CPV – co to jest i jak je obliczyć w reklamie internetowej? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

CPV – co to jest i jak je obliczyć w reklamie internetowej? Przewodnik

CPV to model rozliczania kampanii internetowej, w której płacisz wyłącznie wtedy, gdy użytkownik obejrzy Twoją reklamę wideo przez określoną część czasu (zazwyczaj przez 30 sekund) lub wejdzie z nią w interakcję. Z Cost Per View będziesz mieć najczęściej do czynienia w przypadku kampanii Google Ads.

Z naszego przewodnika dowiesz się:

  • co to jest CPV (Cost Per View),
  • dlaczego CPV jest ważny w marketingu internetowym,
  • gdzie najczęściej wykorzystuje się model kosztu za obejrzenie,
  • jak policzyć CPV,
  • jakie są wady i zalety CPV,
  • jak zoptymalizować Cost Per View,
  • w jaki sposób wykorzystać model kosztu za obejrzenie w performance marketingu.‍

CPV – co to jest i jak je obliczyć w reklamie internetowej?

Co to jest CPV (Cost Per View)?

CPV, czyli Cost Per View (koszt za obejrzenie) to model rozliczeniowy stosowany w kampanii internetowej (np. na YouTube), w której płatności dokonywane są za każde pojedyncze wyświetlenie reklamy wideo przez użytkownika.

W tym modelu reklamodawcy płacą za to, ile razy ich reklama wideo zostanie wyświetlona, niezależnie od tego, czy użytkownik klika w reklamę, czy też nie.

Czas wyświetlania reklamy różni się w zależności od platformy – np. kampanie wideo uruchomione na Google Ads wynoszą średnio 30 sekund, podczas gdy na Twitterze (dzisiejszym X) to zaledwie 15 sekund.

Dlaczego warto rozważyć CPV jako model rozliczeniowy w marketingu internetowym?

CPV jest ważnym modelem rozliczeniowym w marketingu internetowym wśród reklamodawców, którzy decydują się na uruchomienie kampanii wideo. Dzięki Cost Per View nie musisz płacić za każdą osobę, która przypadkowo kliknie Twoją reklamę.

Ten model rozliczania efektów w kampanii reklamowej pozwala Ci skupić się na odpowiednio dobranej grupie odbiorców i uiszczeniu opłaty tylko wtedy, gdy ktoś realnie zainteresuje się reklamą wideo, czyli ją obejrzy.

CPV marketing – gdzie znajduje zastosowanie?

Istnieją 2 główne typy reklam CPV w marketingu internetowym. Są to:

  • reklamy wideo – to krótkie materiały promocyjne odtwarzane przed w trakcie lub po filmie na platformach takich jak np. YouTube;
  • reklamy display – statyczne obrazy wyświetlane na stronach i w aplikacjach.

CPV Google Ads

CPV to model rozliczania kampanii wideo uruchomionych na Google Ads, m.in. na YouTube. Model CPV YouTube jest powszechny dla rodzaju reklam In-Stream, które są wyświetlane przed odtworzeniem filmu na platformie. Tego typu reklamy podzielone są na 2 części – pierwsza możliwa do pominięcia i druga – której pominąć się nie da.

Reklamy możliwe do pominięcia już po 5 sekundach, trwają najczęściej maksymalnie do 30 sekund i są rozliczane w modelu CPV (Cost Per View). W przypadku reklam na YouTube typu TrueView zapłacisz tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy cały materiał wideo.

Zapamiętaj! CPV to najczęściej wybierany model rozliczania efektów w reklamie internetowej na YouTube, ale swoje zastosowanie znajduje również na platformie Facebook.

Jak obliczyć CPV (koszt za obejrzenie)?

CPV liczy się poprzez podzielenie całkowitego kosztu kampanii reklamowej przez liczbę wyświetleń.

Wzór na koszt za obejrzenie reklamy internetowej

Wzór na koszt za obejrzenie reklamy internetowej

Gdzie:

  • Całkowity koszt kampanii reklamowej to suma wszystkich wydatków poniesionych na kampanię reklamową w formie wideo.
  • Liczba wyświetleń to ilość wyświetleń reklamy, spełniających odpowiednie kryteria, które mogą się różnić w zależności od platformy.

