WordPress to największy system zarządzania treścią w Internecie. Obsługuje ponad 43% wszystkich witryn w sieci, a to oznacza, że przynajmniej 1 na 3 strony używa właśnie tego narzędzia (źródło: Kinsta). Na przestrzeni ostatnich lat trend ten ulega ciągłemu wzrostowi. Jego wszechstronne zastosowanie i prostota w obsłudze sprawiają, że jest najchętniej wybieranym darmowym oprogramowaniem do tworzenia stron internetowych.
Jak sprawić, aby Twoja strona WordPress nie umknęła potencjalnym odbiorcom przy tak dużej konkurencji? Proces WordPress SEO jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na to, aby dotrzeć do większej grupy klientów.
Dzięki temu poradnikowi:
Wytyczne krok po kroku przeprowadzą Cię przez poszczególne segmenty SEO tak, aby Twoja strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie strony w WordPressie jest złożone i wymaga dużej inwestycji czasu. Zdaj się na profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem w zwiększaniu widoczności stron opartych na tym właśnie systemie.
Zamów darmową konsultację z naszym Specjalistą!
WordPress (WP) to darmowy system zarządzania treścią CMS (ang. Content Management System), który w łatwy sposób umożliwi Ci zmianę struktury strony, publikację treści i personalizację designu. Nie potrzebujesz dużej wiedzy technicznej, aby stworzyć swoją witrynę internetową za pomocą tego narzędzia.
Jeżeli jednak posiadasz umiejętności pisania w językach HTML, CSS i PHP, możesz dowolnie modyfikować kod źródłowy strony i motywy, ponieważ WordPress to otwarte oprogramowanie (ang. open source), którego kod jest publicznie dostępny.
Z WP korzysta ponad 60% witryn w sieci, których system zarządzania treścią jest znany (źródło: W3Techs). To czyni go najpopularniejszym CMS-em nie tylko w naszym kraju, ale i na całym świecie.
Warto zaznaczyć, że wybierając system CMS, jakim jest WordPress, masz możliwość skorzystania z dwóch różnych rozwiązań. W przypadku wordpress.com strona jest hostowana po stronie usługodawcy, co wiąże się z koniecznością zakupienia planu, jeżeli chcesz korzystać ze wtyczek SEO czy rozbudowanych funkcjonalności WP.
Jest to propozycja firmy Automattic, która daje możliwość stworzenia strony od razu, bez potrzeby instalacji systemu na zewnętrznym serwerze. Darmowa wersja jest jednak znacznie ograniczona, a jej pozycjonowanie nie ma większego sensu.
Na stronie w wersji bezpłatnej WP będzie wyświetlało reklamy, z których nie otrzymasz żadnych zysków. Bezpłatna wersja korzysta wyłącznie z subdomeny, w adresie URL będzie więc widoczny człon "wordpress". Dodatkowo na dole strony będzie znajdować się informacja „Powered by" z logo WordPressa.
Wordpress.org wymaga samodzielnej instalacji systemu WordPress, w czym może pomóc hostingodawca. W tym rozwiązaniu wszystkie dane są wyłącznie Twoje i masz pełną kontrolę nad pracą witryny. Daje Ci to więcej swobody w działaniach pozycjonerskich, które mogą przynieść dużo lepsze rezultaty.
Dodatkowo całe przychody generowane na stronie należą wyłącznie do Ciebie. Jeżeli więc Twoim celem jest prowadzenie strony internetowej, która znajduje się wysoko w wynikach wyszukiwania, lepiej będzie wybrać rozwiązanie wordpress.org.
WordPress ma bardzo szerokie możliwości w personalizacji, dzięki czemu obsługuje witryny z przeróżnymi potrzebami. Na samym początku był on przeznaczony głównie do blogowania, jednak z biegiem lat rozwinął swoje funkcjonalności, przez co dziś można dostosować go do swoich celów. Do jego najpopularniejszych zastosowań należą:
WordPress cieszy się ogromną popularnością również w branży eCommerce dzięki darmowej wtyczce WooCommerce. Jest to plugin (z ang. wtyczka), który nadaje witrynie funkcjonalności związane z e-handlem.
Dzięki niej stworzysz sklep online, dodasz produkty z parametrami, opisy, a nawet kupony rabatowe. WooCommerce obsługuje 29% sklepów www, plasuje się na pierwszym miejscu spośród wszystkich witryn eCommerce (źródło: BuiltWith).
Historia tego systemu do zarządzania treścią sięga 2003 roku, przez co niedługo będzie on obchodził swoje dwudzieste urodziny. Otwarty kod źródłowy WP sprawia, że jego ogromne community (z ang. społeczność) tworzy wtyczki i motywy, które usprawniają i rozszerzają możliwości witryny.
Dzięki elastycznej strukturze WordPressa można modyfikować jego zastosowanie wedle uznania, przez co zyskuje on na różnorodności, co niewątpliwie doceniają użytkownicy na całym świecie.
Baza wiedzy w postaci forów i blogów o optymalizacji sprawia, że informacje na jego temat są dostępne od zaraz. Istnieje również szereg wtyczek, które znajdują swoje zastosowanie w procesie WordPress SEO. Najlepsze z nich poznasz w dalszej części artykułu.
Z WordPressa korzystają również duże firmy i znane marki, publiczne i prywatne, takie jak Walt Disney Company, magazyn Vogue czy Uniwersytet Warszawski. W ten sposób czynią go godnym zaufania w opinii publicznej.
Na proces pozycjonowania wpływa rodzaj strony i system, na którym się ona znajduje. Różne systemy przedstawiają różne podejścia do zagadnienia, oferując rozwiązania mające na celu usprawnienie procesu. Poznanie zagadnienia od podstaw jest koniecznym elementem zrozumienia i prowadzenia optymalizacji stron internetowych.
Przyjęło się mówić o WordPressie jako „SEO friendly”, głównie dlatego, że system ten ma szereg podstawowych funkcjonalności dobrze przygotowanych pod pozycjonowanie strony. To oznacza, że jest po prostu łatwiejszy w obsłudze pod kątem SEO.
Warto jednak pamiętać, że sam CMS nie sprawia, że Twoja witryna wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania. To zawsze wymaga pracy i szerokiej wiedzy, którą należy nieustannie aktualizować.
SEO WordPress to nic innego jak optymalizacja strony opartej na tym systemie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Dzięki temu Twoja witryna WP będzie wyświetlała się wyżej w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli na stronach wyników wyszukiwania pokazywanych przez Google w odpowiedzi na określone zapytania Internautów.
Proces ten polega na zwiększaniu widoczności witryn WordPressa w organicznych, a więc darmowych wynikach wyszukiwania. W SEO (ang. Search Engine Optimization) jednym z kluczowych zadań jest ułatwienie robotom poruszania się po Twojej stronie i jej indeksowanie.
Następuje to, kiedy Googlebot skanuje Twoją stronę WordPress, aby poznać jej zawartość i tematyczność. Sprawdzana jest nie tylko treść, ale też atrybuty ALT obrazów, meta-tagi, takie jak np. TITLE, czy też dane strukturalne – tzw. mikrodane. Wszystkie te obserwacje przechowywane są później przez wyszukiwarkę Google, aby wyświetlać Twoją stronę, gdy użytkownik będzie szukał informacji na niej zawartych.
