Pozycjonowanie PrestaShop – SEO optymalizacja sklepu – poradnik krok po kroku

Chcesz pozyskać nowych klientów z Internetu?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej.

Pozycjonowanie PrestaShop – SEO optymalizacja sklepu – poradnik

Bez pozycjonowania Twój sklep PrestaShop nie ma szans na odniesienie sukcesu. Wyszukiwarki internetowe stanowią główne źródło ruchu w globalnym i polskim e-commerce. Większość zapytań wprowadzanych w Google skutkuje otwarciem pierwszych wyników organicznych, czyli bezpłatnych. Optymalizacja PrestaShop jest więc zagadnieniem niezwykle ważnym.

Poniższy poradnik przedstawi Ci kompleksowo temat PrestaShop SEO i przeprowadzi krok po kroku przez proces zwiększania widoczności. Skorzystasz z niego, jeśli:

  • masz sklep na oprogramowaniu PrestaShop i chcesz go pozycjonować,
  • stoisz przed wyborem systemu e-commerce, który będzie najlepszy pod kątem SEO,
  • zastanawiasz się, czy przenieść swój sklep na inną platformę,
  • jesteś osobą rozpoczynającą swoją przygodę z pozycjonowaniem i szukasz informacji na temat SEO Presty.

Po przeczytaniu naszego tekstu na temat optymalizacji sklepu działającego na systemie PrestaShop:

  • poznasz mocne i słabe strony oprogramowania z punktu widzenia pozycjonowania,
  • dowiesz się, jak przeprowadzić konfigurację sklepu w celu poprawy widoczności,
  • otrzymasz szereg narzędzi, które usprawnią proces SEO Presty,
  • poszerzysz swoją wiedzę na temat pozycjonowania,
  • poznasz obszary, w których może pomóc Ci agencja SEMPIRE.

Pozycjonowanie PrestaShop jest zadaniem, które wymaga czasu i fachowej, nieustannie aktualizowanej wiedzy. Jeżeli chcesz mieć pewność otrzymania wymiernych rezultatów, postaw na SEMPIRE. 

Umów się na darmową konsultację z naszym Specjalistą, by zwiększyć swoją widoczność i rozpoznawalność w Internecie!

optymalizacja prestashop seo zdjęcie główne

Rozwiń wszystkie

Co to jest PrestaShop?

PrestaShop jest darmowym oprogramowaniem typu open source, czyli takim, które umożliwia użytkownikom wgląd w kod i jego edycję. Francuski CMS (ang. Content Management System), czyli system do zarządzania treścią, jest obecny na rynku od 2007 roku. Umożliwi Ci stworzenie sklepu internetowego od zera w łatwy sposób, dzięki wykorzystaniu gotowych bloków.

/pozycjonowanie prestashop logo
Logo PrestaShop
Źródło: PrestaShop

Zalety CMS PrestaShop

Presta to rozwiązanie, które do podstawowego użytku nie wymaga dużej znajomości języków programowania. Dzięki konfiguracji strony w panelu administratora i instalowaniu gotowych wtyczek, możesz spersonalizować swój sklep www.

Ponad 4 tysiące dodatkowych modułów i wtyczek do PrestaShop sprawia, że sklep można rozwijać w zależności od potrzeb. Na oficjalnej stronie dodatków do Presty (PrestaShop Addons) znajdziesz wiele rozwiązań w formie płatnej i bezpłatnej. Platforma często umożliwia przetestowanie modułów poprzez live demo na stronie.

Przez to, że CMS ten jest otwartym oprogramowaniem, istnieje również wiele rozszerzeń udostępnianych poza oficjalną stroną. Instalując je, należy jednak zachować szczególną ostrożność. Jeżeli chcesz przetestować działanie PrestaShop, odwiedź stronę z wersją demonstracyjną. Jest ona dostępna przez przeglądarkę i nie wymaga instalacji ani zakładania konta.

Presta posiada wiele zalet, najważniejsze wymieniliśmy poniżej.

  • Określana mianem platformy SEO Friendly – jest dostosowana do zmian SEO. 
  • Jest cały czas rozwijana i udoskonalana.
  • Posiada wiele wtyczek i grupę oddanych fanów.
  • Ma przyjazny interfejs.
  • Cechują ją wysokie możliwości skalowania, można jej używać przy dużych sklepach.
  • Możliwość konfiguracji, jaką daje PrestaShop, sprawia, że jeżeli znasz kod PHP, możesz zmieniać swoją witrynę dowolnie.

Popularność PrestaShop

PrestaShop jest najpopularniejsza w Europie. Na świecie liczba sklepów opartych na oprogramowaniu PrestaShop sięga 300 tysięcy. Długa obecność na rynku i otwarty kod źródłowy sprawiają, że wokół Presty utworzyła się liczna grupa fanów tworzących społeczność PrestaShop. Dzięki temu istnieje blog PrestaShop, również w polskiej wersji językowej.

optymalizacja prestashop na świecie
Liczba stron PrestaShop w zależności od kraju
Źródło: SimilarTech 

Handel internetowy nieustannie rozwija się i przejmuje coraz większą część rynku. Jego szacunkowy roczny wzrost do 2026 to średnio 12% (źródło: PwC). PrestaShop znajduje się obecnie na drugim miejscu w rankingu popularności dla platform e-commerce. Przy takim tempie rozwoju rynku eCommerce liczba użytkowników platformy będzie tylko wzrastać.

optymalizacja prestashop rozkład cms na rynku w Polsce
Procentowy rozkład popularności wśród platform e-commerce w Polsce 
Źródło: BuiltWith

Dla kogo jest PrestaShop?

Rozwiązanie PrestaShop przeznaczone jest do sprzedaży internetowej. Pomimo tego, że nie jest systemem najbardziej znanym, używają go marki, które mogą pochwalić się dużym ruchem na swoich witrynach w skali świata.

pozycjonowanie prestashop wykres popularności
Rozkład popularności względem ruchu na stronach systemów eCommerce
Źródło: W3Techs

Z Presty korzysta wiele większych i średnich graczy, ponieważ jest dużo bardziej wydajna niż niektóre inne rozwiązania tego typu. Jej płatne funkcjonalności wymagają jednak inwestycji, co sprawia, że jest mniej atrakcyjna dla małych firm.

Branże, które używają platformy PrestaShop do sprzedaży, są bardzo różnorodne. Przedstawiamy przykłady, które z pewnością Cię zainspirują. Oto zestawienie znanych stron w Polsce i na świecie, gdzie Presta znalazła swoje zastosowanie.

  • Moda – częstym zastosowaniem PrestaShop jest sprzedaż ubrań i akcesoriów modowych, przykładem z Polski jest popularny sklep Carry.pl lub sklep z kapeluszami i czapkami Sterkowski.
  • Technologia – PrestaShop odnosi sukcesy, sprzedając elektronikę w Polsce i za granicą. Przykładami są portugalski sklep NCR Angola i polski Świat Baterii.
  • E-learning – francuski CMS sprawdza się również przy prowadzeniu platform z kursami, takich jak BlinkLearning.
  • Zabawki i akcesoria – sprzedawcy zabawek i gadżetów również cenią ten system. Przykładem jest japoński sklep z figurkami prowadzący sprzedaż wysyłkową Meccha Japan.
  • Inne – ciekawym przykładem wykorzystania Presty jest polski sklep wędkarski oferujący bogaty wybór wędek i akcesoriów Drapieżnik.

Presta z racji tego, że jest dedykowanym rozwiązaniem do sprzedaży online, nie wymaga skomplikowanej konfiguracji, lubiana jest przez osoby rozpoczynające handel internetowy. Tym, co wyróżnia ten CMS, jest intuicyjność. Jego prostota wynika z blokowej budowy skryptu, która zapewnia łatwe zarządzanie. Dzięki niemu osoby bez doświadczenia mogą otworzyć i prowadzić swój własny sklep.

Ile kosztuje PrestaShop?

CMS PrestaShop jest rozwiązaniem darmowym. Istnieje jednak wiele płatnych wtyczek, których funkcjonalności mogą okazać się kluczowe, kiedy będziesz chciał rozbudować swój sklep. Moduły zapewniające połączenie z Allegro lub nawet bardziej złożone działania SEO wymagają zakupu.

Również szablony istnieją w dwóch formach – płatnej i bezpłatnej. Dzięki nim będziesz mógł w łatwy sposób założyć i rozwijać estetyczny, a zarazem funkcjonalny sklep internetowy. 

Dodatkowo twórcy Presty nie oferują rozwiązań hostingowych. Po Twojej stronie jest wybór hostingodawcy i domeny, a co za tym idzie opłacenia tych usług. Koszty planów różnych dostawców mogą wahać się od kilkunastu do nawet kilkuset złotych.

Co to jest SEO – pozycjonowanie PrestaShop?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to złożony proces, który jest nieodzownym elementem marketingu każdego efektywnego sklepu internetowego PrestaShop. Obejmuje on działania:

  • w obrębie Twojej witryny Presta (ang. SEO on-page / on-site), które wiążą się z optymalizacją szablonu, instalacją modułów, zmianami w kodzie i działaniami w konfiguracji panelu administratora;
  • poza Twoją witryną (ang. SEO off-page / off-site), które polegają na link buildingu (tworzeniu odnośników do Twojego sklepu) i content marketingu.

W optymalizacji Twojej witryny PrestaShop głównym celem jest pojawienie się jej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Są to tak zwane organiczne wyniki, które znajdują się zaraz pod tymi płatnymi.

pozycjonowanie prestashop podział na stronie wyników wyszukiwania reklama a seo
Wyniki organiczne a reklama
Źródło: Google

Żeby to osiągnąć, należy wdrożyć działania ułatwiające robotom indeksowanie, czyli sczytywanie informacji w celu dodania stron do bazy wyszukiwarki. Dzięki temu będą wiedziały, na jakie frazy wyświetlać daną witrynę, aby była ona właściwą odpowiedzią na zapytanie użytkownika. Skrót SEO odnosi się właśnie do procesu optymalizacji strony pod kątem wymagań, jakie stawia przed nią na przykład Google.

SEO dla biznesu, który wykorzystuje PrestaShop, jest niezbędnym elementem do osiągnięcia sukcesu. PrestaShop posiada wysokiej jakości wbudowane rozwiązania mające na celu zapewnić jakościowe pozycjonowanie sklepów internetowych. Jednak bywają przypadki, kiedy pomocne okażą się również płatne moduły.

PrestaShop a SEO — jakie oferuje ułatwienia w zwiększaniu widoczności?

PrestaShop określana jest mianem SEO friendly, ponieważ posiada funkcje, które pomogą w optymalizacji zaraz po zainstalowaniu. Dodatkowe moduły wspierające pozycjonowanie sprawiają, że bez większych problemów osiągniesz na niej bardzo wysokie stanowiska w rankingu Google. Nic jednak nie dzieje się samo, dlatego i ten proces wymaga pracy i wkładu siły. Rozwiązania SEO i inne zalety, które oferuje to oprogramowanie, to między innymi:

  • łatwa integracja z platformami analitycznymi Google Analytics i Google Search Console,
  • ułatwienie edycji znaczników TITLE i meta DESCRIPTION,
  • generowanie plików robots.txt i sitemap, 
  • funkcjonalność do wdrażania przekierowań URL.