CPV formuła – przykład zastosowania

Sklep sportowy X decyduje się uruchomić kampanię reklamową wideo na YouTube, aby promować najnowszą kolekcję odzieży do biegania. Firma wybiera model rozliczeniowy CPV (Cost Per View), gdzie stawka CPV wynosi 0,10 zł za każde wyświetlenie reklamy internetowej.

Jeżeli sklep X przeznaczy na kampanię 2000 zł, to można obliczyć, ile wyświetleń reklamy firma może się spodziewać, na podstawie wcześniej ustalonego budżetu.

Stosując formułę CPV, obliczysz całkowitą liczbę wyświetleń reklamy:

wzór na całkowita liczbę wyświetleń cpv

Podstaw wartości:

  • Łączny koszt kampanii reklamowej = 2000 zł
  • CPV = 0,10 zł

Przykład obliczania CPV

Wniosek: Przy założonym budżecie 2000 zł i stawce CPV wynoszącej 0,10 zł za wyświetlenie, sklep sportowy X może oczekiwać, że jego reklama zostanie wyświetlona 20 000 razy.

Kampania reklamowa z najnowszą kolekcją odzieży do biegania zostanie wyświetlona wśród potencjalnej grupy klientów, co z kolei może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania produktem i wzrostu sprzedaży.

CPV model rozliczania efektów – zalety i wady

W modelu rozliczania efektów CPV płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy Twoją reklamę wideo. Nie masz jednak wpływu na to, czy odbiorca wykona kolejną akcję, np. kliknie treść reklamy i przejdzie na stronę Twojego sklepu internetowego, celem realizacji zakupu.

Poniżej przedstawiamy wszystkie plusy i minusy wyboru CPV jako modelu rozliczania kampanii internetowej.

Zalety modelu CPV

Do zalet modelu CPV (Cost Per View) jest ceniony przede wszystkim za to, że:

  • dociera do szerokiej grupy docelowej w stosunkowo krótkim czasie,
  • jest relatywnie tani w porównaniu do innych modeli rozliczania efektów w reklamie internetowej,
  • jest atrakcyjny dla marek, którym zależy na zwiększaniu świadomości i budowaniu wizerunku firmy,
  • sprawdza sięw przypadku kampanii reklamowych nastawionych na zaangażowanie użytkowników (udostępnianie, komentowanie czy polubienia),
  • pozwala eksperymentować z różnymi treściami wideo (możliwość poznania preferencji i zachowań potencjalnych klientów).

Wady modelu CPV

Wśród wad modelu Cost Per View wyróżnia się:

  • nieskuteczność dla firm, których celem jest dotarcie do konkretnie zdefiniowanej grupy klientów,
  • brak gwarancji, że wyświetlenie filmu użytkownikowi zakończy się konwersją,
  • trudności w zmierzeniu ROI (zwrotu z inwestycji) reklamy internetowej,
  • niewielką liczbę wydawców, którzy decydują się na sprzedaż reklamy w modelu CPV,
  • nie do końca jasne reguły rozliczania w modelu Cost Per View na platformach Facebook czy YouTube, gdzie kliknięcie nazwy kanału czy banneru jest nie tylko uznawane za wyświetlenie, ale również za obejrzenie.

Jak zoptymalizować CPV? 5 najlepszych praktyk

Aby kampania reklamowa działała, jak należy, czyli przynosiła zyski, musisz zadbać o to, aby zoptymalizować CPV dla swoich reklam.

Poniżej omawiamy zestaw 5 najlepszych praktyk, które przybliżą Cię do tego celu.

1. Mierz CPV z innymi wskaźnikami reklamowymi

Jedną z praktyk, która da Ci najlepszy wgląd w kampanię reklamową z CPV, jest obserwowanie rezultatów reklamy w zestawieniu z innymi wskaźnikami – np. z CPM (koszt za tysiąc wyświetleń).

Obserwuj również stawki maksymalne oraz konwersje, np. kliknięcia, rejestracje czy finalnie – zakup na stronie internetowej. Kompleksowe podejście do uruchomionej kampanii reklamowej pozwoli Ci zrozumieć, co działa, a co wymaga poprawy.

