AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) to akronim utworzony od anglojęzycznego terminu marketingowego określającego poszczególne etapy reakcji klienta wobec produktu:
Coraz częściej do zwrotu AIDA dodaje się również literę S (Satisfaction – satysfakcja), wskazującą na usatysfakcjonowanie klienta, a więc doprowadzenie do tego, aby ponownie kupił produkt i polecił go innym. Popularna jest także wersja poszerzona o literę L (Loyalty – lojalność), czyli AIDAL.
Alternatywnymi modelami do AIDA są również AIDEA (Dowód – Evidence) oraz REAN (Reach, Engage, Activate, Nurture), której rozwinięcie akronimu kolejno oznacza – Docieranie, Angażowanie, Aktywowanie i Pielęgnowanie.
Model AIDA działa z myślą o poszczególnych etapach konsumenta (ścieżka klienta). Proces ten związany jest z konkretnymi uczuciami, emocjami wywołanymi przez produktu lub usługę, co finalnie składa docelowych odbiorców do określonego działania.
Działanie modelu AIDA można sprowadzić do próby odpowiedzi na poniższe pytania.
Model AIDA znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach marketingowych, takich jak:
Model AIDA wykorzystuje się również w kampaniach poprawiających świadomość marki – public relations, strategiach sprzedaży i tradycyjnych kampaniach reklamowych (reklamach telewizyjnych czy outdoorowych, np. billboardach).
Istnieją gotowe pomysły na to, by tworzyć treść zgodnie z modelem AIDA. Do porad, które warto wcielić w życie podczas procesu twórczego w oparciu o model AIDA należą:
Wśród elementów, o których należy pamiętać podczas tworzenia treści w oparciu o model AIDA znajdują się:
Poniżej przedstawiono przykłady zastosowania modelu AIDA.
Sprawdź również: co to jest content marketing, co to jest SEO copywriting, co to jest webwriting, co to jest ścieżka klienta
Definicja pojęcia AIDA - model AIDA
w słowniku otrzymała ocenę
4.82 / 5 według 11 opinii