Co to są słowa kluczowe w SEO? Co oznacza keywords w pozycjonowaniu stron?

Słowa kluczowe z angielskiego keywords to pojedyncze wyrazy lub zwroty, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarek internetowych w celu odnalezienia pożądanych informacji. Słowa kluczowe nazywa się również zapytaniami do wyszukiwarki.

Znajomość słów kluczowych jest istotnym elementem strategii w marketingu internetowym ponieważ pozwala właścicielom stron na optymalizację i dostosowanie zawartości ich witryn do wyszukiwanych przez internautów fraz. Popularne słowa kluczowe odpowiednio umieszczone na stronie internetowej dają większą szansę na znalezienie witryny w wynikach wyszukiwania przez użytkowników i potencjalnych klientów.

Słowa kluczowe - Keywords

Dlaczego słowa kluczowe są ważne?

Google to najpopularniejsza wyszukiwarka świata. Według raportu StatCounter korzysta z niej ponad 90% polskich użytkowników Internetu. Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim prostocie i precyzyjnym trafieniom. Jest przejrzysta, intuicyjna w obsłudze i pozwala Internautom bardzo szybko odnaleźć informacje, których właśnie potrzebują. Nic więc dziwnego, że codziennie odwiedza ją miliony osób.

To w Google za pomocą słów kluczowych Internauci poszukują potrzebnych im informacji, produktów, usług czy opinii, dlatego warto wykorzystać ten ogromny potencjał. Wzrost widoczności strony w wyszukiwarce da Ci ogromną szansę na przyciągnięcie nowych użytkowników, którzy mogą stać się Klientami Twojej firmy. Aby to osiągnąć, musisz jednak dobrać odpowiednie słowa kluczowe. To właśnie po ich wpisaniu w pasek Google użytkownikom wyświetli się lista SERP-ów – wyników wyszukiwania wśród których może znaleźć się także Twoja strona.

Skuteczne pozycjonowanie stron wymaga doboru fraz kluczowych, które rzeczywiście są wpisywane przez użytkowników (Twoich potencjalnych Klientów). Ich odpowiednia liczba, zagęszczenie i rozmieszczenie na stronie, w dużej mierze, wpłynie na wyniki pozycjonowania strony. Słowa kluczowe na stronie stanowią niejako pierwszy krok w pozycjonowaniu – dopiero ich dobór, z angielskiego keyword research - pozwala przejść do dalszych etapów prac. Możesz je wykorzystać również podczas prowadzanie kampanii reklamowych w Google Ads (Adwords), reklam na portalach społecznościowych (Facebook, Instagram) czy innych akcji marketingowych w sieci.

Do czego służą słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne w SEO – pozycjonowaniu strony?

Odpowiednio dobrane słowa klucze (w zestawie z dalszymi działaniami pozycjonującymi) pozwolą na:

  • wzrost widoczności Twojej strony w Google
  • wzrost wartościowego ruchu na Twojej stronie
  • zwiększenie zainteresowania Twoimi produktami lub usługami
  • zwiększenie liczby zapytań od potencjalnych Klientów
  • wzrost sprzedaży
  • zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki
  • zwiększenie prestiżu firmy w branży
  • zbudowanie przewagi nad konkurencją
  • zaprezentowanie się jako ekspert w swojej dziedzinie

Dobrze dopasowane słowa kluczowe w SEO dadzą realne korzyści, które Twoja firmy odniesie z kampanii marketingowej. Nie tylko zwiększą one widoczność Twojej witryny w Google i pozwolą podnieść ruch organiczny, ale przyciągną na stronę przedsiębiorstwa czy sklepu internetowego użytkowników rzeczywiście zainteresowanych Twoją ofertą. Gdy frazy kluczowe zostaną dobrze dopasowane do oferowanych produktów lub usług, rośnie szansa na realną sprzedaż (konwersję), zwiększanie zysków i możliwość dalszych inwestycji oraz rozwoju firmy. Prawdopodobnie są to najważniejsze założenia Twojego biznesu!

Jakie są rodzaje słów kluczowych?

Słowa kluczowe strony można podzielić na kilka różnych grup. W pozycjonowaniu są wykorzystywane:

Ogólne słowa kluczowe

Składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Do tej grupy należą np. słowa:

  • sukienki
  • opony zimowe
  • złote obrączki
  • hale stalowe
  • opakowania
  • zegarki męskie
  • tłumaczenia
  • wycieczki zagraniczne

Takie frazy najczęściej wpisują osoby, które nie sprecyzowały jeszcze swoich konkretnych oczekiwań, nie wybrały modelu, marki czy koloru sukienki, rodzaju produktu lub usługi i chcą zorientować się, co ogólnie jest dostępne na rynku.

Frazy ogólne mogą sprawdzić się dla dużych, ogólnopolskich firm (np. sklepów internetowych), które chcą więcej zainwestować w kampanię i zdobyć pozycję jednego z liderów na rynku. Niestety konkurencja jest ogromna, a pierwsze miejsca na najpopularniejsze słowa kluczowe należą do gigantów (np. porównywarek cen, portali ogłoszeniowych typu Allegro itp.). Najlepiej pozycjonowanie strony na frazy ogólne traktować jako cel długoterminowy i połączyć z doborem słów kluczowych innego typu, ponieważ taka strategia szybciej przyniesie pożądane efekty (przy mniejszych nakładach finansowych).

Słowa kluczowe typu long tail (tzw. długi ogon)

Frazy z długiego ogona składające się z więcej niż dwóch wyrazów (najczęściej 3-6 wyrazów). Pozwalają one użytkownikom dokładnie sprecyzować, czego poszukują. Najczęściej wpisują je Internauci, którzy potrzebują konkretnej informacji bądź są zainteresowani ściśle sprecyzowaną usługą lub produktem. Przykładami fraz z długiego ogona są określenia:

  • damska czarna sukienka z przezroczystymi miejscami
  • Apple iPhone 8 64 GB złoty
  • zegarki damskie ze srebra na bransolecie
  • wycieczki objazdowe autokarem po Francji

Pozycjonowanie w Google na słowa kluczowe typu long tail jest łatwiejsze ze względu na dużo mniejszą konkurencję niż w przypadku fraz ogólnych. Doskonale sprawdza się ono dla sklepów internetowych, które posiadają rozbudowane oferty i chcą szybko dotrzeć z konkretnymi produktami do Klientów, którzy rzeczywiście mogą być zainteresowani ich zakupem.

Osoby wpisujące ściśle sprecyzowane określenia, bardzo często znajdują się już na jednym z ostatnich etapów ścieżki zakupowej – wybrały markę, parametry czy wygląd produktu i teraz poszukują sklepu, który posiada w ofercie coś, czego potrzebują. To oznacza, że taka strategia daje duże szanse nie tylko na zwiększenie widoczności i ruchu na stronie, ale także wzrost konwersji.