Korzyści z pozycjonowania PrestaShop

43% całego ruchu w branży eCommerce pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania (źródło: Kinsta). Pozycjonowanie PrestaShop jest więc kluczowym elementem marketingu online. Korzyści, jakie daje optymalizacja SEO PrestaShop, są ogromne i mają bezpośredni wpływ na wyniki Twojego sklepu online.

Najważniejsze z nich to:

  • Wzrost widoczności – oczywisty, ale też najbardziej pożądany efekt, dzięki któremu Twoja marka i strona będzie bardziej osiągalna z poziomu wyszukiwarki internetowej.
  • Więcej odwiedzin sklepu – im więcej osób odwiedzi Twoją stronę, tym więcej zobaczy produkty, które oferujesz.
  • Wzrost sprzedaży – konwersja, czyli liczba osób, które wchodzą na Twoją stronę i dokonują zakupu, wzrasta wraz z większym ruchem. Odpowiednio wdrożona optymalizacja PrestaShop trafia w oczekiwania użytkowników. Im wyższa jakość wdrożonego SEO, tym większa konwersja. 
  • Kumulujące się, stałe efekty pozycjonowania – efekty SEO wymagają czasu, jednak przynoszą długofalowe korzyści. Dzięki nim następuje nieprzerwany napływ nowych odbiorców, ponieważ codziennie miliony osób korzysta z Google.

Pozycjonowanie PrestaShop vs reklama w Google

Około 70-80% użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google pomija płatne wyniki na szczycie strony (źródło: SMA Marketing). Zdecydowana większość kieruje się od razu do wyników organicznych, które są ściśle związane z pozycjonowaniem.

Kampanie reklamowe Google Ads (dawniej AdWords) pozwalają na szybkie znalezienie się w czołówce, a co za tym idzie na niemal natychmiastowe rezultaty. Nie wymagają działań w optymalizacji strony. Pozycjonowanie jednak w teorii nic nie kosztuje i po czasie skutkuje większą skutecznością i dużo większym ruchem niż reklamy.

Optymalizacja PrestaShop pod kątem wyszukiwarek internetowych jest na dłuższą metę bardziej opłacalna niż samo inwestowanie w reklamy. Wyniki sponsorowane mogą być jednak bardzo przydatnym elementem marketingu internetowego, doskonale uzupełniającym proces pozycjonowania.

Pozycja w wynikach wyszukiwania a liczba kliknięć – statystyki

Ze statystyk CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnika klikalności, zebranych przez Advanced Web Ranking wynika, że pierwsza pozycja w wynikach organicznych Google przyciąga około 40% wszystkich odwiedzin. Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na rynku, która przyciąga ogromny ruch.

optymalizacja prestashop stosunek odsłon do pozycji na SERP-ie
Stosunek procentowej ilości odsłon strony do pozycji w wyszukiwarce
Źródło: Advanced Web Ranking

Jeżeli chcesz osiągnąć sukces i ściągnąć jak największą liczbę potencjalnych klientów na Twoją stronę, powinno Ci zależeć, aby znaleźć się jak najwyżej w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli na stronie wyników wyszukiwania Google.

Przydatne wtyczki dla pozycjonowania PrestaShop

Wykorzystanie pełnego potencjału, jaki daje Ci CMS PrestaShop, umożliwiają wtyczki dostępne na stronie PrestaShop Addons. Moduły wykupuje się na rok w formie subskrypcji, która odnowi się automatycznie, jeżeli nie będzie anulowana na Twoim koncie. Warto zaznaczyć, że cena za kolejne lata używania wtyczek jest dużo mniejsza.

Poniżej przedstawimy listę najprzydatniejszych wtyczek z perspektywy PrestaShop SEO. W ofercie twórców oprogramowania dostępne są również pakiety rozszerzeń, dzięki którym można zaoszczędzić. Istnieją zestawy dedykowane specjalnie dla działań pozycjonerskich na PrestaShop.

Pojedyncze moduły

SEO Expert PrestaShop – moduł SEO PrestaShop, który pomaga w poprawieniu widoczności witryny Twojego sklepu. Do jego funkcji należy zautomatyzowane tworzenie skonfigurowanych znaczników TITLE, meta DESCRIPTION czy słów kluczowych. Może również zmienić URL produktu w celu jego uproszczenia. Nie usuwa numeru ID z linków.

  • Cena za pierwszy rok: 209,99€
  • Dostępna polska wersja językowa
  • Dołączona dokumentacja
  • Deweloper: PrestaShop
prestashop seo moduł seo expert
Moduł SEO Expert
Źródło: PrestaShop Addons

URL Cleaner – SEO Performance – moduł posiada wiele ułatwień przy tworzeniu przyjaznych adresów URL. Automatycznie informuje po powstaniu duplikatu adresu, obsługuje adresy kończące się "/" i "html", zapisuje kopię adresów, ułatwiając ich przywrócenie w razie błędu, tworzy przekierowanie 301 (stałe przekierowanie) dla linków. Daje możliwość usunięcia numeru ID z URL.

  • Cena za pierwszy rok: 139,99€
  • Dostępna polska wersja językowa
  • Dołączona dokumentacja
  • Deweloper: Malttt
pozycjonowanie prestashop moduł url cleaner
Moduł URL Cleaner
Źródło: PrestaShop Addons

SEO Image – wtyczka, która pozwala na automatyczne tworzenie atrybutów ALT, które są opisami alternatywnymi grafik. Moduł ten według szablonów generuje unikatowe znaczniki. Mogą zawierać takie elementy jak nazwy produktów czy nazwy kategorii.

  • Cena za pierwszy rok: 83,99€
  • Dostępna polska wersja językowa
  • Dołączona dokumentacja
  • Deweloper: PrestaShop
pozycjonowanie prestashop moduł seo image
Moduł SEO Image
Źródło: PrestaShop Addons

Generator mapy witryny dla SEO (XML i HTML) – moduł stworzy dla Ciebie mapę witryny xml według Twojej konfiguracji. Dzięki niej roboty poznają strukturę Twojego sklepu. Wtyczka umożliwia zmianę języka mapy, dołączenie do niej odnośników do grafik, generowanie mapy kategorii, produktów i podstron, personalizację sposobu wyświetlania mapy.

  • Cena za pierwszy rok: 111,99€
  • Dostępna polska wersja językowa
  • Brak dokumentacji
  • Deweloper: PrestaShop
prestashop seo moduł generator mapy
Moduł Generator mapy witryny
Źródło: PrestaShop Addons

SEO Internal Linking – dodatek pomaga w tworzeniu odnośników w opisie, w treści stron CMS i w module edycji strony głównej. Ma opcję dodania do linków atrybutu TITLE. Dodatkowo umożliwia linkowanie między nagłówkami oraz daje możliwość automatyzacji tworzenia i aktualizacji linków.

  • Cena za pierwszy rok: 251,99€
  • Brak polskiej wersji językowej
  • Dołączona dokumentacja
  • Deweloper: Presta-Module
prestashop seo moduł seo internal linking
Moduł SEO Internal Linking PRO
Źródło: PrestaShop Addons

Prestablog: a professional blog for your shop – prowadzenie bloga należy do jednej z form content marketingu. Dzięki temu modułowi możesz dodać blog do swojej witryny. Zawiera on opcje konfiguracji, takie jak zmiana designu bloga. Pozwala na edycję treści przy użyciu WYSIWYG, dodawanie tytułów i mediów.

  • Cena za pierwszy rok: 88,99€
  • Dostępna polska wersja językowa
  • Dołączona dokumentacja
  • Deweloper: Community developer
pozycjonowanie prestashop moduł blog
Moduł Prestablog
Źródło: PrestaShop Addons

Zestawy modułów

PrestaShop oferuje różne paczki modułów, podzielone na określone grupy tematyczne. Są one podzielone na różne poziomy, co przekłada się na ilość narzędzi dostępnych w pakiecie. Dla SEO Presty stworzone są trzy zestawy.

Prestashop — jak zacząć optymalizację SEO?

Optymalizacja PrestaShop powinna zacząć się już na samym początku istnienia Twojego sklepu internetowego. Jeżeli działa on od dłuższego czasu, upewnij się, że oprogramowanie jest zaktualizowane do najnowszej wersji. Pomocne w rozpoczęciu pozycjonowania sklepu PrestaShop będzie określenie obszarów, które wymagają rozwoju. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia do audytów lub pomoc specjalistów z agencji SEO.

W tej części przeprowadzimy Cię przez pierwsze etapy tworzenia i optymalizacji Twojej witryny internetowej na silniku PrestaShop. Wybory, których dokonasz na starcie Twojej witryny, wpłyną na przyszłe możliwości związane z jej rozwojem i pozycjonowaniem.

Optymalizacja SEO PrestaShop powinna być włączona w planowanie sklepu online. Jeżeli jednak nie miało to miejsca, sprawdź, czy nie został pominięty ważny aspekt wpływający na jej widoczność.

Wybierz właściwego hostingodawcę

Aby sklep internetowy oparty o silnik PrestaShop mógł funkcjonować online, w pierwszej kolejności należy zainstalować go na wybranym przez siebie fizycznym serwerze sieciowym. Jeżeli takowy posiadasz i będzie on na tyle wydajny, aby poradzić sobie z obsługą sklepu, możesz wykorzystać go do tego celu.

Jednak w większości przypadków użytkownicy, którzy zaczynają swoją przygodę z handlem w Internecie, nie dysponują takimi rozwiązaniami lub szerszą wiedzą na ten temat. Dlatego ważnym krokiem jest wybór właściwego hostingodawcy. Hosting to usługa sprzedająca część miejsca na serwerze dzielonym z innymi klientami.

W sieci dostępnych jest wiele ofert związanych z hostingiem sklepów internetowych. Ich ceny są różne w zależności od planu i oferowanych rozwiązań.

Dobry hostingodawca powinien spełniać następujące podstawowe kryteria związane z pozycjonowaniem PrestaShop:

  1. Upewnij się, że serwer posiada możliwość zainstalowania certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer) – zabezpieczenia, które umożliwia szyfrowanie przesyłanych w obrębie serwisu danych poprzez protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure). Bezpieczeństwo Twojej witryny jest kluczowym czynnikiem również dla jej skutecznego pozycjonowania.
  2. Sprawdź, czy wybrany przez Ciebie dostawca hostingu oferuje nowoczesne technologie umożliwiające szybką odpowiedź serwerów, a co za tym idzie, zapewni Twojemu sklepowi internetowemu odpowiednią prędkość ładowania nawet przy dużej ilości zamówień. Przykładowe technologie, które mogą pozytywnie wpłynąć na wydajność PrestaShop to m.in. LiteSpeed Cache, REDIS, dyski NVMe, HTTP/3.
  3. Zweryfikuj geolokalizację adresu IP serwera – jest to szczególnie istotne, jeżeli chodzi o SEO lokalne, czyli pozycjonowanie w danym regionie.
  4. Przeczytaj opinie klientów korzystających z usług danego hostingodawcy – zwróć uwagę na temat niezawodności serwera i reputację w sieci. Aby Twój sklep PrestaShop działał nieprzerwanie, potrzebuje rozwiązań, które mu to zagwarantują.
  5. Dowiedz się, jak wygląda wsparcie techniczne usługodawcy – dobre wsparcie techniczne pomoże Ci w uniknięciu opłakanych w skutkach problemów. Sprawdź, w jakim języku jest prowadzony support i w jakich porach dnia pracuje. Całodobowa pomoc techniczna byłaby najlepszym rozwiązaniem dla sklepu online.
  6. Myśl przyszłościowo – sprawdź, ile miejsca na serwerze w danym planie masz do dyspozycji. Jeżeli planujesz rozwój Twojego sklepu online na PrestaShop, upewnij się, że oferowane rozwiązania hostingodawcy są skalowalne.

