E-commerce w Polsce - historia, raporty, rozwój branży, wartość rynku | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

E-commerce w Polsce 

Polski e-commerce to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków na całym świecie. Przychody szacowane na koniec 2026 roku to wartość 162 mld złotych (raport PwC) - stanowią jasny dowód na to, jak szybko i w jakiej skali rośnie sprzedaż internetowa w Polsce. Prognozy są obiecujące i wszystko wskazuje na to, że przed nami najgorętszy okres w historii polskiego e-commerce.

Z tego artykułu dowiesz się, jak kształtował się handel internetowy w Polsce na przestrzeni ostatnich lat, jaka jest obecna i prognozowana wartość polskiego rynku e-commerce oraz jakie są jego perspektywy rozwoju. Przedstawiamy najciekawsze statystyki e-commerce oraz najświeższe raporty. 

Potrzebujesz wsparcia w zakresie promocji swojego sklepu internetowego? 

Napisz do nas i zamów bezpłatną strategię pozycjonowania dla Twojego e-sklepu.

 

E-commerce Polska - historia zakupów online

Pierwsze próby wykorzystania Internetu w handlu odbyły się na początku lat 80. XX wieku. Jednak dopiero w 1992 roku pojawiły się pierwsze e-sklepy w Stanach Zjednoczonych. Duży wpływ na to miał zniesiony przez rząd USA zakaz komercyjnego wykorzystywania sieci (Internet początkowo pełnił funkcję wyłącznie komunikacyjną). E-commerce w takim wydaniu oznaczał tyle, co możliwość zapoznania się z ofertą online i złożenie zamówienia drogą telefoniczną. Już wtedy dostrzeżono olbrzymi potencjał Internetu w e-handlu, który z czasem wyparł niemalże całkowicie sprzedaż katalogową prowadzoną przez sklepy wysyłkowe. Co ciekawe, handel wysyłkowy miał znaczny udział w powstaniu i rozwoju sprzedaży elektronicznej. Początkowo zresztą termin e-commerce utożsamiano nie tylko z handlem za pośrednictwem Internetu, ale też telefonu, telewizji czy faksu. 

Pełen potencjał Internetu zaczęto wykorzystywać w handlu dopiero w 1994 roku. Wiązało się to między innymi z rosnącą w dynamicznym tempie liczbą użytkowników sieci (na poziomie 2-3% w skali miesiąca). Lata 90. to okres powstania pierwszych sklepów internetowych. Ich popularyzacja dotarła również do Polski. Pierwszy e-sklep w naszym kraju powstał w 1997 roku - uruchomiła go warszawska firma Terent, umożliwiając dokonanie zakupu przez formularz zamówienia. Sklep ten niestety dość szybko zakończył swoją działalność. Kolejne lata to okres powstawania pierwszych baz firm oraz internetowych sklepów spożywczych. W 1998 roku swoją działalność rozpoczął popularny dziś Empik, a rok później Merlin. 

Przełomowym momentem w historii polskiej branży e-commerce było z pewnością otwarcie platformy aukcyjnej Allegro, która do dziś znajduje się w czołówce najpopularniejszych i najchętniej odwiedzanych serwisów w Polsce. Założył ją Arjan Bakker w 1999 roku, na wzór amerykańskiej platformy eBay. Początkowo serwis znany był przede wszystkim w środowisku kolekcjonerów wystawiających swoje cenne przedmioty na sprzedaż. Z czasem jednak zyskał uznanie wśród mniejszych firm i dużych przedsiębiorstw, zwłaszcza że oprócz aukcji udostępniono opcję “Kup teraz”, umożliwiającą dokonanie zakupu za określoną kwotę (aktualnie opcję tę wybiera zdecydowana większość sprzedawców i kupujących). Dziś marka Allegro to zdecydowany lider e-handlu w świadomości polskich Internautów. Aż 86% użytkowników sieci wskazało ją jako najlepiej rozpoznawalną wśród polskich e-serwisów. Dalsze pozycje zajmują OLX (40%), AliExpress (19%), Zalando (16%) i Ceneo (10%). 

e-handel w Polsce znajomość serwisów
Znajomość spontaniczna serwisów w e-handlu
Źródło: Gemius

Od tego momentu obserwujemy dynamiczny rozwój branży e-commerce w Polsce. Jeszcze 10 lat temu stanowiła ona jedynie ułamek sprzedaży detalicznej. Dziś Polska należy do krajów o wysokiej dynamice wzrostu e-handlu. Każdego roku zwiększa się aktywność polskich Internautów dokonujących zakupów online. Sprzedaż elektroniczna powoli wypiera tę tradycyjną, oferując konsumentom dużą wygodę, oszczędność czasu, całodobową dostępność, większy wybór, szybkie płatności, a także niższe ceny produktów i usług. W 2020 roku z zakupów online skorzystało 21,2 mln Polaków (badanie Mediapanel). Na chwilę obecną zarejestrowanych jest około 42 tysiące e-sklepów, a liczba ta ciągle rośnie. 

