H1 to pierwszy i najważniejszy nagłówek na stronie, który komunikuje jej temat przewodni. Pomaga użytkownikom i wyszukiwarkom zrozumieć zawartość oraz strukturę strony. Poprawia komfort użytkowania i dostępność witryny.
Każda podstrona w Twoim serwisie powinna mieć zwięzły, tematyczny i niepowtarzalny nagłówek H1. Sprawdź, jak go zoptymalizować, by poprawić wrażenia użytkowników i spełnić standardy Google.
Chcesz już teraz zadbać o optymalizację nagłówków w swoim serwisie? Skontaktuj się z nami!
H1 to znacznik HTML, który wskazuje pierwszy nagłówek na stronie internetowej.
Dla lepszego zrozumienia:
Znacznik HTML <H1> to pierwszy i najważniejszy nagłówek widoczny na stronie. Jest używany zwykle jako tytuł, który ułatwia użytkownikom poznanie tematyki strony.
Aby łatwiej zrozumieć zastosowanie nagłówka w H1, wystarczy wyobrazić sobie proces tworzenia konspektu lub spisu treści w książce. Głównym jej tytułem będzie H1, rozdziały należałoby oznaczyć jako H2, podrozdziały jako H3 itd.
Nie musisz stosować wszystkich 6 poziomów nagłówka do tworzenia struktury strony – użyj ich tyle, ile będzie potrzeba.
Nagłówek H1 to zwykle najbardziej zauważalna treść na stronie. Jego formatowanie różni się od pozostałych tagów nagłówka znajdujących się na stronie (H2-H6). Rozmiar nagłówka H1 jest największy, dzięki czemu umożliwia oznaczanie głównego tematu strony internetowej.
W kodzie strony internetowej nagłówek H1 jest oznaczony tagami <h1></h1>.
Przykładowy nagłówek H1 w HTML mógłby więc wyglądać następująco:
Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda nagłówek H1 w kodzie HTML i na aktywnej stronie blogowej.
Możesz samodzielnie sprawdzić nagłówek H1. Wystarczy, że będziesz postępować zgodnie z poniższą instrukcją.
H1 to jeden z najważniejszych elementów SEO i UX na stronie. Sprawdź, dlaczego optymalizacja tego nagłówka jest tak istotna.
Znaczniki H1 pomagają wyszukiwarce zrozumieć tematyczność i strukturę strony. Potwierdził to John Mueller z Google (źródło: seroundtable.com). Wyszukiwarki, podobnie jak czytelnicy, oceniają zawartość strony na podstawie pierwszego, głównego nagłówka. H1 mówi wprost Google, o czym jest Twoja strona internetowa.
W oficjalnej dokumentacji Google znajdziesz zalecenia dotyczące tworzenia nagłówków i tytułów strony.
Tag H1 stanowi ważną część hierarchicznej struktury strony. Jest najbardziej widocznym nagłówkiem na stronie, wprowadza porządek i ułatwia nawigowanie po treści. Z tego powodu w znacznym stopniu poprawia wrażenia użytkownika korzystającego ze strony (UX).
Niewłaściwe użycie tagów H1 i innych nagłówków powoduje, że strony stają się trudniejsze do przeglądania.
Osoby niedowidzące używają czytników ekranu do konwertowania tekstów i obrazów na dźwięk. Z badania webAIM wynika, że aż 60% użytkowników czytników ekranu woli, kiedy tytuł strony jest oznaczony tagiem H1, ponieważ jest dla nich znacznie łatwiejszy do odczytania.
Użycie jednego znacznika H1 u góry strony wskazuje początek treści, a pozostała część tekstu organizowana jest za pomocą nagłówków H2-H6, dzięki czemu dokument wygląda podobnie do konspektu. Taka hierarchia jest ważna dla czytników ekranu, ponieważ wyraźnie pokazuje związek pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu na stronie.
