Czy wiesz, że przeciętna konwersja z reklamy internetowej wynosi 2-5%? Ten niski wskaźnik podkreśla, jak ważne jest skuteczne wykorzystanie każdego grosza inwestowanego w kampanię.
Koszt kliknięcia, czyli CPC, to model rozliczania kampanii reklamowych, który pozwala maksymalizować zwrot z inwestycji – płacisz tylko za pojedyncze kliknięcie, które rzeczywiście może przekształcić się w konwersje.
Cost Per Click to doskonałe rozwiązanie dla start-upów i małych firm, uważnie zarządzających swoim budżetem marketingowym.
Z naszego poradnika dowiesz się:
CPC, czyli Cost Per Click (koszt kliknięcia), to model rozliczeniowy stosowany w reklamie internetowej, który określa kwotę, jaką reklamodawca płaci za każde kliknięcie swojej reklamy. Ta metryka odgrywa ważną rolę w kampaniach skoncentrowanych na pozyskiwaniu ruchu na stronie.
Model CPC jest popularny wśród platform reklamowych takich jak Google Ads i Bing Ads, czyli tam, gdzie reklamodawcy mogą ustalać maksymalne stawki CPC za każde słowo kluczowe i rywalizować o miejsce w płatnych wynikach wyszukiwania.
Definicja CPC dostępna jest w naszym SEMPIRE-owym słowniku
To, na czym polega CPC, najlepiej ilustruje przykład. Sposób działania modelu Cost Per Click omówiono poniżej w 6 krokach.
Właściciel firmy X płaci tylko za faktyczne kliknięcia użytkowników w reklamy, co ułatwia mu kontrolę nad budżetem reklamowym i skupienie na osiąganiu konkretnych wyników, tj. zwiększeniu sprzedaży.
CPC to ważny model rozliczeń reklamy w marketingu internetowym z co najmniej 5 powodów. Omawiamy je w poniższej części artykułu.
Pierwszym powodem, dla którego CPC jest ważnym modelem rozliczeniowym to możliwość płacenia tylko za rzeczywiste kliknięcia reklam. W praktyce oznacza to, że reklamodawcy uiszczają opłatę wyłącznie za zainteresowanie wyrażone przez potencjalnych klientów.
Model „kosztu za kliknięcie” staje się lepszą alternatywą i sposobem na generowanie ruchu na stronie internetowej niż model CPM (oparty na liczbie 1000 wyświetleń).
CPC pozwala na łatwe śledzenie efektywności kampanii poprzez monitorowanie liczby kliknięć i kosztu przeznaczonego na kliknięcie. Te dane są ważne przy optymalizacji kampanii. W ten sposób reklamodawcy mogą szybko dostosować strategię – poprzez zmianę słów kluczowych, grup docelowych czy treści w kreacji reklam.
Model CPC daje reklamodawcom pełną kontrolę nad budżetem. Mogą oni ustawić maksymalne stawki za kliknięcie oraz dzienny budżet, dzięki czemu mają większą kontrolę nad wydatkami niezależnie od wielkości prowadzonej kampanii.
Kampanie reklamowe, w których reklamodawcy decydują się na rozliczanie w modelu CPC, uruchamiane są na platformach, które posiadają zaawansowane opcje targetowania. Mowa o słowach kluczowych, danych demograficznych, zainteresowaniach oraz lokalizacji użytkowników. Dzięki temu łatwiej dotrzeć do osób realnie zainteresowanych ofertą produktu lub usługi na stronie.
Model rozliczania efektów, jakim jest CPC, jest wybierany w różnych systemach reklamowych, w tym w Google Ads, Meta Ads, X Ads, LinkedIn Ads. Reklamodawcy mogą więc przetestować sposób rozliczania efektów CPC w różnych miejscach w internecie oraz odpowiednio zoptymalizować swoją strategię marketingową.
Model Cost Per Click to jeden z najpopularniejszych i najczęściej wybieranych modeli rozliczania efektów w kampanii performance marketingu. Koszt za kliknięcie posiada szereg korzyści dla reklamodawcy oraz pewne ograniczenia.
