SERM – pozycjonowanie wizerunkowe i promocja w wyszukiwarce

Chcesz pozyskać nowych klientów z Internetu?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej.

SERM – pozycjonowanie wizerunkowe i promocja marki w wyszukiwarce

Dla 53% internautów to właśnie Google jest głównym źródłem informacji o firmie (źródło: hootsuite.com). Rekomendacje znalezione za pomocą wyszukiwarki mają znaczny wpływ na decyzje zakupowe. Wystarczy jedna niepochlebna opinia w Google, by skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta. 

Dlatego tak ważny jest proces kontrolowania tego, co na temat Twojej firmy wyświetla najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie.

Jeśli po wpisaniu nazwy Twojej firmy w Google pojawiają się:

  • oczerniające, niezgodne z prawdą, przedawnione lub naruszające prawo wpisy, materiały wideo, zdjęcia i inne publikacje,
  • negatywne opinie i oceny w Google Moja Firma,
  • niepochlebne komentarze na forach,
  • negatywne wątki i wpisy w mediach społecznościowych,

pozycjonowanie wizerunkowe jest dla Ciebie!

Usługa SERM w SEMPIRE to:

  • analiza wyników wyszukiwania na frazy związane z Twoją marką: nazwą firmy, imieniem i nazwiskiem lub kluczową ofertą,
  • indywidualna propozycja rozwiązań w zakresie poprawy wizerunku w Google,
  • tworzenie i pozycjonowanie wpisów przedstawiających Twoją firmę w dobrym świetle,
  • naturalne obniżenie pozycji wpisów o negatywnym wydźwięku,
  • kampanie towarzyszące: Google Ads, marketing social media,
  • systematyczne monitorowanie wyników wyszukiwania i raportowanie efektów.

Skorzystaj z usługi SERM i zyskaj pełną kontrolę nad wizerunkiem swojej firmy w sieci.

Zamów bezpłatną analizę i dowiedz się, jak zarządzać reputacją marki w wyszukiwarce.

Reputacja marki zaczyna się od wyszukiwarki

Wyszukiwarka cieszy się dużym zaufaniem wśród konsumentów, którzy, nie dając wiary nachalnym komunikatom marketingowym, zwracają się do niej w poszukiwaniu odpowiedzi i sposobów na rozwiązanie swoich problemów. W natłoku dezinformacji i przytłaczających reklam to właśnie Google staje się dla nich rzetelnym źródłem informacji. 

Przejście od wyników wyszukiwania Google do wybranej strony internetowej zajmuje użytkownikom kilka, maksymalnie kilkanaście sekund. Tylko tyle wystarczy, by podjąć decyzję o wyborze witryny, która ma spełnić ich oczekiwania. Decyzja ta podejmowana jest na podstawie wielu czynników, a internauci już na etapie wyszukiwarki dysponują wieloma źródłami informacji na Twój temat.

Wyróżnić można kilka form widoczności w Google, które kreują Twój wizerunek:

  • organiczne i płatne wyniki wyszukiwania (SERP – Search Engine Results Page),
  • meta tagi – tytuł (ang. title) i opis strony (ang. description),
  • opis rozszerzone (ang. rich snippets), uwzględniające dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania, np. dotyczące średnich ocen użytkowników, 
  • zdjęcia w Google Grafika,
  • mapy w Google Maps,
  • wiadomości w Google News,
  • materiały wideo w Google Videos.

To oznacza, że masz wiele potencjalnych źródeł dotarcia do swoich klientów, ale też wiele możliwości nadszarpnięcia swojego wizerunku, m.in. poprzez:

  • dominujące w SERP-ach negatywne wyniki na Twój temat (nieprzychylne publikacje czy wątki na forum),
  • widoczne negatywne opinie (np. w wizytówce Google) lub złe oceny (np. jedna gwiazdka w rich snippets),
  • zdjęcia pokazujące Twoją firmę, produkty lub usługi w złym świetle,
  • brak siedziby w Mapach Google,
  • negatywne informacje, newsy i wiadomości na Twój temat,
  • filmy o negatywnym wydźwięku.

Anonimowość w sieci pozwala na publikację dowolnych informacji. Internauci mają więc niczym nieograniczone pole do wyrażania i powielania różnych opinii, często też nieprawdziwych, obraźliwych, przedawnionych lub nawet naruszających prawo. Negatywny wizerunek w wyszukiwarce niesie ze sobą bardzo poważne konsekwencje – raz nadszarpniętej reputacji nie da się niestety tak szybko odbudować.  

Pozytywne informacje w Google mogą z kolei przełożyć się na wzrost zainteresowania Twoją ofertą, zwłaszcza ze strony tych, którzy chcą się utwierdzić w swojej decyzji i szukają opinii właśnie w sieci. 

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Reputacja marki zaczyna się od wyszukiwarki – to właśnie Google stanowi najczęściej pierwszy punkt styku klienta z firmą. To, jakie informacje znajdzie w wynikach wyszukiwania, decyduje o tym, czy zechce skorzystać z Twojej oferty. Musisz więc zadbać o pozytywny wizerunek w wyszukiwarce, a temu służy właśnie SERM, czyli pozycjonowanie wizerunkowe.

serm wyniki wyszukiwania dla frazy brandowej
Wyniki wyszukiwania dla frazy brandowej
Źródło: google.pl

Pozycjonowanie wizerunkowe (SERM) – co to jest?

