Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?
Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:
Średnia długość wpisu na blogu wynosi 1376 słów, czyli ok. 7500 zzs (źródło: Orbit Media). Nie jest to jednak zasada, którą należy traktować zero-jedynkowo. Istnieje wiele czynników wpływających na długość artykułu, m.in. branża, grupa docelowa oraz intencja wyszukiwania.
Z artykułu dowiesz się:
Artykuł na bloga powinien zawierać spostrzeżenia autora, wiedzę specjalistyczną oraz angażować czytelników. Oprócz tego zakłada się, że będzie posiadał 9 wyróżnionych poniżej elementów.
Tytuł powinien przyciągać uwagę i zachęcać do przeczytania artykułu. Powinien być krótki, zwięzły i odzwierciedlać treść wpisu na blogu, a przede wszystkim – zapytania użytkowników.
Przykład: „10 sposobów na zwiększenie produktywności w pracy zdalnej”
→ tytuł przyciąga uwagę, ponieważ jest konkretny i obiecuje dostarczenie wartościowych informacji w przystępnej formie (lista 10 sposobów). Tytuły zawierające liczby dają czytelnikom wyobrażenie o długości i strukturze artykułu, a to zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia.
Atrakcyjny i zachęcający do dalszego czytania wstęp – to podstawa. Dobry początek zawiera krótki przegląd tego, o czym będzie artykuł na blogu oraz dlaczego to jest ważne.
Przykład: „Praca zdalna staje się popularnym rozwiązaniem dla wielu firm. W tym artykule przedstawimy sprawdzone metody na zwiększenie produktywności, dzięki którym będziesz lepiej zarządzać czasem i zadaniami”.
→ wstęp jasno informuje, o czym będzie artykuł i dlaczego temat jest ważny. Czytelnik wie, czego może się spodziewać w kolejnych częściach artykułu.
Struktura artykułu na blogu powinna być dobrze zorganizowana za pomocą nagłówków i śródnagłówków. To one ułatwiają nawigację i czytanie tekstu.
Przykład:
- Nagłówek H2. Stwórz odpowiednie środowisko pracy
- Nagłówek H3. Ustal priorytety i cele
Główna część artykułu na blogu powinna być bogata w wartościowe informacje, przykłady i analizy. Zaleca się zamieszczanie porad, pogłębionych badań i danych, które potwierdzają postawione tezy.
Przykład: „Według badań przeprowadzonych przez XYZ, osoby pracujące w dedykowanym miejscu pracy są o 30% bardziej produktywne niż ci, którzy pracują na kanapie”.
Artykuł na blogu, oprócz treści, powinien zawierać obrazy, infografiki, wykresy oraz wideo – wszystkie te elementy są w stanie uatrakcyjnić wpis na blogu i lepiej zilustrować przedstawione treści.
Dobrą praktyką jest zamieszczanie w artykułach na blogu linków wewnętrznych oraz zewnętrznych do wiarygodnych źródeł. To działanie podkreśla Twój autorytet jako twórcy oraz umożliwia czytelnikowi dostęp do innych informacji.
Przykład: „Więcej o zarządzaniu czasem przeczytasz w naszym artykule: Jak efektywnie planować dzień pracy” → na niebiesko zaznaczyliśmy potencjalne miejsce implementacji linku
Krótkie podsumowanie najważniejszych punktów artykułu na blogu przypomni czytelnikowi, o czym był wpis i utrwali zestaw informacji w jego pamięci.
Przykład:
Podsumowując, aby zwiększyć produktywność w pracy zdalnej, warto:
- Stworzyć odpowiednie środowisko pracy
- Ustalić priorytety i cele
- Korzystać z dedykowanych narzędzi
- Zachować regularne przerwy
Wezwanie do działania (CTA) angażuje czytelników do interakcji z treścią, zwiększa ich zaangażowanie i wzbudza zaufanie do twórcy treści na blogu.
Przykład: „Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach poniżej i zapisz się na nasz newsletter, aby nie przegapić kolejnych porad!”
Jedną z głównych zasad, o których musisz pamiętać, tworząc teksty na blogu, to podstawy SEO. Zadbaj o to, by wpis zawierał słowa kluczowe związane z Twoim tematem, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników.
Aby znaleźć te frazy, skorzystaj z bezpłatnego narzędzia Planera słów kluczowych Google. Możesz również znaleźć najczęściej wyszukiwane zapytania w płatnych narzędziach typu SEMSTORM, czy Senuto.
Nie ma konkretnej liczby słów, która najpełniej odpowiadałaby na pytanie, jak długi powinien być wpis na blogu. Poniżej znajdziesz kilka propozycji optymalnej długości artykułów na stronie internetowej.
