Czy i dlaczego warto założyć sklep internetowy? Zalety e-commerce

Czy i dlaczego warto założyć sklep internetowy? Zalety e-commerce

Aż 72% polskich Internautów przyznało, że zrobiło zakupy online w 2020 roku. Zaledwie 4 lata wcześniej odsetek ten wynosił 50%. Tak dynamiczny wzrost kupujących branża e-commerce zawdzięcza nie tylko pandemii, która zrewolucjonizowała większość sfer naszego życia. Z tendencjami wzrostowymi w handlu elektronicznym mamy do czynienia od wielu lat, a lista argumentów przemawiających za jego zaletami jest naprawdę spora. Poznaj zalety e-commerce i dowiedz się, czy warto otworzyć sklep internetowy. 

sklep internetowy czy warto

Zalety e-commerce - przewaga sprzedaży online nad handlem tradycyjnym 

W 2020 roku aż 81,4% polskich Internautów w wieku 16-74 lata korzystało z sieci co najmniej raz w tygodniu (raport GUS). To wzrost o 3,1 procenta punktowego w porównaniu do roku ubiegłego. Na przestrzeni 5 ostatnich lat odsetek osób, które łączyły się z Internetem regularnie, zwiększył się o 11,5%. W samym tylko wrześniu 2020 roku z sieci skorzystało 27,7 mln polskich Internautów, z czego 24,4 mln wykorzystało do tego celu urządzenia mobilne.

zalety e-commerce częstotliwość korzystania z internetu
Częstotliwość korzystania z Internetu
Źródło: GUS
e-handel Internauci korzystający z Internetu we wrześniu 2020
Liczba Internautów korzystających z poszczególnych urządzeń we wrześniu 2020
Źródło: Gemius/PBI

Zwiększenie liczby użytkowników Internetu przełożyło się bezpośrednio na wzrost zainteresowania zakupami w sieci – Polacy coraz bardziej dostrzegają ich zalety. Jak wynika z danych eShopWorld aż 19,5 mln Polaków dokonuje dziś regularnych zakupów online. Już w roku 2022 liczba ta ma wzrosnąć do 21 mln (Admitad Report 2018/2019). Tylko w ostatnich 3 miesiącach 2020 roku najwięcej osób skorzystało z możliwości dokonywania zakupów online 1-5 razy. 5,4% polskich Internautów kupowało w tym czasie częściej niż 10 razy.

handel elektroniczny zakupy przez internet
Częstotliwość korzystania z zakupów przez Internet w ciągu ostatnich 3 miesięcy 2020 roku
Źródło: GUS

Z tym wiąże się również powstanie większej liczby sklepów internetowych, a co za tym idzie redukcja tych stacjonarnych. I choć w ciągu kilku najbliższych lat udział branży e-commerce w ogólnym handlu detalicznym w Polsce ma wzrosnąć jedynie do 10%, to są to raczej ostrożne prognozy. Poprzedni rok dał ku temu wyraźne powody. Pandemia koronawirusa spowolniła gospodarkę, ale branży e-commerce dała mocnego “kopa”. Nadszedł okres dynamicznego (jeśli nie najlepszego w całej historii e-commerce) wzrostu handlu w sieci. Argumentem mocno przemawiającym za coraz to większym udziałem sprzedaży online w ogólnym handlu detalicznym może być globalny potentat w branży - Chiny, których średni udział e-commerce w sprzedaży sięga obecnie 36%, a w 2023 roku ma wynieść aż 63,9%. 

Sprzedaż w czasach kryzysu

Sytuacja związana z Covid-19 jeszcze bardziej przyspieszyła rozwój branży e-commerce, która od wielu już lat odnotowywała stałe, dwucyfrowe wzrosty (na poziomie 16-18%). Przyczyną tak szybkich zmian i rosnącej przewagi sprzedaży online nad handlem tradycyjnym jest przede wszystkim digitalizacja społeczeństwa, ale pandemia pozwoliła nam również wyodrębnić kolejne powody. Jednym z nich jest zmiana zachowań i preferencji zakupowych konsumentów, którą można było zaobserwować w ostatnim czasie. Wielu z nich po raz pierwszy dokonało zamówień online. W kategorii sprzęt RTV i AGD zaobserwowano aż 270-procentowy wzrost sprzedaży na przestrzeni zaledwie miesiąca (luty vs marzec 2020). Konsumenci zaczęli też kupować online środki czystości, książki, kosmetyki, a więc produkty niezbędne im do codziennego funkcjonowania. Nawet po chwilowym odmrożeniu gospodarki tendencje zakupowe Polaków nadal zmierzały w kierunku przestrzeni internetowej. Potwierdzają to dane BLIKA (z lipca i sierpnia 2020 roku), który w tym okresie nie odnotował spadku liczby transakcji. 