Brandowe frazy kluczowe

Tego typu słowa najczęściej wpisują osoby, które poszukują konkretnej marki (firmy), ale nie znają adresu jej strony internetowej. Użytkownicy mogą wpisać nazwę firmy lub część adresu jej strony. Link do Twoje firmowej witryny zwykle wyświetli się wtedy na pierwszym miejscu w Google, ponieważ najczęściej domeny stron firmowych zawierają nazwę przedsiębiorstwa. Gdy nazwa firmy nie jest unikalna, zadbaj o optymalizację strony pod słowo brandowe.

  • sempire
  • sempire pl
  • sempire kontakt
  • sempire kariera
  • pozycjonowanie stron sempire

Gdy nazwa firmy nie jest unikalna, warto rozważyć optymalizację strony pod brandowe słowa kluczowe.

Frazy regionalne to określenia łączące nazwy produktów lub usług z konkretną lokalizacją firmy (nazwą województwa lub miasta, a w przypadku większych metropolii także dzielnicy czy nawet ulicy). Przykładem takich fraz kluczowych są określenia:

  • serwis samochodowy Gdańsk
  • kosmetyczka Warszawa
  • hydraulik Warszawa Śródmieście
  • budowa hal magazynowych Śląsk
  • usługi księgowe Szczecin
  • weterynarz Kujawsko pomorskie
  • mechanik Warszawa Centrum
  • tłumaczenia dokumentów Poznań
  • reklamy świetlne mazowieckie
  • wypożyczalnia samochodów Wrocław lotnisko

Pozycjonowanie na regionalne słowa kluczowe doskonale sprawdza się dla punktów usługowych, sklepów oraz firm świadczących usługi na rynku lokalnym, ponieważ pomaga szybko dotrzeć do potencjalnych Klientów z okolicy. Pozycjonowanie lokalne jest tańsze i pozwala szybciej osiągnąć wyniki, ponieważ konkurencja na rynku lokalnym jest mniejsza. Dobrze sprawdzi się ono także jako wstęp do pozycjonowania ogólnego – po zdobyciu popularności na rynku lokalnym firma może zacząć podbijać rynek ogólnopolski.

Podczas pozycjonowania na frazy lokalne, warto pamiętać, że obecnie wyszukiwarka Google automatycznie rozpoznaje lokalizację użytkownika wpisującego zapytanie (na podstawie jego fizycznej lokalizacji oraz miejsc, które wyszukiwał w ostatnim czasie). Geolokalizacja sprawia, że po wpisaniu hasła: „pomoc drogowa” zupełnie inne wyniki wyświetlą się w SERP-ach osobom przebywającym np. w Warszawie, a inne w Krakowie.

Jednocześnie, niektórzy Internauci wymuszają ograniczenie wyszukiwania do konkretnej miejsca i wpisują np. frazy: „restauracja Kraków” czy „noclegi Poznań”. Dzieje się tak np. wtedy, gdy planują wyjazd służbowy lub wycieczkę do innej okolicy. To oznacza, że, podczas wybierania strategii, warto rozważyć pozycjonowanie na słowa kluczowe zawierające konkretną lokalizację (tę, w której posiadamy fizyczną siedzibę firmy).

Frazy kluczowe w formie pytań i opinii

Takie słowa kluczowe wpisują w Google osoby poszukujące odpowiedzi na interesujące ich pytania lub chcące poznać opinie o konkretnej firmie, firmach działających w określonej branży czy produktach. Przykłady fraz to:

  • sklep internetowy [nazwa-sklepu] opinie
  • opony letnie 18 opinie
  • jakie soczewki kontaktowe na początek
  • samsung galaxy s10 edge opinie
  • jak zamontować drzwi przesuwne
  • jak założyć szkło hartowane na telefon Xiaomi
  • jakie rolety na okna dachowe
  • jakie etui do telefonu wybrać
  • gdzie kupić laptopa

Słowa kluczowe do pozycjonowania w formie pytań to dobre uzupełnienie strategii SEO i promocji na tzw. długi ogon. Monitoring problemów i oczekiwań potencjalnych Klientów pozwoli udzielać im odpowiedzi na firmowym blogu. Tego typu słowa kluczowe do artykułu poradnikowego będą doskonałym wsparciem pozycjonowania strony. Odbiorcy z pewnością docenią, że Twoja firma czy sklep internetowy w profesjonalny sposób stara się rozwiać wątpliwości i rozwiązać ich problemy.

Personalne słowa kluczowe (imiona i nazwiska)

Personalne frazy kluczowe bardzo często są wpisywane przez osoby, które chcą sprawdzić informacje o konkretnym specjaliście. Pozycjonowanie firmowej strony na imię i nazwisko dobrze sprawdzi się np. w przypadku lekarzy czy stomatologów prowadzących prywatne gabinety, notariuszy, radców prawnych, adwokatów, geodetów, dziennikarzy, artystów. Taka strategia pozwoli Ci dostarczyć potencjalnym Klientom czy Pacjentom rzetelnych informacji na Twój temat i pomoże budować wizerunek eksperta.

Strategia SEO - Pozycjonowanie lokalne czy ogólnopolskie?

Pierwszym krokiem jest opracowanie strategii pozycjonowania. Musisz określić, czy interesuje Cię pozycjonowanie lokalne, ogólnopolskie czy międzynarodowe (w zależności od zasięgu Twojej działalności). To pozwoli Ci ustalić typ fraz, które sprawdzą się w Twojej kampanii (ogólne, lokalne). Gdy prowadzisz kwiaciarnię w Poznaniu czy sklep z zabawkami w Warszawie, będzie Ci zależeć, aby przyciągnąć nowych Klientów do punktu. Być możesz sprzedaż stacjonarną łączysz ze sprzedażą online, ale fizyczną lokalizację przedsiębiorstwa wykorzystaj do pozycjonowania lokalnego. Wyszukiwarka Google wyświetla obecnie tzw. 3-pack z linkami do stron w pobliżu miejsca przebywania użytkownika, dlatego podczas doboru fraz, nie zapominaj o tym potencjale.

Samo planowanie słów kluczowych możesz wspomóc szeregiem narzędzi. Zanim jednak przejdziesz do ich analizy, musisz ustalić podstawowe fakty. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Co tak naprawdę robisz? Co chcesz zaoferować (sprzedać)?
  • Do kogo kierujesz swoją ofertę?
  • Czy masz bezpośrednią konkurencję? Jaka jest strategia reklamowa Twojej konkurencji?
  • Czy Twoja konkurencja pozycjonuje stronę w Google i na jakie frazy?
  • Czego oczekujesz od reklamy w Internecie poza wysoką pozycją w wynikach Google?

Przeanalizuj swoją ofertę

Wstępna lista słów kluczowych może powstać na podstawie Twojego własnego opisu prowadzonej działalności. Zakres oferty, dokładne określenie usług i produktów dobrze wspomoże opracowanie strategii przez agencję SEM i SEO zajmującą się pozycjonowaniem. To właśnie Ty najlepiej znasz swoją branżę i ofertę, często rozmawiasz z Klientami, wiesz, jak opisują poszukiwane usługi czy towary.

