AIDA co to jest - model AIDA, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Co to jest AIDA - model AIDA, co oznacza, jaka jest definicja pojęcia w słowniku

Co to jest AIDA?
Co to jest AIDA?

AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) to akronim utworzony od anglojęzycznego terminu marketingowego określającego poszczególne etapy reakcji klienta wobec produktu:
 

  • zwrócenie uwagi (Attention – uwaga), 
  • zdobycie zainteresowania poprzez wyeksponowanie głównych korzyści z zakupu (Interest – zainteresowanie), 
  • wzbudzenie pragnienia posiadania produktu (Desire – pożądanie), 
  • przekonanie do ostatecznego zakupu (Action – działanie). 

Coraz częściej do zwrotu AIDA dodaje się również literę S (Satisfaction – satysfakcja), wskazującą na usatysfakcjonowanie klienta, a więc doprowadzenie do tego, aby ponownie kupił produkt i polecił go innym. Popularna jest także wersja poszerzona o literę L (Loyalty – lojalność), czyli AIDAL.

Alternatywnymi modelami do AIDA są również AIDEA (Dowód – Evidence) oraz REAN (Reach, Engage, Activate, Nurture), której rozwinięcie akronimu kolejno oznacza – Docieranie, Angażowanie, Aktywowanie i Pielęgnowanie.

Jak działa model AIDA?

Model AIDA działa z myślą o poszczególnych etapach konsumenta (ścieżka klienta). Proces ten związany jest z konkretnymi uczuciami, emocjami wywołanymi przez produktu lub usługę, co finalnie składa docelowych odbiorców do określonego działania.

Działanie modelu AIDA można sprowadzić do próby odpowiedzi na poniższe pytania.

  • W jaki sposób przyciągnąć uwagę klienta w kampanii reklamowej lub innej formie marketingu? (Attention – uwaga)
  • Jak zwiększyć zainteresowanie potencjalnego konsumenta poznanym przez niego produktem lub usługą? (Interest – zainteresowanie)
  • W jaki sposób zmienić nastawienie u potencjalnego klienta i wzbudzić pragnienie posiadania oferowanego asortymentu? (Desire – pożądanie)
  • Co zrobić, by nakłonić odbiorcę kampanii marketingowej do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej? (Action – działanie)

Gdzie wykorzystuje się model AIDA?

Model AIDA znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach marketingowych, takich jak:

Model AIDA wykorzystuje się również w kampaniach poprawiających świadomość marki –  public relations, strategiach sprzedaży i tradycyjnych kampaniach reklamowych (reklamach telewizyjnych czy outdoorowych, np. billboardach).

W jaki sposób tworzyć treść zgodnie z modelem AIDA?

Istnieją gotowe pomysły na to, by tworzyć treść zgodnie z modelem AIDA. Do porad, które warto wcielić w życie podczas procesu twórczego w oparciu o model AIDA należą:

  • używanie bezpośredniego języka, skonkretyzowanych komunikatów i zadawanie pytań (Attention – uwaga);
  • dostosowanie przekazu do specyfiki komunikacji rynku docelowego, proponowanie gotowych sposobów na rozwikłanie problemu potencjalnego klienta za pośrednictwem oferowanego produktu lub usługi (Interest – zainteresowanie);
  • przedstawianie korzyści dla odbiorcy, podkreślanie wyjątkowości marki lub oferty i posługiwanie się przykładami w udowadnianiu eksperckiej wiedzy (Desire – pożądanie);
  • oferowanie wartości dodanej, wskazanie na konkretne kroki, jakie musi podjąć użytkownik zainteresowany zakupem, wezwanie do działania (Action – działanie).

Wśród elementów, o których należy pamiętać podczas tworzenia treści w oparciu o model AIDA znajdują się:

  • nagłówek – chwytliwy, zrozumiały, spersonalizowany, proponujący gotowe rozwiązania problemu;
  • obraz – przekazujący wszystkie informacje, oryginalny, atrakcyjny;
  • język przekazu – spersonalizowane komunikaty adresowane do docelowych odbiorców, odpowiadanie na potrzeby grupy użytkowników, wyróżnianie najważniejszych części tekstu, czytelny spis treści; 
  • inne elementy na stronie produktów lub usług – przycisk CTA, linki do innych treści, formularze kontaktowe.

Przykłady zastosowania modelu AIDA

Poniżej przedstawiono przykłady zastosowania modelu AIDA. 

Attention (uwaga)

  • Zwroty bezpośrednie do użytkownika:  pytania typu: „Czy wiesz, że…?”; „Chcesz dowiedzieć się…? 
  • Odważne stwierdzenia, np. „Bez SEO nie uzyskasz rozpoznawalności w internecie”.

Zainteresowanie (interest)

  • Posługiwanie się danymi statystycznymi, liczbami, np. „95% konsumentów poleca produkt marki XYZ”. 
  • Odwołanie się do autorytetu ekspertów w danej dziedzinie, np. „9/10 dermatologów poleciłoby maść producenta XYZ”. 
  • Pytania zamknięte, np. „Którym typem konsumenta jesteś?”.

Pożądanie (Desire)

  • Zestawienia z konkurencją, liderami na rynku. 
  • Nawiązanie do bieżących trendów, np. „Połowa producentów kosmetyków decyduje się na produkty organiczne”. 
  • Metoda wywierania wpływu „Marchewki”, np. „Kup nasze oprogramowanie i zostań liderem w swojej branży”.

Akcja (Action)

  • Wyrażenia typu CTA, np. „Zobacz”, “Sprawdź”, „Kliknij”, itp. 
  • Koncentracja na upływającym czasie, np. „Nie zwlekaj”, „Tylko teraz”.
  • Darmowa próbka, wersja demo, kod rabatowy (np. „-50% tylko do piątku”).

Sprawdź również: co to jest content marketing, co to jest SEO copywriting, co to jest webwriting, co to jest ścieżka klienta

Definicja pojęcia AIDA - model AIDA
w słowniku otrzymała ocenę

1 2 3 4 5

4.82 / 5 według 11 opinii

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.