Wykup dobrą domenę

Domena to adres URL, dzięki któremu można przejść do Twojej witryny. Obecność frazy kluczowej nie ma obecnie znaczenia dla SEO, dlatego rozwijać widoczność można na każdej witrynie. Dany adres musi być oryginalny, można go wykupić, korzystając z ofert wielu pośredników. 

Ceny zazwyczaj dotyczą jednego roku i są rzędu kilkunastu albo kilkudziesięciu złotych. Jeżeli chcesz mieć pewność, że nikt nie zajmie Twojej domeny przez dłuższy okres, wykup ją na większą liczbę lat. Nazwa domeny jest nieodzownym elementem marki Twojego sklepu na PrestaShop. Dzięki zapadającej w pamięć nazwie, użytkownicy łatwiej do Ciebie dotrą. 

Oto kilka porad, które pozwolą Ci stworzyć dobry adres dla witryny PrestaShop.

  1. Wybierz popularny sufiks – unikaj rzadko spotykanych końcówek, które mogą być nowością dla Twoich klientów. Przyczyniają się one do mniejszego zaufania. Do najpopularniejszych sufiksów w Polsce należą: „.pl” i „.com”. 
  2. Umieść w nazwie domeny swoją markę, nie stosuj w niej żadnych łączników i zadbaj o to, żeby była zwięzła. Dzięki temu łatwiej będzie zapadać w pamięć. Wyobraź sobie sytuację, w której ktoś dyktuje znajomemu adres Twojej witryny. Czy będzie wystarczająco łatwa do wypowiedzenia i zapamiętania?
  3. Dostosuj domenę do kraju, w którym sprzedajesz lub z którego będziesz mieć największy ruch. Sufiks powinien odpowiadać językowi lub krajowi, który charakteryzuje Twoją grupę docelową.

Zainstaluj PrestaShop

PrestaShop jest oprogramowaniem, które wymaga od jego użytkowników samodzielnej instalacji. W tym przypadku możesz skorzystać z pomocy informatyka/webmastera, jeżeli czujesz, że to zadanie może być dla Ciebie zbyt trudne. Jeżeli jednak posiadasz podstawową wiedzę i umiejętności technologiczne, wykonanie tej czynności nie powinno sprawić Ci problemu. 

W zależności od tego, na jakie rozwiązanie serwerowe czy hostowe zdecydowałeś się wcześniej, proces ten może wyglądać różnie. Poniżej przedstawiamy główne kroki wykonywane podczas instalacji PrestaShop.

  1. Pobierz za darmo oprogramowanie PrestaShop
  2. Rozpakuj paczkę plików .zip.
  3. Przenieś pliki na Twój serwer, używając FTP. Ten proces może wyglądać różnie dla różnych hostingodawców, dlatego najlepiej zweryfikować go indywidualnie. Poszukaj informacji na stronie dostawcy usługi. Pliki powinny być dostępne z poziomu przeglądarki.
  4. Stwórz bazę danych na serwerze zgodnie z instrukcją hostingodawcy.
  5. Uruchom instalację PrestaShop.

Więcej o instalacji PrestaShop znajdziesz na stronie internetowej twórców.

Zdecyduj się na odpowiedni szablon PrestaShop

  • Szablony graficzne odpowiadają za strukturę informacji, design i niektóre kluczowe możliwości SEO. Są one zamiennikiem dedykowanych projektów od zewnętrznych firm. Od Ciebie zależy, na jakie rozwiązanie się zdecydujesz. 
  • Przy wyborze szablonu innego niż domyślny oferowany przez PrestaShop, z perspektywy SEO najlepiej będzie zdać się na te dostępne na oficjalnej stronie. W ten sposób będziesz miał dostęp do wsparcia deweloperów danego rozwiązania. Bazę szablonów znajdziesz na PrestaShop Themes. Zwróć uwagę na kilka elementów, które pomogą w SEO PrestaShop.
  • Sprawdź, czy Twój szablon posiada moduł blogowy. Będzie on pomocny przy działaniach z zakresu content marketingu. Blog nie jest dostępny w podstawowej wersji PrestaShop. Innym rozwiązaniem jest instalacja dodatkowej, płatnej wtyczki. Wybierając odpowiedni szablon, unikniesz tej potrzeby.
  • Upewnij się, że rozwiązanie, na które się decydujesz, obsługuje nawigację breadcrumbs, czyli nawigację okruszkową. Jest to pasek kategorii czy podstron kolejno otwartych w celu dotarcia do tej, na której obecnie znajduje się użytkownik. Z punktu widzenia SEO pomaga ona robotom zorientować się w hierarchii strony, a klientom ułatwia poruszanie się po sklepie. 
  • Wybierz szablon, który współpracuje z danymi strukturalnymi schema.org. Są to dane przekazujące wyszukiwarkom informacje kontekstowe, na przykład o produktach czy ocenie danej strony. Wyświetlają się na stronach wyników wyszukiwania.
  • Kieruj się przejrzystym designem i minimalizmem. Oprawa graficzna strony nie powinna dezorientować klientów. Wręcz przeciwnie – powinna w intuicyjny sposób prowadzić ich do zakupu produktów, jakich potrzebują. 
  • Zadbaj również o dostępność sklepu, czyli o to, aby był on łatwy w użyciu dla osób, które mają na przykład problem ze wzrokiem. Tekst powinien być dla nich czytelny – z odpowiednim kontrastem i podzielony na akapity.
  • Koniecznie postaw na responsywną strukturę strony. Twój sklep powinien być przystosowany do wyświetlania na ekranach różnych urządzeń, szczególnie tych mobilnych. Google kieruje się zasadą Mobile First, która w pierwszej kolejności sprawdza wyniki witryn na urządzeniach mobilnych. Jest to więc jeden z ważniejszych czynników w pozycjonowaniu PrestaShop.

Instalacja szablonu wygląda następująco.

  1. Pobierz szablon, który chcesz zastosować na swojej stronie.
  2. Otwórz panel administratora sklepu opartego na PrestaShop.
  3. Nawiguj do „Ulepszenia” → „Wygląd” → „Szablony” i kliknij przycisk „Dodaj Szablon".
  4. W sekcji „Dodaj ze swojego komputera” wybierz plik zip szablonu znajdującego się na Twoim dysku. Zapisz.
  5. Zastosuj nowo wgrany szablon do Twojej witryny.

Zainstaluj moduły, które pomogą w pozycjonowaniu PrestaShop

Odpowiednie moduły mogą znacznie usprawnić Twoją pracę nad optymalizacją PrestaShop. Posiadają możliwości poszerzające zakres optymalizacji, jaki jesteś w stanie wykonać bez ingerencji w kod. Możesz skorzystać z naszej listy wtyczek dla Presta Shop SEO lub samodzielnie przeszukać oficjalny sklep.

Moduły możesz zainstalować na dwa sposoby – ręcznie i z katalogu dodatków PrestaShop.

  1. Przejdź do panelu administratora sklepu PrestaShop.
  2. Korzystając z menu bocznego, otwórz „Ulepszenia” → „Moduły” → „Katalog”
  3. Jeżeli chcesz dodać moduł z pliku, wybierz przycisk „Załaduj moduł”. Jeżeli chcesz zainstalować moduł z platformy PrestaShop Addons, połącz się z usługą, klikając przycisk „Połącz z Addons marketplace”. Następnie wyszukaj i zainstaluj wybrany moduł.
pozycjonowanie prestashop dodawanie modułów
Dodawanie modułów w panelu administratora
Źródło: PrestaShop

Zastanów się nad aktualizacją PrestaShop

Dużą zaletą programu PrestaShop jest jego ciągłe rozwijanie przez twórców. Dzięki temu, że są oni otwarci na potrzeby użytkowników, wdrażają przydatne rozwiązania. Aktualizując skrypt PrestaShop, poprawiasz bezpieczeństwo strony i unikniesz błędów, które zostały poprawione w danej wersji. W tym zadaniu pomoże darmowy moduł 1-Click upgrade, przy pomocy którego dokonasz samodzielnej aktualizacji swojego sklepu online.

Pamiętaj, żeby aktualizacji nie wykonywać bezpośrednio na funkcjonującym sklepie. Zacznij od środowiska testowego. Dzięki temu w razie błędów Twój sklep zachowa ciągłość pracy.

Przed aktualizacją całej Presty sprawdź, czy wtyczka do tego przeznaczona jest w najnowszej wersji.

Jak zaktualizować PrestaShop?

  1. Upewnij się, że wtyczki, których używasz, posiadają nowsze wersje, zgodne z nową wersją PrestaShop. Pomocne może okazać się zainstalowanie bezpłatnego modułu usprawniającego działanie starszych wtyczek Backward compatibility. To samo dotyczy Twoich indywidualnych zmian w funkcjonalnościach sklepu i szablonów przez Ciebie używanych.
  2. Włącz opcje tworzenia kopii zapasowej plików bazy danych i obrazów Twojego sklepu. Pomoże Ci to przywrócić poprzednią wersję, jeżeli coś pójdzie nie tak.
  3. Skonfiguruj ustawienia aktualizacji i uruchom proces.

Audyt sklepu Presta

Jeżeli chcesz przetestować SEO Twojego sklepu PestaShop, dobrym pomysłem jest wykonanie audytu strony. Jest to niezależna, szczegółowa analiza elementów serwisu. Pokazuje mocne i słabe strony z punktu widzenia pozycjonowania. Audyt SEO powinien być wykonywany okresowo w celu zapewnienia stabilnego wzrostu wyników sklepu. Wzbogaci on Twoją strategię marketingową.

Na rynku są dostępne narzędzia i programy, które pomogą Ci w wykonaniu takiego audytu. Poniżej przedstawiamy listę kilku z nich.