Historia e-commerce w Polsce - ważne daty

Poniżej przedstawiamy najważniejsze wydarzenia w historii polskiej branży e-commerce.

  • 1994 rok - powstaje pierwsza internetowa księgarnia w Polsce Nepo.
  • 1997 rok - firma Terent otwiera pierwszy sklep internetowy z możliwością składania zamówień przez formularz.
  • 1998 rok - powstaje Empik i sklep internetowy Komputronik.
  • 1999 rok - powstaje Merlin oraz Allegro.
  • 2000 rok - uruchomiona zostaje pierwsza platforma sklepowa w modelu Saas - IAI-Shop.com (znana aktualnie jako IdoSell).
  • 2004 rok - powstaje duży sklep Morele z elektroniką.
  • 2005 rok - powstaje kolejna platforma sklepowa w modelu SaaS - Shoper.pl. W tym samym roku uruchomiono także ceneo.pl - najpopularniejszą w naszym kraju porównywarkę cenową. 
  • 2006 rok - założona zostaje spółka Eobuwie.
  • 2007 rok - powstaje sklep euro.com.pl oraz popularna polska apteka doz.pl.
  • 2008 rok - uruchomiona zostaje druga najpopularniejsza apteka internetowa aptekagemini.pl.
  • 2009 rok - powstaje kolejna platforma sklepowa w modelu SaaS - Sky-Shop.pl.
  • 2010 rok - uruchomione zostają pierwsze serwisy zakupów grupowych: citydeal.pl oraz gruper.pl.
  • 2011 rok - powstaje sklep internetowy leroymerlin.pl.
  • 2012 rok - powstaje klub zakupowy zlotewyprzedaze.pl i uruchomiony zostaje marketplace z modą niezależną - showroom.pl. W tym roku na polski rynek e-commerce wchodzi także Zalando.pl oraz DaWanda.pl.
  • 2017 rok - powstaje polski sklep internetowy IKEA.
  • 2020 rok - rynek e-commerce w Polsce jest wart około 12 mld dolarów.

Co zmieniła pandemia na polskim rynku e-commerce?

Już teraz można śmiało powiedzieć, że na historię branży e-commerce w Polsce duży wpływ będzie mieć pandemia koronawirusa, która nie tylko doprowadziła do zmian w zachowaniach konsumenckich, ale stała się również katalizatorem sukcesywnego rozwoju rynku na całym świecie. Wystarczy tylko wspomnieć, że Polska osiągnęła najwyższy wynik w Europie pod względem liczby osób, które zwiększyły swoją aktywność w sieci na skutek pandemii (wzrost o 39%). Aż ⅔ Internautów deklaruje obecnie częstsze niż dotychczas robienie zakupów online (raport Mastercard). Wzrost sprzedaży internetowej w czasie pandemii dotyczy nie tylko fizycznych produktów. Imponujące wyniki osiągają również kategorie takie jak kursy i szkolenia online czy porady psychologiczne.  

Na tej podstawie można uznać, że pandemia zmieniła obraz polskiego handlu elektronicznego na zawsze. Do tej pory nawet wielkie przedsiębiorstwa mogły sobie pozwolić na działanie wyłącznie w handlu tradycyjnym. Dziś omnichannel jest koniecznością - nie tylko po to, by przetrwać w czasach niepewnej przyszłości, ale przede wszystkim po to, by móc dalej rozwijać swoją działalność biznesową. 

Polski rynek e-commerce w ujęciu globalnym 

Polski e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków na całym świecie, zajmując zaszczytne 13. miejsce (raport Statista). W 2020 roku jego wartość miała sięgnąć 70 mld złotych, a w tym roku ma przekroczyć nawet 100 mld złotych. Impuls do tak szybkiego rozwoju e-handlu w Polsce dała oczywiście pandemia koronawirusa. Ze statystyk wynika, że co czwarty polski konsument zdecydował się na zakupy online w obawie o swoje zdrowie i ze względu na wprowadzone w kraju obostrzenia (dane Adyen). Doskonałym tego potwierdzeniem może być fakt, że zakupów w sieci coraz chętniej dokonują również osoby starsze. Specjalnie z myślą o nich platforma Allegro uruchomiła dedykowaną infolinię oferującą pomoc w realizacji całego procesu. 

polski rynek e-commerce w 2020 roku
Polski rynek e-commerce w 2020 roku
Źródło: Gemius

