Jak promować produkty? | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Jak promować produkty?

Prawie połowa wyszukiwań produktów zaczyna się w Google, a użytkownicy trafiający na strony produktowe z wyszukiwarki są zwykle na końcowym etapie ścieżki zakupowej. To wystarczający dowód na to, że warto zainwestować w skuteczne pozycjonowanie produktów.

Dzięki temu to właśnie Twoja oferta będzie na wyciągnięcie ręki – za każdym razem, kiedy użytkownik wpisze w wyszukiwarkę hasło z nią powiązane. Zacznij pozycjonować produkty i znacząco zwiększ swoją sprzedaż w Internecie!

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:

  • prowadzisz sklep internetowy i chcesz promować swoje produkty w darmowych wynikach wyszukiwania Google,
  • chcesz pozyskiwać klientów prosto z wyszukiwarki,
  • szukasz informacji na temat optymalizacji SEO kart produktowych,
  • próbujesz zwiększyć współczynnik konwersji swojego sklepu,
  • interesuje Cię zagadnienie pozycjonowania produktów w kontekście e-commerce.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego warto promować produkty w wyszukiwarce Google,
  • co zrobić, aby użytkownicy szukający produktów w Google trafiali na Twoją stronę internetową,
  • jakie czynniki składają się na skuteczne pozycjonowanie strony produktowej,
  • jak wykonać optymalizację SEO dla pozycjonowanych produktów.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że pozycjonowanie produktu na rynku e-commerce będzie skutecznie wdrożone i nadzorowane od początku do końca, zdaj się na naszą agencję SEO.

Zamów darmową konsultację z doświadczonym Specjalistą SEO/SEM i zacznij promować produkty w bezpłatnych wynikach wyszukiwania!

pozycjonowanie produktów

Co to jest pozycjonowanie produktu? Definicja

Pozycjonowanie produktu to złożona strategia SEO (ang. Search Engine Optimization) mająca na celu zwiększenie widoczności karty produktowej w organicznych (naturalnych/bezpłatnych) wynikach wyszukiwania Google.

Pozycjonowanie produktu zakłada, że użytkownik, który wpisze w okno wyszukiwarki nazwę produktu, jego kluczowe parametry lub cechy, od razu trafi na Twoją witrynę.

pozycjonowanie produktu wyszukiwanie produktu w Google
Wyszukiwanie produktów w Google

Czy wiesz, że…
większość użytkowników Google poświęca więcej uwagi wynikom organicznym niż reklamom, klikając w nie częściej w 80% przypadków (źródło: Terakeet)? Popularność tego kanału komunikacji marketingowej sprawia, że promowanie produktu z wykorzystaniem bezpłatnych wyników wyszukiwania jest najlepszym źródłem ruchu w branży e-commerce.

Pozycjonowanie produktu – marketing tradycyjny

Pojęcie pozycjonowania produktu istnieje także w marketingu tradycyjnym. W tym ujęciu odnosi się do ogólnego promowania oferty wśród konsumentów. Dąży więc do tego, aby pozycjonowane dobra zapadły w pamięć, wyróżniły się na tle konkurencji, a także wywoływały pozytywne skojarzenia i emocje. Efektem tego typu promocji jest nakłonienie odbiorcy do zakupu.

W wypracowaniu skutecznych komunikatów reklamowych pomaga podział konsumentów na jak najbardziej jednorodne grupy. Dzięki temu istnieje możliwość promocji w konkretnym segmencie rynku.

Na czym polega pozycjonowanie produktu w Internecie?

Pozycjonowanie produktu polega na optymalizacji pod kątem wyszukiwarki strony, która go prezentuje. Działania te mają na celu dostosowanie konfiguracji witryny do kryteriów Google – tak, aby dostarczała ona użytkownikowi najlepszą, czyli najtrafniejszą odpowiedź na wpisane przez niego hasło do wyszukiwarki.

Algorytmy wyszukiwarki Google, zwane też robotami sieciowymi lub crawlerami, dokonują indeksacji kart produktowych. Polega to na zebraniu informacji o ich tematyczności i dodaniu do bazy danych, zwanej indeksem Google. Kiedy treść zawarta na stronie produktu odpowiada zapytaniom użytkowników, wyszukiwarka wyświetla ją jako odpowiedź w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Googlebot ocenia stronę produktu pod wieloma względami, które mają odzwierciedlenie w użyteczności dla potencjalnych klientów. Kryteriów jest ponad 200, a ich zasady zmieniają się w zależności od panujących trendów i potrzeb użytkowników. Wyżej oceniona witryna ma większą szansę na wyświetlenie się wysoko w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli na stronie wyników wyszukiwania.

enlightenedZAPAMIĘTAJ!

