Prawie połowa wyszukiwań produktów zaczyna się w Google, a użytkownicy trafiający na strony produktowe z wyszukiwarki są zwykle na końcowym etapie ścieżki zakupowej. To wystarczający dowód na to, że warto zainwestować w skuteczne pozycjonowanie produktów.
Dzięki temu to właśnie Twoja oferta będzie na wyciągnięcie ręki – za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę hasło z nią powiązane. Zacznij pozycjonować produkty i znacząco zwiększ swoją sprzedaż w Internecie!
Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:
Z tego artykułu dowiesz się:
Jeżeli chcesz mieć pewność, że pozycjonowanie produktu na rynku e-commerce będzie skutecznie wdrożone i nadzorowane od początku do końca, zdaj się na naszą agencję SEO.
Zamów darmową konsultację z doświadczonym Specjalistą SEO/SEM i zacznij promować produkty w bezpłatnych wynikach wyszukiwania!
Pozycjonowanie produktu to złożona strategia SEO (ang. Search Engine Optimization) mająca na celu zwiększenie widoczności karty produktowej w organicznych (naturalnych/bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google.
Pozycjonowanie produktu zakłada, że użytkownik, który wpisze w okno wyszukiwarki nazwę produktu, jego kluczowe parametry lub cechy, od razu trafi na Twoją witrynę.
Czy wiesz, że…
większość użytkowników Google poświęca więcej uwagi wynikom organicznym niż reklamom, klikając w nie częściej w 80% przypadków (źródło: Terakeet)? Popularność tego kanału komunikacji marketingowej sprawia, że promowanie produktu z wykorzystaniem bezpłatnych wyników wyszukiwania jest najlepszym źródłem ruchu w branży e-commerce.
Pojęcie pozycjonowania produktu istnieje także w marketingu tradycyjnym. W tym ujęciu odnosi się do ogólnego promowania oferty wśród konsumentów. Dąży więc do tego, aby pozycjonowane dobra zapadły w pamięć, wyróżniły się na tle konkurencji, a także wywoływały pozytywne skojarzenia i emocje. Efektem tego typu promocji jest nakłonienie odbiorcy do zakupu.
W wypracowaniu skutecznych komunikatów reklamowych pomaga podział konsumentów na jak najbardziej jednorodne grupy. Dzięki temu istnieje możliwość promocji w konkretnym segmencie rynku.
Pozycjonowanie produktu polega na optymalizacji pod kątem wyszukiwarki strony, która go prezentuje. Działania te mają na celu dostosowanie konfiguracji witryny do kryteriów Google – tak, aby dostarczała ona użytkownikowi najlepszą, czyli najtrafniejszą odpowiedź na wpisane przez niego hasło do wyszukiwarki.
Algorytmy wyszukiwarki Google, zwane też robotami sieciowymi lub crawlerami, dokonują indeksacji kart produktowych. Polega to na zebraniu informacji o ich tematyczności i dodaniu do bazy danych, zwanej indeksem Google. Kiedy treść zawarta na stronie produktu odpowiada zapytaniom użytkowników, wyszukiwarka wyświetla ją jako odpowiedź w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Googlebot ocenia stronę produktu pod wieloma względami, które mają odzwierciedlenie w użyteczności dla potencjalnych klientów. Kryteriów jest ponad 200, a ich zasady zmieniają się w zależności od panujących trendów i potrzeb użytkowników. Wyżej oceniona witryna ma większą szansę na wyświetlenie się wysoko w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli na stronie wyników wyszukiwania.
ZAPAMIĘTAJ!
Pozycjonowanie produktu w Internecie ma na celu pokazanie karty w topowych pozycjach wyszukiwarki Google, które są najlepszym źródłem wartościowego ruchu. Dobrze zaplanowana strategia pozycjonowania produktu przynosi stabilne i długotrwałe efekty.