Pozycjonowanie wizerunkowe, określane również jako SERM (ang. Search Engine Reputation Management) lub SEO wizerunkowe, to zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach, a więc działania mające na celu poprawę wizerunku marki w wynikach wyszukiwania Google. 

SERM zmierza do tego, aby w czołówce wyników wyszukiwania nie wyświetlały się negatywne wpisy na temat Twojej firmy – świadczonych przez nią usług, sprzedawanych produktów, warunków pracy czy kultury organizacyjnej. Zadaniem SEO wizerunkowego jest promowanie w wyszukiwarce wyłącznie pozytywnych informacji o marce. 

Reputacja w wyszukiwarkach nabrała szczególnego znaczenia w ostatnich latach, kiedy to nastąpiło kilka przełomowych zmian algorytmów Google, a wraz z nimi poprawa jakości wyników wyszukiwania. Google nieustannie dąży do tego, aby wyniki te były jeszcze trafniejsze i bardziej przydatne dla użytkowników. 

Między innymi z tego względu bardzo dobrze indeksowane są wpisy na blogach czy konwersacje na forach, a więc treści będące przedmiotem dyskusji i dostarczające użytkownikom wiarygodnych informacji.

SERM = SEO + PR

SERM łączy elementy SEO (ang. Search Engine Optimization) i PR (ang. Public Relation), a więc obejmuje pozycjonowanie stron internetowych i kształtowanie stosunków z otoczeniem.

Połączenie działań SEO i PR pozwala więc na zbudowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w wyszukiwarce internetowej – a więc tam, gdzie użytkownicy najczęściej poszukują informacji na Twój temat. 

Na czym polega pozycjonowanie wizerunkowe?

Pozycjonowanie wizerunkowe polega na promowaniu w wyszukiwarce pozytywnych treści na temat Twojej firmy. Działania SERM zmierzają do tego, aby użytkownik wpisujący w okno wyszukiwarki nazwę firmy, ujrzał na pierwszej stronie wyników wyszukiwania linki prowadzące do witryn z pochlebnymi i przydatnymi informacjami oraz opiniami na jej temat.

SEO wizerunkowe można zatem sprowadzić do 2 głównych działań:

  • pozycjonowanie pozytywnych wpisów – umieszczenie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania konkretnych podstron o pozytywnym wydźwięku;
  • depozycjonowanie negatywnych wpisów – obniżenie pozycji podstron o negatywnym wydźwięku.

Pozycjonowanie wizerunkowe a depozycjonowanie 

Strategia SERM zakłada pozycjonowanie wyników przedstawiających firmę w dobrym świetle. Naturalną konsekwencją tego działania jest depozycjonowanie wyników działających na niekorzyść marki, a więc przesunięcie negatywnych linków na niższe, mniej eksponowane w wyszukiwarce pozycje. 

W związku z tym usługa SERM bywa często nazywana depozycjonowaniem. Warto jednak podkreślić, że w praktyce proces zarządzania reputacją w wyszukiwarce jest o wiele bardziej złożony, a depozycjonowanie stanowi tylko jeden z jego elementów. 

SEO wizerunkowe to nie tylko obniżanie pozycji negatywnych wpisów w rankingu Google, ale przede wszystkim nieustanne lokalizowanie nieprzychylnych opinii, publikowanie i promowanie pozytywnych wpisów, a także systematyczny monitoring internetu, poszukiwanie nowych zagrożeń, wdrażanie skutecznych strategii naprawczych i przeciwdziałanie kryzysom. Efekt działań SERM jest zatem trwalszy. 

Depozycjonowania w kontekście SERM nie należy też mylić ze zmniejszaniem widoczności witryn konkurencyjnych w celu “obcinania” ich zasięgów w Google. To nieuczciwe praktyki firm, które traktowane są jako element Black Hat SEO i nie mają nic wspólnego ze strategią SERM. 

Profesjonalne agencje SEO oferują depozycjonowanie, które wpisuje się wyłącznie w uczciwe praktyki SEO i jest nierozerwalnym elementem pozycjonowania wizerunkowego. Dąży ono do tego, aby nad negatywnymi linkami w wynikach wyszukiwania znalazły się te pozytywne, co naturalnie prowadzi do obniżenia pozycji tych pierwszych. 

Jak przebiega pozycjonowanie wizerunkowe? Narzędzia SEO PR

Realizacja strategii SERM obejmuje wiele działań, które powinny wzajemnie się uzupełniać. Tylko połączenie kilku różnych metod promocji w wyszukiwarce pozwoli Ci zbudować pozytywny wizerunek firmy i osiągnąć najlepsze rezultaty.  

Sprawdź, jakie narzędzia SEO PR powinieneś włączyć do swojej strategii wizerunkowej. 

