Wzrasta liczba artykułów generowanych przez sztuczną inteligencję, a tym samym potrzeba autentyczności oraz dzielenia się osobistymi doświadczeniami autora.
Bycie ekspertem w danej dziedzinie jest na wagę złota. Wyobraź sobie, że ktoś bez wiedzy medycznej pisze artykuł o skomplikowanej terapii leczenia raka, a czytelnicy, nieświadomi jego braku kompetencji, ślepo ufają zawartym w tekście informacjom. W takich przypadkach brak doświadczenia autora może prowadzić do błędnych decyzji i osądów sytuacji.
Jakość strony internetowej to suma wielu czynników – merytorycznego contentu, odpowiednio zamieszczonych tabel, grafik i innych form wizualnych, a także dobrze zorganizowanej strategii link buildingu. Warto jednak pamiętać o tym, że osoba, która stoi za stworzeniem treści w witrynie pełni pierwszoplanową rolę w jej odbiorze przez innych.
Z artykułu dowiesz się:
E-E-A-T to skrót od ang. Experience, Expertise, Authoritativeness i Trustworthiness, czyli doświadczenia, wiedzy, wiarygodności i zaufania.
Ten akronim oznacza kryteria, które testerzy jakości wyszukiwarki Google wykorzystują do oceny jakości treści na stronach internetowych.
EEAT jako zestaw czterech czynników pomaga w ustaleniu wartości tworzonych treści.
Poniżej przedstawiliśmy, co kryje w sobie każde słowo ze skrótu.
1. Experience (doświadczenie) – kryterium dodane w 2022 roku odnosi się do tego, czy autor treści ma doświadczenie w danym temacie.
→ Przykład: recenzja produktu napisana przez osobę, która faktycznie go używała, jest bardziej wartościowa niż opinia kogoś, kto o nim jedynie słyszał.
2. Expertise (wiedza) – dotyczy poziomu eksperckiej wiedzy autora. Treści powinny być tworzone przez osoby, które są specjalistami w danej dziedzinie. Google docenia teksty tworzone przez ekspertów, szczególnie w przypadku tematów, które mogą wpłynąć na zdrowie, finanse czy życie użytkowników (tzw. YMYL - Your Money or Your Life).
→ Przykład: artykuł medyczny napisany przez lekarza ma większą wartość niż tekst napisany przez osobę bez wykształcenia medycznego.
3. Authoritativeness (wiarygodność) – odnosi się do renomy autora lub strony internetowej, na której publikowanie są treści. Wiarygodne źródła, które są rozpoznawalne i uznane w branży, są lepiej oceniane przez testerów jakości wyszukiwarki.
→ Przykład: strona rządowa czy uniwersytecka, na której autorzy publikują treści edukacyjne lub medyczne, będzie bardziej uznana niż blog prowadzony przez osobę prywatną.
4. Trustworthiness (zaufanie) – dotyczy tego, czy użytkownicy mogą ufać, że informacje opublikowane na stronie internetowej są dokładne i prawdziwe. Wysoki poziom zaufania wśród internautów wynika z transparentności opisywanych informacji, dokładności oraz wiarygodności wskazywanych źródeł.
→ Przykład: sklep internetowy, który publikuje recenzje klientów, wzbudza większe zaufanie niż strona, która nie posiada opinii użytkowników.
Google dąży do przedstawiania wyników wyszukiwania o wysokiej jakości, kierując się zasadami E-E-A-T, aby chronić użytkowników przed potencjalnym zagrożeniem i zapewnić im jak najlepsze doświadczenie podczas korzystania z wyszukiwarki.
Różnica między E-A-T a E-E-A-T polega na dodaniu czwartego elementu, czyli „Doświadczenia” (Experience) do wcześniej istniejących trzech filarów, którymi są:
Dodanie drugiego „E” (Experience) do akronimu EAT miało miejsce w grudniu 2022 roku. Pozwala on Google lepiej ocenić jakość treści, szczególnie w sytuacjach, gdzie praktyczna wiedza jest niezastąpiona (np. recenzje produktów, porady zdrowotne).