Dowiedz się, jak najwięcej o swojej grupie docelowej

W dobieraniu fraz kluczowych pod pozycjonowanie niezbędne jest określenie konkretnej grupy docelowej, do której kierujesz swoją ofertę. Gdy prowadzisz sklep z deskorolkami czy grami na konsolę język Twoich Klientów najczęściej jest zupełnie inny niż osób korzystających np. z usług adwokata lub biura rachunkowego. Często w określonej branży czy środowisku używa się charakterystycznych określeń, które stanowią doskonałą podpowiedź do prawidłowego planowania słów kluczowych na stronę.

Poznaj działania konkurencji

Ważnym krokiem jest analiza konkurencji. Etap ten warto wykonać jeszcze przed określeniem konkretnych fraz do kampanii. Wysoka popularność słów kluczowych wśród użytkowników Google może jednocześnie oznaczać ogromną konkurencję.

W tym miejscu wiele zależy od budżetu i zasięgu planowanej kampanii. Możesz „podejrzeć” frazy swojej bezpośredniej konkurencji (np. firm z lokalnego rynku czy sklepów internetowych z podobnym asortymentem) i spróbować ją wyprzedzić. Gdy jednak dopiero rozpoczynasz pozycjonowanie (np. Twoja strona i domena są nowe lub firma niedawno powstała) spróbuj użyć innych, niszowych słów kluczowych niż konkurencja. W ten sposób masz szansę szybciej zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarkach i przyciągnąć Klientów.

Oceń trudność frazy

Gdy zastanawiasz się, jakie słowa kluczowe dla strony wybrać, oceń trudność zaplanowanych wyrażeń. Najczęściej wpisywane słowa w Google to ogromny potencjał do wykorzystania, ponieważ ze swoją ofertą możesz w ten sposób dotrzeć do milionów zainteresowanych odbiorców. Jednak zdobycie miejsca w Top10 na takie frazy wymaga długotrwałej i kosztownej kampanii, która niestety wcale nie musi zakończyć się sukcesem Twojej marki. Dlaczego? Ponieważ pierwsze miejsca na „topowe” frazy są już zajęte przez silne brandy – np. Allegro, Ceneo i inne porównywarki cen, Amazon oraz ogromne koncerny, które od dawna posiadają ugruntowaną pozycję na rynku. Wiele z nich już od wielu lat inwestuje w pozycjonowanie, oferuje tysiące produktów, ma bardzo silną markę cenioną przez odbiorców. Lokalne przedsiębiorstwa mają niewielkie szanse, aby z nimi konkurować.

Frazy krótkoterminowe czy długoterminowe?

Frazy długoterminowe to popularne słowa kluczowe, które mają wysoką konkurencyjność, ale osiągnięcie dobrych pozycji na nie wymaga zaawansowanej i długiej kampanii SEO. Efekt końcowy takiej kampanii może przynieść duże zyski i pomóc firmie stać się liderem w swojej branży, ale wymaga wyższych nakładów finansowych oraz cierpliwości.

Frazy krótkoterminowe to słowa o niższej konkurencyjności, które pozwalają szybciej osiągnąć wysokie pozycje w Google. Wspierają one procesy decyzyjne użytkowników, ale nie mają tak wysokiego potencjału, dlatego nie powinniśmy liczyć, że pozwolą osiągnąć pozycję lidera w swojej branży.

Dopasuj strategię do swoich możliwości

Firmy, które dopiero są na początku swojej biznesowej drogi lub dotychczas nie inwestowały w marketing w wyszukiwarkach, powinny rozpocząć budowę rozpoznawalności w sieci od podstaw. Dotyczy to również marek, które już od wielu lat działają na lokalnym rynku, ale dopiero niedawno stworzyły stronę (lub wykupiły nową domenę) i chcą ją pozycjonować.

Jeżeli jesteś w takiej sytuacji marketing w sieci rozpocznij od pozycjonowania lokalnego. Taka strategia pozwoli Ci:

  • zdobyć zainteresowanie na lokalnym rynku
  • zwiększyć widoczność firmowej strony wśród użytkowników z okolicy
  • zaistnieć w Internecie
  • powoli zdobywać popularność i gromadzić społeczność wokół marki
  • budować reputację swojej firmy
  • zdobyć zaufanie Google

Strategia pozycjonowania lokalnego

Jest dobrym wstępem do poszerzania zasięgu działalności i rozbudowy biznesu. Gdy odniesiesz sukces na rynku lokalnym, możesz przystąpić do promocji firmy w całej Polsce (strategia pozycjonowania ogólnego). Kolejnym krokiem może być wychodzenie na rynki ogólnoświatowe (strategia pozycjonowania zagranicznego).

Pozycjonowanie na frazy typu log tail

Gdy dopiero rozpoczynasz inwestycję w pozycjonowanie strony, dobrze sprawdzą się frazy niszowe. Dobieranie niezagospodarowanych słów kluczowych to gwarancja ich niskiej konkurencyjności. To pozwoli Ci szybciej zwiększyć widoczność witryny w sieci, budować zaufanie Google i reputację marki w Internecie. Dobrą strategią będą frazy z długiego ogona (zawierające 3-6 wyrazów). Za ich pomocą masz szansę docierać do użytkowników, którzy rzeczywiście będą zainteresowani Twoimi usługami i produktami, co zaowocuje zwiększoną konwersją.

Jakie są najlepsze frazy kluczowe?

Celem pozycjonowania strony jest nie tylko zwiększenie widoczności witryny w Google, wyższy ruch na stronie i promocja marki w Internecie, ale przede wszystkim zachęcenie Internautów do konkretnych działań. Prawidłowo dobrane frazy pozwolą Ci wypromować swoją stronę wśród osób, do których rzeczywiście chcesz dotrzeć ze swoją ofertą lub treścią (produktami, usługami, informacjami, poradami, opiniami, recenzjami itp.).

Sprawdzanie słów kluczowych pod kątem intencji użytkowników jest bardzo ważne, ponieważ to ono przekłada się na bezpośrednie korzyści z pozycjonowania (SEO). Tylko trafne frazy sprawią, że przypadkowy użytkownik może zamienić się w stałego Klienta Twojej firmy, czytelnika firmowego bloga czy uczestnika społeczności zgromadzonej wokół marki.

Internauci wpisują konkretne zapytania w pasku Google w celu:

  • zakupu produktu – do konkretnych nazw produktów najczęściej są wtedy dopisywane określenia „sklep internetowy”, „sklep z…” czy „sklep online”
  • znalezienia i zamówienia potrzebnej usługi – często do określenia usługi dopisywane są nazwy województw, miast lub dzielnic, w którym znajduje się użytkownik. Największy potencjał mają tutaj frazy lokalne – np. „malarz Warszawa”, „usługi hydrauliczne w Katowicach”, „wymiana sprzęgła Poznań”
  • zapoznania się z informacją – użytkownicy poszukujący informacji (konkretnej wiedzy) bardzo często wpisują frazy: „co to jest…”, co oznacza…”, „co to znaczy…”, „co to…”, „co to są…”, kto to…”, „kto to jest…”,
  • uzyskania porady – Internauci oczekujący porady mogą wpisywać frazy: „gdzie kupić…”, jak zrobić…”, „kiedy…”, „jak…”, „czy warto…”,
  • zapytania o firmę lub osobę – użytkownicy mogą wpisywać frazy: „opinie o”.

