Chatbot co to jest, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest chatbot, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Inna nazwa: wirtualny doradca, automatyczny sprzedawca, wirtualny asystent

Co to jest chatbot?
Co to jest chatbot?

Chatbot to program komputerowy, który symuluje i przetwarza język ludzki, umożliwiając użytkownikom interakcję z urządzeniami cyfrowymi w taki sposób, jakby komunikowali się z prawdziwą osobą.

Pierwszy chatbot powstał w 1966 roku, a jego twórcą był Joseph Weizenbaum z Massachusetts Institute of Technology (MIT). Technologia chatbota powstała z myślą o stworzeniu mechanizmu naśladującego psychoterapeutę.

Nazwa chatbot często używana jest zamiennie z takimi określeniami, jak wirtualny doradca, automatyczny sprzedawca czy wirtualny asystent.

Każdy program tego typu ma utworzone zasady, za pomocą których komunikuje się z użytkownikami. Niektóre z chatbotów posiadają również sztuczną inteligencję, która pozwala im na naukę nowych sposobów reagowania na pytania i problemy zgłaszane przez użytkowników.

Podstawowe typy chatbotów

Chatboty dzieli się na różne typy ze względu na pełnione przez nich role.

W tabeli przedstawiono podstawowe rodzaje chatbotów wraz z krótkim opisem ich kluczowych funkcji.

Typ chatbotaOpis funkcji
chatboty deklaratywne
  • programy jednozadaniowe, które generują zautomatyzowane, ale podtrzymujące rozmowę odpowiedzi na zapytania klientów;
  • odpowiadają one na takie zapytania, jak godziny otwarcia czy proste transakcje, w których nie występują liczne zmienne.
chatboty konwersacyjne
  • programy, które mogą uczyć się preferencji użytkownika wraz z upływem czasu, zapewniać indywidualne rekomendacje czy przewidywać jego potrzeby;
  • oprócz monitorowania danych i intencji mogą również samodzielnie inicjować rozmowy.
chatboty oparte na regułach
  • najprostsze programy, często określane mianem botów I generacji, które nie działają w oparciu o uczenie maszynowe;
  • są zaprogramowane w taki sposób, by udzielać odpowiedzi na konkretne, jednoznaczne pytania, np. FAQ.
chatboty oparte na sztucznej inteligencji (chatboty NLP)
  • programy korzystające z przetwarzania języka naturalnego, dzięki czemu są w stanie rozpoznać intencje użytkowników;
  • dostosowują swoje odpowiedzi do potrzeb i oczekiwań internautów;
  • sprawdzają się w wielu różnych obszarach: obsłudze klienta, e-commerce, zarządzaniu finansami, edukacji oraz w branży rozrywkowej. 
chatboty hybrydowe
  • programy łączące funkcje chatbotów opartych na regułach z chatbotami opartymi na sztucznej inteligencji;
  • chatboty NLP wspierają technologiczny rozwój tego rozwiązania, natomiast chatboty oparte na regułach – eliminują pojawiające się błędy sztucznej inteligencji.

Poza kryterium zastosowania chatboty klasyfikuje się z uwzględnieniem kanału komunikacji:

  • chatboty tekstowe – komunikacja za pośrednictwem tekstu pisanego, w ramach której użytkownik wpisuje zapytanie w okno czatu platformy chatbota i tam też otrzymuje odpowiedź. Najczęściej pojawiają się na stronach internetowych oraz w komunikatorach mediów społecznościowych.
  • chatboty głosowe (voiceboty) – są alternatywą dla chatbota tekstowego na stronach oraz w aplikacjach. Zastosowanie znajdują podczas połączeń realizowanych na infolinii, gdzie służą odbieraniu połączeń przychodzących.

Jakie są funkcje chatbota?

Funkcje, jakie może pełnić chatbot to między innymi:

  • zgłaszanie reklamacji,
  • informowanie o produktach,
  • rezerwowanie miejsc w restauracji,
  • udzielanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
  • lokalizowanie punktów obsługi klienta,
  • generowanie leadów sprzedażowych,
  • obsługa klienta,
  • zbieranie informacji potrzebnych do zawarcia umowy, 
  • wykonania usługi.

Sprawdź również: co to jest chatbot marketing, co to jest sztuczna inteligencja, co to jest chat GPT

Definicja pojęcia chatbot
wirtualny doradca, automatyczny sprzedawca, wirtualny asystent
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

5 / 5 według 2 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...