I choć handel internetowy w Polsce spore wzrosty zawdzięcza przede wszystkim pandemii koronawirusa, to jego spory udział w globalnym rynku e-commerce jest widoczny już od kilku lat. Polska należy do najszybciej rosnących rynków europejskich - dynamika wzrostu obrotów jest aktualnie na poziomie 30%, a więc kilka procent wyższa niż średnio w Europie (raport 300Research). We wszystkich krajach Europy Środkowej i Wschodniej wynosi ona średnio od 2 do 26%. W 2019 roku w Polsce było 61% konsumentów kupujących online, a sprzedaż w Internecie wyniosła 12 mld euro (dla porównania: Czechy odnotowały w tym samym czasie sprzedaż na poziomie 9 mld euro, a Słowacja w wysokości 0,8 mld euro). W 2020 roku wskaźnik kupujących online w naszym kraju wzrósł do 73% (dane Gemius). Jeszcze w 2016 roku robienie zakupów online zadeklarowało tylko 50% Internautów. Wszystko wskazuje na to, że wspomniana tu wielokrotnie pandemia raczej przyspieszyła rozwój branży e-commerce w Polsce, niż wyznaczyła jej kierunki. I choć do wieloletnich liderów w zestawieniach - Chin i USA - wciąż jeszcze nam daleko, udział Polski w globalnym rynku e-commerce jest znaczący. Do najszybciej rozwijających się obszarów w handlu elektronicznym należą: Europa Środkowa i Wschodnia (21,5%), Bliski Wschód i Afryka (19,8%) oraz Ameryka Łacińska (19,4%) (dane eMarketer). 

e-commerce polska sprzedaż i dynamika wzrostu
Sprzedaż i dynamika wzrostu e-commerce w Polsce
Źródło: RetailX
wartość e-commerce na świecie i w chinach
Wartość e-commerce na świecie i w Chinach
Źródło: eMarketer/Autor: Ethan Cramer-Flood, Statista
obroty i dynamika e-commerce w usa
Obroty i dynamika e-commerce w USA
Źródło: eMarketer/Autor: Ethan Cramer-Flood

Region Europy Centralnej, w tym Polska, ma 6% udziału w sprzedaży elektronicznej na całym kontynencie. Według szacunków PMR, w 2019 roku polski e-commerce był wart ponad 61 mld złotych, stanowiąc tym samym 11% całego handlu detalicznego. W 2025 roku udział ten ma wynosić prawie 20%. 

W 2021 roku wartość polskiego rynku e-commerce ma sięgnąć 12% wartości sprzedaży detalicznej ogółem, a w 2023 roku poziom ten ma wzrosnąć aż do 16%. E-handel w Polsce charakteryzuje zatem znacznie wyższa niż w Europie Zachodniej dynamika - na przestrzeni ostatnich 4 lat średni wzrost roczny przekraczał 20%, podczas gdy w innych krajach Unii Europejskiej było to kilka punktów procentowych mniej (raport 300Research). Udział polskiego e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej jest jednak wciąż niższy niż na zachodzie Europy, oscylując wokół 4%. 

e-commerce w Polsce na tle Europy
Polska na tle innych największych rynków e-commerce w Europie
Źródło: RetailX, Statista

Nie bez znaczenia pozostaje jednak wzrost liczby polskich przedsiębiorstw prowadzących e-eksport. Dotyczy to zarówno państw UE, jak i krajów trzecich. Głównym kierunkiem e-eksportu polskich firm są państwa członkowskie Unii Europejskiej. Pierwsze miejsce na liście zajmują Niemcy, do których sprzedaż prowadzi około 80% przedsiębiorstw. To najważniejszy rynek ekspansji zagranicznej online dla polskich firm. Około 40% z nich deklaruje sprzedaż elektroniczną do Wielkiej Brytanii, a 30% do Francji. Na kolejnych miejscach znaleźli się nasi południowi sąsiedzi - Słowacja i Czechy. W dalszej kolejności e-eksport kierowany jest do takich krajów jak Holandia, Irlandia i Litwa. Około 15% przedsiębiorstw deklaruje sprzedaż internetową do USA, 12% do Chin i jedynie 8% do Rosji (raport PwC). 

rynek ecommerce w Polsce e-eksport
Plany wobec e-eksportu
Źródło: PwC

Prawie połowa przedsiębiorstw prowadzących e-handel w Polsce planuje rozpocząć działalność za granicą, wykorzystując do tego kanały elektroniczne. Już 1 na 4 badanych przedsiębiorców jest zdecydowany na e-eksport. Polskie firmy coraz bardziej zaczynają dostrzegać potencjał ekspansji zagranicznej oraz sprzedaży przez Internet. Jedynie 3% badanych przedsiębiorstw nie rozważało do tej pory takiej możliwości. Ze statystyk prowadzonych m.in. przez GUS i Eurostat wynika, że jednym z czynników mogących mieć wpływ na rozwój e-eksportu w Polsce jest stymulowanie firm do wdrożenia e-handlu jako modelu sprzedaży na rynku krajowym. 

Sprzedaż w Internecie – statystyki

Ostatnie lata rozwoju branży e-commerce, pandemia i kolejne lockdowny spowodowały, że coraz więcej firm stawia na rozwój kanałów online. Rośnie liczba sklepów internetowych w Polsce, zwiększa się wartość rynku zakupów online, wzrasta liczba e-konsumentów, zmieniają się ich zachowania i preferencje zakupowe. Doskonałym tego potwierdzeniem są przeprowadzane cyklicznie badania i obrazujące je statystyki, które prezentujemy poniżej.