Analiza wyników wyszukiwania na frazy brandowe

Przygotowanie strategii SEO-wizerunkowej poprzedza dokładna analiza aktualnej sytuacji wizerunkowej firmy. To naturalne – zanim zaczniesz wprowadzać skuteczny plan naprawczy, musisz najpierw poznać przyczyny i źródła problemu. 

W pierwszej kolejności sprawdź, jak Twoja firma prezentuje się w Google – wystarczy, że w okno wyszukiwarki wpiszesz nazwę swojego przedsiębiorstwa lub oferowane przez Ciebie produkty czy usługi w połączeniu z tą nazwą (np. maty do jogi firmy XYZ) – szybko zobaczysz, jakie informacje wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.

Skuteczne monitorowanie wyszukiwania dla fraz brandowych umożliwia także profesjonalny audyt SEO. Dzięki niemu dowiesz się, na jakie dokładnie hasła wyświetla się Twoja marka. Już na tym etapie może okazać się, że pojawią się negatywne informacje. 

Analiza fraz kluczowych i wyników wyszukiwania pozwoli Ci nie tylko wyłapać te negatywy, ale i umiejętnie wykorzystać je w planowanej kampanii wizerunkowej. W jaki sposób? Wystarczy, że włączysz je do swojej strategii SEO.

Załóżmy, że robimy audyt SEO dla firmy Samsung. 

Analiza wyszukiwania dla frazy “telewizory Samsung” pokazuje między innymi takie negatywne hasła wpisywane w wyszukiwarkę przez internautów:

  • telewizor Samsung sam się włącza,
  • telewizor Samsung rozłącza Wi-Fi,
  • telewizor Samsung restartuje się
  • i inne.

Są to tak naprawdę najczęstsze problemy, z jakimi borykają się użytkownicy tych telewizorów. Wyniki wyszukiwania pokazują natomiast wpisy poruszające te problemy – są to głównie wątki na forach internetowych. 

serm wyniki wyszukiwania na negatywne frazy
Negatywne wyniki w Google
Źródło: google.pl

Co należałoby zrobić w tej sytuacji? 

Jeśli producent jest przekonany o tym, że wspomniane wyżej problemy nie wynikają z jego winy (np. fabrycznych wad produktu), lecz np. z nieumiejętnego użytkowania, może w prosty sposób nadać tym frazom pozytywny wydźwięk, wykorzystując do tego content marketing, o którym piszemy poniżej. 

Wystarczy, że opublikuje serię artykułów lub filmów poradnikowo-instruktażowych o tytułach:

  • Telewizor Samsung sam się włącza? Podpowiadamy, jak rozwiązać ten problem!
  • Sprawdź, co zrobić, jeśli telewizor Samsung rozłącza Wi-Fi.
  • Telewizor Samsung restartuje się? To najprawdopodobniej wina złych ustawień! Sprawdź, jak rozwiązać problem.

Co zrobił w rzeczywistości producent? 

Dokładnie to, co należało – stworzył serię artykułów rozwiązujących wspomniane problemy, potwierdzając jednocześnie jakość swoich produktów i budując w ten sposób pozytywny wizerunek firmy. 

Efekt? 

Pozycja zerowa w Google, a to oznacza, że wpisy producenta wyświetlają się na samej górze wyników wyszukiwania (obniżając jednocześnie pozycje negatywnych wpisów na forach) i od razu zawierają odpowiedź na zadane pytanie – dzięki temu użytkownik nie musi nawet klikać w link i opuszczać stronę z wynikami wyszukiwania. 

Założenia SERM zostały spełnione – producent dba o budowanie pozytywnego wizerunku już na poziomie wyszukiwarki. 

seo wizerunkowe pozycjonowanie pozytywnych wpisów
Pozycjonowanie wpisów o pozytywnym wydźwięku
Źródło: google.pl

Monitoring internetu – śledzenie wzmianek, opinii, ocen i komentarzy

SEO wizerunkowe to również systematyczne monitorowanie wzmianek na temat firmy w sieci – komentarzy internautów na forach i grupach dyskusyjnych w mediach społecznościowych, a także wpisów na blogach branżowych oraz w serwisach informacyjnych. 

Duża liczba miejsc, w których użytkownicy mogą wyrażać swoje opinie, utrudnia bieżący monitoring i wyłapanie każdej z nich. Skuteczny research oraz śledzenie wzmianek i publikacji na temat firmy umożliwiają zatem specjalne narzędzia, które prezentujemy poniżej.

Przydatne narzędzia do monitorowania internetu:

Śledząc wzmianki o swojej firmie, możesz szybko zidentyfikować powstałe problemy i zaangażować się w ich rozwiązanie, np. odpowiadając na pytania pojawiające się na forach, przepraszając za pewne niedopatrzenia czy ustosunkowując się do negatywnych opinii. Użytkownicy z pewnością docenią Twoją obecność w sieci i gotowość do prowadzenia dialogu. 

Content marketing

Content marketing to jedno z najskuteczniejszych narzędzi SEO PR. Pozytywny wizerunek firmy w wyszukiwarce możesz budować za pomocą wpisów blogowych, artykułów sponsorowanych, infografik, podcastów, webinarów czy postów w social mediach. W jaki sposób?

