Załóżmy, że idziesz do supermarketu, aby zrobić zakupy spożywcze. W sklepie nie ma oznaczonych alejek, a produkty nie są posegregowane zgodnie z ich przeznaczeniem. Asortyment rozlokowany jest chaotycznie, bez zachowania jakiejkolwiek logiki.
To dość frustrujące doświadczenie, gdy chcesz zrobić błyskawiczne zakupy i wrócić do domu, prawda? Podobnie jest w przypadku sklepów online, gdzie brak zorganizowanej struktury kategorii na stronie internetowej prowadzi do szybkiego opuszczenia witryny przez użytkownika.
Jeżeli chcesz sprzedawać więcej, musisz zorganizować odpowiednio infrastrukturę swojego sklepu, w taki sposób, by zaspokoić potrzeby potencjalnego klienta.
Z artykułu dowiesz się:
Struktura kategorii w sklepie internetowym to hierarchiczny system organizacji produktów, który pomaga klientom w łatwym odnalezieniu interesującej ich oferty oraz poprawia nawigację na stronie internetowej.
Struktura kategorii obejmuje główne kategorie i podkategorie, które odzwierciedlają sposób, w jaki użytkownicy myślą o produktach oraz ich poszukują.
Podstawowy model struktury kategorii w sklepie internetowym przypomina usystematyzowaną strukturę, która umożliwia łatwe nawigowanie i odnajdywanie produktów przez klientów.
Struktura kategorii w sklepie internetowym zazwyczaj zawiera poniższe elementy.
Strony produktów – detaliczne opisy poszczególnych produktów, zawierające informacje takie jak:
Aby stworzyć dobrą strukturę kategorii w sklepie internetowym, musisz zadbać o to, aby posiadała ono dobrze zorganizowaną strukturę URL, odwzorowującą miejsce w hierarchii na stronie WWW.
Drzewo kategorii to strukturalna, graficzna reprezentacja wszystkich kategorii i podkategorii dostępnych na stronie internetowej, zorganizowanych w uporządkowanym układzie.
Podstawowe kategorie znajdują się na samej górze drzewa kategorii, a pod nimi umiejscowione są określone podkategorie. Taki układ wskazuje na relacje pomiędzy poszczególnymi kategoriami oraz podkategoriami, a także na poszczególne zależności i poziomy.
Drzewo kategorii jest skutecznym narzędziem w projektowaniu przyjaznych dla użytkownika stron internetowych, zwłaszcza w sklepach online, gdzie użytkownicy muszą szybko i sprawnie znaleźć poszukiwane produkty lub usługi. Tak uporządkowana struktura kategorii pomaga w organizacji treści na stronie internetowej oraz w dostrzeżeniu błędów wymagających poprawy.
Dobrze zaprojektowana struktura kategorii jest ważna z kilku poniższych powodów. Szczegółowo omówiliśmy je poniżej.
Odpowiednia struktura kategorii w sklepie internetowym jest fundamentem skutecznej nawigacji, wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach oraz przyczynia się do zwiększenia konwersji i zadowolenia klientów.
Stworzenie odpowiednio zorganizowanego drzewa kategorii na stronie internetowej jest niezwykle ważne dla poprawy nawigacji, SEO i doświadczenia użytkownika.
Poniżej przedstawiamy 8 najlepszych praktyk, dzięki którym bezproblemowo zrobisz strukturę kategorii w swoim sklepie internetowym.
Przed rozpoczęciem tworzenia struktury kategorii, przeprowadź badanie słów kluczowych, aby zidentyfikować najważniejsze frazy, które użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkę, szukając Twoich produktów bądź usług.
Jak przeprowadzić analizę słów kluczowych? Poniżej znajdziesz gotową odpowiedź w 3 krokach.
Krok 1. Skorzystaj z narzędzi takich jak Planer słów kluczowych Google, SEMrush, SEMSTORM czy AnswerThePublic. Pomogą Ci one zidentyfikować popularne i odpowiednie słowa kluczowe dla Twojej branży.
Przykład
Podczas analizy fraz kluczowych dla struktury kategorii sklepowej „Karmy dla psa”. Okazuje się, że to właśnie to wyrażenie jest najczęściej wyszukiwane przez użytkowników poszukujących pożywienia dla pupila.