To, jak długi powinien być wpis na blogu, zależy od wielu różnych czynników. Według ekspertów SEMPIRE artykuł zawierający wartości w przedziale 300-600 słów (1650-3300 zzs) jest wystarczający, jeżeli:
Optymalna długość wpisu na blogu powinna być dostosowana do jego celu, tematyki oraz odbiorców, a niekoniecznie do konkretnej liczby słów.
Nie ma jednoznacznie wskazanej liczby słów, jaką powinien mieć artykuł. Stanowisko Google w tej sprawie jest jasne – liczba słów nie jest czynnikiem rankingowym w określaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Google nie sumuje liczby słów na stronie i nie wykorzystuje tej liczby jako wskaźnika jakości. Artykuł na blogu, który zawiera 1000 słów, nie jest uznawany automatycznie za lepszy od tego, który ma co najmniej 500 słów.
Uwaga!
Nie należy ograniczyć się tylko do niezbędnego minimum treści, ponieważ Google nie zwraca uwagi na liczbę słów na stronie internetowej. Sama liczba nic nie znaczy dla Google, jednak algorytm uwzględnia spełnienie intencji użytkownika – a ta intencja wyszukiwania może wymagać dłuższego artykułu na blogu.
Spójrz na czerwony kawałek „tortu”. To jest zaangażowanie użytkownika na stronie internetowej, czyli jeden z czynników branych pod uwagę przez Google. Kiedy algorytm Google ocenia Twój artykuł na blogu, uwzględnia przede wszystkim to, jak skuteczny jest w angażowaniu czytelnika.
Jeżeli krótki wpis odpowiada na zapytanie internauty, nie ma potrzeby wydłużania go w nadziei na zadowolenie robotów Google.
Na pytanie dotyczące minimalnych i maksymalnych długości artykułów zalecanych dla blogów możemy ponownie odpowiedzieć – to zależy. Jednak, aby ułatwić proces tworzenia wpisów, przyjęliśmy pewne (ogólnikowe) ramy w zalecanych długościach.
Minimalna długość artykułu blogowego wynosi zazwyczaj około 300-500 słów (1500-3000 zzs). Taka długość pozwala na:
Maksymalna długość artykułu może wynosić 2000-3000 słów (ok.10 000-15 000 zzs), a czasami nawet więcej, jeśli temat tego wymaga. Dłuższe artykuły są korzystne, ponieważ pozwalają na dogłębne pokrycie tematu. Umożliwiają kompleksowe omówienie danego zagadnienia, co może przyciągnąć bardziej zaangażowanych czytelników.
Poniżej znajdziesz rekomendacje długości w zależności od typu artykułu na blogu
- Artykuły informacyjne: 500-1000 słów (ok.2500-6000 zzs)
- Poradniki i instrukcje: 1000-2000 słów (ok. 5000-12 000 zzs)
- Analizy i raporty: 2000-3000 słów (ok. 10 000-18 000 zzs)
- Case studies: 1500-2500 słów (ok. 7500-15 000 zzs)
Ostatecznie długość artykułu powinna być dostosowana do jego celu, tematyki oraz oczekiwań użytkowników.
Wyobraź sobie, że chcesz utworzyć artykuł na blogu dla wyszukiwanego terminu: „Jak poprawić jakość snu”. Aby sprawdzić, czy długość tekstu na bloga jest dobra, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami.
Przeprowadź wyszukiwanie w Google dla frazy „Jak poprawić jakość snu” i zanotuj wyniki, plasujące się w pierwszej dziesiątce. Przejrzyj te artykuły i zwróć uwagę na ich długość. Można to zrobić, kopiując treść do edytora tekstu (Google Docs lub wordcounter.net) i sprawdzając liczbę słów oraz znaków.
Oblicz średnią długość artykułów, które pojawiły się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Na przykład, jeśli 5 najlepszych artykułów ma długość od 1500 do 2500 słów, to jest to dobry wskaźnik dla Twojego tekstu na blogu.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy długość Twojego artykułu na blogu jest dobra, skorzystaj z narzędzi SEO, np. Yoast SEO lub Senuto – mogę one sugerować optymalną liczbę słów/znaków Twojego tekstu.
Przykład
Płatne narzędzie Senuto daje Ci wgląd w zakładkę „Analiza SERP”. Możesz sprawdzić, jak długie teksty stworzyli Twoi konkurenci, np. dla frazy „jak poprawić jakość snu”. Obok liczby znaków, znajduje się też kolumna „Content Score”, informująca o skuteczności stworzonej treści pod kątem SEO.
Sugestie dotyczące długości artykułów konkurencji na blogu są pomocne w orientacyjnym określeniu liczby słów (znaków) w ramach tworzonych treści.
Po wprowadzeniu tekstu do narzędzia Senuto otrzymasz również sugerowaną liczbę znaków, do których powinieneś dążyć w tworzonym przez siebie artykule na blogu.
