Navboost to algorytm rankingowy Google, odkryty podczas procesu antymonopolowego Google z Departamentem Sprawiedliwości USA. Navboost został stworzony z myślą o poprawie wyników wyszukiwania dla zapytań nawigacyjnych, czyli takich, gdzie użytkownik szuka konkretnej strony internetowej.
Algorytm Navboost wykorzystuje kliknięcia użytkowników, aby określić najistotniejsze wyniki. Navboost zapamiętuje poprzednie kliknięcia dla zapytań sprzed 13 miesięcy i segreguje wyniki na podstawie lokalizacji i typu urządzenia (z podziałem na mobilne/stacjonarne).
Istnienie Navboost jako algorytmu zostało potwierdzone w wyniku wycieku dokumentacji wyszukiwarki Google (27 maja 2024 roku). W ujawnionych plikach znalazły się informacje na temat tego, że Navboost posiada moduł skupionych na sygnałach kliknięć użytkowników, które są traktowane jako "głosy wyborców".
Nie, Navboost nie jest tym samym, co Glue. Navboost określany jest często jako "Glue", jednak nie jest to pojęcie synonimiczne. "Glue" (w języku polskim "Klej") to system, który zbiera wszystkie interakcje użytkowników, w tym kliknięcia, najechanie kursorem, przewinięcia, czy przeciągnięcia.
Glue różni się od Navboost tym, że zajmuje się aktywnościami użytkownika podejmowanymi w witrynie, a nie na stronie wyników wyszukiwania.
Navboost działa poprzez analizę interakcji użytkowników ze stroną wyszukiwania, przede wszystkim kliknięć. Algorytm zapamiętuje, które wyniki były klikane przez internautów, traktując te kliknięcia jako sygnał do wskazania najtrafniejszych wyników.
W ten sposób strona, która otrzymała więcej kliknięć, może uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Navboost koncentruje się również na sygnałach po kliknięciu, takich jak długość czasu spędzonego na stronie.
Warto zapamiętać również, że Navboost działa dopiero po kliknięciu przez użytkownika w dokument lub stronę internetową, co oznacza, że witryny bez tej interakcji nie mogą skorzystać z tego algorytmu.
Navboost ma duży wpływ na SEO, ponieważ kładzie nacisk na czytelność interfejsu użytkownika. Strony internetowe, które są łatwe w nawigacji, posiadają jasną hierarchię informacji oraz strukturę, oferują płynne doświadczenia użytkownika oraz mają większe szanse na zdobycie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Algorytm Navboost wymaga, aby treści na stronach były angażujące i interaktywne, w tym zakłada dodawanie filmów, unikalnych grafik i innych dobrze zaprojektowanych form tekstu.
Algorytm Navboost dąży do tego, aby witryny internetowe były dobrze zoptymalizowane pod kątem łatwości poruszania się po stronie przez użytkownika.
Poniżej przedstawiliśmy kilka dobrych praktyk SEO, które mogą pomóc Ci w osiągnięciu lepszych wyników dzięki Navboost.
Definicja pojęcia Navboost
w słowniku otrzymała ocenę
5 / 5 według 1 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!