Wyobraź sobie, że prowadzisz rozmowę z wyszukiwarką, nie musisz przejmować się poprawnością swojego pytania ani precyzyjnym doborem słów kluczowych. Takie podejście do wyszukiwania informacji w internecie proponuje OpenAI – firma, która zasłynęła z wprowadzenia chatbota AI, ChatGPT.
Na horyzoncie pojawiło się nowe rozwiązanie, SearchGPT, którego działanie brzmi obiecująco. Dlaczego? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.
O tym jeszcze przeczytasz we wpisie blogowym:
SearchGPT to tymczasowy prototyp wyszukiwarki opartej na sztucznej inteligencji, opracowany przez firmę OpenAI. Jej pojawienie się zostało ogłoszone 25 lipca 2024 roku. SearchGPT oferuje funkcje, takie jak podsumowywanie informacji z różnych źródeł oraz konwersacyjny interfejs. W testowanej wyszukiwarce nie ma przestrzeni na reklamy.
Prototyp wyszukiwarki SearchGPT został uruchomiony dla małej grupy użytkowników oraz wydawców. Warto jednak pamiętać o tym, że nie jest to chatbot, jakim jest ChatGPT, pomimo posiadanego modułu interakcyjnego.
W porównaniu z Google SearchGPT zapewnia mniej zróżnicowane wyniki. Użytkownicy zgłaszają pewne nieścisłości oraz przestarzałe informacje generowane przez wyszukiwarkę od OpenAI. Planowany jest jednak dalszy rozwój SearchGPT i integracja jej funkcji ze znanym już narzędziem sztucznej inteligencji – ChatGPT.
Listę podstawowych funkcji SearchGPT, tymczasowego prototypu wyszukiwarki OpenAI, wyróżniliśmy w poniższej części artykułu.
Jedną z funkcji SearchGPT jest tworzenie bezpośrednich odpowiedzi na pytania użytkowników zamiast prezentowania listy linków przekierowujących do stron internetowych, będących źródłem informacji.
Przykład
Jeśli zapytasz „Jakie są najlepsze laptopy do pracy biurowej w 2024 roku?”, narzędzie SearchGPT może podać zestawienie kilku modeli, opisując ich wydajność, czas pracy baterii oraz inne cechy, bazujące na recenzjach i opiniach użytkowników. To ułatwia wybór najlepszego rozwiązania dla Twoich potrzeb.
SearchGPT oferuje odmienne podejście od tradycyjnych wyszukiwarek, które zazwyczaj wyświetlają zestaw linków. Po ich kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony do różnych artykułów lub materiałów wideo.
SearchGPT umożliwia użytkownikom prowadzenie dialogu z wyszukiwarką. W praktyce oznacza to, że możesz zadawać dodatkowe pytania lub precyzować zapytanie na podstawie wcześniej uzyskanych odpowiedzi. Dzięki tej funkcjonalności możliwe staje się prowadzenie bardziej interaktywnego oraz dopasowanego do potrzeb korzystania z wyszukiwarki ze sztuczną inteligencją.
Odpowiedzi generowane przez wyszukiwarkę SearchGPT zawierają cytaty i linki do źródeł, zapewniając tym samym przejrzystość i wiarygodność informacji. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo sprawdzić poprawność danych oraz dogłębniej zbadać interesujący ich temat.
SearchGPT i ChatGPT zostały opracowane przez tę samą firmę – OpenAI. Oba narzędzia sztucznej inteligencji, choć mają wiele funkcji wspólnych, różnią się przeznaczeniem oraz sposobem działania.
Wśród cech odróżniających chatbota ChatGPT od prototypu wyszukiwarki SearchGPT znajdują się:
SearchGPT i Google działają na innych zasadach i wykorzystują różne kryteria. Aby lepiej zrozumieć, jak te narzędzia wyszukują informacje, opisaliśmy ich działanie w 5 punktach.
Wyszukiwanie w SearchGPT odbywa się na zasadzie interakcji człowiek – sztuczna inteligencja. Użytkownicy wpisują zapytanie, w taki sposób jakby zadali je drugiej osobie – bez koniecznego dbania o poprawność językową. W kolejnych etapach mogą je doprecyzować na podstawie wcześniejszych odpowiedzi.
