Bez pozycjonowania Twój sklep PrestaShop nie ma szans na odniesienie sukcesu. Wyszukiwarki internetowe stanowią główne źródło ruchu w globalnym i polskim e-commerce. Większość zapytań wprowadzanych w Google skutkuje otwarciem pierwszych wyników organicznych, czyli bezpłatnych. Optymalizacja PrestaShop jest więc zagadnieniem niezwykle ważnym.
Poniższy poradnik przedstawi Ci kompleksowo temat PrestaShop SEO i przeprowadzi krok po kroku przez proces zwiększania widoczności. Skorzystasz z niego, jeśli:
Po przeczytaniu naszego tekstu na temat optymalizacji sklepu działającego na systemie PrestaShop:
Pozycjonowanie PrestaShop jest zadaniem, które wymaga czasu i fachowej, nieustannie aktualizowanej wiedzy. Jeżeli chcesz mieć pewność otrzymania wymiernych rezultatów, postaw na SEMPIRE.
Umów się na darmową konsultację z naszym Specjalistą, by zwiększyć swoją widoczność i rozpoznawalność w Internecie!
PrestaShop jest darmowym oprogramowaniem typu open source, czyli takim, które umożliwia użytkownikom wgląd w kod i jego edycję. Francuski CMS (ang. Content Management System), czyli system do zarządzania treścią, jest obecny na rynku od 2007 roku. Umożliwi Ci stworzenie sklepu internetowego od zera w łatwy sposób, dzięki wykorzystaniu gotowych bloków.
Presta to rozwiązanie, które do podstawowego użytku nie wymaga dużej znajomości języków programowania. Dzięki konfiguracji strony w panelu administratora i instalowaniu gotowych wtyczek, możesz spersonalizować swój sklep www.
Ponad 4 tysiące dodatkowych modułów i wtyczek do PrestaShop sprawia, że sklep można rozwijać w zależności od potrzeb. Na oficjalnej stronie dodatków do Presty (PrestaShop Addons) znajdziesz wiele rozwiązań w formie płatnej i bezpłatnej. Platforma często umożliwia przetestowanie modułów poprzez live demo na stronie.
Przez to, że CMS ten jest otwartym oprogramowaniem, istnieje również wiele rozszerzeń udostępnianych poza oficjalną stroną. Instalując je, należy jednak zachować szczególną ostrożność. Jeżeli chcesz przetestować działanie PrestaShop, odwiedź stronę z wersją demonstracyjną. Jest ona dostępna przez przeglądarkę i nie wymaga instalacji ani zakładania konta.
Presta posiada wiele zalet, najważniejsze wymieniliśmy poniżej.
PrestaShop jest najpopularniejsza w Europie. Na świecie liczba sklepów opartych na oprogramowaniu PrestaShop sięga 300 tysięcy. Długa obecność na rynku i otwarty kod źródłowy sprawiają, że wokół Presty utworzyła się liczna grupa fanów tworzących społeczność PrestaShop. Dzięki temu istnieje blog PrestaShop, również w polskiej wersji językowej.
Handel internetowy nieustannie rozwija się i przejmuje coraz większą część rynku. Jego szacunkowy roczny wzrost do 2026 to średnio 12% (źródło: PwC). PrestaShop znajduje się obecnie na drugim miejscu w rankingu popularności dla platform e-commerce. Przy takim tempie rozwoju rynku eCommerce liczba użytkowników platformy będzie tylko wzrastać.
Rozwiązanie PrestaShop przeznaczone jest do sprzedaży internetowej. Pomimo tego, że nie jest systemem najbardziej znanym, używają go marki, które mogą pochwalić się dużym ruchem na swoich witrynach w skali świata.
Z Presty korzysta wiele większych i średnich graczy, ponieważ jest dużo bardziej wydajna niż niektóre inne rozwiązania tego typu. Jej płatne funkcjonalności wymagają jednak inwestycji, co sprawia, że jest mniej atrakcyjna dla małych firm.
Branże, które używają platformy PrestaShop do sprzedaży, są bardzo różnorodne. Przedstawiamy przykłady, które z pewnością Cię zainspirują. Oto zestawienie znanych stron w Polsce i na świecie, gdzie Presta znalazła swoje zastosowanie.
Presta z racji tego, że jest dedykowanym rozwiązaniem do sprzedaży online, nie wymaga skomplikowanej konfiguracji, lubiana jest przez osoby rozpoczynające handel internetowy. Tym, co wyróżnia ten CMS, jest intuicyjność. Jego prostota wynika z blokowej budowy skryptu, która zapewnia łatwe zarządzanie. Dzięki niemu osoby bez doświadczenia mogą otworzyć i prowadzić swój własny sklep.
CMS PrestaShop jest rozwiązaniem darmowym. Istnieje jednak wiele płatnych wtyczek, których funkcjonalności mogą okazać się kluczowe, kiedy będziesz chciał rozbudować swój sklep. Moduły zapewniające połączenie z Allegro lub nawet bardziej złożone działania SEO wymagają zakupu.
Również szablony istnieją w dwóch formach – płatnej i bezpłatnej. Dzięki nim będziesz mógł w łatwy sposób założyć i rozwijać estetyczny, a zarazem funkcjonalny sklep internetowy.
Dodatkowo twórcy Presty nie oferują rozwiązań hostingowych. Po Twojej stronie jest wybór hostingodawcy i domeny, a co za tym idzie opłacenia tych usług. Koszty planów różnych dostawców mogą wahać się od kilkunastu do nawet kilkuset złotych.
SEO (ang. Search Engine Optimization) to złożony proces, który jest nieodzownym elementem marketingu każdego efektywnego sklepu internetowego PrestaShop. Obejmuje on działania:
W optymalizacji Twojej witryny PrestaShop głównym celem jest pojawienie się jej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Są to tak zwane organiczne wyniki, które znajdują się zaraz pod tymi płatnymi.
