Skuteczny marketing treści

Content marketing

W content marketingu tkwi duży potencjał. Pozwala zwiększać sprzedaż, wspiera pozycjonowanie (SEO), kreuje firmę w roli eksperta, odpowiada na potrzeby użytkwoników i buduje grupę lojalnych klientów. Wykorzystaj siłę wartościowych treści, blog firmowy i artykuły sponsorowane do zwiększenia zasięgu i pozyskiwania nowych klientów.

Marketing treści jest w stanie zbudować pozycję eksperta w branży oraz przekonać Klientów do marki, która jeszcze niedawno nie istniała w świadomości odbiorców. Atrakcyjne i przydatne treści przykuwają uwagę i pozwalają na komunikację z obecnymi oraz przyszłymi Klientami. Nic więc dziwnego, że z tej nowej strategii reklamowej korzystają największe firmy świata – m.in. Microsoft czy Procter&Gamble. Marketing treści doskonale sprawdzi się jednak nie tylko dla znanych korporacji, ale dla każdej firmy czy strony, która poszukuje skutecznego sposobu na subtelną promocję.

W SEMPIRE wykonamy dla Ciebie cały proces związany z dystrybucją wartościowej treści. Przeanalizujemy konkurencję, wybierzemy popularne tematy i słowa kluczowe, opracujemy treści, opublikujemy teksty na blogu lub wybranych serwisach zewnętrznych. Naszym celem będzie pokazanie Twojej firmy lub marki w roli eksperta, zwiększenie zasięgu strony i rozpoznawalności marki.

Chcesz wiedzieć więcej o content marketingu?

Co to jest content marketing?

Content marketing (marketing treści) to strategia marketingowa składająca się z tworzenia i dystrybucji spójnych, atrakcyjnych oraz przydatnych treści, które pozwolą przyciągnąć użytkowników. Treści mogą dostarczać czytelnikowi porad, konkretnych informacji przydatnych w praktyce lub rozrywki. W ten sposób wokół marki można zgromadzić lojalną społeczność, która z czasem skorzysta z jej oferty (produktów lub usług). Warto podkreślić, że content marketing to nie jednorazowy przekaz, ale budowanie trwałych relacji z odbiorcami, poprzez poznawanie ich potrzeb oraz dialog z nimi.

Content marketing, a tradycyjna reklama

Content marketing staje się alternatywą dla tradycyjnych form reklamy, które powoli przestają działać. Współcześni konsumenci są bardziej wymagający niż 20-30 lat temu. Bilbordy, spoty radiowe i telewizyjne czy ulotki stały się bardzo powszechne i w coraz mniejszym stopniu wpływają na decyzje zakupowe. Świadomi klienci znają triki reklamowe, już wiele razy zawiedli się na produktach zachwalanych w przekazach reklamowych. Teraz wybierają te zgodnie z własnymi przekonaniami i cenami. Bardzo wnikliwie sprawdzają opinie o danej marce oraz jej ofercie.

Tradycyjne przekazy reklamowe są wszechobecne i najczęściej przeszkadzają konsumentom, gdy ci robią coś zupełnie innego. Spoty reklamowe w TV stanowią przerywnik w oglądaniu ulubionego serialu, ciekawego filmu czy ważnych informacji (wielu zniecierpliwionych widzów zmienia wtedy kanał). Podobnie działają ulotki rozdawane na ulicach, gdy większość przechodniów spieszy się, aby wykonać swoje kolejne obowiązki. Ich istotą jest dobór odpowiedniego miejsca, sprytne brzmienie i kreatywność, która ma przyciągnąć uwagę zajętego odbiorcy.

Słabą stroną tradycyjnej reklamy jest:

  • przyciągnięcie uwagi odbiorcy jedynie na krótki odcinek czasu (np. kilkanaście sekund, gdy ten spojrzy na bilbord zawieszony przy ruchliwym skrzyżowaniu),
  • niedostarczanie wartościowych treści (klient doskonale wie, że przekaz reklamowy ma jedynie sprytnie skłonić go do zakupu),
  • nachalność – obecnie konsumenci są z każdej strony „atakowani” przez reklamy, dlatego starają się omijać takie przekazy (blokować je na stronach internetowych, nie zwracać uwagi na bilbordy itp.),
  • wysoki koszt – kampanie w ogólnopolskich mediach wyceniane są bardzo wysoko, a ich sukces nie zawsze jest przesądzony.

