Coraz więcej osób realizuje dziś swoje potrzeby w sieci. Kupujemy ubrania, zamawiamy jedzenie, rezerwujemy bilety, bierzemy udział w wydarzeniach online. Sytuacja pandemiczna, związane z nią obostrzenia i wymóg izolacji społecznej, jeszcze bardziej pogłębiły ten narastający od wielu lat trend.
W Internecie robi dziś zakupy 72% polskich Internautów. Wśród nich są Twoi przyszli klienci. Co możesz im zaoferować? Kwestia wyboru produktów lub usług powinna być wypadkową twardych danych i badań rynku. Sprawdź, co najlepiej sprzedaje się w Internecie, jakich sklepów internetowych brakuje oraz czym handlować w Polsce. Przedstawiamy najświeższe statystyki, najgorętsze trendy i najlepsze pomysły na sklep internetowy.
Chcesz zwiększyć swoją widoczność w Google?
Zapytaj o ofertę pozycjonowania sklepu internetowego.
Jeszcze do niedawna sprzedaż internetowa zarezerwowana była wyłącznie dla określonych grup produktowych. Konsumenci mieli swoje przyzwyczajenia zakupowe, które ciężko było zmienić. Dynamiczny rozwój branży e-commerce, rosnąca cyfryzacja społeczeństwa i szereg ograniczeń związanych z sytuacją pandemiczną sprawiły jednak, że wzrosło zapotrzebowanie na niezbyt popularne wcześniej usługi.
Dziś kupowanie żywności w sieci nikogo już nie dziwi. Z możliwości tej korzystają nie tylko młodsi, ale i starsi konsumenci, powyżej 55. roku życia (raport Izby Gospodarki Elektronicznej). Pomysły na sklep internetowy realizują nawet zamknięte w wyniku pandemii restauracje i kawiarnie - dzięki sprzedaży online mogą dostarczać klientom jedzenie do domu. Od kilku miesięcy zaobserwować można dynamiczny przyrost sklepów, którym do tej pory wystarczała jedynie sprzedaż stacjonarna. Tym samym do świata online wkraczają wielkie koncerny - na własne sklepy internetowe postawiła m.in. Mlekovita, a Mondelez Polska, właściciel Milki, Oreo i Prince Polo, ruszył ze sprzedażą w serwisie Allegro. Na rozwój kanału online stawiają też sieci handlowe, m.in. Kaufland z usługą Click&Collect czy Auchan oferujący odbiór produktów w paczkomacie lub lodówkomacie. Sporo firm stanęło niespodziewanie przed ogromnym wyzwaniem kompletnego przeobrażenia swojego biznesu i nagle okazało się, że prawie wszystko można sprzedawać w sieci - bukiety kwiatów od producentów, przedpłacone bony na usługi fryzjerskie czy vouchery na konsultacje online dotyczące zabiegów kosmetycznych.
Koronawirus dotknął też muzea i inne instytucje kulturalne, które postanowiły jednak zawalczyć o widzów, przechodząc ze świata realnego do strefy online. Tak zwana wirtualna wycieczka jest wprawdzie znana już od dawna, ale trzeba przyznać, że to właśnie w wyniku pandemii grono jej uczestników znacznie się powiększyło. Możliwości Internetu postanowili też wykorzystać artyści muzyczni. Większość z nich zagrała w tym czasie koncerty online, transmitując je na wielu platformach, w tym między innymi w mediach społecznościowych. Powstały ciekawe i angażujące inicjatywy, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. W strefie online bardzo dobrze odnalazły się także kursy, szkolenia, a nawet porady lekarskie czy psychologiczne.
To tylko potwierdza, że w Internecie można dziś sprzedawać niemal wszystko. Czym najlepiej handlować w sieci? Co się opłaca, a co niekoniecznie? Poznaj najpopularniejsze branże i najlepiej sprzedające się produkty w Internecie.
Sprzedaż internetowa to dziś dla wielu jedyna, jeśli nie najlepsza, szansa dotarcia do potencjalnych klientów. Własny sklep online z wszystkimi jego zaletami, a więc niską barierą wejścia na rynek, nieograniczonym zasięgiem sprzedaży czy oszczędnością czasu i pieniędzy, daje ogromne możliwości rozwoju biznesu w przestrzeni online. Sprawdź, dlaczego warto założyć sklep internetowy.