Mogą to być produkty lub usługi, które sprzedaje Twoja firma, czy eksperckie artykuły przedstawiające konkretne zagadnienie. Dopasowanie zawartości strony internetowej do zapytania wprowadzonego w Google ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony.
Dzięki temu, że Twoja strona WordPress będzie widoczna w wyszukiwarce, stanie się bardziej dostępna dla odbiorców poszukujących Twoich produktów lub usług. Ruch z organicznych wyników wyszukiwania jest wartościowy, ponieważ wielu użytkowników darzy bezpłatne wyniki zdecydowanie większym zaufaniem niż reklamy w wyszukiwarce.
Dane statystyczne pokazują, że płatne wyniki wyszukiwań są odrzucane przez około 70-80% osób szukających informacji z użyciem Google (źródło: Intergrowth). Duże znaczenie ma również pozycja w SERP-ach. Ponad 39% osób klika w pierwszy, organiczny wynik, który wyświetla im się po wpisaniu określonej frazy (źródło: firstpagesage.com).
Dalsze pozycje mają mniejszy wskaźnik CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności, dlatego tym bardziej powinno zależeć Ci, aby Twoja witryna WordPress znajdowała się jak najwyżej w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Pozycjonowanie (SEO) WordPress wpływa również na budowanie zaufania do strony czy marki. Rozpoznawalność w sieci sprawia, że użytkownicy są bardziej skłonni zakupić dany produkt i zaufać opinii ekspertów. Dzięki pozycjonowaniu osiągniesz długoterminowe rezultaty, które się kumulują.
Budowanie treści, którą użytkownicy będą chętnie czytać i wyszukiwać, prowadzi do stworzenia stałej grupy lojalnych odbiorców.
Wyniki pozycjonowania możesz mierzyć przy użyciu narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Dzięki nim będziesz obserwować rezultaty wdrożonych rozwiązań i dostosowywać strategię rozwoju. Pozwalają one analizować serwis pod kątem jego widoczności, ruchu i zachowań użytkowników, a więc i tego, jak oceniany jest on przez Google.
Przez prawie dwadzieścia lat obecności w cyberprzestrzeni WordPress zgromadził ogromną liczbę użytkowników i fanów. Przez to, że oferuje on dostęp do swojego kodu źródłowego, powstało wiele rozwiązań, które dodają przeróżnych funkcjonalności witrynom WP.
Na oficjalnej stronie twórców jest dostępnych niemal 60 tysięcy wtyczek do WordPressa. Wiele z nich pomoże Ci w działaniach SEO i w usprawnieniu procesu pozycjonowania WP. Najbardziej popularne, a zarazem cenione moduły stosowane do optymalizacji prezentujemy poniżej.
Wtyczka do pozycjonowania WordPress Yoast SEO jest zdecydowanym liderem w obszarze optymalizacji. To spory pakiet ułatwień, które pomogą przy konfiguracji i prowadzeniu Twojej witryny WordPress. Na stronie dostępna jest wersja bezpłatna i wersja premium. Obie oferują różne funkcjonalności związane z optymalizacją treści i technicznymi rozwiązaniami. Yoast SEO dostępna jest w polskiej wersji językowej. Poniżej przedstawiamy najważniejsze funkcje dwóch wersji.
Wtyczka The SEO Framework sama w sobie nie posiada płatnej wersji, jednakże oferuje dodatkowe rozszerzenia, które występują już w formie płatnej i bezpłatnej. Posiada wiele zautomatyzowanych funkcji i jest wstępnie skonfigurowana już po instalacji. Brak w niej podpowiedzi, jakie prezentuje Yoast, i które są przydatne dla początkujących pozycjonerów.
Jest to rozwiązanie dla osób, które mają już jakąś wiedzę z obszaru pozycjonowania WordPressa. Zaletą, która wyróżnia The SEO Framework spośród konkurencji, jest szybkość i przejrzystość.
Rank Math reklamuje się jako pierwsza wtyczka do WordPressa, która wykorzystuje sztuczną inteligencję podczas pracy. Głównymi jej zaletami jest wsparcie AI (ang. artificial intelligence — sztuczna inteligencja) do tworzenia kontentu. Stosuje dynamiczne podpowiedzi, proponuje słowa kluczowe i zapewnia integrację ze schema markup. Dodatkowo dostarcza propozycje linków i daje możliwość pełnej kontroli ról dla osób zarządzających stroną, dzięki wbudowanemu managerowi.
Wtyczka All In One SEO jest drugim co do popularności rozwiązaniem tego typu dostępnym na rynku. Ma ponad 3 miliony aktywnych instalacji i obsługuje 57 wersji językowych. W płatnej wersji posiada wiele przydatnych funkcji, które sprawdzą się szczególnie w sklepach internetowych wykorzystujących WordPressa.
Istnieje również wiele wtyczek o węższym zastosowaniu, ale zastępujących płatne funkcje wyżej wymienionych rozwiązań. Dodatkowe narzędzia, które będą przydatne podczas optymalizacji, to:
Zacznij pozycjonowanie strony WordPress krok po kroku od przygotowania planu. To, czy Twoja strona jest już publiczna, czy dopiero planujesz ją założyć, wpływa na proces optymalizacji. Gotową witrynę w WordPressie możesz przetestować przy użyciu narzędzi audytowych lub korzystając ze wsparcia specjalistów agencji SEO.
Jeżeli zastanawiasz się, jak pozycjonować WordPress, zapoznaj się z naszym instruktażem, który pomoże Ci krok po kroku rozwijać swoją widoczność w sieci. Proces pozycjonowania powinien obejmować audyt SEO, przygotowanie strony do działań, optymalizację techniczną, optymalizację treści, link building, content marketing i zaawansowaną analitykę internetową.
Przygotowanie strony zakłada wdrożenie koniecznych ustawień, aby wyszukiwarka Google widziała Twoją witrynę WP, a roboty wiedziały, jak się po niej poruszać. Jest to też etap, w którym wybiera się motyw i hostingodawcę strony, mając na uwadze szybkość ładowania i bezpieczeństwo. Są to bardzo ważne czynniki w pozycjonowaniu — piszemy o nich poniżej.
Audyt SEO dostarczy Ci informacji, w jaki konkretny sposób możesz udoskonalić swoją witrynę. Wskaże Ci obszary, które wymagają poprawy i blokują możliwości rozwoju. Na rynku istnieje wiele platform oferujących przetestowanie Twojej strony WordPress.
Rozwiązania te dostarczają danych, które należy odpowiednio i szczegółowo przeanalizować. Niektóre z tych narzędzi są bardzo kosztowne, a ich obsługa wymaga zaawansowanej wiedzy i doświadczenia, dlatego warto powierzyć audyt SEO wyspecjalizowanej agencji.
Skontaktuj się z nami, aby otrzymać niezobowiązującą analizę Twojej witryny WordPress od doświadczonego Specjalisty SEMPIRE. Dowiesz się, jakie obszary strony musisz udoskonalić w celu poprawienia jej wyników w rankingu Google.
Przygotowanie strony jest bardzo ważnym elementem całego procesu optymalizacji WP. Bez podstawowych ustawień strona nie będzie indeksowana przez wyszukiwarki, dlatego nie wyświetli się w SERP-ach. Ważne, aby skonfigurować najważniejsze elementy strony WordPress na początku optymalizacji, ponieważ późniejsze zmiany mogą mieć wpływ na efekty Twojej pracy.
