Zasada odwróconej piramidy co to jest - inverted pyramid, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest zasada odwróconej piramidy - inverted pyramid, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Inna nazwa: metoda odwróconej piramidy

Co to jest zasada odwróconej piramidy?
Co to jest zasada odwróconej piramidy?

Zasada odwróconej piramidy (inverted pyramid) oznacza odpowiednią hierarchizację informacji w tekście – tak, aby pozyskać uwagę czytelnika i zatrzymać go na dłużej. 

Metoda ta zakłada, że najistotniejsze dla użytkownika informacje (czyli te, które znajdują się na dole piramidy) należy umieszczać już na samym początku tekstu, a dopiero potem zagłębiać się w temat i poruszać szczegółowe wątki. 

Zasada odwróconej piramidy zakłada, że użytkownik szybko zrealizuje swoją intencję, a więc zamiar, z jakim trafił na daną stronę internetową. Kluczowe jest więc dostarczenie mu niezbędnych informacji i odpowiedzi na najważniejsze pytania już w pierwszych linijkach tekstu. W tworzeniu treści zgodnych z zasadą odwróconej piramidy istotne jest to, aby nie budować napięcia, lecz od razu przechodzić do sedna omawianego tematu. 

Metoda odwróconej piramidy znajduje zastosowanie w webwritingu, ponieważ odpowiada na aktualne potrzeby internautów, którzy są bardzo niecierpliwi i skupiają wzrok na określonych częściach tekstu, co potwierdzają badania eye-trackingowe.

odwrócona piramida
Klasyczny układ treści a zasada odwróconej piramidy

Jak tworzyć treść zgodnie z zasadą odwróconej piramidy?

Statystycznie reklamodawca ma mniej niż 15 sekund, by zwrócić uwagę czytelnika i zachęcić go do dalszego zapoznania się z treścią na stronie (źródło: time.com).

Pisanie w stylu odwróconej piramidy zacznij od przyswojenia 5 następujących po sobie krokach.

  1. Zawrzyj istotne fakty na początku tekstu. 
  2. Zastosuj metodę 5W+H (akronim od pytań: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak?) i udziel odpowiedzi na nie. 
  3. Skoncentruj się na drugorzędnych, ale wciąż istotnych z perspektywy czytelnika informacjach. 
  4. Wprowadź nagłówki porządkujące tekst i ułatwiające nawigację użytkownika po stronie. 
  5. Przedstaw ogólny kontekst i uzupełnij treść o dodatkowe wątki.

Podczas tworzenia contentu zgodnego z metodą odwróconej piramidy zadbaj o konstrukcję 2 elementów przyciągających uwagę: 

  • Tytuł (title): zawiera obietnicę rozwiązania problemu odbiorcy, słowa kluczowe, jest krótki (50-60 znaków ze spacjami). 
  • Opis tekstu (meta description): opatrzony chwytliwym CTA, sygnalizuje o czym będzie tekst (150-160 znaków ze spacjami). 

Od tytułu i opisu zależy współczynnik klikalności, a tym samym decyzja użytkownika o przejściu na stronę internetową, zapoznanie się z wpisami na blogu lub podjęcie innej, konkretnej akcji w witrynie.

Dlaczego pisanie w odwróconej piramidzie jest ważne?

Struktura odwróconej piramidy w stworzonym tekście jest ważna z 2 perspektyw:

  • użytkowników – dla których liczy się uzyskanie szybkiej, konkretnej odpowiedzi i realizowanie własnych celów;  
  • robotów Google – dla których czytelne treści są podstawą do poprawy widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google. 

Projektowanie stron internetowych zgodnie z doświadczeniem użytkownika (UX) to podstawa w uzyskaniu większej rozpoznawalności firmy w sieci. Warto więc tworzyć treści w oparciu o zasadę odwróconej piramidy zarówno ze względu na intencje internautów, jak i roboty indeksujące Google. 
 

Sprawdź również: co to jest SEO copywriting, co to jest content, co to jest metoda 5W + H

Dodatkowe informacje:

  • https://sm-manager.pl/artykul/zasada-odwroconej-piramidy-czyli-dlaczego-nie-warto-testowac-cierpliwosci-czytelnika

Definicja pojęcia zasada odwróconej piramidy - inverted pyramid
metoda odwróconej piramidy
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

5 / 5 według 10 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...