CPC, CPA, CPM i CPV – te skróty w performance marketingu oznaczają zestaw podstawowych modeli rozliczeniowych Twoich kampanii reklamowych.
Wiele lat temu reklamodawcom znane były tylko 2 modele reklamy, a mianowicie CPC i CPM. Obecnie istnieje co najmniej 9 różnych sposobów rozliczania kampanii efektywnościowych. Dzięki czemu możesz płacić za promowanie się w internecie w różny sposób – w zależności od przyjętej strategii marketingowej.
Z naszego artykułu dowiesz się:
Modele rozliczeń reklamy internetowej w performance marketingu są metodami, na podstawie których reklamodawcy płacą za swoje kampanie reklamowe w internecie. Te modele są zorientowane na wyniki, co oznacza, że płatności są zwykle uzależnione od osiągnięcia konkretnych celów lub działań.
Modele rozliczania efektów w marketingu efektywnościowym są związane z wyborem kreacji reklamowej – np. w modelu CPC (koszt za kliknięcie) priorytetem jest zaprojektowanie reklamy zachęcającej do natychmiastowego kliknięcia, podczas gdy w modelu CPM (koszt za tysiąc wyświetleń) skupiamy się bardziej na atrakcyjności wizualnej i ogólnym przekazie, celem budowania świadomości marki.
Dowiedz się więcej na temat performance marketingu:
Istnieje wiele modeli rozliczeń reklamy internetowej w performance marketingu. Poniżej wyróżniliśmy 4 najpopularniejsze z nich:
Pozostałe modele cenowe rozliczania kampanii internetowych to m.in:
Wybór modelu rozliczeń reklamy internetowej zależy głównie od celów Twojej kampanii performance marketingu. Jeśli skupiasz się na zwiększeniu świadomości marki, rozważ CPM. Dla generowania ruchu na stronie lub konwersji – CPC lub CPA będą lepszą alternatywą.
Skupienie się na celach to nie wszystko. Aby kompleksowo podejść do tematu wyboru modelu rozliczania efektów w marketingu efektywnościowym, musisz wziąć pod uwagę inne aspekty – właściwości produktu lub usługi, grupę docelową oraz budżet reklamowy.
Aby wybrać najlepszy model rozliczeniowy dla kampanii performance marketingu, uwzględnij 3 poniższe kryteria.
Cel reklamowy to podstawowy wyznacznik wyboru modelu rozliczania efektów w marketingu efektywnościowym. W zależności od tego, co chcesz osiągnąć za pomocą swojej kampanii, dokonasz wyboru odpowiedniego modelu cenowego. Na przykład:
Zwiększenie świadomości marki: model CPM (koszt za tysiąc wyświetleń) jest często wybierany, gdy celem jest dotarcie do jak największej liczby osób.
Generowanie ruchu na stronie: model CPC (koszt za kliknięcie) jest preferowany, gdy celem jest zachęcenie odbiorców do odwiedzenia strony internetowej.
Konwersje, takie jak sprzedaż czy generowanie leadów: model CPA (koszt za akcję) lub CPL (koszt za lead) są wybierane, gdy celem jest skłonienie odbiorcy do wykonania określonej akcji, która generuje konkretną wartość dla firmy.
Charakterystyka i zachowania grupy docelowej mają kluczowe znaczenie przy wyborze modelu rozliczeniowego w kampanii performance marketingu. Dzieje się tak ze względu na różne reakcje i preferencje odbiorców na określone typy reklam.
Dobrze zdefiniowana grupa docelowa z wysokim prawdopodobieństwem konwersji: model CPA lub CPL może być bardziej opłacalny, ponieważ płacisz tylko za konkretne działania, które są ściśle związane z Twoim ostatecznym celem biznesowym.
Szeroka grupa docelowa, gdzie głównym celem jest zbudowanie rozpoznawalności: model CPM może być bardziej skuteczny, ponieważ pozwala na dotarcie do dużej liczby osób przy relatywnie niskich kosztach.
Wielkość dostępnego budżetu reklamowego wpływa na wybór modeli rozliczeniowych kampanii marketingu efektywnościowego. Niektóre modele generują wyższe koszty początkowe, ale są bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie.
Ograniczony budżet: Model CPC umożliwia ściślejszą kontrolę wydatków, dzięki płaceniu tylko za kliknięcia, które są mierzalne i mogą wywołać natychmiastowy ruch na stronie.