Sprzedaż tradycyjna przeżywa kryzys - i to kolejny powód, dla którego warto mieć własny sklep internetowy. Wiele firm, które w sytuacji sprzed pandemii nie rozważałyby działalności w e-commerce, dziś przeniosły swoją sprzedaż do Internetu, upatrując w nim swoje szanse na utrzymanie płynności finansowej i kontynuację działalności biznesowej. Najwięcej nowych sklepów, które powstały w wyniku pandemii, oferuje dziś produkty spożywcze - 18% oraz multimedia - 23% (raport Shopera). Kategorie takie jak artykuły spożywcze, elektronika, uroda i higiena, zdrowie i medycyna czy gaming w czasie pandemii notowały wzrosty nawet na poziomie 300% (ranking Opineo). 

Jeszcze innym ciekawym zjawiskiem jest to, że branża e-commerce realizuje coraz więcej zadań zarezerwowanych dotąd wyłącznie dla sprzedaży offline. Dostępny w sieci asortyment produktów stale się powiększa, na znaczeniu zyskują takie branże jak Elektronika czy Dom i Ogród. Rośnie liczba klientów e-sklepów segmentu FMCG - zakup żywności przez Internet jest dziś na porządku dziennym. To niejako podpowiada przedsiębiorcom zainteresowanym handlem elektronicznym, jaki sklep internetowy opłaca się dziś założyć. 

Jest jeszcze jedna ważna rzecz, która wydarzyła się w ostatnim czasie, a która dała pewną przewagę sprzedaży online nad handlem tradycyjnym - zakaz handlu w niedzielę. Centra handlowe nadal cieszą się dużą popularnością, ale odkąd wprowadzono ten zakaz, Polacy zmienili swoje przyzwyczajenia zakupowe, co znalazło swoje odzwierciedlenie w rozwoju sprzedaży internetowej. Największe jej wzrosty odnotowano w 2018 roku, zaraz po tym, jak weszła w życie ustawa o zakazie handlu w niedzielę. Dane opublikowane przez Traffic Trends jasno pokazują, że aż 62% sklepów internetowych zaobserwowało zauważalny wzrost ruchu, a 55,5% odnotowało wzrost sprzedaży w niedziele niehandlowe. Badanie Planet Plus z 2019 roku pokazuje, że liczba transakcji w e-commerce dokonywanych w niedziele niehandlowe była wyższa o 14% w porównaniu do niedziel handlowych. 

Czynniki motywujące do zakupów online

Polacy od lat doceniają zakupy online, wymieniając przede wszystkim szybkość i wygodę, brak konieczności wychodzenia z domu, możliwość kupowania w każdym momencie, nieograniczony czas wyboru, a także szeroki asortyment i ceny atrakcyjniejsze od tych proponowanych w sklepach stacjonarnych (dane Gemius). Zwracają uwagę na czas i koszt dostawy, szczegółowe informacje na temat produktu, przejrzystą politykę zwrotów oraz sprawny kontakt. W ubiegłym roku klienci docenili dodatkowo bezpieczeństwo oraz dostępność towarów na wyciągnięcie ręki, zwłaszcza tych pierwszej potrzeby. Wpływ na to miał oczywiście wybuch pandemii.

W badaniu E-commerce w czasie kryzysu 2020 przeprowadzonym na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej aż 37% badanych stwierdziło, że zakupy online gwarantują im większe bezpieczeństwo niż sklepy stacjonarne. Potwierdziło to 70% respondentów, którzy dokonali wcześniej zakupów w Internecie. Powodem tego jest przede wszystkim ograniczony kontakt z ludźmi, gwarancja bezdotykowych płatności oraz brak konieczności dotykania sklepowych półek, wózków czy towarów. To niezaprzeczalne zalety zakupów online, które w swojej strategii marketingowej postanowiły wykorzystać niektóre e-sklepy, wprowadzając do oferty możliwość bezkontaktowej dostawy. 

Nie tylko bezpieczeństwo zakupów decyduje dziś o rosnącej z dnia na dzień przewadze e-commerce nad handlem tradycyjnym. Konsumenci od lat wskazują, że czynnikiem wpływającym na wybór danego sklepu są niskie koszty dostawy. Aż 43% dużych e-sklepów zapewnia dziś co najmniej 4 opcje dostawy (raport Interaktywnie.com). Na znaczeniu zyskała też darmowa dostawa - klienci bardzo ją doceniają, a ofertę taką udostępnia im już 71% dużych sklepów e-commerce (raport Furgonetki). Od pewnego czasu zaobserwować można także rosnący trend coraz to niższego koszyka zakupowego z bezpłatną wysyłką. 

e-zakupy zalety czynniki motywujące
Czynniki motywujące do robienia zakupów online
Źródło: Gemius

