Marketing internetowy, a w szczególności pozycjonowanie stron to złożony proces, przy omawianiu którego nieodzownie pojawiają się specjalistyczne terminy i skróty. Drogą do osiągnięcia zadowalających efektów z usługi pozycjonowania jest zrozumienie kluczowych pojęć, a tym samym poznanie szczegółowych zasad panujących w świecie marketingu internetowego. Wyjaśnienie branżowych terminów zawiera poniższy słownik SEO i SEM, w którym umieściliśmy zarówno ogólne definicje, jak i bardziej szczegółowe wyjaśnienia najważniejszych pojęć oraz rozwinięcia popularnych skrótów.
Pragniemy, aby wyjaśnienie definicji było jak najbardziej przystępne i ułatwiało zrozumienie zarówno procesu pozycjonowania, jak również wielości czynników i narzędzi na niego wpływających. Zadbaliśmy o to, aby słownik SEO zawierał nawet rzadko stosowane skróty i zamienniki, tak, aby żadne branżowe pojęcie nigdy nie wypłynęło z naszej agencji niezrozumiałe. W związku z dynamiką rozwoju tendencji w wyszukiwarce, nasz słownik SEO będzie na bieżąco aktualizowany o najnowsze pojęcia i branżowe informacje.
Jeśli chcielibyście, aby niniejszy słownik SEO i SEM zawarł wyjaśnienie konkretnego terminu powiązanego z naszą branżą, zapraszamy do kontaktu! Na pewno uwzględnimy Twoje sugestie i pomożemy Ci w lepszym zrozumieniu istoty procesu pozycjonowania stron!
Rozwiązanie, pozwalające przenieść dane ze strony, dzięki trwałemu przekierowaniu na inny adres www. Zabieg ten dotyczy zarówno całych domen, jak również przenoszenia poszczególnej podstrony. Pod względem SEO każde przekierowanie powinno być przekierowaniem 301, z wyjątkiem stron, które odsyłają na inny adres URL chwilowo (wówczas stosuje się przekierowanie 302). Typ przekierowania 301 powoduje, że w wynikach wyszukiwania treść dostępna jest pod jednym, stałym adresem, i dzięki temu jest także prawidłowo weryfikowana przez roboty sieciowe.
Chwilowe odesłanie na inną stronę www, zawierającą tymczasowe treści. Dzięki stosowaniu przekierowania 302 wyszukiwarka uznaje zmiany za wprowadzone tylko na określony czas a w indeksie funkcjonuje zarówno nowy, jak i stary adres. Przykładem zastosowania przekierowania 302 może być strona produktowa dotycząca przedmiotu, którego chwilowo brak.
Błąd oznaczający zakaz lub odmowę dostępu do strony internetowej.
Zintegrowany system reklamowy Google, umożliwiający kontekstowe wyświetlanie reklam Ads na stronach www należących do sieci partnerów Google. Właściciel strony internetowej biorący udział w programie AdSense udostępnia miejsce reklamowe w swojej witrynie, za które otrzymuje (zależnie od liczby interakcji pochodzących z jego strony) wynagrodzenie. Reklamy wyświetlane w programie AdSense mogą mieć formę tekstową, graficzną lub multimedialną (wideo). Właściciel strony internetowej, której fragment wynajmuje jak przestrzeń reklamową, może w przystępny sposób weryfikować statystyki klikalności oraz szacować miesięczne zarobki.
Ranking sporządzany przez Alexa.com, zawierający zestawienie stron o największym ruchu. Ranking wykonywany jest na bazie szeregu kryteriów, m.in. na podstawie intensywności odwiedzin strony w ciągu 1 dnia czy też liczby odwiedzin poszczególnych podstron wewnątrz serwisu. Zestawia on strony internetowe o największej popularności wśród odbiorców z całego świata (nie tylko z USA, jak wiele podobnego typu narzędzi). Ranking Alexa nie uwzględnia wieku domeny ani źródła ruchu. Aby działanie narzędzia odbywało się w prawidłowy sposób, należy zainstalować specjalną wtyczkę Alexa Toolbar. Z uwagi na konieczność instalacji narzędzia na stronie, Alexa Ranking nie jest w pełni dokładnym źródłem statystycznym.
Tekst lub fraza linkująca do strony, wskazująca na tematykę witryny, na której anchor text został zamieszczony. Posiada specjalną strukturę: tekst zamieszczony jest między znacznikami linku i . Przykład tekstu zakotwiczenia w kodzie strony prezentuje się następująco:
<a href="adres url strony, do której ma linkować anchor text">Anchor tekst</a>
Teksty zakotwiczenia w znaczącej mierze wpływają na podniesienie rankingu strony w wynikach wyszukiwania. Ich treść odpowiada bezpośrednio wprowadzonemu w wyszukiwarce zapytaniu, co pozytywnie wpływa na ocenę całego tekstu. Anchor text, jak każda z metod stosowanych w pozycjonowaniu, musi przybierać naturalną formę i nie może być nadużywany – w przeciwnym wypadku zostanie uznany jako SPAM. Tekst okalający link powinien w niewymuszony sposób traktować o tematyce, której odnośnik dotyczy.