Większy budżet z orientacją na długoterminowe cele: Inwestycja w model CPM lub CPA może okazać się bardziej kosztowna na początku, jednak jeśli kampanie reklamowe są dobrze zoptymalizowane, to będą generować wartościowe konwersje lub zbudują silną świadomość marki wśród szerokiej grupy odbiorców.
Zanim dokonasz wyboru, przeanalizuj wyniki i dostosuj strategię rozliczania kampanii internetowych, na podstawie wartości ROI (zwrotu z inwestycji) oraz osiągniętych celów.
Aby ułatwić zrozumienie i wybór odpowiedniego dla Ciebie modelu rozliczenia reklamy internetowej, przygotowaliśmy tabelę zawierającą podsumowanie najważniejszych wskaźników.
CPM | CPC | CPA | CPV | |
Perspektywa reklamodawcy | Reklamodawcy płacą za każde 1000 wyświetleń reklamy | Reklamodawcy płacą, gdy odwiedzający klikną ich reklamę | Reklamodawcy płacą tylko wtedy, gdy użytkownik zasubskrybuje, kupi lub wykona inną akcję | Reklamodawcy płacą za każdorazowe wyświetlenie reklamy przez użytkownika |
Formuła | CPM=koszt kampanii/wyświetlenia*1000 | CPC=koszt kampanii/kliknięcia | CPA=koszt kampanii/konwersje | CPV=koszt kampanii/liczba wyświetleń |
Zalety |
|
|
|
|
Wady |
|
|
|
|
Gdzie się sprawdzi? | Kampanie brandingowe i uświadamiające, np. przy wprowadzeniu nowego produktu na rynek | Kampanie oparte na wynikach, np. marketing afiliacyjny, posty sponsorowane w social mediach | Kampanie zachęcające do natychmiastowego działania, np. wyprzedaże, subskrypcja kanału lub aplikacji | Kampanie wideo skupione na zaangażowaniu i budowaniu świadomości marki, szczególnie przy promowaniu treści angażujących lub demonstracyjnych, takich jak prezentacje produktów czy instruktaże |
Miejsce w lejku sprzedażowym | Góra lejka sprzedażowego (budowanie świadomości klienta) | Środek lejka sprzedażowego (budowanie zainteresowania) | Spód lejka sprzedażowego (przekonywanie klienta do zakupu) | Środek lejka sprzedażowego (budowanie zainteresowania i zaangażowania w markę lub produkt) |
Tabela ilustrująca modele marketingowe rozliczania kampanii efektywnościowych – CPC, CPA, CPM i CPV – porównanie
Modele CPM (koszt za tysiąc wyświetleń), CPC (koszt za kliknięcie), CPA (koszt za akcję) oraz CPV (koszt za wyświetlenie) różnią się metodami rozliczeń w reklamie internetowej, dzięki czemu możesz stworzyć strategię marketingową kampanii dostosowaną do potrzeb Twojej firmy.
Hybrydowe modele rozliczeń kampanii efektywnościowych to połączenie różnych form rozliczania się za reklamę w internecie, np. CPC (koszt za kliknięcie) z CPA (koszt za akcję).
Przykład
Firma e-commerce uruchamia kampanię reklamową, gdzie początkowo skupia się na generowaniu ruchu na stronie (korzysta z metody rozliczania kampanii performance marketingu – CPC, czyli płatności za kliknięcie).Gdy użytkownik trafi na stronę i dokona zakupu, reklamodawca dodatkowo rozlicza się za tę akcję według ustalonego CPA.
Taki model hybrydowy (CPC+CPA) umożliwia efektywne wykorzystanie budżetu reklamowego. W ten sposób reklamodawca koncentruje się na wydatkach na tych użytkownikach, którzy nie tylko klikają reklamy, ale również dokonują wartościowych dla firmy działań, np. dokonują zakupu produktu lub usługi na stronie.
Z hybrydowego modelu rozliczania kampanii efektywnościowych warto skorzystać ze względu na:
W dużym skrócie – istnieje wiele modeli rozliczeń reklamy w performance marketingu – choć do najpopularniejszych z nich należą modele CPA, CPC, CPM i CPV.
Przy wyborze odpowiedniego sposobu rozliczania się w kampaniach marketingu efektywnościowego, powinieneś uwzględnić przede wszystkim swój cel. Jedną z lepszych alternatyw, z której możesz skorzystać, jest połączenie kilku modeli rozliczania efektów (podejście hybrydowe).
Szukasz wsparcia przy wyborze odpowiedniego sposobu rozliczania efektów w swojej kampanii? Skonsultuj się z zespołem naszych ekspertów SEMPIRE.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!