Wartość rynku e-commerce w Polsce

Rozwój Internetu i postępująca digitalizacja społeczeństwa stanowią siły sprawcze rosnącej dynamiki obrotów polskiego e-handlu. Wartość sprzedaży w tym sektorze wzrosła w ostatnich 4 latach z około 36 mld złotych do około 70 mld złotych (raport Statista) lub nawet 100 mld złotych (oszacowania Unity Group). W 2019 roku sprzedaż elektroniczna w Polsce wyniosła około 50 mld złotych. W styczniu 2020 roku, zanim jeszcze wybuchła pandemia koronawirusa, prognozowano wzrost wartości rynku e-commerce do 70 mld złotych. Cały poprzedni rok pokazał jednak, że prognozy te były bardzo ostrożne. W 2020 roku kanał online miał już 14% udziału w wartości polskiej sprzedaży detalicznej (warto wspomnieć, że wcześniejsze prognozy wskazywały wzrost ten do 10% w ciągu kilku najbliższych lat). Na przestrzeni ostatnich 4 lat średni wzrost e-commerce w Polsce przekraczał 20% w skali roku, co na tle innych krajów Unii Europejskiej stanowi bardzo dobry wynik. W 2024 roku wartość rynku e-commerce w Polsce ma wynieść 118 mld złotych (dane OC&C Strategy Consultants), a już w 2026 roku osiągnie wartość 162 mld złotych (dane PwC). Polski e-handel ma rosnąć o około 12% w skali roku. Największe wzrosty zarezerwowane są na ten moment dla branży spożywczej oraz sprzedaży produktów z kategorii zdrowie i uroda. 

wartość rynku e-commerce w Polsce
Wartość e-commerce w Polsce w podziale na kategorie
Źródło: InPost

InPost przewiduje, że w 2024 roku już co czwarty złoty wydany w sieci będzie przeznaczony na elektronikę i rozrywkę. Branża mody ma w tym czasie sięgnąć 14% polskiego rynku e-commerce. Taka sama wartość prognozowana jest dla produktów użytku domowego i osobistego. Na kolejnych miejscach mają się znaleźć: sprzedaż mebli i urządzeń (11%), a także bezpośrednia telesprzedaż (4%). 32% jest zarezerwowane dla pozostałych kategorii produktów. 

Liczba sklepów internetowych w Polsce

Na chwilę obecną około 150 tysięcy polskich firm prowadzi sprzedaż produktów i usług online. Wykorzystują do tego nie tylko własne sklepy internetowe, ale też popularne platformy typu marketplace. Szacuje się, że w Polsce zarejestrowanych jest obecnie ponad 42 tysiące e-sklepów. Zdaniem ekspertów PwC, to nadal dość niska liczba w porównaniu do zachodnioeuropejskich państw. Istnieje jednak duża szansa, że w najbliższym czasie sytuacja ta ulegnie zmianie, a liczba sklepów internetowych w Polsce znacznie wzrośnie. Potwierdzają to aktualne statystyki, odwzorowujące niejako nowe przyzwyczajenia konsumenckie i zwrot sprzedaży w kierunku przestrzeni online.

Wprowadzone w marcu 2020 roku obostrzenia związane z pandemią koronawirusa spowodowały wzrost liczby klientów e-commerce, a co za tym idzie zwiększoną dynamikę uruchamiania sklepów internetowych. Można to zaobserwować choćby na przykładzie platformy Shoper, na której sprzedaje obecnie ponad 13 tysięcy podmiotów. 

liczba sklepów internetowych w Polsce shoper
Liczba sklepów internetowych w Polsce na platformie Shoper. Dane za okres 01.01-15.03 2019 vs 01.01-15.03 2020 (w%)
Źródło: Shoper

Do połowy marca 2020 roku najwięcej nowych sklepów odnotowano w branżach: książki i multimedia, branża spożywcza, upominkowa, zdrowie i uroda, a także dom i ogród. 

nowe sklepy internetowe w Polsce shoper
Nowe sklepy na platformie Shoper według branż. Dane za I kwartał 2020 roku
Źródło: Shoper

W samym tylko kwietniu powstało 2 razy więcej sklepów internetowych niż w tym samym miesiącu 2019 roku (wzrost aż o 137%). Na Allegro w tym samym czasie zarejestrowało się 9 tysięcy nowych sprzedawców (raport Shoper). 

Według danych PrestaShop liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła aż o 39% w porównaniu do stanu sprzed lockdownu. Ze statystyk Bisnode wynika, że od początku pandemii Covid-19 do końca kwietnia 2020 roku powstało blisko 1,7 tysiąca nowych e-sklepów. Do tej pory rynek e-commerce w Polsce rósł dwucyfrowo, ale wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie możemy być świadkami jeszcze większej dynamiki. Rośnie też znaczenie platform sprzedażowych w Polsce, które mają już 45,5% udziału w branży e-commerce w porównaniu do 42,3% udziału zwykłych e-sklepów. Pozostałą część zajmują serwisy producenckie. 

