Tanie pozycjonowanie stron – czy i kiedy jest możliwe? | Sempire

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Tanie pozycjonowanie stron – czy i kiedy jest możliwe?

Budowanie wysokich pozycji w wyszukiwarkach jest procesem długotrwałym, wymagającym często etatowej pracy wielu fachowców – między innymi specjalista SEO, web developer, analityk, UX designer i copywriter.

Pomimo tego, niektóre firmy oferują swoim klientom tanie pozycjonowanie, a przy tym satysfakcjonujące efekty w postaci dodatkowego ruchu i wysokiej konwersji w stosunkowo krótkim czasie. Czy tak jest w rzeczywistości? Czy pozycjonowanie stron może być tanie i skuteczne?

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:

  • Twoim celem jest poznanie „tajników” taniego pozycjonowania;
  • nie wiesz, czy tanie pozycjonowanie stron w ogóle jest możliwe;
  • zależy Ci na zwiększeniu widoczności w Google niskim kosztem;
  • zastanawiasz się, kiedy SEO może być tanie;
  • chcesz wiedzieć, jakie koszty wchodzą w skład pozycjonowania strony.

Zależy Ci na pozyskaniu stałych i opłacalnych klientów jak najniższym kosztem? Chcesz zwiększyć liczbę klientów, którzy dokonają zakupów na Twojej stronie internetowej, a za kilka tygodni wrócą ponownie?

Zamów darmową konsultację z naszym Specjalistą SEO/SEM!

tanie pozycjonowanie

Czy tanie pozycjonowanie jest możliwe?

Tanie pozycjonowanie jest możliwe. Nie mamy co do tego żadnych wątpliwości. Musisz jednak wiedzieć, że cena pozycjonowania ustalana jest na podstawie kilku czynników, a do najważniejszych z nich należą:

  • zasięg strategii, który może być lokalny, ogólnopolski lub globalny,
  • frazy kluczowe, które mogą mieć niską, średnią lub wysoką wyszukiwalność, a co za tym idzie mogą być łatwe, średnie lub trudne w pozycjonowaniu,
  • branża, która pod względem konkurencyjności może być łatwa, średnia lub trudna.

Poziom trudności fraz kluczowych, a zarazem ich konkurencyjność, określa wskaźnik o nazwie Keyword Difficulty, który pozwala jednocześnie oszacować, jak trudne będzie pozycjonowanie strony internetowej pod konkretne wyrażenie. Metrykę Keyword Difficulty można sprawdzić za pomocą wielu narzędzi, m.in. Ahrefs czy KWFinder.

W zależności od wybranego narzędzia, wskaźnik może przyjmować różne skale, ale wyższy wynik zawsze będzie oznaczać większą konkurencyjność danego wyrażenia. Wysoki KD sygnalizuje zatem, że osiągnięcie satysfakcjonującej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania będzie po prostu trudniejsze.

pozycjonowanie tanie keyword difficulty
Skala Keyword Difficulty w przypadku narzędzia KWFinder
Źródło: mangools.com

Poniżej przykład obrazujący m.in. poziom wyszukiwalności oraz wskaźnik Keyword Difficulty dla frazy: „buty sportowe” oraz wyrażeń pokrewnych w przypadku narzędzia KWFinder.

 

pozycjonowanie tanio trudność fraz kluczowych
Keyword Difficulty dla frazy „buty sportowe” oraz wyrażeń pokrewnych
Źródło: kwfinder.com

 

Nieco inną skalę wskaźnika KD przedstawia narzędzie Ahrefs. Prezentujemy ją poniżej.

pozycjonowanie tanio ahrefs keyword difficulty
Skala Keyword Difficulty w przypadku narzędzia Ahrefs
Źródło: ahrefs.com

Narzędzie Ahrefs definiuje wskaźnik Keyword Difficulty dla frazy „buty sportowe” jako średni, co obrazuje poniższa grafika.

pozycjonowanie tanie keyword difficukt ahrefs buty sportowe
Keyword Difficulty dla frazy „buty sportowe”
Źródło: ahrefs.com

Konkurencyjność branży można natomiast zdefiniować w następujący sposób:

  • łatwa – sklepy i firmy świadczące usługi lokalnie czy oferujące produkty niszowe na rynku, w przypadku których konkurencja jest niska. W takiej sytuacji pozycjonowanie jest znacznie łatwiejsze, ale wyzwaniem może okazać się dotarcie do potencjalnych klientów, którzy nie znają jeszcze lub nie potrafią odpowiednio nazwać innowacyjnych produktów lub usług;
  • średnia – strony związane z nieruchomościami, edukacją, gastronomią, sportem czy przemysłem. W tej branży trzeba konkurować zwykle z dość dużą liczbą firm mających podobną ofertę, dlatego skuteczne pozycjonowanie może być trudniejsze, ale jak najbardziej możliwe;
  • trudna – wszystkie strony zaliczane do kategorii YMYL (ang. Your Money Your Life), a więc związane ze zdrowiem, finansami i wszelkimi dziedzinami mającymi wpływ na nasze życie, a także firmy oferujące meble, elektronikę, odzież, biżuterię czy produkty premium. W branży tej konkurować trzeba ze znanymi markami, które aktywnie pozycjonują się na najtrudniejsze frazy kluczowe, dlatego walka o wysokie pozycje w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page) jest bardzo trudna.

Wszystkie wymienione powyżej czynniki mają istotny wpływ na cenę, szybkość i skuteczność pozycjonowania. Aby tanie pozycjonowanie było możliwe, muszą zostać spełnione pewne warunki w zakresie tych czynników. Przedstawiamy je w dalszej części artykułu.

Kiedy tanie pozycjonowanie jest możliwe? Różne obrazy sytuacji

Mając na uwadze powyższe aspekty, możemy przyjąć różne scenariusze. Na potrzeby tego artykułu załóżmy, że:

  1. chcesz pozycjonować się lokalnie, działasz w niszowej branży, a frazy kluczowe dla Twojego biznesu charakteryzuje niska konkurencyjność;
  2. działasz ogólnopolsko, a Twoją branżę i słowa kluczowe charakteryzuje średnia konkurencyjność;
  3. zależy Ci na globalnej strategii pozycjonowania, działasz w trudnej branży, a frazy kluczowe dla Twojego biznesu charakteryzuje wysoka konkurencyjność.

Sprawdźmy, czy i kiedy tanie pozycjonowanie stron www jest możliwe, mając na uwadze 3 powyższe scenariusze.

1. Strategia lokalna, łatwa branża i niska konkurencyjność słów kluczowych

Jeżeli chcesz zacząć od lokalnej strategii SEO, działasz w niszowej branży, a frazy kluczowe związane z Twoim biznesem charakteryzuje niska wyszukiwalność, tanie pozycjonowanie strony jest jak najbardziej możliwe.

Chodzi tu głównie o dziedziny, w których konkurencja jest niewielka, a Ty jesteś jednym z kilku producentów na cały kraj, ponieważ zajmujesz się tworzeniem specyficznych, mało popularnych produktów.

Sprawdźmy, jak wyglądają wyniki wyszukiwania dla takich produktów. Dla przykładu weźmy rękodzieła ze sznurka jutowego.

tanie pozycjonowanie przykład niszowej branży
Organiczne wyniki wyszukiwania w bardzo niszowej branży umożliwiającej tanie pozycjonowanie
Źródło: google.pl

Widzimy, że w tym przypadku w SERP-ach, czyli na liście wyników Google, pojawiają się przede wszystkim popularne serwisy ogłoszeniowe typu allegro.pl, olx.pl czy sprzedajemy.pl, co jednocześnie oznacza, że konkurencyjne w branży firmy działają głównie na tych portalach.

Jeśli organiczne wyniki wyszukiwania w branży, w której działasz, wyglądają podobnie do tych z powyższej grafiki, a Twoje frazy kluczowe charakteryzuje jednocześnie niska konkurencyjność – tanie pozycjonowanie strony jest jak najbardziej możliwe.

Rzetelny specjalista SEO będzie w stanie opracować taką strategię pozycjonowania, aby stosunkowo niskim kosztem osiągnąć wysoką pozycję na frazę „rękodzieło ze sznurka jutowego”, które ma około 600 wyszukiwań miesięcznie w szczytowych sezonach.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Jeśli fraza nie będzie niszowa, ale mocno konkurencyjna, to rywalizowanie z tak bardzo popularnymi serwisami jak Allegro, OLX czy Sprzedajemy, które mogą pochwalić się znacznie dłuższym stażem w wynikach organicznych i większym autorytetem w oczach Google, nie będzie łatwe, a pozycjonowanie z pewnością nie tak tanie jak w powyższym przypadku.

