Istnieje ponad 1,9 miliarda stron w internecie (źródło: websiterating.com). Jeżeli chcesz przebić się w gąszczu konkurencyjnych witryn i znaleźć na TOP liście wyników wyszukiwania, potrzebujesz pomocy kogoś, kto na mechanizmach Google zna się doskonale. Sprawdź, kim jest specjalista SEO i czym dokładnie się zajmuje.
Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli:
Z tego artykułu dowiesz się:
Chcesz dołączyć do zespołu Specjalistów SEO w SEMPIRE? Zajrzyj do zakładki Kariera! Nawet jeśli aktualnie nie ma tam ogłoszenia dla Ciebie – aplikuj! W SEMPIRE nieustannie poszukujemy talentów :)
Chcesz, aby Twojej stronie przyjrzał się doświadczony Specjalista SEO? Skorzystaj z bezpłatnej analizy, dzięki której otrzymasz szereg cennych informacji dotyczących pozycjonowania Twojej witryny.
Specjalista SEO (ang. SEO specialist), określany również jako specjalista ds. pozycjonowania, to osoba o szerokich umiejętnościach technicznych i analitycznych, której celem jest zwiększanie bezpłatnego ruchu organicznego z wyszukiwarek internetowych, poprzez skuteczne pozycjonowanie strony na jak największą liczbę wartościowych dla niej słów kluczowych.
Obszerna wiedza specjalisty SEO z wielu dziedzin powoduje, że wykonywane przez niego zadania wykazują podobieństwo do pracy:
Specjalista ds. SEO musi wykazywać się wieloma cechami, których synergia pozwala prowadzić skuteczne działania w obszarze pozycjonowania stron internetowych.
Pozycjonera charakteryzują techniczne umiejętności, analityczny umysł, dążenie do realizacji celów i sprawna ocena efektów – a wszystko to w oparciu o coraz większe doświadczenie, ciągłe doskonalenie warsztatu i bycie na bieżąco z nowinkami technologicznymi, a także trendami internetowymi.
Stąd też najważniejszymi atrybutami specjalistów SEO są:
Specjalista SEO to przede wszystkim doskonały strateg. Już od pierwszego kontaktu ze stroną buduje wyobrażenie o całym procesie pozycjonowania, dostrzega pierwsze błędy związane z jej indeksowaniem, meta tagami, strukturą serwisu czy zawartymi treściami. Widzi także obecny efekt działań off-site/off-page, z którymi wiąże się praca SEO podejmowana na zewnątrz (poza witryną), a więc budowaniem rozpoznawalności marki i pozyskiwaniem jakościowych linków przychodzących.
Szeroka perspektywa i złożoność procesu pozycjonowania pozwala mu na zaplanowanie i podejmowanie prac w kluczowych obszarach, które prezentujemy poniżej.
Praca specjalisty SEO obejmuje szeroki zakres działań. Najlepsze wyniki uzyskują Ci pozycjonerzy, którzy potrafią wiedzę z danej dziedziny przełożyć na różne kluczowe obszary procesu pozycjonowania, wykorzystując przy tym nie tylko swoje umiejętności i doświadczenie, ale również narzędzia i produkty dostępne na rynku – zarówno te darmowe i ogólnodostępne dla każdego użytkownika internetu, jak i płatne, a nierzadko i autorskie.
Aby specjalista ds. pozycjonowania mógł poruszać się swobodnie w środowisku internetowym, musi znać podstawowe pojęcia i terminy, które stanowią swoisty słownik SEO i SEM.
Pozycjonowanie strony to zbiór czynności, które są wykonywane w celu zwiększenia widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Ogół działań nie dotyczy jedynie aspektów bezpośrednio wykonywanych w serwisie (SEO on-site/on-page), ale również rozwiązań, które odbywają się poza nim (SEO off-site/off-page).
Wykonując prace optymalizacyjne, pozycjoner powinien poruszać się swobodnie w obu tych obszarach. Najważniejsze z nich to:
Z procesem optymalizacji stron internetowych wiąże się wiele branżowych pojęć, które powinien znać każdy ekspert SEO. Ich znajomość jest niezbędna do swobodnego poruszania się w świecie pozycjonowania.