Żeby to osiągnąć, należy wdrożyć działania ułatwiające robotom indeksowanie, czyli sczytywanie informacji w celu dodania stron do bazy wyszukiwarki. Dzięki temu będą wiedziały, na jakie frazy wyświetlać daną witrynę, aby była ona właściwą odpowiedzią na zapytanie użytkownika. Skrót SEO odnosi się właśnie do procesu optymalizacji strony pod kątem wymagań, jakie stawia przed nią na przykład Google.
SEO dla biznesu, który wykorzystuje PrestaShop, jest niezbędnym elementem do osiągnięcia sukcesu. PrestaShop posiada wysokiej jakości wbudowane rozwiązania mające na celu zapewnić jakościowe pozycjonowanie sklepów internetowych. Jednak bywają przypadki, kiedy pomocne okażą się również płatne moduły.
PrestaShop określana jest mianem SEO friendly, ponieważ posiada funkcje, które pomogą w optymalizacji zaraz po zainstalowaniu. Dodatkowe moduły wspierające pozycjonowanie sprawiają, że bez większych problemów osiągniesz na niej bardzo wysokie stanowiska w rankingu Google. Nic jednak nie dzieje się samo, dlatego i ten proces wymaga pracy i wkładu siły. Rozwiązania SEO i inne zalety, które oferuje to oprogramowanie, to między innymi:
43% całego ruchu w branży eCommerce pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania (źródło: Kinsta). Pozycjonowanie PrestaShop jest więc kluczowym elementem marketingu online. Korzyści, jakie daje optymalizacja SEO PrestaShop, są ogromne i mają bezpośredni wpływ na wyniki Twojego sklepu online.
Najważniejsze z nich to:
Około 70-80% użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google pomija płatne wyniki na szczycie strony (źródło: SMA Marketing). Zdecydowana większość kieruje się od razu do wyników organicznych, które są ściśle związane z pozycjonowaniem.
Kampanie reklamowe Google Ads (dawniej AdWords) pozwalają na szybkie znalezienie się w czołówce, a co za tym idzie na niemal natychmiastowe rezultaty. Nie wymagają działań w optymalizacji strony. Pozycjonowanie jednak w teorii nic nie kosztuje i po czasie skutkuje większą skutecznością i dużo większym ruchem niż reklamy.
Optymalizacja PrestaShop pod kątem wyszukiwarek internetowych jest na dłuższą metę bardziej opłacalna niż samo inwestowanie w reklamy. Wyniki sponsorowane mogą być jednak bardzo przydatnym elementem marketingu internetowego, doskonale uzupełniającym proces pozycjonowania.
Ze statystyk CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnika klikalności, zebranych przez Advanced Web Ranking wynika, że pierwsza pozycja w wynikach organicznych Google przyciąga około 40% wszystkich odwiedzin. Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na rynku, która przyciąga ogromny ruch.
Jeżeli chcesz osiągnąć sukces i ściągnąć jak największą liczbę potencjalnych klientów na Twoją stronę, powinno Ci zależeć, aby znaleźć się jak najwyżej w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli na stronie wyników wyszukiwania Google.
Wykorzystanie pełnego potencjału, jaki daje Ci CMS PrestaShop, umożliwiają wtyczki dostępne na stronie PrestaShop Addons. Moduły wykupuje się na rok w formie subskrypcji, która odnowi się automatycznie, jeżeli nie będzie anulowana na Twoim koncie. Warto zaznaczyć, że cena za kolejne lata używania wtyczek jest dużo mniejsza.
Poniżej przedstawimy listę najprzydatniejszych wtyczek z perspektywy PrestaShop SEO. W ofercie twórców oprogramowania dostępne są również pakiety rozszerzeń, dzięki którym można zaoszczędzić. Istnieją zestawy dedykowane specjalnie dla działań pozycjonerskich na PrestaShop.
SEO Expert PrestaShop – moduł SEO PrestaShop, który pomaga w poprawieniu widoczności witryny Twojego sklepu. Do jego funkcji należy zautomatyzowane tworzenie skonfigurowanych znaczników TITLE, meta DESCRIPTION czy słów kluczowych. Może również zmienić URL produktu w celu jego uproszczenia. Nie usuwa numeru ID z linków.
URL Cleaner – SEO Performance – moduł posiada wiele ułatwień przy tworzeniu przyjaznych adresów URL. Automatycznie informuje po powstaniu duplikatu adresu, obsługuje adresy kończące się "/" i "html", zapisuje kopię adresów, ułatwiając ich przywrócenie w razie błędu, tworzy przekierowanie 301 (stałe przekierowanie) dla linków. Daje możliwość usunięcia numeru ID z URL.
SEO Image – wtyczka, która pozwala na automatyczne tworzenie atrybutów ALT, które są opisami alternatywnymi grafik. Moduł ten według szablonów generuje unikatowe znaczniki. Mogą zawierać takie elementy jak nazwy produktów czy nazwy kategorii.
Generator mapy witryny dla SEO (XML i HTML) – moduł stworzy dla Ciebie mapę witryny xml według Twojej konfiguracji. Dzięki niej roboty poznają strukturę Twojego sklepu. Wtyczka umożliwia zmianę języka mapy, dołączenie do niej odnośników do grafik, generowanie mapy kategorii, produktów i podstron, personalizację sposobu wyświetlania mapy.
SEO Internal Linking – dodatek pomaga w tworzeniu odnośników w opisie, w treści stron CMS i w module edycji strony głównej. Ma opcję dodania do linków atrybutu TITLE. Dodatkowo umożliwia linkowanie między nagłówkami oraz daje możliwość automatyzacji tworzenia i aktualizacji linków.