Jeżeli Twoja strona internetowa na platformie WordPress już istnieje i jest publiczna od dłuższego czasu, przejdź przez poniższe kroki i upewnij się, że są one prawidłowo wykonane.
Ten krok będzie potrzeby w przypadku wersji wordpress.org, o której pisaliśmy wcześniej i która bardziej nadaje się do pozycjonowania niż wordpress.com. Hosting najprościej oznacza udostępnianie usług internetowych dla Twojej witryny WordPress.
Nasz tutorial podkreśla istotność wyboru właściwego hostingodawcy dla Twojej strony internetowej zbudowanej na podstawie platformy WordPress. Host powinien umożliwiać instalację certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer), gwarantując przez to aktywne szyfrowanie przesyłanych danych i bardzo bezpieczne połączenie HTTPS (ang. HyperText Transfer Protocol Secure).
Hosting powinien zapewnić witrynie odpowiedni poziom bezpieczeństwa, dobrą szybkość ładowania i nieprzerwane działanie. Wszystko to ma odzwierciedlenie w widoczności Twojej witryny WP w naturalnych wynikach wyszukiwania. Wybierając hostingodawcę, miej też na uwadze rozwój swojej strony i skalowalność usług. Czy z biegiem czasu i rozwojem strony dostawca podoła Twoim wymaganiom? Lokalizacja serwera również może mieć wpływ na pozycjonowanie WordPressa dla danego regionu.
WordPress na swojej stronie poleca hostingi od firm DreamHost, Bluehost i SiteGround, jednak na polskim rynku również znajdziesz dobre oferty. Polski dostawca okaże się lepszym rozwiązaniem, jeżeli zależy Ci na supporcie w naszym języku.
Są to podstawowe konfiguracje witryny WP z perspektywy SEO. Ich znaczenie jest kluczowe dla wyszukiwarek i osób odwiedzających Twoją stronę.
Strona może być ukryta w trakcie jej budowania, aby nie była widoczna w wynikach wyszukiwania w niepełnej wersji. Kiedy planujesz jej premierę, powinieneś zadbać o to, aby była zaindeksowana przez wyszukiwarkę Google. Zmiana tego ustawienia jest konieczna, aby optymalizacja strony WordPress miała jakikolwiek sens. Aby to zrobić:
W tej sekcji możesz ustawić tytuł i opis strony. Mówią one odbiorcom, co mogą znaleźć na stronie. Nie mogą być zbyt długie — powinny w prosty sposób przekazywać informacje. Mają większą wartość dla użytkownika, choć można w nich również zawrzeć słowa kluczowe.
Sekcja ta odnosi się do komentarzy na Twojej stronie WP. Optymalizacja WordPress pod SEO dotycząca komentarzy jest ważnym krokiem. Komentowanie postów lub produktów angażuje odbiorców i pomaga poznać ich potrzeby, jednak może to być miejsce narażone na ataki trolli internetowych.
Komentarze w Twojej witrynie mogą mieć wartość z perspektywy użytkownika, ponieważ często pomagają mu w wyborze, ale są również ważne z perspektywy SEO, ponieważ tworzą unikalny content na stronie.
W tym drugim przypadku ważne jest, żeby w adekwatny sposób nawiązywały do tego, co znajduje się na stronie. Aby jednak uniknąć ataków spamerskich, należy zadbać o to, aby istniała możliwość uprzedniej moderacji treści publikowanej przez odwiedzających.
Jeżeli nie chcesz używać wtyczki chroniącej przed spamem, w ustawieniach dyskusji możesz zaznaczyć opcję zatwierdzania ręcznego komentarzy przed publikacją. Istnieje również filtr, który zgłasza do weryfikacji posty w przypadku danej ilości odnośników lub wybranych słów w treści. Możesz też zupełnie wyłączyć możliwość dodawania komentarzy.
Istnieje kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę, wybierając motyw dla dobrego WordPress SEO. Są to:
Przed wyborem lub zakupem motywu, przetestuj go w wersji demonstracyjnej. Najlepiej będzie wybrać prosty motyw, bez rozbudowanych, niepotrzebnych funkcjonalności, które mogą spowolnić pracę strony. Koniecznie zapoznaj się z opiniami użytkowników na temat motywu, który Cię interesuje. Warto wykonać kopię zapasową strony przed instalacją wybranego rozwiązania.
Motyw to wspaniały element WordPress, który w łatwy sposób pomoże Ci stworzyć estetyczną stronę. W Internecie można znaleźć mnóstwo gotowych do wgrania projektów, jednak najbezpieczniej z perspektywy SEO będzie użyć repozytorium w panelu.
Po zainstalowaniu motywu możesz go dostosować do swoich potrzeb.
Instalacja i posługiwanie się funkcjonalnościami, jakie dają Ci wtyczki SEO Wordpress, to ogromna pomoc przy optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Umożliwiają one m.in. odpowiednie dostosowanie tekstów w witrynie, jak i przeprowadzenie technicznych zmian pod kątem pozycjonowania.
Do tych drugich należą funkcjonalności do wdrażania linków kanonicznych, przekierowań typu 301 czy mapy strony. W tym poradniku będziemy odwoływać się głównie do wtyczki Yoast SEO.
Większość wtyczek cechuje dosyć podobny zbiór funkcjonalności, jeżeli chodzi o optymalizację. Zwróć uwagę na ich szczególne wyróżniki i na wydajność pracy, aby nie miały negatywnego wpływu na prędkość ładowania strony. Proces instalacji wtyczek przedstawiamy poniżej.
Wskazane jest, aby certyfikat SSL wdrożyć w momencie, kiedy uruchamiasz nową witrynę. W sytuacji, gdy jest on instalowany na wcześniej istniejącej stronie, konieczne może okazać się wprowadzenie odpowiednich przekierowań 301 z dotychczasowych wersji domeny (bez przedrostka „https”).
Istnieją różne sposoby instalacji certyfikatu SSL na WordPressie. W każdym przypadku powinien być on dostępny lub wykupiony u Twojego hostingodawcy domeny. Jest również dostępny bezpłatny certyfikat SSL Let’s Encrypt, więc jeżeli nie masz innej możliwości, skorzystaj z tego rozwiązania.
HTTPS (ang. Hyper Text Transfer Protocol Secure — Szyfrowany Protokół Przesyłania Dokumentów Hipertekstowych) wykorzystuje szyfrowanie komunikacji za pomocą SSL. Instalacja certyfikatu SSL może różnie wyglądać u różnych hostów, dlatego najlepiej skonsultować się z administratorem strony.
Bezpieczeństwo witryny WordPress to bardzo ważny czynnik dla użytkowników i Google. Roboty starają się uchronić użytkowników przed zagrożeniem ze strony niezabezpieczonych witryn. Użytkownicy ufają bardziej witrynom, które posiadają zabezpieczenia, widoczne w postaci kłódki przy adresie URL.
Instalacji certyfikatu SSL na stronie można dokonać poprzez dodanie wtyczki Really Simple SSL. Sama wtyczka wymusza jedynie używanie przez stronę „https” we wszystkich adresach URL. Certyfikat musi być uprzednio zainstalowany po stronie hostingodawcy.