Prawdopodobnie wprowadzono tę zmianę, aby umożliwić Quality Raters (weryfikatorom oceniającym jakość wyszukiwania) dokładniejszą analizę wyników, zwłaszcza tam, gdzie osobiste doświadczenie autora ma znaczenie dla autentyczności i wartości treści.
Przykładem są porady podróżnicze – treści tworzone przez osoby, które same odwiedziły opisywane miejsca, są bardziej wiarygodne niż te oparte wyłącznie na powielanych wcześniej informacjach.
EEAT jest ważny dla optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek (SEO), ponieważ skłania twórcę do pracy nad merytorycznymi, wysokiej jakości tekstami.
EEAT w SEO nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, jednak jako zestaw kryteriów, pomaga w ocenie oraz w tworzeniu treści spełniających ustalone standardy. Poniżej omówiliśmy poszczególne elementy EEAT oraz wyjaśniliśmy, dlaczego są ważne dla SEO.
Experience, czyli doświadczenie jako pierwsza litera rozwinięcia akronimu EEAT, zapewnia czytelnikowi treści:
Użytkownicy mogą polegać na rzetelności informacji, co znacząco podnosi jakość treści i zaufanie do nich.
Przykład: Autor recenzji „Gry o tron” opisuje finałowy odcinek serialu, jednocześnie dzieląc się swoimi, szczegółowymi spostrzeżeniami. O tym, że obejrzał ekranizację, świadczą przytoczone cytaty z dialogów bohaterów oraz wtrącenia, które skracają dystans z czytelnikiem oraz nadają osobistego tonu treści.
Gdyby twórca nie obejrzał serialu, recenzja nie przybrałaby takiej lekkości i oryginalności. Wniosek nasuwa się jeden: im więcej szczegółów i osobistych anegdot, tym większa szansa na wysokie oceny od Google.
Wiedza, czyli anglojęzyczne expertise, jako jeden z elementów EEAT odnosi się do umiejętności, kompetencji i kwalifikacji autora treści.
Przykład
Krótka biografia autora artykułu, w tym przypadku absolwentki kierunku lekarskiego, opisującej dolegliwości bólowe żołądka oraz jego przyczyny, czyni treść bardziej wiarygodną nie tylko dla czytelników, ale i algorytmów Google.
Wiedza specjalistyczna jest niezbędna do tworzenia oryginalnej, wysokiej jakości treści i wzbudzania zaufania u użytkowników poszukujących autentycznych porad.
Wiarygodność odnosi się do renomy twórcy lub strony internetowej jako zaufanego źródła informacji. Jednym z narzędzi, które Google wykorzystuje do oceny autorytetu, jest analiza linków prowadzących do Twojej witryny z innych stron WWW.
Im więcej wysokiej jakości, tematycznie dopasowanych linków zwrotnych, tym większa wiarygodność Twojej witryny internetowej.
Trustworthiness jako rozwinięcie ostatniej litery akronimu nie odnosi się tylko do doświadczenia, fachowej wiedzy i autorytetu twórcy. To również zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom oraz budowanie ich zaufania do Twojej strony internetowej i treści.
Warto, więc zadbać o to, by:
Jeśli zatem prowadzisz sklep internetowy i publikujesz treści dotyczące produktów, pamiętaj o tym, by:
Tak, twórca treści ma znaczenie według EEAT. Google lepiej ocenia treści, gdy jest w stanie rozpoznać, kto je stworzył, i uznać tę osobę za autorytet w danej dziedzinie.
Optymalizacja pod kątem SEO obejmuje nie tylko sam tekst, lecz ich autorów. Aby algorytmy Google mogły skutecznie wykorzystać sygnały wiarygodności EEAT, muszą zrozumieć, kim jest twórca oraz jaki ma związek z publikowanymi treściami na stronie internetowej.
Bez rozpoznania autora i jego autorytetu, nawet istotne sygnały, takie jak linki czy recenzje, mogą nie mieć wpływu na pozycjonowanie witryny internetowej.
