Zakupy Google – co to jest Google Shopping?
Reklamy produktowe Ads (AdWords), inaczej reklamy w Zakupach Google, z ang. Google Shopping, to forma promocji produktów w specjalnie wyznaczonej do tego sekcji na głównej stronie wyników wyszukiwania Google zawierająca obraz i treść. Sekcja Google Zakupy przyjmuje formę porównywarki, a jej funkcja reklamowa jest dostępna tylko dla sklepów internetowych, oferujących zakup produktu. Inne, funkcjonujące w języku marketingowym określenia tej formy reklam to kampania produktowa, kampania Merchant lub skrót PLA (ang. Product Listing Ads). Lista promowanych produktów zawarta jest w tzw. pliku produktowym Merchant. Pozycje w nim zawarte przyjmują w finalnej wersji reklamy atrakcyjną postać grafiki połączonej z krótkim, rzeczowym tekstem, które wspólnie tworzą odnośnik do reklamowanego produktu.
Zakupy Google – wygląd reklam produktowych w wynikach wyszukiwania na karcie Zakupy
Materiał wideo utworzony przez Google, przedstawiający jak działa reklama produktowa (Zakupy Google) w wyszukiwarce:
Kampania produktowa - jak wygląda i gdzie się wyświetla?
Podczas wprowadzania w wyszukiwarce zapytań związanych bezpośrednio z przedmiotem (nie usługą czy miejscem), w górnej lub bocznej sekcji strony wyników wyszukiwania Google pojawia się grupa reklam produktowych. Budowa i miejsce, w którym zostaje wyświetlona użytkownikowi, pozwala w czytelny i wyraźny sposób zaprezentować asortyment z Twojego sklepu internetowego.
- nazwa produktu (często w formie skróconej)
- cena produktu
- nazwa strony
Dodatkowo może pojawić się też informacja o procentowej wartości aktualnego rabatu oraz o koszcie wysyłki.
Jeśli jesteś sprzedawcą produktów – Zakupy Google to doskonała forma reklamy asortymentu ze sklepu internetowego! Google Zakupy to chętnie stosowane rozwiązanie dla e-commerce m.in. z branż odzieżowych, wnętrzarskich, artystycznych, spożywczych, kosmetycznych a nawet technicznych, budowalnych i przemysłowych.
Zakupy Google – wygląd reklam produktowych na górze domyślnie prezentowanych wyników wyszukiwania
Zakupy Google – wygląd reklam produktowych po prawej stronie domyślnie prezentowanych wyników wyszukiwania
Zakupy Google – wygląd reklam produktowych w wynikach wyszukiwania na karcie Grafika
Kampania produktowa „Zakupy Google” - wymagania techniczne i konfiguracja
Aby rozpocząć emisję reklam w Google Zakupy należy założyć konto w Google Merchant Center oraz posiadać odpowiednio skonfigurowane konto Google Ads. Google Merchant to dedykowane narzędzie, w którym przesyła się plik produktowy oraz zamieszcza najistotniejsze informacje o sklepie i marce. Posiadanie tych dwóch kont jest wymagane, by rozpocząć skuteczną kampanię produktową.
Następnym etapem jest pobranie pliku z listą zakupową, dzięki integracji oprogramowania, na którym bazuje sklep internetowy, z usługą Google Merchant. Niektóre systemy, takie jak np. PrestaShop wymagają dokupienia odpowiedniej wtyczki, która umożliwi eksport listy produktowej do formatu obsługiwanego w Merchant Center (plik XML), inne, takie jak chociażby system Shoper, posiadają wbudowane moduły, pozwalające na integrację z kontem reklamowym. Jeśli nie masz pewności, czy Twój sklep internetowy można łatwo zsynchronizować z Merchant Center, możesz skonsultować konfigurację kampanii z naszymi specjalistami.
Plik XML to najbardziej rekomendowana forma przesłania listy produktowej do zasobów konta reklamowego, gdyż pozwala na bieżąco, w sposób zautomatyzowany aktualizować zmienne dane, takie jak cena czy dostępność. Dzięki temu odbiorca reklamy zawsze otrzymuje aktualne i rzetelne dane na temat Twojego produktu. Jeśli jednak, z przyczyn technicznych, plik XML jest niemożliwy do automatycznego generowania, istnieje możliwość wykonania ręcznej listy produktowej, przy użyciu Arkuszy Google. Jest to jednak dość żmudny i pracochłonny proces, wymagający ręcznego wprowadzenia wszystkich podstawowych parametrów produktów, a także doraźnego aktualizowania danych w arkuszu kalkulacyjnym, dlatego najczęściej wykonuje się go w przypadku sklepów o ograniczonym asortymencie.