Model AIDA – etapy zakupowe

Jeżeli potencjalny klient wykorzystuje Google do poszukiwania miejsca do zakupu produktu bądź usługi, a więc podjęcia decyzji biznesowej, to działanie takie jest efektem procesu zakupowego AIDA - nazywanego tak od akronimu angielskich odpowiedników czterech etapów zakupowych:

W przypadku wyrażeń kluczowych można przyporządkować etap decyzyjny konsumenta, który w pełni odbywałby się w Internecie, do poniższych przykładów wpisywanych wyrażeń kluczowych:

  • A (Attention) - Uwaga - skupia się na przyciągnięciu uwagi konsumenta, użytkownika
  • I (Interest) - Zainteresowanie - koncentruje się na zainteresowaniu użytkownika daną usługą, produktem
  • D (Desire) - Pożądanie - wzbudza pożądanie, potrzebę posiadania danego produktu
  • A (Action) - Działanie - etap podjęcię decyzji i działanie - zakup usługi, bądź produktu
Etapy zakupowe w modelu AIDA
Uwaga – A Zainteresowanie - I Pożądanie - D Działanie - A
Wyrażenie: „piła tarczowa”Wyrażenie: „piła tarczowa ręczna”Wyrażenie: „piła tarczowa ręczna opinie”Wyrażenie: „piła tarczowa ręczna sklep internetowy”
Etap, kiedy użytkownik wpisał tę frazę, gdyż zwrócił uwagę na taką piłę np. u swojego znajomego.Wyrażenie, które świadczy o zainteresowaniu tego typu piłą tarczową.Na tym etapie użytkownik wskazuje na zainteresowanie produktem.Tak mocno doprecyzowane zapytanie świadczy o zainteresowaniu zakupem tego produktu przez Internet.

Warto dodać, iż na samym początku poszukiwań użytkownika mogło pojawić się zapytanie „piła”, które jest zbyt ogólne i zbyt wieloznaczeniowe. Użytkownik taki obserwując wyniki wyszukiwania zawierające informacje o filmie z serii piła, mieście Piła, czy dużych piłkach natychmiast doprecyzowuje zapytanie, aby uzyskać wyniki oczekiwane, dotyczące zagadnienia, na którym faktycznie mu zależy. Kolejno rozpoczyna ścieżkę zakupową, poprzez dalsze rozbudowywanie wyrażenia tak, aby wyniki wyszukiwania w Google spełniały oczekiwania, jakie na danym etapie poszukiwań ma potencjalny klient.

Czego unikać podczas wybierania fraz kluczowych?

Poszczególne agencje SEO stosują różne narzędzia do planowania i doboru słów kluczowych oraz opracowują własne metody, które wspierają ich strategie. Najczęściej popełnianych jest jednak kilka podstawowych błędów, które mogą stać się dużą przeszkodą dla efektywności prowadzonej kampanii reklamowej w Internecie.

Unikaj tworzenia bardzo rozbudowanych list słów kluczowych

Lista słów kluczowych nie może być zbyt długa. Poważnym błędem jest wybieranie setek czy tysięcy różnych fraz – wraz z odmianami zwrotów, stosowaniem synonimów i szyków przestawnych. Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie ile słów kluczowych na stronę warto wybrać pod jej pozycjonowanie. Każda witryna jest inna, dlatego należy przeprowadzić indywidualną analizę jej treści. Niewielkie strony, które posiadają kilka podstron, nie powinny być pozycjonowane na kilkanaście czy ponad 20 różnych fraz. Najlepiej jest wybrać kilka wyrażeń - priorytetów, na których Klientowi najbardziej zależy i rozpocząć pracę nad ich promocją. Słowa kluczowe do reklamowania strony powinny promować usługi (lub produkty), które rzeczywiście chcemy sprzedać.

Ważne jest także, aby frazy były umieszczone na stronie naturalnie, dlatego ich zbyt duża liczba może sprawić, że treść będzie źle się prezentować. Roboty Google obecnie szybko wyłapują, że witryna jest przeładowana słowami kluczowymi, co powoduje spadek w SERP-ach (może zostać uznane za próbę manipulacji). Dla niewielkiej strony najlepiej wybrać 3-5 głównych fraz. Warto pamiętać, że zbyt duża liczba fraz może wprowadzić chaos na stronie, a ich waga automatycznie spadnie. Najlepiej jest na jednej podstronie dostarczać content dotyczący określonego zagadnienia. W ten sposób każda podstrona może zostać wypozycjonowana na inną frazę.

Dla rozbudowanych witryn (np. sklepów internetowych z bardzo bogatym asortymentem) możesz wybrać nieco inną strategię. Tutaj można grupować poszczególne kategorie produktowe czy konkretne produkty i postawić na pozycjonowanie fraz z długiego ogona.

Warto zamieszczać treści równie dobre (lub lepsze) niż konkurencja (najlepsze strony w branży, znajdujące się w Top 10 na wybrane przez nas frazy kluczowe). W tym celu przydatne będzie przeprowadzenie analizy stron plasujących się na szczycie SERP-ów na słowa kluczowe, które mają zostać użyte w kampanii i ocena, czy to są:

  • strony kategorii w sklepach internetowych
  • poradniki na firmowych blogach
  • podstrony przedstawiające konkretne usługi

Unikaj pozycjonowania wszystkich fraz na raz

Wybrane frazy kluczowe połącz w ramach grup, wybierz priorytety, rozpocznij optymalizację treści strony oraz działania pozycjonujące (m.in. zdobywanie linków zewnętrznych) pod ich kątem. Priorytetami powinny być wyrażenia najważniejsze dla konkretnego biznesu. Mogą to być:

  • podstawowe usługi
  • sztandarowe produkty
  • frazy dotyczące produktów, czy usług o najwyższej marżowości
  • frazy dające potencjał na zwiększenie sprzedaży lub spełnienie innych intencji użytkowników (z wybranej wcześniej grupy docelowej)

Unikaj wybierania na początek bardzo ogólnych fraz kluczowych

Pozycjonowanie ogólnych fraz o dużej konkurencyjności wymaga długotrwałych działań potrzebnych do osiągnięcia założonych efektów (miejsca w Top10). Taką strategię mogą wybrać silne marki o ugruntowanej pozycji na rynku, posiadające witryny na popularnej domenie z bogatą historią i cieszące się dużym zaufaniem w Internecie. Dla pozostałych firm lepszą strategią będzie pozycjonowanie na frazy lokalne lub z długiego ogona. Niższa konkurencyjność pozwoli szybciej osiągnąć wysokie pozycje, rozpocząć budowę popularności i zaufania do marki oraz zdobyć zainteresowanie ofertą. Z czasem, strategię można uzupełnić o bardziej ogólne frazy i zacząć rozszerzać zasięg swojej działalności w sieci.