Co jednak w sytuacji, gdy już znajdziesz się w TOP 10 SERP-ów na sprecyzowaną frazę? Prawdopodobnie będziesz chciał zmaksymalizować konwersję, pozycjonując się również na ogólne i bardziej konkurencyjne słowa kluczowe dotyczące Twojej branży. Przedstawiają się one w taki sposób:

tanie pozycjonowanie w niszowej branży wykres senuto
Wykres Senuto przedstawiający bardziej konkurencyjne frazy kluczowe związane z rękodziełem
Źródło: senuto.com

W tym przypadku tanie pozycjonowanie strony może okazać się nieco trudniejsze. Wynika to z prostego powodu – fraz, na które chcesz być widoczny, żeby móc uzyskać satysfakcjonujący stopień konwersji, jest naprawdę sporo. Wcale nie oznacza to jednak, że nie możesz tego osiągnąć niższym kosztem – w kolejnym scenariuszu poniżej wyjaśniamy, jakie warunki trzeba spełnić, aby stało się to realne.

2. Strategia ogólnopolska, średnia branża i średnia konkurencyjność słów kluczowych

Jeżeli chcesz się pozycjonować ogólnopolsko, działasz w średniej pod kątem konkurencyjności branży, a frazy kluczowe związane z Twoim biznesem mają średnią wyszukiwalność, tanie pozycjonowanie w Google jest możliwe, ale będzie dłużej trwało i wymagało od Ciebie dużej ilości pracy.

Wszystko zależy też od tego, jaką strategię przyjmie agencja SEO. Załóżmy, że zwracasz się do wybranej firmy od pozycjonowania i określasz swoje potrzeby. Agencja wycenia usługę, biorąc pod uwagę czynniki, o których wspomnieliśmy na samym początku (w tym przypadku: zasięg ogólnopolski, średnia konkurencyjność branży i słów kluczowych). Szybko okazuje się, że nie jesteś w stanie przystać na tę kwotę, ponieważ dysponujesz znacznie mniejszym budżetem.

Zapewne znajdą się firmy, które puszczą Cię z przysłowiowym kwitkiem, twierdząc, że w tym przypadku tanie pozycjonowanie stron internetowych nie jest możliwe. Jeżeli jednak będziesz mieć do czynienia z profesjonalną agencją SEO, otrzymasz inne rozwiązanie. Tanie pozycjonowanie strony będzie możliwe – wystarczy tylko, że firma dostosuje strategię do budżetu, którym aktualnie dysponujesz.

Cały sekret polega więc na tym, aby od czegoś zacząć działania. Na początek może to być pozycjonowanie lokalne, na frazy z długiego ogona (ang. long tail keywords), a z czasem, kiedy już zaobserwujesz pierwsze efekty wdrożonej strategii, a SEO zacznie przynosić Ci pierwsze upragnione zyski, możesz pójść o krok dalej, inwestując więcej w pozycjonowanie.

Jednocześnie jednak powinieneś mieć świadomość, że tanie pozycjonowanie stron w tym przypadku:

  • będzie dłużej trwało,
  • będzie wymagało dużego angażu z Twojej strony, np. na samodzielne tworzenie tekstów i pozyskiwanie linków.

Przedstawiona powyżej strategia zakłada, że na start otrzymujesz tanie pozycjonowanie, które pozwoli Ci się z czasem rozpędzić, a wraz z pojawiającymi się efektami i co za tym idzie możliwościami w zakresie zwiększania budżetu, możesz postawić na dodatkowe produkty i usługi wspomagające SEO i/lub reklamę w internecie:

  • content plan (strategię rozwoju treści),
  • teksty stworzone według content planu,
  • linki z artykułów sponsorowanych,
  • prace webmasterskie związane z UX (użytecznością serwisu) i SXO (optymalizacją doświadczeń użytkownika),
  • konsultacje SEO,
  • dodatkowe audyty SEO,
  • analizy porównawcze z konkurencją.

Niektóre z powyższych prac możesz oczywiście wykonać samemu, jeśli tylko masz do tego wystarczającą wiedzę i umiejętności.

Reasumując – mniejszy budżet to po prostu dłuższa perspektywa i większy angaż ze strony klienta. Pamiętaj, że bez znaczenia na kwoty, którymi aktualnie dysponujesz, powinieneś rozpocząć inwestycję w SEO. Dzięki temu za rok lub dwa lata będziesz znacznie bliżej celu niż konkurencja, która do tej pory nie ruszyła z miejsca.