Rok 2020 był przełomowy dla światowego e-commerce, ale wszystko wskazuje na to, że to nie koniec niespodzianek. Przyszłość sprzedaży należy do e-commerce i nikogo nie dziwi już fakt, że sprzedawcy przenoszą swoje działania do sieci. Z aktualnych prognoz wynika, że do 2025 roku zdecydowana większość przychodów aż 72% sprzedawców ma pochodzić ze sprzedaży online. Wpływ na to ma nie tylko przywoływana tu wielokrotnie pandemia, choć jej udział jest znaczny - wystarczy tylko wspomnieć o tym, że to właśnie w Polsce odnotowano najwyższy odsetek osób (39%), które w czasach kryzysu zwiększyły swoją aktywność w Internecie (dane Adyen). Wzrost wartości rynku e-commerce to tendencja, z którą mamy do czynienia od wielu lat, a powodem tego jest szereg zalet e-zakupów, które konsumenci dostrzegają każdego dnia. Sprawdź, dlaczego warto założyć sklep internetowy. 

Sklep internetowy - czy warto? Przedstawiamy 13 powodów, dla których opłaca się otworzyć własny sklep online

  1. Niska bariera wejścia na rynek

W Polsce zarejestrowanych jest obecnie ponad 42 tysiące e-sklepów. Rosnącej liczbie sprzyjają niskie bariery wejścia na rynek. Działalność w e-commerce można szybko uruchomić z domu. Brak skomplikowanych procedur, przepisy i regulacje prawne ułatwiające założenie i prowadzenie e-sklepu, niski nakład finansowy i potencjalne zyski sklepu internetowego - to najczęściej wymieniane zalety prowadzenia działalności opierającej się na biznesie elektronicznym. Usprawnienie procesów biznesowych w znacznym stopniu ułatwia podjęcie decyzji o otwarciu własnego e-sklepu. Do tego dochodzą jeszcze regulacje porządkujące kwestie transakcyjne i zwiększające bezpieczeństwo w sieci,  a także brak konieczności posiadania umiejętności technicznej i wiedzy programistycznej. 

Niewątpliwym powodem wzrostu liczby e-sklepów na polskim rynku oraz przyspieszonej digitalizacji w handlu stały się platformy handlu internetowego, czyli tzw. systemy e-commerce umożliwiające szybkie i proste stworzenie sklepu online. To gotowe rozwiązania oferowane m.in. przez takie firmy jak ShoperWooCommerceMagento czy RedCart. System e-commerce jest zwykle zintegrowany z innymi dostawcami usług (np. kurierami i paczkomatami, porównywarkami cenowymi, płatnościami online czy sklepem na Facebooku), co jeszcze bardziej ułatwia rozpoczęcie działalności. Model SaaS (ang. Software as a Service – oprogramowanie jako usługa) nie wymaga dużego nakładu finansowego - otrzymujesz gotowy sklep do prowadzenia w ramach miesięcznego abonamentu i możesz go obsługiwać bez specjalistycznej wiedzy. Prowadzenie e-sklepu opartego na gotowym szablonie to koszt rzędu kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Do tego doliczyć trzeba jeszcze dodatkowe koszty: domeny internetowej, certyfikatu SSL czy regulaminu. Końcowa kwota i tak jest niewspółmiernie niska do zysków, jakie możesz z czasem osiągać, nawet jeśli doliczysz do niej wydatki przeznaczone na działania marketingowe. 

Prześledźmy to na przykładzie platformy Shoper. Za zaawansowany szablon trzeba zapłacić 399 zł (podstawowy szablon jest bezpłatny). Korzystanie z modelu SaaS odbywa się w systemie abonamentowym – w pierwszym roku działalności e-sklepu wysokość abonamentu wynosi od 300 zł na rok. Koszt uruchomienia domeny internetowej dla sklepów korzystających z oprogramowania Shoper wynosi promocyjnie 1 zł przez pierwszy rok. Certyfikat SSL (zapewniający bezpieczne przesyłanie danych) to koszt rzędu 98 zł na rok. Usługa stworzenia i aktualizacji regulaminu, który należy ciągle uzupełniać o zmieniające się przepisy prawne, kosztuje 159 zł na rok. Podsumowując, wydatki na start dla początkującego e-sprzedawcy można zamknąć już w kwocie około 1000 zł. Oczywiście, im większa potrzeba inwestowania w e-handel i podejmowania działań promocyjnych, tym większe nakłady finansowe.