Każdy początkujący właściciel e-sklepu chce wiedzieć, co sprzedawać w Internecie. Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, trzeba dokładnie przeanalizować tendencje zakupowe polskich Internautów, ale nie tylko te w trakcie pandemii, bo o ile sytuacja epidemiologiczna nadal daje nam się mocno we znaki, stan ten kiedyś w końcu przeminie, a wtedy trendy zakupowe podobne będą do tych sprzed pandemii. Jeżeli więc dopiero zamierzasz założyć sklep internetowy, przygotuj się również do sprzedaży po czasach kryzysu.
Sprawdźmy zatem, co najlepiej sprzedaje się w Internecie i czym warto handlować w Polsce.
Najczęściej kupowane produkty w Internecie:
Przynajmniej 50% polskich Internautów kupuje w sieci odzież (69%), obuwie (58%), kosmetyki i perfumy (57%), książki, płyty i filmy (56%), a także bilety do kina i teatru (51%). To najczęściej wskazywane przez nich kategorie produktów, potwierdzające jednocześnie to, co się sprzedaje w Internecie. Najmniejszą popularnością cieszą się artykuły dla kolekcjonerów (12%), oprogramowanie komputerowe (22%) oraz materiały budowlane i wykończeniowe (24%).
Po odzież, kosmetyki, książki i płyty, produkty farmaceutyczne, artykuły dziecięce, meble, elementy wyposażenia wnętrz oraz biżuterię zdecydowanie częściej sięgają kobiety. Mężczyźni z kolei kupują najczęściej sprzęt RTV/AGD, samochody i części samochodowe, sprzęt i oprogramowanie komputerowe, gry, ubezpieczenia oraz artykuły dla kolekcjonerów.
Na dokonywane przez Internautów wybory zakupowe wpływ ma również wiek i wykształcenie. Osoby po 50. roku życia zdecydowanie rzadziej sięgają po większość wymienionych kategorii. Wyjątkiem są tutaj produkty farmaceutyczne i spożywcze. Osoby z wyższym wykształceniem zdecydowanie częściej kupują online produkty z większości wymienionych kategorii. Istotną różnicę w wyborach zakupowych tej grupy Internautów w porównaniu do pozostałych osób badanych stanowią takie produkty jak książki, bilety i multimedia, a także kategorie obejmujące podróże i rezerwacje, obuwie, artykuły farmaceutyczne, samochody i części samochodowe, produkty spożywcze, ubezpieczenia oraz oprogramowanie komputerowe.
Internauci pytani o planowane zakupy w sieci nie wskazują jednoznacznie jednej kategorii produktowej. Ich preferencje rozkładają się raczej równomiernie - od mebli i wystroju wnętrz (najwięcej wskazań - 29%) aż po gry komputerowe (najmniejsza liczba wskazań - 18%). Zakupy produktów z większości wskazanych kategorii zdecydowanie częściej planują osoby młodsze. Intencja e-zakupu to kolejna bardzo ważna wskazówka dotycząca tego, co warto sprzedawać w Internecie.
Najlepiej sprzedające się produkty w Internecie to te z kategorii odzież. Internauci preferują zakup ubrań w sieci głównie ze względu na dostępność e-sklepów 24 godziny na dobę, brak kolejek i tłumów, oszczędność czasu oraz szeroki wybór produktów.
Podobnie jest w przypadku zakupu obuwia - tu również najbardziej doceniana jest możliwość zrobienia zakupów o każdej porze (63% badanych), szeroki wybór produktów (58%), brak kolejek i tłumów w sklepie (55%), a także oszczędność czasu na dojazd (54%). Co ciekawe, większość Internautów kupujących obuwie online nie ma potrzeby wcześniejszego odwiedzenia sklepu stacjonarnego, aby zapoznać się z produktem. Potwierdzają to wyniki zarówno zeszłorocznego, jak i przeprowadzonego w 2019 roku badania.
Trzecie miejsce na liście najczęściej kupowanych rzeczy przez Internet zajmują kosmetyki i perfumy. W pozyskaniu informacji na ich temat pomocne okazują się wyszukiwarki internetowe, np. Google, opinie znajomych, rodziny, przyjaciół, fora internetowe, katalogi produktów, a także media społecznościowe, np. strona na Facebooku czy profil na Instagramie.
