KPI co to jest - kluczowy wskaźnik efektywności, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest KPI - kluczowy wskaźnik efektywności, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Co to jest KPI?
Co to jest KPI?

Pojęcie KPI oznacza z angielskiego key performance indicators, czyli kluczowy wskaźnik efektywności. Są to finansowe oraz pozafinansowe dane, dzięki którym każda firma jest w stanie na bieżąco monitorować postępy w realizacji wcześniej założonych celów.

Kluczowy wskaźnik efektywności to możliwość ustalenia zarówno wyników jednostki, grupy, jak i całej firmy. Jest więc znaczący przy budowaniu kultury organizacyjnej zorientowanej na wyniki. Daje bowiem obiektywną informację zwrotną na temat wykonywanej pracy i jej efektów. KPI stanowi również doskonałe narzędzie dla menedżerów. Pozwala na sprawne wykrycie ewentualnych problemów i szybkie reagowanie na nie. 

Wskaźnik KPI jest wykorzystywany w wielu dziedzinach, w tym również w marketingu.

Przykłady KPI w marketingu

W definiowaniu kluczowych wskaźników efektywności pomocne okazują pytania dotyczące celów biznesowych, celów strategicznych, oczekiwań, konkretnego czasu realizacji oraz sposobów dostrzeżenia pierwszych rezultatów.

Przykładami KPI w ramach działań marketingowych mogą być:

  • koszt pozyskania leadów,
  • ilość zapytań o ofertę,
  • liczba subskrybentów newslettera,
  • liczba wypełnionych formularzy kontaktowych,
  • zwrot z inwestycji dla określonych kanałów sprzedaży.

Jak wyznaczyć KPI?

Aby wyznaczyć wskaźnik KPI należy określić główny cel, a następnie przejść do zdefiniowania mniejszych celów. Jeżeli Twoim celem jest np. zwiększenie sprzedaży o 20% na sklepie internetowym, to odpowiednimi mikro-celami wspierającymi ten główny mogą być:

  • zwiększenie bazy klientów ze strony o 10%,
  • poprawa współczynnika konwersji o 5%,
  • zmniejszenie współczynnika odrzuceń o 15%.

Nie ma jednego, dobrego KPI dla wszystkich branż, ponieważ każda firma może zakładać nieco inne cele. Kluczowy wskaźnik efektywności ma za zadanie informować o tym, czy przyjęty przez dane przedsiębiorstwo cel został zrealizowany.

Ważne jest, aby wnioski z analizy KPIs zawrzeć w raporcie. Raport KPI powinien skupiać się na prezentacji wyników i obejmować: cele, analizę przyczynowo-skutkową, trendy i analizę czasową, benchmarki, analizę jakościową i ryzyka oraz wizualizację danych.

KPI jako wsparcie w analizie skuteczności content marketingu – 3 różne typy

KPI pomaga w optymalizacji treści wysokiej jakości, dzięki analizie 3 następujących kategorii:

  • świadomość marki (organiczny ruch na stronie, częstotliwość wyświetlania wpisów na blogu, udostępnianie w mediach społecznościowych, linki zewnętrzne);
  • konwersje (mapy ciepła, koszty pozyskania konwersji);
  • zaangażowanie (liczba komentarzy na blogu, czas spędzony przez użytkownika na stronie, liczba odwiedzonych stron na sesję).

Sprawdź również: co to jest konwersja

Sprawdź na blogu:

Definicja pojęcia KPI - kluczowy wskaźnik efektywności
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

5 / 5 według 10 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.