Google Analytics - jak zainstalować, skonfigurować i podłączyć statystyki? | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Google Analytics - jak zainstalować, skonfigurować i podłączyć statystyki?

Google Analytics (GA) to narzędzie, które służy do monitorowania i optymalizacji widoczności strony www w internecie. Dostarcza danych, które pozwalają usprawnić działanie strony internetowej, zwiększyć liczbę wejść i zwielokrotnić sprzedaż. Jeżeli jeszcze go nie używasz, możesz stracić wielu potencjalnych klientów. Dane zgromadzone przy pomocy GA pozwolą Ci z łatwością wyprzedzić konkurencję w wyszukiwarce Google i dotrzeć do Twoich odbiorców.

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeżeli:

  • jesteś właścicielem strony i chcesz poznać jej statystyki: ruch na stronie, zachowanie użytkowników, konwersję;
  • chcesz zadbać o wrażenia użytkowników korzystających z Twojej strony;
  • zależy Ci na zwiększeniu zysków płynących z Twojego serwisu;
  • chcesz monitorować efekty swoich kampanii reklamowych i SEO.

Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się:

  • co to jest Google Analytics i jakie ma funkcje;
  • jak założyć konto Google Analytics;
  • jak wdrożyć kod śledzenia Google Analytics na Twojej witrynie;
  • jak możesz wykorzystać dane z GA.

Statystyki strony Google Analytics są przydatne w wielu dziedzinach. Aby móc z nich skorzystać, trzeba poprawnie skonfigurować połączenie z narzędziem i mieć wiedzę na jego temat.

Jeżeli zależy Ci na jak najlepszej optymalizacji Twojego serwisu i bliższym poznaniu swoich klientów, załóż Google Analytics z naszym wsparciem. Pomożemy Ci wdrożyć rozwiązanie i promować Twój serwis!

Otrzymaj bezpłatną analizę strony i konsultację z doświadczonym specjalistą z agencji SEMPIRE!

jak dodać stronę do google analytics

Co to jest Google Analytics?

Google Analytics to jedno z najbardziej popularnych narzędzi do śledzenia zachowań użytkowników odwiedzających stronę internetową. Jest to platforma udostępniona przez Google, która po połączeniu ze stroną zaczyna ją monitorować. GA gromadzi dane analityczne na temat osób otwierających Twoją witrynę, przedstawia statystyki Google dla stron www i pozwala na generowanie raportów.

Google Analytics jest darmowym narzędziem, dostępnym przez stronę internetową analytics.google.com. Wiedza na temat ruchu i zachowań użytkowników pozwala zrozumieć ich potrzeby i zdiagnozować obszary, które wymagają udoskonalenia. Dzięki temu możliwa jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania oraz optymalizacja konwersji, na przykład w postaci wzrostu sprzedaży.

Narzędzie GA służy do monitorowania statystyk własnej strony, nie może być wykorzystane do śledzenia witryn konkurencji. Aby je zainstalować, potrzebny jest dostęp do panelu administratora strony lub do kodu źródłowego.

Obecnie najnowsza wersja Google Analytics 4 (GA4) stanowi aktualizację Universal Analytics (UA). Powstała w odpowiedzi na zmieniającą się rzeczywistość w sieci i większą ilość użytkowników mobilnych. Główne zalety nowszej wersji to lepsza integracja z Google Ads, bardziej szczegółowa analiza oparta na machine learning i poprawione bezpieczeństwo danych. GA4 łączy dodatkowo analitykę ruchu z przeglądarek i aplikacji. GA4 jest dostępne od października 2020 roku.

enlightenedZAPAMIĘTAJ

Po dodaniu Google Analytics do swojej strony musisz poinformować o tym swoich użytkowników. Odpowiednią informację powinieneś zawrzeć w polityce prywatności Twojego serwisu.

Jakie funkcje ma Google Analytics i do czego może się przydać?

Główne dane, które gromadzi Google Analytics:

  • liczba wejść na stronę z organicznych i płatnych wyników wyszukiwania;
  • średni czas spędzany na stronie przez odwiedzających;
  • dane geograficzne pokazujące, z jakiej lokalizacji nastąpiło przejście na stronę;
  • bounce rate, czyli liczba osób opuszczających witrynę bez podjęcia jakichkolwiek czynności;
  • liczba unikalnych użytkowników korzystających z serwisu;
  • rodzaj urządzenia, z jakiego korzystają odwiedzający;
  • liczba podstron serwisu, które użytkownik odwiedził podczas jednej sesji.