Prestablog: a professional blog for your shop – prowadzenie bloga należy do jednej z form content marketingu. Dzięki temu modułowi możesz dodać blog do swojej witryny. Zawiera on opcje konfiguracji, takie jak zmiana designu bloga. Pozwala na edycję treści przy użyciu WYSIWYG, dodawanie tytułów i mediów.
PrestaShop oferuje różne paczki modułów, podzielone na określone grupy tematyczne. Są one podzielone na różne poziomy, co przekłada się na ilość narzędzi dostępnych w pakiecie. Dla SEO Presty stworzone są trzy zestawy.
Optymalizacja PrestaShop powinna zacząć się już na samym początku istnienia Twojego sklepu internetowego. Jeżeli działa on od dłuższego czasu, upewnij się, że oprogramowanie jest zaktualizowane do najnowszej wersji. Pomocne w rozpoczęciu pozycjonowania sklepu PrestaShop będzie określenie obszarów, które wymagają rozwoju. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia do audytów lub pomoc specjalistów z agencji SEO.
W tej części przeprowadzimy Cię przez pierwsze etapy tworzenia i optymalizacji Twojej witryny internetowej na silniku PrestaShop. Wybory, których dokonasz na starcie Twojej witryny, wpłyną na przyszłe możliwości związane z jej rozwojem i pozycjonowaniem.
Optymalizacja SEO PrestaShop powinna być włączona w planowanie sklepu online. Jeżeli jednak nie miało to miejsca, sprawdź, czy nie został pominięty ważny aspekt wpływający na jej widoczność.
Aby sklep internetowy oparty o silnik PrestaShop mógł funkcjonować online, w pierwszej kolejności należy zainstalować go na wybranym przez siebie fizycznym serwerze sieciowym. Jeżeli takowy posiadasz i będzie on na tyle wydajny, aby poradzić sobie z obsługą sklepu, możesz wykorzystać go do tego celu.
Jednak w większości przypadków użytkownicy, którzy zaczynają swoją przygodę z handlem w Internecie, nie dysponują takimi rozwiązaniami lub szerszą wiedzą na ten temat. Dlatego ważnym krokiem jest wybór właściwego hostingodawcy. Hosting to usługa sprzedająca część miejsca na serwerze dzielonym z innymi klientami.
W sieci dostępnych jest wiele ofert związanych z hostingiem sklepów internetowych. Ich ceny są różne w zależności od planu i oferowanych rozwiązań.
Dobry hostingodawca powinien spełniać następujące podstawowe kryteria związane z pozycjonowaniem PrestaShop:
Domena to adres URL, dzięki któremu można przejść do Twojej witryny. Obecność frazy kluczowej nie ma obecnie znaczenia dla SEO, dlatego rozwijać widoczność można na każdej witrynie. Dany adres musi być oryginalny, można go wykupić, korzystając z ofert wielu pośredników.
Ceny zazwyczaj dotyczą jednego roku i są rzędu kilkunastu albo kilkudziesięciu złotych. Jeżeli chcesz mieć pewność, że nikt nie zajmie Twojej domeny przez dłuższy okres, wykup ją na większą liczbę lat. Nazwa domeny jest nieodzownym elementem marki Twojego sklepu na PrestaShop. Dzięki zapadającej w pamięć nazwie, użytkownicy łatwiej do Ciebie dotrą.
Oto kilka porad, które pozwolą Ci stworzyć dobry adres dla witryny PrestaShop.
PrestaShop jest oprogramowaniem, które wymaga od jego użytkowników samodzielnej instalacji. W tym przypadku możesz skorzystać z pomocy informatyka/webmastera, jeżeli czujesz, że to zadanie może być dla Ciebie zbyt trudne. Jeżeli jednak posiadasz podstawową wiedzę i umiejętności technologiczne, wykonanie tej czynności nie powinno sprawić Ci problemu.
W zależności od tego, na jakie rozwiązanie serwerowe czy hostowe zdecydowałeś się wcześniej, proces ten może wyglądać różnie. Poniżej przedstawiamy główne kroki wykonywane podczas instalacji PrestaShop.
Więcej o instalacji PrestaShop znajdziesz na stronie internetowej twórców.
Instalacja szablonu wygląda następująco.
Odpowiednie moduły mogą znacznie usprawnić Twoją pracę nad optymalizacją PrestaShop. Posiadają możliwości poszerzające zakres optymalizacji, jaki jesteś w stanie wykonać bez ingerencji w kod. Możesz skorzystać z naszej listy wtyczek dla Presta Shop SEO lub samodzielnie przeszukać oficjalny sklep.
Moduły możesz zainstalować na dwa sposoby – ręcznie i z katalogu dodatków PrestaShop.
Dużą zaletą programu PrestaShop jest jego ciągłe rozwijanie przez twórców. Dzięki temu, że są oni otwarci na potrzeby użytkowników, wdrażają przydatne rozwiązania. Aktualizując skrypt PrestaShop, poprawiasz bezpieczeństwo strony i unikniesz błędów, które zostały poprawione w danej wersji. W tym zadaniu pomoże darmowy moduł 1-Click upgrade, przy pomocy którego dokonasz samodzielnej aktualizacji swojego sklepu online.
Pamiętaj, żeby aktualizacji nie wykonywać bezpośrednio na funkcjonującym sklepie. Zacznij od środowiska testowego. Dzięki temu w razie błędów Twój sklep zachowa ciągłość pracy.
Przed aktualizacją całej Presty sprawdź, czy wtyczka do tego przeznaczona jest w najnowszej wersji.
Jak zaktualizować PrestaShop?