Wystarczy, że zaczniesz interesować się tym, co internauci wpisują w wyszukiwarkę odnośnie do oferowanych przez Ciebie produktów czy usług. Pomocne w tym celu okażą się narzędzia – Keyword Tool lub Answer The Public.

Wróćmy na chwilę do firmy Samsung i sprzedawanych przez nią telewizorów. 

Sprawdźmy, jakie zapytania związane z tym zagadnieniem wpisują internauci w okno wyszukiwarki. Narzędzie Answer The Public pokazuje nam między innymi:

  • który telewizor Samsung wybrać,
  • jak ustawić telewizor Samsung,
  • jak odblokować telewizor Samsung
  • i inne.

Ale też:

  • dlaczego telewizor Samsung sam się włącza,
  • dlaczego telewizor Samsung nie łączy się z internetem,
  • dlaczego telewizor Samsung sam się wyłącza,

czyli zapytania o negatywnym brzmieniu, które można sprytnie przemycić do content planu, czyli strategii rozwoju treści, zmieniając ich wydźwięk na pozytywny, o czym pisaliśmy wyżej. 

pozycjonowanie wizerunkowe analiza fraz
Wyszukiwania dla frazy "telewizory Samsung"
Źródło: answerthepublic.com

Wiedza na temat tego, jakie tematy interesują Twoich potencjalnych klientów, umożliwi Ci tworzenie treści idealnie dopasowanych do ich oczekiwań i potrzeb. Wartościowy i angażujący content przyciąga użytkowników, wzbudza ich zaufanie i wiarygodność, a Tobie pozwala kreować pozytywny wizerunek w branży. 

Jak tworzyć dobry PR-owo content?

  • Określ dokładnie cel tworzonych treści i grupę docelową.
  • Zadbaj o odpowiedni ton – bądź doradcą i ekspertem – za każdym razem udowadniaj, że doskonale znasz się na tym, co robisz.
  • Przedstawiaj swoje mocne strony, używaj języka korzyści, podkreślaj to, czym wyróżniasz się na tle konkurencji.
  • Bądź autentyczny, nie bój się przekazywać emocji.
  • Rozważ storytelling – dzięki temu Twój przekaz stanie się jeszcze bardziej autentyczny. 
  • Przekazuj wyłącznie sprawdzone, rzetelne informacje. 
  • Wybieraj różne formy content marketingu – zarówno teksty, jak i zdjęcia czy filmy. 

Aby wykreować pozytywny wizerunek firmy w wyszukiwarce za pomocą content marketingu potrzebna jest jeszcze optymalizacja techniczna. Sprawdź, jakie elementy SEO powinny mieć Twoje treści, aby zdobywać wysokie pozycje w Google. 

Jak tworzyć content dobry pod kątem SEO?

  • Zadbaj o przyjazny adres URL treści – zawrzyj w nim najważniejsze słowo kluczowe, unikaj ciągu cyfr i niezrozumiałych znaków, a poszczególne elementy adresu rozdzielaj myślnikiem.
  • Stwórz prawidłowy TITLE, czyli tytuł wpisu, który zostanie wyróżniony na liście wyników Google po wpisaniu konkretnej frazy – zawrzyj w nim najważniejsze słowo kluczowe, zadbaj też o to, aby TITLE miał nie więcej niż 600 pikseli.
  • Wprowadź atrakcyjne META Description, czyli opis, który w wynikach wyszukiwania wyświetla się pod TITLE – zachęć w nim do kliknięcia w link, stosując chwytliwe CTA (ang. Call to Action – wezwanie do działania), zawrzyj emotikony, zadbaj o to, aby opis miał 150-160 znaków ze spacjami.
  • Użyj naszego narzędzia i sprawdź podgląd tytułu oraz opisu w Google – dzięki temu szybko sprawdzisz, czy meta tagi zostały skonstruowane poprawnie. 
  • Zastosuj odpowiednią hierarchię nagłówków, zaczynając od H1, który powinien być tytułem wpisu.
  • Zastosuj nagłówki niższego rzędu (H2-H6) i umieszczaj w nich słowa kluczowe.
  • Stwórz strukturę nagłówków na wzór spisu treści, dzieląc wpis na sekcje tematyczne (rozdziały i podrozdziały) oraz jasno sygnalizując użytkownikowi najważniejsze zagadnienia związane z tematem.
  • Stwórz nagłówki na wzór ulotki (np. leku), zawierając w nich pytania najczęściej zadawane przez użytkowników w kontekście danego zagadnienia (np. co to jest, jak działa, jakie ma właściwości, jakie ma zastosowanie, jak wybrać itd.). Są to tzw. frazy z długiego ogona (ang. long tail keywords), które wpisują internauci w wyszukiwarkę w związku z danym zagadnieniem. Znajdziesz je za pomocą wielu narzędzi, m.in. wspomnianych wcześniej Keyword Tool czy Answer The Public. 
  • Na każde takie pytanie udzielaj precyzyjnej odpowiedzi i poświęć mu odrębny nagłówek w strukturze tekstu. 
  • Niech struktura nagłówków pełni funkcję przewodnika po zawartości całego dokumentu, ułatwiając nawigację oraz odnalezienie najważniejszych informacji.
  • Zadbaj o czytelność treści – podziel tekst na krótkie, 4-5 zdaniowe akapity, wprowadź wypunktowane listy, wyróżnij najważniejsze informacje za pomocą pogrubień.
  • Wzbogać tekst o elementy wizualne – grafiki, zdjęcia, infografiki, tabele, wykresy czy materiały wideo.
  • Pamiętaj o atrybutach ALT, czyli tekstach alternatywnych dla przeglądarek, które “podpowiedzą” algorytmom, co znajduje się na poszczególnych grafikach. 