Skuteczne optymalizowanie kart produktów w sklepie online wymaga kompleksowego planu i przygotowania odpowiedniej strategii. Bez świadomego przejścia przez kolejne kroki procesu, pozycjonowanie oferty rynkowej nie ma szans na powodzenie.
Strategia pozycjonowania produktu powinna być weryfikowana podczas wdrażania zmian, aby móc ją dostosować w zależności od upragnionych rezultatów. Wymaga elastycznego podejścia i otwartości na zmienność rynku. W optymalizacji SEO kart produktowych istnieje jednak kilka kroków, o których musisz zawsze pamiętać, podejmując się tego zadania.
Główne elementy procesu pozycjonowania produktu przedstawiamy poniżej.
W tej części artykułu przedstawiamy konkretne porady i wskazówki, które możesz zastosować w swoim sklepie podczas pozycjonowania produktów. Potraktuj je jako drogowskaz, dzięki któremu będziesz na bieżąco śledzić postępy swojej pracy nad optymalizacją. Korzystając z niego, stworzysz model karty produktowej zgodny ze standardami SEO, który będziesz w stanie zastosować do każdej podstrony tego typu.
Sprawdź, jak pozycjonować produkt w wyszukiwarce krok po kroku.
Jeżeli użytkownik szuka konkretnego produktu w Google, wpisuje w okno wyszukiwarki jego nazwę, rodzaj lub cechy: kolor, rozmiar czy materiał.
Dzięki zawarciu wszystkich najistotniejszych informacji w nazwie produktu ułatwiasz robotom sieciowym Google zrozumienie zawartości poszczególnych kart produktowych. W efekcie pomagasz również użytkownikom dotrzeć do interesujących ich produktów w Twoim sklepie.
Przydatne wskazówki:
Przyjazne adresy URL kart produktowych są przejrzyste, mają logiczną strukturę i zawierają słowo kluczowe. Są informacją dla robotów sieciowych, gdzie w architekturze strony znajduje się dana karta i jaka jest jej tematyczność.
Przez to, że strony produktowe to jedne z najbardziej zagnieżdżonych elementów sklepu online, często ich struktura linków jest bardzo skomplikowana. Przedstawia zwykle zbyt dużo folderów czy kategorii, w których mieści się dany produkt. Sposób budowania odnośników powinien być prosty, logiczny i spójny w całym serwisie. Należy również zwrócić uwagę na to, aby nie tworzyć takich samych adresów URL w obrębie jednej domeny.
Pozycjonowanie strategiczne podstron sklepu wymaga kompleksowego podejścia. Bardzo ważnym elementem optymalizacji stron produktowych jest skonfigurowanie przyjaznych adresów URL.
Przykład dobrze skonstruowanego adresu URL:
przykladowadomena.pl/garnki/garnek-zeliwny-5l
Przydatne wskazówki:
Znacznik TITLE i meta DESCRIPTION, zwane również tagami, mają bardzo ważne zadanie w Twoim sklepie. Wyświetlają się na stronie wyników wyszukiwania Google. Są więc pierwszymi elementami, na które zwraca uwagę Googlebot i użytkownik. Mówią, co można znaleźć w karcie produktowej, a więc pomagają w jej właściwej analizie przez roboty sieciowe. Ich zadaniem jest również zachęcenie użytkownika do kliknięcia danego adresu URL na liście wyników wyszukiwania.
Tytuł i opis strony wprowadza się jako tagi HTML w sekcji head strony internetowej.
Przydatne wskazówki:
Kolejnym ważnym krokiem podczas pozycjonowania produktów jest dostosowanie architektury nagłówków na stronie. Strukturę tę tworzy się dzięki wykorzystaniu znaczników HTML od h1 do h6, które pomagają w uporządkowaniu tekstu na stronie i jego skanowaniu wzrokiem, dzielą treść na sekcje tematyczne i wskazują wyszukiwarce tematyczność. Dzięki nim roboty sieciowe Google łatwiej odnajdują się w treści na stronie produktu.