Content marketing to doskonała alternatywą dla tradycyjnych reklam, ponieważ działa na zupełnie innych zasadach. Pozwala dotrzeć z przekazem do osób, które naprawdę zainteresowane są konkretną treścią i w danej chwili jej poszukują. Dostarczane materiały uznają wtedy za wartościowe dla siebie. Celem tej strategii nie jest walka o chwilową uwagę odbiorcy w czasie, gdy jest on zajęty czymś zupełnie innym, ale dostarczenie mu tego, czego akurat poszukuje. A uwaga odbiorców na współczesnym rynku stanowi największy kapitał, który warto wykorzystać podczas planowania strategii reklamowej.

Obecni konsumenci nie ufają specjalistom od marketingu, dlatego samodzielnie poszukują informacji na temat produktów czy usług, sprawdzonych porad, opinii, rekomendacji. Content marketing daje okazję, aby dostarczyć wiedzy o marce, a zarazem zainteresować odbiorcę. Może on mieć formę edukacyjną lub rozrywkową. Zawsze powinien jednak dawać konkretną wartość i być nastawiony nie na jednorazowy przekaz (tak jak tradycyjna reklama), ale zbudowanie długotrwałej relacji.

Jakie są formy content marketingu?

Content marketing może przybierać różne formy przekazu. Powinny one zostać dopasowane do grupy docelowej, sposobu dystrybucji treści oraz celu, który chcemy osiągnąć dzięki kampanii. Ważne, aby przekazy wpisywały się w dotychczasową strategię komunikacyjną marki. Tylko wtedy pozwolą zbudować spójny wizerunek, który jest podstawą do gromadzenia grupy lojalnych odbiorców. Marketing treści może przybrać zarówno formę tekstów, jak i grafiki czy nagrań video.

Seniorów powinny zainteresować krótsze artykuły i poradniki, wywiady oraz proste nagrania wideo. Gdy naszą grupą docelową jest sektor B2B, idealnie sprawdzą się artykuły eksperckie, wywiady z ekspertami, case study czy raporty. Młodsi użytkownicy cenią niestandardowe formy, dlatego powinny im przypaść do gustu infografiki, nagrania video, gry online, rebusy czy aplikacje mobilne.

Do najpopularniejszych form content marketingu należą:

  • poradniki – porady dla kupujących, treści eksperckie związane z naszą ofertą. Mają za zadanie edukować konsumentów, rozwiewać ich wątpliwości i dostarczać poszukiwanej wiedzy. Jednocześnie doskonale wspierają pozycjonowanie strony (pozwalają w naturalny sposób zamieszczać słowa kluczowe na stronie lub blogu firmowym),
  • blogi firmowe – mogą być jedną z podstron firmowej lub sklepowej witryny bądź funkcjonować jako oddzielna domena. Na firmowych blogach mogą pojawiać się poradniki, wiadomości i branżowe nowinki, aktualności z życia firmy, informacje o ofercie oraz inne przydatne dla użytkowników treści. Blogi doskonale wspierają nie tylko komunikację i budowanie lojalnej grupy odbiorców, ale także działania SEO,
  • artykuły eksperckie – treści tworzone przez eksperta w danej branży, zawierające rzetelne i specjalistyczne informacje. Mogą być publikowane na firmowej stronie czy blogu lub w serwisach zewnętrznych,
  • artykuły sponsorowane – artykuły zamieszczone na zewnętrznym portalu. Przypominają tradycyjny materiał redakcyjny, ale mają za zadanie, w subtelny sposób, promować markę, konkretny produkt lub usługę. Obecnie bardzo często wykorzystywane są także jako dodatkowe źródło pozyskiwania wartościowych linków w kampaniach SEO,
  • wywiady – pozwalają zaprezentować markę (jej historię, misję, wyróżniki na tle konkurencji itp.) w postaci rozmowy z jej przedstawicielem (np. prezesem, dyrektorem czy założycielem firmy). Wywiady najczęściej publikowane są w branżowych magazynach online,
  • opisy produktów w sklepach internetowych – dopełniają parametry techniczne zamieszczone w karcie produktowej, przestawiają klientom korzyści wynikające z zakupu danego produktu i skutecznie wspierają pozycjonowanie sklepu,
  • recenzje – przedstawienie mocnych i słabszych stron produktów, ich zastosowania, wyróżników na tle konkurencji. Największy zasięg mają, gdy są tworzone przez osoby wpływowe w branży (np. znanych i cenionych blogerów gromadzących dużą społeczność),
  • rankingi – porównania produktów (np. nowości trafiających właśnie na rynek) publikowane na firmowym blogu lub w serwisach zewnętrznych,
  • newslettery – przesyłanie wartościowych (edukacyjnych, rozrywkowych) treści na adresy e-mail osób zapisujących się do bazy sklepu czy firmy. Dają okazję bezpośredniego kontaktu z klientami marki, informowania społeczności o planowanych nowościach czy promocjach,
  • e-booki i audiobooki – książki w formie elektronicznej lub do słuchania, które mogą przekazywać cenne informacje o marce, mieć formę branżowych poradników. Doskonale sprawdzają się jako upominek dla klientów (np. za zapisanie swojego maila do bazy subskrybentów czy zakupy za określoną kwotę dokonane w sklepie online),
  • treści w mediach społecznościowych – treści, ilustracje i filmy zamieszczane na firmowych kontach w Social Media (np. na Facebooku). Pozwalają na bezpośrednią komunikację z odbiorcami, doskonale sprawdzają się do promocji firmowej oferty i budowania długotrwałych relacji,
  • magazyn elektroniczny – krótkie treści cyklicznie rozsyłane do subskrybentów,
  • white paper – specjalistyczne opracowania dotyczące konkretnego problemu lub zagadnienia. Bardzo często wykorzystywane są w branżach przemysłowych i technologicznych,
  • case study – opisy pozytywnych doświadczeń wyniesionych ze współpracy z klientami,
  • referencje – opinie na temat współpracy i polecenia napisane przez klientów współpracujących z firmą. Najczęściej zamieszcza się je na firmowej stronie,
  • FAQ – bazy z pytaniami i odpowiedziami (stanowią doskonałe wsparcie np. dla sklepów internetowych, ponieważ dostarczają wiedzy klientom i pozwalają uniknąć np. wielu telefonów z tym samym pytaniem),
  • infografiki – połączenie tekstu z grafiką, pozwalają w oryginalny sposób przekazać wiele ciekawych treści,
  • nagrania video – materiały video zamieszczane na firmowej stronie, video blogi, filmiki na YouTube dotyczące marki i jej produktów,
  • podcasty – wywiady, poradniki i instrukcje upublicznione w formie streamingu (do słuchania, oglądania),
  • grupy tematyczne w Social Mediach (FB, LinkedIn, Goldenline) – dają ogromne możliwości dotarcia do odbiorców, nawiązania z nimi bezpośrednich i trwałych relacji opartych na wzajemnej komunikacji, promowania produktów czy materiałów (np. postów na firmowym blogu),
  • własne fora internetowe – fora dyskusyjne poświęcone branży lub konkretnym produktom,
  • e-Learning – udostępnianie elektronicznych materiałów szkoleniowych,
  • gry online – wykorzystanie gier w celach biznesowych,
  • photo-sharing – zdjęcia zamieszczane na Instagramie lub Pintereście (doskonałe wsparcie np. dla branży modowej, fryzjerskiej, kosmetycznej, architektury wnętrz),
  • social bookmarking – lekkie, zabawne treści tworzone np. pod Wykop.pl,
  • webinary – prezentacje video, wywiady czy mini-szkolenia online,
  • rebusy, quizy, łamigłówki, testy – idealne jako lżejsza forma przyciągająca uwagę odbiorców, pozwalająca im wypróbować własną wiedzę i dobrze się przy tym bawić,
  • research reports – opracowanie i publikowanie wyników ankiet, badań,
  • mikrostrony – wyodrębnienie oddzielnej strony eksponującej np. historię marki, jej konkretne działania (zaangażowanie w określone projekty),
  • aplikacje mobilne – proste aplikacje mobilne udostępniane odbiorcom firmowej strony.

Jakie są cele content marketingu?

Kampania content marketingowa wymaga stworzenia dokładnej strategii działań. Pierwszym krokiem jest ustalenie celów strategicznych, które chcemy osiągnąć tworząc i rozpowszechniając treści. Pod uwagę warto wziąć przede wszystkim misję naszej firmy oraz jej cele biznesowe.

Odpowiednio zaprojektowana kampania content marketingowa pozwala na:

  • wzrost sprzedaży produktów lub usług (wyższe przychody firmy),
  • redukcję kosztów,
  • zbudowanie wokół marki grupy lojalnych klientów.