Funkcjonalność, pozwalająca na uzyskanie bezpośrednio w wyszukiwarce odpowiedzi na zadane w Google pytanie. Np. po wpisaniu frazy „co to jest smartwatch” tuż obok lub zaraz pod płatnymi wynikami wyszukiwania, wyświetli się panel z definicją i graficzną prezentacją czym jest smartwatch. Dzięki Answer Boxes nie ma konieczności przeklikiwania się na konkretną stronę, by sprawdzić znaczenie wpisanego wyrażenia).
Usługa internetowa, umożliwiająca wynajem oprogramowania komputerowego na określony czas. Rozliczenie następuje bezpośrednio pomiędzy dostawcą programu a użytkownikiem. W tym przypadku nie jest pobierana opłata całościowa za licencję, a jedynie kwota proporcjonalna do stopnia i długości użytkowania programu. Czynniki warunkujące wysokość opłaty za ASP to:
Proponowane przez Google hasła, pojawiające się pod oknem wyszukiwania już po wpisaniu w nie pierwszej litery. Propozycje haseł to najczęściej wyszukiwane przez internautów wyrażenia.
Linki pochodzące z innych witryn, prowadzące do konkretnej strony www.
Popularna chińska wyszukiwarka internetowa, stanowiąca odpowiednik chińskojęzycznego Google, które zostało wycofane z tamtejszego rynku z powodu panującej w kraju cenzury. Przejdź do Baidu.com.
Likwidacja strony z indeksu wyszukiwarki, równoznaczna z usunięciem jej w wynikach wyszukiwania. Spowodowana jest poważnym naruszeniem zasad lub zewnętrznym atakiem hakerów. Może wynikać z nieprawidłowo przeprowadzanych, agresywnych działań SEO (Black Hat SEO), dlatego tak ważna jest zrównoważona i profesjonalna optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki, oparta na dobrych praktykach, opartych na wskazówkach dla webmasterów.
Model działań SEO oparty na uzyskaniu popularności strony, dzięki wzmiankom, postom gościnnym czy reklamom na najlepiej rankingujących serwisach, tematycznie powiązanych z pozycjonowaną stroną, których rozmiary i charakter pozostają bezkonkurencyjne dla mniejszych stron, o lokalnym znaczeniu.
Jeden z raportów udostępnianych w narzędziu Google Analytics, przedstawiający modele zachowań użytkowników na stronie (dane dotyczące przeglądania zawartości witryny, interakcje itp.).
Druga co do popularności na świecie - względem Google - wyszukiwarka internetowa. Została stworzona przez firmę Microsoft. Przejdź do Bing.com.
Metoda pozycjonowania naruszająca zasady zawarte we wskazówkach dla webmasterów. Używając metody BHS dąży się do osiągania wysokich pozycji strony w wynikach wyszukiwania w bardzo krótkim czasie. Jest to bardzo ryzykowny rodzaj pozycjonowania – stosowanie go grozi karą ręczną lub banem, czyli usunięciem witryny z indeksu wyszukiwarki.
Procentowa wartość wyrażająca sesje, w ramach których użytkownik obejrzał tylko 1 stronę i opuścił witrynę bez żadnej interakcji. Wskaźnik ten zależy od wielu czynników – może świadczyć o złej jakości strony docelowej (nieprzystępna, nieatrakcyjna, z utrudnioną nawigacją) lub wręcz przeciwnie – o doskonałym dopasowaniu i uzyskaniu przez odbiorcę wszystkich potrzebnych informacji na jednej stronie (bez potrzeby przechodzenia na inne podstrony).
Strategia pozycjonowania nastawiona na weryfikację niedziałających linków w contencie innych stron, przygotowywanie nowych treści pod niedziałające odnośniki oraz podmianę ich na linki kierujące do pozycjonowanej strony.
Odnośniki do serwisów, które nie istnieją (zostały usunięte lub nieodpowiednio przekierowane). Ich obecność w witrynie może negatywnie wpływać na jej ranking.
Pamięć umożliwiająca przechowywanie części danych na dysku, dzięki czemu szybkość dostępu do tych informacji jest znacznie szybsza. Cache po stronie serwera pozwala zwrócić dane do klienta w możliwie najszybszym czasie, przy najmniejszym koszcie zużycia zasobów serwera. Istnieje także cache po stronie sieci.