Układ nagłówków na stronie produktu może wyglądać w podobny sposób:
Poniżej prezentujemy przykładową strukturę nagłówków z zaznaczonymi tagami Hx.
Przydatne wskazówki:
Dodając atrybuty i tagi do karty produktu, dostarczasz robotom więcej informacji na temat cech danej oferty. Dzięki temu wyszukiwarka otrzymuje szerszy kontekst prezentowanej karty i jest w stanie lepiej dopasować ją do konkretnych zapytań użytkowników.
Klikalne atrybuty w formie wariantów produktu poprawiają linkowanie wewnętrzne. Jest to cecha oceniana przez roboty sieciowe Google. W ten sposób zostaje utworzona lepsza siatka połączeń między elementami witryny, dzięki czemu proces indeksacji jest szybszy i bardziej skuteczny. Ułatwia to nawigację i znajdowanie produktów.
Atrybuty mogą dostarczać informacji na temat produktu, łącząc go przy okazji z innymi stronami sklepu, np. przez odnośniki do listingu produktów danej marki. Oto inne przykłady atrybutów, które możesz zastosować w sklepie:
Treść na stronie karty produktowej ma ogromny wpływ na pozycjonowanie. Marketing w wynikach organicznych wyszukiwarki Google polega na dopasowaniu treści do najczęściej wyszukiwanych zapytań internautów. Optymalizując treść, dostarczasz użytkownikom to, czego szukają.
Dobry opis produktu zatrzymuje użytkowników na stronie, a docelowo zachęca ich do zakupu. Powinien prezentować w merytoryczny sposób korzyści, aby klienci Twojego sklepu mogli łatwiej podjąć decyzję o dodaniu artykułu do koszyka.
Brak niezbędnych informacji na temat produktu sprawia, że jest on gorzej pozycjonowany i nie wyświetla się na precyzyjne, wysoko konwertujące zapytania. Klient, który nie otrzyma wszystkich potrzebnych danych związanych z produktem, zrezygnuje z Twojej oferty i przejdzie do konkurencji.
Podczas dodawania opisu na stronę należy zwrócić uwagę na to, aby był niepowtarzalny. Kopiowanie opisów produktów, zwłaszcza ze stron producentów, jest jednym z najczęściej popełnianych błędów w e-commerce.
Wyróżnia się dwa przypadki powielania treści, które niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie produktów:
Przydatne wskazówki:
Grafika w sklepie internetowym jest nieodzownym elementem każdej karty produktu. Jej zoptymalizowanie to bardzo ważny krok procesu pozycjonowania. Istnieją różne formy grafik dodawanych do strony produktowej. Mogą to być zdjęcia, które są okładką produktu, jak i grafika umieszczona w opisie poniżej. Każdej z nich powinna dotyczyć optymalizacja SEO.
Przydatne wskazówki:
Często, aby urozmaicić treść na stronie produktów, dobrym pomysłem jest dodanie do niej materiału wideo, który prezentuje produkt. Może to być recenzja lub opis konkretnej funkcjonalności. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne w urządzeniach technologicznych i nowych na rynku produktach. Materiał wideo angażuje odbiorców i pomaga im łatwiej wyobrazić sobie zastosowanie oraz rozmiar produktu.
Jeśli istnieje taka możliwość, skorzystaj z materiałów wideo stworzonych przez producenta sprzedawanych przez Ciebie przedmiotów. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie własnych nagrań – to dobry sposób na rozwój wizerunku Twojej marki.
Przydatne wskazówki:
Nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs navigation) to ścieżka prowadząca do danej podstrony. Znajduje się na szczycie karty produktowej i zawiera w sobie informacje na temat jej zagnieżdżenia w sklepie. Innymi słowy, pokazuje strony, przez które należy przejść, aby do niej dotrzeć.