Szablon sklepuod 399 zł
Abonament (hosting, wsparcie techniczne, mechanizm
e-sklepu)
od 300 zł
Domena internetowa1 zł (cena za pierwszy rok)
Certyfikat SSLod 98 zł
Regulamin sklepuod 159 zł

Koszty założenia i prowadzenia e-sklepu w pierwszym roku działalności na platformie Shoper
Źródło: Shoper

O tym, dlaczego warto założyć sklep internetowy, decydują w znacznej mierze niskie koszty na start. Uruchomienie tradycyjnego sklepu wymaga wynajęcia nieruchomości, co w przypadku popularnych lokalizacji lub galerii handlowych może wiązać się z kosztem nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie i stanowi często wymienianą przez przedsiębiorców wadę. Założenie sklepu internetowego nie wymaga takich nakładów finansowych. Handel elektroniczny można realizować we własnym mieszkaniu lub domu - wiele biznesów właśnie w ten sposób rozpoczyna swoją działalność. Podobnie jest z miejscem magazynowania - na samym początku przechowywaniu przedmiotów służy zwykle przestrzeń domowa. W miarę rozwoju biznesu i zwiększania zysków można zdecydować się na wynajem lokalu magazynowego, choć wcale nie ma takiej konieczności. 

Redukcji kosztów związanych z magazynowaniem służy popularna od wielu lat usługa znana pod nazwą dropshipping. To model logistyczny, który umożliwia prowadzenie sklepu internetowego bez konieczności kupowania i składowania towaru w magazynie. Zaopatrujesz się w niego wirtualnie, jesteś więc pośrednikiem pomiędzy hurtownią a klientem. Nie musisz się przejmować pakowaniem i wysyłką produktów. Zamówienia składane w Twoim e-sklepie są przekazywane automatycznie do dostawcy, który odpowiada za dalszą obsługę. Dzięki temu możesz prowadzić swój e-biznes z dowolnego miejsca na świecie - wystarczy tylko dostęp do Internetu. Taki model gwarantuje Ci szybki start, niskie koszty początkowe oraz małe ryzyko finansowe. 

Aby założyć sklep internetowy, nie potrzeba zatem wysokiego budżetu. Poza tym e-commerce przynosi szybkie i zauważalne zyski, docierając wszędzie tam, gdzie nie są w stanie dotrzeć sklepy stacjonarne. Nawet jeśli początkowe koszty założenia e-sklepu wydają się duże, to dość szybko się zwracają - warunkiem są oczywiście umiejętnie poprowadzone działania - wzmacniające sprzedaż i wpływające na decyzje zakupowe klientów. 

  1. Oszczędność czasu i pieniędzy

Ograniczenie kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników, brak konieczności wynajmu dodatkowej powierzchni i inwestowania w powierzchnie magazynowe, eliminacja kosztów związanych z utrzymywaniem punktów stacjonarnych, ominięcie łańcucha pośredników, brak kosztów ponoszonych na ekspozycję towaru, duża oszczędność czasu - istnieje wiele pozytywnych aspektów prowadzenia e-commerce, potwierdzających jednocześnie opłacalność sklepu internetowego. 

Porównywalne koszty prowadzenia sklepu online są zdecydowanie niższe od tych, jakie trzeba przeznaczyć na utrzymanie stacjonarnego punktu sprzedaży, dlatego planując działalność w branży e-commerce, już na starcie zyskujesz dużą przewagę. 

zalety sklepów internetowych przewaga nad stacjonarnymi
Przewaga sklepu online nad sklepem stacjonarnym
Źródło: Ibif/Autor: Patrycja Pałka

Znaczny udział w ograniczeniu kosztów związanych z prowadzeniem własnego sklepu internetowego ma wspomniany wcześniej dropshipping. Jeżeli chcesz wystartować z własnym e-biznesem, ale nie masz wystarczających środków na magazynowanie, sklep online w tym właśnie modelu będzie dla Ciebie idealnym rozwiązaniem. Jeżeli wybierzesz model marżowy, zarobek dla Ciebie będzie wynikiem różnicy pomiędzy ceną zakupu a ceną detaliczną. W modelu prowizyjnym natomiast zarobkiem będzie po prostu prowizja od sprzedaży. Alternatywnym rozwiązaniem może być tzw. fulfillment, a więc popularny dziś model oferujący kompleksowe usługi dla e-commerce: magazynowanie, komplementację i wysyłkę towarów przez zewnętrznego operatora logistycznego. 

Na oszczędność czasu w prowadzeniu własnego sklepu internetowego duży wpływ ma automatyzacja. Nowoczesne narzędzia e-commerce dają sprzedawcom możliwość integracji z systemami zewnętrznymi i hurtownią, a to pozwala na automatyzację takich procesów jak obsługa zamówień i logistyka, zarządzanie ofertą produktową, obsługa płatności, zarządzanie stanami magazynowymi, sprzedaż w nowych kanałach, obsługiwanie zamówień z portali aukcyjnych (np. założenie sklepu na Allegro) i porównywarek cenowych (np. Ceneo). Do dyspozycji sprzedawców są również specjalne systemy księgowe i ERP, a także narzędzia marketingowe umożliwiające automatyczną wysyłkę newsletterów, obsługę czatów na stronie czy realizację kampanii SMS - a wszystko to dostępne w jednym miejscu, z poziomu panelu administracyjnego. 