Poniżej prezentujemy najważniejsze z nich:
Dobry specjalista SEO korzysta zarówno z darmowych, jak i płatnych narzędzi SEO/SEM. Z uwagi na wielozadaniowość, pozycjoner wykorzystuje szereg specjalistycznych programów, które dają mu dostęp do kluczowych danych, a to z kolei przekłada się na uzyskanie pożądanych przez niego efektów.
Podstawowe narzędzia i produkty, po które sięgają specjaliści SEO, to:
Znajomość technologii internetowych umożliwia specjaliście SEO tworzenie oraz eksploatowanie serwisów i aplikacji, które wymagają ciągłej aktualizacji przy dynamicznym wzroście liczby użytkowników internetu.
Najważniejsze technologie, z którymi spotyka się ekspert od pozycjonowania w swojej pracy, to:
Ekspert SEO powinien znać podstawy architektury serwerowej i sieciowej. Do kluczowych terminów, z którymi spotyka się w pracy specjalista ds. pozycjonowania, należą:
Stale postępująca digitalizacja wiąże się z wprowadzaniem udoskonaleń i rozwiązań sprzyjających prowadzeniu sklepów internetowych. W tym celu powstało już wiele platform stworzonych specjalnie dla rynku e-commerce, które proponują swoim użytkownikom wiele możliwości.
Wiedza specjalisty SEO w tym zakresie jest niezbędna, albowiem w połączeniu z doświadczeniem umożliwia zoptymalizowanie e-sklepu w taki sposób, aby był on nie tylko funkcjonalny i przyjazny dla klientów Twojej firmy, ale również stał się ich pierwszym wyborem, dzięki zajmowanej wysokiej pozycji w wyszukiwarkach.
Stąd też pozycjonowanie sklepu jest związane z wprowadzaniem ciągłych optymalizacji. Co więcej, każda platforma sklepowa jest inaczej przygotowana do wdrażania zaawansowanych zmian w obszarze technicznym oraz optymalizacji on-site/on-page – część z nich to gotowe oprogramowania do zarządzania sklepem internetowym, zintegrowane z platformami e-handlowymi i gotowymi szablonami, część zaś wymagają wiedzy na temat kodu i umiejętności ingerowania w jego strukturę oraz wprowadzenia nierzadko drogich rozwiązań.
Najczęściej wybierane platformy e-commerce w Polsce to:
CMS (ang. Content Management System) jest oprogramowaniem służącym do zarządzania treścią na stronie internetowej. System został stworzony po to, aby w możliwie najłatwiejszy i przyjazny sposób tworzyć oraz edytować poszczególne elementy witryny bez konieczności dokonywania zmian bezpośrednio w kodzie – HTML, CSS, JavaScript, PHP i innych.
Do głównych zalet systemu CMS należą:
Specjalista SEO, dla uzyskania lepszych efektów swojej pracy, wie, jak działają poszczególne systemy zarządzania treścią i jakich modyfikacji należy dokonać, aby strona internetowa była dobrze oceniana przez roboty indeksujące.
Najpopularniejszymi systemami zarządzania treścią są:
Programy komputerowe ułatwiają pracę specjalistów od pozycjonowania, gdyż za ich pomocą mogą oni w obrazowy sposób przedstawić najważniejsze założenia, planowane wdrożenia i wyniki, a także zestawić ze sobą istotne z punktu widzenia klienta dane.
Najważniejszy w tym zakresie okaże się pakiet Office, a także wykorzystywane alternatywnie programy, wchodzące w skład LibreOffice.
Office:
LibreOffice:
Znajomość zasad rządzących największą wyszukiwarką na świecie jest niezbędna do poprawy widoczności stron w naturalnych wynikach wyszukiwania. Z reguły to właśnie jej dotyczą wszystkie prace związane z pozycjonowaniem – głównie za sprawą popularności i pierwszego miejsca pod względem wyboru wśród internautów – Google stanowi 92,07% całego udziału na rynku wyszukiwarek (źródło: Statcounter GlobalStats).