Instalację Really Simple SSL wykonasz następująco:
Google Analytics to zaawansowane narzędzie analityczne, które pozwoli Ci śledzić szczegółowe statystyki dotyczące promowanej witryny oraz poprawiać ewentualne błędy. Dzięki niej zyskasz wgląd w najważniejsze statystyki związane z odwiedzinami i zachowaniem klientów na stronie. Jak zainstalować Google Analytics na WordPress?
W celu lepszej indeksacji Twojej strony WordPress przez Google zarejestruj ją w Google Search Console. Dodanie strony do konsoli wyszukiwarki pozwala dowiedzieć się, jak Google widzi Twój serwis, a umieszczenie w niej linku do mapy witryny przyspiesza sczytywanie podstron. Narzędzie od Google jest bardzo przydatne w trakcie działań WordPress SEO.
Plik XML ułatwia robotom Google nie tylko przemieszczanie się po serwisie, ale też zrozumienie jego zawartości oraz zaindeksowanie wszystkich ważnych stron. Mapę witryny można wygenerować ręcznie i umieścić ją w Google Search Console, jednak polecamy w tym wypadku użycie wtyczki (np. Yoast SEO), dzięki której będziesz mógł w późniejszym czasie aktualizować mapę.
Po dodaniu wtyczki sprawdź, czy mapa wygenerowała się pod adresem twojadomena.pl/sitemap.xml. Aby dodać sitemap.xml do konsoli wyszukiwarki Google:
Plik robots.txt jest tworzony głównie przez twórców stron internetowych oraz pozycjonerów w celu ograniczania dostępu robotom wyszukiwarek internetowych. Robi się to w celu wyłączenia z indeksacji stron, które mogą negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie, takich jak polityka prywatności czy formularze logowania. Takie strony mają niską wartość i często mogą prezentować zduplikowaną zawartość.
Do konfiguracji robots.txt można wykorzystać wtyczkę Yoast SEO, All in One SEO lub Rank Math. W każdym przypadku generowanie pliku robots.txt wygląda podobnie. Poniżej pokazujemy, jak to zrobić przy użyciu Yoast SEO.
Po dokonaniu podstawowej konfiguracji witryny, obejmującej główne ustawienia w panelu administratora i instalację podstawowych narzędzi, możesz rozpocząć pozycjonowanie strony na WordPressie na szerszą skalę. Przedstawiamy Ci poradnik z najlepszymi praktykami w pozycjonowaniu, wyposażając Cię w potrzebne informacje i przedstawiając wskazówki graficzne.
Słowa kluczowe (ang. keywords) są frazami, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, chcąc znaleźć interesujące ich zagadnienia, produkty czy usługi. Kiedy szukamy słów kluczowych, pomocna może okazać się znajomość branży, potrzeb i problemów klientów, a także najczęściej zadawanych pytań.
Badając słowa kluczowe w wyszukiwarce Google, weź pod uwagę, jak często wyszukiwana jest dana fraza i jaką ma konkurencyjność. Właściwy dobór wyszukiwanych fraz jest jednym z kluczowych czynników SEO WordPress. Możesz skorzystać z wielu narzędzi do tego przeznaczonych, między innymi:
Wymienione wyżej narzędzia są przydatne w planowaniu strategii SEO z perspektywy słów kluczowych. Google Search Console daje możliwość śledzenia popularności i statystyk strony internetowej oraz tego, na jakie hasła najczęściej wyświetla się w wyszukiwarce. Pozwala to optymalizować frazy, których używasz na swojej witrynie WordPress.
Bazując na badaniu słów kluczowych, powinieneś określić, jakie oczekiwania i zamiary ma użytkownik wpisujący określoną frazę. W większości przypadków może chodzić mu o znalezienie interesujących informacji i przejście do konkretnej podstrony w celu zakupienia danego produktu lub skorzystania z jakiejś usługi.
Pierwszy plan oparty na researchu dla Twojej strony WordPress powinien powstać jak najszybciej, aby umieścić najbardziej popularne i wartościowe frazy w różnych miejscach witryny. Tworząc plan słów kluczowych, stosuj się do poniższych wytycznych:
Ustawienie właściwych adresów URL dla wszystkich podstron witryny jest bardzo ważnym etapem prowadzenia działań SEO na WordPressie. Zwracają na nie uwagę boty Google, ale są one również istotne dla samych użytkowników.
Zdecyduj, czy chcesz w swoim adresie stosować „www” na początku czy nie. Nie wpływa to bezpośrednio na SEO, ale jest jednym z elementów strony WP, które wymagają konfiguracji. Korzystając z poniższych wytycznych, stworzysz najlepsze adresy URL:
Strukturę adresów URL możesz zmodyfikować w dwóch miejscach. Pierwszym etapem będzie zweryfikowanie sposobu, w jaki WordPress buduje linki. Zrobisz to, otwierając ustawienia bezpośrednich odnośników.
Domyślnie WordPress buduje linki, bazując na tytule strony. Bywają sytuacje, w których tytuł jest zbyt długi, aby zmieścił się w adresie strony. Właśnie wtedy powinieneś skonfigurować go bezpośrednio na stronie witryny WordPress. W edytorze Gutenberg możesz umieścić uproszczoną nazwę URL w bocznym menu, w sekcji bezpośrednich odnośników.
Znacznik TITLE przypisany jest do każdej strony Twojej witryny WordPress. W wynikach wyszukiwania Google wyświetla się jako niebieski link i najbardziej wyróżnia na tle pozostałych elementów strony. TITLE jest jednym z najbardziej podstawowych tagów w kodzie HTML i znajduje się w sekcji head.
Ma kluczowe znaczenie przy pozycjonowaniu strony, ponieważ jest jednym z pierwszych elementów, jakie rozpatruje robot Google. TITLE nie jest tym samym co nagłówek H1 strony, ustawia się je w różnych miejscach.
Poniżej kilka wytycznych, dzięki którym stworzysz zoptymalizowany tag TITLE.
Długość znacznika powinna wynosić około 60 znaków ze spacjami, jednak należy zweryfikować, czy wyświetla się on poprawnie. Znaki mają różną szerokość, więc należy uważać, żeby treść nie została ucięta. Skorzystaj z naszego narzędzia do podglądu tytułu oraz opisu strony w Google, dzięki któremu sprawdzisz, w jaki sposób tagi wyświetlą się w SERP-ach w wersji mobilnej i desktopowej.
Znacznik można dodać ręcznie w kodzie, jednak jest to czasochłonne i nieporęczne. Zdecydowanie szybszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie jednej z wtyczek. Aby dodać tag TITLE, używając wtyczki Yoast SEO:
Meta DESCRIPTION, podobnie jak title tag, mieści się w sekcji head. Jest nim krótki opis treści znajdującej się na stronie, do której jest przypisany. W wynikach wyszukiwania wyświetla się pod tytułem strony. Wpływa na decyzję użytkownika i ocenę tego, czy materiał znajdujący się na danej podstronie będzie dla niego przydatny.
Obecnie meta tag ma pośredni wpływ na pozycjonowanie WordPress, nie jest sprawdzany przez roboty pod względem nasycenia frazami kluczowymi, ale powinny one być zawarte z perspektywy użytkownika. Meta DESCRIPTION jest związany ze współczynnikiem kliknięć użytkowników.