Warto jednak zwrócić uwagę na to, że mniej konkurencyjne frazy mogą lepiej trafiać w intencje wyszukiwania.
Krok 2. Sprawdź, jaką strukturę mają kategorie oraz jakich fraz kluczowych używają Twoi konkurenci. W ten sposób zidentyfikujesz luki w swojej strategii oraz odnajdziesz szansę na to, by się wyróżnić.
Krok 3. Używaj fraz z długim ogonem. Są one bardziej szczegółowe oraz mniej konkurencyjne od ogólnych słów kluczowych, jednak mają większy potencjał na to, by wygenerować wartościowy ruch na Twojej stronie internetowej.
Przykład: Zamiast zamieścić w kategorii słowo kluczowe „biżuteria”, użyj „biżuteria dla kobiet”.
Idealna struktura kategorii w sklepie internetowym jest hierarchiczna i logiczna – zaczynając od ogólnych kategorii na stronie głównej, przechodząc do bardziej szczegółowych podkategorii, aż do poszczególnych produktów.
Przykład
Hierarchiczna organizacja struktury w sklepie z zoologicznym może wyglądać następująco – Strona główna > Kategoria główna „Psy” > Podkategorie „Karma dla psów” > „Sucha karma”.
Użytkownicy powinni łatwo odnaleźć poszukiwane produkty. Stosuj zrozumiałe i opisowe nazwy kategorii. Unikaj żargonu technicznego i zadbaj o to, aby każda kategoria jasno opisywała zawartość.
Struktura kategorii ma przede wszystkim odzwierciedlać sposób myślenia internautów o produktach.
Przykładowy sposób poruszania się użytkownika po stronie sklepu internetowego
- Użytkownik wchodzi na stronę główną i widzi główne kategorie produktów.
- Szuka nowego laptopa, więc klika na kategorię „Laptopy i komputery".
- Na stronie kategorii widzi podkategorię „Laptopy” i klika ją, aby zobaczyć dostępne modele.
- Intuicyjna nawigacja pozwala mu szybko znaleźć to, czego szuka, bez konieczności przeszukiwania niezrozumiałych dla niego nazw czy technicznych specyfikacji sprzętu.
Aby ułatwić poruszanie się potencjalnego klienta po stronie Twojego sklepu internetowego, zaimplementuj dodatkowe funkcje, w tym pole wyszukiwania, filtry oraz breadcrumbs (pomagające użytkownikom w śledzeniu ich pozycji na stronie i powrocie do poprzednich kategorii).
Struktura kategorii ma za zadanie wspierać pozycjonowanie strony sklepu internetowego. W tym celu należy zadbać o czytelne, krótkie i zrozumiałe adresy URL, w których znajdą się słowa kluczowe związane z Twoją ofertą.
Taka struktura adresu URL (przykladowanazwa.pl/kategoriaglowna/podkategoria) pomaga wyszukiwarkom w lepszym zrozumieniu i indeksowaniu zawartości Twojej strony internetowej.
Tworząc opisy kategorii w sklepie internetowym, pamiętaj o tym, aby były zwięzłe i wyczerpywały temat. Ich długość zazwyczaj mieści się w przedziale 100-300 słów (tj. około 600-2000 znaków ze spacjami), nie jest to jednak reguła.
W opisie kategorii zawrzyj wcześniej dobrane słowa kluczowe, jednak unikaj nadmiernego nasycenia nimi tekstu, aby nie został uznany za spam. Systematycznie aktualizuj opisy na stronie Twojego sklepu internetowego – powinny być one przede wszystkim wartościowe dla użytkowników.
W opisie kategorii podkreślaj przede wszystkim korzyści, które wynikają z zakupu Twojego produktu bądź skorzystania z usługi. Użytkownikom zależy na znalezieniu konkretnego rozwiązania (np. pełnowartościowej karmy dla swojego pupila), niekoniecznie na zaletach Twojej marki.
Zapamiętaj!
Nie zamieszczaj zduplikowanych (takich samych treści) w różnych kategoriach sklepu internetowego. Powielane teksty mogą negatywnie wpłynąć na ocenę jakości Twojej strony WWW przez algorytmy wyszukiwarki.