Nawołanie do podjęcia działania przez odbiorcę: nawiązania kontaktu, dokonania zakupu, rozwinięcia szczegółów, przystąpienia do programu stałego klienta czy wpisania się na newsletter. Często CTA przybiera formę klikalnych przycisków, które bezpośrednio powodują konwersję, do której zapraszają.
Każdy rodzaj znaku budujący tekst: znak interpunkcyjny, spacja, pojedyncza litera, pojedyncza cyfra.
Stosunek kliknięć do wyświetleń reklam
Prezentowanie odmiennych wersji tej samej strony internetowej: innej robotom sieciowym i innej użytkownikom. Jest to jedna z technik Black Hat SEO, bazująca na wprowadzaniu wyszukiwarki w błąd.
System powiązanych tematycznie wyrażeń i synonimów. Stosowanie ich w treściach strony pozwala zwiększyć eksperckość strony oraz umożliwia lepszą interpretację tematyczności witryny przez roboty sieciowe.
Wszystkie treści zawarte na danej stronie w postaci tekstu, struktury opisów (tytuł, nagłówki, alty) grafik czy materiałów wideo.
Jedna ze strategii marketingu internetowego, oparta na wprowadzaniu w serwisie wartościowych, wysokiej jakości treści (tekstów, grafik, tabel, diagramów itp.). Pozwala na przyciąganie użytkowników do serwisu oraz zachęcanie do udostępniania treści innym.
Weryfikacja strony pod kątem treści oraz eliminacja tych podstron, które zwierają niskiej jakości content (np. treści nieaktualne, nieprzydatne dla użytkownika).
Typ wyszukiwania zapamiętujący główny kontekst pierwszego zapytania i dopasowujący kolejne, ogólne zapytania do tematu, np. pierwsze zapytanie brzmi „Jaką wysokość osiąga dąb”, drugie „Jaki kształt mają liście?”.
Działanie stanowiące dla firmy cel marketingowy – np. zakup, kliknięcie w kontakt telefoniczny, wypełnienie formularza, zamówienie rozmowy czy pobranie aplikacji.
Przedstawienie w sposób graficzny poszczególnych etapów dążenia do celu sprzedażowego wraz z zaznaczeniem wielkości grupy odbiorców biorących w nich udział. Najszerszą grupę w lejku konwersji stanowią osoby, które w ogóle odwiedziły stronę, najwęższą osoby, które dokonały zakupu.
Proporcja liczby zrealizowanych konwersji do innego indywidualnie sprecyzowanego wskaźnika, np. liczby kliknięć, liczby wyświetleń czy liczby użytkowników.
Redagowanie wysokiej jakości, użytecznych, unikalnych i eksperckich treści na potrzeby budowy odpowiedniego contentu, reklam, tradycyjnych materiałów reklamowych a także usług SEO. Celem copywritingu jest wzbudzenie zainteresowania odbiorcy, pełna i satysfakcjonująca odpowiedź na potrzebę użytkownika oraz zachęcenie go dzięki treściom do określonej konwersji – zakupu, kontaktu, zapisania się do newslettera.
Cena za pojedyncze kliknięcie w reklamę, zależna od wielu czynników m.in. konkurencyjności frazy po wpisaniu której nastąpiło kliknięcie czy wyniku jakości reklamy.
Cena poniesiona za osiągnięcie konkretnego celu, np. wypełnienia formularza. Oblicza się ją, dzieląc całkowity koszt przeznaczony na reklamę przez liczbę konwersji dzięki niej osiągniętą.
Parametr określający ilość danych możliwych do zaindeksowania na danym serwisie w określonym czasie.
Umiejętność, zdolność serwisu do bycia odwiedzanym i przeglądania i indeksowania witryn www przez roboty sieciowe.
Zaawansowany program komputerowy, zdolny do przeglądania i indeksacji treści zawartych na stronach www.
Odesłanie prowadzące do nieistniejącej strony. Po przejściu na podlinkowaną witrynę pojawia się błąd 404 lub powiadomienie o nieodnalezieniu serwera.
Link odsyłający do konkretnej podstrony innej domeny, nie do strony głównej.
Zgłoszenie do Google prośby o ignorowanie niskiej jakości, niechcianych linków do własnej witryny, których obecność negatywnie wpływa na postrzeganie jej przez roboty sieciowe.
Narzędzie umożliwiające zgłoszenie do Google niskiej jakości linków prowadzących do strony, przez które jej pozycja w rankingu jest zaniżona.