Pisząc idealny opis strony, kieruj się poniższymi wskazówkami.
Sprawdź podgląd opisu w wynikach wyszukiwania, korzystając z naszego narzędzia.
Tak jak w przypadku tagu TITLE, najwygodniej będzie użyć wtyczki. Proces dodania tagu przez Yoast SEO wygląda następująco.
Struktura tekstu w postaci nagłówków jest kluczowym elementem z punktu widzenia zarówno robotów, jak i użytkowników skanujących wzrokiem treść znajdującą się na stronie. W nagłówkach zaleca się stosowanie fraz kluczowych.
Dobra struktura i hierarchia informacji ułatwi odwiedzającym Twoją stronę znalezienie interesującej ich treści i wpłynie pozytywnie na wrażenia płynące z odbioru Twojej witryny WordPress.
Strukturę nagłówków najlepiej przygotować przed rozpoczęciem pisania tekstów na stronę. Jest to element warty wcześniejszego zaplanowania, aby zachować spójność treści. Dzięki poniższym wytycznym stworzysz nagłówki, które dla gości (użytkowników i robotów Google) Twojej strony WP będą najlepsze.
W WordPressie strukturą treści możesz zarządzać na wiele sposobów. W domyślnym edytorze WordPressa Gutenberg zrobisz to w następujący sposób:
Zasada działania edycji nagłówków wygląda podobnie w innych edytorach tekstu. W niektórych przypadkach można posłużyć się znacznikami kodu HTML, wprowadzając np. h1, czyli tytuł strony i h2, a więc zagadnienia treści.
Przekierowanie 301 przekazuje sygnał robotom Google o trwałym przeniesieniu danej witryny pod inny adres URL. Dzięki temu unikniesz wyświetlenia błędu 404, który jest swego rodzaju ślepą uliczką dla użytkownika. Brak wdrożenia przekierowań 301 wpływa negatywnie na pozycjonowanie strony WordPress. To rozwiązanie znajduje swoje zastosowanie w przypadku:
Redirect 301 wdrażają pozycjonerzy WordPressa w pliku .htaccess. Można to zrobić bezpośrednio w pliku, który znajduje się w folderze serwerowym, edytując go w notatniku. Jest to jednak skomplikowany proces, który ułatwisz sobie, korzystając z płatnej wersji Yoast SEO lub darmowej wtyczki Redirection. Poniżej opisujemy, jak skorzystasz z drugiego rozwiązania.
Po dodaniu przekierowania będzie ono widoczne na liście powyżej.
Tag kanoniczny rel=”canonical” jest łatwy do wdrożenia od strony technicznej. Nie jest widoczny na pierwszy rzut oka dla odwiedzających Twoją witrynę WP. Informuje roboty o tym, która strona jest główną spośród zbioru stron prezentujących tę samą treść.
Odpowiada stronie, którą Google ma postrzegać jako reprezentatywną dla danej grupy duplikatów. Dzięki temu atrybutowi roboty Google nie oznaczają treści jako powielonej w obrębie domeny. Stosuje się go również w przypadku adresów URL zawierających filtry podstron sklepu, które wyświetlają wyniki wyszukiwania bez zmian w treści.
Linki kanoniczne można wdrożyć ręcznie przez dodanie w treści HTML takich samych stron zmodyfikowanego kodu między znacznikami head:
Sposób ten nie będzie jednak optymalny, gdy Twoja witryna składa się z dużej liczby podstron wymagających zastosowania tej metody. Proces usprawnić może użycie funkcjonalności zainstalowanej wtyczki. Dzięki Yoast SEO atrybut rel=”canonical” możesz dodać z poziomu panelu. Aby to zrobić, podążaj za poniższymi krokami.
Dane strukturalne (ang. Rich Snippets) to specjalny rodzaj informacji, które Google wyświetla na liście wyników wyszukiwania. Jest to rodzaj metadanych przynależących do podstrony witryny, które zastąpiły znaczniki HTML z tą samą funkcją. Istnieje wiele typów danych strukturalnych, dzięki którym Twoja strona WordPress wyróżni się w wynikach na tle pozostałych. Używając ich, możesz skategoryzować treści umieszczone na stronie.
„Schema” porządkuje informacje i sprawia, że wyniki wyszukiwania są spójne i bogate w ważne dane. Do najbardziej znanych typów rich snippets zalicza się: breadcrumbs, oceny w postaci gwiazdek, karuzele rich cards (karty rozszerzone), przepisy kulinarne, strony FAQ, informacje o lokalnych firmach i karty produktów.
Wszystko to są dane kontekstowe, które mówią wyszukiwarkom, czego użytkownicy mogą spodziewać się na stronie. Dzięki temu Twoja witryna WordPress może zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Projekt Schema.org to katalog danych strukturalnych, który powstał przy współpracy czterech liderów przeglądarek internetowych.
Istnieje wiele sposobów na dodanie informacji o danych strukturalnych do Twojej strony WordPress. Przedstawimy Ci najłatwiejsze rozwiązanie. Jest to użycie wtyczki Yoast SEO, dzięki której możesz skonfigurować dane strukturalne zaraz po instalacji. Zrobisz to w dwóch miejscach na swojej witrynie WordPress.
Możesz dodatkowo wprowadzić informacje dla schema.org w konkretnym wpisie:
Stopka witryny WordPress jest jednym z kluczowych miejsc do wprowadzenia linkowania wewnętrznego, umożliwiającego nawigację po podstronach. Stosuje się ją również do linkowania zewnętrznego, na przykład do wizytówki Google Maps, utworzonej za pomocą konta w usłudze Google Moja Firma. Footer (z ang. stopka) to bardzo istotne miejsce z punktu widzenia SEO i wrażeń użytkownika.
Główne elementy, które powinny znaleźć się w footerze Twojej witryny ze względu WordPress SEO, to:
Stopkę edytujesz, przechodząc do „Wygląd” → „Widgety” i wybierając „Stopka” z listy. Możesz ją zmieniać, przeciągając elementy z edytora po lewej stronie.
Footer z danymi teleadresowymi i wizytówką Google Maps to bardzo cenne źródło informacji dla użytkowników odwiedzających Twoją stronę, jak i robotów, które mogą dostosować wyniki wyszukiwania do lokalizacji użytkownika. Dobrym sposobem na pomoc klientom w znalezieniu Twojego biznesu prowadzonego przy pomocy WordPressa jest dodanie go do Google Maps.
Aby to uczynić, utwórz konto na platformie Google Moja Firma. Proces ten wymaga weryfikacji przez jedną z dwóch dostępnych metod:
Gdy uda Ci się stworzyć i zweryfikować wizytówkę, możesz dodać ją do footera witryny WordPress. Najłatwiejszy sposób polega na dodaniu kodu HTML do strony. Zrobisz to w poniższych krokach.
Intuicyjna nawigacja strony jest bardzo ważna, kiedy chcesz przedstawić użytkownikom wiele podstron Twojej witryny WordPress. SEO i jakość wdrożenia nawigacji na Twojej stronie ma bezpośrednie odzwierciedlenie we współczynniku konwersji odwiedzających. Im łatwiej będzie się poruszać użytkownikom po Twojej witrynie, tym większe prawdopodobieństwo, że dotrą do oferty, która ich interesuje.
