Google Search Console – jak założyć i skonfigurować konto? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Jak założyć i skonfigurować konto Google Search Console?

Google Search Console (GSC) to narzędzie, które pomoże Ci zrozumieć, jak wyszukiwarka Google widzi Twoją stronę internetową. Dostarcza danych koniecznych do skutecznej optymalizacji witryny i daje możliwość konkurowania z innymi witrynami w sieci. Dzięki niemu możesz kontrolować indeksację swojego serwisu, a co za tym idzie, zwiększać wartościowy, wysoko konwertujący ruch z wyszukiwarki.

GSC to rozwiązanie, z którego powinni korzystać:

  • właściciele firm – dane analityczne dostępne w narzędziu pozwolą im monitorować skuteczność pozycjonowania i popularność swojej strony internetowej;
  • specjaliści SEO – Google Search Console stanowi bazę do prowadzenia skutecznego pozycjonowania strony www;
  • programiści i administratorzy witryn – dzięki GSC mogą wykrywać błędy na stronie i dbać o poprawne funkcjonowanie serwisu.

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • co to jest Google Search Console;
  • do czego może Ci się przydać;
  • jak założyć konto w panelu GSC;
  • jakie są metody weryfikacji witryny w Google Search Console;
  • jak dodać stronę do Google Search Console i zacząć zbierać dane analityczne już dziś.

Analiza witryny przy pomocy Google Search Console wymaga poprawnej konfiguracji usługi. Jeżeli zależy Ci na skutecznym zwiększaniu sprzedaży przez Twoją stronę internetową, skorzystaj z usług agencji SEMPIRE.

Skontaktuj się z nami i zacznij korzystać z danych, które pozwolą Ci dotrzeć do nowych klientów!

jak założyć i skonfigurować konto google search console

Google Search Console – co to jest?

Google Search Console to darmowe narzędzie stworzone przez Google, które przedstawia najważniejsze informacje związane z widocznością strony w wyszukiwarce.

Jest ono bardzo popularne – uważa się je za podstawowe źródło danych na temat pozycjonowania stron w Google. Usługa jest dostępna przez platformę https://search.google.com/search-console/about. Posiada różne funkcje, dzięki którym można optymalizować stronę internetową pod kątem wyszukiwarek i zwiększać na niej ruch płynący z bezpłatnych wyników wyszukiwania.

Narzędzie Google Search Console było wcześniej znane jako Google Webmaster Tools lub Narzędzia Google dla Webmasterów. Jest to usługa kierowana do właścicieli stron internetowych, pozycjonerów i administratorów witryn. Aby z niego korzystać, wystarczy założyć konto w Google i zweryfikować własność strony.

enlightened ZAPAMIĘTAJ

Nie musisz rejestrować swojej strony w Google Search Console, aby była ona dostępna w wynikach wyszukiwania Google. GSC jest jednak bardzo pomocne przy ulepszaniu SEO witryny, poznawaniu odbiorców i zwalczaniu najistotniejszych błędów w serwisie, dlatego warto korzystać z niego na bieżąco.

Do czego może przydać Ci się Google Search Console?

Google Search Console umożliwia między innymi:

  • weryfikację widoczności strony dla wyszukiwarki Google – wyświetlanie się Twojej witryny w wyszukiwarce na określone słowa kluczowe;
  • badanie ruchu w serwisie – statystyki i wykresy odsłon z wyszukiwarki;
  • sprawdzanie statystyk widoczności w Google – średnia pozycja i pozycje na konkretne słowa kluczowe;
  • znajdowanie wadliwych linków i innych błędów – strony, które nie są dostępne dla użytkowników i robotów sieciowych, błędy stron (np. błąd 404);
  • przedstawianie, jak wygląda linkowanie wewnętrzne i linkowanie zewnętrzne strony – podstrony z największą liczbą linków prowadzących, lista linków wewnętrznych i zewnętrznych Twojego serwisu;
  • dodawanie pliku robots.txt i mapy strony (sitemap) – elementy ułatwiające robotom indeksującym stronę jej analizowanie i dodawanie do bazy danych, dzięki czemu Twoja witryna jest widoczna w Google;
  • diagnozowanie problemów z wersją mobilną strony i AMP.
google search console funkcje narzędzia
Funkcje narzędzia Google Search Console

Jak założyć Google Search Console? Poradnik krok po kroku

Korzystanie z Google Search Console wymaga posiadania konta Google i zarejestrowania witryny przez stronę usługi. Aby to zrobić, podążaj za poniższymi krokami.

  1. Otwórz stronę Google Search Console.

GSC znajdziesz pod adresem https://search.google.com/search-console/about.

  1. Kliknij przycisk “Rozpocznij”.
jak założyć i skonfigurować konto google search console strona gsc
Przycisk “Rozpocznij” na stronie Google Search Console
  1. Zaloguj się na konto Google.

Wybierz konto, którego e-mail jest powiązany z Twoją stroną internetową. Jeżeli już wcześniej były konfigurowane inne usługi Google dla strony, wykorzystaj ten sam adres mailowy.

Jeżeli nie masz jeszcze konta Google, utwórz je, postępując zgodnie z instrukcjami.

google search console logowanie na konto google
Logowanie na konto Google
  1. Wybierz typ usługi.

Aby dodać stronę do Google Search Console, musisz zdecydować się na jeden z dwóch typów usługi. Poniżej znajdziesz ich najważniejsze różnice.

 

Domena

Prefiks adresu URL

Przeznaczenie usługi

Usługa dedykowana dla serwisów wykorzystujących subdomeny. Dzięki niej można monitorować wszystkie wydzielone adresy z różnymi prefiksami i protokołami.