Podczas zakupu książek, płyt, filmów i innych multimediów Internauci kierują się przede wszystkim ceną, darmową wysyłką, szerokim wyborem produktów, atrakcyjnymi promocjami oraz krótkim czasem oczekiwania na dostawę. Warto jednak podkreślić, że z roku na rok zaobserwować można malejące znaczenie ceny. Wzrasta natomiast waga takich aspektów jak koszty dostawy lub ich brak czy szeroki zakres asortymentu.
Łatwiejszy dostęp do filmów i seriali w sieci nie zamyka drogi do rozwoju kin. 44% polskich Internautów deklaruje, że nie ma on żadnego wpływu na częstotliwość ich wizyt w kinach. W porównaniu do roku 2019 zauważyć można wyraźny wzrost udziału osób chodzących do kina z dziećmi, a także nieznaczny spadek udziału osób wybierających się na seanse samotnie. Na działalności kin w ostatnim czasie mocne piętno odcisnęła oczywiście pandemia koronawirusa. Nawet po ponownym otwarciu kin zdecydowana większość badanych osób nie wybrała się na żaden pokaz. 37% respondentów motywuje to tym, że w kinach nie są obecnie wyświetlane filmy, które ich zdaniem warto zobaczyć, 19% z nich woli obejrzeć film w domu, a 14% respondentów preferuje inną formę spędzania wolnego czasu.
E-handel zyskał na kryzysie, ale jak widać, nie w przypadku wszystkich branż. Jedne z nich rosną, drugie z kolei maleją. Co opłaca się sprzedawać online w czasach pandemii?
Część Internautów dopiero teraz zaczyna swoją przygodę z zakupami przez Internet, a ci, którzy już wcześniej kupowali online, poszerzają koszyki o kolejne kategorie produktowe, mniej popularne dotąd w branży e-commerce. Na przestrzeni zaledwie miesiąca (luty vs marzec 2020 roku) największe wzrosty odnotowano w takich kategoriach produktowych jak leki bez recepty (108%), artykuły spożywcze (103%) oraz suplementy diety (68%) (raport Cube Group). Branża e-commerce w Polsce niemal od razu zareagowała na tak zwiększony popyt. W samym tylko I kwartale 2020 roku swoją działalność rozpoczęło od 5% do 23% (w zależności od kategorii) nowych e-sklepów (raport Shopera). Najwięcej z nich postawiło na sprzedaż książek i multimediów (23%) oraz artykułów spożywczych (18%), widząc w nich najbardziej chodliwe towary. Własne sklepy online zaczęli otwierać m.in. producenci polegający dotychczas głównie na sprzedaży offline. Spore wzrosty odnotowały też sklepy oferujące odzież, elektronikę, zabawki dla dzieci i sprzęt komputerowy, starając się przyciągnąć klientów atrakcyjnymi promocjami lub bezpłatnymi dostawami.
Zwłaszcza w początkowym okresie pandemii zaobserwować można było gwałtowny wzrost zainteresowania laptopami, komputerami stacjonarnymi i innymi urządzeniami do pracy zdalnej. Polacy masowo kupowali kamerki internetowe, domowy sprzęt sportowy, oczyszczacze powietrza czy filtry do wody. Nie można też zapomnieć o prawdziwym wysypie e-sklepów oferujących produkty wyłącznie związane z pandemią - maseczki, płyny do dezynfekcji, rękawiczki czy środki odkażające. Wzmożony popyt na określone grupy produktowe spowodował również wzrost konkurencji. Początkującemu przedsiębiorcy może być ciężko zaistnieć na mocno nasyconym rynku. Najbardziej poszukiwane produkty i to, co sprzedaje się obecnie najlepiej, nie zawsze będzie dobrym pomysłem na sklep internetowy. Ciekawym rozwiązaniem może okazać się wybór niszy - mało popularnej, ale charakteryzującej się dużym potencjałem branży, lub zawężenie zakresu towarów w ramach najpopularniejszych gałęzi e-commerce.
