Google (Google Search) to wyszukiwarka internetowa zaprojektowana i wdrożona przez spółkę Google Inc., w celu skatalogowania danych umieszczanych w sieci i umożliwienia Internautom szybkiego dostępu do nich (na podstawie wpisywanych zapytań).
To w wyszukiwarce Google poszukujesz informacji potrzebnych w codziennym życiu, do szkoły czy pracy. Korzystasz z niej, aby znaleźć odpowiedzi na nurtujące Cię pytania, poszerzyć wiedzę, poznać najnowsze wiadomości lub plotki ze świata gwiazd, odnaleźć najlepszego fachowca z okolicy czy sklep internetowy oferujący atrakcyjne produkty w przystępnych cenach. Z Google planujesz podróże, wyjścia do kina lub na imprezę ze znajomymi, wybierasz dentystę czy przedszkole dla dziecka. Wyszukiwarka pomaga Ci w codziennym życiu i ułatwia organizację wielu spraw. Jest dostępna na domowym lub firmowym PC, laptopie, tablecie, smartfonie.
Wyszukiwarka Google stała się nieodzownym elementem życia wielu osób. Google.pl - pod tą prostą i (na pierwszy rzut oka) niepozorną stroną, z charakterystycznym logo i paskiem do wpisywania zapytań, kryje się zaawansowana technologia o ogromnym potencjale. Według raportu StatCounter z wynikiem ponad 90% rządzi w świecie wyszukiwarek internetowych i ma użytkowników na całym globie. Poznaj historię Google i dowiedz się, jak działa. Przeczytaj o mechanizmach gromadzenia, analizowania, indeksowania, selekcjonowania i wyświetlania danych w taki sposób, aby precyzyjnie odpowiadały na Twoje zapytania. Wykorzystaj możliwości tej popularnej wyszukiwarki w codziennym życiu oraz w prowadzeniu biznesu – pozycjonowanie stron lub pozycjonowanie sklepów internetowych!
Google (Google Search) to wyszukiwarka internetowa, która powstała, aby uporządkować informacje zamieszczane na stronach internetowych na całym świecie i umożliwić każdemu użytkownikowi sieci wygodny dostęp do nich. Jest to główna misja, która przyświecała twórcom Google i mimo wielu zmian w działaniu samej wyszukiwarki, stosowanych przez nią technologii i sposobów wyszukiwania, nadal jest najważniejszym założeniem.
Najsłynniejsza wyszukiwarka świata jest efektem studenckiego projektu prowadzonego przez Larry Page’a i Sergey Brina na Uniwersytecie Stanforda w Dolinie Krzemowej (USA). W 1996 roku studenci tego prestiżowego uniwersytetu opracowali założenie wyszukiwarki internetowej, która wykorzystywałaby matematyczną analizę zależności zachodzących pomiędzy stronami internetowymi. 2 lata później (7.09.1998 roku) pomysłodawcy wyszukiwarki założyli spółkę Google Inc. (w Menlo Park w Kalifornii), a następnie uruchomili stronę internetową google.com. Strona szybko stała się hitem wśród internautów i zaczęła przynosić ogromne zyski z reklam tekstowych. Page i Brin przenieśli siedzibę firmy do Mountain View w Kalifornii i rozpoczęli dalszy rozwój przedsiębiorstwa, która stało się światowym potentatem przemysłu informatycznego oraz marką rozpoznawalną na całym globie.
Wyobraź sobie, że właśnie poszukujesz informacji na ściśle określony temat. Chcesz sprawdzić datę urodzenia znanego pisarza (potrzebną Ci do przygotowania się do testu w szkole), potrzebujesz przepisu na pyszne ciasto lub wybierasz się w podróż służbową do Klienta i musisz ustalić, jak znaleźć konkretną ulicę w nieznanym sobie mieście… W czasach „sprzed Google” najpewniej skorzystałbyś z encyklopedii, przeszukał książki kucharskie lub rozłożył mapę z planem miejscowości, do której jedziesz. A co, gdy w domu nie byłoby potrzebnej encyklopedii, książki kucharskiej lub mapy? W takich przypadkach pomocna była biblioteka gromadząca bogaty księgozbiór.
