Domena z www czy bez www? Adres strony a pozycjonowanie | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Domena z www czy bez www? Adres strony a pozycjonowanie

Jeżeli dopiero uruchamiasz nową domenę, dla widoczności w wyszukiwarce Google nie ma znaczenia, czy umieścisz w adresie przedrostek www. Jest on detalem, który w przeszłości pełnił ważniejszą funkcję. Z technicznej strony nieważne jest zatem, jaką formę adresu wybierzesz – tę z www czy bez www.

Jeżeli natomiast Twoja strona posiada historię linków, wybranie wersji z www lub bez www ma znaczenie. Serwisy, które linkują do Twojej witryny, dzielą się z nią swoim autorytetem, poprawiając jej pozycję w wyszukiwarce Google. Zmieniając adres na inny niż ten używany w większości zewnętrznych odnośników, stracisz moc płynącą z ich linkowania.

Bardzo ważny jest wybór jednej wersji domeny i ustawienie przekierowania. Jeżeli tego nie zrobisz, ranking Twojej strony w Google może ucierpieć. Bez przekierowania robot indeksujący stronę może dodać do bazy 2 wersje Twojej witryny – z www i bez www. Spowoduje to ocenę treści serwisu jako duplikat, co negatywnie wpłynie na pozycję w wyszukiwarce.

Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jaka wersja domeny będzie dla Ciebie najlepsza oraz o czym pamiętać, dokonując wyboru!

domena z www czy bez www

Co to jest domena z www?

Domena to główna część Twojej marki w internecie i podstawowy składnik adresu strony. Dzięki niej użytkownicy mogą trafić na Twoją witrynę. Domena jest częścią URL (Uniform Resource Locator), czyli adresu, który prowadzi użytkowników do danego serwisu.

Często w adresach URL można spotkać przedrostek “www” przed nazwą domeny. Obecnie jest on mniej popularny niż kiedyś, ponieważ nie odgrywa już tak istotnej roli. W przeszłości był jednym z elementów służących do kategoryzowania funkcji serwerów. “www” oznaczał lokalizację przechowującą pliki dostępne w sieci, natomiast przykładowo przedrostek “ftp” oznaczał miejsce wymiany danych.

Czy www w adresie strony jest potrzebne?

Współcześnie “www” nie ma tak dużej wagi, ponieważ serwery stały się wielofunkcyjne. Może natomiast wskazywać główną część serwisu, kiedy zostały wydzielone z niego subdomeny.

Znaczenie prefiksu “www” w adresie strony jest znikome i najczęściej ma charakter kosmetyczny. Jednak podjęcie decyzji i wybranie jednej wersji domeny: z lub bez www jest bardzo istotne.

Domena z www czy bez www – dlaczego należy dokonać wyboru?

W większości przypadków skutki wyboru adresu strony z www lub bez www nie są tak znaczące, jak sama decyzja. Rejestrując domenę w sieci, otrzymujesz dwie wersje URL wyglądające w następujący sposób:

  • example.com,
  • www.example.com.

Strona z www i bez www to dwa osobne adresy, pod którymi mogłyby znajdować się dwie różne witryny. Musisz więc najpierw wybrać jedną, główną wersję swojej domeny, a następnie przygotować stałe przekierowanie 301 na tę właśnie wersję. Dzięki temu niezależnie od tego, jaką wersję adresu wybierze użytkownik czy robot sieciowy indeksujący stronę, wyświetli mu się Twój serwis pod jednym, właściwym adresem.

Sprawdź, jak zrobić przekierowanie domeny z www na bez www i odwrotnie.

Niektórzy użytkownicy wpisują adres strony z przedrostkiem www, inni natomiast bez www. Są tego różne powody, a do najczęstszych z nich zalicza się wiek, dotychczasowe przyzwyczajenia czy obycie w cyberprzestrzeni (dawniej wpisywano adres strony wyłącznie z przedrostkiem www). Przekierowanie 301 przeprowadzi ich na właściwy adres, niezależnie od tego, którą formę adresu wybiorą.

Domena a pozycjonowanie – adres z www czy bez?

Domeny bez www i z www mają taki sam potencjał, jeżeli chodzi o pozycjonowanie. W kontekście SEO witryny nie ma złej decyzji. Pamiętaj jednak, aby stworzyć przekierowanie na główny adres serwisu online. W przeciwnym wypadku widoczność strony internetowej w wyszukiwarce może się pogorszyć. Dzieje się tak z dwóch powodów:

  1. podwójne indeksowanie treści witryny – wyszukiwarka Google skanując strony, widzi adres z www i bez www jako dwa różne serwisy. Ich zaindeksowanie może skutkować wykryciem zduplikowanej treści, co obniża pozycję w rankingu;
  2. ograniczenie mocy linków zewnętrznych – strony linkujące do Twojego serwisu przekazują mu część swojego autorytetu, poprawiając przy tym Twoje pozycje w wynikach wyszukiwania w Google. Kiedy Twoja strona jest dostępna pod wieloma adresami (nie zostało wdrożone przekierowanie), moc linkowania jest podzielona na poszczególne wersje witryny, przez co maleje.

enlightened ZAPAMIĘTAJ!