Unikaj wybierania fraz z lokalizacją, w której nie posiadasz fizycznego oddziału firmy

Kusi Cię, aby rozpocząć pozycjonowanie swojej firmy na najbardziej popularne lokalizacje (największe miasta w Polsce)? Taka strategia nie jest dobrym pomysłem, gdy w konkretnej lokalizacji Twoje przedsiębiorstwo nie posiada fizycznej siedziby firmy. Wprawdzie wiele firm prowadzi np. sprzedaż stacjonarną i online lub świadczy usługi na terenie całego kraju, ale pozycjonowanie na frazę lokalną bez posiadania siedziby w danym regionie jest bardzo trudne.

Obecnie Google określa lokalizację firmy na podstawie jej danych i bierze pod uwagę wizytówki NAP z adresem, ponieważ chce idealnie dopasować wyniki do miejsca, w którym znajduje się użytkownik wpisujący zapytanie. W przypadku dużych miast, firmy z fizyczną siedzibą pod innym adresem praktycznie nie mają szans na uzyskanie wysokiej pozycji w SERP-ach, dlatego dobór takich fraz lokalnych nie ma uzasadnienia.

W niewielkich miejscowościach konkurencja jest mniejsza, dlatego może udać się pozycjonowanie na frazę lokalną bez fizycznego adresu w danym mieście. Wtedy niezbędna jest jednak szczegółowa analiza konkurencji i wyników w Top10 na wybrane słowa kluczowe.

Kiedy robić keyword research?

Planowanie słów kluczowych jest jednym z pierwszych kroków w SEO pozwalających stworzyć skuteczną kampanię reklamy strony w wyszukiwarkach. Propozycje słów kluczowych pomogą znaleźć specjalistyczne narzędzia. Analiza i dobór słów kluczowych przydatne są na etapie:

  • tworzenia strony – dobór fraz kluczowych, jeszcze przed etapem projektowania i wdrażania nowej witryny internetowej, pomoże odpowiednio ją zoptymalizować pod kątem późniejszego pozycjonowania,
  • pozycjonowania strony – keyword research to krok niezbędny do odpowiedniego zaplanowania strategii pozycjonowania, ale także weryfikacji obecnego stanu rzeczy i rozwoju potencjału witryny
  • przebudowy strony – planowanie zmian na stronie najlepiej połączyć z aktualną strategią SEO. Bardzo często przebudowa strony wymaga optymalizacji jej kodu i treści pod kątem słów kluczowych do pozycjonowania
  • tworzenia bloga – blog podpięty pod stronę firmową czy witrynę sklepu internetowego to doskonałe narzędzie wspierające pozycjonowanie strony, pozwalające dostarczać użytkownikom (np. obecnym i potencjalnym Klientom) wartościowej treści oraz wspomagające budowanie pozycji eksperta w swojej branży. Nowe i aktualizowane treści warto optymalizować pod kątem popularnych w danej chwili słów kluczowych – pytań chętnie wyszukiwanych przez Internautów. W ten sposób można podnieść widoczność strony w Google, zwiększyć ruch i pozyskać grono potencjalnych Klientów
  • rozszerzania usług – narzędzie propozycji słów kluczowych to doskonałe wsparcie w planowaniu kampanii pozycjonowania. Z czasem jednak może być konieczna zmiana strategii SEO. Rozszerzasz swoją ofertę i chcesz wypromować nowe usługi? Ponowny keyword research pozwoli Ci sprawdzić konkurencję i dobrać frazy, które pozwolą Ci przyciągnąć na firmową witrynę osoby zainteresowane Twoją nową ofertą
  • dodawania nowych produktów do sklepu - rozbudowa asortymentu sklepu internetowego wymaga ponownej analizy słów kluczowych. To pozwoli Ci dobrać nowe frazy promujące kolejne kategorie lub pojedyncze produkty bądź zmienić nieco całą strategię pozycjonowania

Jakie są narzędzia do znajdowania słów kluczowych?

Gdzie sprawdzić słowa kluczowe? Na rynku dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne narzędzia do propozycji słów kluczowych. Stanowią one niezbędne wsparcie w pracy każdego specjalisty ds. SEO, którego czeka wyszukiwanie słów kluczowych. Pozwalają dobrać atrakcyjne frazy (które rzeczywiście są poszukiwane przez użytkowników), sprawdzić popularność słów kluczowych zaproponowanych przez właściciela strony i zaplanować listę najlepszych fraz do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Poznaj ranking sprawdzonych narzędzi i rozwiązań do planowania słów kluczowych.

Google Auto Suggest Keyword Tool

Google Auto Suggest Keyword Tool (autouzupełnianie) to sugestie wyszukiwarki Google, które wyświetlają się w pasku po wpisaniu pierwszych znaków. Po wpisaniu jednego wyrazu uzyskamy podpowiedź z frazą kilkuwyrazową (typu long tail). Podpowiedzi można uzyskać nie tylko bezpośrednio w pasku wyszukiwarki, ale także na dole wyników wyszukiwania („wyszukiwania podobne do:…” ).

Warto jednak pamiętać, że nie jest to typowe narzędzie do propozycji słów kluczowych. Google Auto Suggest Keyword Tool nie pokazuje potencjału konkretnego słowa oraz liczby jego wyszukiwań. W zamierzeniu ma ono ułatwić użytkownikom wyszukiwanie i pokazuje najczęściej wpisywane słowa w Google, ale propozycje słów kluczowych z powodzeniem można wykorzystać również na początkowym etapie planowania listy fraz do pozycjonowania.

AnswerThePublic

AnswerThePublic to darmowe narzędzie doboru słów kluczowych. Jego wyróżnikiem jest wyświetlanie propozycji fraz w postaci graficznej. AnswerThePublic to doskonałe wsparcie do wyszukiwania pytań, które mogą doprowadzić użytkowników do Twojej strony internetowej. Wystarczy wpisać określoną frazę, aby uzyskać grafy ze zbiorem różnych zapytań, które Internauci wyszukiwali w Google.

Wpisane słowo kluczowe, na wizualizacjach, jest łączone z:

  • zaimkami – kto? co? który?
  • przyimkami – czy? w pobliżu, z
  • porównaniami
  • podobnymi wyrażeniami

Narzędzie to pozwoli Ci znaleźć pomysły na ciekawą treść, którą można wypełnić i pozycjonować firmowego bloga. Gdy użytkownicy znajdą odpowiedzi na interesujące ich pytania, chętniej będą odwiedzać stronę, a Twoja kampania content marketingowa przyniesie wymierne efekty.

Ubersuggest

Ubersuggest to bezpłatne narzędzie wyszukiwania słów kluczowych dostępne online. Narzędzie podpowiada frazy podobne do wpisanego słowa kluczowego, które są wyszukiwane przez użytkowników Google. Doskonale sprawdzi się na etapie „burzy mózgów” w agencji SEO, która pracuje nad listą słów kluczowych do kampanii.

Ubersuggest jest intuicyjne w obsłudze i wygodne. Znalezione frazy są porządkowane alfabetycznie. Obok słów kluczowych pojawiają się również:

  • średnia miesięczna liczba wyszukiwań
  • CPC
  • konkurencyjność słowa

W narzędziu można wyszukiwać słowa kluczowe wpisywane nie tylko przez osoby korzystające z tradycyjnego wyszukiwania, ale także poszukujące treści w innych działach (grafika, wiadomości, zakupy, YouTube), dlatego dobrze wspiera różne strategie pozycjonowania.