Marketing treści ma na celu zwrócić uwagę odbiorców i zaangażować ich w relacje z firmą, a następnie podtrzymywać te relacje. Kompleksowa strategia może obejmować ścieżkę od zbudowania świadomości marki aż po długotrwałe utrzymanie kontaktów z klientami.

Strategia content marketingowa może obejmować (łącznie lub oddzielnie) szereg celów:

Zwiększenie ruchu i budowę wizerunku marki

Celem kampanii może być wzrost ruchu na stronie (wsparcie dla pozycjonowania), budowa świadomości marki wśród odbiorców oraz budowa pozycji eksperta i edukowanie klientów.

Pozyskiwanie leadów

Marketing treści może mieć na celu generowanie zainteresowania produktami lub usługami firmy (pozyskiwanie leadów przekładających się na decyzje zakupowe). Leady mogą przełożyć się na budowę listy potencjalnych klientów, subskrybentów newslettera czy sprzedaż (konwersję).

Wzrost sprzedaży

Content marketing wspiera pozycjonowanie strony, zwraca uwagę odbiorców i buduje z nimi relacje. Są to jednak cele pośrednie. Ostatecznym celem reklamy zawsze jest wpłynięcie na decyzje zakupowe klientów (konsumenci chętniej kupują produkty lub zamawiają usługi od marek, które dobrze znają, którym ufają i je cenią) i wzrost sprzedaży.

Wzrost zadowolenia klientów

Ostatnim etapem strategii content marketingowej zwykle jest wzrost satysfakcji klientów. Regularna komunikacja z odbiorcami, dostarczanie im wartościowych materiałów edukacyjnych (poradnikowych, eksperckich) i rozrywkowych pozwala na budowę grupę lojalnych odbiorców zgromadzonych wokół marki. Tacy klienci powracają, dokonują kolejnych zakupów i polecają ofertę innym.

Dobry content marketing – jaki powinien być?

Dobry content marketing to taki, który trafia do właściwych odbiorców, trafia w ich aktualne potrzeby, zapada w pamięć i buduje relacje. Co powinien robić content marketing, aby wykorzystać swój potencjał?

Edukować

Treści, które edukują dają odpowiedzi na pytania nurtujące w danej chwili odbiorcę. Doskonale przekłada się to na słowa kluczowe coraz częściej wykorzystywane w kampaniach SEO i SEM. Statystyki wyraźnie pokazują, że Internauci poszukują odpowiedzi na problemy – świadczą o tym pytania typu: „jak?”, „dlaczego?”. Odpowiedzi na tak postawione pytania pomagają dotrzeć do bardzo szerokiej grupy docelowej. Potencjał ten w bardzo dużym stopniu może wykorzystać m.in. branża medyczna i farmaceutyczna – szacuje się, że już około 60% Polaków poszukuje informacji na tematy zdrowotne w Internecie.

Bawić

Lżejsze, zabawne formy to treść, która doskonale sprawdza się przede wszystkim w mediach społecznościowych. Na Facebooku większość użytkowników poszukuje rozrywki, dlatego firma, która chce zbudować społeczność wokół swojej marki powinna rozważyć dostarczanie takiej wartości swoim odbiorcom. Krótkie przekazy nie muszą zawsze bezpośrednio być związane z oferowanymi produktami czy usługami. Zabawne treści najczęściej są udostępniane, dzięki czemu bardzo łatwo jest je wypromować (a markę, jako ich autora, wraz z nimi).

Inspirować

W kampanii content marketingowej warto wykorzystać inspiracje. Możemy zapraszać do zapoznania się z wywiadami czy podcastami ludzi sukcesu, motywacyjnymi nagraniami video. Wielu Internautów poszukuje inspiracji do zmian, a ich dostarczenie daje szansę nawiązania stałych relacji.

Przekonywać

Content zamieszczany na blogach, forach dyskusyjnych czy w grupach tematycznych to doskonały sposób, aby wypromować markę jako eksperta w swojej branży. Taka strategia pozwala nam stać się liderem społeczności, zyskać kapitał zaufania u jej członków. Takie treści mogą z czasem przełożyć się na konwersję i zwiększyć sprzedaż w naszej firmie.

Jak działa content marketing?

Content marketing obejmuje szereg rozbudowanych i długotrwałych działań. Można je podzielić na kilka etapów:

  • opracowanie strategii,
  • przygotowanie contentu,
  • dystrybucja contentu,
  • promowanie contentu,
  • pomiar efektywności.

Opracowanie strategii

Pierwszym krokiem jest opracowanie strategii działań. Na tym etapie należy wyznaczyć cele, do których ma prowadzić kampania content marketingowa. Bardzo ważne jest dokładne określenie grupy docelowej, do której chcemy dotrzeć. To pozwoli dobrać zarówno formy, które będziemy wykorzystywać w realizacji kampanii, jak i kanały ich dystrybucji. Marketing treści ma na celu dostarczenie odbiorcom treści, których ci w danej chwili rzeczywiście potrzebują. Współczesny konsument chce mieć poczucie świadomego wyboru produktów lub usług, a umiejętnie zaprojektowany marketing treści pozwala zaspokoić tę potrzebę.

Przed przystąpieniem do działań, należy więc określić dokładny profil odbiorcy. Pod uwagę powinniśmy wziąć m.in. płeć, wiek, status zawodowy, miejsce zamieszkania, zainteresowania. Tylko dokładna analiza pozwala określić pytania, które mogą nurtować odbiorcę i szybko dotrzeć do niego z odpowiedzią na nie.

Przygotowanie contentu

Podstawą wartościowego contentu jest informacja. To ona stanowi punkt wyjścia i ma oddziaływać na odbiorców. Pierwszym krokiem jest poznanie potrzeb i ustalenie tematu, który będziemy poruszać. W tym miejscu należy umiejętnie połączyć oczekiwania Internatów i wyszukiwarek. Nieocenione jest sprawdzenie fraz, których poszukują użytkownicy sieci. Wybór fraz (za pomocą specjalnych narzędzi) pozwoli nie tylko odpowiedzieć na wpisywane pytania, ale i dobrać strukturę nagłówków czy zagęszczenie fraz kluczowych w taki sposób, aby materiał stał się dobrze widoczny w Google.

Bardzo ważne jest, aby treść była pisana językiem dopasowanym do odbiorcy i miejsca, w którym się pojawi. Wpisy zamieszczane w Social Mediach powinny być pisane lżejszym językiem niż artykuły eksperckie. W przypadku publikowania treści w ramach własnej witryny (np. na blogu podpiętym pod firmową stronę lub sklep) można używać bardziej fachowej terminologii. Gdy jednak chcemy zamieścić artykuł sponsorowany na zewnętrznym serwisie ogólnym, nie możemy przesadzać z branżową terminologią. Powinniśmy wtedy skupić się na atrakcyjnej formie przekazu, jego wartościach praktycznych i marketingowym charakterze, który zachęci do określonego działania (odwiedzenia strony, zapoznania się z oferowanymi produktami czy usługami, poznania naszej marki itp.).

W przypadku materiałów multimedialnych (nagrań video, infografik, raportów w formacie PDF itp.) pamiętaj, aby stworzyć zwięzłe podsumowanie, które zostanie dobrze zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki. Taka informacja dodatkowo może zachęcić użytkowników do pobierania plików czy odtworzenia materiału video. Podobna zasada dotyczy grafiki – zdjęcia powinny być naprawdę dobrej jakości, być dobrze nazwane i zawierać atrybut ALT, który właściwe opisze zawartość. To pozwoli na lepsze zaindeksowanie grafiki przez wyszukiwarkę i lepszą widoczność w wyszukiwarce grafik – Google Images.

Wartościowe komunikaty wykorzystywane w kampanii content marketingowej powinny być:

  • unikatowe – treści nie mogą być skopiowane z innych stron. Powinny być oryginalne i wyróżniać się na tle innych dostępnych materiałów, ponieważ tylko wtedy mają szansę, aby wygrać walkę o uwagę użytkownika z konkurencją,
  • wiarygodne – mile widziane jest podanie wiarygodnych źródeł, powołanie się na wypowiedzi ekspertów w swojej branży itp. To zwiększy zaufanie użytkowników,
  • rzetelne – content zawsze powinien być zgodny z faktami, a każda zawarta w materiale informacja musi być sprawdzona w wiarygodnych źródłach,
  • merytoryczne – użytkownicy cenią sprawdzone newsy z branży, wypowiedzi fachowców, raporty i statystyki,
  • przydatne – bardzo dużą popularnością cieszą się poradniki, które odbiorcy mogą wykorzystać w życiu codziennym. Producent mebli może doradzać, jak wybrać najlepszy gatunek drewna i tapicerki, a sklep z modą damską opisywać najnowsze trendy z wybiegów i podpowiadać, jak łączyć dodatki.
  • uniwersalne – ważne, aby content odpowiadał na problemy możliwie jak najszerszej grupy osób (pomocne są tutaj narzędzia do sprawdzania popularnych słów kluczowych),
  • atrakcyjne wizualnie – większość Internautów nie czyta stron, ale jedynie je „skanuje”, dlatego mile widziane są wszelkie formy, które eksponują najistotniejsze dane (pogrubienia, wypunktowania, tabelki, listy, zdjęcia itp.),
  • zoptymalizowane pod kątem SEO – prawidłowa struktura nagłówków, zagęszczenie słów kluczowych i ich synonimów, linki wewnętrzne pomiędzy powiązanymi tematycznie materiałami (np. w przypadku firmowych blogów), przyjazny tytuł i atrakcyjny meta opis (do 320 znaków) pozwolą na promocję Twojego contentu w wyszukiwarkach.

Ważne jest, aby stworzone materiały w subtelny sposób zachęcały odbiorcę do konkretnych działań –np. zakupu produktu, subskrypcji kanału na YouTube, komentowania artykułu na blogu, udostępniania wpisu na Facebooku.

Dystrybucja contentu

Kolejnym krokiem jest dystrybucja stworzonego contentu. Istotne jest dopasowanie kanału do konkretnej grupy odbiorców, ponieważ tylko wtedy mamy szansę dotrzeć do użytkowników, którzy w danej chwili rzeczywiście są zainteresowani naszymi przekazami (oraz produktami lub usługami). Podczas projektowania kampanii nie można zapominać, że odbiorcy obecnie mają do dyspozycji bardzo wiele kanałów i ograniczony zasób czasu.

Poszczególne grupy zwykle skupiają się na maksymalnie kilku kanałach, które często śledzą. Do młodszych osób łatwiej dotrzeć np. za pośrednictwem Facebooka, Twittera, Pinterest czy YouTube. Seniorzy przydatnych treści mogą poszukiwać w serwisach regionalnych (możemy zamieścić tutaj np. artykuł sponsorowany), a firmy na branżowych portalach.

Dystrybucja treści może odbywać się:

  • kanałami własnymi – firmowy blog i strona, profile w Social Mediach,
  • kanałami płatnymi – portale branżowe, serwisy zewnętrzne, kampanie na Facebooku, blogi ekspertów,
  • poprzez udostępnianie przez odbiorców.

Promowanie contentu

Opublikowaną treść zawsze warto promować. Rozpowszechnianie informacji o nowych artykułach czy nagraniach na firmowym blogu, dostępności podcastu lub e-booka do pobrania w sklepie internetowym daje szansę, że nasz materiał dotrze do możliwie jak najszerszej grupy odbiorców. Wśród ogromnej konkurencji i w natłoku milionów informacji pojawiających się obecnie w sieci dobra treść niestety raczej nie obroni się sama (chyba, że marka ma już zgromadzoną bardzo dużą rzeszę stałych odbiorców). Treści można promować kanałami płatnymi oraz bezpłatnymi.

Do promocji możesz wykorzystać m.in.:

  • reklamy na Facebooku,
  • wpisy na firmowych profilach w Social Mediach,
  • posty w grupach tematycznych na FB, Goldenline czy LinkedIn,
  • posty na tematycznych forach,
  • sieci kontekstowe,
  • reklamę Google Ads,
  • remarketing,
  • pozycjonowanie,
  • promocję na zaprzyjaźnionych blogach czy vlogach,
  • newslettery wysyłane bezpośrednio do subskrybentów.

Pomiar efektywności działań

Ważnym etapem kampanii reklamowych są pomiary efektywności działań. Pozwalają one ocenić zwrot zainwestowanych kosztów i sprawdzić wskaźnik ROI (wskaźnik rentowności stosowany do mierzenia działań przedsiębiorstwa). Uzyskane wyniki o efektach poszczególnych działań to także doskonała okazja do modyfikacji prowadzonej kampanii oraz materiał pomagający zaplanować nową strategię reklamową, która będzie dawała szansę odnieść sukces przy niższych nakładach.