Jeżeli Twoja strona istnieje w sieci przynajmniej kilka miesięcy i zdobyła już linki przychodzące, weź pod uwagę:

  • obecny stopień indeksacji – to, która wersja linków jest częściej zaindeksowana przez Google,
  • liczbę linków przychodzących na daną wersję strony – czy zewnętrzne witryny linkują częściej na adres z www, czy bez www.

Dzięki temu nie stracisz mocy linków z innych witryn. We właściwej ocenie profilu linkowego i indeksacji strony pomoże Ci agencja SEO.

Co przemawia za domeną z www?

Adres strony z www może okazać się korzystniejszym wyborem, jeśli:

  • nazwa Twojej domeny jest bardzo krótka i czyni ją to mało zauważalną – jest to subiektywne kryterium, ponieważ istnieje wiele stron, które pomimo swojej nieznacznej długości nie używa www;
  • Twoją grupą docelową są osoby, które częściej używają adresu z www – mogą być to użytkownicy w starszym wieku, osoby niekorzystające na co dzień z internetu czy z niewielką wiedzą w tej dziedzinie;
  • chcesz, aby Twój adres URL był częściej wykrywany w treści przez poczty elektroniczne i edytory tekstu – wiele programów cały czas trafnie interpretuje jedynie adresy zaczynające się na www i automatycznie tworzy hiperłącze;
  • Twój serwis ma wiele subdomen i chcesz wyróżnić główną z nich dzięki przedrostkowi www.

Co przemawia za domeną bez www?

Adres witryny bez przedrostka www sprawdzi się lepiej, jeżeli:

  • zależy Ci na krótszym adresie – może on być łatwiejszy do zapamiętania przez użytkowników, łatwiej zmieści się na materiałach reklamowych;
  • chcesz podążać za trendami – obecnie coraz rzadziej stosuje się www w adresach stron internetowych;
  • szukasz sposobu na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania Google – wyszukiwarka przedstawia na stronach wyników również adresy URL poszczególnych witryn. Większość z nich posiada adresy zaczynające się od www.

Jak sprawdzić, którą wersję strony indeksuje wyszukiwarka Google?

Aby przekonać się, która wersja strony (z www czy bez www) widnieje w indeksie Google, wystarczy, że wpiszesz nazwę swojej domeny w okno wyszukiwarki. Google prezentuje w wynikach wyszukiwania adresy stron, dlatego z łatwością sprawdzisz wersję znajdującą się w bazie danych.

domena z www czy bez www w Google
Adres URL w wynikach wyszukiwania w Google z www

Domena z www czy bez www? Checklista

Aby przejść proces wyboru domeny i tworzenia przekierowania we właściwy sposób, podążaj za poniższymi krokami.

  1. Sprawdź stopień zaindeksowania witryny.
  2. Zbadaj profil linków.
  3. Wybierz wersję domeny z www lub bez www.
  4. Stwórz przekierowanie 301 na wybraną wersję.
  5. Zweryfikuj poprawność linkowania wewnętrznego.
  6. Sprawdź wersję adresów w mapie strony (sitemap).

Strona bez www czy z www? Podsumowanie

Na pytanie, która wersja adresu – z www czy bez www, będzie lepsza dla Twojego serwisu, musisz odpowiedzieć samodzielnie. Przy tworzeniu nowej witryny jego forma nie ma znaczenia dla SEO – strony bez www mogą być pozycjonowane równie skutecznie, co te z www. Wygląd adresu może jednak wpływać na wiele aspektów związanych z marketingiem i odpowiadaniem na potrzeby grupy docelowej.

Bardzo istotne jest jednak to, aby zdecydować się na jedną formę adresu URL i ustawić ją jako główną dzięki stałemu przekierowaniu 301. W przeciwnym wypadku możesz zaszkodzić widoczności swojej strony internetowej.

Szczególnej uwagi wymaga witryna, która ma historię linkowania i istnieje w sieci przynajmniej kilka miesięcy. Zmiany na takiej stronie muszą zostać poprzedzone odpowiednią analizą i przygotowaniem.

W prawidłowym wyborze wersji domeny i stworzeniu odpowiednich przekierowań pomoże Ci agencja SEO.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 48 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.