwili, gdy go szuka. Postępuje tak aż 86% użytkowników, co pokazuje, że warto skorzystać z tej usługi. Z jej pomocą można bowiem zdobyć klienta w fizycznej lokalizacji sklepu internetowego, punktu usługowego czy innego przedsiębiorstwa z poziomu jego telefonu komórkowego, jak i urządzenia stacjonarnego. 

O tym, że warto zadbać o swoją obecność w Google Maps, wyraźnie mówią statystyki. Jak podaje Google, 76% użytkowników wyszukujących produkt lokalnie, tego samego dnia odwiedza firmę, a 28% użytkowników dokonuje zakupu. Dobrze skonfigurowana i zoptymalizowana wizytówka, która pojawia się na szczycie wyników wyszukiwania może maksymalnie zwiększyć zasięg reklamy i pozyskać zaufanie największej grupy potencjalnych klientów z okolicy.

Założenie wizytówki i aktualizacja danych to zadania, które właściciel strony może wykonać samodzielnie, oszczędzając na płatnej obsłudze agencji.

Google Maps - co to jest?

Google Maps to darmowa usługa Google umożliwiająca oglądanie map i zdjęć satelitarnych każdego miejsca na Ziemi. W kontekście SEO, Google Maps stanowi narzędzie pomagające w lokalnym pozycjonowaniu firm posiadających wizytówkę w Google Moja Firma. Usługi te są ze sobą powiązane, a żeby móc z nich korzystać nie trzeba nawet mieć firmowej strony internetowej. 

Po wpisaniu w Google zapytania, na przykład „piekarnia Poznań Jeżyce”, użytkownikowi wyświetla się wizytówka firmy wraz z jej danymi kontaktowymi, godzinami otwarcia, opiniami i lokalizacją na mapie zaznaczoną pinezką. W mapach można wyszukiwać konkretne adresy lub frazy, na przykład „apteka Wrocław” czy „noclegi Gdańsk”. Zwłaszcza ten drugi przykład pozwala wyobrazić sobie użyteczność wizytówki w Google Maps dla turystów potrzebujących jasno wyznaczonej trasy do najbliższego hotelu lub szybkiego dostępu do godzin zameldowania i wymeldowania.

Użytkownicy najchętniej klikają w wizytówki wyświetlające się u góry wyników wyszukiwania, dlatego warto zadbać o ich widoczność. Na jej uzyskanie wpływa wiele czynników, takich jak ilość konkurentów w danej lokalizacji, opinie klientów, kompletność profilu czy stopień zoptymalizowania wizytówki pod kątem wyszukiwarki.

Samodzielne założenie i prowadzenie wizytówki w Google Moja Firma i Google Maps nic nie kosztuje. Opłatom podlega jedynie jej założenie i obsługa przez agencję reklamową, która może zoptymalizować firmowy profil pod kątem algorytmów Google i zwiększyć jej widoczność.

Google Maps - rodzaje reklamy

Wśród reklam Google Maps można wyróżnić dwa rodzaje. Reklamy te różnią się nieznacznie w zależności od urządzeń, na których są wyświetlane, dlatego mówi się o takich formach promocji, jak:

  • lokalne reklamy w mapach na komórki - wyświetlają się zarówno w zakładce Mapy w wyszukiwarce, jak i w aplikacji mobilnej. Są widoczne wtedy, gdy użytkownik poszukuje na komórce firmy z danej branży lub oferującej dany produkt w swojej najbliższej okolicy;
  • lokalne reklamy w mapach na komputery - pojawiają się w wyszukiwarce Google podczas poszukiwania lokalnej firmy przez użytkownika komputera. Mimo przewagi, jaką obecnie uzyskują smartfony nad urządzeniami domowymi, z komputerów stacjonarnych wciąż korzysta duża liczba użytkowników, dlatego warto inwestować w dostosowanie swojej reklamy również do nich.

Google Maps i Google Moja Firma - zalety promocji

Reklama w Google Moja Firma i Google Maps oznacza wiele korzyści dla użytkowników, a przez to i dla właścicieli witryny. Firma czytelnie zaznaczona na mapie, opatrzona wizytówką i pozytywnymi opiniami ma szansę przyciągnąć znacznie więcej klientów. Również aktualizowanie godzin otwarcia w wizytówce może mieć duży wpływ na decyzję użytkownika o wybraniu się do sklepu. Wskazuje na to fakt, że liczba zapytań o godziny otwarcia sklepów wyraźnie wzrasta na przykład w Święta, które są jednym z ważniejszych okresów zarobkowych dla firm. 

Najważniejsze zalety reklamy w Google Maps:

  • natychmiastowy efekt przy promocji w Google Maps w wynikach płatnych,
  • zwiększenie wizyt potencjalnych klientów na stronie firmy,
  • zwiększenie liczby telefonów i maili od klientów,
  • możliwość pozyskania ocen firmy i jej usług od klientów, co może przełożyć się na jeszcze lepszą pozycję w Google,
  • większa wiarygodność firmy dzięki podaniu rzetelnych i aktualnych danych oraz dzięki recenzjom,
  • możliwość przybliżenia firmy klientom w święta i dni wolne od pracy poprzez podanie jej aktualnych godzin otwarcia,
  • stosunkowo niskie koszty promocji w płatnych wynikach wyszukiwania (koszt zależny od liczby kliknięć),
  • możliwość promowania się w Google, nawet przy braku dobrze zoptymalizowanej witryny,
  • niższe koszty pozycjonowania lokalnego niż ogólnopolskiego.

Reklama w Google Maps - Ile kosztuje?

W dużym skrócie, utworzenie i optymalizacja firmowej wizytówki to działania dostępne za darmo, które właściciel działalności może wykonać samodzielnie. Wyniki promocji i widoczność wizytówki w wynikach Google zależą jednak od kilku czynników. Należą do nich:

  • opinie klientów,
  • kompletność i użyteczność wprowadzonych danych,
  • brak duplikatów wizytówek,
  • obecność grafik i wideo powiązanych z działalnością firmy, 
  • korzystanie z funkcji Q&A pozwalającej użytkownikom zadawać pytania a właścicielom strony odpowiadać na nie,
  • użycie fraz kluczowych przez klientów w publikowanych przez nich recenzjach.

Dodatkowo, zoptymalizowana wizytówka może być podstawą do uruchomienia jej płatnej reklamy w Google. Decydując się na nią, właściciel strony zyskuje możliwość wyświetlenia się na szczycie wyników w Google Maps ponad wynikami organicznymi. Podobnie jak w kampaniach Google Ads, wizytówka jest wówczas oznaczona ikonką „Reklama”. Od momentu rozpoczęcia płatnej kampanii w Google Maps reklamodawca opłaca poszczególne kliknięcia w jego wizytówkę, w tym kliki użytkowników na opcje:

  • „pobierz informację o lokalizacji”,
  • „pokaż trasę”,
  • „Kliknij, aby połączyć” (jeśli użytkownik korzysta z urządzenia mobilnego).

Reklamodawca może samodzielnie prowadzić swoją płatną kampanię, opłacając jedynie poszczególne kliki. Jeśli decyduje się na przekazanie jej obsługi profesjonalnej agencji marketingowej, oprócz  kosztów za kliknięcia płaci jej również prowizję. 

W przypadku korzystania z usług agencji marketingowych, cena reklamy w Google Maps to koszt obsługi tych narzędzi przez specjalistów, uwzględniający ich doświadczenie i wiedzę z zakresu optymalizacji treści pod kątem użytkowników i wyszukiwarki. 

Koszt ten zależny jest od liczby oddziałów reklamowanej firmy oraz zakresu zleconych działań i może obejmować na przykład wstawianie zoptymalizowanych zdjęć, pozycjonowanie w Mapach czy usunięcie starych wizytówek.

Podsumowując, założenie i optymalizacja wizytówki to zadania, które można wykonać samodzielnie i za darmo. Można też samemu prowadzić płatną reklamę swojej wizytówki, płacąc tylko za poszczególne kliknięcia użytkowników. Jeśli jednak zależy nam na zaoszczędzeniu czasu, jakiego wymaga bieżąca aktualizacja danych, analiza konkurencji i opinii klientów oraz stała optymalizacja wizytówki, zadania te może za opłatą wykonać agencja reklamowa. 

Google Maps i Google Moja Firma - od czego zacząć?

Pierwsze kroki w tworzeniu reklamy firmy w Google Maps nie wymagają specjalistycznej wiedzy i może je wykonać każdy. Użytecznych wskazówek w kwestii zakładania wizytówki w Google Moja Firma i Google Maps dostarcza sam Google. Przejście całego procesu może zająć maksymalnie dwie godziny. Warto poświęcić ten czas, by zaoszczędzić na kosztach obsługi przez agencję SEM i SEO. Przed rozpoczęciem reklamy właściciel firmy powinien jednak koniecznie zadbać o poziom oferowanych usług. W przeciwnym razie zamiast wysokiej pozycji w Google, firma może zacząć zdobywać niepochlebne opinie klientów. 

Przed założeniem konta warto również zadbać o to, by poprawić szybkość ładowania się strony na urządzeniach mobilnych, gdyż to z nich generowanych jest najwięcej zapytań na frazy lokalne. W zależności od stanu strony zadanie to wymagać może niewielkich poprawek lub przebudowy strony, dlatego warto w tym celu skonsultować się ze specjalistą.

Po zapewnieniu odpowiedniego standardu usług, można przejść do tworzenia firmowego konta i jego optymalizacji. W tym celu należy wykonać następujące działania:

  1. założyć konto na Google Moja Firma na stronie https://www.google.com/business/;
  2. skonfigurować konto podając dane, takie jak nazwa firmy, jej adres, obszar działalności;
  3. ustawić znacznik (pinezkę) we właściwym miejscu na mapie, by oznaczyć lokalizację swojej firmy;
  4. zaznaczyć właściwą opcję w zależności od tego, czy firma obsługuje klientów pod adresem swojej firmy, czy nie;
  5. wybrać kategorię swojej działalności;
  6. podać numer telefonu działający w podanej wcześniej lokalizacji lub adres URL swojej firmowej strony;
  7. zweryfikować utworzony profil;
  8. zalogować się na stronie Google Maps https://www.google.com/maps;
  9. dodać swoją firmę, na przykład wybierając tę opcję z menu w lewym górnym rogu;
  10. wypełnić zgodnie z rzeczywistością jak najwięcej danych, łącznie z opisem firmy, zdjęciami i innymi informacjami, które mogą być użyteczne dla klientów;
  11. po zakończeniu rejestracji, zgłosić prawo do swojej firmy w Mapach Google;
  12. zweryfikować swoją wizytówkę;
  13. zachęcać użytkowników do dzielenia się opiniami na temat działalności firmy, jakości produktów, atmosfery, poziomu obsługi klienta, i tak dalej. Można to zrobić za pomocą mediów społecznościowych, firmowego serwisu lub osobiście podczas kontaktu z klientem;
  14. odpowiadać na bieżąco na komentarze pozostawione przez użytkowników;
  15. dodać wizytówkę do lokalnych katalogów spisów stron, takich jak na przykład www.yellowpages.com czy www.linkedin.com.

Powyższe kroki można w całości lub większości zrealizować samodzielnie. W razie trudności na którymkolwiek etapie, można też skorzystać z pomocy Google lub specjalistów z agencji marketingu internetowego. Pomoc specjalisty może przydać się zwłaszcza na dalszym etapie zarządzania kontem. Pozycja firmy w Mapach Google i wynikach wyszukiwania wymaga bowiem stałej analizy, podobnie jak komentarze klientów i działania konkurencji. 