Jeżeli chcesz przetestować SEO Twojego sklepu PestaShop, dobrym pomysłem jest wykonanie audytu strony. Jest to niezależna, szczegółowa analiza elementów serwisu. Pokazuje mocne i słabe strony z punktu widzenia pozycjonowania. Audyt SEO powinien być wykonywany okresowo w celu zapewnienia stabilnego wzrostu wyników sklepu. Wzbogaci on Twoją strategię marketingową.
Na rynku są dostępne narzędzia i programy, które pomogą Ci w wykonaniu takiego audytu. Poniżej przedstawiamy listę kilku z nich.
W dużej mierze narzędzia te są płatne, a żeby korzystać z nich w wydajny sposób, trzeba posiadać doświadczenie i wiedzę. Jeżeli chcesz otrzymać rozbudowane raporty z dodatkową analizą obszarów wymagających poprawy, zdaj się na specjalistów agencji SEMPIRE. Nasze wieloletnie doświadczenie z pozycjonowania PrestaShop sprawia, że z pewnością Ci pomożemy.
SEO PrestaShop ma duży potencjał, ponieważ oprogramowanie jest domyślnie wyposażone w pomocne funkcjonalności, które ułatwią ten proces. Wbudowane rozwiązania i dodatkowe moduły poprawnie wykorzystane, przyniosą efekty i zwiększą ruch na stronie Twojego sklepu. Zadanie to nie należy jednak do najłatwiejszych.
Optymalizacja Presty odnosi się do treści umieszczonej w Twoim sklepie i do optymalizacji technicznej, czyli konfiguracji sklepu. Dzięki temu poradnikowi PrestaShop poznasz proces zwiększania widoczności krok po kroku.
Słowa kluczowe (ang. keywords) są swego rodzaju stelażem, na którym opiera się tematyczność Twojego sklepu internetowego. Pozwalają klientom dotrzeć na Twoją stronę po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę Google. Słowa kluczowe są bazą, którą wykorzystuje się w nagłówkach i treści strony, opisach i tytułach. Analiza słów kluczowych wykonana odpowiednio wcześnie jest więc podstawą dobrego wdrożenia SEO.
Frazy kluczowe dzielą się na dwie podstawowe grupy.
Na rynku obecnych jest wiele narzędzi do researchu słów kluczowych. Kilka z nich przedstawiamy poniżej.
Inną kategorią słów kluczowych są frazy LSI (ang. Latent Semantic Indexing), które nawiązują do słów kluczowych znaczeniowo. Nadają kontekst treści, którą tworzysz. Dzięki temu, że takie frazy pojawiają się na Twojej witrynie PrestaShop, roboty Googla, które skanują stronę, łatwiej mogą zrozumieć, o czym piszesz. Porównują one strony o tym samym temacie i wyłapują wspólne zwroty LSI. Znajdziesz je na przykład w SERP-ach – na dole, w sekcji „Podobne wyszukiwania”.
Znacznik TITLE to po prostu tytuł danej strony. Należy pamiętać, że nie jest tym samym co jej nagłówek. Klient widzi tag na pasku zakładek w swojej przeglądarce – pojawia się jako nazwa karty i w postach na mediach społecznościowych. Jednak najważniejszym miejscem z perspektywy SEO PrestaShop jest strona wyników wyszukiwania. Po kliknięciu TITLE użytkownik przechodzi do Twojej strony.
Wszystkie podstrony Twojego sklepu PrestaShop powinny mieć ustawiony unikatowy TITLE. Tworząc treść znacznika, kieruj się poniższymi wytycznymi.
Meta DESCRIPTION jest opisem wyświetlanym zaraz pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. Pomimo tego, że frazy kluczowe w nim zawarte nie wpływają na pozycjonowanie z perspektywy Google, to warto je umieścić dla użytkowników. Słowa wpisane w wyszukiwarce zostają pogrubione w meta opisie, dlatego klienci zwrócą na nie uwagę.
W utworzeniu meta znaczników może pomóc Ci moduł SEO Expert PrestaShop, który automatycznie generuje znaczniki TITLE, meta descripription i słowa kluczowe meta dla produktów. Jego działanie w przypadku dużego sklepu będzie bardzo pomocne. Aby wygenerować meta dane, wykonaj poniższe kroki.
Bardzo ważne jest, aby Twoja strona główna posiadała prawidłowo skonfigurowane znaczniki title i meta description. Domyślnym opisem strony jest „Shop powered by PrestaShop” co w żadnym stopniu nie wygląda profesjonalnie w wynikach wyszukiwania.
Nagłówki w SEO PrestaShop to inaczej tagi używane do nadawania hierarchii treści na stronie. Stosuje się je w sekcji body w postaci znaczników od h1 do h6. Występowanie nagłówków H1-H6 w strukturze Twojego sklepu wpływa na pozycjonowanie PrestaShop i jest weryfikowane przez roboty Google.
Dzięki nagłówkom użytkownik łatwiej zorientuje się w strukturze tekstów na stronie sklepu. Są one również przydatne dla botów, które dzięki nim mogą lepiej zrozumieć, o czym jest dana strona. Dlatego dobrze jest umieszczać w nagłówkach słowa kluczowe. Aby poprawnie tworzyć strukturę treści, pamiętaj o najlepszych praktykach.
PrestaShop w zależności od konfiguracji szablonu automatycznie ustawia hierarchię nagłówków dla nazw kategorii i produktów. Należy jednak pamiętać o niej, tworząc opisy i wpisy blogowe.
Certyfikat SSL jest bardzo ważnym elementem, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo Twojego sklepu i klientów. Dzięki niemu połączenie z Twoim sklepem www będzie szyfrowane protokołem HTTPS. PrestaShop daje możliwość włączenia go bez instalacji dodatkowych modułów, z poziomu panelu administratora. Wcześniej certyfikat należy wykupić u Twojego hostingodawcy, jeżeli nie ma go w pakiecie.