Sprzedaż produktów zorientowanych na zaspokojenie ściśle określonych potrzeb klientów może przynieść Ci sukces, ale pod warunkiem, że znajdziesz niszę, która rzeczywiście pozwoli Ci zarobić. Niektóre z nich są do tej pory wolne właśnie dlatego, że mają zbyt małą grupę odbiorców, a przez to nie gwarantują opłacalnego biznesu, nawet jeśli Twój udział w rynku będzie znaczący. Zanim odpowiesz sobie na pytanie, co sprzedawać przez Internet, spróbuj znaleźć obszar, który z jednej strony będzie w stanie zaoferować klientom coś zupełnie nowego, a z drugiej strony - zaspokoić ich bieżące potrzeby. Nie musisz od razu działać na wielką skalę. Spróbuj skoncentrować się najpierw wokół mniej popularnych towarów, ale takich, które mają sprecyzowaną grupę odbiorców. Pomoże Ci w tym zawężanie zakresu towarów w kontekście najpopularniejszych kategorii. Czym więc handlować w sieci? Możesz na przykład skupić się na sprzedaży wyłącznie ubrań plus size, kosmetyków wegańskich czy ekologicznych zabawek dla dzieci. Wąska specjalizacja może być kluczem do tego, czym handlować przez Internet. Spróbuj wyszukać nietypowy obszar w popularnej branży i zaoferować klientom coś zupełnie nowego lub bardzo konkretnego.
W poszukiwaniu chodliwych towarów i ich zawężaniu pomocne okażą się narzędzia:
Zastanawiasz się, czym najlepiej handlować na rynku online? Przedstawiamy 10 najbardziej chodliwych produktów i ciekawych pomysłów na sklep internetowy. Nasze propozycje wynikają z aktualnych trendów. Zanim zdecydujesz się wprowadzić je do swojej oferty, zrób analizę konkurencji.
Hulajnogi elektryczne to wyraźnie rosnący trend od początku 2018 roku. Prawdziwy boom na ten środek lokomocji nastąpił w 2019 roku, a w segment urządzeń transportu osobistego (UTO) postanowili zainwestować znani producenci aut, m.in. Seat czy Fiat. Jak pokazuje Google Trends, równie wysokie zainteresowanie hulajnogami elektrycznymi można było zaobserwować również w 2020 roku, zwłaszcza w cieplejszych miesiącach. To daje obiecujące prognozy na nadchodzący sezon, tym bardziej że widać rosnący trend wyszukiwań już od końcówki lutego 2021 roku.
Rosnąca świadomość ekologiczna rodzi popyt na produkty pozwalające żyć w zgodzie z naturą. Coraz chętniej sięgamy po biodegradowalne słomki, butelki wielorazowego użytku czy lniane torby na zakupy. Przewidywany wzrost sprzedaży globalnej butelek przyjaznych środowisku ma wynieść 8,1% do 2022 roku (dane Transparency Market Research). O ekologiczne opakowania dbają dziś markety, punkty gastronomiczne, a nawet sklepy internetowe. Na rynku znaleźć można drewniane sztućce, talerze z otrąb czy bambusowe kubki.
Podobnie jest ze zdrową żywnością. Popularność tego terminu jest na bardzo wysokim poziomie, zwłaszcza na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, na co wpływ miała z całą pewnością pandemia koronawirusa i towarzysząca jej potrzeba zadbania o własne zdrowie. Sklep internetowy z artykułami eko to na ten moment bardzo dobry pomysł na biznes, ponieważ rynek nadal cechuje się stabilnie rosnącym trendem.
Pandemia, która rozpoczęła się w zeszłym roku, w olbrzymim stopniu zmieniła nasze funkcjonowanie i znacząco wpłynęła na to, co sprzedaje się najlepiej w Internecie. Tuż po wprowadzeniu lockdownu i przeniesieniu codziennych czynności do strefy online, wzrosło zapotrzebowanie na urządzenia wspierające pracę zdalną. Szybko doświadczyliśmy ograniczonej dostępności niektórych produktów z tej kategorii, czemu towarzyszyły także znaczące podwyżki cen. Komunikacja na odległość stała się chlebem powszednim, a home office wszedł na stałe do funkcjonowania przedsiębiorstw, nawet mimo późniejszych poluzowanych obostrzeń. Wzrosło więc zapotrzebowanie na kamerki internetowe, słuchawki, mikrofony, laptopy czy tablety.