Dobry content na stronie to jedno. W budowaniu silnej pozycji marki w wyszukiwarce liczy się jeszcze pozyskiwanie wartościowych odnośników zewnętrznych, które zwiększają popularność witryny, budują zaufanie i wpływają na poprawę pozycji w Google. 

Link building można zatem przyrównać do pozyskiwania opinii i zbierania poleceń od zaufanych znajomych, specjalistów i autorytetów w branży. 

W codziennym życiu bardzo często kierujemy się wyborami innych osób – zwłaszcza przyjaciół i ekspertów w danej dziedzinie. Im więcej pozytywnych opinii spotkamy na swej drodze, tym większe prawdopodobieństwo, że skorzystamy z danej oferty. Warto więc tworzyć pozytywne treści o firmie i publikować je na silnych, wartościowych oraz cieszących się dobrą renomą domenach – koniecznie z linkiem prowadzącym bezpośrednio do naszej strony internetowej.

Pozyskiwanie linków zwrotnych to jeden z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych elementów SEO PR. Kluczowy jest nie tylko staranny dobór wartościowych witryn, ale i konieczność zdobywania mocnych linków (o atrybucie dofollow, który jest dla algorytmu informacją o wysokiej wartości źródła linku). 

Nie jest to łatwe, ponieważ witryny zewnętrzne nie chcą zazwyczaj przekazywać swojej mocy i stosują odnośniki z atrybutem nofollow, który jest dla algorytmu informacją o tym, że link nie jest na tyle ważny, aby dzielić się z nim siłą witryny odsyłającej. 

Pamiętaj, aby umiejętnie dobierać strony zewnętrzne. Google promuje witryny, do których prowadzą odnośniki pochodzące z różnorodnych i powiązanych tematycznie domen. 

Za sprawdzanie jakości tych odnośników odpowiada algorytm Pingwin – jeżeli w jego ocenie profil linkowy okaże się nienaturalny i podejrzany, obniży wartość Twojego serwisu. Lepiej więc zadbać o jeden wartościowy odnośnik pochodzący z zaufanej domeny niż kilka linków z mało znanych i przypadkowo dobranych witryn. 

Umiejętne pozyskiwanie linków zwrotnych ma też wpływ na postrzeganie Twojego brandu – im więcej odnośników ze znanych i wartościowych domen, tym większa wiarygodność i prestiż Twojej firmy. 

Marketing szeptany

Marketing szeptany (ang. buzz marketing) to kolejne narzędzie wspierające pozycjonowanie wizerunkowe. Umieszczanie komentarzy na forach internetowych lub innych powiązanych tematycznie witrynach i pozyskiwanie w ten sposób backlinków (linków zwrotnych) stanowi bardzo dobre wsparcie opisanego wyżej link buildingu. 

Jak kreować pozytywny wizerunek firmy, wykorzystując tzw. “szeptankę”? 

  • Wybieraj fora i wątki pasujące do specyfiki działalności Twojej firmy – najlepiej takie, które są dobrze widoczne w Google.
  • Udzielaj wypowiedzi, które brzmią przekonująco.
  • Postaw na naturalny ton wypowiedzi – posługuj się językiem internautów. 
  • Publikuj wpisy, które będą wartościowe dla uczestników dyskusji.
  • Nie wklejaj automatycznych komentarzy – za każdym razem włączaj się w dyskusję, personalizując odpowiedzi. 
  • Nie oczerniaj konkurencji w swoich wpisach. 
  • Zadbaj o to, aby pozostawiony przez Ciebie link miał atrybut dofollow. 

Marketing szeptany to dopuszczalna forma promocji, o ile realizowana jest z rozwagą. Do kreowania pozytywnych opinii o firmie za pomocą komentarzy musisz podejść z wyczuciem i bardzo ostrożnie – w przeciwnym razie Twoje wypowiedzi szybko zostaną usunięte przez moderatora, a Ty sam zmniejszysz zaufanie do firmy i stracisz w oczach potencjalnych klientów. 

Oceny, opinie i recenzje

Oceny, opinie i recenzje użytkowników budują zaufanie i zwiększają wiarygodność marki. Skracają proces poszukiwań i pomagają w dokonaniu wyboru pomiędzy jedną firmą a drugą. 

Internauci zadają sobie trud w ich poszukiwaniu – robią dokładny research w sieci, sięgając przy tym do różnych źródeł. Robią tak nawet wtedy, gdy w grę wchodzą zakupy offline. Wolą zaufać doświadczeniu innych, niż dokonywać przypadkowego wyboru. 