Wyszukiwarkę Google można porównać do takiej ogromnej biblioteki, z której można korzystać w dowolnym momencie – bez ruszania się z domu, biura, szkoły czy samochodu. Gromadzi ona informacje zamieszczone w sieci na całym świecie, aby móc je udostępnić czytelnikom (Internautom). Jak to wszystko jednak działa?
Użytkownicy często nie interesują się „zapleczem” działania Google. Wystarczy, że wyszukiwarka dostarcza im informacji, których właśnie potrzebują. Warto jednak uświadomić sobie, że wyszukiwanie nie odbywa się w czasie rzeczywistym. Ma to znaczenie zarówno dla firm, które chcą wykorzystać Google do promocji oferowanych informacji, usług czy produktów, czyli pozycjonowania stron jak i dla przeciętego użytkownika. Znajomość mechanizmów działania Google pozwoli Ci wpisywać zapytania, które rzeczywiście pozwalają otrzymać najbardziej trafne odpowiedzi.
Otóż, Google najpierw zbiera informacje, które trafią do bazy danych, następnie porządkuje je i kataloguje (podobnie, jak tradycyjna biblioteka). W praktyce oznacza to, że wyszukiwarka przy każdym zapytaniu nie przeszukuje wszystkich stron istniejących w sieci. Twoje pytanie trafia po prostu do serwerów Google, które pobiorą dane ze zgromadzonych już zasobów, ocenią, co Cię najbardziej interesuje (dopasowanie do zapytania) i wyświetlą dostępne rodzaje wyników wyszukiwania, które uznają za najlepsze, w tym linki do podstron, wizytówki lokalnych firm z okolicy, aktualne wiadomości czy panel wiedzy.
Aby zrozumieć, jak działa Google, warto dowiedzieć się:
Google uzyskuje dane ze stron internetowych, treści, które użytkownicy udostępniają w Google Maps i Google Moja Firma, publicznych baz danych, skanów książek oraz wielu innych źródeł zamieszczanych w sieci.
Pierwszym krokiem działania wyszukiwarki jest zbudowanie bazy danych. Informacje są pobierane z miliardów stron internetowych, działających na całym świecie. Poszczególne dane to tak naprawdę pliki zapisane w różnych formatach na fizycznych komputerach. W pewnym uproszczeniu, można powiedzieć, że Internet to wiązka przewodowych połączeń pomiędzy komputerami, a użytkownik uzyskuje (za pomocą tych połączeń) dostęp do plików zapisanych na miliardach różnych urządzeń. Do plików można dotrzeć za pomocą ujednoliconego identyfikatora URL (Uniwersal Resource Locator), który jest stosowany jako format adresowania służący do identyfikacji zasobów zamieszczanych w sieci (Internet, sieci lokalne). Identyfikator URL może być mniej lub bardziej przyjazny SEO (Search Engine Optimization), ale nie zawsze pozwala zrozumieć, co dokładnie znajduje się na danej stronie.
I tutaj właśnie na scenę wkracza Google, która opracowała oprogramowanie służące do przeszukiwania i pobierania zasobów pochodzących z ogromnej liczby stron internetowych. Proces ten określa się terminem skanowania sieci. Odpowiada za niego Googlebot (robot, bot, pająk), czyli aplikacja zaprojektowana, aby wykryć nowe lub zaktualizowane strony i dodać je do katalogu (indeksu) Google. Do skanowania wyszukiwarka używa ogromnej liczby komputerów z tą aplikacją. Przedsiębiorstwo posiada serwery rozmieszczone na całym świecie, a ich dokładna liczba pozostaje tajemnicą spółki.
Jak działa Googlebot?