Po publikacji artykułu monitoruj wyniki za pomocą narzędzi analitycznych, takich jak Google Analytics. Zwróć uwagę na wskaźniki takie jak średni czas spędzony na stronie i współczynnik odrzuceń.
Dobrym pomysłem będzie zbieranie opinii od czytelników, aby dowiedzieć się, czy długość tekstu jest odpowiednia oraz, czy artykuł spełnia ich oczekiwania.
Regularnie aktualizuj artykuł na blogu, aby był zgodny z najnowszymi informacjami i trendami. Upewnij się, że długość tekstu nadal odpowiada obecnym standardom.
Na długość artykułu na blogu wpływa wiele różnych czynników. Poniżej wyróżniliśmy 5 najważniejszych z nich.
Niektóre rynki wymagają bardziej szczegółowych i dłuższych tekstów. Inne, przeciwnie – preferują krótsze i zwięzłe wpisy. Aby ułatwić Ci tworzenie treści na stronę internetową, przygotowaliśmy zestawienie, gotową „ściągę” z optymalną długością artykułów według konkretnej branży.
Długość artykułu w sektorze odzieżowym i beauty to około 669 słów (ok. 4000 zzs). Czytelnicy blogów modowych i urodowych szukają szybkich wskazówek i inspiracji, dlatego zależy im na uzyskaniu konkretnych informacji.
Długość wpisu na blogu podróżniczym może przekraczać nawet 1500 słów (ok. 9000 zzs). Wynika to z opisowej formy różnych miejsc, kultury i doświadczeń – wszystkiego tego, co jest cenne dla użytkownika poszukującego wymarzonego miejsca urlopowego.
Długość tekstów zamieszczanych na blogach o tematyce usług finansowych to zazwyczaj wartość pomiędzy 2000 a 2500 słów (ok. 12000-15000 zzs). Ten obszar jest wymagający ze względu na branżową terminologię, dlatego dłuższe wpisy pomagają wyjaśniać złożone tematy oraz budować autorytet wśród czytelników poszukujących szczegółowych informacji.
Długość recenzji technologicznych oraz artykułów opisujących różnego rodzaju gadżety jest zazwyczaj krótka. Czytelnikom zależy na konkretnych wnioskach, które m.in. ułatwią im podjęcie decyzji na temat zakupu określonego sprzętu. Typowa długość to około 500-1000 słów (3000-6000 zzs), aby móc rzetelnie omówić wszystkie zalety i wady produktów.
Przedstawione wartości są przybliżonymi, a podstawową zasadą jest udzielenie odpowiedzi na pytanie użytkownika. Długość artykułu na blogu nie musi mieścić się w konkretnym przedziale, wystarczy, że zadbasz o to, by Twój czytelnik miał dostęp do konkretnych informacji zamieszczonych na stronie internetowej.
Długość artykułu na blogu zależy od preferencji czytelników, czyli grupy, do której kierujesz swój wpis. Jeżeli piszesz treści do ekspertów, to musisz skupić się na szczegółowych analizach, ale bez zamieszczania wyjaśnień podstawowych terminów. W przypadku tekstów tworzonych do osób, które nie znają „tematu od podszewki” – ich krótsza, prostsza i bardziej konkretna forma będzie lepszym wyborem.
Postaw się na miejscu swojego czytelnika i zastanów się, ile mniej więcej, będzie oczekiwał informacji od Twojego artykułu na blogu. Uwzględnij poziom wiedzy odbiorcy, by dowiedzieć się, czy potrzebujesz podać wiele dodatkowych informacji, czy możesz ograniczyć.
Różne etapy ścieżki zakupowej wymagają różnej długości treści. Na etapie świadomości to krótsze wpisy lepiej trafiają do klientów, podczas gdy na etapie podejmowania decyzji to dłuższe i bardziej szczegółowe artykuły mogą skuteczniej wspierać decyzję zakupową konsumenta.
Intencja wyszukiwania użytkowników jest niezastąpiona w określeniu długości wpisu. Dla zapytań informacyjnych potrzebne są dłuższe artykuły, aby wyczerpująco odpowiedzieć na pytanie.
Przykłady zapytań informacyjnych:
W przypadku zapytań nawigacyjnych, czyli z zamiarem znalezienia konkretnej strony lub miejsca, treści powinny być krótkie oraz zwięzłe, umożliwiające użytkownikowi szybkie znalezienie poszukiwanych informacji.
Przykłady zapytań nawigacyjnych:
Inaczej sytuacja przedstawia się przy zapytaniach transakcyjnych, czyli z zamiarem dokonania zakupu lub zrealizowania innej transakcji. To wyszukiwania produktów, usług lub wykonywanie określonych czynności, takich jak rejestracja, pobieranie, czy subskrypcja.
