Opisy kategorii w sklepie internetowym – jak pisać zgodnie z SEO? | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Opisy kategorii w sklepie internetowym – jak je pisać zgodnie z SEO, aby zwiększyć sprzedaż? Praktyczne wskazówki + przykłady

Opis kategorii w sklepie internetowym pełni funkcję wirtualnego doradcy – pomaga niezdecydowanym jeszcze klientom zawęzić pole poszukiwań, prowadząc ich krok po kroku do ostatecznego celu – znalezienia i zakupu wymarzonego produktu.

Właściwie skonstruowany opis kategorii, zgodny z zasadami SEO copywritingu, jest niezastąpionym narzędziem budowania zaufania klienta i widoczności firmy w internecie.

Z tego poradnika dowiesz się:

  • czym jest opis kategorii,
  • jakie jest znaczenie opisów kategorii w sklepie internetowym,
  • jak pisać i nie pisać opisów kategorii,
  • co napisać w opisie kategorii,
  • jak stworzyć zoptymalizowany pod SEO opis kategorii,
  • jaka powinna być optymalna długość opisu kategorii.

Nie wiesz, jak stosować opisy kategorii? Chcesz już teraz dowiedzieć się, czy opisy kategorii w Twoim sklepie są zgodne z SEO? Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym Specjalistą!

Jak pisać opisy kategorii w sklepie internetowym

Czym jest opis kategorii w sklepie internetowym?

Opis kategorii to tekst o charakterze informacyjno-sprzedażowym, który jest wykorzystywany w serwisach e-commerce do przedstawienia zgrupowanych produktów w ramach określonych kategorii. Jego zadaniem jest nie tylko zaprezentowanie określonego asortymentu, ale także zachęcenie użytkowników do zapoznania się z nim i dokonania zakupów.

Opis kategorii działa podobnie jak opis produktu, jednak na bardziej globalnym poziomie – zamiast skupiać się na pojedynczym produkcie, służy do zaprezentowania całościowej grupy produktów.

Pełni przy tym funkcję wirtualnego doradcy – ma za zadanie rozwiać wszelkie wątpliwości, pomóc w wyborze konkretnych produktów, a tym samym ułatwić podjęcie decyzji zakupowej. Jest więc niezwykle ważnym elementem strony e-commerce, wpływającym na doświadczenie użytkownika i skuteczność sprzedaży.

Dlaczego opisy kategorii są istotne dla SEO?

Opisy kategorii pełnią kluczową rolę w kontekście optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek (SEO) z kilku ważnych powodów. Poniżej znajdziesz najważniejsze korzyści wynikające z opisów kategorii:

  • umieszczenie słów kluczowych: opis kategorii to idealne miejsce na umieszczenie słów kluczowych związanych z daną grupą produktów. Odpowiednio rozmieszczone i dobrze dobrane frazy kluczowe mogą znacznie poprawić widoczność strony w wynikach wyszukiwania;
  • jakość i użyteczność treści: wyszukiwarki, takie jak Google, premiują strony oferujące wartościowe i użyteczne treści. Dobrze napisany opis kategorii zwiększa szanse na lepszą ocenę strony przez algorytm wyszukiwarki, co przekłada się na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania;
  • struktura strony i nawigacja: dobry opis kategorii ułatwia odwiedzającym nawigację po stronie. Poprawia ogólne doświadczenie użytkowników, co jest jednym z czynników branych pod uwagę przez wyszukiwarki przy ocenie strony.

Tworzenie opisów kategorii zoptymalizowanych pod SEO może przyczynić się do poprawy rankingów w wynikach wyszukiwania, zwiększenia ruchu na stronie i finalnie – do wzrostu sprzedaży.

Co zawrzeć w opisie kategorii?

Tworząc opis kategorii w sklepie internetowym, warto skupić się na kilku kluczowych aspektach, które przekonają klientów do dokonania zakupu, a jednocześnie wpłyną pozytywnie na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Zastanawiając się nad tym, co napisać w opisie kategorii, weź pod uwagę następujące aspekty:

  • Na jaką potrzebę odpowiadają produkty w danej kategorii? Opis powinien jasno wskazywać, jakie potrzeby klienta są w stanie zaspokoić oferowane produkty.
  • Jakie korzyści przyniesie zakup produktów z opisywanej kategorii? Wykorzystaj język korzyści, aby podkreślić, co klient zyska dzięki posiadaniu danego produktu.
  • Czym produkty z danej kategorii różnią się od konkurencyjnych? Opis powinien pokazać unikalność produktu i wyeksponować cechy, które wyróżniają go na tle innych.
  • Jaka jest historia i pomysł na produkty z danej kategorii? Jeśli jest to istotne, szczególnie przy produktach wytwarzanych samodzielnie, dobrze jest podzielić się tą informacją z klientem.
  • Jakie są najczęstsze pytania klientów dotyczące danej kategorii produktowej? Jeśli często otrzymujesz podobne pytania od klientów na temat produktów z danej kategorii, warto umieścić odpowiedzi na nie w opisie.
  • Czy opis kategorii kieruje klienta przez proces zakupowy? Dobrze skonstruowany opis kategorii powinien prowadzić klienta przez proces zakupowy, podpowiadając, jakie kryteria warto wziąć pod uwagę przy wyborze produktu.

Jak długi powinien być opis kategorii w sklepie internetowym?

Określenie idealnej długości opisu kategorii nie jest proste, ponieważ zależy od wielu czynników. Objętość opisu kategorii powinna wynikać z próby dostarczenia wartościowych, przejrzystych i rzetelnych informacji, które spełniają oczekiwania użytkowników, a nie tylko z próby osiągnięcia określonej liczby znaków.

Jeszcze do niedawno panowało przekonanie, że teksty i opisy pod SEO (w tym również opisy kategorii) powinny być długie, ponieważ pozwalają w ten sposób przekazać więcej informacji i naturalnie umieścić więcej fraz kluczowych.

Jednak zbyt długi opis kategorii niekoniecznie wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie sklepu internetowego. Długość treści nie jest bowiem czynnikiem, który decyduje o pozycji strony w wyszukiwarce. Jeśli tworzysz opis na potrzeby SEO, skup się przede wszystkim na dostarczeniu użytkownikom niezbędnych informacji.

Przygotowując opisy kategorii w sklepie internetowym:

  • skoncentruj się na jakości, a nie ilości,
  • staraj się wyczerpać temat,
  • dostosuj długość do kontekstu,
  • zadbaj o użyteczność i czytelność treści.

Jak pisać skuteczne opisy kategorii SEO?

Stworzenie efektywnych opisów kategorii w sklepie internetowym to proces, który wymaga zarówno kreatywności, jak i strategicznego myślenia. Celem jest nie tylko zaprezentowanie asortymentu w atrakcyjny sposób, ale także zoptymalizowanie treści pod kątem SEO.

W tym kontekście, pisanie opisów kategorii staje się sztuką równoważenia pomiędzy potrzebami klienta a wymogami wyszukiwarek internetowych.

Sprawdź, jak tworzyć opisy kategorii w sklepie internetowym zgodnie z SEO i UX. Poznaj praktyczne wskazówki i przykłady.

Stwórz przydatną treść

Google potrzebuje treści, aby zrozumieć zawartość Twojej strony, a użytkownicy, którzy nie znają jeszcze Twojej firmy, potrzebują czegoś, co pomoże im zdecydować, czy zechcą skorzystać z Twojej oferty. Pomocna treść w opisie kategorii pomoże użytkownikom w podjęciu decyzji o zakupie.

Przykład

Jeśli tworzysz opis dla kategorii “kosmetyki ekologiczne”, pisanie o historii kosmetyków naturalnych może nie być konieczne. Bardziej przydatne dla Twoich klientów okażą się informacje, które pozwolą im odpowiedzieć na pytania takie jak:

  • Jakich składników używasz w swoich kosmetykach?
  • Czy Twoje produkty są w pełni naturalne, czy zawierają też składniki syntetyczne?
  • Dlaczego wybrałeś konkretne składniki?
  • Jakie są korzyści płynące z użycia Twoich kosmetyków?
  • Które produkty są najbardziej popularne wśród klientów?

Odpowiedzi na te pytania możesz zawrzeć na dole strony kategorii, w bloku z ogólnymi treściami, lub w sekcji FAQ, o czym przeczytasz poniżej.

Zadbaj o unikatowość opisów kategorii

Unikalność treści jest jednym z kluczowych aspektów skutecznej optymalizacji pod kątem SEO i UX.

Po pierwsze, unikalne treści są cenione przez Twoich klientów. Właściwie dostosowany, oryginalny opis kategorii, dostarcza wartościowych informacji, pomaga w podjęciu decyzji zakupowej i buduje relacje z marką. Wszystko to przekłada się na lepszą konwersję i lojalność klientów.

Po drugie, wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, kładą duży nacisk na unikalność treści. Duplikacja treści może prowadzić do obniżenia rankingów w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na mniejszą widoczność i mniejszą liczbę odwiedzin.