  • Google PageSpeed Insights – darmowe rozwiązanie w prosty sposób testujące szybkość ładowania się sklepu na urządzeniach mobilnych i komputerach. Przydatne w celu optymalizacji wydajności strony. Otrzymasz z niego informacje, co może powodować wolne wczytywanie i co można poprawić.
  • GTMetrix – można powiedzieć, że jest rozbudowaną wersją Google PageSpeed Insight, ponieważ korzysta z tego rozwiązania przy tworzeniu części audytu. Daje szczegółowe wyniki analizy dzięki zastosowaniu autorskich algorytmów. Jest całkowicie bezpłatnym rozwiązaniem do użytku przez przeglądarkę. Generuje rozbudowany raport i wystawia witrynie PrestaShop ocenę.
  • Screaming Frog – jest to tak zwany crawler stron internetowych analizujący poszczególne czynniki SEO. Wykorzystuje się go podczas technicznej optymalizacji. Narzędzie jest dostępne w formie programu, który należy zainstalować na swoim urządzeniu. Darmowa wersja daje możliwość sprawdzenia 500 stron internetowych. 
  • Semstorm – polskie rozwiązanie, które w darmowej wersji jest ograniczone dzienną liczbą audytów. W płatnej wersji otrzymasz kompleksową analizę strony pod kątem wyświetlania w pierwszej dziesiątce fraz kluczowych.
  • Semrush – jest to płatne narzędzie, które wykrywa błędy strony, zbiera statystyki i sprawdza linkowanie. Porównuje wyniki strony ze statystykami innych, które ma w swojej bazie.
  • Ahrefs Site Audit – jest płatnym rozwiązaniem, które analizuje podstrony witryn internetowych. Przygotowuje raport dla wielu elementów Twojej strony, które mają znaczenie z perspektywy pozycjonowania PrestaShop. Są to na przykład zastosowane i brakujące HTML tagi, wydajność, odnośniki i jakość treści.
  • Senuto – płatne narzędzie, które opiera się na własnych algorytmach i sztucznej inteligencji do badania i raportowania stron internetowych.

W dużej mierze narzędzia te są płatne, a żeby korzystać z nich w wydajny sposób, trzeba posiadać doświadczenie i wiedzę. Jeżeli chcesz otrzymać rozbudowane raporty z dodatkową analizą obszarów wymagających poprawy, zdaj się na specjalistów agencji SEMPIRE. Nasze wieloletnie doświadczenie z pozycjonowania PrestaShop sprawia, że z pewnością Ci pomożemy.

Prestashop poradnik SEO – zoptymalizuj swój sklep krok po kroku

SEO PrestaShop ma duży potencjał, ponieważ oprogramowanie jest domyślnie wyposażone w pomocne funkcjonalności, które ułatwią ten proces. Wbudowane rozwiązania i dodatkowe moduły poprawnie wykorzystane, przyniosą efekty i zwiększą ruch na stronie Twojego sklepu. Zadanie to nie należy jednak do najłatwiejszych.

Optymalizacja Presty odnosi się do treści umieszczonej w Twoim sklepie i do optymalizacji technicznej, czyli konfiguracji sklepu. Dzięki temu poradnikowi PrestaShop poznasz proces zwiększania widoczności krok po kroku.

Przygotuj analizę słów kluczowych

Słowa kluczowe (ang. keywords) są swego rodzaju stelażem, na którym opiera się tematyczność Twojego sklepu internetowego. Pozwalają klientom dotrzeć na Twoją stronę po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę Google. Słowa kluczowe są bazą, którą wykorzystuje się w nagłówkach i treści strony, opisach i tytułach. Analiza słów kluczowych wykonana odpowiednio wcześnie jest więc podstawą dobrego wdrożenia SEO.

Frazy kluczowe dzielą się na dwie podstawowe grupy.

  • Frazy z krótkiego ogona (ang. short-tail) – składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Przez to, że są częściej wyszukiwane i bardziej ogólne, ich konkurencyjność wzrasta. Trudniej wyświetlać się na frazy tego typu.
  • Frazy z długiego ogona (ang. long-tail) – składają się z więc niż dwóch słów. Liczba ich wyszukiwań jest mniejsza i bardziej specyficzna. Dzięki temu jednak celniej trafiają w intencję osoby wyszukującej i częściej skutkują wejściem na stronę.

Na rynku obecnych jest wiele narzędzi do researchu słów kluczowych. Kilka z nich przedstawiamy poniżej.

  • Keyword Surfer – wtyczka do Chrome, która w wynikach SERP przedstawia Ci statystyki stron ze względu na słowa kluczowe. Na dole strony podaje propozycje fraz z opisanym poziomem podobieństwa. 
  • Keyword Tool – darmowe narzędzie z płatnymi funkcjami premium. W bezpłatnej wersji poznasz najczęstsze pytania wyszukiwane w Google powiązane ze słowami kluczowymi.
  • AnswerThePublic – dzięki niemu poznasz najpopularniejsze sugerowane pytania związane ze wpisaną przez Ciebie frazą.

Inną kategorią słów kluczowych są frazy LSI (ang. Latent Semantic Indexing), które nawiązują do słów kluczowych znaczeniowo. Nadają kontekst treści, którą tworzysz. Dzięki temu, że takie frazy pojawiają się na Twojej witrynie PrestaShop, roboty Googla, które skanują stronę, łatwiej mogą zrozumieć, o czym piszesz. Porównują one strony o tym samym temacie i wyłapują wspólne zwroty LSI. Znajdziesz je na przykład w SERP-ach – na dole, w sekcji „Podobne wyszukiwania”.

optymalizacja prestashop podobne wyniki wyszukiwania
Podobne wyniki wyszukiwania
Źródło: Google

Ustaw meta tagi dla stron sklepu PrestaShop

Znacznik TITLE to po prostu tytuł danej strony. Należy pamiętać, że nie jest tym samym co jej nagłówek. Klient widzi tag na pasku zakładek w swojej przeglądarce – pojawia się jako nazwa karty i w postach na mediach społecznościowych. Jednak najważniejszym miejscem z perspektywy SEO PrestaShop jest strona wyników wyszukiwania. Po kliknięciu TITLE użytkownik przechodzi do Twojej strony. 

optymalizacja prestashop title i description w wyszukiwarce
Znacznik title i meta description w wynikach wyszukiwania
Źródło: Google

Wszystkie podstrony Twojego sklepu PrestaShop powinny mieć ustawiony unikatowy TITLE. Tworząc treść znacznika, kieruj się poniższymi wytycznymi.

  • Nie twórz znacznika dłuższego niż około 60 znaków (600 pikseli), ponieważ nie zmieści się w SERP-ach. Wszystko zależy również od szerokości znaków, dlatego, aby mieć pewność, że nie będzie zbyt długi, skorzystaj z narzędzia: podgląd tytułu i opisu strony w Google
  • Umieść frazę kluczową w tytule. Google zwraca uwagę na TITLE jako pierwszy, dlatego warto przekazać mu informacje, czego może spodziewać się na stronie.
  • Postaw na prosty i jasny przekaz, nie pisz długich zdań. Użytkownik powinien widzieć na pierwszy rzut oka, co oferuje mu Twój sklep PrestaShop.
  • Stosuj interpunkcję w celu zwiększenia jasności komunikatu.

Meta DESCRIPTION jest opisem wyświetlanym zaraz pod tytułem strony w wynikach wyszukiwania. Pomimo tego, że frazy kluczowe w nim zawarte nie wpływają na pozycjonowanie z perspektywy Google, to warto je umieścić dla użytkowników. Słowa wpisane w wyszukiwarce zostają pogrubione w meta opisie, dlatego klienci zwrócą na nie uwagę.

  • Nie twórz opisu dłuższego niż 160 znaków. Dla pewności skorzystaj z narzędzia: podgląd tytułu i opisu strony w Google.
  • Zadbaj o to, żeby dla Twoich wszystkich stron PrestaShop description był unikatowy i merytoryczny. 
  • Opis powinien być treściwy i zwięzły. Umieść w nim CTA (ang. Call to Action), czyli wezwanie użytkownika do działania. Dzięki temu klient chętniej kliknie link do Twojego sklepu PrestaShop.

W utworzeniu meta znaczników może pomóc Ci moduł SEO Expert PrestaShop, który automatycznie generuje znaczniki TITLE, meta descripription i słowa kluczowe meta dla produktów. Jego działanie w przypadku dużego sklepu będzie bardzo pomocne. Aby wygenerować meta dane, wykonaj poniższe kroki.

  1. Upewnij się, że masz zainstalowany moduł SEO Expert.
  2. W panelu administratora nawiguj do „Moduły → „seoexpert” → „Konfiguruj”.
  3. Z menu wybierz opcję „Optymalizuj znaczniki meta”.
  4. Kliknij przycisk „Dodaj nową regułę” lub edytuj starą.
  5. W konfiguracji ustaw sposób, w jaki chcesz, żeby optymalizacja PrestaShop przebiegała. Zapisz.
  6. Na liście pojawi się nowo utworzona pozycja. Kliknij przycisk „Zastosuj regułę”.
prestashop seo dodawanie znacznikow przy pomocy seo expert
Konfiguracja znaczników przy użyciu SEO Expert
Źródło: PrestaShop

Dodaj tytuł, meta opis i meta słowa kluczowe do strony głównej w panelu

Bardzo ważne jest, aby Twoja strona główna posiadała prawidłowo skonfigurowane znaczniki title i meta description. Domyślnym opisem strony jest „Shop powered by PrestaShop” co w żadnym stopniu nie wygląda profesjonalnie w wynikach wyszukiwania.

  1. Używając menu bocznego, przejdź do „Konfiguruj” → „Preferencje” → „Ruch”.
  2. Wybierz z listy stronę główną, która powinna nazywać się „index”.
  3. Wprowadź zmiany w polach tekstowym „Tytuł strony”, „Opis meta” i „Słowa kluczowe meta”. Zapisz.
prestashop seo konfiguracja meta tagów strona główna.
Konfiguracja meta tagów dla strony głównej
Źródło: PrestaShop

Dodaj ręcznie meta tagi do produktów

  1. Przejdź do „Katalog” → „Produkty” i wybierz produkt, który chcesz edytować.
  2. Otwórz zakładkę „SEO”
  3. Uzupełnij pola meta tytułu i meta opisu. Zwróć uwagę na wyświetlany nad nimi podgląd widoku strony wyników wyszukiwania. Zapisz.
pozycjonowanie prestashop ustawianie tagów dla produktów
Konfiguracja meta tagów dla stron produktów
Źródło: PrestaShop

Utwórz meta tagi dla kategorii

  1. W panelu administratora, używając menu bocznego, przejdź do „Katalog” → „Kategorie”.
  2. Wybierz kategorię, którą chcesz edytować. W przypadku kategorii nadrzędnej opcja edycji będzie schowana w menu i wyświetli się po kliknięciu trzech kropek.
  3. Zjedź niżej do pola tekstowego „Meta tytuł”, „Opis meta” i „Słowa kluczowe meta”. Wprowadź swoje tagi. Nad nimi wyświetli się podgląd z SERP-ów. Zapisz zmiany.
prestashop seo ustawienia tagów dla kategorii
Konfiguracja meta tagów dla stron kategorii
Źródło: PrestaShop

Skonfiguruj poprawną strukturę nagłówków Hx dla PrestaShop

Nagłówki w SEO PrestaShop to inaczej tagi używane do nadawania hierarchii treści na stronie. Stosuje się je w sekcji body w postaci znaczników od h1 do h6. Występowanie nagłówków H1-H6 w strukturze Twojego sklepu wpływa na pozycjonowanie PrestaShop i jest weryfikowane przez roboty Google.

prestashop seo nagłówki dla sklepu
PrestaShop – H1, H2 i H3 w widoku kategorii
Źródło: Sterkowski

Dzięki nagłówkom użytkownik łatwiej zorientuje się w strukturze tekstów na stronie sklepu. Są one również przydatne dla botów, które dzięki nim mogą lepiej zrozumieć, o czym jest dana strona. Dlatego dobrze jest umieszczać w nagłówkach słowa kluczowe. Aby poprawnie tworzyć strukturę treści, pamiętaj o najlepszych praktykach.