Znaczniki H1, mimo iż nie są potwierdzonym czynnikiem rankingowym, nadal są ważne dla SEO.
Jednym z najbardziej skomplikowanych zadań wyszukiwarek internetowych jest zrozumienie kontekstu strony. Aby móc to zrobić możliwie najszybciej i najefektywniej, wykorzystują dane pochodzące z różnych sygnałów ze strony. Jednym z nich jest znacznik H1.
Podczas indeksowania zawartości strony roboty wyszukiwarki odczytują kod HTML i próbują zidentyfikować, które słowa w znacznikach nagłówków wskazują zawartość strony.
Używając słów kluczowych w nagłówku H1, pomagasz wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest Twoja strona internetowa. Ale to nie jedyny powód, dla którego znacznik H1 jest ważny w SEO.
Odpowiednio wdrożona struktura nagłówków ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie. Widząc znacznik H1, mogą od razu stwierdzić, czego dotyczy strona, a pozostałe nagłówki są dla nich ważną wskazówką na temat tego, czego mogą spodziewać się w każdej poszczególnej sekcji.
Poprawa wrażeń użytkowników ma istotny wpływ na pozycjonowanie, ponieważ dzisiejsze SEO to bardziej optymalizacja pod kątem doświadczeń użytkowników niż optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Im lepszy odbiór ze strony internautów, tym jaśniejszy sygnał dla Google, że dana strona odpowiada ich oczekiwaniom.
Proces tworzenia nagłówka H1 (i innych nagłówków na stronie) można przyrównać do tworzenia nagłówków w programie Microsoft Word.
Jeśli chcesz wyróżnić w treści tytuł swojego dokumentu, zaznaczasz go i ustawiasz styl na “Nagłówek 1”. Analogicznie używasz w ten sposób nagłówków niższego rzędu do dzielenia dokumentu na różne części, w tym do stworzenia spisu treści.
Zorganizowana w ten sposób struktura nagłówków ułatwia czytanie tekstu, ponieważ dzieli go na poszczególne sekcje tematyczne.
Tagi nagłówków w HTML, który jest językiem używanym do wyświetlania stron internetowych w przeglądarce (niezależnie od platformy CMS), działają w ten sam sposób.
Gdy zaznaczasz zdanie w edytorze CMS (np. WordPress) i ustawiasz je jako Nagłówek 1, system dodaje następujący kod w kodzie HTML:
Doskonale obrazuje to poniższy przykład.
Jeżeli chcesz samodzielnie dodać tag H1 w HTML, po prostu użyj najpierw znacznika otwierającego (<h1>), wprowadź zdanie, a następnie użyj znacznika zamykającego (</h1>).
Wprowadzenie znaczników <h1></h1> mówi przeglądarce, aby sformatowała to zdanie w innym stylu Twojego motywu.
Większość systemów CMS ułatwia dodawanie tagu H1 do strony. Znaczna część z nich jest zakodowana tak, aby używać tytułu strony (title) jako H1. Jeśli jednak chcesz zmienić nagłówek H1, postępuj zgodnie z powyższymi wskazówkami.
Zadaniem Google jest zrozumienie, indeksowanie i ocenianie treści internetowych. Nagłówek H1 jest jednym z tych elementów, które w znacznym stopniu mu to ułatwiają. Optymalizacja nagłówka H1 to jeden z pierwszych kroków w kierunku pozycjonowania strony internetowej, dlatego warto stosować najlepsze praktyki, które znajdziesz poniżej.
W oficjalnej dokumentacji Google dotyczącej najlepszych praktyk tworzenia treści znajdziesz zalecenia, aby umieszczać tytuł artykułu w widocznym miejscu nad tekstem, na przykład w tagu <H1>.
Mimo iż wiele platform internetowych i systemów CMS robi to domyślnie, w przypadku niektórych motywów możesz zmieniać nagłówek H1 samodzielnie.