Keyword Tool

Keyword Tool to narzędzie planowania słów kluczowych, które stanowi dobrą alternatywę dla Planera Słów Kluczowych od Google. Podobnie jak AnswerThePublic narzędzie to wykorzystuje autouzupełnianie Google, jest intuicyjne w obsłudze i pozwala wygodnie dobierać frazy do pozycjonowania typu long tail. Wystarczy, że wpiszesz frazę, a aplikacja wyszuka podobne słowa kluczowe popularne wśród użytkowników Google. Narzędzie podpowiada pytania wpisywane przez Internautów, dlatego możesz go wykorzystać w kampanii content marketingu i precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby potencjalnych użytkowników Twojej witryny.

Podczas wpisywania bazowego słowa kluczowego możesz wybrać:

  • wyszukiwarkę
  • typ (obrazy, filmy, aktualności),
  • język (są dostępne aż 83 języki).

Słabszą stroną darmowej wersji Keyword Tool jest brak konkretnych danych dotyczących miesięcznej liczby wyszukiwań oraz konkurencyjności fraz (opcje te dostępne są w płatnej wersji).

KW Finder

KW Finder to płatne narzędzie do słów kluczowych, stworzone przez firmę Mangools. Jest to wygodna aplikacja, która pozwala wyszukać frazy do pozycjonowania i zdobyć cenne informacje na temat ich wyszukiwania przez użytkowników. KW Finder wyświetla liczbę zapytań z ostatnich 12 miesięcy. Taka wiedza jest cenna w planowaniu strategii pozycjonowania, ponieważ pozwala poznawać trendy wyszukiwania w zależności od konkretnej pory roku. Rozwiązanie idealnie sprawdzi się np. przy pozycjonowaniu sklepów internetowych oferujących produkty typowo sezonowe (akcesoria plażowe, wentylatory, meble ogrodowe itp.).

KW Finder posiada także funkcję trudności SEO danej frazy (SEO difficulty). Osoby dopiero rozpoczynające pozycjonowanie strony firmowej czy sklepu mogą skupić się na promocji łatwiejszych haseł (trudność poniżej 30, w KW Finder świecą się na zielono), a potem stopniowo wprowadzać trudniejsze słowa kluczowe o większej konkurencyjności. To pozwoli powoli budować rozpoznawalność marki w Internecie, zwiększać widoczność witryny i ruch na stronie. Dodatkowo w KW Finder wyświetla się wiele cennych danych na temat konkurencji.

Soovle

Soovle to intuicyjne w obsłudze narzędzie doboru słów kluczowych, w którym można sprawdzić frazy wyszukiwane nie tylko w Google, ale także w Yahoo, Bing, YouTube, Wikipedii, Answers.com czy Amazon.com. Wystarczy, że wpiszesz wybraną frazę, aby uzyskać podpowiedzi z różnych wyszukiwarek. Narzędzie to dobrze sprawdzi się np. do pozycjonowania na „długi ogon”, ponieważ pomoże Ci konkretyzować ogólne frazy. Uzyskane słowa kluczowe możesz zapisywać – wystarczy, że przeciągniesz je do ikonki oznaczonej książką, która znajduje się w lewym górnym rogu ekranu. Listy z książki możesz kopiować, zapisywać lub drukować.

Jeżeli zainteresuje Cię wyszukiwanie słów kluczowych z konkretnego serwisu wystarczy, że klikniesz zakładkę „Engines” i wybierzesz ikonę (np. eBay, Amazon, YouTube).

Google Search Console

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to narzędzie, które pozwala sprawdzić dane na temat fraz, na które Twoja strona osiągnęła już wyniki w wyszukiwarce Google. W ten sposób możesz zdobyć informacje na temat kombinacji wyrazów, które osiągają pozycje w rankingach i skupić się na ich pozycjonowaniu. Google Search Console nie jest typowym narzędziem do doboru słów kluczowych, ale stanowi cenną bazę wiedzy dla Specjalisty SEO lub właściciela witryny.

Korzystanie z tego narzędzia jest bardzo proste. Wystarczy:

  • zalogować się w Google Search Console (https://search.google.com/search-console/about?hl=pl)
  • otworzyć panel ze swoją witryną
  • wybrać zakładkę „Skuteczność”
  • przejrzeć listę słów kluczowych

W Google Search Console możesz uzyskać informacje nawet do 16 miesięcy wstecz, sprawdzić także, które wyniki i ile razy były klikane przez użytkowników wyszukiwarki (wskaźnik CTR). Słowa te zapewniają wysoki potencjał w rankingach i warto skupiać na nich strategię pozycjonowania.

Planer Słów Kluczowych od Google

Planer Słów Kluczowych od Google (Planer Słów Kluczowych AdWords, Google Keyword Planner) to jedno z najpopularniejszych narzędzi do doboru fraz. Firma Google zaprojektowała je przede wszystkim z myślą o osobach planujących kampanię PPC Google Adwords (obecnie Google Ads), ale równie dobrze sprawdza się do doboru słów kluczowych pod pozycjonowanie organiczne i do planowania strategii content marketingu. W ostatnim czasie narzędzie to zostało zaprezentowane w nowszej, odświeżonej odsłonie.

Planer Słów Kluczowych pozwala sprawdzić:

  • słowa kluczowe dopasowane do naszej strony (produktów, usług)
  • średnią miesięczną liczbę wyszukiwań danego słowa kluczowego w Google, bazując na ostatnich 12 miesiącach, bądź 24 miesiącach
  • stawkę za kliknięcie (CPS)
  • sezonowość słów kluczowych
  • na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja (Wystarczy wpisać w polu „strona docelowa” adres witryny konkurenta)

Korzystanie z Planera Słów Kluczowych od Google jest bezpłatne. Wystarczy:

  • założyć konto w Google,
  • wejść na stronę Keyword Planner i zalogować się do swojego konta Google,
  • kliknąć w pole „Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny lub kategorii”,
  • wypełnić formularz dopasowany do swojej strony,
  • wyświetlić propozycje słów kluczowych.

Google Trends

Google Trends to narzędzie, które pozwoli Ci zweryfikować popularność konkretnych fraz i zapytań w:

  • określonym przedziale czasowym
  • wybranym kraju
  • wybranym regionie (województwo, miasto)
  • wybranej kategorii
  • rodzaju wyszukiwarki (Google, YouTube, wyszukiwarka grafiki, wyszukiwarka wiadomości, Google Zakupy)

Narzędzie to doskonale sprawdzi się np. dla firm, które oferują produkty lub świadczą usługi sezonowe czy zastanawiają się nad rozszerzeniem swojej oferty na rynek konkretnego regionu. Wyszukiwarka sezonowych słów kluczowych pozwala np. odpowiednio rozplanować wpisy na firmowym blogu czy opisy kategorii w sklepie internetowym, zawrzeć w nich słowa kluczowe, które są wyszukiwane, a których wcześniej nie udało się nam odkryć. Google Trends dobrze sprawdzi się również do weryfikacji popularności fraz, na które już od dłuższego czasu pozycjonujesz swoją stronę.

