Generative Engine Optimization (GEO) co to jest - Optymalizacja generatywnych silników, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest Generative Engine Optimization (GEO) - Optymalizacja generatywnych silników, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Co to jest Generative Engine Optimization?
Co to jest Generative Engine Optimization?

Generative Engine Optimization (GEO; optymalizacja generatywnych silników) to nowatorska metoda optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, dostosowanych do ery sztucznej inteligencji.

GEO skupia się na dostosowaniu strategii optymalizacji treści do możliwości i oczekiwań wyszukiwarek opartych na sztucznej inteligencji. Optymalizacja generatywnych silników łączy tradycyjne techniki pozycjonowania stron ze strategią przetwarzania i nadawania priorytetu treściom przez modele AI.

Celem GEO jest zagwarantowanie, że zawartość strony zostanie dokładnie przeszukana i zinterpretowana przez wyszukiwarki napędzane sztuczną inteligencją.

Czym są generatywne silniki (GE)?

Generatywne silniki (GE) to systemy oparte na działaniu dużych modeli językowych (LLM). GE dostarczają szczegółowych i dopasowanych odpowiedzi na zapytania użytkowników, na podstawie informacji zgromadzonych z wielu źródeł.

Odpowiedzi wygenerowane przez GE mogą przyjmować formy tekstowe, wideo, infografiki, a nawet konkretnej oferty sprzedażowej – czyli wszystkiego, co może wydawać się istotne z perspektywy użytkownika.

Przykładowymi silnikami generatywnymi (GE) są Copilot, Gemini i Google Search Generative Experience (SGE).

Opis działania generatywnych silników (GE)
Opis działania generatywnych silników (GE) – źródło: https://arxiv.org/pdf/2311.09735v1

Jak działa Generative Engine Optimization (GEO)?

Generative Engine Optimization (GEO) polega na przeszukaniu dostępnych w internecie treści, celem dostarczenia unikatowych odpowiedzi dopasowanych do intencji użytkowników.

Działanie GEO skupia się na roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu nowych doświadczeń wyszukiwania – na pierwszym planie znajduje się internauta oraz jego potrzeby, a na dalszym optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych.

GEO vs SEO – podstawowe różnice

Po zdefiniowaniu pojęcia GEO przyszła pora na to, by wskazać podstawowe różnice pomiędzy tradycyjnym pozycjonowaniem a Generative Experience Optimization.

Działanie tradycyjnej wyszukiwarki vs wyszukiwarki opartej na generatywnym silniku – źródło: https://arxiv.org/pdf/2311.09735v1

Strategie GEO i SEO zestawiono w poniższej tabeli, aby ułatwić dostrzeżenie podstawowych różnic w podejściu zwiększania widoczności strony w internecie.

 SEO (Search Generative Experience)GEO (Generative Engine Optimization)
DefinicjaStrategia optymalizująca strony internetowe w celu uzyskania wyższej pozycji na stronach wyników tradycyjnych wyszukiwarek (SERP)Nowa koncepcja optymalizująca treść pod kątem widoczności odpowiedzi generowanych przez wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji
PrzeznaczenieTradycyjne wyszukiwarki, takie jak Google i Bing, które wyświetlają listę stron internetowych w odpowiedzi na zapytanie użytkownikaWyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Google Search Generative Experience (SGE) i BingChat, które umożliwiają wygenerowanie kompleksowych odpowiedzi
Format odpowiedziTradycyjne SEO koncentruje się na wynikach, których głównym źródłem są linki przekierowujące do stronSilniki generatywne generują odpowiedzi multimodalne (tzn. łączą informacje z różnych źródeł oraz formatów – tekstowego i wideo)
Szczegółowość odpowiedzi na zapytanie wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkęMniejsze możliwości w wygenerowaniu kompleksowej odpowiedzi na pytanie użytkownikaWiększe możliwości w wygenerowaniu odpowiedzi wraz ze szczególnym uwzględnieniem fraz kluczowych z długim ogonem oraz dostarczenie kompletu informacji na zapytanie internauty
Sposób pomiaru skuteczności w widoczności strony w wynikach wyszukiwaniaW tradycyjnym modelu wyszukiwarki widoczność witryny jest mierzona na podstawie średniej pozycji strony w wynikach wyszukiwaniaDla silników generatywnych priorytetem są uporządkowane, bogate odpowiedzi, a nie lista linków

Wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji z roku na rok ewoluują, a to wszystko za sprawą sztucznej inteligencji. Pojawienie się GEO rodzi potrzebę zrozumienia nowatorskiego podejścia oraz połączenia już znanych technik pozycjonowania strony z jeszcze większą optymalizacją treści pod kątem intencji użytkownika.

Sprawdź również: co to jest Google Search Generative Experience

Sprawdź na blogu:

Definicja pojęcia Generative Engine Optimization - Optymalizacja generatywnych silników
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

4.83 / 5 według 6 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...