  • Używaj jednego nagłówka H1 na stronę. 
  • Stosuj nagłówki niższego rzędu: H2-H6.
  • Umieszczaj w nagłówkach słowa kluczowe z długiego i krótkiego ogona. 
  • Dla dłuższych artykułów blogowych dodawaj spisy treści.
  • Pisz zwięzłe nagłówki i stosuj w nich pytania.
  • Wprowadź sekcje tematyczne, niech nagłówek ściśle odnosi się do tego, co jest w tekście pod nim.
optymalizacja prestashop nagłówek w karcie produktu
PrestaShop – H1 na karcie produktu
Źródło: Sterkowski

PrestaShop w zależności od konfiguracji szablonu automatycznie ustawia hierarchię nagłówków dla nazw kategorii i produktów. Należy jednak pamiętać o niej, tworząc opisy i wpisy blogowe.

  1. Otwórz panel administratora sklepu. 
  2. Przejdź do strony produktu lub kategorii, którą chcesz edytować.
  3. Wejdź w edycję strony.
  4. Ustaw odpowiednią strukturę w sekcji edycji tekstu, wybierając opcję z listy.
optymalizacja prestashop zmiana nagłówków w edytorze
Ustawienia nagłówków
Źródło: PrestaShop 

Włącz certyfikat SSL w panelu administratora Presty

Certyfikat SSL jest bardzo ważnym elementem, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo Twojego sklepu i klientów. Dzięki niemu połączenie z Twoim sklepem www będzie szyfrowane protokołem HTTPS. PrestaShop daje możliwość włączenia go bez instalacji dodatkowych modułów, z poziomu panelu administratora. Wcześniej certyfikat należy wykupić u Twojego hostingodawcy, jeżeli nie ma go w pakiecie.

Szyfrowanie jest bardzo istotne, kiedy stawką są dane osobowe użytkowników Twojej Witryny PrestaShop. Certyfikat SSL wpływa również na większe zaufanie. Google stawia bezpieczeństwo swoich użytkowników na pierwszym miejscu, dlatego niebezpieczne witryny są niżej w wynikach wyszukiwania, a czasem wcale się na nich nie znajdują.

PrestaShop daje możliwość włączenia certyfikatu:

  • na stronach związanych z logowaniem klienta i realizacją zamówień,
  • na wszystkich stronach.

Aby to zrobić, wykonaj poniższe kroki.

  1. Nawiguj do „Konfiguruj” → „Preferencje” → „Ogólne”.
  2. Włącz SSL i zapisz ustawienia.
prestashop seo ustawienia ssl
Włączanie certyfikatu SSL w panelu administratora PrestaShop
Źródło: PrestaShop

Skonfiguruj Google Analytics dla Twojego sklepu PrestaShop

Google Analytics (GA) jest bardzo popularnym, darmowym narzędziem, wykorzystywanym do gromadzenia statystyk ruchu użytkowników w Twoim sklepie PrestaShop. Dzięki niemu masz możliwość:

  • podejrzenia raportów w czasie rzeczywistym, 
  • poznania grupy odbiorców,
  • lokalizowania źródeł ruchu,
  • analizowania zachowań klientów, 
  • poznania współczynnika konwersji.

Przed skorzystaniem z funkcji Google Analytics musisz założyć konto i połączyć je z Twoim sklepem PrestaShop.

  1. Przejdź do strony Google Analytics i utwórz konto.
  2. Skonfiguruj usługę i strumień danych.
  3. Skopiuj identyfikator pomiaru.
  4. Korzystając z modułu Google Analytics dla PrestaShop dodaj kod w panelu administratora PrestaShop i zapisz.
prestashop seo identyfikator pomiaru
Identyfikator pomiaru w Google Analytics
Źródło: Google Analytics

Skonfiguruj Google Search Console i mapę strony PrestaShop

Google Search Console (GSC) to darmowe rozwiązanie stworzone przez Google i umożliwiające wyszukiwarce śledzenie wyników Twojego PrestaShop SEO. Dzięki niemu możesz na przykład sprawdzić, jakie słowa kluczowe sprawdzają się u Ciebie, przyciągając największy ruch. Możesz też z poziomu GSC prosić o szybszą indeksację nowych stron, wykluczyć duplikaty i znaleźć błędy w odpowiedzi serwera. GSC skonfigurujesz w sposób opisany poniżej.

  1. Otwórz stronę Google Search Console i zaloguj się na Twoim koncie Google. 
  2. Zweryfikuj swoją domenę. Najłatwiej zrobisz to, wybierając metodę „Prefiks adresu URL” i weryfikację przy pomocy Google Analytics (jeżeli wykonałeś poprzedni krok).
  3. Kliknij przycisk „Weryfikuj” i gotowe.
optymalizacja prestashop typ usługi google search console
Wybór typu usługi w Google Search Console
Źródło: Google Search Console
prestashop seo weryfikacja google search console przez google analytics
Weryfikacja GSC przy użyciu Google Analytics
Źródło: Google Search Console

Skonfiguruj mapę strony

Mapa strony .xml Twojego sklepu PrestaShop, dodana do konsoli wyszukiwarki Google, pomoże Googlebotowi zaindeksować stronę i zrozumieć jej strukturę. Dzięki darmowej wtyczce Google sitemap to zadanie jest dosyć łatwe.

  1. Zainstaluj moduł Google sitemap.
  2. Przejdź do konfiguracji modułu i wygeneruj mapę.
  3. W panelu Google Search Console wybierz w menu bocznym „Mapy witryn”.
  4. Wklej adres swojej wygenerowanej mapy. Kliknij przycisk „Prześlij”.
pozycjonowanie prestashop dodawanie mapy witryny w gsc
Dodawanie mapy witryny w Google Search Console
Źródło: Google Search Console 

Popraw wydajność swojej strony PrestaShop – optymalizacja ładowania witryny

Prędkość wczytywania strony jest jednym z najważniejszych czynników rankingu w Google. To, jak długo Twoja strona będzie się ładować, ma wymierne rezultaty, jeżeli chodzi o liczbę odrzuceń (ang. bounce rate) po wejściu w jej odnośnik. 

Według statystyk liczba odrzuceń rośnie o 32%, kiedy długość ładowania sklepu wzrasta z 1 do 3 sekund. Aby sprawdzić performance Twojej strony, skorzystaj z darmowego narzędzia PageSpeed Insights.

Oto kilka porad, które mogą pomóc w optymalizacji szybkości Twojego sklepu PrestaShop.

  • Optymalizuj grafiki – ogranicz wielkość obrazów przed umieszczeniem ich w swoim sklepie PrestaShop. Zbyt duża wielkość plików sprawia, że strona potrzebuje więcej czasu, żeby je załadować. Do pojedynczych obrazów możesz wykorzystać darmowe narzędzia, takie jak iLoveIMG lub TinyPNG. W przypadku sklepu z dużą liczbą grafik, które wymagają optymalizacji, pomocne będzie użycie modułu do zmniejszenia rozmiarów z funkcją lazy load.
  • Dokonaj konfiguracji w panelu admina – przejdź do „Konfiguruj” → „Zaawansowane" → „Wydajność". Powinieneś mieć włączone cache dla Twojej strony, aby ładowała się ona szybciej na urządzeniach użytkowników.
  • Pozbądź się zbędnego kodu CSS i JS, aby Twoja strona ładowała się szybciej.
  • Zastanów się nad instalacją modułu poprawiającego wydajność PrestaShop. Posiadają one zazwyczaj funkcje optymalizujące wczytywanie obrazów, cache i wiele innych.

Stwórz odpowiednią architekturę sklepu na oprogramowaniu PrestaShop

Architektura strony PrestaShop jest ważna w budowaniu pozytywnych wrażeń użytkownika. Przekłada się na konwersje i ilość czasu, jaką użytkownicy spędzają na Twojej stronie. Opierając się na znanych powszechnie rozwiązaniach, sprawisz, że poruszanie się po Twoim sklepie PrestaShop będzie łatwe i intuicyjne. Google mierzy, jak długo użytkownicy po wejściu z wyszukiwarki znajdują się na Twojej stronie.

pozycjonowanie prestashop architektura sklepu
Poprawny plan architektury strony
Źródło: Backlinko 

Kiedy użytkownicy otwierają witrynę, w której architekturze nie mogą się odnaleźć, współczynnik odrzuceń wzrasta, a czas spędzony na Twojej stronie PrestaShop spada. Obniża to Twoją widoczność. Tę statystykę możesz podejrzeć w Google Analytics.

Odpowiednia struktura umożliwia klientom nawigowanie, a robotom lepsze indeksowanie. Pamiętaj, aby na Twojej stronie nie zabrakło istotnych elementów architektury z właściwymi słowami kluczowymi. Poszczególne, najważniejsze elementy z perspektywy planowania treści, przedstawiamy poniżej.

  • Strona główna (ang. home page) – powinna mieć przypisane słowa kluczowe odwołujące się ogólnie do Twojego sklepu. Znajduje się na szczycie architektury, jest węzłem, z którego wychodzą poszczególne rozgałęzienia. Ma charakter reprezentatywny dla Twojej marki i przedstawia jej działalność.
  • Strona kategorii – kategorie to strony, które prezentują grupy produktowe. Posiadają opisy z frazami, które odwołują się to ogółu artykułów w nich zawartych i mówią klientom, co mogą znaleźć na tych stronach (np. karmę dla kotów, laptopy, biżuterię).
  • Strona produktowa – podstrona poświęcona produktowi, jest najbardziej konkretna, a jej frazy są ściśle związane z danym artykułem. Zawierają w sobie nazwy modeli z ich właściwościami.
  • Blog – sekcja, w której możesz publikować artykuły eksperckie, porównania produktów, rankingi i recenzje. Frazy najczęściej odnoszą się do zapytań klientów. Dzięki linkowaniu wewnętrznemu możesz umieszczać w artykułach odnośniki do konkretnego produktu.
  • Strona „o nas” – szczególnie w przypadku sklepu, który nie może pochwalić się długim stażem, ma ona znaczenie. Dzięki niej użytkownicy mogą poznać Cię bliżej. Z perspektywy pozycjonowania nie zawsze jest istotna, wszystko zależy od branży.
  • Strony funkcjonalne i regulaminy – jest to na przykład koszyk, polityka prywatności, profil użytkownika. Te strony są bardzo ważne, ale powinny zostać wykluczone z indeksowania.