Pozycjonowanie produktu w Internecie ma na celu pokazanie karty w topowych pozycjach wyszukiwarki Google, które są najlepszym źródłem wartościowego ruchu. Dobrze zaplanowana strategia pozycjonowania produktu przynosi stabilne i długotrwałe efekty.

Etapy pozycjonowania produktów w sieci

Skuteczne optymalizowanie kart produktów w sklepie online wymaga kompleksowego planu i przygotowania odpowiedniej strategii. Bez świadomego przejścia przez kolejne kroki procesu, pozycjonowanie oferty rynkowej nie ma szans na powodzenie.

Strategia pozycjonowania produktu powinna być weryfikowana podczas wdrażania zmian, aby móc ją dostosować w zależności od upragnionych rezultatów. Wymaga elastycznego podejścia i otwartości na zmienność rynku. W optymalizacji SEO kart produktowych istnieje jednak kilka kroków, o których musisz zawsze pamiętać, podejmując się tego zadania.

Główne elementy procesu pozycjonowania produktu przedstawiamy poniżej.

  • Poznaj potrzeby klientów i zbadaj rynek – to pierwszy etap, dzięki któremu dowiesz się, czego oczekują użytkownicy przychodzący do Twojej strony. Przeanalizuj serwisy konkurencyjne – sprawdź, jakie informacje i w jaki sposób przedstawiają na swoich kartach produktów.
  • Zrób research słów kluczowychkeyword research to główny filar pozycjonowania produktów. Słowa kluczowe (ang. keywords) to hasła lub zapytania wprowadzane przez użytkowników wyszukiwarki Google. Dzięki dobrze przygotowanemu badaniu słów kluczowych dowiesz się, co dokładnie wpisują internauci w okno wyszukiwarki, poszukując Twoich produktów. Pozwoli Ci to na dobranie słów kluczowych do kart produktowych i optymalizację opisów produktów. Do researchu fraz kluczowych możesz skorzystać z narzędzi, takich jak Google Keyword Planner, Answer The Public czy Keyword Tool.
  • Wykonaj audyt SEO Twojego sklepu – audyt pomaga określić mocne i słabe strony sklepu pod kątem dostosowania do kryteriów Google. Dzięki temu dowiesz się również, jakie elementy wpływają na pozycjonowanie oferty marketingowej.
  • Opracuj strategię pozycjonowania produktów – do każdej karty produktowej dobierz unikalne, dedykowane jej frazy kluczowe. Unikniesz w ten sposób zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, które niekorzystnie wpływa na widoczność w wyszukiwarce Google. Jeżeli Twój e-sklep sprzedaje mnóstwo produktów i optymalizacja wszystkich za jednym razem byłaby zbyt czasochłonna, zacznij od pozycjonowania tych najbardziej kluczowych dla Twojego biznesu.
  • Zadbaj o SEO stron produktów – to sedno pozycjonowania produktu w wyszukiwarce Google. Proces ten opisujemy dokładnie poniżej.
  • Monitoruj efekty – dzięki temu dowiesz się, jakie rozwiązania przynoszą upragnione efekty i które z Twoich produktów znajdują się najwyżej w wynikach wyszukiwania. Monitorowanie efektów pozwala też trzymać rękę na pulsie, wprowadzać cykliczne zmiany i optymalizacje.

Jak pozycjonować produkt? Poradnik krok po kroku

W tej części artykułu przedstawiamy konkretne porady i wskazówki, które możesz zastosować w swoim sklepie podczas pozycjonowania produktów. Potraktuj je jako drogowskaz, dzięki któremu będziesz na bieżąco śledzić postępy swojej pracy nad optymalizacją. Korzystając z niego, stworzysz model karty produktowej zgodny ze standardami SEO, który będziesz w stanie zastosować do każdej podstrony tego typu.

Sprawdź, jak pozycjonować produkt w wyszukiwarce krok po kroku.

Używaj pełnych nazw produktów

Jeżeli użytkownik szuka konkretnego produktu w Google, wpisuje w okno wyszukiwarki jego nazwę, rodzaj lub cechy: kolor, rozmiar czy materiał.

Dzięki zawarciu wszystkich najistotniejszych informacji w nazwie produktu ułatwiasz robotom sieciowym Google zrozumienie zawartości poszczególnych kart produktowych. W efekcie pomagasz również użytkownikom dotrzeć do interesujących ich produktów w Twoim sklepie.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Umieść w nazwie typ produktu i jednocześnie słowo kluczowe – „Buty do biegania”.
  • Stosuj w nazwie markę producenta – „Buty do biegania Nike”.
  • Uwzględnij model produktu – „Buty do biegania Nike Revolution”.
  • Dodaj cechę wyróżniającą bądź opisującą produkt – „Buty do biegania Nike Revolution czarne”.
pozycjonowanie marketing nazwy produktów
Nazwy produktów
Źródło: Media Expert

Stosuj przyjazne adresy URL dla kart produktowych

Przyjazne adresy URL kart produktowych są przejrzyste, mają logiczną strukturę i zawierają słowo kluczowe. Są informacją dla robotów sieciowych, gdzie w architekturze strony znajduje się dana karta i jaka jest jej tematyczność.