Google Analytics to rozwiązanie szczególnie przydatne przy optymalizacji konwersji na stronie internetowej. Pomaga dostosować kampanie reklamowe i działania SEO, aby zwiększyć zyski. Narzędzie to jest pomocne w wyznaczaniu celów marketingowych i diagnozowaniu problemów w ich osiągnięciu.

GA przedstawia, co dzieje się od momentu kliknięcia przez użytkownika linku do Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google, aż do zakupienia produktu czy wykonania innej pożądanej akcji na stronie.

Dzięki Google Analytics możesz sprawdzać skuteczność swoich kampanii reklamowych i pozycjonowania. Przydatne raporty przedstawią Ci zebrane dane w przystępny sposób, co ułatwi ich zrozumienie.

Jak założyć i skonfigurować konto Google Analytics? Poradnik w krokach

Jeżeli chcesz połączyć swoją stronę www z Google Analytics, podążaj za poniższymi krokami.

  1. Otwórz stronę marketingplatform.google.com/about/analytics/.
  2. Kliknij przycisk “Get started today”.
jak dodać stronę do google analytics strona główna ga
Przycisk “Get started today” na stronie Google Analytics
  1. Zaloguj się na swoje konto Google.

Najlepiej będzie wybrać konto powiązane ze stroną internetową. Ułatwi to na przykład połączenie GA z wtyczką, jeżeli korzystasz z CMS takiego jak WordPress.

  1. Kliknij przycisk “Rozpocznij pomiary”.
jak dodać stronę do google analytics rozpocznij pomiar
Przycisk “Rozpocznij pomiary” na stronie Google Analytics
  1. Załóż konto w Google Analytics.

Wprowadź nazwę konta związaną z Twoją działalnością. → W ustawieniach udostępniania danych zaznacz wszystkie pola. → Kliknij przycisk “Następny”.

zakładanie konta google analytics
Zakładanie konta Google Analytics
  1. Skonfiguruj usługę GA.

W polu "Nazwa usługi" wprowadź swoją domenę, np. example.com. → W sekcji “Strefa czasowa raportowania” wybierz z listy “Polska” → Dla pozycji “Waluta” ustaw “złoty polski (zł)”. → Kliknij przycisk “Dalej”.

konfiguracja usługi google analytics
Konfiguracja usługi Google Analytics
  1. Uzupełnij stronę “Informacje o Twojej firmie”.

Wybierz z listy "Kategoria branży" nazwę swojej branży lub jej najbliższą. → W sekcji "Wielkość firmy" zaznacz odpowiednią wartość. → Zaznacz opcje dla sekcji “Do czego zamierzasz wykorzystywać Google Analytics w swojej firmie?” (np. “Pomiar zaangażowania klienta w mojej witrynie lub aplikacji” i "Pomiar danych z różnych urządzeń lub platform"). → Kliknij przycisk “Utwórz”.

informacje o twojej firmie w google analytics
Informacje o firmie w Google Analytics
  1. Zaakceptuj warunki korzystania z usługi Google Analytics.

Z rozwijanej listy wybierz “Polska”. → Zapoznaj się z warunkami korzystania z usługi. → Zaznacz pola akceptacji zasad przetwarzania danych i warunków współpracy. → Kliknij przycisk “Akceptuję”.

akceptacja warunków google analytics
Akceptacja warunków korzystania z Google Analytics
  1. Skonfiguruj "Moje ustawienia e-mail".

Jeżeli nie chcesz otrzymywać informacji wymienionych na liście, pozostaw pola odznaczone. → Kliknij przycisk “Zapisz”.

ustawienia emaili w google analytics
Ustawienia e-mail w GA
  1. Skonfiguruj strumień danych dla Twojej witryny.

Wybierz platformę "Sieć". → Wprowadź adres witryny i nadaj strumieniowi nazwę. → Kliknij przycisk "Utwórz strumień".

tworzenie strumienia danych w panelu google analytics
Wybór platformy dla strumienia danych
konfiguracja strumienia danych w google analytics
Konfiguracja strumienia danych z sieci
  1. Dodaj tag Google Analytics do strony.