  1. Prezentacja oferty 24 h na dobę, 365 dni w roku

Aż dla 82% polskich Internautów czynnikiem motywującym do robienia zakupów online jest dostępność e-sklepów przez całą dobę. Dla sprzedawców oznacza to możliwość stałego prezentowania oferty - 365 dni w roku, o każdej porze dnia i nocy, oraz jej bieżącej aktualizacji. Dając klientom możliwość realizacji zakupów w wygodnym dla nich czasie i miejscu, znacząco zwiększasz swoją dostępność, poszerzając tym samym grupę potencjalnych odbiorców. 

e-zakupy czynniki motywujące
Czynniki motywujące do robienia zakupów online
Źródło: Gemius
  1. Nieograniczony zasięg sprzedaży

Zalety sklepów internetowych wiążą się także z niemal nieograniczonym zasięgiem sprzedaży. Brak barier lokalizacyjnych sprawia, że istnieje możliwość obsługi e-sklepu z dowolnego miejsca na świecie i docierania z ofertą do szerokiego grona potencjalnych klientów - a tych jest dziś w Internecie już ponad 4,5 miliarda na świecie (raport Digital 2020). To również olbrzymia szansa dla przedsiębiorców handlujących niszowymi towarami, na które popyt na rynku lokalnym jest często dość ograniczony. Brak konieczności wynajmowania i prowadzenia punktu stacjonarnego redukuje ponadto koszty prowadzenia działalności. 

  1. Większa rozpoznawalność marki

72% polskich Internautów kupuje w Internecie, a 59% tych, którzy pamiętają swój ostatni zakup, dokonało go w jednym z kanałów wirtualnych, tj. online, mobilnie lub w social mediach (raport Izby Gospodarki Elektronicznej). 26% użytkowników dostrzega reklamy w mediach społecznościowych, a 19% dokonało zakupu w odpowiedzi na te reklamy. Internet to medium, w którym Twoi potencjalni klienci spędzają obecnie najwięcej czasu. Posiadając własny sklep internetowy lub prowadząc inny e-biznes, nie tylko zmierzasz do zwiększenia sprzedaży, ale budujesz także znacznie większą rozpoznawalność i świadomość swojej marki. 

handel e-commerce zachowania zakupowe
Zachowania zakupowe w Internecie
Źródło: Gemius
  1. Duży potencjał marketingowy i wspomaganie sprzedaży

Ogromnym plusem prowadzenia działalności w branży e-commerce jest duży potencjał reklamowy. Obecność w topowych miejscach sieci to jedna z najważniejszych zalet posiadania własnego sklepu internetowego. Działania marketingowe nie tylko zwiększają Twoją rozpoznawalność i zasięgi firmy, ale wspomagają również sprzedaż i budują zaangażowaną społeczność wokół marki. Marketing internetowy może być realizowany na wiele różnych sposobów - do dyspozycji masz kanały, które dają Ci skuteczne narzędzia, zapewniające również łatwą mierzalność prowadzonych działań. Dużą zaletą marketingu w sieci jest bowiem nie tylko dość niski koszt, ale też łatwa ocena wyników. 

Największym powodzeniem cieszą się media społecznościowe i wyszukiwarka Google. Do wyboru masz m.in. reklamy Google Ads i Facebook Ads. Możesz postawić na e-mail marketing lub reklamy w porównywarkach cen. Ważnym krokiem w budowaniu rozpoznawalności, zwiększaniu zasięgów i generowaniu większej sprzedaży będzie też pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych. Nie musisz przeznaczać od razu dużej sumy pieniędzy na działania marketingowe. Jeżeli dysponujesz niewielkim budżetem, wdrażaj te działania krok po kroku. Mierz je i obserwuj - dzięki temu dowiesz się, która forma promocji przynosi najlepsze efekty wizerunkowe i pozwala osiągnąć satysfakcjonujące zarobki z prowadzenia sklepu internetowego. 

e-commerce jak sklepy przyciągają klientów
Jak sklepy internetowe przyciągają klientów?
Źródło: Shoper
  1. Sprzedaż wielokanałowa

Dostępność marki w wielu kanałach ma znaczenie aż dla 65% e-kupujących (raport Izby Gospodarki Elektronicznej). Wskazywane zalety zakupów wielokanałowych są różne - od możliwości sprawdzenia i przetestowania produktu offline i jego zakupu w sklepie internetowym, aż po ogólną opcję wyboru najwygodniejszego w danym momencie kanału. 

zalety zakupów wielokanałowych
Zalety zakupów wielokanałowych
Źródło: eizba.pl/Autor: Izba Gospodarki Elektronicznej