Aby skorzystać z tego narzędzia wystarczy:

  • wejść na stronę https://trends.google.pl/trends/?geo=PL
  • wybrać słowo kluczowe związane ze swoją witryną
  • wybrać przedział czasowy (np. ostatnie 12 miesięcy)
  • wybrać podregion

W wynikach otrzymasz wykres zainteresowania wybranym słowem kluczowym w określonym przedziale czasowym i na terenie różnych regionów. Na dole strony dostępne są wyniki z „Podobnych tematów” oraz „Podobne zapytania”.

Jak analizować słowa kluczowe pod kątem potencjalnego ruchu?

Planer Słów Kluczowych Google Ads to narzędzie dzięki któremu sprawdzisz potencjał konkretnych słów kluczowych pod kątem ruchu, który mogą wygenerować. Wystarczy, że zalogujesz się do swojego konta w Google Ads i z wybierzesz z górnego menu Planer Słów Kluczowych. W kolumnie „Śr. miesięczna liczba wyszukiwań” znajdziesz dane na temat zainteresowania użytkowników wyszukiwarki wybranymi słowami kluczowymi. Wyniki w przypadku braku aktywnej kampanii Ads są uśrednione i podawane w zakresach – np. 1000 – 10 000 miesięcznie. Jednakże w momencie zasilenia środków na kampanię i emisji reklam dane te są precyzyjne. Swoje poszukiwania możesz ograniczyć także do konkretnego języka i kraju (np. Polski). Opcja ta sprawdzi się, gdy pozycjonujesz słowa kluczowe po angielsku, które chcesz wypromować w Polsce.

Planer Słów Kluczowych pozwoli Ci sprawdzić także wyrażenia podobne. Gdy wybierzesz frazę „szkolenia języka angielskiego”, możesz otrzymać wyniki także np. dla „szkolenia j. angielski”, „kursy z języka angielskiego”, „szkolenia j. angielski” itp. wraz ze średnią miesięczną liczbą wyszukiwań.

Uśrednione miesięczne wyniki wyszukiwań z Planera Google pomogą Ci analizować konkretne słowa kluczowe pod kątem potencjalnego ruchu. Wyniki wprawdzie nie dają gwarancji, że zdobycie pierwszego miejsca na dane słowo zagwarantuje konkretną liczbę wejść, ale w przybliżeniu pokazują ilość użytkowników zainteresowanych konkretną tematyką.

Co ma wpływ na konkurencyjność słów kluczowych?

Konkurencyjność wybranych słów kluczowych wpływa na czas potrzebny do wypozycjonowania witryny w Google i koszt przeprowadzania kampanii marketingowej. Na konkurencyjność wpływają:

  • branża – najbardziej oblegane są frazy z sektorów, które pozwalają generować najwyższe zyski. Bardzo trudne są słowa kluczowe z zakresu bankowości, finansów czy ubezpieczeń
  • liczba firm konkurencyjnych – im więcej firm na rynku oferuje takie same usługi lub produkty, jak Ty, tym konkurencyjność podstawowych fraz kluczowych z tego zakresu rośnie
  • działania SEO prowadzone przez Twoją bezpośrednią konkurencję – im więcej firm konkurujących z Twoją, pozycjonuje swoje strony i inwestuje w kampanie SEO wysokie kwoty, tym ciężej będzie Ci zdobyć wysoką pozycję w rankingu Google
  • wybrać podregion

Prognozy na temat konkurencyjności fraz kluczowych znajdziesz w Planerze Słów Kluczowych Google:

  • zaloguj się na swoje konto w Google Ads
  • kliknij ikonkę „Narzędzia”
  • przejdź do sekcji „Planowanie”
  • wybierz Planer Słów Kluczowych
  • kliknij „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”
  • wpisz listę wybranych słów kluczowych (oddzielaj je przecinkami)
  • kliknij „Rozpocznij”

Gdy klikniesz opcję „Przegląd planu” (menu znajdujące się po lewej stronie), otrzymasz prognozy podzielone na słowa kluczowe, lokalizacje oraz urządzenia.

Gdy klikniesz w menu „Dane historyczne”, otrzymasz statystyki na temat średnich wyszukiwań oraz dane o konkurencji. W kolumnie „Konkurencja” uzyskasz informację na temat tego, czy określone słowo kluczowe wiąże się z niskim, średnim lub wysokim poziomem konkurencji. Rozwiązanie to jest dedykowane dla użytkowników prowadzących kampanie Google Ads, ale z powodzeniem można je wykorzystać również podczas oceny konkurencyjności fraz wybranych do kampanii pozycjonowania organicznego.

Gdzie używać słów kluczowych na stronie?

Gdy już dobierzesz frazy kluczowe, przeanalizujesz potencjalny ruch, który mogą ściągnąć na stronę i ocenisz konkurencyjność, pozostaje czas na ich odpowiednie wykorzystanie. Umieść słowa kluczowe w dokumencie HTML, aby roboty wyszukiwarki zrozumiały, które podstrony wyświetlać w wynikach na konkretne zapytania Internautów. Wykorzystaj te elementy kodu i treści, w których umieszczeie słów kluczowych przyniesie najelsozy efekt SEO.

Tag tytułowy (title)

Bardzo ważne jest, aby każdy adres URL witryny miał swój unikalny tytuł strony - title. Powinien on w naturalny sposób odpowiadać na pytania zadawane przez użytkowników wyszukiwarki. Ważne jest, aby tytuł strony nie był zlepkiem fraz, które przygotowaliśmy pod pozycjonowanie, ale prezentował się naturalnie. Gdy podczas wyszukiwania słów kluczowych ocenisz, że konkretne zapytania użytkownicy wpisują w Google bardzo często, możesz stworzyć na swojej witrynie oddzielne podstrony zoptymalizowane pod te frazy. Dobrą praktyką będzie więc oddzielenie konkretnej usługi od ogólnej podstrony z ofertą firmy czy wyeksponowanie popularnej podkategorii w sklepie internetowym.

Opisy strony (meta description)

Słowa kluczowe w opisie strony wstawiane są pod kątem użytkowników, którzy bardzo często „skanują” opisy wyświetlone w Google w poszukiwaniu interesujących ich słów. Wyszukiwarka automatycznie pogrubi frazy z zapytania w opisach poszczególnych stron, dlatego warto zadbać, aby nie zabrakło ich w opisie strony - meta description mimo, że nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję w rankingu. Warto pamiętać, że opis meta description powinien prezentować się naturalnie, odpowiadać tematyce strony i zachęcać do działania, dlatego nie może być zlepkiem samych fraz kluczowych.

Adresy URL

Podstrony, które dodasz do swojej witryny, będą mieć swoje własne adresy URL. Adresy wygenerowane automatycznie zawierają niezrozumiałe ciągi liter, cyfr, rozszerzeń plików i innych znaków. Taki adres nie jest czytelny dla użytkowników i nie zostanie doceniony przez roboty Google. W URL warto wpleść słowo kluczowe, które dobraliśmy do optymalizacji konkretnej podstrony. Zadbaj, aby adres był prosty, zrozumiały i dostarczał konkretnych danych na temat zawartości podstrony. Poszczególne wyrazy rozdziel myślnikami i zastosuj jeden schemat podczas tworzenia adresów URL dla wszystkich podstron w ramach jednej witryny.