Możesz to zrobić na kilka sposobów, które omówiono w kolejnej części artykułu.

strumień danych w google analytics widok na konfiguracje polaczenia
Szczegóły strumienia danych Google Analytics

Jak zaimplementować kod Google Analytics 4? Poznaj 3 najlepsze metody!

Aby Google Analytics mógł gromadzić dane z Twojej strony internetowej, dodaj do witryny kod śledzący.

Jeżeli zastanawiasz się, jak dodać stronę do Google Analytics, wybierz jedną z poniższych metod.

Dodaj kod przez Google Tag Manager

Google Analytics najłatwiej połączysz ze swoją stroną, korzystając z funkcji Google Tag Managera (GTM). Jeżeli nie masz go zainstalowanego na swojej stronie, możesz skorzystać z innych metod opisanych poniżej.

Jeśli natomiast zamierzasz wdrażać na swoją stronę więcej narzędzi korzystających z tagów, zastanów się nad instalacją GTM na swojej stronie. Pomoże Ci w tym ten poradnik: Instalacja i konfiguracja Menedżera tagów.

Aby śledzić statystyki strony w Google Analytics przy użyciu Google Tag Managera, zastosuj poniższe kroki.

  1. Zaloguj się na konto w Menedżerze tagów.

Przejdź na stronę tagmanager.google.com i zaloguj się na swoje konto Google powiązane z kontem Google Analytics. Na tym etapie w GTM powinno być utworzone konto i kontener odpowiadający Twojej stronie www.

  1. Wybierz opcję “Dodaj nowy tag”.
dodaj nowy tag google analytics
Dodaj nowy tag w GTM
  1. Nadaj nazwę tagu.
  2. Kliknij pole "Konfiguracja Tagu".
konfiguracja tagu
Konfiguracja nowego tagu
  1. Wybierz typ tagu “Google Analytics: konfiguracja GA4” z listy.
wyboru tagu ga4
Wybór typu tagu
  1. Skopiuj identyfikator pomiaru z Google Analytics.

Znajdziesz go w strumieniu danych skonfigurowanym dla strony, którą chcesz śledzić na platformie Google Analytics.

identyfikator pomiaru
Identyfikator pomiary w strumieniu danych w Google Analytics
  1. Wklej identyfikator pomiaru na stronie Google Tag Manager.
identyfikator pomiaru w konfiguracji tagu
Konfiguracja tagu – dodawanie identyfikatora z GA do GTM
  1. Kliknij okno “Reguły” znajdujące się pod “Konfiguracja Tagu”.
reguły dla tagu
Konfiguracja reguł
  1. Wybierz z listy “All Pages”.

Dzięki tej regule tag będzie obowiązywał na wszystkich stronach Twojego serwisu.

wybierz regułę
Wybór reguły
  1. Kliknij przycisk “Zapisz”.
zapisz konfiguracje tagu
Zapisywanie konfiguracji tagu w GTM
  1. Kliknij przycisk “Prześlij”.
prześlij konfiguracje tagu
Przesyłanie konfiguracji tagu w GTM

Połącz Google Analytics ze stroną za pomocą kodu HTML

Jeżeli nie chcesz używać Google Tag Managera, możesz własnoręcznie dodać kod dla statystyki stron Google Analytics. Ta metoda wymaga jednak większej wiedzy technicznej i dostępu do kodu witryny. Aby to zrobić, podążaj za poniższymi krokami.

  1. Otwórz panel Google Analytics.
  2. Przejdź do strumienia danych utworzonego dla Twojej strony.

Kliknij zębatkę w lewym dolnym rogu o nazwie “Administracja” → Wybierz “Strumienie danych” → Przejdź do strumienia danych dla Twojej witryny.

strumień danych w google analytics
Strumień danych w Google Analytics
strumien danych w google analytics
Szczegóły strumienia danych
  1. Skopiuj kod tagu.

Przewiń do sekcji “Tag Google” → Wybierz pozycję “Wyświetl instrukcje dotyczące tagu” → Kliknij zakładkę “Zainstaluj ręcznie” → Skopiuj kod.

wyswietl instrukcje dotyczace tagu
Instrukcje dotyczące tagu w Google Analytics
zainstaluj ręcznie kod tagu
Znacznik w Google Analytics
  1. Dodaj Tag Google w sekcji <head>w kodzie HTML.

Przejdź do edycji kodu Twojej strony internetowej. → Wklej tag pomiędzy znacznikami <head> i </head>. → Umieść tag na wszystkich podstronach, które chcesz śledzić.