Karma dla zwierząt to towar o stabilnie rosnącym trendzie (potwierdza to wykres obrazujący zainteresowanie produktem na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy) i niezbyt nasyconym jeszcze sklepami internetowymi rynku. Wraz ze wzrostem zainteresowania zdrową dietą zwierząt, rośnie zapotrzebowanie na jakościowe i dobrze zbilansowane posiłki dla czworonogów. Podobnie jest z akcesoriami i zabawkami dla domowych pupili, które w ciągu ostatnich kilku lat przeszły ogromną ewolucję. Sprzedawcy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom właścicieli czworonogów, oferując produkty łączące w sobie wysoką funkcjonalność i jednocześnie ciekawy design. Na rynku zaczynają pojawiać się także inteligentne zabawki i akcesoria dla zwierząt, które znacząco przyczynią się do wzrostu rynku, szacowanego w latach 2019-2023 na około 7% (raport Technavio).
Jeżeli nadal zastanawiasz się nad tym, co sprzedawać w Internecie, ale zależy Ci również na tym, aby wykorzystać wzrost zapotrzebowania na określone kategorie produktów i pandemiczne nakręcanie rynku, rozważ urządzenia poprawiające jakość powietrza. Domowe oczyszczacze, urządzenia z funkcją nawilżania, pochłaniacze wilgoci - to najlepiej sprzedające się towary w ostatnim czasie, choć ich wyraźny trend wzrostowy można zaobserwować od momentu pojawienia się w mediach tematu smogu. W 2017 roku firmy oferujące sprzedaż oczyszczaczy odnotowały wzrost sprzedaży nawet o 1000%. Popularność urządzeń poprawiających jakość powietrza jest w ostatnim czasie jak najbardziej zrozumiała - większość czasu spędzamy przecież w zamkniętych pomieszczeniach.
Mężczyźni coraz bardziej dbają o swój zarost, co potwierdzają modne od kilku lat usługi świadczone przez barberów. W związku z tym rośnie zapotrzebowanie na produkty do domowej i profesjonalnej pielęgnacji brody - szampony, pasty, olejki, woski, pomady, szczotki czy wracające do łask brzytwy i inne przybory do golenia. Olejek do brody to jeden z najczęściej kupowanych produktów w 2018 roku - jego udział w rynku wyniósł wówczas ponad 35% (raport Grand View Research). Wzrost sprzedaży globalnej produktów do pielęgnacji brody szacuje się na około 7,7% w najbliższych latach. Sklep internetowy z artykułami barberskimi stanowi więc kolejny ciekawy pomysł na biznes.
Uwielbiane przez miłośników nowinek w branży elektronicznej, świetne do zabawy i nagrywania filmów, nie tylko tych służących rozrywce. Drony, bo o nich mowa, to kolejny pomysł na to, czym handlować w Internecie. Urządzenia te zyskały na popularności również podczas pandemii. Na świecie wykorzystuje się je m.in. do patrolowania miejsc publicznych czy weryfikacji przestrzegania kwarantanny. Do 2025 roku globalny rynek dronów ma wzrosnąć do 42,8 mld dolarów, a na przestrzeni zaledwie 5 lat (2020-2025) sprzedaż tego rodzaju urządzeń ma się podwoić (raport Drone Industry Insights).
Rosnąca świadomość konsumentów na temat produktów przyjaznych dla środowiska i skutków ubocznych, jakie mogą wywołać zawarte w kosmetykach chemikalia, skłania producentów do wprowadzania na rynek produktów naturalnych. Od kilku lat zaobserwować można wzmożony popyt na kosmetyki naturalne, który napędza wzrost sprzedaży, szacowanej w najbliższych latach na około 5% (raport Grand View Research). Kosmetyki naturalne to szeroka gama produktów, które możesz wprowadzić do swojej oferty - kremy, szampony, odżywki, balsamy do ciała, olejki eteryczne, pomadki i wiele innych.