Przez to, że strony produktowe to jedne z najbardziej zagnieżdżonych elementów sklepu online, często ich struktura linków jest bardzo skomplikowana. Przedstawia zwykle zbyt dużo folderów czy kategorii, w których mieści się dany produkt. Sposób budowania odnośników powinien być prosty, logiczny i spójny w całym serwisie. Należy również zwrócić uwagę na to, aby nie tworzyć takich samych adresów URL w obrębie jednej domeny.

Pozycjonowanie strategiczne podstron sklepu wymaga kompleksowego podejścia. Bardzo ważnym elementem optymalizacji stron produktowych jest skonfigurowanie przyjaznych adresów URL.

yes Przykład dobrze skonstruowanego adresu URL:

przykladowadomena.pl/garnki/garnek-zeliwny-5l 

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Dodaj w adresie URL słowo kluczowe przypisane do karty produktu.
  • Stosuj w adresie jak najmniej folderów (kategorii), w których znajduje się produkt.
  • Nie używaj polskich znaków diakrytycznych i symboli typu # % \ | ^.
  • Zastąp spacje myślnikami.
  • Jeżeli to możliwe, nie umieszczaj spójników.
  • Korzystaj tylko z małych liter. 

Optymalizuj meta tagi produktów

Znacznik TITLE i meta DESCRIPTION, zwane również tagami, mają bardzo ważne zadanie w Twoim sklepie. Wyświetlają się na stronie wyników wyszukiwania Google. Są więc pierwszymi elementami, na które zwraca uwagę Googlebot i użytkownik. Mówią, co można znaleźć w karcie produktowej, a więc pomagają w jej właściwej analizie przez roboty sieciowe. Ich zadaniem jest również zachęcenie użytkownika do kliknięcia danego adresu URL na liście wyników wyszukiwania.

pozycjonowanie produktów znacznik title i meta description w serpie
Znacznik TITLE i meta DESCRIPTION w SERP-ach
Źródło: Google

Tytuł i opis strony wprowadza się jako tagi HTML w sekcji head strony internetowej.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Stwórz znaczniki proste w odbiorze – niech w czytelny sposób przekazują informacje, nie używają samych dużych liter i mają poprawną interpunkcję;
  • Umieść w tagach frazę kluczową – dzięki temu łatwiej określić tematyczność strony;
  • Napisz unikatowe znaczniki dla każdego produktu – powinny wyróżniać pozycjonowaną kartę produktową,
  • Stosuj odpowiednią długość tagów – TITLE 50-60 znaków (600 pikseli), a meta DESCRIPTION 150-160 (1000 pikseli).
  • Zachęć użytkowników do przejścia na Twoją stronę – zawrzyj w opisie CTA (ang. Call to Action), czyli wezwanie do działania. Im bardziej spersonalizowane CTA, tym bardziej atrakcyjne dla użytkowników.
  • Jeśli chcesz zweryfikować, jak będą wyglądały w wynikach wyszukiwania przygotowane przez Ciebie znaczniki, skorzystaj z naszego darmowego narzędzia: podgląd tytułu i opisu strony w Google.

Ustawiaj poprawne nagłówki

Kolejnym ważnym krokiem podczas pozycjonowania produktów jest dostosowanie architektury nagłówków na stronie. Strukturę tę tworzy się dzięki wykorzystaniu znaczników HTML od h1 do h6, które pomagają w uporządkowaniu tekstu na stronie i jego skanowaniu wzrokiem, dzielą treść na sekcje tematyczne i wskazują wyszukiwarce tematyczność. Dzięki nim roboty sieciowe Google łatwiej odnajdują się w treści na stronie produktu.

Układ nagłówków na stronie produktu może wyglądać w podobny sposób:

  • nazwa oferowanego produktu – h1
  • 1. zagadnienie w opisie produktu – h2
  • 1.1 podzagadnienie w opisie – h3
  • 1.2 podzagadnienie w opisie – h3
  • 2 zagadnienie w opisie produktu – h2
  • 2.1 podzagadnienie w opisie – h3
  • 2.2 podzagadnienie w opisie – h3

Poniżej prezentujemy przykładową strukturę nagłówków z zaznaczonymi tagami Hx.

pozycjonowanie produktu przykład struktury nagłówków
Przykładowa struktura nagłówków