Sprzedaż wielokanałowa przynosi też wiele korzyści właścicielom e-biznesów. Jest dziś niemal obowiązkowym uzupełnieniem sklepów stacjonarnych i tradycyjnych punktów sprzedaży, stanowiąc doskonałe wsparcie działalności. Granica pomiędzy sprzedażą offline i online powoli zanika, dlatego strategia multichannel lub omnichannel (sprzedaż z wykorzystaniem kanału offline i online) cieszy się coraz większą popularnością. Praktycznie każdy duży sklep sieciowy oferuje dziś możliwość zamówienia produktu online i jego odbiór w jednym ze stacjonarnych punktów sprzedaży. Podobnie jest ze zwrotami towarów. Firmy coraz bardziej dostrzegają zalety prowadzenia działalności w takim właśnie modelu i szybko uczą się, jak wielkie ma to znaczenie dla współczesnych odbiorców. 

Prowadzący e-biznes mają zatem możliwość docierania do klientów na wiele sposobów, różnymi drogami. To pozwala również na budowanie relacji i dodatkowe angażowanie kupujących. Aby taka strategia mogła się udać, potrzebne są profesjonalne strony nie tylko na Facebooku czy Instagramie, ale też obecność w porównywarkach cenowych czy na portalach prezentujących opinie o zakupionych w sieci produktach. Ważna w tym przypadku jest również spójna komunikacja we wszystkich kanałach sprzedaży. Klienci na każdym etapie procesu zakupowego powinni czuć wsparcie i opiekę ze strony sprzedawcy. 

Aż 70% przedsiębiorców działających w branży e-commerce odczuwa silną potrzebę zróżnicowania kanałów sprzedaży i wyjścia z ofertą poza własny sklep. To pozwala im zintensyfikować działania, zwiększyć zasięgi i dotrzeć do jeszcze większej grupy potencjalnych odbiorców. 57% z nich wybiera w tym celu sklep w Allegro - ze względu na zasięg i dużą popularność tego serwisu. Dużym powodzeniem cieszą się także serwisy ogłoszeniowe (18%) oraz porównywarki cenowe (11,5%). 

opłacalność e-sklepu sprzedaż w innych serwisach
Sprzedaż w innych serwisach
Źródło: Shoper

Coraz więcej e-sklepów opiera swoje działania na strategii omnichannel, ponieważ przynosi ona najwięcej korzyści. Wielotorowość działań może być realizowana w różny sposób - możesz np. wysyłać SMS-ami kody rabatowe dla tych klientów, którzy udostępnili swój numer telefonu w newsletterze. Ważna jest jednak spójność przekazu - kanały i komunikaty marketingowe powinny się swobodnie przenikać. 

sklep internetowy kanały komunikacji
Kanały komunikacji w sklepie internetowym
Źródło: SMSapi, Shoper
  1. Dostęp do rynku światowego

E-handel daje Ci dostęp nie tylko do rynku krajowego, ale też globalnego. Dzięki temu masz możliwość dotarcia ze swoją ofertą również do klientów zagranicznych. To obiecująca perspektywa, zwłaszcza że handel międzynarodowy zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu. Zakupy na zagranicznych platformach e-commerce cieszą się coraz większą popularnością - tendencję wzrostową obserwujemy również na przykładzie naszego kraju. Już 30% polskich Internautów korzysta z zagranicznych sklepów internetowych - w porównaniu do roku poprzedniego daje to wzrost o 4 punkty procentowe (dane Gemius). 

Co możesz zyskać, globalizując swój e-biznes?

  • Większe zyski – oferując towar za granicą, możesz liczyć nie tylko na wyższe stawki, ale i szybciej podejmowane decyzje zakupowe. Załóżmy, że Twój produkt kosztuje w Polsce 100 zł. Na Zachodzie możesz sprzedawać go za minimum 25 euro. Różnica polega przede wszystkim na tym, że 100 zł wydane w naszym kraju to znacznie więcej, niż 25 euro wydane np. przez mieszkańca Niemiec. Dzięki temu możesz spokojnie podnosić ceny i  nadal pozostawać konkurencyjnym na rynku. Inny rynek i inna cena powodują, że osiągasz znacznie większe zyski, sprzedając ciągle ten sam produkt.
  • Sukces na rynku polskim i zagranicznym – jeśli Twój produkt lub usługa zostanie doceniona za granicą, znacznie szybciej o Twojej ofercie dowiedzą się polscy konsumenci. Wystarczy tylko, że o swoim sukcesie za granicą wspomnisz w kontakcie z polskimi mediami. Ekspansja globalna pomoże Ci jeszcze bardziej zaistnieć w świadomości Polaków i rozwijać swój e-biznes na rodzimym rynku.
  • Szybszy dostęp do potencjalnych klientów i kontrahentów – w polskim biznesie na samym początku współpracy występuje raczej brak zaufania. Za granicą jest odwrotnie – już na starcie otrzymujesz kredyt zaufania, co pozwala Ci rozwijać skrzydła. Większa otwartość ze strony klientów i kontrahentów to większe możliwości biznesowe. Czas, który wykorzystujesz w Polsce na przebijanie się do wielu potencjalnych firm, możesz wykorzystać znacznie efektywniej na Zachodzie.
  1. Szybszy kontakt z klientem i personalizacja oferty