Zmiana stylu życia, skrócenie czasu wykonywania czynności domowych, wygoda i łatwość użytkowania, rosnący trend inteligentnego domu - to główne czynniki napędzające popyt na odkurzacze automatyczne. Od 2018 roku widać wyraźne zainteresowanie odkurzaczami automatycznymi w Polsce, które od 2020 roku cechuje stabilnie rosnący trend. Konsumenci są coraz bardziej skłonni do zakupu tego rodzaju urządzeń, ponieważ zapewniają one skuteczne sprzątanie bez ingerencji człowieka. Szacuje się, że od 2020 do 2027 roku wzrost sprzedaży globalnej robotów sprzątających wyniesie aż 17,7% (raport Grand View Research). To kolejny dowód na to, że warto handlować nimi w sieci.
Idealne do domowego treningu, zwłaszcza w obliczu panującego kryzysu i związanej z nim decyzji o zamknięciu siłowni. Gumy i taśmy oporowe do ćwiczeń to kolejny pomysł na to, co sprzedawać w Internecie. Są małe, lekkie i łatwe do przechowywania. Używają ich amatorzy, profesjonalni sportowcy i fizjoterapeuci. Dodatkową zaletą gum i taśm oporowych jest to, że można je zabrać ze sobą dosłownie wszędzie. Rosnąca popularność aktywności fizycznej oraz wzrost zapotrzebowania na niedrogie produkty fitness do domu będą napędzać rynek, który w 2018 roku wyceniono na 712,8 mln dolarów. Przewiduje się, że sprzedaż globalna gum i taśm oporowych do ćwiczeń wzrośnie do 2025 roku aż o 12,4% (raport Grand View Research).
Droga do sukcesu w e-biznesie zaczyna się od dobrego pomysłu. Wybór branży to pierwszy i zarazem najtrudniejszy krok do rozpoczęcia własnej działalności w przestrzeni online. Podpowiadamy, jak wybrać rynek dla siebie i znaleźć pomysł na to, co sprzedawać w sklepie internetowym.
To dość błahe sformułowanie, ale większości początkującym przedsiębiorcom wydaje się, że wystarczy założyć potencjalnie dochodowy sklep internetowy, a sprzedaż zacznie napędzać się sama. Rzeczywistość bywa jednak inna. Nie wystarczy zainwestować w najlepiej sprzedające się towary w Internecie. Pomysł na sprzedaż internetową powinien wynikać również z Twoich pasji. Zanim podejmiesz decyzję dotyczącą tego, czym handlować w Internecie, zastanów się dobrze, jak możesz przekuć swoje pasje w biznes. Załóżmy, że lubisz szyć ubrania. Czy śledzisz aktualne trendy? Czy potrafisz wymienić najpopularniejsze nazwiska z branży? Czy wiesz, co będzie modne w nadchodzących sezonach? Prowadzenie własnego biznesu w e-commerce to dzielenie się wiedzą, doradzanie klientom, nieustanne szukanie nowych okazji i stosowanie różnych metod promocji. Jeżeli chcesz zarobić na tym biznesie, musisz być ekspertem w branży.
Dowiedz się, jaki jest dostęp do produktu, który zamierzasz sprzedawać. Czy interesująca Cię hurtownia znajduje się w pobliżu lub prowadzi sprzedaż online? Jakie warunki finansowe oferuje? Czy z jej asortymentu korzystają również inne sklepy internetowe? Jakie masz inne potencjalne źródła produktów? To bardzo ważne pytania, z których dowiesz się również, jak bardzo popularny na rynku jest Twój produkt. Im większa popularność, tym większa potrzeba konkurowania, co w praktyce może oznaczać konieczność znacznego obniżania cen.
Wynajęcie przestrzeni magazynowej to nie tylko dodatkowy koszt, ale i czas, który potrzebujesz na dojazdy, pakowanie produktów i wysyłkę. Uwzględnij te kwestie w swoim biznesplanie. Pamiętaj, że możesz też skorzystać z opcji dropshippingu. To model logistyczny, który eliminuje konieczność kupowania i składowania produktów we własnym magazynie. W towar zaopatrujesz się wirtualnie, a zamówienia składane w Twoim e-sklepie obsługuje dostawca. Przyjmujesz więc rolę pośrednika pomiędzy hurtownią a klientem. Dropshipping to dobry pomysł na sklep internetowy, jeśli zależy Ci na szybkim starcie, niskich kosztach początkowych i małym ryzyku finansowym.