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Umieść nagłówek h1 tylko raz na stronie i niech będzie on nazwą produktu.
  • Zbuduj strukturę informacji tak, aby h1 znajdował się najwyżej w hierarchii, a więc na szczycie strony.
  • Zawrzyj dodatkowe, powiązane słowa kluczowe w pozostałych nagłówkach na karcie produktu.
  • Stosuj wiele nagłówków h2 i h3, jeżeli istnieje taka potrzeba w opisie produktu.
  • Spraw, aby treści znaczników Hx były jasne i możliwie krótkie.
  • Zadbaj o to, by struktura była spójna we wszystkich kartach produktowych serwisu.
  • Przemycaj do struktury nagłówków pytania zadawane przez użytkowników w kontekście danego produktu. Może Ci w tym posłużyć narzędzie Keyword Tool. Wystarczy, że wpiszesz nazwę produktu i po wyszukaniu przejdziesz do zakładki „Questions” (pytania).
pozycjonowanie produktu wyszukiwanie pytań w keyword tool
Wyszukiwanie pytań przy pomocy Keyword Tool
Źródło: Keyword Tool
pozycjonowanie marketing nagłówki w widoku karty produktu
Struktura nagłówków na stronie produktu
Źródło: Shop Dent

Korzystaj z atrybutów i tagów produktów

Dodając atrybuty i tagi do karty produktu, dostarczasz robotom więcej informacji na temat cech danej oferty. Dzięki temu wyszukiwarka otrzymuje szerszy kontekst prezentowanej karty i jest w stanie lepiej dopasować ją do konkretnych zapytań użytkowników.

Klikalne atrybuty w formie wariantów produktu poprawiają linkowanie wewnętrzne. Jest to cecha oceniana przez roboty sieciowe Google. W ten sposób zostaje utworzona lepsza siatka połączeń między elementami witryny, dzięki czemu proces indeksacji jest szybszy i bardziej skuteczny. Ułatwia to nawigację i znajdowanie produktów.

Atrybuty mogą dostarczać informacji na temat produktu, łącząc go przy okazji z innymi stronami sklepu, np. przez odnośniki do listingu produktów danej marki. Oto inne przykłady atrybutów, które możesz zastosować w sklepie:

  • typ produktu (spodnie męskie), 
  • seria produktu, 
  • specyfikacja techniczna produktu, np. typ dysk laptopa, 
  • inne cechy szczególne produktu, np. kolor.
pozycjonowanie produktu atrybuty karta produktu
Atrybuty laptopa
Źródło: X-Kom

Twórz unikatowe i wartościowe opisy produktów

Treść na stronie karty produktowej ma ogromny wpływ na pozycjonowanie. Marketing w wynikach organicznych wyszukiwarki Google polega na dopasowaniu treści do najczęściej wyszukiwanych zapytań internautów. Optymalizując treść, dostarczasz użytkownikom to, czego szukają.

Dobry opis produktu zatrzymuje użytkowników na stronie, a docelowo zachęca ich do zakupu. Powinien prezentować w merytoryczny sposób korzyści, aby klienci Twojego sklepu mogli łatwiej podjąć decyzję o dodaniu artykułu do koszyka.

Brak niezbędnych informacji na temat produktu sprawia, że jest on gorzej pozycjonowany i nie wyświetla się na precyzyjne, wysoko konwertujące zapytania. Klient, który nie otrzyma wszystkich potrzebnych danych związanych z produktem, zrezygnuje z Twojej oferty i przejdzie do konkurencji.

Podczas dodawania opisu na stronę należy zwrócić uwagę na to, aby był niepowtarzalny. Kopiowanie opisów produktów, zwłaszcza ze stron producentów, jest jednym z najczęściej popełnianych błędów w e-commerce.

Wyróżnia się dwa przypadki powielania treści, które niekorzystnie wpływają na pozycjonowanie produktów:

  • wewnętrzne duplikowanie treści (ang. internal duplicate content) – dodawanie takich samych opisów do różnych podstron, szczególnie częste dla kart produktów o zbliżonej specyfice;
  • zewnętrzne duplikowanie treści (ang. external duplicate content) – kopiowanie opisów z innych stron internetowych albo od producentów sprzedawanych produktów.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Nasyć opis produktu słowami kluczowymi, dzięki którym roboty Google będą mogły poznać jego zawartość tematyczną. 
  • Stosuj poprawną architekturę nagłówków dla treści na stronach produktów. Niech dzieli tekst na sekcje tematyczne (patrz punkt: „Ustawiaj poprawne nagłówki").
  • Nie powielaj treści na kartach produktów w obrębie Twojego sklepu i nie kopiuj ich z innych serwisów czy stron producenta.
  • Stwórz opisy, które będą jak najbardziej wartościowe dla Twoich odbiorców. Niech prezentują wszystkie informacje ważne dla użytkownika. Postaw się na jego miejscu i sprawdź, czy tekst zawiera wszystkie dane istotne przed zakupem produktu.
  • Odpowiadaj na pytania użytkowników, które znajdziesz za pomocą narzędzia Keyword Tool (patrz punkt: „Ustawiaj poprawne nagłówki”).
  • Zadbaj o odpowiednią długość opisu podczas optymalizacji kart produktowych. Twórz opisy na minimum 500 zzs (znaków ze spacjami). Długość nie powinna być jednak ograniczeniem. Stwórz opis tak długi, jak to konieczne, by przedstawić wszystkie niezbędne informacje.
  • Nie twórz zbyt obszernych treści i nie lej wody. W ten sposób zniechęcisz swoich klientów do zakupu i zwiększysz współczynnik odrzuceń strony (ang. bounce rate). Jest to źle oceniane przez roboty sieciowe Google.
  • Dodaj do treści specyfikację techniczną, która w przejrzysty sposób przedstawia najważniejsze dane na temat produktu. Możesz wykorzystać do tego tabele.
pozycjonowanie marketing opis produktu
Opis produktu
Źródło: Kuchniasklep.pl