Jeśli chcesz sprawdzić, jak Twój motyw sobie z tym poradzi, kliknij tytuł tekstu w przeglądarce prawym przyciskiem myszki i wybierz polecenie “Zbadaj”. Jeśli podświetlona część zawiera znacznik <H1>, to znaczy, że tytuł został prawidłowo oznaczony jako nagłówek H1.
Używaj nagłówków w sposób hierarchiczny – podejdź do ich tworzenia tak jak do pisania konspektu dokumentu.
Nagłówek H1 powinien być pierwszym w strukturze nagłówków i znajdować się na samej górze tekstu. Pozostałe sekcje w tekście oznacz za pomocą nagłówków niższego rzędu – zgodnie z ich poziomem zagnieżdżenia.
Staraj się nie pomijać poziomów, przechodząc na przykład z nagłówka H1 na nagłówek H3, ponieważ konwersja takich tekstów na inne urządzenia (np. czytniki ekranów) może być problematyczna.
W oficjalnej dokumentacji Google dotyczącej tworzenia nagłówków znajdziesz następujące zalecenia:
Użyj nagłówka pierwszego poziomu dla tytułu strony lub głównego nagłówka treści… Nie pomijaj poziomów hierarchii nagłówków.
Title to element HTML, którego używa się do określania tytułu strony internetowej. Jest zapisywany jako <title> w sekcji <head> kodu Twojej witryny. Ludzie często mylą go z nagłówkiem H1, ponieważ zarówno title, jak i tag H1 opisują to, o czym jest dana strona internetowa.
Główna różnica polega jednak na tym, gdzie się wyświetlają.
Title pojawia się na stronach wyników wyszukiwania (SERP), a także w pasku tytułu przeglądarki internetowej. Poza tym nie jest widoczny na stronie internetowej.
Nagłówek H1 natomiast jest tym, co zazwyczaj użytkownicy widzą jako pierwsze na Twojej stronie internetowej. Zwykle nie pojawia się w SERP-ach.
Google zaleca, aby dopasować title do nagłówka H1. Ma to zapobiec wyświetlaniu niedokładnych tytułów treści w wynikach wyszukiwania.
Większość CMS-ów robi to automatycznie, ale możliwe jest ustawienie odmiennego od H1 tagu tytułowego title – edytując kod HTML lub korzystając z wtyczki, np. Yoast SEO w przypadku systemu WordPress.
Najczęściej należy zrobić tak wtedy, gdy zawarty w nagłówku H1 tytuł strony okazuje się zbyt długi dla title, co spowoduje, że zostanie ucięty w wynikach wyszukiwania.
Poniżej znajdziesz przykład, w którym title i H1 nieco się różnią.
Nadal jednak mocno wskazują temat przewodni tekstu.
Title i nagłówek H1 nie muszą być dokładnie takie same, ale powinny być do siebie podobne. Jeśli użytkownik zobaczy na Twojej stronie zupełnie inny tytuł, mocno odbiegający tematycznie od tego, który ujrzał w wynikach wyszukiwania, może poczuć się zdezorientowany, a w konsekwencji opuścić witrynę.
Każda podstrona w Twoim serwisie ma jakiś tytuł, a to oznacza, że powinna mieć przypisany nagłówek H1.
Sprawdź, na których stronach brakuje H1. Zwróć szczególną uwagę na te podstrony, które są dla Ciebie ważne z punktu widzenia SEO.
Z technicznego punktu widzenia nie ma niczego złego w używaniu wielu nagłówków H1 w różnych sekcjach na stronie. Standardy HTML5 dopuszczają wiele znaczników <h1> na stronie. Sam John Mueller z Google potwierdził również, że używanie wielu nagłówków H1 jest jak najbardziej w porządku:
Możesz używać znaczników H1 na stronie tak często, jak chcesz. Nie ma limitu, ani górnej, ani dolnej granicy.