2. Zadbaj o prawidłowe targetowanie reklam, strony docelowe i słowa kluczowe

Kolejnym działaniem, dzięki któremu zoptymalizujesz swoje reklamy w modelu Cost Per View, jest skorzystanie ze standardowych, sprawdzonych metod w ramach ulepszania kampanii internetowej.

Skup się na poprawie targetowania reklam, aby trafić do klientów realnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Skorzystaj np. z zaawansowanych opcji targetowania na platformie Facebook, takich jak te oparte na zainteresowaniach, zachowaniach czy danych demograficznych.

Nie zapominaj o optymalizacji stron docelowych oraz słów kluczowych. Strona, na którą użytkownik zostaje przekierowany po kliknięciu reklamy, powinna być spójna z przekazem reklamowym, intuicyjna i zoptymalizowana pod kątem intencji użytkownika.

Słowa kluczowe powinny być ściśle związane z oferowanymi produktami lub usługami, co pozwoli na jeszcze lepsze dopasowanie reklamy do potencjalnych zainteresowań odbiorców.

3. Twórz wysokiej jakości, atrakcyjne wideo

Jeżeli chcesz, aby po obejrzeniu wideo, użytkownik zamienił się w Twojego potencjalnego klienta, powinieneś zainwestować w tworzenie atrakcyjnych materiałów wideo. Posługuj się prostym, zrozumiałym językiem i zadbaj o wysokiej jakości dźwięk.

Pamiętaj, aby na początku umieścić przyciągające elementy, które zainteresują widza i skłonią do konkretnej akcji, m.in. rejestracji na stronie i finalnie – zakupu.

4. Testuj różne wersje filmów

Podstawowa zasada optymalizacji reklam w modelu CPV opiera się na eksperymentowaniu różnych wersji wideo. Wśród elementów, które możesz poddawać testom, znajdą się m.in.: treść reklamy, CTA, dźwięk czy długość filmu.

Przeprowadzaj testy A/B i zbieraj dane dotyczące liczby wyświetleń, zaangażowania, CTR i konwersji. Wybierz najlepiej prezentującą się wersję wideo jako główną dla Twojej kampanii reklamowej. Nie zapomnij również zastosować uzyskanych wniosków w przyszłych produkcjach filmów.

Zapamiętaj! Proces testowania różnych wersji wideo nie powinien być jednorazowy.

5. Wykorzystaj potencjał retargetingu

Ostatnią z praktyk optymalizacji CPV jest retargeting. Pozwala on ponownie dotrzeć do użytkowników, którzy weszli w interakcję z Twoją marką lub obejrzeli materiał wideo. To skuteczny sposób na zwiększenie konwersji przy stosunkowo niskim CPV, ponieważ docierasz do osób już wcześniej zainteresowanych promowaną ofertą.

5 najlepszych praktyk optymalizacji reklam CPV
5 najlepszych praktyk optymalizacji reklam CPV

Jak wykorzystać model CPV w strategii performance marketingu?

CPV w strategii performance marketingu możesz wykorzystać do poniższych celów.

Budowanie świadomości marki

CPV w strategii performance marketingu sprawdza się w przypadku tworzenia angażujących reklam wideo, które przyciągają uwagę i zainteresowanie potencjalnych klientów. Reklamy w modelu Cost Per View zwiększą rozpoznawalność Twojej marki wśród szerokiej grupy odbiorców Twoich filmów.

Zwiększanie zaangażowania

Dzięki treściom wideo, które są naturalnie bardziej angażujące niż inne formaty reklam, kampanie w modelu CPV pomagają w budowaniu silniejszych relacji z potencjalnymi klientami – przede wszystkim zachęcają do interakcji z marką.

Docieranie do precyzyjnie zdefiniowanej grupy docelowej

W performance marketingu istnieje wiele kanałów dotarcia do użytkowników, w tym format wideo, który jest dostępny na Google Ads i Facebook Ads.

Platformy reklamowe oferują zaawansowane opcje targetowania, dzięki którym skierujesz swoje kampanie CPV do osób o konkretnych zainteresowanych, zachowaniach czy demografii.