Najważniejsze obszary dotyczące wyszukiwarki Google, które powinien znać każdy specjalista SEO:
Mimo często technicznego wykształcenia, pozycjoner to również świetny doradca klienta, który konsultuje i omawia wiele elementów dotyczących strategii SEO i procesu pozycjonowania. Istotnym jest, aby przekazywane przez niego informacje były konstruowane w taki sposób, aby pozwalały osobie niezorientowanej w procesach optymalizacyjnych zrozumieć techniczny aspekt SEO.
Specjalista SEO najczęściej podejmuje tematy związane z:
Nieustanne zmiany w wyszukiwarce, liczne aktualizacje algorytmu, nowości marketingowe i zmieniające się trendy zachowań użytkowników – to codzienność, w jakiej przychodzi pracować specjaliście od pozycjonowania.
Aby osiągać możliwie najlepsze rezultaty i sprostać oczekiwaniom użytkowników, wyszukiwarka Google rozwijana jest każdego dnia. W ustalaniu rankingu serwisów bierze pod uwagę ponad 200 czynników. Niemalże codziennie testowane i wdrażane są rozwiązania, mające wpływ na kolejność wyników pojawiających się w Google.
W samym tylko 2018 roku liczba aktualizacji Google przekroczyła 3000 (kanukadigital.com). Taka liczba zmian i ulepszeń wyszukiwarki powoduje, że działania związane z jej ciągłym udoskonalaniem prowadzone są w tle, a Google jedynie sporadycznie informuje o większych aktualizacjach i szczegółach prowadzonych prac.
Na specjalistach SEO wymusza to samodzielną edukację, ciągłą obserwację zmian zachodzących w wynikach wyszukiwania, regularne wykonywanie testów i wyciąganie wniosków. Tylko tak zdobywana wiedza pozwala dobrym specjalistom być na bieżąco i stosować skuteczne rozwiązania, zapewniające przewagę konkurencyjną stron.
Nabywanie i nieustanne aktualizowanie wiedzy z zakresu pozycjonowania jest dla specjalisty SEO jednym z ważniejszych elementów jego pracy. Obserwacja trendów i reagowanie na zachodzące zmiany jest konieczne, aby nadążać za dynamicznie zmieniającym się środowiskiem internetowym.
Bez rzetelnej i aktualnej wiedzy specjalista od pozycjonowania nie ma możliwości posługiwania się najnowszymi technikami i nowoczesnymi rozwiązaniami, co w konsekwencji nie przyniesie spodziewanych rezultatów w procesie optymalizacji i osiągania lepszych wyników klienta na tle jego konkurencji.
Aktualną wiedzę i fundamentalne informacje dotyczące technicznej optymalizacji stron internetowych specjalista SEO czerpie z:
Przydatne źródła wiedzy dla Specjalistów SEO/SEM:
Powód, dla którego lepiej zatrudnić specjalistę SEO, aniżeli działać na własną rękę, jest prosty. Korzystając z usług doświadczonego pozycjonera, osiągniesz dużo lepsze efekty. Lata doświadczeń i kwalifikacje, zdobywane nierzadko poprzez realizację działań u Twoich konkurentów, stanowią doskonałą bazę informacji, którą specjalista SEO przekłada na inne projekty.
Co więcej, ekspert od pozycjonowania jest w stanie osiągnąć rezultaty przewyższające poniesione koszty – mówiąc inaczej, nie przepalisz budżetu i możesz z niego wycisnąć znacznie więcej, niż początkowo zakładałeś.
Powierzając firmę w ręce fachowca, oszczędzasz nie tylko pieniądze, ale i czas. Pozycjonowanie stron internetowych wymaga ciągłych zmian, regularnej optymalizacji i dokonywania analiz.
Przekazując to zadanie specjaliście SEO, możesz skupić się na innych, kluczowych z Twojego punktu widzenia aspektach, służących efektywnemu zarządzaniu biznesem. Jedyne, co Ci pozostaje, to zapoznanie się z raportami i rekomendacjami od pozycjonera, które pozwolą wyprzedzić konkurencję.
Podejmując współpracę ze specjalistą SEO, otrzymujesz w zamian:
Specjalista ds. pozycjonowania stron to bez wątpienia jedna z kluczowych osób w zespole zajmującym się marketingiem internetowym.
Praca na stanowisku specjalisty SEO to:
Będąc na początku drogi do pozyskania umiejętności i niezbędnej wiedzy z zakresu SEO, warto zapoznać się ze źródłami branżowymi, dzięki którym usystematyzujesz informacje i dowiesz się więcej na temat procesu pozycjonowania stron internetowych. Niezbędne okażą się zatem blogi, jak i dedykowane kursy oraz szkolenia.
Poza wiedzą teoretyczną należy również posiadać odpowiednie kompetencje praktyczne. Umiejętności techniczne specjalisty SEO bardzo często budowane są na bazie własnych doświadczeń, testów, eksperymentów, różnych metod czy rozwiązań. W nabywaniu kompetencji i w rozwoju osobistym pomocne będą autorskie strony internetowe, które posłużą do weryfikowania słuszności wdrożonych działań.
Duże znaczenie w procesie edukacji będą miały także fora branżowe, na których osoby aspirujące na stanowisko specjalisty SEO mogą wymieniać się doświadczeniem i pomysłami. Zgromadzona wówczas wiedza i minimalne doświadczenie w branży stanowią doskonały fundament do tego, aby rozwijać własne kompetencje na stanowisku stażysty. Możliwość współpracy u boku pozycjonerów jest nieoceniona.
Czerpanie wiedzy z ich doświadczeń jest gwarantem uzyskania niezbędnych umiejętności, a te otwierają drzwi do tego, aby samodzielnie realizować projekty w zakresie SEO.
Chcesz dołączyć do zespołu specjalistów SEO w SEMPIRE? Masz już umiejętności charakterystyczne dla specjalisty ds. pozycjonowania? Odnosisz sukcesy, którymi chcesz i możesz się pochwalić?
A może jesteś świeżo upieczonym absolwentem pełnym energii, zaangażowania, chęci rozwoju i widzisz, że bycie specjalistą SEO jest tym, co chciałbyś robić?
Daj nam znać, przesyłając swoje CV! Odwiedź zakładkę Kariera i dołącz do naszego zespołu!
Specjalista SEO to ogólne określenie eksperta od pozycjonowania, w kompetencjach którego leży wiele podejmowanych na co dzień działań. Dlatego też można wyróżnić kilka stanowisk, które charakteryzują się innym obszarem i zakresem prac.
Biorąc pod uwagę doświadczenie specjalisty SEO, staż na rynku i nabyte umiejętności, wyróżnia się następujące stanowiska:
Zarobki specjalisty od pozycjonowania są zróżnicowane i zależą od kilku czynników. Na wysokość wynagrodzenia wpływ mają takie elementy jak:
Orientacyjne miesięczne zarobki specjalisty SEO (dane ze stycznia 2022 roku, źródło: wynagrodzenia.pl), uwzględniające zajmowane stanowisko, przedstawiają się następująco:
Decydując się na współpracę z SEMPIRE, otrzymujesz dedykowanego specjalistę SEO, który zadba o zwiększenie bezpłatnego ruchu organicznego pochodzącego m.in. z wyszukiwarki Google.
Wśród nas są fachowcy z wieloletnim stażem w branży SEO, którzy przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi wykonają audyt SEO oraz dokładnie zaplanują i przeprowadzą prace optymalizacyjne dla Twojej strony internetowej.
Skorzystaj z formularza, dzięki któremu otrzymasz bezpłatną strategię pozycjonowania oraz wiele dodatkowych informacji na temat możliwości reklamowania swoich usług i produktów.
Zwiększ widoczność marki w sieci dzięki dobrze zaplanowanej strategii SEO dopasowanej do Twoich potrzeb. Przekaż swój biznes w ręce fachowców, którzy mają za sobą wiele zrealizowanych projektów. W SEMPIRE pomożemy Ci dotrzeć do klientów i uzyskać wysokie wyniki sprzedażowe.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 57 opinii