Optymalizuj grafiki na stronach produktów

Grafika w sklepie internetowym jest nieodzownym elementem każdej karty produktu. Jej zoptymalizowanie to bardzo ważny krok procesu pozycjonowania. Istnieją różne formy grafik dodawanych do strony produktowej. Mogą to być zdjęcia, które są okładką produktu, jak i grafika umieszczona w opisie poniżej. Każdej z nich powinna dotyczyć optymalizacja SEO.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Ustaw opis alternatywny grafik produktów – jest to tag HTML ALT dodawany do grafiki. Opisuje, co przedstawia zdjęcie. Warto umieścić w nim frazę kluczową.
  • Pamiętaj, aby nazwa pliku graficznego dodawanego do strony zawierała słowo kluczowe, nie miała polskich znaków, a zamiast spacji wykorzystywała myślniki.
  • Kompresuj rozmiary zbyt dużych grafik. Wpływa to na szybkość ładowania strony. Nie dodawaj obrazów większych niż 300 MB. Postaraj się, aby ta wartość była jak najniższa, lecz żeby nie ucierpiała na tym za bardzo jakość.
  • Używaj atrakcyjnych zdjęć, które niosą wartość dla klientów. Niech przedstawiają produkt z różnych perspektyw, w skali makro i mikro, w użyciu, z możliwością powiększenia.
  • Wykorzystuj grafiki w odpowiednich formatach: dla zwykłych obrazów z tłem JPG, dla grafik bez tła PNG, dla ikon i logotypów SVG.
pozycjonowanie produktu zdjęcia produktu
Dobrze dobrana grafika
Źródło: Zalando

Optymalizuj wideo na kartach produktów

Często, aby urozmaicić treść na stronie produktów, dobrym pomysłem jest dodanie do niej materiału wideo, który prezentuje produkt. Może to być recenzja lub opis konkretnej funkcjonalności. Rozwiązanie to jest szczególnie przydatne w urządzeniach technologicznych i nowych na rynku produktach. Materiał wideo angażuje odbiorców i pomaga im łatwiej wyobrazić sobie zastosowanie oraz rozmiar produktu.

Jeśli istnieje taka możliwość, skorzystaj z materiałów wideo stworzonych przez producenta sprzedawanych przez Ciebie przedmiotów. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie własnych nagrań – to dobry sposób na rozwój wizerunku Twojej marki.

pozycjonowanie produktu wideo w opisie produktu
Materiał wideo umieszczony w opisie produktu
Źródło: X-Kom

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Nie dodawaj filmów bezpośrednio na Twój serwer. Skorzystaj z platform takich jak YouTube czy Vimeo. Dzięki temu nie obciążysz za bardzo wydajności strony. Wideo dodane na inne platformy hostingowe łatwo później dodać do opisu.
  • Zadbaj o jakościowe materiały video – niech niosą wartość dla klientów, przedstawiają produkt i jego cechy. Niech robią to w sposób estetyczny i wywołujący dobre emocje.
  • Skorzystaj z nagrań producenta lub stwórz materiały osobiście.

Dodawaj nawigację okruszkową do kart produktów

Nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs navigation) to ścieżka prowadząca do danej podstrony. Znajduje się na szczycie karty produktowej i zawiera w sobie informacje na temat jej zagnieżdżenia w sklepie. Innymi słowy, pokazuje strony, przez które należy przejść, aby do niej dotrzeć.

Nawigacja okruszkowa jest bardzo przydatna dla klientów Twojego sklepu, jak i robotów sieciowych Google. W ten sposób przekazujesz informację na temat struktury witryny i poprawiasz wewnętrzne linkowanie. Ułatwiasz nawigację po swoim serwisie i co za tym idzie indeksację podstron. Jest to bardzo ważny element w pozycjonowaniu produktów.