Ciąg znaków stanowiący adres strony internetowej. Domena składa się z dwóch części:
Popularna miara wartości domeny, opracowana przez firmę MOZ. Pozwala oszacować i porównywać z innymi wynik w rankingu wyszukiwania dla konkretnych stron www, biorąc pod uwagę kluczowe czynniki, takie jak m.in.: linkowanie ze stron głównych czy liczbę linków przychodzących.
System pozwalający konwertować łatwo przyswajalne adresy domen, złożone z liter i cyfr. na bezpośrednie adresy sieciowe serwerów.
Dodatkowa strona internetowa, stworzona wyłącznie w celu jej optymalizacji pod konkretne słowa kluczowe, stanowiąca przekierowanie dla użytkowników. Taka metoda pozycjonowania jest zabroniona i grozi uzyskaniem kary ręcznej.
Powtórzenie tej samej treści w ramach jednego serwisu lub pomiędzy różnymi serwisami. Zaistnienie duplikatu jest negatywnie oceniane przez robota Google i niekorzystnie wpływa na pozycję strony w rankingu wyszukiwania.
Błąd po stronie przeglądarki użytkownika. Jeden z kodów odpowiedzi http, rozumiany jako „Nie znaleziono” (ang. „Not fund”), oznaczający, że nawiązano połączenie z serwerem, ale nie zlokalizowano na nim wyszukiwanego zapytania.
Błąd po stronie serwera. W opisie słownym oznacza „Usługa niedostępna”. Występuje wówczas, gdy serwer jest przeciążony lub na serwisie został przekroczony limit obciążenia.
Stale aktualne treści na stronie, m.in. poradniki lub instrukcje. Stanowią podstawowy trzon sklepów internetowych i innych serwisów o zmiennych danych, których treści wymagają regularnego uaktualniania.
Powtórzenie treści na różnych domenach, wynikające z tworzenia kopii ze stron konkurentów lub producentów. Dotyczy także kopiowania opisów z własnej strony na portale społecznościowe, aukcyjne, katalogi lub agregatory.
Narzędzie służące do śledzenia potrzeb i zainteresowań naturalnie wyrażonych przez użytkowników Facebooka w aplikacji Messenger lub w opublikowanych postach. Mechanizm badania upodobań danego użytkownika pozwala ocenić jego intencje, a następnie dopasowywać do nich przekazy reklamowe.
Dedykowany blok w SERP, zawierający fragment serwisu www wraz z odpowiedzią na wprowadzone zapytanie.
Najpowszechniejsza na całym świecie wyszukiwarka stron www, katalogująca i udostępniająca zasoby informacji z całego globu.
Narzędzie Google Ads, umożliwiające rozpoznanie popularności oraz kosztów poszczególnych słów kluczowych, a także znalezienie dla nich alternatywnych propozycji. Posiada szereg udogodnień, m.in. możliwość tworzenia planu kampanii wraz z ustaleniem indywidualnych budżetów.
Złożony ciąg procesów komputerowych, mających na celu znalezienie i wyświetlenie dostosowanych odpowiedzi na wprowadzone w wyszukiwarce zapytanie. Uwzględnia setki czynników rankingujących, które pozwalają na dokładne dopasowanie wyników wyszukiwania do wyrażonej przez użytkownika potrzeby. Podstawowe algorytmy Google to Panda, Pingwin, Koliber oraz Gołąb. Każdy z wymienionych algorytmów uwzględnia inne aspekty serwisu internetowego, zawsze jednak dotyczy użyteczności strony dla potencjalnego odbiorcy.
Odmiana linkowania, polegająca na masowej promocji serwisu na konkretną frazę kluczową. Często wykorzystywana w sposób negatywny, mająca na celu osłabienie reputacji konkurenta.
Serwis należący do marki Google, umożliwiający przeglądanie mapy całego niemal całego globu ziemskiego. Pozwala na lokalizowanie obiektów w terenie, a także przeszukiwanie danych kartograficznych w formie zdjęć lotniczych czy map 360° (Street View). Mapy Google posiadają szereg funkcji, kluczową z nich stanowią wizytówki, umożliwiające naniesienie w nich adresu oraz krótkich informacji o swojej firmie.
Kluczowa funkcja Google Moja Firma, umożliwiająca upowszechnienie podstawowych danych adresowych, kontaktowych oraz internetowych o swojej firmie. Wyświetla się w formie pinezki na mapie, dokładnie w miejscu siedziby firmy. Pozwala użytkownikom na łatwe odnalezienie interesującej ich działalności w terenie.
Funkcjonalność Google, pozwalająca na sprawne i proste zarządzanie obecnością firmy w wyszukiwarce, m.in. w Google Maps.