Opinie w internecie mają ogromne znaczenie dla współczesnych konsumentów, a ich poznawanie stanowi kluczowy moment na ścieżce zakupowej użytkownika.

Jest to spowodowane coraz większym znaczeniem społecznego dowodu słuszności (ang. social proof), według którego człowiek podejmuje decyzje, kierując się większością grupy. Opinie w sieci są na wyciągnięcie ręki, dlatego klienci tak chętnie po nie sięgają, by nabrać pewności i potwierdzić słuszność swojego wyboru. 

  • Zabiegaj o pozytywne oceny i opinie klientów. 
  • Zadbaj o to, aby Twoi klienci zostawiali opinie w różnych miejscach – na stronie internetowej, w mediach społecznościowych i w Google. 
  • Wysyłaj maile z prośbą o wystawienie oceny i opinii po zrealizowanej transakcji.
  • Zachęcaj klientów do dzielenia się opiniami na temat Twojej firmy, produktów czy procesu obsługi, oferując im ciekawe benefity (np. zniżkę na kolejne zakupy).

Pozyskiwanie ocen i recenzji to ważny element pozycjonowania wizerunkowego – brak opinii o firmie jest dla użytkowników podejrzany – oznacza bowiem, że albo nie istnieje ona w świadomości konsumentów, albo nie jest po prostu warta polecenia. 

Czy warto usuwać negatywne opinie o firmie?

Jeśli w czołówce wyników wyszukiwania pojawiają się negatywne opinie na temat Twojej firmy, masz dwa wyjścia: albo je zdepozycjonować, promując w wyszukiwarce wpisy o pozytywnym brzmieniu, albo je usunąć.

To drugie działanie nie zawsze jest jednak możliwe. Nie w każdym przypadku będzie też uzasadnione. 

Usuwanie negatywnych wpisów o firmie jest wskazane wyłącznie wtedy, gdy publikowane przez użytkowników treści są nieprawdziwe, obraźliwe lub naruszające prawo (np. działania nieuczciwej konkurencji, czyli tzw. czarny PR).

W takiej sytuacji możesz spróbować skontaktować się z administratorem danego serwisu i poprosić o usunięcie komentarzy, które niesprawiedliwie dewaluują reputację Twojej firmy. Pamiętaj jednak, że nie będzie to możliwe w przypadku niemoderowanych forów i grup dyskusyjnych. 

Jeżeli natomiast negatywna opinia użytkownika jest uzasadniona, nie warto (a czasem nawet nie można) jej usuwać. Zamiast tego lepiej po prostu przyznać się do błędu, przeprosić i zapewnić, że wyciągnięte zostaną wnioski na przyszłość. 

Marketing social media

Aktywny marketing w social mediach to doskonały sposób na tworzenie relacji z klientami. To właśnie za pośrednictwem mediów społecznościowych użytkownicy nawiązują kontakt z marką, pytają i proszą o porady, a także wyrażają swoje opinie. 

Dobrze przygotowana strategia budowania wizerunku marki powinna opierać się na dwustronnej komunikacji, a to oznacza dużą aktywność w social mediach – odpisywanie na wiadomości, odpowiadanie na pytania i sprawne reagowanie na pojawiające się komentarze oraz recenzje, zwłaszcza te nieprzychylne. 

Wiele firm, z obawy przed negatywnymi opiniami użytkowników, blokuje możliwość recenzowania w mediach społecznościowych. Zważywszy na fakt, że dla internautów to właśnie social media są jednym z najwartościowszych źródeł informacji o firmie, nie jest to dobre rozwiązanie. 

Media społecznościowe mogą być doskonałym narzędziem do budowania reputacji – trzeba tylko wiedzieć, jak do tego podejść.

  • Odpowiadaj na wszystkie komentarze internautów, zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
  • Zadbaj o kulturalny ton wypowiedzi.
  • Nie usuwaj negatywnych komentarzy – internet nie zapomina, a takie działania mogą tylko zepsuć Twój wizerunek.
  • W skomplikowanych i indywidualnych przypadkach zapraszaj użytkowników do kontynuacji rozmowy w wiadomościach prywatnych.
  • Zadbaj o spójną komunikację.
  • Informuj o zmianach i ewentualnych problemach – wystarczy dobrze skonstruowany i opublikowany na czas komunikat, aby zapobiec kryzysom i uchronić się przed falą negatywnych komentarzy. 

Influencer marketing

Influencer marketing to kolejny rodzaj social proof, który warto wykorzystać w SEO wizerunkowym. Współpraca z influencerami – blogerami, vlogerami, wpływowymi w branży ekspertami i innymi internetowymi twórcami, którzy mogą pochwalić się szerokimi zasięgami, przyniesie Ci szereg korzyści, ale tylko pod pewnymi warunkami. 

Najważniejsza w influencer marketingu jest autentyczność. Nawet jeśli przeznaczysz na niego ogromny budżet, ale wybierzesz osobę, która nie utożsamia się z Twoją grupą docelową, efekt będzie odwrotny – stracisz w oczach swoich potencjalnych klientów. 