Googlebot nazywany również pająkiem to robot Google indeksujący zasoby sieciowe. Jego zadanie to wykrywanie nowych i aktualizowanie obecnych stron w celu dodania ich do indeksu Google. Twórcy opracowali unikalny proces algorytmiczny i stworzyli program komputerowy, który wybiera witryny do skanowanie, określa częstotliwość tego procesu oraz ilość stron pobieranych do zasobów Google z danej witryny. Aplikacja czerpie adresy z odnośników znajdujących się na stronach internetowych i map witryn zgłaszanych przez właścicieli stron, webmasterów i pozycjonerów. Bot odwiedza daną witrynę, następnie wykrywa linki na jej poszczególnych stronach i dodaje je do własnej listy stron przygotowanych do zaindeksowania. Aplikacja rejestruje nie tylko nowe witryny, ale także wszelkie zmiany na witrynach oraz nieaktywne linki. Celem jaki ma Googlebot jest zaindeksowanie możliwie największej liczby stron, które będą wykorzystywane do późniejszej prezentacji wynikach wyszukiwania - SERPach.
Wyszukiwarka Google nie skanuje adresów stron, katalogów i plików zablokowanych w pliku robots.txt
Takie strony bywają czasami zaindeksowane w oparciu o linki prowadzące do nich z innej witryny, ale treść zablokowanej strony nie jest wtedy analizowana. Zawartość jest określana na podstawie linku zewnętrznego, który prowadzi do tej strony, dlatego może zostać mylnie oceniona. Z punktu widzenia SEO i pozycjonowania, jest to niekorzystne, ponieważ użytkownicy mogą znajdować nietrafione informacje, które nie powinny zostać im wyświetlone.
Wyszukiwarka Google nie skanuje adresów stron, które nie mogą zostać otworzone przez anonimowego Internautę
Strony zabezpieczone logowaniem lub uwierzytelnianiem – uznane są przez wyszukiwarkę za witryny prywatne.
Chcesz pomóc Google znaleźć Twoją stronę? Te kroki w tym pomogą:
Informacje zebrane podczas skanowania Internetu i map witryn są porządkowanie w indeksie wyszukiwania. Googlebot przetwarza wszystkie zeskanowane strony, a do indeksu trafia każde słowo zamieszczone na poszczególnych witrynach oraz lokalizacje tego słowa na stronie. Bot przetwarza także dane, które twórcy stron użyli w tagach <title> i atrybutach alt użytych do opisu obrazków i wykorzystaniu potencjału pozycjonowania grafiki.
Indeks Google można porównać do indeksu na końcu książki. Znajdują się tutaj najważniejsze dane z przeanalizowanego zasobu (czyli miliardów przeskanowanych witryn). Sięgnięcie do tego spisu pozwala szybko odnaleźć odpowiedź na konkretnej stronie.
Jako użytkownik Google oczekujesz, że wyszukiwarka szybko dostarczy Ci odpowiedzi na zadane pytanie. Miliardy stron internetowych, które trafiły do indeksu Google, muszą zostać więc przeanalizowane pod kątem zawartości, abyś mógł otrzymać najbardziej trafne wyniki.
Jak wygląda układanie rankingu?
Systemy rankingowe najsłynniejszej wyszukiwarki świata wykorzystują cały wachlarz algorytmów. Algorytmy pozwalają przeanalizować zapytanie wpisane przez użytkownika i określić możliwie najlepszą kolejność stron, które zostaną wyświetlone jako odpowiedzi na nie. Na przestrzeni lat twórcy wyszukiwarki opracowywali coraz to nowsze algorytmy Google, które pozwalają bardziej szczegółowo oceniać zapytania użytkowników i wyświetlać zawężone (bardziej trafne) odpowiedzi. Na bieżąco są one opracowywane, ulepszane i zmieniane w taki sposób, aby webmasterzy i pozycjonerzy tworzyli witryny maksymalnie przyjazne i użyteczne dla użytkowników.
Aby wyświetlane informacje były możliwie jak najbardziej użyteczne dla użytkownika, algorytmy Google:
Jako użytkownik wyszukiwarki, chcesz uzyskać odpowiedź na swoje zapytanie. Odpowiedni algorytm musi zrozumieć znaczenie wpisywanych przez Ciebie słów i określić ciąg wyrazów, które wyszukiwarka powinna odnaleźć w stworzonym wcześniej indeksie. Google korzysta z własnych modeli językowych, zaczerpniętych z języka naturalnego. Wyszukiwarka jest w stanie interpretować literówki czy wyszukiwać odpowiedzi w systemie synonimów.