Szyfrowanie jest bardzo istotne, kiedy stawką są dane osobowe użytkowników Twojej Witryny PrestaShop. Certyfikat SSL wpływa również na większe zaufanie. Google stawia bezpieczeństwo swoich użytkowników na pierwszym miejscu, dlatego niebezpieczne witryny są niżej w wynikach wyszukiwania, a czasem wcale się na nich nie znajdują.
PrestaShop daje możliwość włączenia certyfikatu:
Aby to zrobić, wykonaj poniższe kroki.
Google Analytics (GA) jest bardzo popularnym, darmowym narzędziem, wykorzystywanym do gromadzenia statystyk ruchu użytkowników w Twoim sklepie PrestaShop. Dzięki niemu masz możliwość:
Przed skorzystaniem z funkcji Google Analytics musisz założyć konto i połączyć je z Twoim sklepem PrestaShop.
Google Search Console (GSC) to darmowe rozwiązanie stworzone przez Google i umożliwiające wyszukiwarce śledzenie wyników Twojego PrestaShop SEO. Dzięki niemu możesz na przykład sprawdzić, jakie słowa kluczowe sprawdzają się u Ciebie, przyciągając największy ruch. Możesz też z poziomu GSC prosić o szybszą indeksację nowych stron, wykluczyć duplikaty i znaleźć błędy w odpowiedzi serwera. GSC skonfigurujesz w sposób opisany poniżej.
Mapa strony .xml Twojego sklepu PrestaShop, dodana do konsoli wyszukiwarki Google, pomoże Googlebotowi zaindeksować stronę i zrozumieć jej strukturę. Dzięki darmowej wtyczce Google sitemap to zadanie jest dosyć łatwe.
Prędkość wczytywania strony jest jednym z najważniejszych czynników rankingu w Google. To, jak długo Twoja strona będzie się ładować, ma wymierne rezultaty, jeżeli chodzi o liczbę odrzuceń (ang. bounce rate) po wejściu w jej odnośnik.
Według statystyk liczba odrzuceń rośnie o 32%, kiedy długość ładowania sklepu wzrasta z 1 do 3 sekund. Aby sprawdzić performance Twojej strony, skorzystaj z darmowego narzędzia PageSpeed Insights.
Oto kilka porad, które mogą pomóc w optymalizacji szybkości Twojego sklepu PrestaShop.
Architektura strony PrestaShop jest ważna w budowaniu pozytywnych wrażeń użytkownika. Przekłada się na konwersje i ilość czasu, jaką użytkownicy spędzają na Twojej stronie. Opierając się na znanych powszechnie rozwiązaniach, sprawisz, że poruszanie się po Twoim sklepie PrestaShop będzie łatwe i intuicyjne. Google mierzy, jak długo użytkownicy po wejściu z wyszukiwarki znajdują się na Twojej stronie.
Kiedy użytkownicy otwierają witrynę, w której architekturze nie mogą się odnaleźć, współczynnik odrzuceń wzrasta, a czas spędzony na Twojej stronie PrestaShop spada. Obniża to Twoją widoczność. Tę statystykę możesz podejrzeć w Google Analytics.
Odpowiednia struktura umożliwia klientom nawigowanie, a robotom lepsze indeksowanie. Pamiętaj, aby na Twojej stronie nie zabrakło istotnych elementów architektury z właściwymi słowami kluczowymi. Poszczególne, najważniejsze elementy z perspektywy planowania treści, przedstawiamy poniżej.
Najlepsze praktyki w planowaniu struktury Twojego sklepu opartego na PrestaShop pomogą Ci przygotować idealny model witryny.
Elementy nawigacji mogą przybierać przeróżną formę w Twoim sklepie PrestaShop. Od klikalnego logotypu, który przenosi do strony głównej, do nawigacji okruszkowej, znajdującej się na górze strony. Dzięki nim użytkownicy wiedzą, gdzie dokładnie się znajdują i gdzie mogą przejść. Intuicyjne drzewko kategorii i minimalistyczne menu to obszary, na których należy wyjątkowo skupić się podczas SEO PrestaShop.
Najlepsze praktyki związane z budowaniem nawigacji strony pomogą Ci również w osiągnięciu większego zaangażowania klientów i poprawią współczynnik konwersji.
W sklepie internetowym nazwy elementów nawigacji, takie jak kategorie, są niezwykle istotne. Z jednej strony powinny one odpowiadać potrzebom klientów, a więc być wyszukiwanymi frazami kluczowymi. Z drugiej powinny jednocześnie być unikatowe w obrębie jednej witryny.
PrestaShop domyślnie w widoku listy produktów stosuje ograniczenie widoczności znaków. Nazwy skracane są do długości około 35-40 symboli. Zbyt długie tytuły kończą się trzema kropkami. W zależności od tego, jak wyglądają nazwy artykułów sprzedawanych w Twoim sklepie PrestaShop, problem ten może być mniej lub bardziej dotkliwy.
Z perspektywy użytkownika ma to znaczenie, jeżeli wiele przedmiotów na Twojej witrynie używa tych samych obrazów, a końcówki nazw zawierają ważne informacje. Z punktu widzenia pozycjonowania jest to problem, ponieważ skrócone nazwy są odnośnikami do produktów.
Aby zmienić domyślną długość, musisz mieć dostęp do plików PrestaShop. W tym zadaniu może Ci pomóc informatyk lub administrator strony.
