SearchGPT – co to jest i czy ma szansę konkurować z Google? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

SearchGPT – co to jest i czy ma szansę konkurować z Google?

Wyobraź sobie, że prowadzisz rozmowę z wyszukiwarką, nie musisz przejmować się poprawnością swojego pytania ani precyzyjnym doborem słów kluczowych. Takie podejście do wyszukiwania informacji w internecie proponuje OpenAI – firma, która zasłynęła z wprowadzenia chatbota AI, ChatGPT.

Na horyzoncie pojawiło się nowe rozwiązanie, SearchGPT, którego działanie brzmi obiecująco. Dlaczego? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w naszym artykule.

O tym jeszcze przeczytasz we wpisie blogowym:

  • co to jest SearchGPT,
  • jakie są funkcje SearchGPT,
  • jak działa SearchGPT i czym różni się od wyszukiwarki Google,
  • czy SearchGPT może konkurować z Google,
  • jakie są podobieństwa, a jakie różnice pomiędzy SearchGPT a AI Overview,
  • co mówią o SearchGPT dane statystyczne.

SearchGPT – co to jest i czy ma szansę konkurować z Google

Co to jest SearchGPT?

SearchGPT to tymczasowy prototyp wyszukiwarki opartej na sztucznej inteligencji, opracowany przez firmę OpenAI. Jej pojawienie się zostało ogłoszone 25 lipca 2024 roku. SearchGPT oferuje funkcje, takie jak podsumowywanie informacji z różnych źródeł oraz konwersacyjny interfejs. W testowanej wyszukiwarce nie ma przestrzeni na reklamy.

Prototyp wyszukiwarki SearchGPT został uruchomiony dla małej grupy użytkowników oraz wydawców. Warto jednak pamiętać o tym, że nie jest to chatbot, jakim jest ChatGPT, pomimo posiadanego modułu interakcyjnego.

Przykład działania SearchGPT
Przykład działania SearchGPT – źródło: OpenAI

W porównaniu z Google SearchGPT zapewnia mniej zróżnicowane wyniki. Użytkownicy zgłaszają pewne nieścisłości oraz przestarzałe informacje generowane przez wyszukiwarkę od OpenAI. Planowany jest jednak dalszy rozwój SearchGPT i integracja jej funkcji ze znanym już narzędziem sztucznej inteligencji – ChatGPT.

Jakie są funkcje SearchGPT?

Listę podstawowych funkcji SearchGPT, tymczasowego prototypu wyszukiwarki OpenAI, wyróżniliśmy w poniższej części artykułu.

Tworzenie bezpośrednich odpowiedzi

Jedną z funkcji SearchGPT jest tworzenie bezpośrednich odpowiedzi na pytania użytkowników zamiast prezentowania listy linków przekierowujących do stron internetowych, będących źródłem informacji.

Przykład

Jeśli zapytasz „Jakie są najlepsze laptopy do pracy biurowej w 2024 roku?”, narzędzie SearchGPT może podać zestawienie kilku modeli, opisując ich wydajność, czas pracy baterii oraz inne cechy, bazujące na recenzjach i opiniach użytkowników. To ułatwia wybór najlepszego rozwiązania dla Twoich potrzeb.

Pytanie wpisane w wyszukiwarkę SearchGPT
Pytanie wpisane w wyszukiwarkę SearchGPT
Pytanie wpisane w wyszukiwarkę SearchGPT
Pytanie wpisane w wyszukiwarkę SearchGPT

SearchGPT oferuje odmienne podejście od tradycyjnych wyszukiwarek, które zazwyczaj wyświetlają zestaw linków. Po ich kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony do różnych artykułów lub materiałów wideo.

Wyszukiwanie konwersacyjne

SearchGPT umożliwia użytkownikom prowadzenie dialogu z wyszukiwarką. W praktyce oznacza to, że możesz zadawać dodatkowe pytania lub precyzować zapytanie na podstawie wcześniej uzyskanych odpowiedzi. Dzięki tej funkcjonalności możliwe staje się prowadzenie bardziej interaktywnego oraz dopasowanego do potrzeb korzystania z wyszukiwarki ze sztuczną inteligencją.

Wskazywanie źródeł wykorzystanych do wygenerowania odpowiedzi

Odpowiedzi generowane przez wyszukiwarkę SearchGPT zawierają cytaty i linki do źródeł, zapewniając tym samym przejrzystość i wiarygodność informacji. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwo sprawdzić poprawność danych oraz dogłębniej zbadać interesujący ich temat.

Linki do źródeł wykorzystanych do stworzenia odpowiedzi
Linki do źródeł wykorzystanych do stworzenia odpowiedzi – źródło: OpenAI

Czym SearchGPT różni się od ChatGPT?

SearchGPT i ChatGPT zostały opracowane przez tę samą firmę – OpenAI. Oba narzędzia sztucznej inteligencji, choć mają wiele funkcji wspólnych, różnią się przeznaczeniem oraz sposobem działania.

Wśród cech odróżniających chatbota ChatGPT od prototypu wyszukiwarki SearchGPT znajdują się:

  • cel – SearchGPT służy do bieżącego wyszukiwania informacji, podczas gdy ChatGPT koncentruje się na generowaniu konwersacyjnych odpowiedzi opartych na wcześniej zgromadzonych danych;
  • źródła informacji – SearchGPT korzysta z aktualnie dostępnej wiedzy z internetu, natomiast ChatGPT opiera się na danych szkoleniowych, które mogą być nieaktualne;
  • format odpowiedzi – SearchGPT generuje zwięzłe odpowiedzi z cytatami oraz linkami przekierowującymi do stron internetowych, które są źródłem informacji. ChatGPT tworzy bardziej rozbudowane i kreatywne treści;
  • zastosowanie – SearchGPT sprawdza się w wyszukiwaniu faktów, prowadzeniu badań i zadań wymagających dostępu do bieżących informacji. ChatGPT wykorzystywany jako wsparcie w kreatywnym pisaniu, przeprowadzaniu burzy mózgów, pisaniu e-maili itp.

SearchGPT vs Google – jak działają te wyszukiwarki?

SearchGPT i Google działają na innych zasadach i wykorzystują różne kryteria. Aby lepiej zrozumieć, jak te narzędzia wyszukują informacje, opisaliśmy ich działanie w 5 punktach.

1. Wyszukiwanie konwersacyjne vs wyszukiwanie oparte na słowach kluczowych

Wyszukiwanie w SearchGPT odbywa się na zasadzie interakcji człowiek – sztuczna inteligencja. Użytkownicy wpisują zapytanie, w taki sposób jakby zadali je drugiej osobie – bez koniecznego dbania o poprawność językową. W kolejnych etapach mogą je doprecyzować na podstawie wcześniejszych odpowiedzi.

Wyszukiwanie w Google opiera się na wpisywaniu odpowiednich słów kluczowych. Po ich wprowadzeniu użytkownik otrzymuje listę linków do stron odpowiadających dopasowanym frazom.

2. Odpowiedzi bezpośrednie vs lista linków

SearchGPT generuje bezpośrednie odpowiedzi, tj. takie, których treść widoczna jest od razu po wyświetleniu wyników. Odpowiedziom towarzyszą linki oraz cytaty, po których kliknięciu użytkownik może sprawdzić wiarygodność informacji lub zgłębić się w daną tematykę.

Google natomiast prezentuje listę linków, które internauta może samodzielnie przeszukać, by znaleźć odpowiedź na nurtujące pytanie.

3. Analiza semantyczna AI vs dopasowywanie słów kluczowych

Działanie SearchGPT opiera się na modelach języka AI (LLM), które wspierają zrozumienie intencji użytkownika. Dzięki temu internauci uzyskują kontekstowe, precyzyjne odpowiedzi, nawet jeżeli wpisali niejasne zapytanie.

W przypadku Google wyniki dopasowywane są na podstawie zgodności fraz kluczowych. W rezultacie możesz uzyskać mniej dokładną odpowiedź na skomplikowane pytanie.

4. Zapamiętane zapytania vs pojedyncze wyszukiwania

SearchGPT zapamiętuje poprzednie pytania i dostosowuje odpowiedzi na kolejne, dzięki czemu rozmowa staje się bardziej spersonalizowana. W Google każde wyszukiwanie odbywa się niezależnie, tj. wcześniejsze zapytania nie są uwzględniane.

5. Dostęp do bieżących informacji vs przeszukiwanie całego internetu

Prototyp wyszukiwarki SearchGPT jest stworzony w celu dostarczania najbardziej aktualnych i precyzyjnych informacji. W związku, z czym korzysta z danych w czasie rzeczywistym. Z kolei Google przeszukuje ogromną bazę stron internetowych, co może skutkować pojawieniem się przestarzałych odpowiedzi w wynikach wyszukiwania.

W skrócie: SearchGPT skupia się na interaktywności, kontekstowości i szybkości dostarczania odpowiedzi, podczas gdy Google oferuje bardziej tradycyjne podejście do wyszukiwania, oparte na dopasowaniu słów kluczowych.

Czy SearchGPT może konkurować z Google?

Nie, na ten moment SearchGPT ma małe szanse, by konkurować z Google. Google ma ugruntowaną pozycję lidera dzięki swojej rozbudowanej infrastrukturze, ogromnemu indeksowi stron oraz szerokiej integracji z innymi produktami, takimi jak Gmail, YouTube i Google Maps.

W grę wchodzą również nawyki użytkowników, którzy traktują Google jako domyślną wyszukiwarkę. Oferuje ona również zaawansowane usługi, takie jak wyszukiwanie lokalne, wiadomości i zakupy, które są trudne do prześcignięcia.

Z kolei SearchGPT wyróżnia się podejściem opartym na sztucznej inteligencji i konwersacyjnym interfejsie, co może zachęcić użytkowników poszukujących bardziej interaktywnych i bezpośrednich odpowiedzi.

Warto wspomnieć o tym, że Google intensywnie rozwija swoje narzędzia sztucznej inteligencji, takie jak AI Overview. W związku z tym będzie starało się utrzymać swoją przewagę poprzez doskonalenie rozwiązań​.

SearchGPT a AI Overview – podobieństwa i różnice

SearchGPT i AI Overview to dwa narzędzia oparte na sztucznej inteligencji, które mają na celu dostarczanie użytkownikom zwięzłych odpowiedzi na zapytania. Poniżej znajdziesz listę podobieństw oraz różnic ich podstawowych funkcji.

Lista podobieństw SearchGPT do AI Overview

Na liście podobnych cech SearchGPT i AI Overview znajdą się:

  • tworzenie natychmiastowych odpowiedzi na zapytania, zamiast wyświetlania tradycyjnej listy linków,
  • użycie sztucznej inteligencji do gromadzenia i prezentowanie informacji z różnych źródeł,
  • przyspieszenie procesu przeszukiwania informacji w internecie.

Lista różnic pomiędzy SearchGPT a AI Overview

Lista różnic pomiędzy SearchGPT a AI Overview obejmuje:

  • wyraźne cytowanie źródeł z bezpośrednimi linkami w SearchGPT oraz nie zawsze powiązane autorstwem linki w AI Overviews,
  • dynamiczną interakcję w SearchGPT, z możliwością zadawania pytań uzupełniających oraz oferowanie przez AI Overviews pojedynczych odpowiedzi,
  • dostarczanie szczegółowych odpowiedzi w SearchGPT w porównaniu do skondensowanych podsumowań informacji w AI Overview,
  • większą kontrolę wydawców nad treściami w SearchGPT i mniejszą przejrzystość w tym zakresie w przypadku AI Overviews.

Dane statystyczne na temat SearchGPT – wstępne wnioski

Firma SE ranking przeprowadziła szczegółową analizę dotyczącą wydajności prototypu SearchGPT i porównała go z innymi wyszukiwarkami –  Google oraz Bing. Poniżej przedstawiamy 3 wnioski wynikające z tego badania:

  • Wyniki SearchGPT są w 73% zgodne z Bing, ale tylko w 46% z Google.
  • 26% stron wyświetlanych przez SearchGPT nie generuje ruchu z Google.
  • 32% wyników SearchGPT pochodzi ze stron medialnych (np. portali informacyjnych), a dla zapytań związanych z wiadomościami i bieżącymi wydarzeniami wskaźnik ten wzrasta do 75%.

Dane te sugerują, że SearchGPT ma potencjał, aby promować mniej widoczne źródła, których Google nie indeksuje tak skutecznie.

SearchGPT (OpenAI) – podsumowanie

Informacje na temat SearchGPT od OpenAI można podsumować w 4 punktach.

  • SearchGPT to prototyp wyszukiwarki opartej na sztucznej inteligencji, który dostarcza bezpośrednie odpowiedzi i podsumowania z różnych źródeł, bez wyświetlania reklam.
  • Do funkcji SearchGPT należą tworzenie bezpośrednich odpowiedzi na zapytania, wyszukiwanie konwersacyjne, podawanie źródeł informacji oraz możliwość prowadzenia dialogu z użytkownikiem.
  • SearchGPT to wyszukiwarka, która wyszukuje informacje na bieżąco, podczas gdy ChatGPT jest chatbotem korzystającym z wcześniej zgromadzonych danych.
  • SearchGPT ma małe szanse na konkurowanie z Google ze względu na jego dominację, nawyki użytkowników i zaawansowaną infrastrukturę.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 23 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.