Przejrzysta nawigacja, oprócz wartości dla użytkowników korzystających z Twojej witryny, w szczególności jeżeli mówimy tu o sklepie internetowym, ułatwia crawlowanie (skanowanie) robotom Google. Jest to jedna z form linkowania wewnętrznego, która sprzyja indeksacji stron i lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania różnych silników.
Dobre praktyki przy tworzeniu nawigacji najwyższej jakości:
Nawigację w WordPress możesz edytować w następujący sposób:
Nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs navigation), czerpie swoją nazwę z baśni braci Grimm o Jasiu i Małgosi, którzy udając się do lasu, zostawiali na ziemi okruszki chleba, by znaleźć drogę do domu. Element ten wyświetla się na górze stron WordPress.
Przedstawia zagnieżdżenie witryny, a więc miejsce, w którym aktualnie znajduje się użytkownik. Dzięki temu klienci mogą przejść do innych podstron, które ich interesują, lub zawrócić do poprzednich. Poprawia to User Experience (z ang. doświadczenie użytkownika), odbiorca nie czuje się zagubiony podczas korzystania z Twojej strony.
Oprócz korzyści dla użytkownika menu okruszkowe ma również wpływ na pozycjonowanie WordPressa. Ułatwia robotom skanującym stronę zorientować się w jej architekturze i zrozumieć hierarchię podstron nawigacji. Dodatkowym atutem jest to, że breadcrumbs pojawia się w wynikach wyszukiwania Google, dzięki czemu Twoja strona łatwiej wpada w oko szukającego i dostarcza mu więcej informacji. Menu okruszkowe wpływa również na poprawę struktury linkowania wewnętrznego.
Nawigację okruszkową najłatwiej dodasz do strony, korzystając z bloku wtyczki Yoast SEO.
Breadcrumbs Yoast SEO można dodać również przez ręczne zmiany w plikach motywu. Mogą one zostać nadpisane przez przyszłe aktualizacje, dlatego poniższe działania są tylko rozwiązaniem tymczasowym. Przed wprowadzeniem zmian należy utworzyć kopię zapasową strony, by uchronić się przed skutkami wystąpienia ewentualnych błędów.
Aby dodać menu okruszkowe do motywu dzięki aplikacji Yoast SEO, wykonaj następujące kroki.
Z perspektywy działań SEO na WordPressie dobrym pomysłem może być wprowadzenie na Twoją stronę dodatkowych funkcjonalności, jakie ułatwiają nawigację. Są to kategorie i tagi, które pomagają w grupowaniu treści w logiczne zbiory. Pomaga to lepiej zrozumieć wyszukiwarkom, jak wygląda struktura Twojej strony, ale też pozwala czytelnikom łatwiej się po niej poruszać.
Ustawienia kategorii i tagów znajdziesz, przechodząc do „Wpisy” → „Kategorie” lub „Wpisy” → „Tagi”. Stworzenie kategorii czy tagów jest szczególnie przydatne, jeżeli prowadzisz sklep WordPress lub posiadasz wiele podstron.
Roboty Google śledzą Twoją witrynę WP i indeksują wszystkie strony, które nie są przed nimi ukryte. Aby nie skanowały adresów, które narażą Cię na gorszą ocenę, ukryj je przed nimi. Mogą to być strony:
Brak wykluczenia powyższych stron może mieć odzwierciedlenie w wynikach pozycjonowania. Istnieje wiele sposobów, jak wykluczyć stronę z indeksowania. Pierwsza metoda zakłada modyfikację kodu strony.
W sekcji head należy wprowadzić tag meta name=”robots” za pomocą komendy:
Daną podstronę możesz również wykluczyć z indeksowania dzięki funkcjonalności panelu Google Search Console.
Z punktu widzenia intuicyjności i pozycjonowania Twojej strony WordPress, ważne jest, żeby informować użytkownika o tym, gdzie się znajduje. W przypadku pojawienia się błędu 404 powinien pojawiać się prawidłowy komunikat, wyjaśniający powstanie błędu. Na stronie powinna również istnieć możliwość przejścia do innej części witryny.
Aby sprawdzić, czy Twoja strona posiada prawidłowo zaimplementowaną stronę błędu 404, dodaj do Twojego adresu URL po znaczniku “/” ciąg znaków nieodwołujących się do istniejącej strony, np. https://TwojaDomena.pl/qwerty123.
Wygląd strony błędu Not found (pol. nieznalezione) zależy od motywu, którego używasz do prowadzenia swojej strony WordPress. Do dowolnej zmiany wyglądu tej strony posłuży Ci wtyczka 404page. Sprawdź wcześniej, czy wtyczka jest kompatybilna z motywem, który używasz.
Jeżeli jest wspierany przez WordPress Template System, w ustawieniach wtyczki w sekcji „Operating method” wybierz Standard Mode (pol. tryb standardowy), w innym przypadku zdecyduj się na drugą opcję.
Pojawienie się błędu o kodzie 404 świadczy o tym, że dany adres URL nie prezentuje żadnej zawartości. Jest to informacja dla użytkowników i Googlebotów, którzy nawigują po Twojej stronie bądź dostali link do strony, z której została usunięta cała zawartość. Szczególnie warto zwrócić na to uwagę, kiedy usuwasz podstronę ze swojego WordPressa. Warto wtedy skorzystać z przekierowania.
Duża ilość niezaadresowanych błędów tego typu wpływa na wzrost współczynnika odrzuceń (ang. bounce rate) i co za tym idzie na gorsze pozycjonowanie WordPress w wynikach wyszukiwania. Czasem 404 pojawia się z błędów występujących po stronie WordPressa lub serwera, dlatego ważne jest monitorowanie ich występowania.
Żeby uporać się z błędami 404 Not found, zacznij od wykrycia potencjalnych problemowych linków. Możesz zrobić to na dwa sposoby. Pierwszy zakłada wykorzystanie wtyczki Broken Link Checker. Monitoruje ona wszystkie linki w obrębie Twojej strony, wewnętrzne i wychodzące. Może automatycznie blokować możliwość śledzenia błędnych linków przez roboty.
Innym rozwiązaniem w celu sprawdzenia witryny pod kątem występujących błędów 404 jest skorzystanie z Google Search Console, przechodząc do sekcji Indeks → Stan.
Istnieje korelacja między wynikami w pozycjonowaniu a obrazami umieszczonymi w treści. Są one walorem również dla użytkowników, dla których urozmaicona treść jest łatwiej przyswajalna i pomaga zobrazować sobie dane zagadnienie. Optymalizując grafiki w WordPress, zwróć uwagę na poniższe elementy.
Szybkość ładowania strony to czynnik, bez którego optymalizacja SEO WordPressa się nie obejdzie. Na prędkość wczytywania witryny, określaną również jako jej performance (z ang. wydajność), wpływa wiele czynników. W celu oceny działania Twojej witryny skorzystaj z audytu Google PageSpeed Insights. Dzięki niemu otrzymasz wskazówki, co może mieć wpływ na szybkość wczytywania witryny i co za tym idzie, na SEO WordPress.
Pozycjonowanie WordPress powinno obejmować również optymalizację prędkości wczytywania witryn w wersji mobilnej, ponieważ ma ona kluczowe znaczenie dla robotów Google. Obecnie większość użytkowników używa przecież smartfonów do przeglądania Internetu.