Przyjazne adresy URL dla PrestaShop to takie, które:
To, w jaki sposób są skonfigurowane linki w Twoim sklepie PrestaShop, ma znaczenie nie tylko dla robotów, ale i dla użytkowników. Wyobraź sobie sytuację, w której ktoś wysyła Ci w wiadomości długi link z niezrozumiałymi znakami. Wzbudza to Twoje podejrzenia, prawda?
Na dodatek linki powinny mówić klientom, gdzie się znajdują, a więc powinny zawierać nazwę strony albo odwoływać się do jej tematu. W panelu administratora PrestaShop przyjazne adresy URL ustawisz, wykonując poniższe kroki.
W celu automatycznego uproszczenia linków i usunięcia numeru ID z linków możesz skorzystać z modułu URL Cleaner.
Przekierowanie 301 wykorzystasz wtedy, kiedy trwale przeniesiesz stronę pod inny adres. Jest też przydatne, kiedy usuniesz produkt z Twojego sklepu PrestaShop. Dzięki odpowiednim przekierowaniom unikniesz pojawianiu się błędu 404.
301 to również sygnał dla robotów Google, aby szukały strony pod innym adresem, co uchroni Cię przed oceną treści jako duplikat. Przekierowania stosuje się również w przypadku wielu wersji jednego URL, takich jak adres z www lub bez www. W PrestaShop przekierowania wdrożysz na wiele sposobów. Pierwszy z nich to edycja pliku .htaccess.
Do wdrożenia przekierowań możesz wykorzystać też płatny moduł, na przykład URL Cleaner.
Podstrony, takie jak "polityka prywatności", są gorzej oceniane przez roboty sieciowe Google. Treści na nich zawarte często są powielane między różnymi serwisami (ang. external duplicate content), ponieważ mają podobną strukturę. Również strony płatności, formularze czy koszyk będą gorzej oceniane przez Google.
Żeby uchronić się przed negatywnym wpływem powielanej treści na pozycjonowanie, wyklucz powyższe strony z indeksowania. PrestaShop daje możliwość usunięcia strony z poziomu panelu administratora.
Błąd 404 page not found na PrestaShop oznacza, że wyszukiwarka nie może otworzyć danej lokalizacji i wyświetlić treści. Z punktu widzenia pozycjonowania duża ilość błędów tego typu może mieć negatywny wpływ na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Również kiedy Google nie może znaleźć istotnej strony dla SEO PrestaShop, odciśnie się to na Twoich rezultatach. Błędy 404 możesz monitorować dzięki Google Search Console.
Kanoniczny adres URL to taki, który najlepiej reprezentuje grupę duplikatów strony. Znacznik prowadzi roboty do podstrony, która ma być zaindeksowana spośród zbioru takich samych. Dzięki temu nie będziesz posądzony o powielanie treści w obrębie swojej witryny i nie uzyskasz niższej oceny przez Google.
Linki kanoniczne ustawia się przez wdrożenie znacznika rel="canonical" w kodzie. Od wersji PrestaShop 1.7 to rozwiązanie jest automatycznie zaimplementowane. Możesz je skonfigurować w panelu administratora sklepu.
Jeżeli korzystasz ze starszej wersji PrestaShop możesz użyć funkcjonalności płatnego modułu Canonical SEO URLs + Google Hreflang Pro.
Plik robots.txt jest informacją dla robotów indeksujących Twój sklep PrestaShop, do jakich podstron mają dostęp. Tak jak .htaccess, powinien on znajdować się wyłącznie w katalogu głównym Presty na serwerze. Możesz go wygenerować w panelu administratora.
Plik będzie dostępny pod zmodyfikowanym adresem twoja-domena.pl/robots.txt. Możesz go edytować w katalogu na serwerze. Poniżej przedstawiamy elementy, które się w nim znajdują.
Istnieją trzy podstawowe polecenia w celu zarządzania indeksacją stron PrestaShop.
Przykładowa zawartość pliku robots.txt w Preście:
Zakazanie indeksowania jednego folderu z zawartością:
User-agent: *
Disallow: /folder/
Więcej na temat tworzenia pliku robots.txt znajdziesz na stronie Centrum wyszukiwarki Google.
Atrakcyjna treść to taka, która przyciągnie Twoich odbiorców na podstawie trafnie dobranych słów kluczowych i pytań, które wpisują w okno wyszukiwarki. Dzięki temu, że informacje zawarte na Twoim sklepie PrestaShop będą miały wysoką wartość, klienci łatwiej podejmą decyzję o zakupie Twoich produktów.
Merytoryczne treści budują większe zaufanie do marki, przyspieszają proces zakupu i zwiększają konwersję. Kiedy tworzysz wyczerpujące teksty, kompleksowo przedstawiające produkty lub kategorie w Twoim sklepie, użytkownicy to docenią.
Niepowtarzalność informacji na stronie jest dużą wartością dla czytelnika i poprawia SEO PrestaShop. Unikatowość tekstów na Twojej stronie PrestaShop poddawana jest ocenie z dwóch perspektyw. Unikaj:
Opisy produktów i kategorii mają duże znaczenie w sklepie internetowym. Żeby klient miał pewność, że chce zakupić dany artykuł, potrzebuje informacji, które pomogą mu w podjęciu decyzji. Opisy mają duże znaczenie w przypadku pozycjonowania danych podstron PrestaShop, ponieważ zawierają frazy wyszukiwane przez potencjalnych kupujących.
Brak treści na stronach z listingami negatywnie wpływa na ilość wejść z organicznych wyników wyszukiwania. Aby stworzyć najlepsze opisy kategorii i podkategorii kieruj się poniższymi zaleceniami.