Usługa, która monitoruje jedną wersję adresu URL z konkretnym protokołem (http lub https) i prefiksem (np. z lub bez www).

Metody weryfikacji własności domeny

Weryfikacja własności witryny wymaga dostępu do konfiguracji DNS. Jedyna metoda weryfikacji: rekord DNS.

Różne metody weryfikacji własności witryny, również takie, które nie wymagają dostępu do serwera. Metody weryfikacji to: plik HTML, Google Analytics, tag HTML, GTM, rekord DNS.

jak założyć i skonfigurować konto google search console wybór typu usługi
Typy usługi w Google Search Console
  1. Wpisz adres strony w okno wybranej usługi i kliknij przycisk “Dalej”.
  • Dla usługi “Domena” wystarczy podać nazwę domeny, na przykład example.com. Dzięki temu GSC będzie monitorować wszystkie subdomeny i protokoły, których używa Twój serwis. Mogą to być na przykład adresy takie jak https://www.example.com, http://mail.example.com, https://example.com/sklep/.
  • Dla usługi “Prefiks adresu URL” należy wprowadzić pełen adres, a więc na przykład https://www.example.com. Narzędzie Google Search Console będzie zbierało informacje ze stron wykorzystujących ten prefiks i protokół. Są to na przykład adresy takie jak https://www.example.com/buty-do-biegania/ czy https://www.example.com/kontakt/.
  1. Zweryfikuj własność domeny.

Wybierz metodę weryfikacji i podążaj za krokami opisanymi na stronie Google Search Console. Do wyboru masz poniższe opcje.

  • Plik HTML – metoda wymaga przesłania pliku HTML na adres strony internetowej, tak aby plik był dostępny pod zmodyfikowanym adresem example.com/nazwa-pliku.html.
  • Tag HTML – polega na skopiowaniu metatagu Google Search Console dostępnego podczas konfiguracji usługi i wklejeniu go w sekcji head w kodzie HTML strony.
  • Google Analytics (GA) – najłatwiejsza opcja dostępna dla użytkowników, którzy wcześniej skonfigurowali GA, korzystając z tego samego konta Google.
  • Menedżer tagów Google – do tej metody potrzebny jest wdrożony na stronie Menedżer tagów Google, dzięki któremu w łatwy sposób można zweryfikować własność domeny.
  • Dostawca nazwy domeny – jest to jedyna metoda weryfikacji usługi typu “Domena” i jedna z kilku dla “Prefiks adresu URL”. Może być skomplikowana, jeżeli hostingodawca nie przewidział konfiguracji DNS w panelu administratora domeny.
jak założyć i skonfigurować konto google search console weryfikacja za pomocą rekordu dns
Metoda weryfikacji własności dla usługi “Domena” w Google Search Console
jak założyć i skonfigurować konto google search console różne sposoby weryfikacji
Metody weryfikacji dla usługi “Prefiks adresu URL”

Najłatwiejszą i najszybszą metodą jest weryfikacja przez Google Analytics. Wystarczy, że strona połączona wcześniej z GA należy do Twojego konta Google, przez które konfigurujesz GSC. Weryfikacja następuje natychmiastowo.

  1. Kliknij przycisk “WYKONANO”.

Po wybraniu metody i przejściu przez kroki weryfikacji kliknij przycisk “WYKONANO”. Jeżeli poprawnie wykonasz wszystkie kroki, zalogujesz się na konto Google Search Console ze zweryfikowaną witryną.

Jak dodać stronę do Google Search Console?

W Google Search Console można obserwować wiele adresów URL stron naraz. Pierwszą witrynę dodaje się do panelu podczas zakładania konta i weryfikacji własności strony.

Jeżeli chcesz obserwować więcej linków (z innymi protokołami lub prefiksami) należących do tej samej lub innej domeny, dodaj je w panelu GSC. Narzędzie pozwala na analizowanie aż do 1000 usług przypisanych do konta.

  1. Zaloguj się w panelu Google Search Console.
  2. Rozwiń listę na szczycie menu bocznego.
dodawanie strony do google search console lista usług
Lista usług w menu bocznym Google Search Console
  1. Wybierz “Dodaj usługę” z listy.
dodawanie strony do google search console przycisk dodaj usluge
Przycisk “Dodaj usługę” na dole listy adresów
  1. Przejdź proces weryfikacji własności domeny.

Zweryfikuj nową usługę, korzystając z kroków opisanych w poprzedniej sekcji. Dodane adresy stron i domen będą widoczne na rozwijanej liście w menu bocznym. Aby przełączać się między usługami, należy wybierać pozycje, które się na niej znajdują.

Jak zainstalować Google Search Console? Podsumowanie

Google Search Console to niezwykle przydatne narzędzie, które jest standardem nie tylko w pracy specjalistów SEO, ale i wszystkich właścicieli oraz administratorów stron internetowych. Jeżeli zależy Ci na widoczności w wyszukiwarce Google, GSC to najważniejsza platforma, która pokaże Ci, jak Google widzi Twoją witrynę.

Korzystanie z Google Search Console wymaga jedynie posiadania konta Google i zweryfikowania własności domeny jedną z dostępnych metod. W niektórych przypadkach proces dodawania witryny do GSC może sprawiać problemy i być bardziej skomplikowany.

Jeżeli zależy Ci na skutecznym wdrożeniu Google Search Console i zwiększaniu widoczności strony w wyszukiwarce Google na podstawie dostępnych w nim danych, skontaktuj się z nami!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 47 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...