Aby nawigacja okruszkowa spełniała swoje zadanie, musi być odpowiednio wdrożona. Powinna pokazywać całą ścieżkę, która prowadzi do produktu. Najłatwiej będzie pokazać to na przykładzie.

no Źle skonstruowana ścieżka:

Sklep sportowy (strona główna) > Buty do wspinaczki La Sportiva Tarantulace niebieskie

yes Dobrze skonstruowana ścieżka:

Sklep sportowy (strona główna) > Sporty > Wspinaczka > Buty wspinaczkowe > Buty do wspinaczki La Sportiva Tarantulace niebieskie

pozycjonowanie marketing breadcrumbs pozycjonowanie produktu
Nawigacja okruszkowa na stronie produktowej
Źródło: Frisco

Dodawaj sekcję FAQ na kartach produktów

FAQ (ang. frequently asked questions) to część opisu na karcie produktu, w której odpowiadasz na najczęściej zadawane przez klientów pytania. Możesz je znaleźć, korzystając z narzędzi do szukania fraz kluczowych lub przy pomocy podpowiedzi w Google po wyszukaniu zapytania. Niektóre pytania otrzymasz bezpośrednio od swoich klientów.

Sekcja ta zawiera bardzo precyzyjne słowa kluczowe i najbardziej palące pytania z perspektywy użytkownika. FAQ poszerza tematyczność karty dla robotów sieciowych i pomaga im wyświetlać stronę na bardziej precyzyjne wyszukiwania. Wpływa to korzystnie na liczbę odsłon i ranking podstrony produktu.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Staraj się, by w nagłówkach umieszczać frazy kluczowe z długiego ogona (ang. long-tail keywords), czyli te składające się z ponad 2 słów . Są one bardzo konkretne i precyzyjnie trafiają w potrzeby klientów.
  • Opracuj listę pytań najczęściej zadawanych przez Twoich klientów w różnych kanałach komunikacji.
  • Skorzystaj z narzędzi do wyszukiwania zapytań internautów, takich jak Keyword Tool lub AnswerThePublic.
  • Podziel pytania na grupy tematyczne i przygotuj do nich odpowiedzi.
  • Pisz w klarowny sposób, językiem dostosowanym do odbiorcy.
  • Pamiętaj, aby treść była zgodna z zasadami SEO.
pozycjonowanie marketing faq
Sekcja FAQ dodana do opisu produktu
Źródło: Olejarnia Gaja

Dodawaj nowe karty produktowe do mapy XML

Po dodaniu nowego produktu do strony sklepu lub po wprowadzeniu do niego istotnych zmian strona powinna zostać zaindeksowana przez Google. Sitemap.xml jest plikiem, dzięki któremu możesz zakomunikować robotom sieciowym Google, jakie strony powinny przeanalizować.

Mapę XML możesz stworzyć dzięki darmowemu narzędziu Siteliner. Pozwala na bezpłatne wygenerowanie mapy witryn posiadających do 250 stron. Dodatkowo sprawdzi zduplikowaną zawartość, popsute linki i powiązane domeny. W wersji premium możliwości narzędzia sięgają 25 tysięcy podstron witryny.

Link do stworzonej mapy można dodać używając Google Search Console (GSC). Narzędzie będzie również użyteczne podczas dodawania nowych produktów do strony. Dzięki niemu zweryfikujesz, czy Google dokonało już indeksacji i poprosisz o ponowną.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Otwórz panel Google Search Console połączony z Twoim sklepem.
  • Do okna „Sprawdź dowolny adres URL w…” wprowadź odnośnik do nowej karty produktowej.
  • Pojawi się informacja czy strona jest zaindeksowana.
  • W przypadku zmian lub braku indeksacji kliknij „Poproś o zaindeksowanie”.
pozycjonowanie produktu google search console
Weryfikacja i wysłanie prośby o zaindeksowanie strony w GSC
Źródło: Google Search Console

Daj możliwość komentowania i oceniania produktów

Pozytywne oceny i komentarze na temat Twoich produktów nie tylko pomagają nowym klientom w podjęciu decyzji, ale ułatwiają również robotom zrozumienie zawartości strony. Opinie dodawane przez użytkowników sklepu tworzą dodatkową, unikalną treść na karcie produkcie (ang. User Generated Content).