Tworząc opis kategorii, staraj się dostarczać unikalnych informacji, które będą wartościowe dla Twoich klientów i jednocześnie poprawią SEO Twojego sklepu internetowego.

Zastosuj zasadę Above The Fold

Zasada Above The Fold to istotny element tworzenia opisów kategorii, ponieważ odnosi się do tego, co użytkownik widzi na ekranie przed przewinięciem strony.

Główne informacje, które chcesz przekazać swoim klientom, powinny znaleźć się w tej właśnie części strony. W kontekście opisów kategorii, jest to miejsce na prezentację kluczowych zalet produktów i unikalnych cech, które wyróżniają je na tle konkurencji.

Pamiętaj, że pierwsze wrażenie ma kluczowe znaczenie. Użytkownicy decydują w ciągu kilku sekund, czy strona jest dla nich interesująca. Dlatego też, staraj się, aby treść w Above The Fold była przekonująca, interesująca i od razu zwracała uwagę.

Opis kategorii w sklepie zasada Above The Fold
Zasada Above The Fold w opisie kategorii

Aby dobrze zastosować zasadę ATF:

  • umieść nagłówek H1 na górze strony kategorii,
  • wprowadź krótki fragment opisu, tzw. lead, pod nagłówkiem H1 i nad listingiem produktów – zadbaj o to, aby treść w tej części miała charakter informacyjno-sprzedażowy,
  • umieść resztę opisu kategorii na dole strony, pod listingiem produktów – zadbaj o to, aby treść w tej części miała charakter poradnikowy.

Umieść w opisie kategorii słowa kluczowe

Wykorzystanie słów kluczowych jest nieodłącznym elementem optymalizacji SEO, w tym również podczas tworzenia opisów kategorii w sklepie internetowym. Znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy umiejętnym wpleceniem fraz kluczowych a naturalnością tekstu to wyzwanie, które warto podjąć.

Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek, jak skutecznie wykorzystać słowa kluczowe przy tworzeniu opisów kategorii:

  • Umieszczaj równomiernie frazy kluczowe w opisach kategorii.
  • Staraj się, aby użycie słów kluczowych w tekście wyglądało na naturalne.
  • Zadbaj o dywersyfikację fraz kluczowych – korzystaj z różnych form i synonimów słów kluczowych, w liczbie pojedynczej i mnogiej, odmienionych przez przypadki.
  • Umieść słowa kluczowe w nagłówku H1, tytule tekstu, leadzie, atrybutach ALT obrazków, meta znacznikach title i description, akapitach, nagłówkach i śródtytułach.
  • W nagłówku H1 umieść główną frazę kluczową w dopasowaniu ścisłym (exact match). W nagłówkach i śródtytułach staraj się umieszczać pomocnicze frazy kluczowe w dopasowaniu zbliżonym i ścisłym.

Pamiętaj, że odpowiednie wykorzystanie słów kluczowych w opisie kategorii może znacząco zwiększyć widoczność Twojego sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania, przekładając się na większy ruch organiczny i potencjalnie wyższe zyski.

Przeczytaj dodatkowe poradniki:

Zadbaj o odpowiednie formatowanie opisów kategorii

Czytelność i struktura tekstu odgrywają kluczową rolę w optymalizacji opisu kategorii. Dobrze sformatowany tekst, który jest łatwo skanowalny, może pomóc użytkownikom lepiej przyswoić informacje i poprawić ich doświadczenia na stronie.

Poniżej znajdziesz kilka elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia odpowiedniego opisu kategorii w sklepie internetowym:

  • Użyj pogrubienia, kursywy lub innych typograficznych środków, aby podkreślić najważniejsze punkty w tekście. Dzięki opisom kategorii wyróżnionym w ten sposób zwiększysz użyteczność treści.
  • Podziel opis kategorii na nagłówki Hx, które będą skutecznie opisywać treść każdego akapitu, umożliwiając czytelnikom łatwe skanowanie i zrozumienie tekstu.
  • W trakcie pisania opisów kategorii zastosuj listy i wypunktowania, które ułatwią skanowanie tekstu i ułatwią czytelnikom szybkie znalezienie informacji.
  • W każdym akapicie zawieraj tylko jedną myśl i przeznacz na niego maksymalnie 2-3 zdania.
  • Najważniejsze informacje zaprezentuj na początku tekstu, a mniej istotne na końcu – w tym celu doskonale sprawdzi się metoda odwróconej piramidy.

Pamiętaj, że dobrze sformatowany i strukturalnie czytelny opis kategorii to nie tylko korzyść dla użytkowników, ale także dla robotów wyszukiwarek, które skanują i indeksują Twoją stronę. Struktura i czytelność tekstu to kluczowe elementy tworzenia treści SEO.