Wyszukiwanie w Google opiera się na wpisywaniu odpowiednich słów kluczowych. Po ich wprowadzeniu użytkownik otrzymuje listę linków do stron odpowiadających dopasowanym frazom.
SearchGPT generuje bezpośrednie odpowiedzi, tj. takie, których treść widoczna jest od razu po wyświetleniu wyników. Odpowiedziom towarzyszą linki oraz cytaty, po których kliknięciu użytkownik może sprawdzić wiarygodność informacji lub zgłębić się w daną tematykę.
Google natomiast prezentuje listę linków, które internauta może samodzielnie przeszukać, by znaleźć odpowiedź na nurtujące pytanie.
Działanie SearchGPT opiera się na modelach języka AI (LLM), które wspierają zrozumienie intencji użytkownika. Dzięki temu internauci uzyskują kontekstowe, precyzyjne odpowiedzi, nawet jeżeli wpisali niejasne zapytanie.
W przypadku Google wyniki dopasowywane są na podstawie zgodności fraz kluczowych. W rezultacie możesz uzyskać mniej dokładną odpowiedź na skomplikowane pytanie.
SearchGPT zapamiętuje poprzednie pytania i dostosowuje odpowiedzi na kolejne, dzięki czemu rozmowa staje się bardziej spersonalizowana. W Google każde wyszukiwanie odbywa się niezależnie, tj. wcześniejsze zapytania nie są uwzględniane.
Prototyp wyszukiwarki SearchGPT jest stworzony w celu dostarczania najbardziej aktualnych i precyzyjnych informacji. W związku, z czym korzysta z danych w czasie rzeczywistym. Z kolei Google przeszukuje ogromną bazę stron internetowych, co może skutkować pojawieniem się przestarzałych odpowiedzi w wynikach wyszukiwania.
W skrócie: SearchGPT skupia się na interaktywności, kontekstowości i szybkości dostarczania odpowiedzi, podczas gdy Google oferuje bardziej tradycyjne podejście do wyszukiwania, oparte na dopasowaniu słów kluczowych.
Nie, na ten moment SearchGPT ma małe szanse, by konkurować z Google. Google ma ugruntowaną pozycję lidera dzięki swojej rozbudowanej infrastrukturze, ogromnemu indeksowi stron oraz szerokiej integracji z innymi produktami, takimi jak Gmail, YouTube i Google Maps.
W grę wchodzą również nawyki użytkowników, którzy traktują Google jako domyślną wyszukiwarkę. Oferuje ona również zaawansowane usługi, takie jak wyszukiwanie lokalne, wiadomości i zakupy, które są trudne do prześcignięcia.
Z kolei SearchGPT wyróżnia się podejściem opartym na sztucznej inteligencji i konwersacyjnym interfejsie, co może zachęcić użytkowników poszukujących bardziej interaktywnych i bezpośrednich odpowiedzi.
Warto wspomnieć o tym, że Google intensywnie rozwija swoje narzędzia sztucznej inteligencji, takie jak AI Overview. W związku z tym będzie starało się utrzymać swoją przewagę poprzez doskonalenie rozwiązań.
SearchGPT i AI Overview to dwa narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które mają na celu dostarczanie użytkownikom zwięzłych odpowiedzi na zapytania. Poniżej znajdziesz listę podobieństw oraz różnic ich podstawowych funkcji.
Na liście podobnych cech SearchGPT i AI Overview znajdą się:
Lista różnic pomiędzy SearchGPT a AI Overview obejmuje:
Firma SE ranking przeprowadziła szczegółową analizę dotyczącą wydajności prototypu SearchGPT i porównała go z innymi wyszukiwarkami – Google oraz Bing. Poniżej przedstawiamy 3 wnioski wynikające z tego badania:
Dane te sugerują, że SearchGPT ma potencjał, aby promować mniej widoczne źródła, których Google nie indeksuje tak skutecznie.
Informacje na temat SearchGPT od OpenAI można podsumować w 4 punktach.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 23 opinii