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Daj możliwość dzielenia się opiniami na kartach produktów. Wzbogacą one zawartość strony i zaangażują klientów Twojego sklepu.
  • Zadbaj o to, żeby mieć możliwość moderowania komentarzy. Możesz to uczynić przez instalację narzędzia blokującego ataki spamerskie, własnoręczną akceptację postów lub konfigurując inne wymagania odnośnie możliwości komentowania.
  • Dodaj sekcję ocen na stronie produktowej. W ten sposób ułatwisz klientom podjęcie decyzji na temat zakupu i wzbogacisz informacje w wynikach wyszukiwania o ocenę produktu.
  • Wypracuj system pozyskiwania opinii – wysyłaj automatyczne maile z prośbą o wystawienie oceny lub komentarza na temat produktu.
pozycjonowanie marketing oceny i opinie klientów
Oceny i opinie klientów na karcie produktu
Źródło: RTV Euro AGD

Unikaj kanibalizacji słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych kart produktowych ma miejsce, kiedy kilka stron jest pozycjonowanych na tę samą frazę. Powoduje to problem dla algorytmów wyszukiwarki Google. Silnik nie wie, którą podstronę wyświetlić, skoro zapytanie pasuje do kilku. Dlatego robi to naprzemiennie, aby nie powielać różnych adresów do tej samej domeny w wynikach wyszukiwania.

Zjawisko kanibalizacji słów kluczowych dla pozycjonowanych produktów można zaobserwować w Google Search Console. Aby określić, czy kanibalizacja dotyczy danego słowa:

  1. przejdź do zakładki „Skuteczność”,
  2. wybierz frazę, którą chcesz zweryfikować, 
  3. otwórz zakładkę „Strony”. W ten sposób sprawdzisz, ile stron wyświetla się na to samo słowo kluczowe.

Kanibalizację można też zauważyć po drastycznych zmianach w pozycji danej strony, nie znając wcześniej frazy, która może być problemem.

Istnieje wiele możliwości, jeżeli chodzi o przeciwdziałanie i zwalczanie kanibalizacji słów kluczowych.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Przykładaj wagę do odpowiednio przygotowanej strategii słów kluczowych do pozycjonowania produktów.
  • Użyj tagu rel=”canonical” dla adresu, który ma być analizowany przez roboty sieciowe Google zamiast pozostałych ze zbioru.
  • Połącz wszystkie adresy dotknięte problemem w jeden, stosując przekrawanie 301.

Stosuj linki kanoniczne, kiedy jest to konieczne

Jeżeli Twoja strona sprzedaje różne warianty tego samego produktu, a Ty stworzysz dla nich osobne karty, może dojść do zjawiska wewnętrznego powielania treści. Dzieje się tak, kiedy wiele produktów, które nie różnią się niczym oprócz np. rozmiaru, mają stworzone różne podstrony, na których powielone są opisy.

Zjawisko to może również wystąpić, kiedy te same produkty są w różnych kategoriach, przez co mają różne adresy URL.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Zastosuj tag rel="canonical", będący elementem kodu HTML stosowany w nagłówku strony. Jest informacją dla robotów sieciowych, który adres URL jest reprezentatywny dla danej grupy podobnych kart produktowych. W ten sposób chronisz swoją stronę przed negatywną oceną powodowaną powielaniem treści.

Weryfikuj strony produktowe bez odnośników – osierocone strony

Strony osierocone (ang. Orphaned Pages) to karty produktowe, do których nie prowadzi żaden odnośnik. Z tego powodu robot sieciowy Google może w ogóle nie wiedzieć o ich istnieniu. Ma to negatywny wpływ na pozycjonowanie produktu. Taka strona ostatecznie może nie pojawiać się w wynikach wyszukiwania.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Zadbaj o to, aby każda strona pozycjonowanego produktu miała linkowanie z innej części. 
  • Skorzystaj z narzędzia do wykrycia osieroconych kart produktowych Screaming Frog. Po analizie witryny zaprezentuje listę adresów bez odnośników prowadzących do nich.

Nie stosuj technik Black-Hat SEO na stronach produktów

Wiele osób w branży e-commerce chce jak najmniejszym nakładem pracy i jak najszybciej poprawić swój marketing. Pozycjonowanie kart produktowych często opiera się na technikach, które mają na celu oszukanie algorytmów Google i obejście zasad. Jest to tak zwane Black-Hat SEO.

Google od kilku lat stało się niezwykle skuteczne w wykrywaniu takich nieuczciwych praktyk. Znalezienie tych technik skutkuje nałożeniem kar algorytmicznych ze strony robotów sieciowych i znaczącym obniżeniem pozycji w rankingu. Zagadnienie jest warte uwagi, ponieważ wiedza na ten temat może uchronić Cię przypadkowym zastosowaniem zakazanych technik.

enlightenedPrzydatne wskazówki:

  • Nie upychaj słów kluczowych – nie wypełniaj kart produktów frazami kluczowymi w nienaturalnej formie. Do tzw. keyword stuffingu zalicza się do również zbyt częste występowanie tych samych wyrażeń w tekście.
  • Nie maskuj tekstu (ang. cloaking) – nie ukrywaj na stronie wersji tekstu dla robotów, która nie jest dostępna dla klientów sklepu.
  • Nie kopiuj treści (ang. duplicate content) – powielanie treści stron konkurencyjnych i umieszczanie ich na własnej jest negatywnie oceniane przez roboty sieciowe Google.
  • Nie korzystaj z systemów wymiany linków (SWL) – niskiej jakości linkowanie osiągnięte przez wykupienie odnośników, wymianę dużej liczby linków z inną stroną czy publikowanie niskiej jakości gościnnych artykułów przyniesie odwrotny rezultat dla rankingu kart produktu.