Przeczytaj dodatkowe poradniki:

Stosuj linkowanie wewnętrzne w opisach kategorii

Linkowanie wewnętrzne w opisach kategorii to istotny aspekt optymalizacji strony pod kątem SEO, który pozwala nie tylko poprawić doświadczenie użytkowników, ale także zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce.

W opisie kategorii warto stosować:

  • linki do powiązanych treści blogowych lub artykułów z bazy wiedzy,
  • linki do rankingów, recenzji lub testów produktów,
  • linki do ostatnio przeglądanych, zakupionych lub komentowanych produktów,
  • linki do kategorii podrzędnych, nadrzędnych lub równorzędnych,
  • linki do kategorii producentów i marek.

Przeczytaj dodatkowy poradnik:

Odpowiadaj na pytania użytkowników

Opis kategorii w sklepie internetowym to dobre miejsce, aby odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania klientów w kontekście danej grupy produktowej.

Umieszczając w nim sekcję FAQ, nie tylko rozwiązujesz problemy użytkowników, ale poprawiasz również ich doświadczenie, budujesz zaufanie i autorytet marki, a także zwiększasz szansę na zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania.

Sekcja FAQ w opisie kategorii
Sekcja FAQ w opisie kategorii

Zbuduj sekcję FAQ w opisie kategorii w oparciu o najważniejsze pytania, które zadają Twoi potencjalni klienci – znajdziesz je m.in. dzięki narzędziu Answer The Public.

Pytania do sekcji FAQ w opisie kategorii
Przykładowe pytania do sekcji FAQ dla kategorii produktowej “materace piankowe”
Źródło: answerthepublic.com

Umieść CTA w opisie kategorii

Wezwanie do działania w opisie kategorii to istotny element skutecznej strategii marketingowej. Dobrze zaprojektowany CTA przyciąga uwagę, pobudza do działania i prowadzi użytkowników do pożądanych działań.

W opisie kategorii możesz umieścić CTA, które zachęci do zapoznania się z ofertą, sprawdzenia szczegółowych informacji czy nawet zapisania się na newsletter.

Pamiętaj, aby CTA był krótki, zrozumiały i wyróżniał się na stronie kategorii. Powinien również odzwierciedlać wartość, jaką użytkownicy otrzymają poprzez podjęcie zaproponowanej akcji.

Jak powinny wyglądać opisy kategorii? Przykłady dobrych i złych opisów kategorii w e-sklepie

Opisy kategorii mogą wesprzeć SEO, ale pod warunkiem, że są napisane w sposób naturalny i przyjazny dla użytkownika, zawierają odpowiednie słowa kluczowe i nie są duplikatem innych treści na stronie.

Poniżej znajdziesz przykład dobrego opisu kategorii w sklepie internetowym.

Zalety:

  • zastosowana zasada Above The Fold,
  • przydatna i wyczerpująca treść dla użytkownika,
  • unikalność treści,
  • słowa kluczowe,
  • odpowiednie formatowanie tekstu,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • sekcja FAQ,
  • CTA.
Dobry opis kategorii w sklepie internetowym
Prawidłowy opis kategorii w sklepie internetowym nad listingiem produktów
Źródło: kontaktowe.pl
Skuteczny opis kategorii w sklepie internetowym
Prawidłowy opis kategorii w sklepie internetowym pod listingiem produktów
Źródło: kontaktowe.pl
Jak napisać FAQ w opisie kategorii sklepu internetowego
Sekcja FAQ w opisie kategorii w sklepie internetowym
Źródło: kontaktowe.pl

Poniżej znajdziesz przykład źle skonstruowanego opisu kategorii w sklepie internetowym.

Wady:

  • nieczytelny blok tekstu,
  • brak odpowiedniego formatowania,
  • brak wyraźnego podziału na nagłówki wskazujące treść poszczególnych akapitów,
  • brak linkowania wewnętrznego,
  • brak CTA,
  • treść nieużyteczna i niezachęcająca do zakupu.
Przykład złego opisu kategorii w sklepie internetowym
Opis kategorii w sklepie internetowym
Źródło: alesoczewki.com

Jak tworzyć skuteczne opisy kategorii SEO? Podsumowanie

Rola opisów kategorii w sklepie internetowym nie ogranicza się tylko do wizualnej prezencji. Są one integralną częścią strategii SEO, ponieważ zaspokajają potrzeby informacyjne klientów, ułatwiając im dokonanie świadomej decyzji o zakupie, oraz pomagają robotom wyszukiwarek zrozumieć temat i zawartość strony.