Skorzystaj z wtyczki do CMS

Jeżeli jesteś użytkownikiem systemu do zarządzania treścią (CMS – Content Management System) takiego jak WordPress (WP), bardzo łatwym rozwiązaniem będzie zainstalowanie wtyczki. Dla WP proces konfigurowania Google Analytics przy użyciu wtyczki MonsterInsights wygląda następująco.

  1. Zaloguj się do panelu administratora witryny na systemie WordPress.
  2. Zainstaluj wtyczkę MonsterInsights.

Przejdź do sekcji “Wtyczki”, korzystając z menu bocznego. → Wybierz opcję “Dodaj nową”. → Wyszukaj wtyczki MonsterInsights. → Kliknij przycisk “Zainstaluj” przy wtyczce. → Po instalacji kliknij przycisk “Włącz”.

wordpress instalacja wtyczki do polaczenia z google analytics
Instalowanie MonsterInsights w WordPressie
  1. Skonfiguruj wtyczkę MonsterInsights.

Kliknij przycisk “Launch Wizard” → Wykonaj konfigurację wtyczki MonsterInsights, logując się na swoje konto Google, przypisane do Analytics. → Wybierz adres strony opartej na WordPressie.

konfiguracja monsterinsights
Konfiguracja wtyczki MonsterInsights

Po skonfigurowaniu wtyczki połączenie strony powinno zostać utworzone. Pierwsze dane mogą pojawić się w ciągu 2 dni.

Jak wykorzystać dane z Google Analytics w SEO?

Google Analytics prezentuje rozmaite dane na temat zachowań klientów na Twojej stronie. Są one bardzo cennym źródłem informacji, ponieważ pozwalają poznać i zrozumieć potrzeby użytkowników serwisu. Bardzo często GA kojarzy się z monitorowaniem efektywności kampanii marketingowych czy poziomu konwersji.

W jaki sposób można wykorzystać Google Analytics w pozycjonowaniu stron internetowych?

  • Wykres wielkości ruchu organicznego – pozwala określić, czy strategia SEO przynosi upragnione rezultaty i czy przyciąga więcej osób z bezpłatnych wyników wyszukiwania w Google.
  • Współczynnik odrzuceń (bounce rate) – jest to parametr rankingowy weryfikowany przez Google, który ma znaczenie dla pozycji Twojego serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Lokalizacja użytkowników – statystyka Google związana z lokalizacją jest bardzo cenna przy pozycjonowaniu lokalnym. Pokazuje skuteczność zastosowanych rozwiązań w celu dotarcia do określonej grupy odbiorców.
  • Nowi i powracający użytkownicy – wskaźnik ten świadczy o tym, ilu nowych użytkowników dociera na stronę z organicznych wyników wyszukiwania i czy wybrana strategia SEO jest skuteczna długofalowo.
  • Ruch odsyłający – wskaźnik ten pokazuje, czy strategia link building przynosi rzeczywiste rezultaty w postaci odsłon Twojej strony dzięki linkom przychodzącym z innych witryn.

Statystyki Google Analytics – podsumowanie

Google Analytics to bardzo popularne narzędzie, którego możliwości są nieocenione podczas promowania strony internetowej. Jego zastosowanie jest różnorodne – może być wykorzystane podczas prowadzenia płatnych kampanii w Google, do monitorowania skuteczności SEO, jak i przy optymalizacji konwersji witryny.

Jeżeli chcesz dodać Google Analytics do swojej witryny, masz 3 możliwości:

  • zastosowanie Google Tag Managera – wymaga dodatkowego zainstalowania GTM;
  • ręczne dodanie Tagu Google w sekcjach <head> w kodzie HTML stron – w zależności od liczby podstron, które chcesz monitorować, rozwiązanie może być czasochłonne do wdrożenia;
  • zainstalowanie wtyczki dla systemu CMS – jeżeli korzystasz z rozwiązań takich jak WordPress, PrestaShop czy Drupal, możesz zainstalować wtyczkę, która połączy stronę z usługą GA.

Wdrożenie Google Analytics i interpretacja gromadzonych danych mogą być trudne dla właścicieli stron internetowych, którzy nie posiadają potrzebnej wiedzy technicznej.

Jeżeli chcesz korzystać z cennych informacji pozyskiwanych z Google Analytics – tak, jak robi to Twoja konkurencja, skontaktuj się z nami!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 53 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...