Podstawowe parametry każdej promowanej pozycji, które zawiera plik produktowy, to:
- id [identyfikator]
- title [tytuł]
- description [opis]
- link [link]
- image_link [link_do_zdjęcia]
- availability [dostępność]
- price [cena]
- google_product_category [kategoria_produktów_Google]
- brand [marka]
- gtin [gtin]
- mpn [mpn]
- condition [stan]
Ostatnim warunkiem wymaganym przez kampanie produktowe Google Zakupy koniecznym do jej uruchomia jest posiadanie na swojej stronie www certyfikatu SSL i związanego z nim bezpiecznego protokołu HTTPS. Dzięki niemu zarówno domena, jak i jej właściciel stają się wiarygodni w oczach wyszukiwarki oraz użytkowników. Certyfikat SSL potwierdza bezpieczeństwo danych przesyłanych do serwera przez kupującego, a także gwarantuje poufność dla użytkownika w zakresie jego danych osobowych czy prowadzonej komunikacji.
Obecność bezpiecznego protokołu HTTPS na stronie www bardzo łatwo zbadać poprzez analizę zawartości paska adresu internetowego:
Wygląd paska adresu www dla strony nieposiadającej certyfikatu SSL
Wygląd paska adresu www dla strony posiadającej certyfikat SSL i protokół HTTPS
Kampanie produktowe Google Merchant - zalety korzystania
Kampania reklamowa w Zakupach Google to doskonała opcja promocji dla wszelkiego rodzaju sklepów internetowych. Największą zaletą Google Shopping jest sposób prezentacji reklamowanego produktu w wyszukiwarce, model rozliczeń oraz możliwość filtrowania produktów oraz porównywania cen. Oznacza to, że potencjalny Klient jest w stanie już przed kliknięciem w reklamę ocenić, czy wygląd oraz cena produktu wstępnie mu odpowiadają. Dzięki temu możesz pozyskać wartościowe odwiedziny na stronie, generowane przez świadomych konsumentów.
Do podstawowych zalet kampanii zakupowych w wyszukiwarce Google zaliczyć można w szczególności:
- bardziej wartościowy ruch na stronie – dzięki reklamom produktowym możesz w lepszy sposób dopasować przekaz do potencjalnych Klientów oraz umieścić w nich kluczowe informacje o produkcie, takie jak cena, koszt wysyłki oraz aspekt wizualny (zdjęcie), które odgrywają kluczowe znaczenie w procesie zakupowym. Odbiorca klikając w Twoją reklamę wie, ile produkt kosztuje i jak wygląda, zatem jest bliższy dokonania zakupu względem przeciętnych użytkowników sieci
- tematyczne kierowanie – reklamy produktowe wyświetlane są na postawie opisów produktów zawartych na Twojej stronie. Nie musisz wskazywać dla jakich konkretnych fraz reklama ma pojawiać się w wyszukiwarce – dzieje się to w sposób inteligentny, korelujący z zawartością Twojej witryny internetowej. Do kampanii reklamowych Zakupy Google możesz wybierać tylko określone grupy Twojego asortymentu lub wskazywać produkty, których sprzedaż stanowi dla Ciebie priorytet. Dzięki temu w kontrolowany sposób zarządzasz emisją reklam i generujesz lepszą sprzedaż
- szeroki zasięg oddziaływania reklam – po wpisaniu tematycznego hasła w wyszukiwarce, potencjalny Klient może zobaczyć kilka Twoich reklam produktowych jednocześnie, dzięki czemu szanse na zainteresowanie konkretnym produktem wzrastają. Dodatkowo kampania produktowa może być emitowana równocześnie z kampanią linków sponsorowanych. Dzięki temu Twój przekaz reklamowy działa na odbiorcę jeszcze intensywniej
- mierzalność efektów i zaawansowane raporty – prowadzona kampania produktowa w Google Shopping pozwala obserwować skuteczność przekazu na dowolnym poziomie szczegółowości. Możesz badać wyniki kampanii nawet dla konkretnego produktu. Dodatkowo, posiadając włączoną funkcję E-commerce masz możliwość sprawdzania rozkładu kosztów poniesionych za emisję reklam produktowych, względem rzeczywistych przychodów, które one wygenerowały
- automatyczna aktualizacja danych – kampania produktowa jest zsynchronizowana z Twoim sklepem internetowym, dzięki czemu każda wprowadzona przez Ciebie na platformie sklepowej zmiana (ceny, dostępności, zdjęcia) jest automatycznie uaktualniania w kampanii