Po co pozycjonować produkt w Google?

Pozycjonowanie marketingowe kart produktowych niesie ze sobą mnóstwo korzyści. Jest jednym z głównych aspektów pozycjonowania sklepów internetowych, dzięki któremu możesz zwiększyć sprzedaż i ruch na stronie.

Ze wszystkich podstron to strony z produktami występują najliczniej w obrębie sklepów online. To oznacza, że:

  • mają ogromny potencjał sprzedażowy, 
  • wpływają na ostateczną decyzję zakupową, 
  • stanowią bardzo ważne źródło informacji dla robotów sieciowych Google.

Internet pozwala na precyzyjne pozycjonowanie produktu dla danej grupy odbiorców. Dobór odpowiednich słów kluczowych pomoże Ci wpasować się w wymagania użytkowników i wyświetlać się na frazy związane stricte z danym zagadnieniem. Segmentacja rynku przy użyciu narzędzia, jakim jest wyszukiwarka Google, pozwala dostosować przekaz do odbiorcy i zmieniających się czasów.

Najbardziej znaczące korzyści płynące z pozycjonowania produktów Twojego sklepu to:

  • zwiększenie współczynnika konwersji;
  • pozyskiwanie klientów prosto z wyszukiwarki;
  • budowanie rozpoznawalności marki;
  • stabilna, długofalowa promocja produktów w sklepie;
  • dobre wrażenia użytkowników szukających Twojej oferty;
  • możliwość zmierzenia skuteczności komunikacji marketingowej.

Pozycjonowanie produktu – przykłady narzędzi do monitorowania efektów

Skuteczne pozycjonowanie produktu opiera się na weryfikacji zastosowanych technik. Poniżej przedstawiamy listę rozwiązań niezbędnych do śledzenia efektów optymalizacji karty produktowej.

  • Google Analytics – dzięki temu rozwiązaniu możesz określić, jaki jest współczynnik konwersji, jak zmienia się ruch na stronie i z jakich źródeł do Twoich kart produktowych przechodzą użytkownicy. Narzędzie daje możliwość śledzenia zmian w liczbie odsłon płynących z organicznych wyników wyszukiwania.
  • Google Search Console – dzięki niemu możesz monitorować indeksowanie kart produktowych, sprawdzić liczbę kliknięć w Twoje odnośniki, ocenić wydajność i dużo więcej. W GSC zobaczysz, na jakie konkretnie frazy Twoja karta wyświetla się w wynikach wyszukiwania. Narzędzie pozwala monitorować wzrost kliknięć w karty produktowe.
  • Ahrefs – profesjonalne narzędzie premium, które posiada wiele opcji analizy widoczności witryny wzbogacanych o audyt strony. Pomoże śledzić postępy w pozycjonowaniu produktów dzięki monitorowaniu ruchu płynącego z wyników organicznych.
  • SEMSTORM – to płatne narzędzie ma funkcję monitoringu na frazy, które chcesz obserwować. Dzięki temu możesz śledzić, jak zmienia się Twoja pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania. Narzędzie oferuje również możliwość weryfikacji działań konkurencji.

Pozycjonowanie produktu w agencji SEMPIRE

Pozycjonowanie produktów to kompleksowe zadanie, na które wpływa wiele czynników związanych z funkcjonowaniem Twojego serwisu. Osiągnięcie najlepszych rezultatów w promowaniu Twojej marki, jej usług i produktów wymaga wypracowania planu.

Strategie pozycjonowania produktu mogą przyjmować różne formy, wszystko zależy od branży, typu usług, słów kluczowych i historii optymalizacji sklepu. Żeby zrobić to skutecznie, trzeba przygotować kompletny plan i weryfikować go na każdym etapie. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza gdy konkurencja w handlu internetowym jest obecnie tak duża.

Wymierne rezultaty wynikające ze specjalnie przygotowanego planu pozycjonowania produktów otrzymasz od specjalistów SEMPIRE. Nasz zespół składa się z zaangażowanych ekspertów, którzy do każdego projektu podchodzą jednostkowo i skrupulatnie. Chętnie pomożemy Ci w rozwijaniu sprzedaży w Internecie i wytłumaczymy tajniki marketingu online.

Chcesz, aby użytkownicy trafiali właśnie na Twoje karty produktów?

Umów się na konsultację z naszym Specjalistą i zdobądź przewagę nad konkurencją!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 154 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...