Nawigacja okruszkowa jest bardzo przydatna dla klientów Twojego sklepu, jak i robotów sieciowych Google. W ten sposób przekazujesz informację na temat struktury witryny i poprawiasz wewnętrzne linkowanie. Ułatwiasz nawigację po swoim serwisie i co za tym idzie indeksację podstron. Jest to bardzo ważny element w pozycjonowaniu produktów.
Aby nawigacja okruszkowa spełniała swoje zadanie, musi być odpowiednio wdrożona. Powinna pokazywać całą ścieżkę, która prowadzi do produktu. Najłatwiej będzie pokazać to na przykładzie.
Źle skonstruowana ścieżka:
Sklep sportowy (strona główna) > Buty do wspinaczki La Sportiva Tarantulace niebieskie
Dobrze skonstruowana ścieżka:
Sklep sportowy (strona główna) > Sporty > Wspinaczka > Buty wspinaczkowe > Buty do wspinaczki La Sportiva Tarantulace niebieskie
FAQ (ang. frequently asked questions) to część opisu na karcie produktu, w której odpowiadasz na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Możesz je znaleźć, korzystając z narzędzi do szukania fraz kluczowych lub przy pomocy podpowiedzi w Google po wyszukaniu zapytania. Niektóre pytania otrzymasz bezpośrednio od swoich klientów.
Sekcja ta zawiera bardzo precyzyjne słowa kluczowe i najbardziej palące pytania z perspektywy użytkownika. FAQ poszerza tematyczność karty dla robotów sieciowych i pomaga im wyświetlać stronę na bardziej precyzyjne wyszukiwania. Wpływa to korzystnie na liczbę odsłon i ranking podstrony produktu.
Przydatne wskazówki:
Po dodaniu nowego produktu do strony sklepu lub po wprowadzeniu do niego istotnych zmian strona powinna zostać zaindeksowana przez Google. Sitemap.xml jest plikiem, dzięki któremu możesz zakomunikować robotom sieciowym Google, jakie strony powinny przeanalizować.
Mapę XML możesz stworzyć dzięki darmowemu narzędziu Siteliner. Pozwala na bezpłatne wygenerowanie mapy witryn posiadających do 250 stron. Dodatkowo sprawdzi zduplikowaną zawartość, popsute linki i powiązane domeny. W wersji premium możliwości narzędzia sięgają 25 tysięcy podstron witryny.
Link do stworzonej mapy można dodać używając Google Search Console (GSC). Narzędzie będzie również użyteczne podczas dodawania nowych produktów do strony. Dzięki niemu zweryfikujesz, czy Google dokonało już indeksacji i poprosisz o ponowną.
Przydatne wskazówki:
Pozytywne oceny i komentarze na temat Twoich produktów nie tylko pomagają nowym klientom w podjęciu decyzji, ale ułatwiają również robotom zrozumienie zawartości strony. Opinie dodawane przez użytkowników sklepu tworzą dodatkową, unikalną treść na karcie produkcie (ang. User Generated Content).
Przydatne wskazówki:
Kanibalizacja słów kluczowych kart produktowych ma miejsce, kiedy kilka stron jest pozycjonowanych na tę samą frazę. Powoduje to problem dla algorytmów wyszukiwarki Google. Silnik nie wie, którą podstronę wyświetlić, skoro zapytanie pasuje do kilku. Dlatego robi to naprzemiennie, aby nie powielać różnych adresów do tej samej domeny w wynikach wyszukiwania.
Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych dla pozycjonowanych produktów można zaobserwować w Google Search Console. Aby określić, czy kanibalizacja dotyczy danego słowa:
Kanibalizację można też zauważyć po drastycznych zmianach w pozycji danej strony, nie znając wcześniej frazy, która może być problemem.
Istnieje wiele możliwości, jeżeli chodzi o przeciwdziałanie i zwalczanie kanibalizacji słów kluczowych.