Algorytmy Google są obecnie projektowane w taki sposób, aby pomóc systemowi zrozumieć, do jakiej dokładnie kategorii mają należeć informacje, których poszukuje. Zapytania analizowane są m.in. pod kątem tego, czy użytkownik poszukuje informacji ogólnych, czy szczegółowych, a dodatkowe użycie zwrotów takich jak "opinia", "zdjęcia" lub "godziny otwarcia" pozwala na dokładniejsze określenie poszukiwanych informacji.
Pierwszym krokiem było wyszukanie w indeksie wpisanych słów i wskazanie witryn, na których one się znajdują. Algorytmy biorą pod uwagę częstotliwość oraz miejsce, gdzie wpisana fraza znalazła się na stronie (tytuł, nagłówek, treść). Następnie, algorytm dopasowuje potencjalne wyniki do potrzeb użytkownika. Gdy wpisujesz określone słowo kluczowe w pasek wyszukiwarki Google, nie oczekujesz przecież wyświetlenia witryny, na której dany wyraz pojawił się wiele razy, ale chcesz o coś spytać. Analiza trafności strony pozwala wskazać użyteczną odpowiedź na zapytanie uwzględniając przykładowo zdjęcia na stronie, pojawienie się synonimów, filmy na podobny temat itp.
Wyobraź sobie, że wpiszesz w wyszukiwarkę słowo „róże”. Takie zapytanie może zwrócić miliony różnych stron internetowych, na których potencjalnie mogą znaleźć się potrzebne Ci informacje (np. historia róż, zasady uprawy, gatunki, symboliczne znaczenie tych kwiatów, sklepy oferujące sadzonki róż ogrodowych, oferty kwiaciarni stacjonarnych i online sprzedających bukiety z róż itp.).
Algorytmy Google mają za zadanie ocenę przydatności poszczególnych stron i uszeregowanie ich w kolejności – od najbardziej do najmniej trafnych. W tym miejscu warto podkreślić, że im użytkownik dokładniej sprecyzuje, czego poszukuje, tym większe prawdopodobieństwo, że wyniki będą precyzyjne i dostarczą mu tego, czego dokładnie potrzebuje. W miejsce przykładowej frazy „róże” możesz więc wpisać „róże rodzaje” czy „jak uprawiać róże?”.
Same algorytmy wyszukiwarki analizują setki czynników wpływających na pozycjonowanie stron i w ten sposób tworzą ranking najbardziej przydatnych witryn.
Pod uwagę brana jest m.in.:
Co ważne, Google obecnie stosuje algorytmy, które mają za zadanie rozpoznawać i usuwać z wyników wyszukiwania SPAM (strony naruszające wskazówki Google dla webmasterów, nieużyteczne, nie mające celu dla użytkownika). W praktyce oznacza to, że pozycjonowanie polegające na ciągłym powtarzaniu słów kluczowych, wplataniu ich w dużej ilości w treść dotyczącą innych zagadnień czy kupowanie wielu linków przekazujących PageRank jest przez wyszukiwarkę coraz skuteczniej wychwytywane. Witryny, które naruszają wytyczne są usuwane z indeksu poprzez ręczne kary nakładane przez pracowników Google lub tzw. filtry algorytmiczne, które znacząco obniżają ich pozycje i zasięg w wynikach wyszukiwania. Zadaniem specjalisty ds. pozycjonowania jest zatem dokładna znajomość wskazówek dla webamsterów oraz technik White Hat SEO i Black HaT SEO, które pozwolą na skuteczne i bezpieczne pozycjonowanie strony w Google.