Portal o charakterze społecznościowym, należący do marki Google, umożliwiający publikację postów, zdjęć, filmów oraz informacji tekstowych, a także wchodzenie w interakcje pomiędzy zarejestrowanymi użytkownikami. Jego funkcjonowanie zostało wygaszone w 2018 roku.
Osoby odpowiedzialne za weryfikację poziomu jakości wyników wyszukiwania Google, opartą na szczegółowych wytycznych marki.
Narzędzie Google dające możliwość kreacji własnego serwisu internetowego o contencie nie przekraczającym 100MB.
Wykorzystywana m.in. przez AdSense czy Google Ads funkcjonalność, pozwalająca na kreację aplikacji AJAX w języku JAVA, bez konieczności kodowania ręcznego.
Robot sieciowy używany przez Google.
Nagłówek wyrażający sposób przedstawienia się robota sieciowego Google podczas indeksowania stron internetowych.
Artykuł traktujący o dowolnej tematyce, napisany w sposób ekspercki, wykazujący fachową wiedzę ze strony piszącego, zamieszczony na innym serwisie, linkujący do strony docelowej. Stanowi wartościowy, wysokiej jakości link. Zamieszczany jest za obopólną zgodą właściciela witryny i autora tekstu.
Specjalny nagłówek widoczny dla przeglądarki odbiorcy, wyrażony w liczbach, mówiący o stanie realizacji zapytania wysłanego do serwera.
Protokół możliwy do wdrożenia na stronie, umożliwiający szyfrowaną komunikację między serwerem a klientem. Zabezpiecza przed przechwytywaniem, zmianą danych oraz podszywaniem się pod nazwę domenową.
Nazwa jednej z głównych zmian algorytmu Google, wprowadzonej w 2013 roku, opierającej się na udoskonaleniu interpretacji synonimów fraz kluczowych i wyświetlaniu kontekstowym.
Proces przetwarzania i zapisywania treści (tekstów, grafik, linków, fraz kluczowych) zawartych na stronie przez roboty sieciowe.
Rodzaj artykułów umieszczanych bezpośrednio na portalu Facebook.
Kopiowanie treści w ramach tej samej witryny, np. powtarzanie głównych członów opisów wielu produktów.
Stosowanie na stronie odnośników do innych podstron czy artykułów umieszczonych w obrębie tego samego serwisu. Rozmieszczanie linków wewnętrznych poprawia nawigację oraz użyteczność witryny.
Zamaskowany lub ukryty przed użytkownikami tekst, jednakże rejestrowany przez roboty sieciowe. Najczęściej posiada duże nasycenie słów kluczowych, przeformatowany jest na kolor tła strony lub ukryty przy użyciu CSS. Stosowanie tego typu zabiegów jest karane przez Google.
Zasada tworzenia tekstów, wedle której mają one wyrażać swój przekaz w sposób jasny, fachowy i przyjazny dla czytelnika.
Wzajemna rywalizacja między poszczególnymi podstronami całej domeny, rankingowanie kilku podstron na te same słowa kluczowe.
Proporcja słów kluczowych w całym tekście. Jeśli nasycenie frazami jest zbyt duże, roboty sieciowe mogą uznać stronę za SPAM.
Praca nad dopasowaniem fraz kluczowych do specyfiki strony internetowej. Stanowi niezbędny element strategii pozycjonowania oraz opracowywania przyjaznego i użytecznego contentu.
Źródło wiedzy Google, na bazie którego selekcjonowane są najtrafniejsze i najlepiej dopracowane informacje, odpowiadające wprowadzonemu w wyszukiwarce zapytaniu.
Okno zawierające podstawowe informacje odnośnie wpisanego zapytania, najczęściej widoczne po prawej stronie wyników.
Strona docelowa, na którą trafia odbiorca po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej i kliknięciu w link (strona główna lub dowolna podstrona). Strona docelowa powinna być skonstruowana w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadać na zapytanie użytkowników, stanowić użyteczne i zaufane źródło informacji a także zapewniać wygodną nawigację i atrakcyjną formę wizualną.
Strategia pozyskiwania wartościowych linków prowadzących do strony z innych źródeł. Jeden z elementów pozycjonowania. Profil linkowy powinien być tworzony w sposób zrównoważony i maksymalnie zbliżony do naturalnego. Zasady pozyskiwania wartościowych linków reguluje algorytm Pingwin.
Najczęściej zespół stron spamerskich, stanowiące zaplecze dla linków odsyłających do siebie wzajemnie lub prowadzących do jednej, konkretnej witryny.
Fragment rezultatów wyszukiwania, zawierający wyniki lokalne, znajdujące się w najbliższej okolicy szukającego. Składa się z listy 3 firm wraz z podaniem danych kontaktowych i podstawowych informacji. Inaczej nazywana jest „lokalnym trójpakiem”.
Działania zmierzające do wypromowania witryny dla najważniejszych słów kluczowych z uwzględnieniem lokalizacji, polecane firmom, których zasięg działalności jest ograniczony do konkretnego terenu.
Odbiorcy odwiedzający stronę w wyniku wyszukiwania fraz z uwzględnieniem miejsca: dzielnicy, miasta, miejscowości czy województwa.
Kliknięcie, po którym użytkownik spędza dłuższy czas na stronie i w domyśle znajduje odpowiedzi na zadanie w wyszukiwarce pytanie.
Sporadycznie wyszukiwane, rozbudowane frazy kluczowe, zawierające szczególne cechy, na którym najbardziej zależy kupującemu. W związku z minimalną popularnością, koszt ich promowania jest niski, natomiast wartość biznesowa dla właściciela witryny bardzo duża. Skonkretyzowane frazy najczęściej wpisywane są przez odbiorców świadomych i zdecydowanych na zakup, dlatego też frazy long tail pozwalają na uzyskanie wartościowego ruchu na stronie.
System bazujący na sztucznej inteligencji, pozwalający na automatyczne przetwarzanie pewnych procesów i schematów oraz rozwiązywanie problemów, których poszukuje internauta. Przykładem uczenia maszynowego jest umiejętność pokazania użytkownikom wyników adekwatnych do wprowadzonego zapytania.
Tekst opisujący stronę, widoczny w wyszukiwarce po wprowadzeniu konkretnego zapytania.
Grupa znaczników meta w języku HTML oraz XHTML, pozwalające na lepsze zrozumienie zawartości serwisu www przez roboty sieciowe. Są zamieszczone w nagłówku kodu strony.
Zmiana sposobu indeksacji stron internetowych. W tym modelu jako pierwszą (główną) w ocenie robot wybiera wersję mobilną witryny i na jej podstawie oblicza ranking. Dopiero wówczas, gdy strona nie posiada wersji mobilnej, robot poddaje ocenie wersję komputerową.
Dane adresowe oraz kontaktowe, których zamieszczenie na stronie internetowej pozwala zwiększyć zaufanie użytkowników oraz poprawić wiarygodność firmy w ocenie robotów sieciowych.
Linki prowadzące do strony, dodane w sposób naturalny, stanowiące odniesienie do treści, witryny lub źródła. Linki naturalne nie stanowią:
Sposób informowania wyszukiwarki o niemożliwości przejścia po części lub całości linków zawartych na danej stronie.
Zabiegi wykonywane poza promowaną stroną, pozwalające na poprawę pozycji w rankingu wyszukiwania, dzięki budowie pozytywnego wizerunku i pozyskiwaniu wysokiej jakości odnośników do tej strony.
Działania wykonywane w obrębie pozycjonowanej strony, składające się z optymalizacji kodu oraz treści, w taki sposób, aby odpowiadała ona wymaganiom robotów sieciowych (optymalizacja pod kątem wyszukiwarek) oraz stanowiła użyteczne źródło informacji dla zainteresowanych użytkowników.
Ruch pochodzący od użytkowników, którzy znaleźli stronę w bezpłatnych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.
Linki odsyłające z danej witryny do innych, wartościowych stron.
Szybkość ładowania danej strony wraz z całym jej contentem. Parametr ten pełni istotną rolę w procesie pozycjonowania. Wywiera także pośredni wpływ na UX, ponieważ długo ładujące się serwisy powodują dyskomfort, rosnące zniecierpliwienie ze strony użytkownika, a w konsekwencji porzucanie ścieżki konwersji.
Prędkość załadowania strony zależy od wielu czynników:
Algorytm służący do układania w kolejności stron internetowych na podstawie mocy linków przychodzących
Zakup linka prowadzącego do strony. Stanowi jeden z bazowych działań w Black Hat SEO i nie jest zgodne z zasadami Google.
UWAGA: Linki płatne często potocznie stanowią synonim linków sponsorowanych, ale znaczenie tych drugich jest zupełnie inne.
Ruch pochodzący od użytkowników przekierowanych na stronę z płatnych wyników wyszukiwania (np. reklam Ads).
Jeden z kluczowych algorytmów Google, wprowadzony w 2011 roku, mający na celu wypromowanie stron o wysokiej jakości oraz zdegradowanie stron o niewielkiej wartości merytorycznej. Panda kładzie szczególny nacisk na unikanie duplikatów treści oraz użyteczność i eksperckość tekstów.
Częściowo pokrywająca się z wpisanym zapytaniem nazwa domeny, np. wpisanie hasła „marketing internetowy” i otrzymanie wyniku www.marketing-sempire.pl.
