Landing page to docelowa strona internetowa, którą wyróżnia najwyższy współczynnik konwersji. To oczywiste, że chcesz przyciągać na nią największy ruch. Jeżeli Twoja strona lądowania zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i spełni intencje użytkowników, zacznie więcej sprzedawać.
Landing page to swego rodzaju wirtualny marketer, który przedstawia Twoją ofertę potencjalnym klientom. Musisz jednak wiedzieć, że nawet najlepiej skonstruowana strona docelowa nie zacznie konwertować, jeśli nie spełnia potrzeby użytkownika i trudno ją znaleźć w internecie.
Pozycjonowanie stron internetowych to usługa, dzięki której stworzysz landing pages dostosowane do intencji użytkowników i widoczne w Google.
Sprawdź, jak powinien wyglądać dobry LP, aby generował ruch i prowadził wprost do konwersji.
Chcesz już teraz zadbać o najlepsze SEO dla stron docelowych w swoim serwisie? Skontaktuj się z nami!
Landing page (LP, po polsku: strona lądowania, strona docelowa) to pierwsza strona internetowa, na którą trafia użytkownik pozyskany w wyniku podejmowanych przez firmę działań marketingowych. Jej celem jest nakłonienie odbiorców do wykonania określonej akcji, np. zakupu produktu, wypełnienia formularza kontaktowego, zapisania się do newslettera czy potwierdzenia udziału w wydarzeniu.
LP nazywa się stroną lądowania, ponieważ użytkownicy „lądują” na niej po kliknięciu linku w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, poście na Facebooku, płatnej reklamie PPC w Google, biuletynie e-mailowym lub innym źródle ruchu.
Landing page może być samodzielną mikrostroną (micropage, microsite) lub elementem większej witryny. Bez względu na rodzaj, cel czy układ, zawsze jest ukierunkowany na generowanie konwersji.
ZAPAMIĘTAJ!
Landing page to miejsce, w którym zamieniasz ruch na leady, a więc przekształcasz odwiedzających Twoją stronę użytkowników w realnych klientów.
Istnieją landing pages zaprojektowane wokół pojedynczej, konkretnej akcji marketingowej. Skupiają na sobie ruch płynący z różnych kanałów reklamowych (social media, emailing, newsletter), w tym wejścia pozyskane w sposób płatny (kampanie Google Ads).
W takim ujęciu strony docelowe używają często formularza elektronicznego do zbierania i gromadzenia danych kontaktowych. Ich celem jest generowanie leadów.
W kontekście SEO landing page to strona docelowa, na którą kierowani są użytkownicy z wyszukiwarki Google, kiedy wpisują konkretne słowa kluczowe. Landing page’m może być w tym przypadku strona główna, strona kategorii, karta produktu, a nawet artykuł blogowy.
Strona lądowania w takim ujęciu koncentruje się na dobrze dobranych, konwertujących słowach kluczowych, dla których chcesz uzyskać wysoką pozycję w rankingu Google, aby docierać do większej liczby potencjalnych klientów. Jest używana przede wszystkim do generowania wartościowego ruchu organicznego, który prowadzi do wzrostu sprzedaży produktów i usług.
Optymalizacja SEO zaprezentowanej wyżej strony lądowania sprawiła, że zajmuje ona pierwszą pozycję w Google na najważniejsze dla niej słowo kluczowe: soczewki kontaktowe całodobowe. Dzięki temu odwiedza ją największa liczba potencjalnych klientów.
Landing page powinien być ostatnim krokiem użytkownika przed dokonaniem konwersji. Dobry LP pozwala na realizację wielu działań marketingowych i biznesowych. Do najważniejszych możliwości skutecznej strony lądowania należą:
Strona typu landing page odpowiada na intencje użytkowników, a więc pozwala zrealizować ich cele. Dostarcza również dodatkowych informacji o docelowych odbiorcach, przez co pozwala lepiej poznać ich preferencje. Dzięki dobrze dobranym i skonstruowanym stronom docelowym możesz też mierzyć wskaźniki bezpośrednio związane z Twoimi celami biznesowymi.
Landing page może być skutecznym narzędziem do generowania leadów i zwiększania sprzedaży, jeśli jest dobrze dobrany, a więc w pełni odpowiada na potrzeby użytkowników.
Strony lądowania zwiększają liczbę konwersji, ponieważ:
Strony docelowe są skupione na realizacji konkretnego celu. Możesz konstruować je w oparciu o konkretną ofertę i kierować do sprecyzowanej grupy klientów. Im więcej dobrze dobranych i przygotowanych stron docelowych w Twoim serwisie, tym więcej konwersji.
Strony typu landing page mogą mieć różne układy, ale zawsze powinny prowadzić do tego samego: pozyskania klientów.
Dobre strony lądowania mają 4 wspólne elementy:
Dzięki najlepszym praktykom UX i UI stworzysz czytelny, atrakcyjny wizualnie, funkcjonalny i prosty w obsłudze landing page, a dzięki najlepszym praktykom SEO i marketingu internetowego Twoja strona lądowania zajmie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i pozwoli Ci dotrzeć do grupy docelowej.
Optymalizacja LP sprawi, że przyciągniesz na swoją stronę użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą, produktem lub usługą. W ten sposób wygenerujesz więcej leadów i zwiększysz współczynnik konwersji.
Sprawdź, jak zrobić landing page, trzymając się zasad SEO.
Nie każde słowo kluczowe będzie odpowiednie dla Twojej strony docelowej. W większości przypadków frazy kluczowe dobierane do LP mają charakter transakcyjny. Jeśli Twoja strona lądowania ma zajmować wysoką pozycję w Google i generować konwersję w postaci sprzedaży, powinieneś raczej koncentrować się na tych słowach kluczowych, wykonując keyword research.
W niektórych przypadkach może okazać się jednak, że warto stworzyć LP pod frazy o charakterze blogowym – pokaże Ci to analiza konkurencji w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania Google.
Sprawdź, jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe do landing page’a, które będą powiązane z tematyką Twojej strony i intencją użytkownika.
Sprawdź, które strony konkurencji generują największy ruch organiczny. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Ubersuggest lub SEMrush.
Skorzystaj z wybranego narzędzia i wykonaj analizę konkurencji z TOP 10. Wypisz wszystkie słowa kluczowe z witryn konkurencji, które przyciągają największy ruch. Wyklucz słowa kluczowe, które związane są z marką.
Na powyższym przykładzie możesz zobaczyć, że witryna generuje ruch na wielu stronach docelowych.
Najważniejsze z nich to te przygotowane pod następujące słowa kluczowe: sklep sportowy, buty sportowe męskie, buty sportowe, adidas terrex czy buty za kostkę.
Dla konkurenta tej witryny byłyby to potencjalnie dobre słowa kluczowe do kierowania na poszczególne strony docelowe.
Uzupełnij listę słów kluczowych zebranych podczas analizy konkurencji o frazy pochodzące z innego źródła. Konkurencyjność fraz wykorzystanych na stronach w TOP 10 może być na tyle duża, że będziesz mieć problem z uzyskaniem wysokiej pozycji. Z tego powodu uzupełnij swój research o frazy wpisywane przez użytkowników, ale niekoniecznie wykorzystywane u Twojej konkurencji na dużą skalę.
Możesz do tego wykorzystać Google Keyword Planner. Wprowadź do niego listę słów kluczowych uzyskaną podczas poprzedniego kroku. Narzędzie przedstawi Ci frazy powiązane oraz ich popularność.
Na powyższym przykładzie możesz zobaczyć słowa powiązane, które Google Keyword Planner proponuje dla fraz znalezionych w poprzednim kroku. Narzędzie zaproponowało dodatkowe wyrażenia, takie jak: adidasy męskie, buty damskie sportowe, buty męskie sportowe czy czarne adidasy męskie.
Niektóre z nich mogą okazać się dobre dla stron docelowych. Warto przeanalizować je jeszcze pod kątem wyników wyszukiwania i sprawdzić dokładnie strony, które zajmują najwyższe pozycje w rankingu wyszukiwarki na te słowa kluczowe.
Przed wybraniem docelowych słów kluczowych, zwróć uwagę na 2 aspekty:
Trudność frazy kluczowej określa wskaźnik o nazwie Keyword Difficulty. Pozwala on oszacować, jak trudne będzie pozycjonowanie strony docelowej pod konkretne wyrażenie. Keyword Difficulty możesz sprawdzić za pomocą narzędzia Ahrefs lub KWFinder. Im wyższy KD, tym trudniej będzie Ci osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania dla danej frazy kluczowej.
Wskaźnik Keyword Difficulty opiera się w głównej mierze na linkach zwrotnych, dlatego zanim podejmiesz decyzję o kierowaniu na dane słowo kluczowe, przeanalizuj ręcznie wyniki wyszukiwania i zadaj sobie 3 poniższe pytania – dzięki temu uzyskasz znacznie dokładniejszy obraz poziomu trudności fraz w rankingu Google.
Kolejny ważny aspekt, na który powinieneś zwrócić uwagę, to potencjał ruchu. Pozycjonowanie słów kluczowych o niewielkim lub zerowym potencjale ruchu jest bezcelowe, ponieważ nie pozyskasz w ten sposób klientów.
Oceń potencjalny ruch dla danego słowa kluczowego, korzystając z Eksploratora słów kluczowych Ahrefs. Narzędzie wskaże Ci ruch na podstawie najwyżej ocenianej aktualnie strony docelowej dla danej frazy.
Bardzo ważne jest, aby zaprojektować landing page pod kątem intencji wyszukiwania, a więc odpowiednio dostosować stronę docelową do frazy lub grupy tematycznych fraz kluczowych.
To, w jaki sposób użytkownik wyraża swoją intencję, powinno jasno zasygnalizować Ci, gdzie powinien trafić.
Zastanów się, na jaką stronę docelową powinien trafić użytkownik, wpisując dane słowo kluczowe, aby zrealizować swoją intencję:
W doborze odpowiedniej strony lądowania pod kątem intencji pomoże Ci ponowna analiza konkurencji – sprawdź, na jakie strony docelowe pozycjonuje się konkurencja dla poszczególnych słów kluczowych.
Zaprojektuj landing page w ten sposób, aby skupiał frazy o tej samej intencji i w pełni odpowiadał na potrzeby klienta w zakresie danego zagadnienia.
Zwróć uwagę na dwa aspekty, które powinieneś dodatkowo przeanalizować na stronach konkurencji.
Postaraj się, aby Twój landing page był lepszy od konkurencji.
Gdy masz już dobrze dobrany landing page, najwyższy czas dostosować go do wskazówek wyszukiwarki Google. Skorzystaj z poniższej listy kontrolnej, aby zoptymalizować swoją stronę lądowania pod SEO.
Sprawdź, o czym pamiętać podczas tworzenia stron typu landing page.
Sprawdź, czego unikać podczas tworzenia strony lądowania.
Poniżej znajdziesz przykłady landing pages w różnych odsłonach.
Wybór strony głównej na landing page nie zawsze będzie dobrym pomysłem. W większości przypadków zdecydowaniem lepszym rozwiązaniem okaże się wybór strony kategorii. Możesz wybrać stronę główną jako docelowy landing page, jeśli:
W większości przypadków lepszym rozwiązaniem będzie wybór strony kategorii agregującej grupę fraz. Możesz jednak wybrać kartę produktu na landing page, jeśli:
Wpis blogowy będzie odpowiednią stroną docelową, jeśli:
Kategoria to jedna z najpopularniejszych stron docelowych i pozycjonowanych w Google.
Korzystają z niej użytkownicy, którzy wiedzą, jakiego typu produktu szukają, ale potrzebują więcej informacji, aby zdecydować się na konkretny.
Dobrze dobrana strona kategorii powinna spełniać intencje użytkowników poprzez pełną prezentację Twojej oferty.
Wybierz stronę kategorii na landing page, jeśli:
W sytuacji, kiedy żadna podstrona w Twoim serwisie nie odpowiada określonym intencjom użytkownika i nie pasuje do przygotowanych słów kluczowych, powinieneś utworzyć nowy landing page. Jeśli masz problem z samodzielnym stworzeniem strony docelowej, zwróć się po pomoc do agencji SEO, która dodatkowo zoptymalizuje landing page pod kątem wyszukiwarek internetowych, aby zapewnić Ci wartościowy ruch organiczny i najwyższy współczynnik konwersji.
Zlecenie stworzenia nowego LP dla Twojego serwisu to kwota w przedziale od 500 do 5 000 zł.
Jeżeli zależy Ci na darmowym stworzeniu strony docelowej, możesz skorzystać z gotowych szablonów lub kreatorów do tego przeznaczonych. To, jak trudne i czasochłonne będzie zrobienie LP, zależy od systemu, który wykorzystuje Twoja strona. Jeżeli jest to system CMS taki jak WordPress, możesz skorzystać z gotowych rozwiązań i wdrożyć ją szybciej.
W kontekście pozycjonowania najważniejsze są landing pages rozumiane jako:
SEO na stronie docelowej pozwoli Ci dotrzeć do potencjalnych klientów i spełnić ich oczekiwania.
W SEMPIRE pomożemy Ci zidentyfikować i zoptymalizować strony, które mają największy potencjał dla Twojego biznesu.
Współpraca z nami to:
Umów się na bezpłatną konsultację ze Specjalistą SEO, który przeanalizuje Twoją stronę internetową pod kątem LP i wskaże najlepszy kierunek działań dla Twojej firmy.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 46 opinii