Do głównych zalet korzystania z modelu CPC należą:
Wśród wad modelu CPC znajdują się:
Aby obliczyć CPC, musisz podzielić łączny koszt kliknięć reklam przez liczbę kliknięć użytkowników w ramach tej kampanii internetowej.
Gdzie:
CPC wzór – przykład zastosowania
Firma oferująca szkolenia IT wydała 3000 zł na kampanię reklamową w Google Ads, której celem było promowanie nowego kursu oprogramowania.
Kampania efektywnościowa była wyświetlana w płatnych wynikach wyszukiwania oraz na stronach partnerskich. Łącznie wygenerowała 1500 kliknięć reklamy przez użytkowników.
Stosując formułę CPC (Cost Per Click), możesz obliczyć koszt za każde kliknięcie reklamy:
Wniosek: Koszt uzyskania jednego kliknięcia w ramach tej kampanii wynosi 2 zł. Oznacza to, że firma musiała wydać każdorazowo 2 zł, aby przyciągnąć użytkownika do kliknięcia reklamy swojego kursu programowania.
Ten wynik pozwala ocenić firmie efektywność wydatków reklamowych w kontekście zainteresowania potencjalnych klientów.
Jeśli firma zna również wskaźnik konwersji swojej strony docelowej (ile procent osób, które kliknęły, zarejestrowało się na kurs), może dodatkowo obliczyć koszt pozyskania klienta (CPA - Cost Per Acquisition) i zdecydować, czy kampania reklamowa była opłacalna.
Jeżeli po obliczeniu kosztu kliknięcia reklamy okaże się, że jest on wyższy od średniej dla Twojej branży, to prawdopodobnie nie optymalizujesz swoich kampanii reklamowych.
Aby obniżyć CPC w reklamie internetowej, powinieneś postępować zgodnie z następującymi wskazówkami.
Najpopularniejszą platformą reklamową, na której stosuje się model rozliczeniowy CPC, to Google Ads. System oferuje CPC, m.in. dla reklam tekstowych, graficznych oraz wideo. Reklamodawcy korzystający z Google Ads określają stawki za kliknięcie (CPC) dla poszczególnych fraz kluczowych, segmentów grup docelowych oraz innych elementów kampanii.
Facebook Ads to drugi najważniejszy system reklamowy, w którym dostępny jest model rozliczeniowy CPC. Na Facebook Ads reklamodawcy mogą określać stawki CPC dla różnorodnych celów kampanii, w tym reklam ukierunkowanych na konkretne segmenty grup docelowych, oparte na danych demograficznych, zainteresowaniach, czy zachowaniach.
Platforma oferuje wiele kreacji reklamowych – od prostych form tekstowych, przez reklamy graficzne i wideo, aż po zaawansowane formaty, takie jak karuzele produktów czy reklamy interaktywne. Dzięki temu Facebook Ads jest atrakcyjnym miejscem dla marek dążących do zwiększenia zaangażowania, rozpoznawalności oraz generowania konwersji.
Model rozliczania CPC (Cost Per Click) pozwala na zoptymalizowanie kampanii pod kątem jej kosztów i skuteczności, prowadząc tym samym do lepszego wykorzystania budżetu marketingowego.
Metrykę CPC w strategii performance marketingu możesz wykorzystać do kilku poniższych celów.
Użyj metryki CPC do identyfikacji i wyboru słów kluczowych. Wysokie CPC może wskazywać na dużą konkurencję. Warto więc szukać fraz niszowych z relatywnie niskim Cost Per Click, które mogą przyciągnąć docelową grupę odbiorców przy niższych kosztach.
Regularnie analizuj i porównuj CPC poszczególnych reklam i grup reklamowych. Skup się na optymalizacji tych elementów kampanii, które charakteryzują się wyższym kosztem za kliknięcie. Działania optymalizacyjne mogą dotyczyć modyfikacji treści reklam, stron docelowych oraz testowanie różnych wezwań do działania (CTA).