John Mueller z Google
Prawie wszystkie nowoczesne przeglądarki poprawnie renderują i wyświetlają znaczniki H1 w elementach <section> zgodnie z ich poziomem zagnieżdżenia. Oznacza to, że H1 dodane w pierwszym elemencie <section> będzie wyglądać jak H2, a dodane w drugim elemencie <section> będzie wyglądać jak H3.
Przykład
Mimo iż Google opracował mechanizm radzenia sobie z powszechnym problemem występowania wielu nagłówków H1 na stronach internetowych i najprawdopodobniej nie ma to większego znaczenia dla SEO, nadal dobrą i rekomendowaną przez W3C praktyką jest stosowanie tylko jednego nagłówka H1 na stronie.
Użycie tylko jednego nagłówka H1 nadaje stronie bardziej logiczną strukturę. Ułatwia użytkownikom przeglądanie witryny i jest zgodne z nowoczesnym podejściem do użyteczności strony.
Każda strona ma jeden główny temat, a więc powinna mieć jeden nagłówek H1. Zaleca się stosowanie rangi nagłówka H1-H6, aby oddać w ten sposób strukturę dokumentu.
Wiele CMS-ów używa tego samego tytułu dla nagłówka H1 i title. Jeżeli nie planujesz napisać unikalnego title dla każdej podstrony w swoim serwisie, zadbaj o to, aby nagłówek H1 był krótki (około 50-60 znaków ze spacjami). W przeciwnym razie tytuł strony nie zmieści się w wynikach wyszukiwania, jak na poniższym przykładzie.
Oczywiście, możesz rozwiązać ten problem, ustawiając za każdym razem krótszą wersję znacznika H1 dla title, ale możesz też od razu uniknąć tego problemu, tworząc po prostu krótszy tytuł, który zastosujesz zarówno w przypadku title, jak i nagłówka H1. Tym bardziej, że Google może też samoistnie wyświetlać nagłówek H1 jako title.
Nagłówki służą do tworzenia hierarchii treści na stronie internetowej. Znacznik H1 jest zwykle najważniejszym nagłówkiem na stronie, dlatego styl CSS powinien to odzwierciedlać.
Zadbaj o to, aby nagłówek H1 był najbardziej widoczny na Twojej stronie. Zwróć uwagę, czy różnica pomiędzy nim a nagłówkiem H2 jest wyraźna.
John Mueller potwierdza, że nagłówek jest mocnym sygnałem wskazującym tematyczność strony (źródło: searchenginejournal.com).
W związku z tym, że H1 oznacza zwykle tytuł i stanowi najważniejszy nagłówek na stronie, sensowne jest umieszczenie w nim głównego słowa kluczowego. Dzięki temu jeszcze bardziej sygnalizujesz Google i użytkownikom to, o czym jest Twoja strona internetowa.
Nagłówek H1 powinien odzwierciedlać główną tematykę Twojej strony – to oczywiste. Drugą ważną kwestią, o której powinieneś pamiętać, jest intencja wyszukiwania – nagłówek H1 powinien jasno sygnalizować, że użytkownik znajdzie na Twojej stronie to, czego szukał.
Jeżeli jednak tworzysz tytuł artykułu blogowego, powinieneś dodatkowo zadbać o to, aby nagłówek H1 był na tyle przekonujący, żeby zachęcał do przeczytania tekstu.
Pomyśl, jaki tytuł mógłby być atrakcyjny dla użytkownika. Zastanów się, co mogłoby sprawić, że zechce zapoznać się z Twoją stroną? Czerp inspiracje z najlepszych wyników wyszukiwania dla docelowego słowa kluczowego.
Przykład
Jeżeli wpiszesz w okno wyszukiwarki hasło: “programy do prezentacji”, szybko dostrzeżesz, że użytkownicy oczekują zestawienia najlepszych programów do tworzenia prezentacji – w formie gotowej TOP listy czy rankingu.