Liczba e-konsumentów w Polsce

Jeszcze w 2011 roku liczba Internautów w Polsce wynosiła niecałe 17 mln osób. Według badania Mediapanel za styczeń 2021 roku, w naszym kraju jest już 29,1 mln użytkowników sieci, z której dziennie korzysta średnio 25,4 mln osób. Wraz z tym rośnie zainteresowanie zakupami online i zwiększa się liczba e-konsumentów w Polsce, których w grudniu 2020 roku było już 21,2 mln (badanie Mediapanel). Atrakcyjność Internetu w procesie zakupowym wynika przede wszystkim z jego globalnego zasięgu, interaktywności, wygody i łatwości obsługi, a także oszczędności czasu. 

Kupujący online stanowią już ponad 7/10 (73%) wszystkich badanych użytkowników Internetu (raport Gemius). To wzrost aż o 23 punkty procentowe w porównaniu do 2016 roku.

gemius liczba e-konsumentów
Zachowania zakupowe w Internecie
Źródło: Gemius

Osoby kupujące online to zwykle mieszkańcy dużych miast. Z badania przeprowadzonego przez Gemius wynika, że zakupy w sieci robi dziś 51% kobiet i 49% mężczyzn. Udział procentowy jest bardzo podobny w przypadku grupy osób niekupujących online. 
 

polscy e-konsumenci podział na płeć
Polscy e-konsumenci - podział ze względu na płeć
Źródło: Gemius

Kupujący online to nieco częściej osoby do 34. roku życia, z wykształceniem wyższym oraz dobrze oceniające swoją sytuację materialną.

e-konsumenci w Polsce podział na wiek
Polscy e-konsumenci - podział na wiek
​​Źródło: Gemius

Wzrost sprzedaży internetowej na przestrzeni ostatnich lat

Sprzedaż internetowa w Polsce rośnie w błyskawicznym tempie. Według prognoz PMR, do 2025 roku co piąta złotówka ma być wydawana w sieci. Dynamiczny rozwój zakupów online można było zaobserwować jeszcze przed wybuchem epidemii. W 2019 roku podczas Cyber Monday wydatki w sieci zwiększyły się aż o 30% w porównaniu do roku 2018. Łącznie wydano wówczas 2 mld złotych (dane KIR). To, jak kształtowała się wielkość i dynamika wzrostu rynku e-commerce w Polsce na przestrzeni ostatnich lat, prezentuje poniższy wykres.

wzrost sprzedaży internetowej 2004-2018
Wielkość i dynamika wzrostu e-commerce w Polsce w latach 2004-2018
Źródło: obserwatorfinansowy.pl/Autorzy: Karol Szafranek, Aneta Błażejowska

Handel internetowy w Polsce staje się w ostatnich latach ważną częścią rynku sprzedaży detalicznej i w najbliższym czasie ma w porównaniu do niej rosnąć znacznie szybciej. Po wprowadzeniu obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa nagle wzrosły zakupy w sieci towarów codziennego użytku - Polacy zaczęli je robić na zapas. Aż o 55% zwiększyła się internetowa sprzedaż środków czystości i o 48% produktów spożywczych. Już w połowie 2020 roku przychody ze sprzedaży żywności były wyższe o 181% w porównaniu do tego samego okresu roku poprzedniego (raport 300Research). Dwukrotny wzrost obrotów odnotowały w tym czasie takie sektory jak dom i ogród, produkty dla dzieci, a także gry i gadżety. 

Jak podaje Polski Standard Płatności, w marcu 2020 roku, za pomocą BLIKA Internauci kupowali najczęściej sprzęt RTV i AGD, chemię domową oraz książki. Spadek transakcji odnotowały natomiast branże eventowe oraz firmy świadczące usługi transportowe. 

sprzedaż internetowa w Polsce blik
Wzrost liczby transakcji BLIKIEM w okresie luty-marzec 2020
Źródło: wiadomoscihandlowe.pl

Nagła zmiana preferencji zakupowych Polaków spowodowała, że firmy działające w modelu e-commerce odnotowały znaczne wzrosty sprzedaży, a sklepy tradycyjne częściowo postawiły na rozwój kanału online.