CPV – co to jest i jak je obliczyć w reklamie internetowej? Podsumowanie

Informacje o CPV w reklamie internetowej można zawrzeć w kilku podpunktach:

  • CPV (Cost Per View) to model rozliczeniowy w reklamie internetowej, gdzie reklamodawca płaci za każde wyświetlenie swojej reklamy wideo.
  • Największą zaletą CPV jest możliwość płacenia tylko za faktycznie obejrzane reklamy, z kolei wadą kosztu za obejrzenie – wyświetlenie nie gwarantuje konwersji ze strony użytkownika, takich jak kliknięcia czy zakup produktu lub usługi.
  • Model CPV najczęściej stosuje się na platformach oferujących format wideo, takich jak YouTube.
  • Koszt za obejrzenie jest szczególnie korzystny dla reklamodawców, którym zależy na zwiększeniu świadomości marki i zaangażowaniu odbiorców.

Rozważasz model rozliczania CPV dla swojej kampanii internetowej? Skonsultuj się z naszymi ekspertami SEMPIRE, którzy podpowiedzą Ci, czy to dobry wybór dla reklamy Twoich produktów bądź usług.

FAQ – lista najczęściej zadawanych pytań na temat CPV (Cost Per View)

Jaki jest dobry współczynnik CPV?

Dobry współczynnik CPV (Cost Per View) zależy od wielu czynników, w tym od branży, rodzaju treści reklamowej, docelowej grupy odbiorców i celów kampanii. Niski CPV oznacza, że za mniejsze koszty osiągasz większą liczbę wyświetleń, co jest pożądane u reklamodawców. Średnie wartości CPV mogą różnić się w zależności od platformy reklamowej i miejsca uruchomienia kampanii reklamowej.

Co jest lepsze CPM czy CPV?

Wybór między CPM (Cost Per Mille) a CPV (Cost Per View) zależy od celów kampanii reklamowej. CPM jest preferowany dla reklam mających na celu zwiększenie świadomości marki i zasięgu, podczas gdy CPV jest bardziej odpowiedni dla kampanii wideo, gdzie zaangażowanie i interakcja odbiorcy z treścią są ważniejsze. Wybór zależy od tego, co chcesz osiągnąć — zwiększyć widoczność reklamy czy zaangażowanie.

Czy CPV jest stosowany tylko w reklamie wideo, czy też w innych formach reklamy internetowej?

CPV jest stosowany głównie w reklamach wideo, ponieważ pozwala na ocenę zaangażowania odbiorców poprzez śledzenie wyświetleń. Mimo że najczęściej kojarzony jest z formą audiowizualną, to w niektórych przypadkach może być używany w innych formach reklamy interaktywnej, gdzie „wyświetlenie” rozumiane jest inaczej niż w tradycyjnych mediach.

Od czego zależy CPV w kampanii internetowej?

CPV w kampanii internetowej zależy od takich czynników, jak konkurencyjność branży, jakość i atrakcyjność reklamy wideo, docelowa grupa odbiorców oraz platforma reklamowa. Innymi ważnymi  elementami są czas trwania kampanii reklamowej i targetowanie.

Jak określić maksymalną stawkę CPV?

Maksymalną stawkę CPV określa się na podstawie:

  • zasięgu – czyli szacunkowej liczby użytkowników, którzy mogli zobaczyć Twoją reklamę;
  • budżetu – stawki, jaką maksymalnie możesz przeznaczyć dziennie na reklamę;
  • sposobu wydatkowania kampanii internetowej.

Wyższa maksymalna stawka CPV zapewni Ci więcej wyświetleń, jednak kosztem przeznaczenia na ten cel dużej części Twojego budżetu. Zanim zdecydujesz się na wybór Cost Per View, zastanów się, co jest priorytetem dla firmy – obniżenie kosztów czy uzyskanie, jak największej liczby wyświetleń reklamy internetowej.

Jaka jest różnica między CPV a CPCV?

CPV (Cost Per View) odnosi się do kosztu każdego wyświetlenia reklamy wideo. CPCV (Cost Per Completed View) jest bardziej szczegółową metryką, która odnosi się do kosztu za ukończone obejrzenie reklamy audiowizualnej.

Reklamodawcy w modelu CPCV płacą tylko za obejrzenie całości wideo, co zapewnia bardziej precyzyjny pomiar zaangażowania użytkowników.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 21 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.