Treści odpowiadające na zapytania transakcyjne zawierają szczegółowe opisy produktów, recenzje i porównania, a także wezwanie do działania (CTA), by zachęcić użytkownika do zakupu.
Przykłady zapytań transakcyjnych:
Długość artykułu na blogu w odpowiedzi na zapytanie transakcyjne powinna być krótka, konkretna, umożliwiająca szybki wgląd w najważniejsze informacje.
Na długość artykułu mają wpływ słowa kluczowe. Wpisy na blogu zoptymalizowane pod kątem obszernych tematów, np. „marketing”, wymagają dłuższych artykułów. Bardziej niszowe lub konkretne frazy kluczowe, np. „co to jest agencja SEO”, mogą dobrze odnaleźć się w krótszych tekstach zamieszczanych na stronie internetowej.
Zalecane jest również testowanie różnych długości artykułów i analizowanie ich wyników. Wszystko w jednym celu – dostosowania strategii do specyficznych potrzeb odbiorców oraz intencji firmowego bloga.
Nie, długość artykułu nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie w Google. Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnego znaczenia dla pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Google wielokrotnie potwierdziło, że sama liczba słów nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Jak powiedział John Mueller z Google – „liczba słów nie świadczy o jakości treści”.
Wpisy na stronach internetowych mogą zawierać dużą liczbę znaków, jednak nie wnosić żadnej wartości czytelnikowi. I odwrotnie, witryny zawierające pojedyncze treści mogą być bardziej wartościowe i odpowiadać na pytania internautów.
Dłuższe treści w SEO mają więcej możliwości na pokrycie tematu, co może (ale nie musi) lepiej zaspokajać intencji użytkowników. Z badań Hubspota z 2021 r. wynika, że artykuły o długości między 2100 a 2400 słów często osiągają lepsze wyniki w wyszukiwarkach, ale warunkiem jest ich prawidłowa konstrukcja i możliwości udzielania odpowiedzi na potrzeby użytkowników.
Co to oznacza dla Ciebie, jako twórcy treści lub właściciela strony internetowej?
Spokojnie, możesz tworzyć dobre i krótsze artykuły pod kątem SEO (co najmniej 300 słów), jeżeli:
- odpowiadasz na potrzeby użytkowników,
- odpowiadasz na potrzeby robotów indeksujących Google.
Jeżeli nie wiesz, jak stworzyć doskonałej długości artykuł na blogu, który zaangażuje Twoich czytelników i potencjalnych klientów, skontaktuj się z zespołem ekspertów SEMPIRE. Podpowiemy Ci, jak trafić do swoich odbiorców oraz na co, jeszcze zwrócić uwagę.
Dłuższe artykuły mogą przynosić korzyści dla SEO, ale wpływ AI Overviews sprawia, że znaczenie długości treści może się zmieniać. Algorytmy AI coraz lepiej rozumieją kontekst i intencje użytkowników, co może sprawić, że dobrze zoptymalizowane, krótsze treści również będą miały wysoką wartość.
Ważne, by treść była merytoryczna, odpowiednia dla użytkowników i dostosowana pod kątem słów kluczowych oraz struktury. W rezultacie, zamiast skupiać się wyłącznie na długości artykułów, warto inwestować w jakość, dokładność i użyteczność tekstu.
Dłuższe artykuły, zazwyczaj od 1500 do 2500 słów, mogą zwiększać zaangażowanie czytelników, ponieważ oferują bardziej wyczerpujące i dogłębne analizy, które przyciągają uwagę osób poszukujących szczegółowych informacji.
Takie artykuły pozwalają na lepsze rozwinięcie tematu, co prowadzi do większej wartości dostarczanej czytelnikom oraz zachęca ich do dłuższego pozostania na stronie internetowej.
Długość artykułu powinna być dostosowana do potrzeb i preferencji grupy docelowej. Na przykład, jeśli piszesz dla ekspertów, którzy szukają szczegółowych analiz, dłuższe artykuły będą odpowiednie. Jeśli Twoi czytelnicy preferują zwięzłych informacji, krótsze artykuły (np. 300-600 słów) będą skuteczniejsze.
Tak, warto rozważyć podzielenie bardzo długiego artykułu (np. powyżej 3200 słów, czyli 17600 znaków ze spacjami) na kilka krótszych wpisów, aby ułatwić czytelnikom przyswajanie informacji i utrzymać ich zaangażowanie.
Dłuższe artykuły zazwyczaj zwiększają czas spędzany przez czytelników na stronie, ponieważ wymagają od użytkowników większej ilości czasu przeznaczonego na przeczytanie i przyswojenie zamieszczonych na stronie informacji.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 22 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!