Duża konkurencyjność w branży nie zamyka Ci furtki do prowadzenia własnej działalności. Musisz jednak pamiętać o tym, że wymaga od Ciebie znacznie większych nakładów finansowych, zwłaszcza tych ponoszonych na marketing internetowy. Jeżeli chcesz sprzedawać ten sam produkt co konkurencja, spróbuj zaoferować go w innym wydaniu. Zastanów się, czym jesteś w stanie się wyróżnić. Przygotuj prototyp, przeprowadź badania w gronie najbliższych. Upewnij się, że Twój pomysł na sprzedaż ma rzeczywiście sens. Jeśli po dokładnej analizie konkurencji okaże się, że w branży działają tylko duże marki, spróbuj znaleźć swoją niszę, zastanów się, co może stanowić Twoją przewagę.
Wybór dotyczący tego, co sprzedawać w Internecie, powinien zależeć także od grupy docelowej. Zastanów się, do kogo mają trafiać Twoje produkty, i na tej podstawie zbuduj personę. Określ jej wiek, płeć, najważniejsze cechy, miejsce zamieszkania czy status materialny. Dzięki temu sprawdzisz, czy Twoja grupa docelowa jest wystarczająco duża, aby otworzyć dochodowy sklep internetowy. Im precyzyjniejsza będzie ta grupa, tym łatwiejsze personalizowanie ofert, prowadzenie komunikacji z klientami, prowadzenie fanpage na Facebooku i pozostałych social mediów, a także skuteczniejsze targetowanie reklam.
Bardzo dobrym pomysłem na to, czym handlować w Internecie, jest znalezienie branży, która dopiero raczkuje, ale ma duże perspektywy rozwojowe. Wiąże się to niestety z ryzykiem początkowego braku zainteresowania Twoimi produktami. Zapotrzebowanie na nie możesz łatwo sprawdzić, korzystając ze wspomnianych wcześniej narzędzi: planera słów kluczowych Google Ads czy Google Trends.
Spróbuj oszacować, ile produktów musisz sprzedać, aby zacząć zarabiać. Uwzględnij wszystkie możliwe wydatki - zakup towaru, koszty utrzymania sklepu, wydatki na reklamę, podatki itp. Do uzyskanej kwoty całkowitej dodaj jeszcze 20% potencjalnych kosztów - takich, których nie da się przewidzieć. Ustal marżę i policz, jaką sprzedaż internetową powinien generować Twój sklep, aby przynosić zyski.
Wybór branży i tego, co sprzedawać przez Internet, pozwoli Ci również określić formy marketingu dla swojego e-sklepu. Sprawdź, jak działa pozycjonowanie sklepu internetowego, czym są reklamy Google Ads oraz jakie korzyści przynosi marketing social media, w tym m.in. kampanie na Facebooku. Marketing internetowy otwiera przed Tobą nieskończone możliwości docierania do spersonalizowanej grupy odbiorców, kierowania komunikatów reklamowych o nieograniczonym zasięgu, nawiązywania interakcji z odbiorcami, zwiększania wiedzy na ich temat, kreowania pozytywnego wizerunku marki, mierzenia skuteczności prowadzonych działań promocyjnych i optymalizacji związanych z nimi kosztów.
Pomysł na sklep internetowy powinien wynikać z wnikliwej obserwacji rynku. Sprawdź, co powinieneś zrobić, zanim zdecydujesz, czym handlować w sieci.
Prowadzenie sklepu internetowego przewiduje ciągłe badanie rynku. Jeżeli wiesz już, co sprzedawać w Internecie, ale formalnie nie rozpocząłeś swojej działalności, pierwsze kroki możesz podjąć jeszcze przed otwarciem e-sklepu. Zacznij konfigurować platformę zgodnie z zasadami SEO - w ten sposób już na samym początku zadbasz o pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Na tym etapie Twój sklep nie będzie jeszcze zawierał koszyka zakupowego, ale możesz systematycznie wypełniać go opisami produktów, zdjęciami, recenzjami czy poradami.
Potrzebujesz pomocy w zakresie optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek?
Skontaktuj się z nami i zamów bezpłatną strategię pozycjonowania dla Twojego sklepu internetowego.
Ocena artykułu:
4.93 / 5 według 358 opinii