Podczas pomiaru efektów kampanii content marketingowych można wziąć pod uwagę m.in.:

  • ruch na witrynie docelowej,
  • średni czas spędzony przez użytkownika na stronie zawierającej daną treść,
  • liczbę odsłon (np. wpisu blogowego),
  • współczynnik odrzuceń,
  • liczbę komentarzy, udostępnień czy polubień,
  • liczbę cytowań naszej treści w innych źródłach,
  • liczbę linków do materiału (tzw. wskaźnik reputacji),
  • pozyskanie leadów, Klientów, wzrost sprzedaży,
  • liczbę zapytań przez formularz kontaktowy,
  • liczbę otworzeń (dla newsletterów).

W przypadku marketingu treści efekty działań są bardzo trudne do dokładnego zmierzenia za pomocą standardowych systemów analitycznych. Film zamieszczony na YouTube czy raport w formie PDF udostępniony w Internecie mogą przyciągnąć na stronę firmy lub sklepu, budować świadomość marki wśród odbiorców. Trudno jednak dokładnie zmierzyć, czy zwiększenie zamówień rzeczywiście związane jest z konkretnym działaniem content marketingowym.

Korzyści z content marketingu – dlaczego warto zainwestować w kampanię?

Content marketing to wielopłaszczyznowa kampania reklamowa, która odpowiada wielu potrzebom biznesowym i pozwala firmom zyskać liczne korzyści. Od dłuższego czasu można zaobserwować wyraźny spadek zainteresowania tradycyjnymi mediami (prasa, radio, TV) na rzecz Internetu i Social Mediów. Wielu specjalistów wskazuje, że elastyczny marketing treści stanowi odpowiednik klasycznego PR w świecie online. Pozwala on zwiększać sprzedaż, redukować koszty i gromadzić wokół firmy lojalną społeczność.

Prawidłowo zaprojektowana i przeprowadzona kampania content marketingowa pomaga:

  • budować wizerunek marki w świadomości odbiorców i poprawiać jej rozpoznawalność,
  • nawiązywać trwałe, silne i długotrwałe relacje z odbiorcami (oparte na wzajemnej komunikacji),
  • budować wokół marki lojalną społeczność,
  • na bieżąco sprawdzać potrzeby Klienta i dopasowywać do nich ofertę,
  • budować wizerunek firmy jako rzetelnego eksperta w swojej branży,
  • budować pozytywny wizerunek firmy wśród potencjalnych kontrahentów i zwiększać zainteresowanie współpracą,
  • docierać z ofertą (produktami, usługami) do odbiorców, którzy rzeczywiście są nią zainteresowani,
  • zwiększać sprzedaż i obroty firmy,
  • wspierać pozycjonowanie firmowej lub sklepowej strony (zdobywać wartościowe linki, optymalizować treść w obrębie witryny),
  • zwiększać ruch na stronie (pochodzący nie tylko z wyszukiwarek, ale także innych źródeł – portali zewnętrznych, blogów, Social Mediów, for dyskusyjnych itp.),
  • otrzymywać informacje zwrotne od Klientów (w tym celu idealnie sprawdza się content zamieszczany w Social Mediach),
  • budować bazę danych Klientów (np. dzięki zachęceniu ich do subskrypcji nowych wpisów na firmowym blogu czy nagrywanych materiałów video),
  • edukować Klientów – przestawiać im swoją ofertę i jej zastosowanie w codziennym życiu, zachęcać wartościowymi materiałami,
  • modyfikować opinie o swojej marce (np. poprzez rzetelne recenzje, rankingi, opinie),
  • zdobywać polecenia i rekomendacje – Klienci zaangażowani w Twoją społeczność chętniej będą polecać produkty czy usługi swojej rodzinie oraz znajomym, udostępniać ciekawe materiały na swoich prywatnych profilach w Social Mediach.

Marketing treści pozwoli Ci przekazać informacje, których aktualnie poszukują Twoi Klienci. Poradniki, instruktaże czy rozwiązania problemów sprawiają, że Twoje materiały przestają być traktowane jak typowa reklama, a Ty jako osoba, która chce tylko coś sprzedać. Odbiorcy doceniają wartość, którą otrzymują i jej autentyczność, a jej autora uznają za eksperta w swojej dziedzinie. Powoli angażują się w życie danej marki, samodzielnie śledzą kolejne materiały. To podnosi prawdopodobieństwo, ze powrócą i skorzystają z usług lub produktów (działa tutaj reguła wzajemności).