Opis produktu ma bardzo konkretne zadanie – przekazuje użytkownikom najważniejsze informacje i sprzedaje im produkt. Jest to kluczowe zadanie w każdym sklepie PrestaShop. Żeby ten element karty produktowej był skuteczny, musi być prawidłowo zoptymalizowany. Pomogą Ci w tym najważniejsze wytyczne.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź, jak powinna wyglądać idealna karta produktu.
Od aktualizacji w 2014 roku wyszukiwarka Google zwraca uwagę na dane strukturalne (ang. rich snippets). Dane strukturalne schema.org, inaczej elementy rozszerzone, umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji na stronie wyników wyszukiwania. Mogą być to na przykład oceny danego produktu lub jego specyfikacja.
Dane strukturalne są obecnie w większości popularnych szablonów sklepów PrestaShop. Aby przetestować, czy Twój sklep PrestaShop obsługuje dane strukturalne, skorzystaj z narzędzia Google Rich Results Tool i wykonaj test.
Jeżeli Twój szablon nie obsługuje danych tego typu, możesz skorzystać z płatnej wtyczki SEO Structured Data Schema Markup & Rich Snippet.
Prowadzenie bloga jest bardzo cennym elementem content marketingu, który ma ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu Presta. Blog pozwoli Ci na tworzenie eksperckich artykułów i poradników, pisanie recenzji i odpowiadanie na pytania klientów.
Dzięki blogowi przyciągniesz do Twojego sklepu większy ruch i zbudujesz ekspercki wizerunek. Jeżeli Twój szablon sklepu nie posiada takiej funkcjonalności, istnieje wiele modułów do prowadzenia bloga na PrestaShop. Udostępniając treści, kieruj się poniższymi wytycznymi.
Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to połączenia, które prowadzą do innych podstron Twojego sklepu opartego na PrestaShop. Optymalizacja odnośników to bardzo ważny element z perspektywy UX (ang. user experience) i SXO (ang. search experience optimization).
Odnośniki mogą przenosić na przykład z bloga do produktów czy z opisów kategorii do konkretnej karty produktowej. Gwarantuje to łatwiejsze poruszanie się po Twoim sklepie, co jest wysoko oceniane przez roboty oceniające Twoją stronę.
Chcąc najlepiej wykorzystać linkowanie wewnętrzne, przygotuj uprzednio plan i zapoznaj się z poniższymi wytycznymi. Pomogą Ci one przejść przez ten element SEO PrestaShop pomyślnie.
Do tworzenia linków wewnętrznych możesz wykorzystać płatną aplikację SEO Internal Linking PRO. Linki utworzysz również ręcznie, bez pomocy wtyczek.
Obrazy w Twoim sklepie PrestaShop powinny zostać zoptymalizowane, aby miały pozytywny wpływ na pozycjonowanie i wrażenia użytkowników. Wybieraj grafiki w dobrej jakości i o odpowiednim formacie – JPG dla zdjęć z tłem i PNG dla obrazów bez tła.
Wprowadzaj odpowiednie nazwy plików zdjęć, które odnoszą się do tego, co przedstawiają obrazy. Nie używaj w nich znaków specjalnych, dodawaj za to słowa kluczowe. Poszczególne wyrazy oddzielaj myślnikiem, a nie spacją. Wprowadź meta TITLE, który różni się od opisu alternatywnego.
Wielkość grafik ma ścisły związek z szybkością ładowania strony. Zdjęcia powinny być więc skompresowane, aby nie zwiększały czasu ładowania podstron sklepu. Użyjesz do tego darmowych programów do kompresji, takich jak iLoveIMG czy TinyPNG. Jeżeli jednak chcesz zmniejszyć rozmiary grafik, które znajdują się już w witrynie, możesz użyć do tego wtyczki dostępnej na stronie PrestaShop Addons.
Atrybuty ALT zdjęć produktów są tekstową reprezentacją tego, co znajduje się na danej grafice. Z perspektywy SEO PrestaShop powinny się w nich znajdować słowa kluczowe. Są one również konieczne z punktu dostępności Twojego sklepu Prestashop, ponieważ pomagają osobom, które używają czytników ekranu.
Aby dodać opis alternatywny do grafiki produktu wykonaj poniższe kroki.
Responsywny design PrestaShop to inaczej dostosowanie do ekranów różnej wielkości. Chodzi głównie o skalowanie rozmiarów wyświetlanych interfejsów i treści, aby były one czytelne i łatwe w obsłudze na smartphone'ach. Trzeba wziąć również pod uwagę to, że takie technologie steruje się dotykowo, więc wszystkie przyciski powinny być odpowiednio duże, aby bez problemu trafić na nie palcem.
Największa część ruchu z wyszukiwarek internetowych pochodzi od użytkowników mobilnych. Prawie 60% zapytań przez silnik Google to osoby korzystające z urządzeń przenośnych (źródło: SMA Marketing). Właśnie dlatego wprowadzono standard Mobile First. Na jego podstawie ocenia się wydajność stron internetowych i sklepów, to jak szybko się ładują i czy są dostosowane do wersji mobilnej.
Zadbaj o to, aby Twój szablon sklepu odpowiadał właśnie tym standardom. Istnieje wiele modułów do optymalizacji mobilnej PrestaShop, dzięki którym poprawisz wrażenia użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych. Aby zweryfikować, czy strona jest właściwie skonfigurowana, wykorzystaj narzędzie Google Mobile-Friendly Test.
W tej części przedstawimy Ci porady dotyczące bardziej specyficznych działań, które wykorzystasz, optymalizując sklep na oprogramowaniu PrestaShop. Takie zagadnienia jak lokalne SEO PrestaShop nie zawsze będą koniecznie, na przykład jeżeli Twój biznes funkcjonuje tylko przez Internet. Zastanów się, jakie z tych strategii będą dla Ciebie przydatne.