Rodzaj rozliczenia za emisję reklam, bazujący na płaceniu za kliknięcie, nie za wyświetlenie.
Jeden z głównym algorytmów Google, aktywny od kwietnia 2012 roku, oceniający i weryfikujący jakość linków przychodzących do witryny. Jeśli linki te są złej jakości, nie są brane pod uwagę przez roboty sieciowe.
Rodzaj oszustwa polegający na podszywaniu się pod inne osoby lub instytucje, po to, aby nakłaniać użytkowników sieci do określonych działań lub wyłudzać ważne dane: dane do logowania, dane osobowe, szczegóły kart płatniczych.
Aktualizacja algorytmu Google wprowadzona w 2014 roku, skupiająca się na wyższym rankingowaniu lokalnych wyników wyszukiwania. Algorytm Gołąb ma na celu poprawę trafności wyników w wyszukiwarce dla użytkowników poszukujących sklepów i usługodawców, prowadzących działalność o charakterze lokalnym.
Jeden z serwisów społecznościowych, pozwalający na zapisywanie oraz udostępnianie tematycznych grafik i zdjęć.
Sytuacja, w której użytkownik wybiera z wyników wyszukiwania jedną ze stron, po czym natychmiastowo ją opuszcza, powraca do wyników wyszukiwania i wybiera inną propozycję.
Tworzone w panelu Google Moja Firma krótkie wpisy na temat oferty lub aktualności firmowych. Informacje te wyświetlane są w wizytówce w Mapach Google oraz w wynikach wyszukiwania.
Zasada przedstawiania wyżej w rankingu treści świeższych – w przypadku dziedzin, które tego wymagają, np. wydarzenia polityczne, informacje z kraju.
Algorytm wykorzystujący sztuczną inteligencję w celu przełożenia języka pisanego na język wektorowy, wyrażony w jednostkach matematycznych, możliwy do interpretacji przez komputery. RankBrain pozwala skutecznie radzić sobie z nowymi zapytaniami wprowadzanymi w wyszukiwarkę, gdyż za pomocą sztucznej inteligencji kojarzy nieznane sobie frazy kluczowe z ich wyrażeniami bliskoznacznymi. Dzięki temu odpowiednio filtruje wyniki.
Linki odnoszące do strony internetowej, która posiada przekierowanie na inną stronę.
Odniesienia po wpisaniu konkretnego adresu www na inną domenę, stosowane w przypadku zmiany adresu strony na nowy. Przekierowania dzielą się na stałe oraz tymczasowe.
Rodzaj witryny internetowej, która dostosowuje swoje parametry (rozdzielczość, układ elementów itp.) do urządzenia, na którym jest wyświetlana. Stosowanie stron responsywnych zapewnia utrzymanie właściwej prezentacji strony, niezależnie czy jest ona wyświetlana na komputerze, komórce czy tablecie. Dzięki temu strona staje się elastyczna i dokładnie dostosowana do potrzeb swoich użytkowników.
Jedno z rozszerzeń SERP umożliwiające łatwe znalezienie najlepiej dostosowanych do zapytania wyników. Posiada ono formę karuzeli grafik, wideo lub informacji tekstowych linkujących bezpośrednio do źródła.
Rodzaj naturalnych wyników wyszukiwania, które oprócz standardowych elementów (tytuł strony, link, meta description) posiadają także nawigację okruszkową, opinie/ocenę czy datę publikacji treści.
Model chmury obliczeniowej, polegający na przechowywaniu i wykonywaniu aplikacji na komputerach dostawcy usługi i udostępnianiu jej w sieci. Dzięki temu nie ma potrzeby instalacji, aktualizacji i zarządzania aplikacją przez klienta – całą kontrolę nad funkcjonowaniem oprogramowania sprawuje jego dostawca.
Słownik utworzony przez gigantów internetowych, tworzący schematy danych strukturalnych dla Internetu. Dzięki tym schematom roboty sieciowe są w stanie w prosty i sprawny sposób interpretować i klasyfikować dane zawarte na stronach.
Ogół działań marketingowych, prowadzonych w wyszukiwarce w celu promocji strony. W obrębie SEM zawiera się SEO oraz kampanie płatne (Google Ads, reklama w social media).
Optymalizacja serwisu internetowego w celu osiągania możliwie jak najwyższych pozycji w rankingu wyników wyszukiwania dla konkretnych fraz kluczowych.
Podstawowa strona prezentująca listę wyników wyszukiwania po wprowadzeniu zapytania.
Ogół informacji i zasad obowiązujących osoby odpowiedzialne za ręczną ocenę wyników wyszukiwania.
Zasada wedle której na szczególną uwagę zasługują potrzeby i oczekiwania użytkownika wyszukiwarki.
Dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika, uwzględniające nie tylko wpisany w wyszukiwarce ciąg znaków, ale także rozumiejące kontekst i związane z nim ukryte potrzeby internauty.
Relacje między rzeczywistymi podmiotami, pozwalającymi wyszukiwarce rozumieć zapytanie nie tylko jako ciąg znaków, ale także towarzyszący wpisanej frazie kluczowej kontekst.
Przestrzeń dyskowa udostępniana dla stron internetowych, baz danych i kont pocztowych.
Kliknięcie, po którym użytkownik przebywa na stronie bardzo krótko, wraca do wyników wyszukiwania i wybiera inną domenę.
Plik XML zawierający listę adresów URL oraz innych zasobów (np. obrazów) w obrębie witryny, stanowiący wskazówkę dla robotów sieciowych, które podstrony warto zaindeksować.
Portal społecznościowy dostępny na urządzeniach mobilnych, pozwalający na udostępnienie zdjęć i krótkich materiałów wideo.
Rozbudowane serwisy internetowe, dające możliwość nawiązywania interakcji między zalogowanymi użytkownikami, udostępniania zdjęć czy upubliczniania informacji. Do najpopularniejszych z nich należą: Facebook, Instagram oraz Twitter.
Rodzaj płatnej reklamy tekstowej, składającej się z tytułu (2, opcjonalnie 3 nagłówków), adresu URL oraz opisu i opcjonalnych rozszerzeń. Wyświetla się nad i pod naturalnymi wynikami wyszukiwania, posiada specjalne oznaczenie w postaci zielonej etykiety „Reklama”.
Certyfikat odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa danych na stronie, umożliwiający przesyłanie zaszyfrowanych informacji między komputerami a serwerami. Certyfikat SSL wyróżnia skuteczność, proste działanie oraz przystępny proces instalacji.
W opisie słownym oznacza „OK”– jest to kod odpowiedzi http, mówiący o tym, że zapytanie zostało prawidłowo przetworzone i użytkownik zobaczył żądaną treść z serwera.
Kod odpowiedzi http oznaczający w opisie słownym „Przyjęto”. Informuje o tym, że zapytanie zostało przekazane do serwera, ale jeszcze nie zostało zrealizowane.
Rodzaj tekstu lub materiału wideo sprecyzowanego w taki sposób, aby stanowił fragment absorbującej opowieści. Ma na celu budowanie trwałych relacji z odbiorcą i oddziaływanie na jego emocje.
Dane umożliwiające robotom sieciowym zrozumienie zawartości witryny www. Przykładem danych uporządkowanych są mikrodane.
Dodatkowe znaczniki HTML, umieszczane do wskazania tytułu i opisu strony internetowej w medium społecznościowym.
Ostatnia z nazw domeny. TLD dzielą się na 2 typy:
Jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych, pozwalający na publikację krótkich postów, zawierających teksty lub grafiki.
Poziom zadowolenia użytkownika z serwisu internetowego, na którym przebywa. Projektowanie stron z uwzględnieniem UX pomaga dostarczać użytkownikom pozytywnych doświadczeń dzięki swej atrakcyjności wizualnej, funkcjonalności, ergonomiczności i użyteczności. Im lepsze doświadczenia użytkownika podczas korzystania z witryny, tym większa jest szansa na wzrost konwersji.
Treści redagowane przez użytkowników witryny w postaci komentarzy, wpisów, zdjęć lub materiałów wideo (np. informacje publikowane na prywatnych profilach w mediach społecznościowych), które roboty sieciowe uwzględniają przy ocenie strony.
Intencja użytkownika, jaką wyraża podczas wpisywania zapytania w wyszukiwarce.
Funkcja głosowego wprowadzania zapytań w wyszukiwarce, dostępna na wybranych urządzeniach.
Opracowany i udostępniony przez Google ogół użytecznych informacji na temat prawidłowego kształtowania struktury strony, tworzenia contentu oraz podejmowania odpowiednich działań poza stroną, tak aby w miarę możliwości podnieść ocenę witryny przez roboty sieciowe i tym samym zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Popularna platforma blogowa, oferująca publikację wartościowych artykułów i wpisów, a także znany system zarządzania treścią (CMS) oparty na języku PHP.
Nazwa zbioru stron internetowych, które zwierają informacje mające wpływ na życie, zdrowie lub sytuację finansową użytkowników. W szczególności należą do niego strony o tematyce medycznej, finansowej, prawnej oraz sklepy internetowe, w których zakupy wymagają wprowadzania danych osobowych.
Opracowana przez Google koncepcja marketingowa, mówiąca o tym, że głównym czynnikiem determinującym użytkownika do zakupu produktu bądź usługi są opinie i komentarze konsumentów.