Najlepsze praktyki w planowaniu struktury Twojego sklepu opartego na PrestaShop pomogą Ci przygotować idealny model witryny.

  • Buduj strukturę od ogółu do szczegółu – zacznij od ogólnego landing page, później stwórz kategorie i karty produktowe. 
  • Nie twórz treści na ten sam temat na różnych stronach – kategorie nie powinny zawierać słów kluczowych z kart produktowych. W przeciwnym razie dochodzi do kanibalizacji słów kluczowych. Zaplanuj treści tak, aby były one unikatowe, coraz bardziej precyzyjnie schodząc w głąb drzewka stron.
  • Stosuj linkowanie wewnętrzne – umieszczając linki w treści lub w nawigacji, ułatwiasz klientom i robotom Google poruszanie się po stronie. Sprawia to, że jej architektura jest bardziej spójna, a ruch przepływa naturalnie.

Skonfiguruj poprawną nawigację Presty

Elementy nawigacji mogą przybierać przeróżną formę w Twoim sklepie PrestaShop. Od klikalnego logotypu, który przenosi do strony głównej, do nawigacji okruszkowej, znajdującej się na górze strony. Dzięki nim użytkownicy wiedzą, gdzie dokładnie się znajdują i gdzie mogą przejść. Intuicyjne drzewko kategorii i minimalistyczne menu to obszary, na których należy wyjątkowo skupić się podczas SEO PrestaShop.

pozycjonowanie prestashop nawigacja sklepu
Elementy nawigacji mówiące klientowi, gdzie się znajduje
Źródło: Carry

Najlepsze praktyki związane z budowaniem nawigacji strony pomogą Ci również w osiągnięciu większego zaangażowania klientów i poprawią współczynnik konwersji.

  • Upewnij się, że nazwy w nawigacji są jasne i nie wprowadzają użytkowników w błąd.
  • Informuj użytkownika, gdzie obecnie znajduje się na Twojej stronie.
  • Unikaj rozbudowanych “megamenu” z rozwijanymi listami, które są nieporęczne.
  • Skup się na najważniejszych stronach dla Twojego klienta – te kluczowe umieść na szczycie hierarchii, dając do nich łatwy dostęp.

Dostosuj nazwy kategorii i podstron

W sklepie internetowym nazwy elementów nawigacji, takie jak kategorie, są niezwykle istotne. Z jednej strony powinny one odpowiadać potrzebom klientów, a więc być wyszukiwanymi frazami kluczowymi. Z drugiej powinny jednocześnie być unikatowe w obrębie jednej witryny.

Optymalizuj skrócone nazwy produktów

PrestaShop domyślnie w widoku listy produktów stosuje ograniczenie widoczności znaków. Nazwy skracane są do długości około 35-40 symboli. Zbyt długie tytuły kończą się trzema kropkami. W zależności od tego, jak wyglądają nazwy artykułów sprzedawanych w Twoim sklepie PrestaShop, problem ten może być mniej lub bardziej dotkliwy.

prestashop seo urwana nazwa produktu
Widok produktu na listingu PrestaShop
Źródło: PrestaShop

Z perspektywy użytkownika ma to znaczenie, jeżeli wiele przedmiotów na Twojej witrynie używa tych samych obrazów, a końcówki nazw zawierają ważne informacje. Z punktu widzenia pozycjonowania jest to problem, ponieważ skrócone nazwy są odnośnikami do produktów.

Aby zmienić domyślną długość, musisz mieć dostęp do plików PrestaShop. W tym zadaniu może Ci pomóc informatyk lub administrator strony.

  1. Przejdź do pliku product_list.tpl. 
  2. Wyszukaj: {$product.name|truncate:45:’…’|escape:’html’:’UTF-8’} 
  3. Usuń fragment truncate:45:’…’|
  4. Zapisz.

Ustaw przyjazne URL dla sklepu PrestaShop

Przyjazne adresy URL dla PrestaShop to takie, które:

  • są krótkie i czytelne, 
  • dobrze odzwierciedlają zawartość strony, 
  • są łatwe do zapamiętania, 
  • zawierają słowa kluczowe, 
  • występują bez polskich znaków, 
  • są bez spacji — zastępują je myślniki, nie podkreślenia,
  • nie zawierają liczb.

To, w jaki sposób są skonfigurowane linki w Twoim sklepie PrestaShop, ma znaczenie nie tylko dla robotów, ale i dla użytkowników. Wyobraź sobie sytuację, w której ktoś wysyła Ci w wiadomości długi link z niezrozumiałymi znakami. Wzbudza to Twoje podejrzenia, prawda? 

Na dodatek linki powinny mówić klientom, gdzie się znajdują, a więc powinny zawierać nazwę strony albo odwoływać się do jej tematu. W panelu administratora PrestaShop przyjazne adresy URL ustawisz, wykonując poniższe kroki.

  1. Przejdź do „Preferencje” → „Ruch”
  2. Zjedź do sekcji „Ustaw URL-e” i włącz opcje związane z przyjaznymi linkami.
  3. Ustaw wzór odnośników dla różnych grup URL w sekcji „Schemat URL-i ”
  4. Zapisz ustawienia.

W celu automatycznego uproszczenia linków i usunięcia numeru ID z linków możesz skorzystać z modułu URL Cleaner.

Zadbaj o odpowiednie przekierowania 301

Przekierowanie 301 wykorzystasz wtedy, kiedy trwale przeniesiesz stronę pod inny adres. Jest też przydatne, kiedy usuniesz produkt z Twojego sklepu PrestaShop. Dzięki odpowiednim przekierowaniom unikniesz pojawianiu się błędu 404. 

301 to również sygnał dla robotów Google, aby szukały strony pod innym adresem, co uchroni Cię przed oceną treści jako duplikat. Przekierowania stosuje się również w przypadku wielu wersji jednego URL, takich jak adres z www lub bez www. W PrestaShop przekierowania wdrożysz na wiele sposobów. Pierwszy z nich to edycja pliku .htaccess.

  1. Wejdź w pliki Twojego programu PrestaShop znajdujące się na serwerze. 
  2. Otwórz plik .htaccess w głównym katalogu CMS PrestaShop. 
  3. Skorzystaj z naszego darmowego generatora przekierowań .htaccess.
  4. Dodaj wygenerowaną regułę do pliku i zapisz.

Do wdrożenia przekierowań możesz wykorzystać też płatny moduł, na przykład URL Cleaner.

Wyłącz indeksowanie mniej ważnych stron w witrynie PrestaShop

Podstrony, takie jak "polityka prywatności", są gorzej oceniane przez roboty sieciowe Google. Treści na nich zawarte często są powielane między różnymi serwisami (ang. external duplicate content), ponieważ mają podobną strukturę. Również strony płatności, formularze czy koszyk będą gorzej oceniane przez Google. 

Żeby uchronić się przed negatywnym wpływem powielanej treści na pozycjonowanie, wyklucz powyższe strony z indeksowania. PrestaShop daje możliwość usunięcia strony z poziomu panelu administratora.

  1. W menu bocznym przejdź do „Wygląd” → „Strony”.
  2. Wybierz edycję jednej ze stron. 
  3. Przescrolluj niżej i znajdź opcję „Indeksacja w wyszukiwarkach”.
  4. Wyłącz indeksację i zapisz.
prestashop seo wyłączanie indeksowania strony
Wyłączanie indeksacji strony w panelu administratora PrestaShop
Źródło: PrestaShop

Monitoruj błędy 404

Błąd 404 page not found na PrestaShop oznacza, że wyszukiwarka nie może otworzyć danej lokalizacji i wyświetlić treści. Z punktu widzenia pozycjonowania duża ilość błędów tego typu może mieć negatywny wpływ na Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Również kiedy Google nie może znaleźć istotnej strony dla SEO PrestaShop, odciśnie się to na Twoich rezultatach. Błędy 404 możesz monitorować dzięki Google Search Console.

  1. Otwórz panel Google Search Console.
  2. Przejdź do„Indeks" → „Stan" 
  3. Na stronie możesz zobaczyć ilość błędów, które pojawiają się w Twoim sklepie.

Ustaw linki kanoniczne

Kanoniczny adres URL to taki, który najlepiej reprezentuje grupę duplikatów strony. Znacznik prowadzi roboty do podstrony, która ma być zaindeksowana spośród zbioru takich samych. Dzięki temu nie będziesz posądzony o powielanie treści w obrębie swojej witryny i nie uzyskasz niższej oceny przez Google.

Linki kanoniczne ustawia się przez wdrożenie znacznika rel="canonical" w kodzie. Od wersji PrestaShop 1.7 to rozwiązanie jest automatycznie zaimplementowane. Możesz je skonfigurować w panelu administratora sklepu.

  1. Przejdź do „Konfiguruj" → „Ruch”.
  2. Zjedź niżej do sekcji „Ustaw URL-e”
  3. Wybierz opcję dla pozycji „Przekieruj do kanonicznego URL” i zapisz.
optymalizacja prestashop ustawienia linków kanonicznych
Ustawienia linków kanonicznych
Źródło: PrestaShop

Jeżeli korzystasz ze starszej wersji PrestaShop możesz użyć funkcjonalności płatnego modułu Canonical SEO URLs + Google Hreflang Pro.

Konfiguruj PrestaShop robots.txt

Plik robots.txt jest informacją dla robotów indeksujących Twój sklep PrestaShop, do jakich podstron mają dostęp. Tak jak .htaccess, powinien on znajdować się wyłącznie w katalogu głównym Presty na serwerze. Możesz go wygenerować w panelu administratora.

  1. Nawiguj do „Konfiguruj” → „Preferencje” → „Ruch” 
  2. Zjedź na sam dół do sekcji „Generowanie pliku robots" 
  3. Kliknij przycisk Generuj plik robots.txt.
optymalizacja prestashop generowanie pliku robots txt
Generowanie pliku robots.txt dla PrestaShop
Źródło: PrestaShop

Plik będzie dostępny pod zmodyfikowanym adresem twoja-domena.pl/robots.txt. Możesz go edytować w katalogu na serwerze. Poniżej przedstawiamy elementy, które się w nim znajdują.

Istnieją trzy podstawowe polecenia w celu zarządzania indeksacją stron PrestaShop.

  • User-agent – jest to polecenie, które wskazuje na konkretnego bota, na przykład Google. 
  • Disallow – daje informacje, do których obszarów roboty sieciowe nie powinny mieć dostępu. 
  • Allow – jest domyślnie ustawione dla Twojej witryny, możesz natomiast przyzwolić na dostęp do podfolderu w folderze, który wykluczyłeś wcześniej.

Przykładowa zawartość pliku robots.txt w Preście:

  • Całościowe wyłączenie z indeksacji sklepu dla wszystkich robotów sieciowych:
    User-agent: *
    Disallow: /
  • Zakazanie indeksowania jednego folderu z zawartością:
    User-agent: *
    Disallow: /folder/

Więcej na temat tworzenia pliku robots.txt znajdziesz na stronie Centrum wyszukiwarki Google.