Kroki, które możesz wykonać w celu poprawy szybkości strony:
To, jak Twoja witryna jest zaprojektowana, wpływa na doświadczenia użytkowników (ang. User Experience). Pozytywne wrażenia wynikające z korzystania z Twojej strony WordPress sprawiają, że odwiedzający pozostają na niej dłużej i w szybszy sposób mogą znaleźć informacje, produkty czy oferty, których poszukują. Znaczenie UX z roku na rok jest coraz większe, dlatego warto się nad nim pochylić podczas optymalizacji WordPressa.
Przez to, że WordPress udostępnia swój kod otwarcie wszystkim użytkownikom, istnieje wiele osób, które próbują to wykorzystać w zły sposób. Tworzą rozmaite wirusy, które często są problemem dla administratorów stron opartych na WordPressie. Hakerzy najczęściej atakują zgromadzone na stronie dane, włamują się, by edytować treść, czy wysyłają spam w komentarzach lub wiadomościach e-mail.
Google dokonuje wielu starań, aby w wynikach wyszukiwania nie umieszczać niebezpiecznych odnośników dla użytkowników. Jeżeli nie zadbasz o zabezpieczenie swojej strony, Twoja optymalizacja WordPressa pod SEO może pójść na marne. Wyszukiwarki bardzo doceniają bezpieczne witryny.
Oznacza to, że autorytet i pozycja Twojej strony, a także SEO WordPress wzrośnie, jeśli będzie ona zabezpieczona. Bezpieczeństwo powinno przyświecać Ci na każdym kroku administrowania WordPressem, od wyboru bezpiecznego hostingodawcy, przez dobór motywu, do moderacji komentarzy.
Oto działania, które pomogą uczynić Twoją witrynę WordPress bezpieczniejszą:
Możesz również skorzystać z bezpiecznych menadżerów haseł, które wykorzystują szyfrowanie i nie przesyłają Twoich danych. Dają Ci one możliwość wygenerowania trudnych do złamania haseł. Popularny portal o bezpieczeństwie w sieci Niebezpiecznik.pl poleca rozwiązanie KeePass.
Skanuje system i ruch na stronie w celu wykrycia i zablokowania potencjalnych zagrożeń. Jest zabezpieczona przed wyciekami danych. Ogranicza ilość prób logowania, dlatego wszystkie próby sforsowania hasła będą jeszcze bardziej utrudnione. Dodatkowo daje możliwość wdrożenia weryfikacji dwuetapowej 2FA. Pamiętaj o aktualizacji wtyczki w celu zachowania stałej ochrony.
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, w którym na te same frazy kluczowe pojawia się więcej stron tej samej domeny. Google zazwyczaj przedstawia użytkownikowi wyniki z różnorodnych źródeł, dlatego w wynikach wyszukiwania standardowo nie powtarzają się te same witryny.
Kanibalizacja słów kluczowych może dotyczyć treści na Twojej stronie WordPress, ale i tagów TITLE, opisów stron czy innych elementów bazujących na frazach. Google w swoich wynikach pokazuje naprzemiennie strony dotknięte tym problemem. W efekcie pojawiają się wahania w pozycjach strony, spada ruch i zainteresowanie czytelników.
Kanibalizacja fraz kluczowych ma miejsce również, gdy na stronach występuje zduplikowana treść. W takiej sytuacji najbardziej odpowiednie będzie wdrożenie właściwych przekierowań lub linków kanonicznych opisanych we wcześniejszych etapach optymalizacji SEO WordPressa.
Najlepszym sposobem na uniknięcie kanibalizacji słów kluczowych podczas pozycjonowania strony WordPress jest uprzednie przygotowanie planu fraz, przypisując im konkretne adresy URL. Takie rozplanowanie wymaga czasu, jednak przyniesie duże rezultaty w postaci większej liczby podstron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania Google.
Jeżeli jednak po czasie przyszło Ci się zmierzyć z tym problem, pomocne będzie zastosowanie dostępnych narzędzi w celu weryfikacji pokrywających się fraz kluczowych. Kanibalizację słów kluczowych możesz wykryć na wiele sposobów. W tym procesie przydatne mogą okazać się narzędzia wymienione poniżej.
Stosowanie odpowiednich nazw podstron jest kluczowe podczas pozycjonowania WordPressa. Niezwykle istotne jest, aby każdy wpis, kategoria czy produkt miały unikatowy tytuł z unikatową frazą kluczową. Muszą one być jasne dla użytkownika i w przejrzysty sposób informować go, czego może się spodziewać, przechodząc do danej strony.
W przypadku branży e-commerce szczególnie często można spotkać tworzenie błędnych, identycznych nazw podstron w obrębie różnych kategorii. Wpływa to negatywnie na SEO. W procesie pozycjonowania strony istotne będzie w tym przypadku zlokalizowanie i naprawienie takich błędów.
Na przykład w sklepie z branży zoologicznej spotkać można dwie podkategorie o nazwie „sucha karma”, podczas gdy jedna z nich znajduje się w grupie kategorii „karma dla kota”, a druga w grupie „karma dla psa”. Optymalne w tym przypadku byłoby zatem utworzenie dwóch unikatowych nazw podkategorii: “sucha karma dla kota” oraz “sucha karma dla psa”.
Tworzenie wartościowej treści bogatej we frazy kluczowe na witrynie czy blogu WordPress nie tylko pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, ale również zwiększa zaufanie do witryny. Kiedy tworzysz treść z myślą o użytkowniku, szanując jego czas i w przystępny sposób dostarczając mu niezbędnych informacji, zwiększasz swoją wiarygodność. Dzięki temu będzie on częściej wracał do Twoich treści i więcej czasu spędzi na stronie, co jest pozytywnie oceniane przez Google.
Patrząc z perspektywy użytkownika i stosując się do wytycznych Google, można wypracować zestaw najlepszych praktyk przy tworzeniu treści na witrynę WordPress. Stosując się do tych zasad, przykujesz uwagę swoich czytelników i pozytywnie wpłyniesz na SEO WordPress.
Treść, która dostarcza cennych odpowiedzi, wskazówek czy porad w prosty i przejrzysty sposób, jest bardzo ceniona przez współczesnego Internautę. Aby zaufanie do Twojej witryny i SEO WordPress rosło, dostarczaj użytkownikom to, czego szukają i potrzebują.
Content marketing, inaczej marketing treści, to wielopoziomowe działania mające na celu tworzenie i dystrybuowanie wartościowych oraz przydatnych informacji. W konsekwencji przyczynia się do zwiększenia ruchu, budowania wizerunku eksperta i wzrostu sprzedaży.
Dostarczając odbiorcom atrakcyjne treści, tworzysz z nim relację – nie jest to krótkotrwała forma reklamy. W efekcie content marketing może być doskonałym narzędziem do reklamowania produktów lub usług przez długi czas. Przybiera on przeróżne formy, od poradników i e-booków, do newsletterów i artykułów sponsorowanych.
Ta forma marketingu ma wiele zalet, ale do najważniejszych zalicza się:
Jednym z najczęściej stosowanych narzędzi content marketingu jest blog firmowy. WordPress to CMS, który w bardzo prosty sposób umożliwi Ci założenie i pozycjonowanie bloga dla Twojej firmy. Jest idealnym miejscem do tworzenia artykułów eksperckich, branżowych treści, porad i bardzo popularnych case study.