Wzbogacenie opisów kategorii o grafiki i filmy może przyciągnąć uwagę użytkowników i lepiej przedstawić produkty.
Zdjęcia 360 stopni, filmy pokazujące funkcje produktów lub ich użycie zwiększają zaangażowanie użytkowników i pomagają im w podjęciu decyzji zakupowych.
Struktura kategorii na stronie internetowej pozwala na linkowanie wewnętrzne, czyli tworzenie przekierowań do różnych stron w obszarze danej kategorii. Wewnętrzne linkowanie wspiera nawigację użytkownika po stronie sklepu internetowego oraz indeksację witryny przez wyszukiwarki. Dzięki temu działaniu Twoi potencjalni klienci łatwiej znajdą powiązane produkty i kategorie.
Regularnie przeprowadzaj testy A/B różnych układów i lokalizacji opisów kategorii, aby sprawdzić, które przynoszą najlepsze wyniki. Uwzględniaj opinie użytkowników i dostosowuj strukturę oraz treści na podstawie ich zachowań i preferencji.
Skorzystaj w tym celu z narzędzia Google Analytics 4, żeby dokładniej zrozumieć zachowania internautów oraz ocenić, czy uporządkowana struktura kategorii w Twoim sklepie internetowym spełni założone cele.
Drzewo kategorii to hierarchiczna struktura, która porządkuje produkty w sklepie internetowym, ułatwia użytkownikom nawigację oraz wspiera SEO.
Wybraliśmy 4 przykłady dobrze zorganizowanych drzew kategorii w różnych sklepach internetowych, które prezentujemy poniżej.
Przykład 1
Przykład 2
Przykład 3
Przykład 4
Wskazane przykłady drzewa kategorii w sklepach internetowych łączą kilka wymienionych poniżej wspólnych cech.
Dzięki tym cechom dobrze zorganizowane drzewa kategorii w sklepach internetowych znacząco poprawiają doświadczenie użytkowników (UX) i pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony.
Oprócz dobrego doświadczenia użytkownika (UX) na stronie, drzewo kategorii pomaga wyszukiwarkom zrozumieć sposób, w jaki treści są uporządkowane w sklepie internetowym. Dobrze zorganizowana struktura kategorii ułatwia potencjalnym klientom poruszanie się po witrynie – to prowadzi do dłuższych sesji przeglądania, co z kolei pozytywnie wpływa na roboty wyszukiwarki.
Struktura kategorii pomaga wyszukiwarkom zrozumieć nić powiązań pomiędzy treściami zamieszczonymi na stronie internetowej. Jeżeli strona dotycząca produktów dla biegaczy, umiejscowiona jest w kategorii „Biegacze”, wyszukiwarka potraktuje ją priorytetowo dla zapytań związanych z tym sportem.
Prawidłowo stworzona struktura kategorii jest niezastąpiona w wykorzystywaniu linków wewnętrznych, które stanowią jeden z czynników rankingowych.
Tworząc drzewo kategorii sklepu internetowego, należy unikać kilka podstawowych błędów, przedstawionych poniżej.
Unikanie wyżej wspomnianych błędów przy tworzeniu drzewa kategorii sklepu internetowego, pomoże Ci w odpowiedniej, przyjaznej użytkownikowi organizacji treści na stronie WWW.
Planowanie struktury kategorii rozpocznij od analizy konkurencji, aby zrozumieć, jak organizują swoje kategorie inne sklepy w branży oraz, by wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski. Badanie słów kluczowych to kolejny krok, który pomoże zrozumieć, jakie frazy są najczęściej wyszukiwane przez klientów.
Analiza danych sprzedażowych umożliwia zidentyfikowanie najczęściej kupowanych produktów oraz sposobu, w jaki klienci poruszają się po sklepie – dzięki temu rozmieścisz kategorie zgodnie z główną intencją Twojego użytkownika. Z kolei przeprowadzenie testów użyteczności z prawdziwymi internautami pozwoli Ci sprawdzić, jak dobrze zorganizowana jest struktura kategorii na stronie WWW.
W tworzeniu drzewa kategorii pomocne mogą być różne narzędzia. Poniżej znajdziesz wybrane przez nas propozycje.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 23 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!