Wyraźny wzrost sprzedaży internetowej w ostatnim czasie potwierdzają dane GUS - w samym tylko marcu i kwietniu 2020 roku sprzedaż detaliczna przez Internet wzrosła o prawie 80% w porównaniu do lutego tego samego roku. 

wzrost sprzedaży internetowej
Dynamika sprzedaży detalicznej przez Internet
Źródło: obserwatorfinansowy.pl/Autorzy: Karol Szafranek, Aneta Błażejowska

Pandemia COVID-19 spowodowała m.in. ekspansję rynku e-grocery. Platforma sklepów internetowych Shoper odnotowała na tym rynku wzrost liczby zamówień aż o ponad 200% (tylko w pierwszym kwartale 2020 roku). Spore wzrosty odnotowały też takie branże jak zdrowie i uroda, książki i multimedia, a także upominki i akcesoria. Wszystkie sklepy na platformie Shoper zanotowały wzrost sprzedaży internetowej o 94% w marcu oraz o 121% w kwietniu w porównaniu do tych samych okresów roku poprzedniego. 

wartość sprzedaży e-commerce w polsce shoper
Wzrost sprzedaży internetowej w sklepach Shoper
Źródło: Shoper

Sprzedaż internetowa w Polsce systematycznie rosła także na innych platformach e-commerce. Doskonałym tego przykładem jest wzrost liczby transakcji w sklepach Redcart. Od lutego do maja 2020 roku odnotowano 22-procentowy wzrost w porównaniu do tego samego okresu w roku 2019.

zakupy przez Internet statystyki redcart
Wzrost liczby transakcji w sklepach Redcart. Dane za okres: luty-maj 2019 vs luty-maj 2020
Źródło: Redcart

Wzrost sprzedaży internetowej w Polsce w nadchodzących miesiącach będzie także efektem pojawienia się na rynku nowego gracza - Amazona, który wchodząc na nasz rynek, stworzył kolejny kanał sprzedaży i szansę dla wielu firm, również tych mniejszych. Aktualnie już ponad ⅓ polskich przedsiębiorstw prowadzących własne sklepy internetowe jest również obecna na platformie Allegro. Amazon umożliwi dotarcie do znacznie większej liczby klientów - będzie to kolejna okazja do tego, by liczba sklepów internetowych w Polsce zwiększyła się jeszcze bardziej, zaspokajając tym samym potrzeby i nieustannie zmieniające się preferencje zakupowe konsumentów. 

Zachowania zakupowe polskich konsumentów 

Pandemia koronawirusa w znacznym stopniu przyczyniła się do zmian zachowań polskich konsumentów. Z uwagi na ograniczoną dostępność kanałów tradycyjnych, kupujący bardzo szybko przenieśli się do sieci. Do momentu wybuchu epidemii Polacy spędzali mnóstwo czasu w galeriach handlowych, które były dla nich nie tylko miejscem zakupów, ale też dobrym źródłem rozrywki. Z czasem musiała je zastąpić online’owa przestrzeń, która, jak widać, poradziła sobie z tym całkiem dobrze. Zakupy przez Internet mają rosnąć w siłę, a kolejne lata - dalsze wzrosty sprzedaży internetowej w Polsce. Już teraz spora grupa Internautów deklaruje, że zamierza kontynuować zakupy online nawet po ustaniu pandemii.

Analiza firmy Shoper potwierdza, że polscy konsumenci wyszukują ofert w Internecie najczęściej za pomocą wyszukiwarki Google - to też pokazuje, jak wielkie znaczenie ma dziś marketing internetowy i pozycjonowanie stron. 28% Internautów kieruje się płatnymi promocjami w wyszukiwarce - reklamy Google Ads są najlepszym źródłem ruchu dla sklepów z kategorii “zdrowie i uroda” (41%). Dużą liczbę wejść z social media notują przede wszystkim sklepy z odzieżą, a z przekierowań z mediów społecznościowych korzysta ogółem 14% konsumentów. 

Największą popularnością w zakupach online cieszą się produkty z następujących segmentów: odzież (w tym dodatki i akcesoria), obuwie, kosmetyki i perfumy, książki i płyty, a także bilety do kina i teatru. Kategorie te wskazało przynajmniej 50% badanych Internautów kupujących online. 

zakupy w Internecie raport Gemius
Najczęściej kupowane kategorie produktów
Źródło: Gemius

Najsilniejszym czynnikiem motywującym polskich Internautów do zakupów w sieci jest dostępność przez całą dobę - wskazało ją aż 82% badanych. Kolejne istotne motywatory to wygoda oraz nieograniczony czas wyboru kupowanych produktów. 

zakupy w sieci czynniki motywujące
Czynniki motywujące do robienia zakupów w sieci
Źródło: Gemius

Polscy konsumenci jednoznacznie preferują możliwość skorzystania z szybkiego serwisu płatności, a w kwestii przesyłki towaru - dostawę do paczkomatu oraz dostawę kurierem. Najbardziej doceniają możliwość zwrotu towaru poprzez darmowe odesłanie kurierem, a także dostarczenie go do paczkomatu lub sklepu stacjonarnego. Czynnikami motywującymi do zwiększenia częstotliwości zakupów w Internecie są dla nich niższe koszty dostawy oraz niższe ceny. Do częstszego robienia zakupów w sieci zachęca także darmowa dostawa. Co ciekawe, 28% badanych Internautów zadeklarowała, że kupuje częściej online po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę. Taki sam odsetek respondentów twierdzi, że zwiększy częstotliwość zakupów online w 2020 roku (raport Gemius). Trzy najczęściej napotykane problemy, z którymi nadal boryka się handel elektroniczny w Polsce, a które wskazali Internauci, to: długi czas oczekiwania na dostawę, wysokie koszty dostawy oraz natrętne reklamy wcześniej oglądanych produktów. 
 