Google gromadzi i wykorzystuje szeroki zasób informacji, które pozwolą wyświetlić Ci najbardziej precyzyjne i użyteczne wyniki wyszukiwania. Kraj i lokalizacja pozwala dostarczać informacje istotne z punktu widzenia konkretnego miejsca. Znajdujesz się w Warszawie i wpisujesz w pasek wyszukiwarki na swoim komputerze, tablecie lub smartfonie słowo „restauracja”? Na najwyższych pozycjach zobaczysz popularne lokale gastronomiczne ze stolicy. Inaczej będą wyglądać wyniki w Krakowie, Wrocławiu czy Gdańsku.
Google może brać pod uwagę również historię ostatnich wyszukiwań. Gdy, przykładowo, najpierw poszukujesz informacji o aktualnym reperaturze kin, a potem wpisujesz w wyszukiwarkę słowo „piła”, z dużym prawdopodobieństwem w wynikach zostanie Ci wyświetlona strona z recenzjami filmu, a dopiero w dalszej kolejności informacje o mieście Piła czy strony o piłach stolarskich. Wyszukiwarka niejako „domyśli się” z kontekstu, że planujesz wyjście na seans filmowy i potrzebujesz informacji na ten temat. Jeżeli nie chcesz, aby wyszukiwarka zapisywała na Twoim koncie w Google dane o historii wyszukiwań to na stronie myaccount.google.com możesz określić, które dane będą przechowywane i wykorzystane podczas ustalania kontekstu kolejnych wyszukiwań.
Trafność odpowiedzi możesz zwiększyć, gdy odpowiednio ustawisz wyniki wyszukiwań – możesz np. włączyć filtr SafeSearch (służy do odfiltrowania niepotrzebnych treści) czy wybrać rodzaj wyszukiwanej treści (np. wszystko, grafika, zakupy, wiadomości, filmy, mapy, książki, finanse).
Odpowiednie ustawienia wyszukiwarki i dodatkowe operatory Google pozwolą na wyszukiwanie zaawansowane i zawężenie wyników m.in. do:
SERP (z ang. Search Engine Page Results) to strona wyników wyszukiwania, która po wpisaniu zapytania prezentuje 2 podstawowe rodzaje wyników:
Wyniki naturalne to linki prowadzące do konkretnych witryn internetowych. Pojawia się tutaj tytuł strony, krótki opis informujący o jej zawartości oraz adres URL prowadzący do strony.
Linki sponsorowane Google Ads (Google AdWords) są wyraźnie oznaczone (etykietą „reklamy”), aby użytkownicy nie mylili ich z wynikami organicznymi. Mogą one pojawić się np. nad wynikami naturalnego wyszukiwania, pod wynikami wyszukiwania lub po prawej stronie. Każda reklama jest dobierana i wyświetlana w kontekście do zapytania wpisywanego przez użytkownika (na podstawie wpisanych przez reklamodawcę słów kluczowych oraz ustawień kampanii reklamowej). Na rankingowanie reklam (kolejność wyświetlania) wpływa stawka i koszt za kliknięcie (CPC) oraz trafność odpowiedzi. Wyświetlanie reklam w Google opiera się więc na zupełnie innych zasadach niż wyświetlanie wyników organicznych.
Wyszukiwarka Google ma na celu dostarczenie Internautom wartościowych informacji, które stanowią odpowiedzi na wpisywane przez nich zapytania. Wyszukiwanie nie odbywa się za każdym razem w czasie rzeczywistym, ale w bazie zgromadzonej wcześniej przez Google. Roboty wyszukiwarki (Googleboty) skanują Internet, a następnie indeksują poszczególne podstrony milionów witryn z całego świata. W ten sposób powstaje indeks Google – spis najważniejszych danych ze zgromadzonych i przeanalizowanych serwisów www.
W momencie kiedy wpisujesz zapytanie i klikasz enter lub „Szukaj w Google” uruchamiasz niesamowicie zaawansowany algorytm Google który:
Zmiany zachowań użytkowników, trendów, sposobów szukania i analizowania informacji powodują, że systemy rankingowe Google ewoluują każdego dnia wraz z rozwijającym się internetem. Setki zmian algorytmów rocznie wdrażanych do wyszukiwarki mają przede wszystkim jeden cel – dostarczać coraz lepsze wyniki.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 498 opinii