Dobrze napisany opis kategorii pozycjonuje i poprawia konwersję. Służy użytkownikom jako drogowskaz, ułatwiając proces decyzyjny i zwiększając prawdopodobieństwo finalizacji zakupu. Potencjał opisów kategorii jest zatem olbrzymi. Poniżej znajdziesz informacje w pigułce dotyczące tego, jak przygotować opisy kategorii w sklepie internetowym.

Jak pisać dobre opisy kategorii produktów?

  • Podziel opis kategorii na dwie sekcje – górną (Above The Fold) i dolną.
  • Stwórz przydatną treść.
  • Zadbaj o unikalność treści.
  • Umieść w opisie kategorii słowa kluczowe, ale nie przesadzaj z ich ilością.
  • Zadbaj o odpowiednie formatowanie, aby opis kategorii był czytelny i łatwy w skanowaniu.
  • Stosuj linkowanie wewnętrzne.
  • Odpowiada na pytania użytkowników.
  • Umieść CTA.
  • Zacznij od stworzenia opisów kategorii dla szczegółowych lub niszowych grup produktowych. W przypadku kategorii bardzo ogólnych może być Ci ciężko konkurować ze znanymi i wieloletnimi markami na rynku.

Nie wiesz, jak stworzyć opis kategorii przydatny dla SEO? Chcesz już teraz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie internetowym? Zamów skuteczne opisy kategorii w SEMPIRE!

FAQ – lista najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących tworzenia opisów kategorii

Czym różni się opis kategorii od opisu produktu?

Opis kategorii różni się od opisu produktu tym, że koncentruje się na szerszym spektrum produktów, zazwyczaj określając ogólne cechy i korzyści danej grupy produktowej. Opis produktu jest bardziej szczegółowy, skoncentrowany na indywidualnych cechach i korzyściach konkretnego produktu.

Ile znaków powinien mieć opis kategorii?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ile znaków powinien mieć dobry opis kategorii, ponieważ długość opisu kategorii należy dostosować do potrzeb użytkowników i konkretnej tematyki. Tekst powinien być wystarczająco długi, aby wyczerpać temat, ale nie na tyle długi, aby był trudny do przeczytania i utrzymania uwagi klienta.

Na czym polega optymalizacja opisu kategorii pod SEO?

Optymalizacja opisu kategorii pod SEO polega na tworzeniu treści, które są zrozumiałe dla użytkowników i wyszukiwarek internetowych. Tworząc opis kategorii, pamiętaj, aby zastosować odpowiednie słowa kluczowe, zadbać o unikalną i wartościową treść oraz utrzymać strukturę i czytelność na wysokim poziomie.

Jak pisać opis kategorii?

Podczas pisania opisu kategorii skup się na jasnym i zwięzłym wyjaśnieniu jej zawartości. Pamiętaj, aby umieścić frazy kluczowe w opisach kategorii, zadbać o odpowiednie formatowanie tekstu, zastosować linkowanie wewnętrzne, odpowiedzieć na najczęstsze pytania użytkowników, a także zawrzeć w opisie kategorii CTA. Wszystkie opisy kategorii powinny być unikalne.

Gdzie zamieścić opis kategorii?

Należy umieścić opis kategorii na stronie kategorii produktowej, tak aby był łatwo dostępny dla użytkowników. Warto podzielić go na dwie części – górną, nad listingiem produktów (w obszarze ATF), oraz dolną, pod listingiem produktów.

Czego unikać w opisach kategorii?

Unikaj w opisach kategorii zjawiska, jakim jest keyword stuffing, a więc używania nadmiernej ilości słów kluczowych, które mogą wprowadzić użytkowników w błąd lub obniżyć jakość tekstu. Unikaj również niejasnych lub mylących informacji – opis powinien być klarowny i łatwo zrozumiały dla użytkowników. Wystrzegaj się zjawiska, jakim jest duplicate content – zadbaj o unikalne opisy kategorii produktów w sklepie internetowym.

Czy powinienem zlecić stworzenie opisów kategorii profesjonaliście?

To, czy powinieneś zlecić stworzenie opisów kategorii profesjonaliście, zależy od Twojego budżetu, czasu i umiejętności z zakresu SEO copywritingu. Profesjonalny copywriter lub agencja SEO z pewnością pomoże Ci stworzyć atrakcyjne i skuteczne opisy kategorii w e-sklepie, które przyciągną uwagę klientów i zwiększą sprzedaż.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 21 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...