  • Zastanów się, czy influencer pasuje do Twojej firmy. Czy podziela jej wartości? Czy będzie w stanie tworzyć przekaz spójny z komunikacją Twojej marki? Czy dla Twojej grupy docelowej będzie osobą godną do naśladowania? 
  • Sprawdź, jak wyglądały dotychczasowe współprace influencera – jakie marki promował, w jaki sposób aktywizował społeczność wokół nich i jak zakończyły się te działania.
  • Poproś influencera o przedstawienie konkretnych efektów dotychczasowych współprac, np. statystyk z mediów społecznościowych. 
  • Zapytaj o aspekty formalne: zapisy umowne, wytyczne do tworzenia materiałów i kwestie związane z ich zatwierdzaniem, harmonogramy publikacji czy możliwość współpracy na wyłączność. 

Wizytówka w Google Maps

O SEO wizerunkowe powinny zadbać również firmy prowadzące działalność lokalną, zwłaszcza że niemal połowa wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter regionalny. 

Narzędziem doskonale wspierającym pozycjonowanie wizerunkowe w lokalnych wynikach wyszukiwania jest wizytówka w Google Maps, utworzona za pomocą konta w usłudze Google Moja Firma. Zawiera ona podstawowe informacje na temat firmy: jej nazwę, profil działalności, adres fizyczny, adres strony www, numer telefonu, godziny otwarcia, a nawet zdjęcia i materiały wideo. 

Wizytówka w Google zwiększa wiarygodność firmy – dzięki niej użytkownicy otrzymują dostęp do niezbędnych informacji już z poziomu wyszukiwarki, a to oznacza, że nie muszą nawet przechodzić bezpośrednio na Twoją stronę www, by wykonać połączenie, wyznaczyć trasę dojazdu czy nawet umówić się na wizytę. 

Istotnym elementem wizytówki Google są wspomniane już wielokrotnie opinie – szybki dostęp do nich ułatwia podjęcie decyzji zakupowej, a im większa liczba pozytywnych ocen i recenzji, tym lepszy wizerunek firmy w oczach potencjalnych klientów. 

Warto na bieżąco monitorować opinie i odpowiadać na nie. Negatywne komentarze pozostawione bez Twojej odpowiedzi mogą być źle odebrane wizerunkowo. Staraj się zawsze merytorycznie odnosić do krytycznych opinii, nie lekceważąc klientów i pokazując swój profesjonalizm. 

Im większa aktywność na profilu firmy, tym większa szansa, że Google wyświetli Twoją wizytówkę wyżej w wynikach wyszukiwania. W zwiększeniu zasięgu wizytówki pomoże Ci również pozycjonowanie w Mapach Google

Kampanie towarzyszące – reklamy Google Ads

Doskonałym uzupełnieniem strategii pozycjonowania wizerunkowego są kampanie PPC (ang. Pay Per Click – płatność za kliknięcie), realizowane za pomocą systemu Google Ads.  

To płatne reklamy w Google, nastawione na wzmacnianie reputacji firmy i odsyłające do stron prezentujących pozytywne informacje na jej temat (np. nowości w ofercie, rekomendacji i referencji klientów czy największych sukcesów). 

W związku z tym, że reklamy Google Ads zapewniają natychmiastową widoczność w wyszukiwarce, pozwalają szybko i skutecznie reagować na pojawiające się kryzysy wizerunkowe (np. negatywne opinie, które nagle zaczną się pojawiać w sieci), a także dotrzeć do dużej liczby użytkowników i zwiększyć ruch na stronie w bardzo krótkim czasie. 

SEO wizerunkowe – dla kogo? 

Dawniej działania z obszaru PR utożsamiane były przede wszystkim z gaszeniem pożarów i łagodzeniem kryzysów. Dziś marketing wizerunkowy wpisany jest na stałe w strategię komunikacji marki i zaczyna się już na poziomie wyszukiwarki – dlatego zastosowanie znajduje właśnie SEO wizerunkowe. 

SERM pozwala nie tylko szybko reagować w sytuacjach krytycznych, ale przede wszystkim wspierać markę w jej nieustannym rozwoju i trzymać rękę na pulsie.

Z kampanii pozycjonowania wizerunkowego powinny skorzystać:

  • firmy zmagające się z nadszarpniętą reputacją w sieci,
  • przedsiębiorstwa doświadczające kryzysu wizerunkowego,
  • firmy przechodzące kryzys zaufania konsumenckiego,
  • firmy dbające prewencyjnie o swój PR,
  • firmy szukające sposobów na przyciągnięcie nowych klientów,
  • osoby związane z działalnością publiczną,
  • marki doświadczające niesprawiedliwej dewaluacji w wyniku nieprawdziwych, szkalujących lub przedawnionych opinii, 
  • przedsiębiorstwa, które nie wypracowały jeszcze spójnego wizerunku i nie istnieją w świadomości swoich potencjalnych klientów,
  • marki, które chcą umacniać swój wizerunek w sieci.