Skorzystaj z modelu rozliczeniowego CPC jako wskaźnika do alokowania budżetu marketingowego. Przekieruj środki do kampanii i kanałów z najniższym CPC przy jednoczesnym utrzymaniu lub zwiększeniu współczynnika konwersji.
Oprócz obniżania wartości CPC ważne jest, aby rozważyć wartość życiową klienta. Internetowe kampanie reklamowe z nieco wyższym Cost Per Click mogą przyciągać klientów o wysokiej wartości LTV, a tym samym okazać się bardziej opłacalne w długoterminowej perspektywie.
Oto podstawowe informacje o modelu rozliczania efektów Cost Per Click:
Jeżeli zastanawiasz się, czy model CPC (Cost Per Click) jest odpowiedni dla Twojej kampanii reklamowej, skonsultuj się z zespołem ekspertów SEMPIRE. Nasi specjaliści SEM podpowiedzą Ci, jakie stawki ustawić, by osiągnąć satysfakcjonujący zwrot z inwestycji (ROI).
Dowiedz się, jakie istnieją jeszcze modele rozliczania efektów w kampanii internetowej.
Optymalny CPC zależy od branży, konkurencji, jakości reklamy i docelowej strony internetowej. Nie ma jednej, uniwersalnej kwoty odpowiedniej dla wszystkich; wartość powinna być ustalana indywidualnie.
Koszt kliknięcia reklam zależy od kilku czynników, w tym od konkurencji na dane słowo kluczowe, jakości reklamy i strony docelowej, ustalonego budżetu oraz ogólnej strategii licytacji w platformie reklamowej.
Rzeczywisty koszt kliknięcia CPC (rzeczywisty CPC) to kwota, którą reklamodawca faktycznie płaci za każde kliknięcie reklamy.
Rzeczywisty koszt kliknięcia może być niższy od maksymalnego CPC, ponieważ wiele systemów reklamowych, takich jak Google Ads, używa aukcji do określenia faktycznej ceny kliknięcia reklamy.
Główna różnica między PPC a CPC odnosi się do kontekstu: PPC (Pay Per Click) oznacza model reklamowy (płacisz za pojedyncze kliknięcia), a CPC do metryki (koszt tych kliknięć).
CPC można sprawdzić w panelu zarządzania kampanią reklamową na platformie, na której jest uruchomiona (np. Google Ads, Facebook Ads). Te platformy reklamowe oferują szczegółowe raporty i analitykę, w tym średnie CPC (koszt kliknięcia).
Podstawowa zasada obliczania CPC jest podobna (całkowity koszt kampanii podzielony przez liczbę kliknięć), ale metody aukcyjne i czynniki wpływające na koszt mogą się różnić w zależności od platformy.
Aby zoptymalizować CPC, możesz poprawić jakość reklam, targetowania, przetestować różne słowa kluczowe oraz użyć wykluczających fraz lub skupić się na optymalizacji strony docelowej.
Nie, niższy CPC nie zawsze oznacza skuteczniejszą kampanię reklamową, ważniejsze są konwersje oraz ROI. Kampania reklamowa z wyższym CPC, ale zakończona lepszą konwersją (np. zakupem produktu przez użytkownika) jest efektywniejsza.
CPC wpływa bezpośrednio na ogólny budżet przeznaczony na reklamę w internecie poprzez wskazanie, jak wiele kliknięć i, potencjalnie, konwersji reklamodawca może uzyskać w ramach ustalonych wydatków reklamowych.
CPC jest kluczowe dla kampanii reklamowych, których głównym celem jest generowanie ruchu na stronie internetowej reklamodawcy. Natomiast dla kampanii skupionych na budowaniu świadomości marki skuteczniejsze są inne metryki, takie jak CPM (Cost Per Mille).
W monitorowaniu i analizie CPC w trakcie trwania kampanii mogą pomóc narzędzia takie jak Google Analytics oraz platformy reklamowe (Google Ads, Facebook Ads Manager).
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii