Landing page – co to jest, jak wygląda i jak zrobić dobry LP?

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Landing page – co to jest, jak wygląda i jak zrobić dobry LP? Kompletny przewodnik

Landing page to docelowa strona internetowa, którą wyróżnia najwyższy współczynnik konwersji. To oczywiste, że chcesz przyciągać na nią największy ruch. Jeżeli Twoja strona lądowania zajmie wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i spełni intencje użytkowników, zacznie więcej sprzedawać.

Landing page to swego rodzaju wirtualny marketer, który przedstawia Twoją ofertę potencjalnym klientom. Musisz jednak wiedzieć, że nawet najlepiej skonstruowana strona docelowa nie zacznie konwertować, jeśli nie spełnia potrzeby użytkownika i trudno ją znaleźć w internecie.

Pozycjonowanie stron internetowych to usługa, dzięki której stworzysz landing pages dostosowane do intencji użytkowników i widoczne w Google.

Sprawdź, jak powinien wyglądać dobry LP, aby generował ruch i prowadził wprost do konwersji.

Chcesz już teraz zadbać o najlepsze SEO dla stron docelowych w swoim serwisie? Skontaktuj się z nami!

landing page

Co to jest strona lądowania – landing page?

Landing page (LP, po polsku: strona lądowania, strona docelowa) to pierwsza strona internetowa, na którą trafia użytkownik pozyskany w wyniku podejmowanych przez firmę działań marketingowych. Jej celem jest nakłonienie odbiorców do wykonania określonej akcji, np. zakupu produktu, wypełnienia formularza kontaktowego, zapisania się do newslettera czy potwierdzenia udziału w wydarzeniu.

LP nazywa się stroną lądowania, ponieważ użytkownicy „lądują” na niej po kliknięciu linku w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, poście na Facebooku, płatnej reklamie PPC w Google, biuletynie e-mailowym lub innym źródle ruchu.

co to jest landing page

Landing page może być samodzielną mikrostroną (micropage, microsite) lub elementem większej witryny. Bez względu na rodzaj, cel czy układ, zawsze jest ukierunkowany na generowanie konwersji.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Landing page to miejsce, w którym zamieniasz ruch na leady, a więc przekształcasz odwiedzających Twoją stronę użytkowników w realnych klientów.

Landing page – definicja w ujęciu strony promującej konkretną akcję marketingową

Istnieją landing pages zaprojektowane wokół pojedynczej, konkretnej akcji marketingowej. Skupiają na sobie ruch płynący z różnych kanałów reklamowych (social media, emailing, newsletter), w tym wejścia pozyskane w sposób płatny (kampanie Google Ads).

W takim ujęciu strony docelowe używają często formularza elektronicznego do zbierania i gromadzenia danych kontaktowych. Ich celem jest generowanie leadów.

landing page promujący akcję marketingową
Przykładowy landing page promujący akcję Black Friday

Landing page – definicja w ujęciu SEO

W kontekście SEO landing page to strona docelowa, na którą kierowani są użytkownicy z wyszukiwarki Google, kiedy wpisują konkretne słowa kluczowe. Landing page’m może być w tym przypadku strona główna, strona kategorii, karta produktu, a nawet artykuł blogowy.

Strona lądowania w takim ujęciu koncentruje się na dobrze dobranych, konwertujących słowach kluczowych, dla których chcesz uzyskać wysoką pozycję w rankingu Google, aby docierać do większej liczby potencjalnych klientów. Jest używana przede wszystkim do generowania wartościowego ruchu organicznego, który prowadzi do wzrostu sprzedaży produktów i usług.

przykładowy landing page strona kategorii
Przykładowy landing page w formie strony kategorii

Optymalizacja SEO zaprezentowanej wyżej strony lądowania sprawiła, że zajmuje ona pierwszą pozycję w Google na najważniejsze dla niej słowo kluczowe: soczewki kontaktowe całodobowe. Dzięki temu odwiedza ją największa liczba potencjalnych klientów.

landing page optymalizacja SEO
Wysoka pozycja strony docelowej w Google dzięki optymalizacji SEO

Po co jest landing page?

Landing page powinien być ostatnim krokiem użytkownika przed dokonaniem konwersji. Dobry LP pozwala na realizację wielu działań marketingowych i biznesowych. Do najważniejszych możliwości skutecznej strony lądowania należą:

  • sprzedaż produktów lub usług,
  • składanie zamówień w przedsprzedaży,
  • uzyskiwanie subskrypcji newslettera,
  • dystrybucja materiałów marketingowych (np. e-booków lub katalogów),
  • zachęcanie użytkowników do pobrania aplikacji, materiałów wideo,
  • prezentacja akcji promocyjnych, zniżek i rabatów, 
  • zachęcanie użytkowników do rejestracji na stronie,
  • rejestrowanie użytkowników na wydarzenia.

Strona typu landing page odpowiada na intencje użytkowników, a więc pozwala zrealizować ich cele. Dostarcza również dodatkowych informacji o docelowych odbiorcach, przez co pozwala lepiej poznać ich preferencje. Dzięki dobrze dobranym i skonstruowanym stronom docelowym możesz też mierzyć wskaźniki bezpośrednio związane z Twoimi celami biznesowymi.

Dlaczego ważny jest odpowiedni dobór strony lądowania?

Landing page może być skutecznym narzędziem do generowania leadów i zwiększania sprzedaży, jeśli jest dobrze dobrany, a więc w pełni odpowiada na potrzeby użytkowników.

  • Poprawny dobór LP jest jednym z najważniejszych elementów całej strategii SEO, ponieważ rzutuje na dalsze prace optymalizacyjne.
  • Odpowiednio wybrana strona docelowa pomaga użytkownikom w poruszaniu się po serwisie, dzięki czemu jest on lepiej oceniany przez roboty sieciowe.
  • Dobrze dobrany LP zwiększa szansę na finalizację transakcji w witrynie. 

Dlaczego strony docelowe tak dobrze konwertują?

Strony lądowania zwiększają liczbę konwersji, ponieważ:

  • są kierowane do określonej grupy docelowej,
  • spełniają intencje użytkowników,
  • zachęcają do działania.

Strony docelowe są skupione na realizacji konkretnego celu. Możesz konstruować je w oparciu o konkretną ofertę i kierować do sprecyzowanej grupy klientów. Im więcej dobrze dobranych i przygotowanych stron docelowych w Twoim serwisie, tym więcej konwersji.

wpływ liczby stron docelowych na generowanie leadów

Z czego składa się landing page?

Strony typu landing page mogą mieć różne układy, ale zawsze powinny prowadzić do tego samego: pozyskania klientów.

Dobre strony lądowania mają 4 wspólne elementy:

  • nagłówki H1-H6 – nawigują po stronie, angażują użytkownika i pomagają mu zrozumieć ofertę, 
  • grafiki i multimedia – przyciągają wzrok, uatrakcyjniają treść przedstawioną na stronie,
  • treść – szczegółowo przedstawia ofertę, spełnia intencję użytkownika, prezentuje największe korzyści i przekonuje potencjalnych klientów do zakupu, 
  • przyciski Call To Action (CTA) – dają możliwość wykonania pożądanej akcji, na przykład dodania produktu do koszyka czy zapisania się do newslettera.

Jak zrobić dobry landing page?

Dzięki najlepszym praktykom UX i UI stworzysz czytelny, atrakcyjny wizualnie, funkcjonalny i prosty w obsłudze landing page, a dzięki najlepszym praktykom SEO i marketingu internetowego Twoja strona lądowania zajmie wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania i pozwoli Ci dotrzeć do grupy docelowej.

Optymalizacja LP sprawi, że przyciągniesz na swoją stronę użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą, produktem lub usługą. W ten sposób wygenerujesz więcej leadów i zwiększysz współczynnik konwersji.

Sprawdź, jak zrobić landing page, trzymając się zasad SEO.

1. Znajdź odpowiednie słowa kluczowe

Nie każde słowo kluczowe będzie odpowiednie dla Twojej strony docelowej. W większości przypadków frazy kluczowe dobierane do LP mają charakter transakcyjny. Jeśli Twoja strona lądowania ma zajmować wysoką pozycję w Google i generować konwersję w postaci sprzedaży, powinieneś raczej koncentrować się na tych słowach kluczowych, wykonując keyword research.

W niektórych przypadkach może okazać się jednak, że warto stworzyć LP pod frazy o charakterze blogowym – pokaże Ci to analiza konkurencji w SERP-ach, czyli wynikach wyszukiwania Google.

Sprawdź, jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe do landing page’a, które będą powiązane z tematyką Twojej strony i intencją użytkownika.

Zbadaj strony docelowe konkurencji z TOP 10 pod względem ruchu

Sprawdź, które strony konkurencji generują największy ruch organiczny. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Ubersuggest lub SEMrush.

Skorzystaj z wybranego narzędzia i wykonaj analizę konkurencji z TOP 10. Wypisz wszystkie słowa kluczowe z witryn konkurencji, które przyciągają największy ruch. Wyklucz słowa kluczowe, które związane są z marką.

landing page badanie słów kluczowych konkurencji
Analiza konkurencji pod kątem słów kluczowych, które generują największy ruch na stronach docelowych

Na powyższym przykładzie możesz zobaczyć, że witryna generuje ruch na wielu stronach docelowych. 

Najważniejsze z nich to te przygotowane pod następujące słowa kluczowe: sklep sportowy, buty sportowe męskie, buty sportowe, adidas terrex czy buty za kostkę.

Dla konkurenta tej witryny byłyby to potencjalnie dobre słowa kluczowe do kierowania na poszczególne strony docelowe.

Znajdź więcej słów kluczowych

Uzupełnij listę słów kluczowych zebranych podczas analizy konkurencji o frazy pochodzące z innego źródła. Konkurencyjność fraz wykorzystanych na stronach w TOP 10 może być na tyle duża, że będziesz mieć problem z uzyskaniem wysokiej pozycji. Z tego powodu uzupełnij swój research o frazy wpisywane przez użytkowników, ale niekoniecznie wykorzystywane u Twojej konkurencji na dużą skalę.

Możesz do tego wykorzystać Google Keyword Planner. Wprowadź do niego listę słów kluczowych uzyskaną podczas poprzedniego kroku. Narzędzie przedstawi Ci frazy powiązane oraz ich popularność.

landing page słowa kluczowe z Google Keyword Planner
Powiązane słowa kluczowe w Google Keyword Planner

Na powyższym przykładzie możesz zobaczyć słowa powiązane, które Google Keyword Planner proponuje dla fraz znalezionych w poprzednim kroku. Narzędzie zaproponowało dodatkowe wyrażenia, takie jak: adidasy męskie, buty damskie sportowe, buty męskie sportowe czy czarne adidasy męskie.

Niektóre z nich mogą okazać się dobre dla stron docelowych. Warto przeanalizować je jeszcze pod kątem wyników wyszukiwania i sprawdzić dokładnie strony, które zajmują najwyższe pozycje w rankingu wyszukiwarki na te słowa kluczowe.

2. Sprawdź trudność słów kluczowych i potencjał ruchu

Przed wybraniem docelowych słów kluczowych, zwróć uwagę na 2 aspekty:

  • poziom trudności fraz kluczowych,
  • potencjał ruchu.

Trudność frazy kluczowej określa wskaźnik o nazwie Keyword Difficulty. Pozwala on oszacować, jak trudne będzie pozycjonowanie strony docelowej pod konkretne wyrażenie. Keyword Difficulty możesz sprawdzić za pomocą narzędzia Ahrefs lub KWFinder. Im wyższy KD, tym trudniej będzie Ci osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania dla danej frazy kluczowej.

landing page trudność słów kluczowych
Keyword Difficulty dla frazy „buty sportowe” oraz wyrażeń pokrewnych

Wskaźnik Keyword Difficulty opiera się w głównej mierze na linkach zwrotnych, dlatego zanim podejmiesz decyzję o kierowaniu na dane słowo kluczowe, przeanalizuj ręcznie wyniki wyszukiwania i zadaj sobie 3 poniższe pytania – dzięki temu uzyskasz znacznie dokładniejszy obraz poziomu trudności fraz w rankingu Google.

  1. Czy witryny ze stronami docelowymi mają podobny wynik oceny jakości domeny (Domain Rating) jak Twoja witryna? Jeżeli jakość linków prowadzących do ich domeny jest wyższa niż Twoja, może być Ci trudniej awansować w Google.
  2. Czy strony docelowe mają wiele czy kilka domen odsyłających? Jeżeli chcesz konkurować ze stronami docelowymi w wynikach wyszukiwania, będziesz potrzebować mniej więcej takiej samej liczby stron z linkami lub nawet więcej. Oceń realnie, czy pozyskiwanie linków z tak wielu witryn jest dla Ciebie wykonalne.
  3. Czy strony docelowe mają wysokiej jakości linki zwrotne? Przeanalizuj profil linkowy witryn konkurencyjnych. Jeżeli większość z nich jest niskiej jakości, łatwiej Ci będzie pokonać konkurencję.

Kolejny ważny aspekt, na który powinieneś zwrócić uwagę, to potencjał ruchu. Pozycjonowanie słów kluczowych o niewielkim lub zerowym potencjale ruchu jest bezcelowe, ponieważ nie pozyskasz w ten sposób klientów.

Oceń potencjalny ruch dla danego słowa kluczowego, korzystając z Eksploratora słów kluczowych Ahrefs. Narzędzie wskaże Ci ruch na podstawie najwyżej ocenianej aktualnie strony docelowej dla danej frazy.

3. Zaprojektuj landing page pod kątem intencji wyszukiwania

Bardzo ważne jest, aby zaprojektować landing page pod kątem intencji wyszukiwania, a więc odpowiednio dostosować stronę docelową do frazy lub grupy tematycznych fraz kluczowych.

To, w jaki sposób użytkownik wyraża swoją intencję, powinno jasno zasygnalizować Ci, gdzie powinien trafić.

Zastanów się, na jaką stronę docelową powinien trafić użytkownik, wpisując dane słowo kluczowe, aby zrealizować swoją intencję:

  • karta produktu – jeśli wpisuje w wyszukiwarkę konkretną nazwę produktu (np. JBL głośnik bluetooth GO 3 czerwony),
  • strona kategorii – jeśli wpisuje w wyszukiwarkę frazy typowo produktowo-sprzedażowe, związane z jakąś grupą produktów lub usług (np. przygodowe gry planszowe).
  • artykuł blogowy, jeśli szuka odpowiedzi na pytanie lub chce rozwiązać swój problem (np. jak wybrać ekspres do kawy),
  • strona główna, jeśli wpisuje w wyszukiwarkę frazy nawigacyjne (np. materace sklep). 

W doborze odpowiedniej strony lądowania pod kątem intencji pomoże Ci ponowna analiza konkurencji – sprawdź, na jakie strony docelowe pozycjonuje się konkurencja dla poszczególnych słów kluczowych.

Zaprojektuj landing page w ten sposób, aby skupiał frazy o tej samej intencji i w pełni odpowiadał na potrzeby klienta w zakresie danego zagadnienia.

Zwróć uwagę na dwa aspekty, które powinieneś dodatkowo przeanalizować na stronach konkurencji.

  • O czym są wybrane strony lądowania? Na jakie pytania odpowiadają lub jaką potrzebę spełniają?
  • Co oferują? Jakie rozwiązania prezentują?

Postaraj się, aby Twój landing page był lepszy od konkurencji.

4. Zadbaj o SEO na stronie docelowej

Gdy masz już dobrze dobrany landing page, najwyższy czas dostosować go do wskazówek wyszukiwarki Google. Skorzystaj z poniższej listy kontrolnej, aby zoptymalizować swoją stronę lądowania pod SEO.

  • Zadbaj o przyjazny adres URL.
  • Zoptymalizuj title.
  • Zoptymalizuj meta description.
  • Wprowadź nagłówek H1 na stronie.
  • Zastosuj nagłówki H2-H6 na stronie.
  • Zoptymalizuj treść na stronie docelowej.
  • Zoptymalizuj grafiki.
  • Umieść główne słowo kluczowe w adresie URL, title, nagłówkach, treści strony oraz opisach alternatywnych grafik (ALT). 
  • Umieść przyciski CTA na stronie.

Tworzenie landing page – dobre praktyki

Sprawdź, o czym pamiętać podczas tworzenia stron typu landing page.

  • Dobieraj LP, które swoją tematyką odpowiadają na wybrane słowa kluczowe.
  • Dobieraj LP, który spełni oczekiwania klientów wpisujących daną frazę kluczową.
  • Analizuj konkurencję z TOP 10 pod względem stosowanych rozwiązań.
  • Jeśli nie posiadasz LP, który odpowiada na potrzeby Twoich potencjalnych klientów, stwórz go możliwie najszybciej i zadbaj o optymalizację SEO.

Tworzenie landing page – czego unikać?

Sprawdź, czego unikać podczas tworzenia strony lądowania.

  • Nie grupuj fraz o różnej tematyczności.
  • Nie dobieraj LP na siłę – pamiętaj, aby landing page zawsze był zgodny z intencją użytkownika. 
  • Unikaj dobierania LP agregujących różnego rodzaju produkty lub usługi.
  • Nie stosuj na stronie docelowej różnych, niespójnych ze sobą przycisków CTA.
  • Nie zapominaj o spełnieniu intencji użytkownika i dostarczeniu mu realnej wartości.

Jak wygląda landing page? Przykłady

Poniżej znajdziesz przykłady landing pages w różnych odsłonach.

landing page umożliwiający rejestrację na wydarzenie
Landing page umożliwiający rejestrację na wydarzenie i zbierający dane kontaktowe za pomocą formularza
karta produktu jako landing page
Landing page – przykład karty produktowej jako strony lądowania
artykuł blogowy jako landing page
Landing page – przykład wpisu blogowego jako strony lądowania
strona kategorii jako landing page
Landing page – przykład kategorii usługowej jako strony lądowania

FAQ

Kiedy wybrać stronę główną na landing page?

Wybór strony głównej na landing page nie zawsze będzie dobrym pomysłem. W większości przypadków zdecydowaniem lepszym rozwiązaniem okaże się wybór strony kategorii. Możesz wybrać stronę główną jako docelowy landing page, jeśli:

  • cały Twój serwis jest monotematyczny,
  • strona główna odpowiada na potrzeby użytkowników wpisujących wybrane słowa kluczowe.

Kiedy wybrać kartę produktu na landing page?

W większości przypadków lepszym rozwiązaniem będzie wybór strony kategorii agregującej grupę fraz. Możesz jednak wybrać kartę produktu na landing page, jeśli:

  • analiza wyników wyszukiwania wskaże Ci, że konkurencja pozycjonuje się na dany produkt,
  • słowa kluczowe odnoszą się do jednego, konkretnego produktu (np. kamera USB Logitech c922),
  • posiadasz na swojej stronie jeden produkt o nazwie identycznej jak fraza kluczowa i nie zamierzasz rozszerzać swojego asortymentu.

Kiedy ustawić wpis blogowy jako stronę docelową?

Wpis blogowy będzie odpowiednią stroną docelową, jeśli:

  • analiza wyników wyszukiwania wskaże Ci, że konkurencja pozycjonuje się na artykuły blogowe,
  • słowa kluczowe mają charakter blogowy i nie pasują pod względem tematyczności do utworzenia strony produktowej lub usługowej (np. najlepsze buty do biegania 2022),
  • intencją użytkownika jest znalezienie poradnika, testu produktu czy recenzji.