3. Strategia globalna, trudna branża i wysoka konkurencyjność fraz kluczowych

Jeżeli chcesz promować się globalnie, działasz w trudnej branży, a frazy kluczowe związane z Twoją działalnością charakteryzuje wysoka konkurencyjność, pozycjonowanie może, ale nie musi być tanie.

Wszystko zależy od tego, co rozumiesz przez słowo „tanie”. Jeśli weźmiesz pod uwagę koszt kilku tysięcy złotych w porównaniu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, które zwykle płacą za SEO duże korporacje, to możesz przyjąć, że jest to tanie pozycjonowanie. Tu znów wszystko zależy przede wszystkim od tego, jaki budżet jesteś w stanie przeznaczyć, a co profesjonalna agencja SEO jest w stanie zrobić dla Ciebie w tym budżecie.

Jeśli chcesz pozycjonować się tanio – musisz liczyć się z tym, że potrwa to znacznie dłużej i kosztem Twojego własnego czasu pracy. Pamiętaj jednak, że w miarę rozwoju firmy możesz zwiększać budżet na pozycjonowanie, inwestując w dodatkowe produkty i usługi, o których pisaliśmy powyżej.

Co składa się na koszty pozycjonowania?

Na koszty pozycjonowania składa się szereg prac wykonywanych przez specjalistów z wielu dziedzin, w tym między innymi:

  • prawidłowy dobór słów kluczowych,
  • audyt SEO oraz techniczna optymalizacja strony www,
  • analiza i optymalizacja treści w witrynie,
  • publikacja wysokiej jakości odnośników do witryny,
  • monitorowanie efektów i regularne przesyłanie raportów z wynikami,
  • cykliczne działania analityczne, konsultacje z klientem i udzielanie niezbędnych rekomendacji.

Za każdym razem w proces pozycjonowania zaangażowane są minimum 3 osoby:

  • bezpośredni opiekun SEO,
  • dedykowany opiekun projektu,
  • copywriter.

Warto również wspomnieć, iż proces SEO nie jest jednorazowy. Wymaga systematycznych, cyklicznych prac oraz nieustannych optymalizacji.

W pierwszej kolejności wykonywany jest profesjonalny audyt SEO wskazujący mocne i słabe strony serwisu klienta. Na jego podstawie opracowuje się profesjonalną strategię pozycjonowania.

Kolejnym krokiem jest pozycjonowanie on-page (nazywane również pozycjonowaniem on-site), czyli wszelkie prace optymalizacyjne wykonywane bezpośrednio na stronie. Do obszaru tych prac zalicza się optymalizację kodu strony oraz treści strony.

Na koniec wykonywane są działania off-page (nazywane również off-site), czyli te poza witryną. W ich skład wchodzi link-building oraz content marketing.

Za pomocą zaawansowanej analityki internetowej sprawdzane są także regularnie efekty wdrożonych prac, aby móc później przesyłać rzetelne raporty SEO. Ważnymi aspektami podczas pozycjonowania stron w wyszukiwarkach są także szkolenia, profesjonalne doradztwo i techniczne wsparcie klienta.

Tak szeroki zakres działań i czynników, które mają wpływ na koszty pozycjonowania, sprawia, że każda strategia i wycena pozycjonowania wymagają indywidualnego podejścia.

Skorzystaj z możliwości otrzymania darmowej wyceny i strategii pozycjonowania przygotowanej przez naszego Specjalistę SEO/SEM.

SEO zawsze jest tanie w dłuższej perspektywie

Na początku pozycjonowanie stron może wydawać się kosztowne, ale tylko pozornie. Pierwsze prace optymalizacyjne wymagają sporych inwestycji w postaci czasu, nakładów finansowych i regularnie przeprowadzanych działań. W związku z tym masz prawo zakładać, że wydajesz dużo, a zyskujesz niewiele.

Po pewnym czasie jednak szybko zauważysz, że zainwestowane na początku pieniądze zaczynają się zwracać. Co więcej, nie musisz już ponosić większych nakładów na działania, mimo że generujesz coraz więcej zysków.

Pozycjonowanie jest najtańszym kanałem zdobywania najwyższej jakości ruchu z wyników organicznych w dłuższej perspektywie. Trzeba jednak „uzbroić się” w cierpliwość, ponieważ pierwsze efekty SEO są zauważalne zazwyczaj po 3 miesiącach od wdrożenia wstępnych działań optymalizacyjnych – wówczas zwiększy się liczba osób odwiedzających Twoją witrynę.