Twórz atrakcyjną i unikatową treść

Atrakcyjna treść to taka, która przyciągnie Twoich odbiorców na podstawie trafnie dobranych słów kluczowych i pytań, które wpisują w okno wyszukiwarki. Dzięki temu, że informacje zawarte na Twoim sklepie PrestaShop będą miały wysoką wartość, klienci łatwiej podejmą decyzję o zakupie Twoich produktów. 

Merytoryczne treści budują większe zaufanie do marki, przyspieszają proces zakupu i zwiększają konwersję. Kiedy tworzysz wyczerpujące teksty, kompleksowo przedstawiające produkty lub kategorie w Twoim sklepie, użytkownicy to docenią. 

Niepowtarzalność informacji na stronie jest dużą wartością dla czytelnika i poprawia SEO PrestaShop. Unikatowość tekstów na Twojej stronie PrestaShop poddawana jest ocenie z dwóch perspektyw. Unikaj:

  • duplikatów wewnętrznych (ang. internal duplicate content), czyli umieszczania takich samych treści na różnych podstronach serwisu, np. powielania tekstu dodanego na kategorii lub podkategorii ofertowej na jej pagerach,
  • duplikowania zewnętrznego (ang. external duplicate content), czyli na przykład kopiowania opisów produktowych od producentów.

Dodaj opisy kategorii i produktów w Twoim sklepie Presta

Opisy produktów i kategorii mają duże znaczenie w sklepie internetowym. Żeby klient miał pewność, że chce zakupić dany artykuł, potrzebuje informacji, które pomogą mu w podjęciu decyzji. Opisy mają duże znaczenie w przypadku pozycjonowania danych podstron PrestaShop, ponieważ zawierają frazy wyszukiwane przez potencjalnych kupujących. 

Brak treści na stronach z listingami negatywnie wpływa na ilość wejść z organicznych wyników wyszukiwania. Aby stworzyć najlepsze opisy kategorii i podkategorii kieruj się poniższymi zaleceniami.

  • Umieszczaj na stronach niepowtarzalną treść.
  • Stosuj poprawną hierarchię nagłówków. Każdy element struktury powinien być obszarem tematycznym omawianym w tekście. 
  • Stwórz dwie sekcje – jedną informacyjno-marketingową nad listingiem produktów, drugą poradnikową na dole strony. 
  • Umieść w treści pasujące słowa kluczowe. 
  • Twórz opisy wyczerpujące temat, a nie czytelnika.
prestashop seo opis kategorii
Treść na stronach kategorii
Źródło: techwish

Opis produktu ma bardzo konkretne zadanie – przekazuje użytkownikom najważniejsze informacje i sprzedaje im produkt. Jest to kluczowe zadanie w każdym sklepie PrestaShop. Żeby ten element karty produktowej był skuteczny, musi być prawidłowo zoptymalizowany. Pomogą Ci w tym najważniejsze wytyczne.

  • Nie umieszczaj duplikatów opisów ze stron producentów, stwórz unikalną treść.
  • Dodawaj opisy o minimalnej długości 500 znaków.
  • Nie przytłaczaj czytelników treścią, dziel tekst na sekcje i dołączaj atrakcyjne multimedia.
  • Zastosuj poprawną strukturę treści, kierując uwagę klientów do najważniejszych informacji produktowych.
  • Nasyć tekst słowami kluczowymi w naturalny sposób.
  • Nie używaj skomplikowanego języka.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź, jak powinna wyglądać idealna karta produktu.

optymalizacja prestashop opis produktu
Opis na karcie produktu
Źródło: techwish

Wykorzystuj dane strukturalne schema dla PrestaShop

Od aktualizacji w 2014 roku wyszukiwarka Google zwraca uwagę na dane strukturalne (ang. rich snippets). Dane strukturalne schema.org, inaczej elementy rozszerzone, umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji na stronie wyników wyszukiwania. Mogą być to na przykład oceny danego produktu lub jego specyfikacja.

pozycjonowanie prestashop rich snippets w wyszukiwarce
Dane strukturalne w wynikach wyszukiwania Google
Źródło: Google

Dane strukturalne są obecnie w większości popularnych szablonów sklepów PrestaShop. Aby przetestować, czy Twój sklep PrestaShop obsługuje dane strukturalne, skorzystaj z narzędzia Google Rich Results Tool i wykonaj test.

Jeżeli Twój szablon nie obsługuje danych tego typu, możesz skorzystać z płatnej wtyczki SEO Structured Data Schema Markup & Rich Snippet.

Prowadź bloga dla Twojego sklepu na PrestaShop

Prowadzenie bloga jest bardzo cennym elementem content marketingu, który ma ogromne znaczenie, jeżeli chodzi o pozycjonowanie sklepu Presta. Blog pozwoli Ci na tworzenie eksperckich artykułów i poradników, pisanie recenzji i odpowiadanie na pytania klientów.

Dzięki blogowi przyciągniesz do Twojego sklepu większy ruch i zbudujesz ekspercki wizerunek. Jeżeli Twój szablon sklepu nie posiada takiej funkcjonalności, istnieje wiele modułów do prowadzenia bloga na PrestaShop. Udostępniając treści, kieruj się poniższymi wytycznymi.

  • Stwórz plan treści (content plan) - umieść w nim listę tematów i wstępny plan słów kluczowych, aby uniknąć kanibalizacji fraz.
  • W szukaniu tematów i dobieraniu słów kluczowych możesz skorzystać z narzędzi, takich jak Google Trends, AnswerThePublic czy Keyword Tool
  • Twórz treści przyjazne użytkownikowi – odpowiadaj na jego potrzeby i pytania, wyczerpuj temat w jasny sposób. 
  • Dodawaj do artykułów urozmaicenia wizualne – zdjęcia produktów i filmy, które obrazują dane zagadnienie. 
  • Optymalizuj teksty pod SEO PrestaShop – dodawaj słowa kluczowe w odpowiednim nasyceniu, stosuj poprawną strukturę nagłówków dla bloga PrestaShop. 
  • Stosuj linkowanie do produktów i kategorii – dzięki temu zwiększysz ruch na stronie Twojego sklepu, jest to moment, w którym Twój blog sprzedaje. 
  • Stosuj odnośniki do innych artykułów – ułatwiaj czytelnikowi poznanie tematu z różnych perspektyw.

Wprowadź odnośniki wewnętrzne w treści na Preście

Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to połączenia, które prowadzą do innych podstron Twojego sklepu opartego na PrestaShop. Optymalizacja odnośników to bardzo ważny element z perspektywy UX (ang. user experience) i SXO (ang. search experience optimization).

Odnośniki mogą przenosić na przykład z bloga do produktów czy z opisów kategorii do konkretnej karty produktowej. Gwarantuje to łatwiejsze poruszanie się po Twoim sklepie, co jest wysoko oceniane przez roboty oceniające Twoją stronę.

Chcąc najlepiej wykorzystać linkowanie wewnętrzne, przygotuj uprzednio plan i zapoznaj się z poniższymi wytycznymi. Pomogą Ci one przejść przez ten element SEO PrestaShop pomyślnie.

  • Nie stosuj zbyt dużej liczby odnośników – powstrzymaj się od umieszczania linków na początku treści, aby użytkownik nie opuszczał od razu danej strony. Standardowo używa się jednego odnośnika na każde 3 000 znaków, jednak nie jest to sztywna reguła.
  • Utwórz odpowiedni związany z tematem, "przyjazny", docelowy adres URL podstrony oraz umieść w linku do niej prowadzącym pasujący znacznik TITLE – poinformują one zarówno Internautów jak i roboty sieciowe Google, czego mogą spodziewać się na danej docelowej podstronie.
  • Stosuj atrybutu rel="nofollow" do stron, które nie mają być śledzone przez roboty wyszukiwarek – używaj go, jeśli chcesz aby użytkownik miał łatwy dostęp z treści do danej podstrony, o niskiej wartości dla SEO PrestaShop. Jest to na przykład formularz kontaktowy, który może być nisko oceniony przez Googlebota.
  • Wybierz odpowiedni anchor text (tekst zakotwiczony) – kotwica to jedno lub kilka słów, po których kliknięciu można przejść na inną podstronę. Zazwyczaj fraza ta jest wyróżniona w treści. Może być to słowo kluczowe zastosowane naturalnie w tekście. Zachowaj spójność w linkowaniu – anchor text powinien odnosić się do tematyki strony. Nie twórz odnośników o tej samej kotwicy do różnych podstron, prowadzi to do kanibalizacji słów kluczowych.
  • Dodawaj do starych wpisów nowe odnośniki – nie pozostawiaj starszych treści samych sobie. Google docenia ruch na stronach, które istnieją od dłuższego czasu. Poza tym dodatkowym atutem jest przenoszenie dużego ruchu ze strony już wypromowanej, do nowej, dopiero utworzonej w CMS PrestaShop.

Do tworzenia linków wewnętrznych możesz wykorzystać płatną aplikację SEO Internal Linking PRO. Linki utworzysz również ręcznie, bez pomocy wtyczek.

  1. Przejdź do strony produktu, kategorii lub blogowego wpisu.
  2. Przejdź do edycji tekstu na stronie.
  3. W edytorze możesz skorzystać z dwóch sposobów na dodanie linkowania wewnętrznego – edycja kodu źródłowego lub bezpośredniego wstawienia linku.
  4. Wstaw odpowiednio skonfigurowany link, na przykład: 
  5. Zapisz.
optymalizacja prestashop ustawienia linkowania
Wstawianie linków w treści przez edytor strony
Źródło: PrestaShop
optymalizacja prestashop ustawienia linkowania w kodzie
Wstawianie linków w kodzie
Źródło: PrestaShop

Optymalizuj obrazy w PrestaShop

Obrazy w Twoim sklepie PrestaShop powinny zostać zoptymalizowane, aby miały pozytywny wpływ na pozycjonowanie i wrażenia użytkowników. Wybieraj grafiki w dobrej jakości i o odpowiednim formacie – JPG dla zdjęć z tłem i PNG dla obrazów bez tła. 

Wprowadzaj odpowiednie nazwy plików zdjęć, które odnoszą się do tego, co przedstawiają obrazy. Nie używaj w nich znaków specjalnych, dodawaj za to słowa kluczowe. Poszczególne wyrazy oddzielaj myślnikiem, a nie spacją. Wprowadź meta TITLE, który różni się od opisu alternatywnego.

Wielkość grafik ma ścisły związek z szybkością ładowania strony. Zdjęcia powinny być więc skompresowane, aby nie zwiększały czasu ładowania podstron sklepu. Użyjesz do tego darmowych programów do kompresji, takich jak iLoveIMG czy TinyPNG. Jeżeli jednak chcesz zmniejszyć rozmiary grafik, które znajdują się już w witrynie, możesz użyć do tego wtyczki dostępnej na stronie PrestaShop Addons.

Atrybuty ALT zdjęć produktów są tekstową reprezentacją tego, co znajduje się na danej grafice. Z perspektywy SEO PrestaShop powinny się w nich znajdować słowa kluczowe. Są one również konieczne z punktu dostępności Twojego sklepu Prestashop, ponieważ pomagają osobom, które używają czytników ekranu.