Edytory tekstu, które możesz wykorzystać w pracy na WordPressie, są intuicyjne i łatwe w obsłudze. Pozycjonowanie bloga WordPress to ogromna szansa na wygenerowanie dużego ruchu i naturalne wsparcie sprzedaży, jak i budowanie eksperckiego wizerunku w branży.
Linkowanie wewnętrzne (ang. internal linking) to dodawanie do podstron odnośników, które prowadzą do innej strony Twojego serwisu. Jest to niezwykle istotny element optymalizacji każdej witryny, również jeżeli chodzi pozycjonowanie bloga WordPress.
Odnośniki mogą kierować do artykułów blogowych wyjaśniających głębiej jakiś temat, albo do podstron, na których można kupić wspomniane w tekście produkty czy usługi. W ten sposób łatwiej poruszać się czytelnikom po stronie. Ma to ogromne znaczenie z perspektywy UX i SEO, dlatego doskonale wpisuje się koncepcję SXO (ang. Search Experience Optimization), zakładającą optymalizację doświadczeń użytkownika.
Oprócz wartości po stronie użytkownika i wzrostu konwersji prawidłowo wdrożone linkowanie ma wpływ na pozycjonowanie Twojej witryny WP. Tworzenie połączeń między podstronami ułatwia robotom Google indeksowanie poszczególnych adresów URL i poznanie struktury całej strony internetowej.
Pozwala też osiągnąć lepsze pozycje fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania Google i innych SERP-ach, takich jak Bing czy Yahoo.
Linkowanie wewnętrzne nie powinno być jednak zrobione bez wcześniejszego planu i zaznajomienia się z najlepszymi praktykami. Poniżej przedstawiamy najważniejsze zagadnienia właściwego budowania odnośników pomiędzy stronami jednej domeny.
Linkowanie wewnętrzne strony pozwala przekierować uwagę użytkownika do innej podstrony czy oferty, w celu zaprezentowania mu większej ilości informacji. Można je stosować w przypadku słów czy zdań, ale również grafik umieszczonych na stronach wpisów. W drugim przypadku atrybut ALT stanowi anchor text obrazu.
Jeżeli chcesz dodać link do swojego wpisu lub jakiejkolwiek treści na stronie WordPress, nie musisz instalować żadnych wtyczek. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.
Linkowanie zewnętrzne (ang. external linking) odnosi się do tworzenia i pozyskiwania odnośników do witryny WordPress z innego źródła i domeny. Jest to tak zwane działanie SEO off-site czy off-page. Ważnym czynnikiem w przypadku linków zewnętrznych jest autorytet strony.
Kiedy strona o wyższym RankPage udostępnia link z atrybutem dofollow, przekazuje niejako część swojej renomy.
Istnieją różne formy odnośników zewnętrznych z perspektywy atrybutów, które posiadają. Możemy wyróżnić:
Jeżeli chcesz wdrożyć skuteczne linkowanie zewnętrzne w pozycjonowanie strony w WordPress, skup swoją uwagę na odnośnikach o dużej wartości. Poniżej znajduje się lista miejsc, z których możesz pozyskać odnośniki prowadzące do Twojej witryny WordPress.
Social media mogą być dodatkowym źródłem ruchu na Twojej stronie i budować świadomość marki. Ich wpływ na SEO jest pośredni. Platformy społecznościowe są doskonałym miejscem do publikacji wpisów, grafik, zdjęć, a nawet filmów, które w treści umieszczony mają odnośnik do Twojej witryny lub sklepu WordPress.
Pomóż swoim czytelnikom łatwiej dzielić się treścią, którą umieszczasz na blogu WordPress lub produktami w Twoim sklepie WooCommerce. Zrobisz to, dodając odpowiednie przyciski do swoich podstron przy użyciu wtyczki Social Media Share Buttons and Social Sharing Icons.
Odnośniki do Twoich kanałów społecznościowych umieszczone na stronie WordPress pomogą stworzyć grupę odbiorców na różnych platformach. W aplikacjach społecznościowych możesz informować swoich użytkowników o nowych wpisach w łatwiejszy i szybszy sposób, niż przez samo udostępnienie ich na stronie. Dodaj odnośniki do swoich social mediów w stopce i w górnej części strony.
Google jest najbardziej znanym w Polsce i na świecie silnikiem do wyszukiwania informacji w Internecie. Według danych ze StatCounter globalnie odpowiada za około 92% wyszukiwań, a w Polsce aż za 95%. Jeżeli jednak zależy Ci na dotarciu do grup docelowych z innych regionów świata lub do użytkowników innych wyszukiwarek, skonfiguruj swoją witrynę i dla nich.
Yandex jest najpopularniejszą przeglądarką w Rosji. Jeżeli chcesz dodać swoją witrynę WordPress do jej wyników wyszukiwania, skorzystaj z panelu wyszukiwarki Yandex i załóż konto. Postępuj zgodnie z krokami opisanymi na stronie, aby dodać do niej również mapę witryny.
W przypadku tego silnika możesz skorzystać z pomocy wtyczki Yoast SEO i dodać do niej meta tag w celu weryfikacji.
Bing plasuje się na drugim miejscu, jeżeli chodzi o udział we wszystkich wyszukiwaniach na świecie na urządzenia desktopowych. Żeby dodać do niego swoją stronę internetową WordPress, udaj się na stronę narzędzi wyszukiwarki Bing (Bing Webmaster Tools). Umożliwi Ci ona w prosty sposób konfigurację i wgląd w pozycjonowanie WordPress.
Najłatwiejsza opcja to importowanie witryny wcześniej zweryfikowanej na Google Search Console. Wystarczy zalogować się na to samo konto Google, które było użyte przy rejestracji w GSC.
WordPress to rozbudowane narzędzie, które daje wiele możliwości na rozwijanie i zwiększanie widoczności Twojego biznesu w sieci. Nie istnieją jednak idealne rozwiązania, dlatego należy być świadomym możliwości i ograniczeń, które wynikają z wyboru tego systemu.
WP wykorzystuje się podczas tworzenia wielu stron z przeróżnych branż, jednakże nie jest on w 100% uniwersalny. Poniżej przedstawiamy jego wady i zalety, aby pomóc Ci w ocenie, czy ten system jest właściwy dla Ciebie.
Pozycjonowanie strony WordPress jest ułatwione dzięki niektórym funkcjom tego narzędzia. Poniżej przedstawiamy najbardziej znaczące z nich.
Proces optymalizacji WordPress jest długotrwały i powinien być nieustannie aktualizowany, tak samo jak wiedza na temat SEO. Nie wystarczy jednorazowe zastosowanie się do najlepszych praktyk, aby utrzymać swoją wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Niewłaściwe wdrożenie procesów pozycjonowania może przynieść odwrotny efekt.
Jeżeli nie chcesz poświęcić całego ogromu pracy i czasu przeznaczonego na odniesienie wymiernych rezultatów, zdaj się na nas. W SEMPIRE specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron WordPress, co potwierdzają setki zadowolonych klientów. Jeżeli chcesz, aby i Twoja strona na WordPressie wyświetlała się na najwyższych pozycjach wyszukiwarek, skorzystaj z naszych usług.
Umów się na rozmowę z naszym konsultantem i wyróżnij się na tle pozostałych witryn WordPress!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 55 opinii