Kiedy ustawić stronę kategorii jako LP?

Kategoria to jedna z najpopularniejszych stron docelowych i pozycjonowanych w Google.

Korzystają z niej użytkownicy, którzy wiedzą, jakiego typu produktu szukają, ale potrzebują więcej informacji, aby zdecydować się na konkretny.

Dobrze dobrana strona kategorii powinna spełniać intencje użytkowników poprzez pełną prezentację Twojej oferty.

Wybierz stronę kategorii na landing page, jeśli:

  • analiza wyników wyszukiwania wskaże Ci, że konkurencja również pozycjonuje się na kategorie,
  • słowa kluczowe są typowo produktowo-sprzedażowe (np. odzież sportowa),
  • posiadasz wiele podkategorii dla danej kategorii,
  • fraza kluczowa nadaje się do promocji na stronę główną, ale nie stanowi jednej, podstawowej działalności Twojej firmy (np. materace piankowe sklep, podczas gdy Twoja oferta obejmuje również materace lateksowe czy kieszeniowe).

Co w sytuacji, jeśli nie posiadasz LP, który odpowiada na potrzeby pozycjonowanych fraz?

W sytuacji, kiedy żadna podstrona w Twoim serwisie nie odpowiada określonym intencjom użytkownika i nie pasuje do przygotowanych słów kluczowych, powinieneś utworzyć nowy landing page. Jeśli masz problem z samodzielnym stworzeniem strony docelowej, zwróć się po pomoc do agencji SEO, która dodatkowo zoptymalizuje landing page pod kątem wyszukiwarek internetowych, aby zapewnić Ci wartościowy ruch organiczny i najwyższy współczynnik konwersji.

Ile kosztuje zrobienie landing page?

Zlecenie stworzenia nowego LP dla Twojego serwisu to kwota w przedziale od 500 do 5 000 zł.

Jak zrobić landing page za darmo?

Jeżeli zależy Ci na darmowym stworzeniu strony docelowej, możesz skorzystać z gotowych szablonów lub kreatorów do tego przeznaczonych. To, jak trudne i czasochłonne będzie zrobienie LP, zależy od systemu, który wykorzystuje Twoja strona. Jeżeli jest to system CMS taki jak WordPress, możesz skorzystać z gotowych rozwiązań i wdrożyć ją szybciej.

Landing pages – zoptymalizuj swoje strony docelowe

W kontekście pozycjonowania najważniejsze są landing pages rozumiane jako:

  • strony kategorii i strony produktowe w sklepach internetowych,
  • strony szczegółowo opisujące rodzaj usługi, zakres prac, proces realizacji, termin wykonania czy ceny w przypadku serwisków lokalnych.

SEO na stronie docelowej pozwoli Ci dotrzeć do potencjalnych klientów i spełnić ich oczekiwania.

W SEMPIRE pomożemy Ci zidentyfikować i zoptymalizować strony, które mają największy potencjał dla Twojego biznesu.

Współpraca z nami to:

  • przemyślana strategia SEO, w której szukamy i dobieramy najlepsze słowa kluczowe,
  • dobór landing pages do słów kluczowych, a jeśli istnieje taka potrzeba – stworzenie nowych stron lądowania,
  • optymalizacja landing pages pod SEO – stworzenie przyjaznych adresów URL, ustawienie właściwych title i meta description, wprowadzenie nagłówków H1-H6 na stronie, stworzenie wysokiej jakości treści, optymalizacja grafik, umieszczenie słów kluczowych w odpowiednich miejscach na stronie oraz uwzględnienie przycisków CTA.

Umów się na bezpłatną konsultację ze Specjalistą SEO, który przeanalizuje Twoją stronę internetową pod kątem LP i wskaże najlepszy kierunek działań dla Twojej firmy.
 

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 46 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.