Ponadto nie będąc na bieżąco z często zmieniającymi się regułami i algorytmami Google, można nieświadomie wprowadzić zmiany, które negatywnie wpłyną na pozycję wizytówki. Doświadczeni specjaliści od marketingu internetowego mogą uchronić konto przed nagłym spadkiem w rankingu i karami Google, zwiększyć jego użyteczność oraz zaoszczędzić czas, którego wymaga bieżąca aktualizacja godzin otwarcia i innych danych.

Więcej informacji oraz prosty przewodnik po kolejnych krokach rejestracji w Google Maps dostępny jest w artykule Growth Hacking 101: How to hack local search?.

Reklama w Google - czy się opłaca?

Na opłacalność reklamy w Google wskazuje wyraźnie rosnąca tendencja do inwestowania w promocję online oraz niekwestionowana przewaga Google nad innymi kanałami reklamowymi. Coraz więcej osób decyduje się na reklamę firmy w Google, gdyż pozwala to znacząco zwiększyć jej zasięg i rozpoznawalność marki, przyciągnąć klientów i zwielokrotnić zyski z prowadzonej działalności.

Według danych ze Starcom z raportu interaktywnie.com, w 2018 roku polscy inwestorzy wydali na reklamę w internecie 3,2 miliardy złotych. Z kolei IAB podaje, że zaledwie pierwszy kwartał 2019 roku pochłonął aż 1,085 miliarda złotych. W przeliczeniu na rok kwota ta pozwala spodziewać się ponad 4 miliardów złotych wydanych na reklamę online w 2019 roku. Wyraźnie pokazuje to rosnące zaufanie polskich przedsiębiorców do reklamy internetowej. 

Biorąc pod uwagę dominację Google na rynku marketingu internetowego, można przyjąć, że zdecydowaną większość zainwestowanych pieniędzy wydano właśnie na promocję w tej wyszukiwarce. Nic dziwnego, gdyż promocja firmy przez pozycjonowanie, Google Ads czy Mapy Google pozwala osiągnąć całe mnóstwo zarówno doraźnych, jak i długoterminowych korzyści. Najważniejszą z nich jest rosnący w ostatnim czasie ROI. Według danych z raportu IAB 55% badanych zadeklarowało wzrost ROI z kampanii remarketingowej w 2018 roku. Tę samą tendencję zauważyło aż 59% ankietowanych korzystających z SEO.

Do pozostałych korzyści świadczących o opłacalności reklamy w Google należą:

  • zwiększenie widoczności witryny i liczby użytkowników na stronie,
  • dotarcie do ściśle określonych grup docelowych,
  • przyciągnięcie klientów wyszukujących produkty i usługi lokalnie,
  • pozyskanie zapytań ofertowych,
  • zwiększenie jakości firmowej strony i zbudowanie silnego wizerunku marki,
  • zyskanie opinii eksperta i pozycji lidera w branży,
  • szybki lub rozłożony w czasie zwrot z inwestycji.

Gwarancją uzyskania największej liczby korzyści jest połączenie pozycjonowania stron, reklamy w Google Ads i promowania firmy w mapach Google. Wielokierunkowe działania maksymalnie zwiększają zasięg i oddziaływanie reklamy, napędzając się wzajemnie i generując największe zyski. Jednak już wdrożenie jednej z tych form reklamy pozwala przekonać się o skuteczności promocji w Google i zacząć odnosić korzyści mierzalne w złotówkach lub liczbie użytkowników strony.

Łącząc samodzielne wysiłki z doświadczeniem specjalistów z agencji SEM i SEO można zaoszczędzić na obsłudze najprostszych zadań i maksymalnie zwiększyć efektywność kampanii.

Reklama w Google – cennik

Koszty reklamy w Google zależą w dużej mierze od klienta. Agencje SEM i SEO podają wprawdzie pewne przedziały cenowe, w jakich dostępne są poszczególne pakiety usług, jednak ostatecznie wycena całości usług odbywa się zawsze indywidualnie. 