Google ocenia autorytatywność autora, identyfikując go jako zaufane źródło w danej dziedzinie. W USA wprowadził funkcje, takie jak podtytuły w panelu wiedzy (ang. Knowledge Panel), które przypisują twórcom treści ich specjalizację, np. „Twórca treści (medycyna)”, czy „Twórca treści (podróże)”.
Aby Google mogło poprawnie przypisać E-E-A-T twórcy, istotne są powiązania między autorem a jego treściami, takimi jak artykuły, filmy czy wywiady. Dla samych twórców to dowód na to, że algorytmy wyszukiwarki uznały ich za wiarygodne źródła informacji w danej dziedzinie.
Wyświetlanie specjalizacji pod imieniem i nazwiskiem autora treści przekłada się na większą szansę w uzyskaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W przyszłości to również możliwość osiągnięcia lepszej widoczności w asystentach opartych na sztucznej inteligencji.
Autorytet tematyczny w SEO odnosi się do uznania twórcy treści za eksperta w danej dziedzinie przez Google. Aby go zbudować, należy stworzyć powiązania między autorem a tematami, które porusza.
Tematy są traktowane jako encje, czyli osoby, miejsca, rzeczy, tematy, które Google może rozpoznać i zrozumieć. Na tej podstawie buduje bazę wiedzy, czyli Knowledge Graph, łącząc encje z określonymi informacjami, adresami URL i treściami.
W uproszczeniu: W miarę ustalania autorytetu tematycznego dla twórcy treści, wzrasta prawdopodobieństwo, że Google przypisze mu podtytuł, taki jak. „Twórca treści (dziedzina)”.
Przykład
Wyobraź sobie, że jesteś ekspertem w dziedzinie kulinariów i piszesz artykuły o kuchni włoskiej. W „oczach” Google jesteś „encją” – czyli osobą, którą rozpoznaje jako autorytet w tym temacie.
Google dostrzega, że Twoje imię i nazwisko są często powiązane z artykułami o włoskiej kuchni, przepisami, a nawet wywiadami. Dzięki temu, gdy użytkownik szuka informacji o włoskiej gastronomii, algorytmy powiążą Twoje artykuły, a także mogą wyświetlić stworzone przez Ciebie treści wyżej w wynikach wyszukiwania.
Osiągnięcie satysfakcjonujących wyników w pozycjonowaniu Twojej strony internetowej wymaga uwzględnienia zarówno twórcy treści, jak i wydawcy. Jeżeli jednak stoisz przed nadaniem priorytetu jednemu z nich, zdecyduj się na autora tekstów internetowych.
Aby zoptymalizować twórcę treści pod kątem SEO, uwzględnij te 3 poniższe etapy.
Pierwszy etap, czyli zrozumienie odnosi się do stworzenia wyraźnych relacji pomiędzy twórcą treści a stronami źródłowymi, których Google może użyć do zweryfikowania faktów na temat autora tekstu.
Wzorcowe strony referencyjne, potwierdzające wiarygodność i autorytet autora składają się z:
Wiarygodność polega na budowaniu sieci powiązań między twórcą a treściami, które tworzy bądź w tworzeniu, których bierze udział. Wskaż autorstwo w przypadkach:
Rozpowszechnienie to trzeci etap w optymalizacji twórcy treści pod kątem SEO. Zwiększ zasięg autora tekstu poprzez stworzenie nowych publikacji na jego temat. Upewnij się, że treści są:
Wykorzystaj stronę internetową twórcy jako spoiwo, łączące wszystkie, opublikowane przez niego treści. Dzięki temu Google oraz systemy AI będą w stanie szybciej zidentyfikować autora tekstu, a tym samym nadadzą mu odpowiedni autorytet.
Chcesz, aby Google uznało Cię za wiarygodne źródło informacji? Skup się na zrozumieniu powiązania między autorem, tematyką treści a stroną internetową. Autorytet twórcy powinien opierać się nie tylko na jakości jego treści, ale także na tym, jak często jego publikacje są cytowane lub wspominane przez inne wiarygodne źródła, nawet jeśli nie zawsze prowadzą do nich bezpośrednie linki.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 26 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!