Czynnikami motywującymi do wyboru danego sklepu internetowego są: atrakcyjne ceny produktów, niskie koszty dostawy oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia. Polacy wykorzystują do e-zakupów: laptop (80%), smartfon (69%), komputer stacjonarny (50%), tablet (24%) oraz czytnik e-booków (1%). 
 

e-zakupy w Polsce wykorzystywane urządzenia
Urządzenia wykorzystywane do zakupów w Internecie
Źródło: Gemius

Handel internetowy w Polsce - ranking serwisów e-commerce

Na polskim rynku e-commerce od lat królują trzy duże firmy: Allegro (do grupy tej zalicza się także OLX i Ceneo), Amazon oraz AliExpress. Ponad 60% ruchu generowanego w polskiej branży e-commerce mają w przyszłości kontrolować zagraniczne serwisy.

Allegro to największa polska spółka publiczna. Z serwisu korzysta obecnie ponad połowa polskich Internautów (około 20 mln w skali miesiąca). Na Allegro jest zarejestrowanych prawie 18 mln użytkowników. Pod koniec czerwca 2020 roku platforma zrzeszała łącznie około 117 tysięcy firm, co stanowiło wzrost o około 14% w porównaniu do grudnia 2019 roku. W połowie 2020 roku przychody Allegro wyniosły 1,77 mld złotych - zysk netto wyniósł w tym czasie 290 mln złotych. W pierwszym półroczu odnotowano też ponad 10 mln użytkowników Ceneo, czyli porównywarki cenowej kontrolowanej przez właściciela Allegro. 

Największym globalnym konkurentem Allegro jest Amazon, który już w tym roku ma uruchomić polskojęzyczną wersję serwisu. Do tej pory polscy konsumenci byli kierowani na niemiecką stronę amazon.de, na której dostępnych jest około 200 mln produktów z opisami w języku polskim. Amazon ma w naszym kraju swoje centra dystrybucyjne. Jego udział w polskiej branży e-commerce szacuje się na około 5%. Trzeba przyznać, że wejście takiego giganta do Polski jest dość poważnym zagrożeniem dla Allegro. 

AliExpress to popularna platforma, która należy do chińskiej firmy Alibaba. Ma od 4 do 6 mln polskich klientów rocznie i oferuje płatności BLIK. Większość przesyłek trafiających do Polski z Chin (w liczbie około 10 mln rocznie) jest bez ceł i podatków. Ma to jednak zmienić nowe prawo unijne, które wejdzie 1 lipca 2021 roku. Bardziej restrykcyjne prawo oznacza opodatkowanie wszystkich towarów wysyłanych konsumentom z Unii Europejskiej, bez względu na ich wartość. 

e-commerce statystyki największe firmy
Największe firmy w polskim e-commerce
Źródło: RetailX

Poniżej prezentujemy ranking polskich sklepów internetowych według Opineo – najlepszych pod kątem łącznej liczby opinii w sieci, nowych opinii i średniej ocen.

sprzedaż w Internecie najlepsze sklepy
Najlepsze sklepy internetowe w Polsce według Opineo
Źródło: ocdn.eu/Autor: Opineo

Miejsce trzecie zajął sklep.sfd.pl oferujący suplementy i odżywki. W 2020 roku otrzymał 35 tysięcy nowych opinii oraz średnią ocen na poziomie prawie 4,93. Wyniki te zagwarantowały mu awans z ubiegłorocznej pozycji 7. Na miejscu drugim znalazł się sklep eobuwie.com.pl - dwukrotny zwycięzca poprzednich edycji rankingu. W 2020 roku sklep pozyskał dwa razy mniejszą liczbę nowych opinii, wciąż jednak ma ich bardzo dużo na tle konkurencji - aż ponad pół miliona. Miejsce pierwsze należy do sklepu north.pl, który prześcignął dotychczasowego lidera rankingu Opineo aż o 20 punktów. Zyskał w tym czasie 90 tysięcy nowych opinii, średnią ocenę na poziomie 4,94 oraz wskaźnik poleceń na poziomie 100%. 

E-commerce w Polsce dawniej a dziś

Jeszcze kilka lat temu zakupy przez Internet w Polsce stanowiły jedynie ułamek naszych działań w sieci. Dziś są już codziennością. Dawniej Internauci podchodzili do zakupów online z pewną dozą nieufności. Nie znali jeszcze mechanizmów rządzących tym modelem sprzedaży, nie do końca wierzyli też w bezpieczeństwo wirtualnych zakupów. Sytuacja na przestrzeni ostatnich lat zmieniała się błyskawicznie. Coraz więcej firm zaczęło dostrzegać potencjał branży i zalety e-commerce oraz przenosić swoje biznesy do przestrzeni online. Dziś wiemy, że handel elektroniczny daje nam niemal nieograniczone możliwości pozyskiwania nowych klientów i zwiększania zysków.  