Nagłówki H1-H6

Treść na stronie internetowej warto podzielić na nagłówki. Najważniejszy jest nagłówek H1. Najlepiej, gdy pojawi się on tylko 1 raz na podstronie – jako tytuł artykułu na blogu, nazwa kategorii czy produktu w sklepie internetowym. W nagłówku H1 warto zawrzeć słowo kluczowe. Powinno ono prezentować się naturalnie, dlatego dopuszczalne są odmiany. Frazy można stosować również w nagłówkach H2-H6, które będą pełnić rolę podtytułów. Warto jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ich ilością. Gdy będą one prezentować się sztucznie, Google może uznać, że próbujesz manipulować wynikami wyszukiwania. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie odmian wybranego słowa kluczowego oraz jego synonimów.

Nazwy plików

Gdy dodajesz do strony wcześniej przygotowane pliki z grafiką (np. zdjęcia, schematy, wykresy, infografiki), zastosuj słowa kluczowe w ich opisach. Automatycznie nadane nazwy mogą zawierać niezrozumiałe ciągi cyfr i liter, które byłyby później widoczne w kodzie strony dlatego warto zadbać, aby nazwa pliku graficznego odpowiadała temu co przedstawia. Właściwe nazywanie plików pozwoli Twojej witrynie na lepsze pozycjonowanie w sekcji „Grafika” wyszukiwarki Google.

Atrybuty ALT

Słowo kluczowe wybrane do optymalizacji konkretnej podstrony zastosuj również w opisach obrazków, czyli atrybucie ALT. Tzw. tekst alternatywny wyświetlany jest, gdy grafika (z jakiegoś powodu) nie może zostać załadowana. Uzupełnienie obrazków o odpowiednią frazę wspomoże także pozycjonowanie w wyszukiwarce grafiki Google.

Linki wewnętrzne

Linki wewnętrzne w obrębie witryny bywają wykorzystywane przez roboty Google do poruszania się pomiędzy poszczególnymi podstronami, co przyspiesza ich indeksację. Często ułatwiają również nawigację użytkownikom – pozwalają odesłać czytelników bloga do artykułu, który rozwija dane zagadnienie, przyspieszają przechodzenie pomiędzy produktami w sklepie internetowym czy podstronami z opisem konkretnych usług.

Zadbaj, aby linki dokładnie informowały o tematyce docelowej podstrony i użyj słów kluczowych, które staną się tekstem zakotwiczenia. Z punktu widzenia pozycjonowania są one korzystniejsze niż określenia typu: „Czytaj więcej”, „Dowiedz się więcej” czy „Więcej na ten temat”.

Podczas optymalizacji sklepu internetowego, zadbaj o linki w menu głównym i drzewie kategorii. Poszczególne linki z jednym tekstem zakotwiczenia powinny prowadzić wyłącznie do jednej podstrony (w ten sposób zminimalizujesz ryzyko tzw. kanibalizacji stron).

Linki przychodzące (backlinki)

Słowa kluczowe mogą trafiać do treści linków przychodzących (achor text). Linki prowadzące na stronę główną i podstrony z tekstami zakotwiczenia w postaci słów kluczowych wpływają na pozycję strony na użyte frazy. Są one jednak pod szczególną obserwacją Google, dlatego nie wolno przesadzać z ich ilością, aby algorytmy nie uznały naszych działań za spamowanie i nie nałożyły na stronę filtra. Dobrze sprawdzi się np. zoptymalizowany adres URL postrony jako tekst zakotwiczenia linka (wtedy anchor automatycznie zawiera słowo kluczowe).

Treść na stronie

Słów kluczowych nie może zabraknąć w treści zamieszczonej na pozycjonowanej stronie (w opisach produktów i kategorii, treści na podstronach firmy czy firmowym blogu). Muszą one jednak zostać w naturalny sposób wplecione. Warto używać nie tylko konkretnej frazy, ale także jej odmian, synonimów oraz kolokacji – fraz powiązanych tematycznie, które obecnie są dobrze rozpoznawane przez algorytmy Google.

Ile kosztuje pozycjonowanie słów kluczowych?

Pozycjonowanie słów kluczowych to złożona usługa, która wymaga szeregu działań, a jej efekty uzależnione są od wielu czynników zewnętrznych, dlatego trudno określić jednoznaczną cenę. Najczęściej działania są wyceniane indywidualnie.

Pozycjonowanie słowa lub grupy słów kluczowych wymaga:

  • keyword researchu, czyli doboru fraz związanych z tematyką, zakresem i celem danej strony
  • przeprowadzania analizy konkurencji
  • wykonania audytu SEO strony
  • wykonania optymalizacji strony
  • wykonania optymalizacji treści zawartej na witrynie
  • publikowania wartościowych linków zewnętrznych
  • monitoringu efektów, cyklicznych analiz pozycji, monitorowania dalszej popularności wybranych fraz, konsultacji
  • wprowadzania poprawek dopasowanych do wyników analiz i działań konkurencji

Na cenę pozycjonowania fraz kluczowych wpływa również:

  • trudność branży
  • konkurencyjność wybranych fraz kluczowych
  • rodzaj wyników wyszukiwania
  • liczba wyników wyszukiwania
  • rodzaj frazy (ogólna, long tail itp.)
  • obszar działania ( rynek lokalny, ogólnopolski, międzynarodowy)

Pozycjonowanie słów kluczowych jest więc złożonym procesem, który wymaga opracowania odpowiedniej strategii, szeregu czasochłonnych działań, które wymagają aktualnej wiedzy i specjalistycznych narzędzi oraz stałego monitoringu wyników. Każdy właściciel biznesu musi samodzielnie podjąć decyzję, czy poszczególne prace wykonywać samodzielnie, czy zlecić je wyspecjalizowanej agencji SEO, która posiada odpowiednie doświadczenie w swojej branży i dostęp do profesjonalnych narzędzi.

Keyword research – kluczowy element w pozycjonowaniu stron (SEO)

Słowa kluczowe są bardzo ważną częścią skutecznego pozycjonowania stron. Ich prawidłowy dobór i zastosowanie procentuje:

  • wzrostem widoczności strony w Google i zwiększeniem ruchu organicznego
  • wyższym zainteresowaniem ofertą
  • zwiększeniem liczby zapytań od potencjalnych Klientów
  • wzrostem sprzedaży, konwersji
  • rozpoznawalnością marki, budową jej wizerunku w sieci i prezentowaniem się w pozycji eksperta
  • uzyskaniem przewagi nad konkurencją

Agencja SEM / SEO SEMPIRE specjalizuje się w rozwiązaniach związanych z pozycjonowaniem stron (SEO) i optymalizacją witryn pod wyszukiwarki internetowe. Niezobowiązująca wykonamy dla Ciebie keyword research – dobór najlepszych fraz kluczowych. Skorzystaj z formularza bezpłatnej wyceny.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.