Kampanie content marketingu dają ogromną możliwość stworzenia treści wirusowych. Ciekawe i intrygujące artykuły, zabawne filmiki czy przykuwające uwagę infografiki wywołują dyskusje wśród Internatów, są przez nich udostępniane i rozpowszechniane. Tradycyjna reklama to jednorazowy przekaz, który (mimo dużych nakładów) nigdy nie daje takich możliwości.

Content konwertujący – strategie dla sklepów internetowych

Szacuje się, że obecnie nawet połowa Klientów poszukuje informacji w sieci przed dokonaniem zakupu. Content marketing pozwoli Ci wykorzystać tę zależność i wypromować swoją ofertę. Duża konkurencja w branży e-commerce zmusza sklepy internetowe do tego, aby być możliwie jak najbliżej swoich Klientów. Tzw. content konwertujący to doskonała strategia wspierająca pozycjonowanie sklepu. Można go wykorzystać w obrębie samej sklepowej witryny lub firmowego bloga.

Strategię content marketingu dla sklepu internetowego warto oprzeć o:

  • przedstawienie produktu – unikalne opisy produktów to bardzo cenny zasób sklepowej witryny. Pozwalają one w umiejętny sposób zamieścić na stronie słowa kluczowe i wesprzeć optymalizację treści pod kątem SEO. Gdy wykorzystamy nie suche dane, ale przestawimy poszczególne produkty językiem korzyści, mamy szansę wyróżnić się na tle konkurencji i przekonać Klientów, że zakup pozwoli im zaspokoić aktualne potrzeby,
  • opinie (oceny) – możemy umożliwić Klientów ocenę produktów w określonej skali (np. 1-5 czy 1-10 gwiazdek) lub dać im możliwość wpisywania opinii (user generated content). Podobne działanie można wykorzystać na firmowym blogu (np. umożliwić wystawianie ocen pod rankingami i recenzjami produktów),
  • recenzje produktów – warto zachęcić wpływowe w danej branży osoby (np. znanych blogerów, YouTube’rów czy osoby prowadzące popularne konta w Social Mediach) to przetestowania naszych produktów i wydania o nich opinii w postaci recenzji. Kapitał zaufania recenzenta zwykle przenoszony jest na polecane produkty, co może znacznie zwiększyć zainteresowanie marką i przełożyć się na sprzedaż,
  • referencje – referencje przy poszczególnych produktach to doskonały sposób, aby przekonać innych do zakupów. W reklamie już od wielu lat wykorzystuje się zależność, że chętniej kupowane są produkty wypróbowane i polecane przez innych. Warto jednak pamiętać, że udostępnienie w sklepie możliwości wystawiania referencji zobowiązuje do tego, aby naprawdę je zdobywać. Gdy ponad 90% asortymentu nie będzie ich posiadać, potencjalni kupujący mogą odnieść wrażenie, że produkty po prostu nie wzbudzają zainteresowania. Dobrym sposobem, aby zdobyć tak cenny content, jest zaproponowanie Klientom bonusu za wystawioną opinię (np. zniżki na kolejne zakupy czy obniżenie kosztów wysyłki),
  • próbki produktowe – filmiki czy e-booki przedstawiające użyteczne informacje na temat wykorzystania oferowanych produktów (np. inspiracje, porady, rozwiązania problemów) to doskonałe wsparcie dla sprzedaży. W przypadku oferowania produktów opartych na wiedzy (np. e-booków, poradników, kursów online), wystarczy zamieścić drobny wycinek oferowanych materiałów, aby wzbogacić content strony i zachęcić potencjalnych Klientów do zakupów.

Dla kogo content marketing?

Strategię content marketingową mogą wykorzystać m.in.:

  • właściciele przedsiębiorstw działających w dowolnych branżach,
  • sklepy internetowe,
  • przedstawiciele wolnych zawodów,
  • firmy wprowadzające na rynek nową usługę lub produkt,
  • właściciele blogów,
  • portale i serwisy internetowe,
  • firmy z branży farmaceutycznej lub medycznej,
  • korporacje posiadające rozbudowany portfel Klientów (w celu komunikacji z odbiorcami i podtrzymywania relacji),
  • firmy działające w branżach niszowych.
Dowiedz się jak content marketing może wpłynąć na reklamę konkretnie Twojej firmy Zapytaj o ofertę
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.