Koszt promocji w Google zależy zatem między innymi od tego, ile pracy właściciel strony jest gotów sam włożyć w przygotowanie swojej kampanii oraz z jakiego zakresu usług agencji zdecyduje się skorzystać. Przy założeniu, że reklamodawca decyduje się w 100% samodzielnie zarządzać swoją kampanią, możliwa jest nawet bezpłatna reklama firmy w Google - przynajmniej jeśli chodzi o koszt obsługi, gdyż nie da się wyłączyć z kosztów kampanii stawek za kliknięcia.

Mimo dużej elastyczności w kwestii ustalania kosztów reklam, istnieją pewne obiektywne czynniki, które wpływają na jej cenę. Należą do nich na przykład konkurencyjność branży, trendy wyszukiwania, czy stopień ogólności i współczynnik klikalności fraz. W kampanii Google Ads liczy się też to, jakiej wysokości stawki proponują inni licytujący za kliknięcie na daną frazę. Duże znaczenie dla zakresu koniecznych do wykonania prac i ich ceny ma też wyjściowa jakość strony klienta. W im lepszej kondycji jest strona, którą poddajemy pozycjonowaniu, tym niższy będzie koszt kampanii.

Na ostateczny koszt kampanii w olbrzymim stopniu wpływa również skuteczność jej optymalizacji. Przy dużym budżecie warto oprzeć się na doświadczeniu certyfikowanej agencji SEM i SEO. Korzystając z usług profesjonalistów redukujemy bowiem ryzyko zmarnowania wkładu na optymalizowanie reklam metodą prób i błędów. Ponadto poparta doświadczeniem analiza danych z zaawansowanych narzędzi pomoże inwestorowi zdecydować, kiedy warto zwiększyć budżet na kampanię.

Reklama  w Google – samodzielnie czy z agencją

Marketing w Google pozwala dużym i małym firmom nabrać rozpędu i uzyskać znaczny zwrot z inwestycji w reklamę. Dzięki prostym instrukcjom od Google i użytecznym poradnikom łatwo można rozpocząć kampanię reklamową swojej firmy lub produktu samemu. 

Samodzielna rozbudowa treści podstron, założenie konta Google Ads czy konfiguracja wizytówki w Google Maps pozwoli zaoszczędzić pieniądze, które warto przeznaczyć na profesjonalną obsługę na kolejnych etapach. Można wówczas zdać się na specjalistyczną pomoc agencji, by móc stworzyć skuteczną strategię, uniknąć kar Google i wdrożyć zaawansowane działania, które pozwolą witrynie pokonać nawet najsilniejszych konkurentów. 

SEMPIRE to dynamiczna firma zatrudniająca doświadczonych specjalistów ds. marketingu internetowego w Google. Zrealizowaliśmy z sukcesem już ponad 1000 projektów z dziedziny reklamy w wyszukiwarce, wyraźnie zwiększając widoczność stron naszych klientów w sieci i pomagając im osiągać kolejne cele biznesowe. Zdobyliśmy zaufanie giganta wśród wyszukiwarek, osiągając status aktywnego Partnera Google. Nasi pozycjonerzy i specjaliści Google Ads to zespół ambitnych ekspertów, których kwalifikacje potwierdzają dyplomy najlepszych uczelni oraz certyfikaty Google takie jak „Reklama produktowa” czy „Reklama w sieci wyszukiwania”.

Dynamiczny rozwój naszej agencji potwierdza zdobyte przez nas wyróżnienie w XVI edycji konkursu Poznański Lider Przedsiębiorczości. Warto współpracować z nami, gdyż w realizowane projekty wkładamy maksimum profesjonalizmu i ambicji. Gwarantujemy sprawną obsługę kampanii Google Ads, poprawę widoczności przez pozycjonowanie w Google i Google Maps i zwroty z inwestycji w reklamę.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 11 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.