Przełomowy dla polskiego rynku e-commerce był rok 2005 - wtedy obroty e-handlu w naszym kraju wyniosły 3,1 mld złotych, stanowiąc tym samym 1% całości obrotów detalicznych. W tym okresie różnica pomiędzy sklepami internetowymi a portalami aukcyjnymi była niewielka, choć te pierwsze zdobywały wówczas większą popularność. W 2005 roku liczba sklepów internetowych w Polsce wynosiła blisko 800 - był to ważny okres w historii e-commerce, moment, w którym branża zaczęła systematycznie rosnąć.  

Już w 2008 roku na polskim rynku e-commerce funkcjonowało 4500 sklepów internetowych. Dziś jest ich ponad 42 tysiące i wszystko wskazuje na to, że liczba ta będzie się sukcesywnie powiększać. Portale aukcyjne nadal są bardzo cenione, ale licytacje pomału odchodzą w niepamięć. W 2010 roku swój czas miały zakupy grupowe, które szybko zyskały szerokie grono zwolenników. Już w 2013 roku popularne strony z zakupami grupowymi przeglądało 33% polskich Internautów. Obecnie serwisy te tracą na znaczeniu i nie są już tak popularne jak dawniej.  

Branża e-commerce zmienia się błyskawicznie, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Zmiany, jakie obserwujemy z roku na rok, zmierzają przede wszystkim w kierunku maksymalnego uproszczenia procesów i dbania o pozytywne doświadczenia zakupowe. Najlepszą decyzją, jaką mogą dziś podjąć przedsiębiorcy, jest zamiana tradycyjnych modeli biznesowych na te funkcjonujące w przestrzeni online. Roczna dynamika polskiej branży e-commerce ma przekroczyć w najbliższych latach 20%. Do 2025 roku aż 72% sprzedawców ma czerpać większość swoich przychodów ze sprzedaży internetowej. Otwarcie kanału elektronicznego jest w tym momencie nie tylko sposobem na przetrwanie kryzysu, kontynuację działalności biznesowej i utrzymanie płynności finansowej, ale również na korzystanie z olbrzymich wzrostów, jakie czekają polski e-commerce w najbliższym czasie. Najszybciej rozwijającą się gałęzią polskiego handlu elektronicznego ma być moda, zaraz po niej elektronika, a dalej zabawki i produkty związane z realizacją zainteresowań i hobby (raport Interaktywnie.com). 

Eksperci PwC zwracają uwagę na kilka niezwykle ważnych aspektów, które powinny wdrożyć firmy już sprzedające lub dopiero mające zamiar sprzedawać online. Pierwsza ważna kwestia we współczesnym e-commerce to omnichannel, czyli realizowanie sprzedaży w wielu kanałach i zachowanie spójności pomiędzy nimi. Druga rzecz to nacisk na lepsze customer experience. Operatorzy e-sklepów muszą dziś jeszcze bardziej inwestować w działania poprawiające doświadczenia kupujących, zwłaszcza te wpływające na wygodę i szybkość robienia zakupów w sieci. Warto o tym pamiętać, bo jak wynika z badań, aż 42% polskich Internautów jest w stanie zrezygnować z danej firmy tylko po jednym złym doświadczeniu zakupowym. Trzeci istotny aspekt to lojalizacja klientów, rozumiana przede wszystkim jako stosowanie odpowiednich strategii cenowych i programów lojalnościowych. Ostatnią i niezwykle ważną kwestią, którą potwierdziła też pandemia koronawirusa, jest logistyka i zapewnienie ciągłości dostaw. 

Coraz większą wagę przykłada się dziś do narzędzi pozwalających analizować cały proces zakupowy i personalizować oferty. Na szeroką skalę stosowane są automatyczne chatboty usprawniające komunikację, odpowiadające na pytania, śledzące przesyłki czy pomagające w reklamacjach i zwrotach. Dużą rolę odgrywa sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe - dzięki wykorzystaniu danych pozyskiwanych od klientów możliwe jest definiowanie pożądanych przez nich produktów. Coraz większe znaczenie ma mobile commerce i social commerce. Jednym z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce jest dbałość o bezpieczeństwo zakupów w sieci, zarówno w zakresie przechowywania wrażliwych danych, jak i transakcji mobilnych. Ogromną rolę odgrywa dziś również rozszerzona rzeczywistość - wirtualne przymiarki czy wirtualni asystenci umożliwiają lepsze poznanie produktów i podejmowanie decyzji zakupowych. 

W najbliższym czasie czekają nas ciekawe zmiany i trendy w różnych obszarach branży e-commerce. Obecna sytuacja przyspieszyła to, co i tak było nieuniknione - zatarcie granic pomiędzy tym, co online i offline, a także wzrost znaczenia działań w sieci. 

Polski e-commerce - raporty

Poniżej prezentujemy zbiór raportów, z których dowiesz się więcej na temat branży e-commerce w Polsce. 

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 460 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.