Handel elektroniczny umożliwia nie tylko szybszy, ale też stały kontakt z klientem i to kolejna jego niewątpliwa zaleta. Nie bez znaczenia pozostają technologiczne nowinki wspierające i automatyzujące proces komunikacji. Mowa tu przede wszystkim o popularnych w ostatnim czasie chatbotach czy wirtualnych asystentach. Takie rozwiązania pozwalają dodatkowo na personalizację oferty, co w dzisiejszych czasach jest na wagę złota. Rekomendacja zakupu produktów, oparta na analizie zachowań klienta, jego dotychczasowych transakcji, wybieranych metod płatności oraz danych pochodzących z social mediów, jest dziś kluczowa dla rozwoju e-handlu. Duży w tym udział mają rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, które są obecnie jednymi z najgorętszych trendów w branży e-commerce. 

  1. Sklep internetowy się opłaca - zwiększanie przychodu

E-biznes może stanowić główne lub dodatkowe źródło dochodu. O tym, czy opłaca się prowadzić sklep internetowy, decydują przede wszystkim liczby - a te w ostatnich latach mają tendencje wzrostowe. Przyjrzyjmy się im bliżej, analizując sytuacje sklepów internetowych działających na platformie Redcart.  

Wśród 100 najlepiej zarabiających e-sklepów pierwsze miejsce zajmują te oferujące asortyment związany z budową i remontem. Drugie miejsce należy do sklepów sprzedających asortyment z zakresu wyposażenia domu. Podium zamyka natomiast branża odzieżowa - sklepy internetowe działające w tej branży nie tylko świetnie zarabiają, ale stanowią też aż 10% wszystkich przebadanych sklepów. 

własny sklep internetowy zarobki najlepsze branże
Najlepiej zarabiające branże - sklepy internetowe Redcart
Źródło: Redcart

Najwyższe średnie wartości koszyków w najlepiej prosperujących branżach oscylują pomiędzy 6554 zł a 4206 zł brutto. Konsumenci najwięcej pieniędzy przeznaczają na produkty związane z hobby. Drugie miejsce zajęła elektronika, na którą klienci przeznaczają nawet 5000 zł przy jednorazowych zakupach. Trzecie miejsce należy do produktów budowlanych - tu najwyższa wartość koszyków wynosi około 4000 zł. Ciekawostką w całym tym zestawieniu mogą być sklepy z branży modowej, które zajęły całkiem przyzwoite, szóste miejsce. Jak wynika z przeprowadzonego badania, mogą one uzyskać średni koszyk na poziomie nawet 2800 zł. 

ile zarabia sklep internetowy najwyższe koszyki
Najwyższe średnie koszyki w podziale na branże na podstawie sklepów Redcart
Źródło: Redcart

To, ile można zarobić na sklepie internetowym, zależy od wielu czynników, m.in. oferowanego przez Ciebie produktu, zapotrzebowania ze strony klientów czy przyjętej strategii marketingowo-promocyjnej. Budowanie pozycji firmy w branży e-commerce wymaga czasu, dlatego na satysfakcjonujące zarobki sklepu internetowego trzeba czasem trochę poczekać. Pamiętaj też, że istotnym czynnikiem wpływającym na to, jak działają i ile zarabiają sklepy internetowe, ma poziom zadowolenia ich klientów - im atrakcyjniejsza oferta i lepsza jakość obsługi, tym wyższe dochody możesz osiągnąć.  

  1. Szeroki zakres asortymentu

Ważną zaletą e-commerce jest także możliwość prezentowania szerokiego zakresu asortymentu. Dziś to, co jeszcze do niedawna zarezerwowane było w dużej mierze lub nawet wyłącznie dla handlu offline, doskonale odnajduje się w przestrzeni online. W ostatnim roku zaobserwować można było diametralny wzrost sprzedaży online produktów spożywczych. Potwierdzają to wyniki sprzedażowe internetowego supermarketu Frisco.pl, który sprzedał aż 12,6 miliona produktów od początku epidemii do połowy kwietnia, odnotowując także wzrost wartości koszyka aż o 70% w porównaniu do pierwszych 2 miesięcy 2020 roku (źródło: wiadomoscihandlowe.pl). Od czasu pandemii aż 35% Polaków regularnie kupuje artykuły spożywcze online (raport PwC). Ale branża e-commerce to obecnie idealna przestrzeń nie tylko do sprzedaży produktów spożywczych. W sieci Internauci kupują równie chętnie odzież, obuwie, książki, artykuły wyposażenia wnętrz czy kosmetyki. Tzw. produkty szybkozbywalne (FMCG) odnotowały olbrzymi wzrost w ostatnich miesiącach we wszystkich kanałach online - e-apteki +18%, e-drogerie +15%, e-markety +11%, e-perfumerie +9% (dane Nielsen). 