SERM – korzyści

Działania wizerunkowe zawsze wymagają opracowania indywidualnej strategii, jednak – umiejętnie poprowadzone – przynoszą znakomite rezultaty.

Najważniejsze korzyści pozycjonowania wizerunkowego:

  • wiedza na temat postrzegania firmy przez potencjalnych klientów,
  • poprawa reputacji firmy,
  • zdobycie, wzmocnienie lub odbudowanie zaufania klientów do marki,
  • zapobieganie kryzysom wizerunkowym,
  • kreowanie spójnego wizerunku firmy,
  • wzmocnienie świadomości i wiarygodności marki,
  • zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku,
  • tworzenie pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych klientów i pracowników,
  • budowanie lojalizacji,
  • budowanie wizerunku eksperta w branży,
  • wzrost zainteresowania firmą i jej ofertą,
  • pozyskanie nowych klientów, przekonanie do zakupu i zwiększenie sprzedaży,
  • wysoka pozycja w wyszukiwarce i większy ruch na stronie.

Jak kreować pozytywny wizerunek w wyszukiwarce?

Klienci są z reguły bardziej skłonni do wystawiania negatywnych opinii niż dzielenia się pozytywnymi wrażeniami na temat firmy. Działają wtedy szybko i emocjonalnie – chcą wyrazić swoje rozczarowanie, przestrzec innych potencjalnych klientów, a niekiedy nawet otrzymać rekompensatę.

W strategii SERM kluczowe jest nie tylko gaszenie wizerunkowych pożarów, ale i zapobieganie ewentualnym kryzysom. Dlatego tak ważne jest zabieganie o możliwie najlepszy odbiór firmy w oczach potencjalnych klientów i jak największą liczbę pozytywnych opinii. Jak to robić?

  • Zachęcaj zadowolonych klientów do wystawienia oceny i napisania opinii, wysyłając im maila po każdej zakończonej transakcji. 
  • Korzystaj z narzędzi służących do monitorowania marki – dzięki temu szybko dostrzeżesz problem i rozwiążesz go, zanim przerodzi się on w poważny kryzys wizerunkowy.
  • Natychmiast reaguj na negatywne opinie i niekorzystne wpisy w sieci.
  • Staraj się łagodzić konflikty, nawiązując bezpośredni kontakt z niezadowolonymi klientami, np. drogą mailową – dzięki temu możesz uniknąć lawiny niepochlebnych komentarzy i dyskusji na forach czy w mediach społecznościowych.
  • Jeżeli niezadowolenie klienta wynika z Twojego błędu, nie bój się do niego przyznać – wyślij wiadomość z przeprosinami i zaoferuj w zamian jakiś benefit, np. atrakcyjny rabat na kolejne zakupy. 

Pozycjonowanie wizerunkowe (SERM)  – monitorowanie efektów

Praca nad kształtowaniem pozytywnego wizerunku w wyszukiwarce wymaga czasu i cierpliwości. Raz wypracowane efekty trzeba na bieżąco monitorować i robić wszystko, by je utrzymać. Mimo to inwestycja w SEO PR się opłaca. 

Aby zyskać pełną kontrolę nad swoim wizerunkiem w internecie, warto systematycznie monitorować:

  • wszystkie nowe opinie o firmie, które pojawiają się w sieci,
  • odsetek negatywnych ocen i komentarzy,
  • związane z firmą frazy kluczowe w TOP 3, TOP 10 i TOP 50,
  • reakcje użytkowników na treści promujące firmę (artykuły sponsorowane, wzmianki na forach, wpisy w mediach społecznościowych). 

Systematyczna kontrola działań wizerunkowych pozwoli Ci wspierać swoją firmę w rozwoju, a także szybko identyfikować i zapobiegać ewentualnym kryzysom.

SERM – działania wizerunkowe SEO PR dla Twojego biznesu

Na reputację firmy wpływ mają przede wszystkim opinie, a do tych klienci trafiają najczęściej za pośrednictwem wyszukiwarki. 

Regularnie prowadzone działania wizerunkowe w Google pozwolą Ci zbudować świadomość i wzmocnić autorytet marki. Zarządzanie reputacją firmy wymaga jednak czasu, wiedzy, doświadczenia, dobrze opracowanej strategii i dostępu do odpowiednich narzędzi SEO PR. 

W SEMPIRE wiemy, jak zadbać o wizerunek Twojej firmy w sieci. Wykonamy dla Ciebie audyt materiałów widocznych w Google i analizę wyrażeń, na które pojawia się Twoja firma w wyszukiwarce, stworzymy i opublikujemy wartościowe dla Twojego biznesu treści, wypozycjonujemy pozytywne informacje o Twojej firmie i przeprowadzimy skuteczne kampanie reklamowe w płatnych wynikach wyszukiwania. 

Wybierz usługę pozycjonowania wizerunkowego i zarządzaj reputacją swojej firmy w wyszukiwarce.

Umów się na bezpłatną konsultację ze Specjalistą SEMPIRE.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 49 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Dowiedz się jak rozwijać swój projekt / stronę www ze Specjalistą ds. reklamy internetowej. Zadzwoń teraz!