Szybkie pozycjonowanie jest możliwe, ale to mniej więcej po 12 miesiącach pracy agencji SEO zauważysz rzeczywisty wzrost konwersji. Od tej pory pozycjonowanie zacznie się zwracać – dzięki temu będziesz pozyskiwać więcej stałych i zdecydowanych klientów, którzy zaczną regularnie korzystać z Twojej oferty.

Warto również pamiętać, iż ruch z pozycjonowania nie zniknie z dnia na dzień, nawet jeśli zakończysz współpracę z agencją SEO. Pozycje będą prawdopodobnie się obniżać, jednak zmiana ta będzie wynikała wyłącznie z działań konkurencji, która chce Cię wyprzedzić i wykonuje konkretne kroki w tym kierunku.

Tanie pozycjonowanie stron internetowych – na własną rękę i we współpracy z agencją

Najtańsze pozycjonowanie to SEO na własną rękę, ale jednocześnie we współpracy z agencją. Możesz przeznaczyć na SEO niewielki budżet, ale musisz liczyć się z tym, że poza optymalizacją strony część kluczowych działań, jak tworzenie tekstów czy pozyskiwanie linków do strony, będzie leżała po Twojej stronie. To wymaga od Ciebie dużego zaangażowania, ale też szerokiej wiedzy i niezbędnych umiejętności, które będzie można realizować pod okiem Specjalisty SEO w ramach konsultacji.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

SEO może być szybkie, dobre i tanie, zakładając optymalne wykorzystanie pracy agencji i pełen angaż klienta. Nawet inwestując niewielki budżet na początek, możesz liczyć na efekty pozycjonowania. Musisz być tylko świadomy tego, że potrwa to znacznie dłużej.

Czy kampanie Google Ads mogą zastąpić tanie pozycjonowanie strony?

Kampanii Google Ads nigdy nie należy traktować jako alternatywy dla pozycjonowania, lecz raczej jako jego uzupełnienie. Mimo iż linki sponsorowane zapewniają natychmiastową widoczność w wyszukiwarce, efekty te są tymczasowe – znikają wraz z wykorzystaniem budżetu reklamowego. Skuteczne pozycjonowanie w wynikach naturalnych daje natomiast stabilne i długotrwałe efekty, choć warto podkreślić, że trzeba na nie poczekać.

Warto zatem łączyć działania z zakresu pozycjonowania i Google Ads w strategii marketingowej firmy. Wykorzystaj płatną reklamę w Google w początkowym etapie działań, kiedy pozycjonowanie nie będzie jeszcze przynosić oczekiwanych efektów, lub emitując tymczasowe/sezonowe reklamy, w których mocno określisz swoją grupę docelową.

Nie rezygnuj jednak z działań SEO, ponieważ to dzięki nim wypozycjonujesz swoją witrynę i znajdziesz się wysoko w rankingu Google, docierając tym samym do każdego użytkownika wpisującego w wyszukiwarkę hasła powiązane z Twoją działalnością.

Pozycjonowanie – tanio i skutecznie w SEMPIRE

Pozycjonowanie stron internetowych znajduje się w czołówce najbardziej opłacalnych działań promocyjnych w sieci. SEO uznawane jest za stosunkowo tanią usługę w porównaniu do innych form reklamy w mediach tradycyjnych i cyfrowych. To najskuteczniejsza i najbardziej rentowna metoda pozyskiwania klientów z internetu.

W SEMPIRE podchodzimy do procesu pozycjonowania w sposób projektowy, a to oznacza, że za każdym razem dostosowujemy strategię SEO do budżetu klienta, wykorzystując zaplanowane środki finansowe na niezbędne prace pozycjonerskie, w tym analizę konkurencji, audyt SEO, wprowadzenie zmian optymalizacyjnych, copywriting i content marketing oraz budowanie zaufania do strony.

Rekomendujemy rozliczenie abonamentowe, które pozwala dokładnie zaplanować wydatki, uniknąć niespodziewanych kosztów i zaplanować prace tak, aby przyniosły możliwie szybkie efekty.

O ostatecznej cenie pozycjonowania zawsze decyduje zakres współpracy, który ustalamy wspólnie z klientem.

Skorzystaj z możliwości otrzymania bezpłatnej wyceny i indywidualnej strategii pozycjonowania.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.94 / 5 według 155 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.