Z danych przedstawionych przez Statista wynika, że najpopularniejszymi kategoriami produktów kupowanych online w Polsce są ubrania i akcesoria (69%), obuwie (58%), a także kosmetyki i produkty beauty (57%).  Na dalszych miejscach listy znajdziemy również książki, filmy i muzykę (56%), bilety do teatru i kina (51%) oraz elektronikę użytkową (48%). Dane te pokazują więc niejako, jaki sklep internetowy warto obecnie założyć. 

sklep internetowy zyski kategorie produktów
Najpopularniejsze kategorie produktów kupowanych online w Polsce
Źródło: Statista
  1. Wiedza o konsumentach

Handel elektroniczny nie osiągnąłby tak dużych wzrostów, gdyby nie analityka internetowa. To właśnie dzięki niej platformy e-commerce zyskują dużą przewagę nad tradycyjnymi sklepami. Mierzenie odpowiednich wskaźników oraz bieżące monitorowanie statystyk pomaga w podejmowaniu lepszych decyzji biznesowych, identyfikowaniu pojawiających się po drodze problemów oraz obliczaniu ROI (ang. Return on Investment – zwrot z inwestycji) z podejmowanych na co dzień działań. Dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne narzędzia służące do analityki webowej. Do wyboru masz m.in. Google Analytics, Facebook Analytics, a także szeroką ofertę narzędzi w obrębie CMS-ów, czyli wtyczki rozszerzające funkcjonalności systemów e-commerce. Dzięki nim możesz sprawdzać ruch i czas spędzony na stronie, analizować konwersje (zależność ruchu i sprzedaży), sprawdzać współczynnik odrzuceń czy analizować sklep internetowy pod kątem porzuconych koszyków. Zaawansowane możliwości analityczne pozwalają zrozumieć potrzeby konsumentów, ich preferencje, upodobania czy zachowania, a to umożliwia tworzenie spersonalizowanych ofert, docieranie do grup docelowych i prezentowanie ofert zgodnych z kontekstem ich wcześniejszych wyborów zakupowych. Śledzenie na bieżąco procesów sprzedażowych i szczegółowa wiedza na temat konsumentów to ważne argumenty przemawiające za tym, że warto założyć swój własny sklep internetowy. 

  1. Dynamiczny rozwój i obiecująca przyszłość branży e-commerce

Od lat obserwuje się znaczny wzrost sprzedaży w Internecie, zwłaszcza w takich kategoriach jak odzież, obuwie, meble, książki, sprzęt RTV i AGD. Wybuch pandemii koronawirusa i wprowadzony w związku z tym lockdown spowodowały dynamiczny rozwój branży e-commerce. Już w pierwszej fali epidemii udział handlu online w całej sprzedaży detalicznej wzrósł z 5,6% do 11,9% (tylko w okresie od lutego do kwietnia - dane GUS). W samym tylko kwietniu 2020 roku na platformie Shoper.pl założono aż o 137% więcej nowych sklepów niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Każdy z nich odnotował o 119% więcej transakcji (dane Shoper). Według serwisu Statista w 2023 roku globalna sprzedaż e-commerce ma osiągnąć wartość 6,5 miliarda dolarów. 

Czy warto założyć sklep internetowy? Warto!

Obecna sytuacja, nawet jeśli jest przejściowa, zdążyła już wykształcić pewne zachowania w przyzwyczajeniach konsumentów, które najprawdopodobniej nie ustaną. Duża wygoda i szybka wysyłka, korzystna polityka zwrotów, bezgotówkowe metody płatności - to dziś ogromne zalety e-zakupów, świadczące nie tylko o dużym udogodnieniu, ale też o znacznej oszczędności czasu. 
 
Wszystkie te dane stanowią najlepszą odpowiedź na pytanie, czy warto założyć sklep internetowy. Perspektywiczna przyszłość branży e-commerce daje Ci niespotykane jak dotąd możliwości rozwoju biznesu w przestrzeni online. Wykorzystaj je i rozwijaj swoją działalność w sieci. 

Sprawdź, w czym może Ci pomóc pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego.

Zapytaj specjalistę o bezpłatną strategię pozycjonowania dla Twojego sklepu.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.95 / 5 według 450 opinii

Chcesz pozyskać nowych klientów z Internetu?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej.

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Bezpłatna analiza strony
Darmowa konsultacja ze
Specjalistą SEM / SEO