Aby dodać opis alternatywny do grafiki produktu wykonaj poniższe kroki.

  1. Otwórz panel administratora sklepu na Preście.
  2. Przejdź do wybranego produktu.
  3. Wybierz jego zdjęcie.
  4. Dodaj treść w oknie „Nagłówek” i zapisz ustawienia zdjęć.
optymalizacja prestashop dodawanie alt do obrazu
Dodawanie atrybutów ALT do obrazów
Źródło: PrestaShop

 

pozycjonowanie prestashop widok alt w konsoli
Ustawiony atrybut ALT widoczny w konsoli
Źródło: PrestaShop

Zadbaj o responsywność strony

Responsywny design PrestaShop to inaczej dostosowanie do ekranów różnej wielkości. Chodzi głównie o skalowanie rozmiarów wyświetlanych interfejsów i treści, aby były one czytelne i łatwe w obsłudze na smartphone'ach. Trzeba wziąć również pod uwagę to, że takie technologie steruje się dotykowo, więc wszystkie przyciski powinny być odpowiednio duże, aby bez problemu trafić na nie palcem.

Największa część ruchu z wyszukiwarek internetowych pochodzi od użytkowników mobilnych. Prawie 60% zapytań przez silnik Google to osoby korzystające z urządzeń przenośnych (źródło: SMA Marketing). Właśnie dlatego wprowadzono standard Mobile First. Na jego podstawie ocenia się wydajność stron internetowych i sklepów, to jak szybko się ładują i czy są dostosowane do wersji mobilnej.

Zadbaj o to, aby Twój szablon sklepu odpowiadał właśnie tym standardom. Istnieje wiele modułów do optymalizacji mobilnej PrestaShop, dzięki którym poprawisz wrażenia użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych. Aby zweryfikować, czy strona jest właściwie skonfigurowana, wykorzystaj narzędzie Google Mobile-Friendly Test.

Dodatkowe porady dla optymalizacji PrestaShop

W tej części przedstawimy Ci porady dotyczące bardziej specyficznych działań, które wykorzystasz, optymalizując sklep na oprogramowaniu PrestaShop. Takie zagadnienia jak lokalne SEO PrestaShop nie zawsze będą koniecznie, na przykład jeżeli Twój biznes funkcjonuje tylko przez Internet. Zastanów się, jakie z tych strategii będą dla Ciebie przydatne.

Zdobywaj linki zewnętrzne prowadzące do Twojego sklepu

Linkowanie zewnętrzne (ang. external linking) zwane też linkami przychodzącymi polega na pozyskiwaniu odnośników do Twojego sklepu na oprogramowaniu PrestaShop z innych, zewnętrznych źródeł. 

Ważne jest, aby skupić się na wartościowych linkach. Pochodzą one ze stron z dużą renomą, czyli istniejących od dłuższego czasu i przyciągających duży ruch. Kiedy strona z wyższą renomą doda odnośnik do Twojej, przekaże część tej wartości na Twoją witrynę. Jeżeli chcesz pozyskać odnośniki do Twojego sklepu, poniżej przedstawiamy Ci źródła, które warto sprawdzić.

  • Portale i blogi – dobrym pomysłem może być współpraca z recenzentami lub blogerami, którzy przedstawiają produkty podobne do Twoich na swojej stronie. Sprawdź, które z tych portali są najpopularniejsze i od jakiego czasu są w Internecie.
  • Artykuły sponsorowane – są nimi wpisy opłacone przez stronę, która chce się reklamować na innym portalu. Zazwyczaj mają charakter sprzedażowy i zawierają odnośnik do sklepu.
  • Katalogi firm – nie są one już tak wartościowe jak w dawnych czasach pozycjonowania, ale nadal stanowią cenne miejsce, z którego możesz otrzymać linkowanie. W tym przypadku szczególnie warto skupić się na katalogach firmowych dobrej jakości. 
  • Portale społecznościowe – sprawiają, że Twoja marka jest bardziej znana, i dają możliwość na sprowadzenie dużego ruchu. Reklamy w mediach społecznościowych zawierające odnośnik do Twojej witryny, mogą przynieść szybkie rezultaty. Jednak budowanie relacji na portalach pomoże w budowaniu długotrwałej więzi i stałej grupy klientów.

Stosuj lokalne SEO

Dane statystyczne pokazują, że 46% wyszukiwań przez silnik Google to zapytania lokalne (źródło: SMA Marketing). Pozycjonowanie w Mapach Google jest więc niezwykle istotne. Jeżeli prowadzisz swój biznes również stacjonarnie, powinieneś zastanowić się nad lokalnym SEO dla Twojego sklepu opartego na oprogramowaniu PrestaShop.

Takie działania pomogą Ci wyświetlić się w wynikach użytkowników, które odnoszą się do danej lokalizacji. Są to na przykład pytania o najbliższe sklepy lub takie z dodanymi nazwami miast, np. „karma dla psów Poznań". Pierwszym krokiem w celu wdrożenia tego typu pozycjonowania będzie założenie konta i potwierdzenie go na platformie Google Moja Firma.

  1. Przejdź do strony Google Moja Firma.
  2. Utwórz profil firmy.
  3. Wybierz branżę i lokalizację.
  4. Zweryfikuj konto przez telefon lub kartkę pocztową przesłaną na Twój adres.

Moduł Google My Business Badge PRO pozwala na połączenie wizytówki biznesu z Twoim sklepem PrestaShop. Pozwoli Ci to na przykład na wyświetlanie recenzji na Twojej stronie.

Zoptymalizuj różne wersje językowe Twojego sklepu

Jeżeli nie chcesz prowadzić sprzedaży jedynie w Polsce, zastanów się nad przetłumaczeniem Twojej strony PrestaShop na inne języki. Również będzie to przydatne dla klientów, którzy mieszkają w Polsce, ale nie posługują się naszym językiem. Tłumaczenia w panelu administratora PrestaShop dodasz w następujący sposób.

  1. Korzystając z menu bocznego, przejdź do „Ulepszenia” → „Międzynarodowe” → „Tłumaczenia”.
  2. Przewiń do sekcji „Dodaj/Aktualizuj język”. 
  3. Wybierz język, który chcesz dodać z listy. 
  4. Kliknij przycisk „Dodaj lub zaktualizuj język”.
  5. Nowy język został dodany.
optymalizacja prestashop dodawanie tłumaczenia
Dodawanie języków do strony PrestaShop
Źródło: PrestaShop

Jakie problemy możesz napotkać w pozycjonowaniu PrestaShop?

Żeby nie popełnić błędu w optymalizacji strony opartej na systemie PrestaShop, należy być świadomym ograniczeń, które to narzędzie posiada. To francuskie oprogramowanie jest nieustannie rozwijane i możemy liczyć, że niektóre problemy opisane poniżej zostaną kiedyś rozwiązane. Inne natomiast dotyczą modelu biznesowego Presty i po prostu trzeba się do nich dostosować, wybierając to rozwiązanie.

  • Brak supportu dla samego systemu PrestaShop.
  • Brak ustawień paginacji.
  • Brak funkcji bloga w podstawowej wersji.
  • Niekiedy wymaga wiedzy technicznej.
  • Wiele funkcjonalności jest możliwe dopiero przy użyciu modułów.
  • Ceny modułów niedostosowane do polskiego rynku – trzeba zapłacić w innej walucie.

Prestashop czy WooCommerce — porównanie

Bez pozycjonowania Twojego sklepu w Internecie nie osiągniesz zadowalających rezultatów sprzedaży. Dlatego decydując się na narzędzie, które umożliwi Ci handel w sieci, zwróć uwagę na jego możliwości w optymalizacji widoczności w wyszukiwarce.

Obecnie w Polsce Prestashop i WooCommerce są jednymi z najczęściej wybieranych platform e-commerce. Nic dziwnego, że osoby prowadzące sprzedaż w Internecie często zastanawiają się nad tym, który z nich jest lepszy. Oba rozwiązania działają na podobnych zasadach, z tym że WooCommerce w przeciwieństwie do PrestaShop, jest jedynie wtyczką w witrynie działającej w oparciu o CMS WordPress.

WordPress z perspektywy łatwości pozycjonowania i wielu darmowych pluginów, które to zadanie mogą ułatwić, jest bardziej przyjazny dla początkujących pozycjonerów. Nie jest natomiast lepszy od Presty pod względem możliwości i efektów SEO. 

PrestaShop jest natomiast systemem dedykowanym stricte do sprzedaży – bardziej skalowalnym szczególne w przypadku dużych witryn e-commerce. Dodatkowo posiada na starcie wiele typowo sklepowych przydatnych rozwiązań, takich jak znaczniki rel=”canonical” wdrożone w standardzie SEO PrestaShop 1.7.

W PrestaShop meta description i znacznika TITLE możesz zmodyfikować bez konieczności instalowania dodatkowych modułów, co także jest bardzo istotne z perspektywy SEO.

Pozycjonowanie nie powinno być jedynym czynnikiem, który sprawi, że zdecydujesz się na któreś z wyżej wymienionych rozwiązań.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

Na pytanie, ile czasu wymaga proces pozycjonowania PrestaShop, aby przyniósł efekty, trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. SEO PrestaShop to jeden z najlepszych sposobów, żeby pozyskać ruch i potencjalnych klientów, ale niestety potrzebuje on czasu. Jest to działanie długofalowe, które wymaga przygotowania strategii. 

Agencja SEO potrzebuje przynajmniej kilku miesięcy, aby móc przedstawić Ci satysfakcjonujące wyniki. Ten czas trzeba poświęcić na skomplikowany proces pozycjonowania, przeprowadzony w najwyższym standardzie. Tylko dzięki temu okaże się skuteczny. 

To, jak długo ostatecznie potrwa optymalizacja PrestaShop, zależy od:

  • konkurencji fraz kluczowych, 
  • działań pozycjonerskich w Twojej branży, 
  • błędów SEO w Twoim sklepie, 
  • negatywnych ocen od Google z przeszłości, 
  • wieku witryny, 
  • zmienności algorytmów wyszukiwarek.

PrestaShop – pozycjonowanie w SEMPIRE

Jak widzisz, proces optymalizacji sklepu na systemie PrestaShop jest wymagający. Istnieje wiele obszarów, które powinny być skonfigurowane pod indywidualne wymagania klienta i monitorowane przez dłuższy czas. Tylko systematyczna praca nad zwiększeniem widoczności Twojej witryny PrestaShop przyniesie rezultaty i pozwoli znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

Widoczne efekty osiągniesz, współpracując z agencją SEMPIRE. Posiadamy bogate doświadczenie w pozycjonowaniu sklepów opartych na systemie PrestaShop. Wykorzystując naszą specjalistyczną wiedzę, jesteśmy w stanie pomóc Ci znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania. 

Jeżeli chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie PrestaShop i osiągnąć najlepsze rezultaty w sprzedaży, skontaktuj się z nami.

Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 250 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Dowiedz się jak rozwijać swój projekt / stronę www ze Specjalistą ds. reklamy internetowej. Zadzwoń teraz!