Linkowanie zewnętrzne (ang. external linking) zwane też linkami przychodzącymi polega na pozyskiwaniu odnośników do Twojego sklepu na oprogramowaniu PrestaShop z innych, zewnętrznych źródeł.
Ważne jest, aby skupić się na wartościowych linkach. Pochodzą one ze stron z dużą renomą, czyli istniejących od dłuższego czasu i przyciągających duży ruch. Kiedy strona z wyższą renomą doda odnośnik do Twojej, przekaże część tej wartości na Twoją witrynę. Jeżeli chcesz pozyskać odnośniki do Twojego sklepu, poniżej przedstawiamy Ci źródła, które warto sprawdzić.
Dane statystyczne pokazują, że 46% wyszukiwań przez silnik Google to zapytania lokalne (źródło: SMA Marketing). Pozycjonowanie w Mapach Google jest więc niezwykle istotne. Jeżeli prowadzisz swój biznes również stacjonarnie, powinieneś zastanowić się nad lokalnym SEO dla Twojego sklepu opartego na oprogramowaniu PrestaShop.
Takie działania pomogą Ci wyświetlić się w wynikach użytkowników, które odnoszą się do danej lokalizacji. Są to na przykład pytania o najbliższe sklepy lub takie z dodanymi nazwami miast, np. „karma dla psów Poznań". Pierwszym krokiem w celu wdrożenia tego typu pozycjonowania będzie założenie konta i potwierdzenie go na platformie Google Moja Firma.
Moduł Google My Business Badge PRO pozwala na połączenie wizytówki biznesu z Twoim sklepem PrestaShop. Pozwoli Ci to na przykład na wyświetlanie recenzji na Twojej stronie.
Jeżeli nie chcesz prowadzić sprzedaży jedynie w Polsce, zastanów się nad przetłumaczeniem Twojej strony PrestaShop na inne języki. Również będzie to przydatne dla klientów, którzy mieszkają w Polsce, ale nie posługują się naszym językiem. Tłumaczenia w panelu administratora PrestaShop dodasz w następujący sposób.
Żeby nie popełnić błędu w optymalizacji strony opartej na systemie PrestaShop, należy być świadomym ograniczeń, które to narzędzie posiada. To francuskie oprogramowanie jest nieustannie rozwijane i możemy liczyć, że niektóre problemy opisane poniżej zostaną kiedyś rozwiązane. Inne natomiast dotyczą modelu biznesowego Presty i po prostu trzeba się do nich dostosować, wybierając to rozwiązanie.
Bez pozycjonowania Twojego sklepu w Internecie nie osiągniesz zadowalających rezultatów sprzedaży. Dlatego decydując się na narzędzie, które umożliwi Ci handel w sieci, zwróć uwagę na jego możliwości w optymalizacji widoczności w wyszukiwarce.
Obecnie w Polsce Prestashop i WooCommerce są jednymi z najczęściej wybieranych platform e-commerce. Nic dziwnego, że osoby prowadzące sprzedaż w Internecie często zastanawiają się nad tym, który z nich jest lepszy. Oba rozwiązania działają na podobnych zasadach, z tym że WooCommerce w przeciwieństwie do PrestaShop, jest jedynie wtyczką w witrynie działającej w oparciu o CMS WordPress.
WordPress z perspektywy łatwości pozycjonowania i wielu darmowych pluginów, które to zadanie mogą ułatwić, jest bardziej przyjazny dla początkujących pozycjonerów. Nie jest natomiast lepszy od Presty pod względem możliwości i efektów SEO.
PrestaShop jest natomiast systemem dedykowanym stricte do sprzedaży – bardziej skalowalnym szczególne w przypadku dużych witryn e-commerce. Dodatkowo posiada na starcie wiele typowo sklepowych przydatnych rozwiązań, takich jak znaczniki rel=”canonical” wdrożone w standardzie SEO PrestaShop 1.7.
W PrestaShop meta description i znacznika TITLE możesz zmodyfikować bez konieczności instalowania dodatkowych modułów, co także jest bardzo istotne z perspektywy SEO.
Pozycjonowanie nie powinno być jedynym czynnikiem, który sprawi, że zdecydujesz się na któreś z wyżej wymienionych rozwiązań.
Na pytanie, ile czasu wymaga proces pozycjonowania PrestaShop, aby przyniósł efekty, trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. SEO PrestaShop to jeden z najlepszych sposobów, żeby pozyskać ruch i potencjalnych klientów, ale niestety potrzebuje on czasu. Jest to działanie długofalowe, które wymaga przygotowania strategii.
Agencja SEO potrzebuje przynajmniej kilku miesięcy, aby móc przedstawić Ci satysfakcjonujące wyniki. Ten czas trzeba poświęcić na skomplikowany proces pozycjonowania, przeprowadzony w najwyższym standardzie. Tylko dzięki temu okaże się skuteczny.
To, jak długo ostatecznie potrwa optymalizacja PrestaShop, zależy od:
Jak widzisz, proces optymalizacji sklepu na systemie PrestaShop jest wymagający. Istnieje wiele obszarów, które powinny być skonfigurowane pod indywidualne wymagania klienta i monitorowane przez dłuższy czas. Tylko systematyczna praca nad zwiększeniem widoczności Twojej witryny PrestaShop przyniesie rezultaty i pozwoli znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Widoczne efekty osiągniesz, współpracując z agencją SEMPIRE. Posiadamy bogate doświadczenie w pozycjonowaniu sklepów opartych na systemie PrestaShop. Wykorzystując naszą specjalistyczną wiedzę, jesteśmy w stanie pomóc Ci znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania.
Jeżeli chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie PrestaShop i osiągnąć najlepsze rezultaty w sprzedaży, skontaktuj się z nami.
Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 251 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!