Przydatne wskazówki:
Jeżeli Twoja strona sprzedaje różne warianty tego samego produktu, a Ty stworzysz dla nich osobne karty, może dojść do zjawiska wewnętrznego powielania treści. Dzieje się tak, kiedy wiele produktów, które nie różnią się niczym oprócz np. rozmiaru, mają stworzone różne podstrony, na których powielone są opisy.
Zjawisko to może również wystąpić, kiedy te same produkty są w różnych kategoriach, przez co mają różne adresy URL.
Przydatne wskazówki:
Strony osierocone (ang. Orphaned Pages) to karty produktowe, do których nie prowadzi żaden odnośnik. Z tego powodu robot sieciowy Google może w ogóle nie wiedzieć o ich istnieniu. Ma to negatywny wpływ na pozycjonowanie produktu. Taka strona ostatecznie może nie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.
Przydatne wskazówki:
Wiele osób w branży e-commerce chce jak najmniejszym nakładem pracy i jak najszybciej poprawić swój marketing. Pozycjonowanie kart produktowych często opiera się na technikach, które mają na celu oszukanie algorytmów Google i obejście zasad. Jest to tak zwane Black-Hat SEO.
Google od kilku lat stało się niezwykle skuteczne w wykrywaniu takich nieuczciwych praktyk. Znalezienie tych technik skutkuje nałożeniem kar algorytmicznych ze strony robotów sieciowych i znaczącym obniżeniem pozycji w rankingu. Zagadnienie jest warte uwagi, ponieważ wiedza na ten temat może uchronić Cię przypadkowym zastosowaniem zakazanych technik.
Przydatne wskazówki:
Pozycjonowanie marketingowe kart produktowych niesie ze sobą mnóstwo korzyści. Jest jednym z głównych aspektów pozycjonowania sklepów internetowych, dzięki któremu możesz zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie.
Ze wszystkich podstron to strony z produktami występują najliczniej w obrębie sklepów online. To oznacza, że:
Internet pozwala na precyzyjne pozycjonowanie produktu dla danej grupy odbiorców. Dobór odpowiednich słów kluczowych pomoże Ci wpasować się w wymagania użytkowników i wyświetlać się na frazy związane stricte z danym zagadnieniem. Segmentacja rynku przy użyciu narzędzia, jakim jest wyszukiwarka Google, pozwala dostosować przekaz do odbiorcy i zmieniających się czasów.
Najbardziej znaczące korzyści płynące z pozycjonowania produktów Twojego sklepu to:
Skuteczne pozycjonowanie produktu opiera się na weryfikacji zastosowanych technik. Poniżej przedstawiamy listę rozwiązań niezbędnych do śledzenia efektów optymalizacji karty produktowej.
Pozycjonowanie produktów to kompleksowe zadanie, na które wpływa wiele czynników związanych z funkcjonowaniem Twojego serwisu. Osiągnięcie najlepszych rezultatów w promowaniu Twojej marki, jej usług i produktów wymaga wypracowania planu.
Strategie pozycjonowania produktu mogą przyjmować różne formy, wszystko zależy od branży, typu usług, słów kluczowych i historii optymalizacji sklepu. Żeby zrobić to skutecznie, trzeba przygotować kompletny plan i weryfikować go na każdym etapie. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza gdy konkurencja w handlu internetowym jest obecnie tak duża.
Wymierne rezultaty wynikające ze specjalnie przygotowanego planu pozycjonowania produktów otrzymasz od specjalistów SEMPIRE. Nasz zespół składa się z zaangażowanych ekspertów, którzy do każdego projektu podchodzą jednostkowo i skrupulatnie. Chętnie pomożemy Ci w rozwijaniu sprzedaży w Internecie i wytłumaczymy tajniki marketingu online.
Chcesz, aby użytkownicy trafiali właśnie na Twoje karty produktów?
Umów się na konsultację z naszym Specjalistą i zdobądź przewagę nad konkurencją!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 154 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!