Twój tytuł również powinien sygnalizować, że użytkownicy znajdą gotową listę programów wartych polecenia.
Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych elementów, które warto wykorzystać do tworzenia chwytliwych nagłówków H1:
Sprawdź, czego unikać podczas tworzenia nagłówków H1.
Poniżej znajdziesz przykłady prawidłowo skonstruowanych nagłówków H1 w różnych odsłonach. Dzięki nim lepiej zrozumiesz, jak powyższe zasady zastosować w praktyce.
Przykład 1
Nagłówek H1 na stronie głównej:
Przykład 2
Nagłówek H1 na stronie kategorii:
Przykład 3
Nagłówek H1 na karcie produktu:
Przykład 4
Nagłówek H1 w artykule blogowym:
I tak, i nie. To zależy, co masz na myśli, mówiąc: “tytuł strony”.
Tak – jeśli masz na myśli tytuł, który widzisz podczas przeglądania strony internetowej.
Nie – jeśli masz na myśli tytuł strony (title) w wynikach wyszukiwania.
Znacznik tytułu <title></title> jest jednym z najważniejszych elementów optymalizacyjnych w SEO i nie należy go mylić ze znacznikiem H1.
Główne różnice pomiędzy tymi znacznikami to:
Chociaż John Mueller z Google wielokrotnie potwierdził, że brak znacznika H1 lub używanie wielu nagłówków H1 nie jest powodem do zmartwień, ponieważ nie dezorientuje to wyszukiwarek, nadal dobrą praktyką jest umieszczanie tylko jednego nagłówka H1 na stronie.
Użycie H1 dla głównego tematu strony, a nagłówków H2-H6 dla zagnieżdżania poszczególnych podtematów w tekście zwiększa użyteczność i sprawia, że jest on po prostu łatwiejszy do czytania.
Mimo iż z punktu widzenia Google posiadanie wielu nagłówków H1 na stronie nie stanowi krytycznego problemu, warto dodać, że odpowiednio zaplanowane nagłówki H1 pomagają nie tylko przekazać użytkownikom zawartość strony internetowej, ale i wizualnie podzielić przytłaczającą stronę tekstu, ułatwiając jej odbiór.
Podsumowując: jeden nagłówek H1 na stronie po prostu upraszcza sprawę. Zaleca się stosowanie rangi nagłówków H1-H6 w celu przekazania struktury dokumentu.
Nie ma odgórnie przyjętych limitów, ale ponieważ większość systemów CMS używa tytułu strony zarówno dla nagłówka H1, jak i title, zaleca się, aby tytuł strony był krótki (poniżej 70 znaków ze spacjami) – unikniesz w ten sposób ucięcia części tytułu w wynikach wyszukiwania.
Google może użyć dowolnego dostępnego nagłówka, nie tyko H1, ale i H2, H4, H4, H5 czy H6 jako tytułu strony w wynikach wyszukiwania, jeśli uzna, że title jest niewystarczająco trafny i nie odpowiada na potrzeby użytkowników.
Nie ma odgórnie narzuconych standardów mówiących o tym, ile słów kluczowych należy umieszczać w nagłówku H1. Używaj ich tyle, ile uważasz za sensowne. Nie traktuj nagłówka H1 wyłącznie jako miejsca na słowa kluczowe. Staraj się za jego pomocą przedstawić zawartość i strukturę strony.
Podsumowując:
Nagłówek H1 jest tylko jednym z wielu elementów na stronie, które wymagają optymalizacji. Jeżeli chcesz sprawdzić aktualną kondycję swojej witryny i dowiedzieć się, które elementy pod kątem SEO wymagają poprawy, skontaktuj się z nami.
Umów się na bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą SEO, który przeanalizuje Twoją stronę internetową i wskaże najlepsze sposoby jej pozycjonowania w Google.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 54 opinii