Pozycjonowanie organiczne – na czym polega SEO naturalne?

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • ile możesz zyskać wdrożenie konkretnych rozwiązań

Pozycjonowanie organiczne – na czym polega SEO naturalne?

Aż 86% użytkowników internetu zdecydowanie bardziej ufa wynikom organicznym, aniżeli pozycjom z dopiskiem „reklama”. Pozycjonowanie naturalne przynosi więc znacznie lepsze rezultaty od kampanii płatnych – uważa tak już 70% specjalistów od marketingu online (źródło: Intergrowth.co).

Aby pozyskiwać stały i wartościowy ruch z wyszukiwarki Google, nie wystarczy wdrożyć działań na rzecz reklamy sponsorowanej. Potrzebna jest dobrze zaplanowana strategia SEO, pozwalająca uzyskać wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest pozycjonowanie organiczne,
  • na czym polega naturalne SEO,
  • dlaczego pozycjonowanie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania jest ważne dla Twojej firmy.

Chcesz wiedzieć, jakich zmian dokonać, aby Twój serwis znalazł się na TOP liście organicznych wyników wyszukiwania? Już teraz zamów bezpłatną analizę strony www. Nasi Specjaliści przedstawią skuteczne i sprawdzone rozwiązania dla efektywnej reklamy w internecie.

pozycjonowanie organiczne

Pozycjonowanie organiczne – co to jest? Definicja SEO naturalnego

Pozycjonowanie organiczne, określane również jako SEO naturalne lub pozycjonowanie stron internetowych, to proces, którego celem jest zwiększenie widoczności i uzyskanie jak najwyższych pozycji serwisu na liście bezpłatnych wyników wyszukiwania. Ten rodzaj reklamy w wyszukiwarce nie wymaga inwestowania w płatne kampanie Google Ads.

Organiczne pozycjonowanie stron internetowych to długofalowy proces. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że średni wiek serwisów znajdujących się w TOP 10 wyników wyszukiwania oscyluje w granicach 2 lat, przy czym czas funkcjonowania witryny uplasowanej na pierwszej pozycji to prawie 3 lata (źródło: ahrefs.com).

Naturalne SEO nie przynosi natychmiastowych rezultatów. Na efekty warto jednak poczekać, ponieważ są one stabilne, długotrwałe i przede wszystkim mniej kosztowne.

Organiczne a płatne wyniki wyszukiwania

Aby lepiej zrozumieć istotę pozycjonowania organicznego, warto uświadomić sobie, że wyniki wyszukiwania Google dzielą się na 2 główne typy:

  • bezpłatne wyniki wyszukiwania (linki organiczne) – o kolejności ich wyświetlania decyduje ocena jakości strony przeprowadzana przez algorytmy wyszukiwarki, a to oznacza, że na pozycję w wynikach organicznych trzeba po prostu zasłużyć. To właśnie bezpłatne wyniki wyszukiwania stanowią obszar pozycjonowania organicznego;
  • płatne wyniki wyszukiwania (linki sponsorowane Google Ads) – występują nad i pod wynikami organicznymi. Klasyfikowane są według stawek reklamodawców. Za wyniki płatne odpowiada system reklamowy Google Ads.

W największym internetowym słowniku encyklopedycznym można znaleźć definicję objaśniającą dokładniej, czym są organiczne wyniki wyszukiwania i w jaki sposób różnią się od wyników płatnych.

wyniki organiczne wikipedia
Wyniki organiczne - definicja z Wikipedii
Źródło: Wikipedia

enlightenedZAPAMIĘTAJ!
Pozycjonowanie organiczne (SEO naturalne) prowadzi do wzrostu widoczności i promocji witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

organiczne i płatne wyniki wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania w Google
Źródło: google.pl

Na czym polega pozycjonowanie naturalne?

Pozycjonowanie organiczne to wieloetapowy i złożony proces, który można podzielić na 2 kluczowe etapy:

  • SEO naturalne on-site – działania wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej,
  • SEO naturalne off-site – działania wykonywane poza stroną internetową.

Pozycjonowanie naturalne wymaga czasu oraz bezustannego wprowadzania zmian. Aby strona www znalazła się wśród najlepiej ocenianych przez Google, należy podjąć działania, które pozwolą dostosować witrynę do ponad 200 kryteriów rankingowych największej wyszukiwarki świata. Prace pozycjonerskie obejmują wiele obszarów, które wymagają dobrej strategii oraz odpowiednich narzędzi.

Audyt SEO

Starannie przeprowadzony audyt SEO jest integralną składową pozycjonowania organicznego. Pozwala wdrożyć działania, które mają na celu m.in.:

  • wyszukanie i sukcesywną eliminację problemów technicznych serwisu,
  • poprawę kluczowych elementów rankingowych ważnych dla procesu pozycjonowania naturalnego,
  • polepszenie wiarygodności serwisu, budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów,
  • dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych,
  • zwiększenie współczynnika konwersji w witrynie,
  • dobór odpowiedniej strategii rozwoju promowanego serwisu.

Wdrożenie uzyskanych na podstawie audytu zaleceń pozwala nie tylko zwiększyć widoczność strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, ale przede wszystkim zacząć pozyskiwać wartościowy ruch organiczny i jeszcze bardziej angażować odwiedzających stronę użytkowników.

Strategia pozycjonowania

Strategia SEO naturalnego uwzględnia długofalowe działania optymalizacyjne obejmujące indywidualne preferencje i potrzeby właściciela serwisu, które realizowane w odpowiedniej kolejności, pozwolą uzyskać najlepsze rezultaty.

Podstawę opracowania skutecznej strategii SEO stanowią m.in.:

  • ustalenie najważniejszych celów pozycjonowania dostosowanych do wymagań klienta,
  • wyszukanie i zdefiniowanie najbardziej opłacalnych słów kluczowych dla danej kampanii,
  • kompleksowy wywiad z klientem.

Optymalizacja kodu strony

Optymalizacja kodu strony to jeden z najważniejszych elementów SEO naturalnego. Prace w tym zakresie obejmują następujące działania:

  • optymalizacja meta tagów (title i meta description),
  • weryfikacja przekierowań, aby móc skutecznie ujednolicić protokół i wersję witryny,
  • utworzenie i edycja mapy strony (sitemap.xml) oraz pliku robots.txt,
  • uzupełnienie niezbędnych atrybutów ALT ułatwiających odczytywanie grafik robotom Google oraz specjalnym programom wspierającym osoby niedowidzące,
  • sprawdzenie serwisu pod kątem występowania niepożądanego oprogramowania (tzw. wirusów),
  • analiza wydajności witryny,
  • normalizacja adresów URL,
  • wdrożenie niezbędnych danych teleadresowych,
  • optymalizacja istotnych elementów kodu HTML i CSS serwisu,
  • weryfikacja poprawności występowania strony błędu 404.

Optymalizacja kodu strony dotyczy także weryfikacji serwisu pod kątem praktyk niezgodnych z wytycznymi Google (tzw. Black Hat SEO).

Należą do nich przede wszystkim:

Optymalizacja treści strony

Pozycjonowanie organiczne na stronie dotyczy także optymalizacji treści. Merytoryka oraz jakość contentu jest kluczowym elementem wpływającym na wartość witryny z punktu widzenia robotów Google.

Zgodnie ze wskazówkami dla webmasterów udostępnionymi przez giganta z Mountain View, witryna powinna być bogata w przejrzyste i wartościowe treści, kompleksowo wyczerpujące dany temat zgodnie z zasadami topical authority (czyli wypełnione merytorycznymi informacjami, będącymi doskonałym źródłem wiedzy dla internautów).

Analiza i optymalizacja treści strony obejmuje następujące elementy:

  • frazy kluczowe,
  • prezentacja oraz czytelność treści,
  • jakość tekstów,
  • ich długość,
  • unikalność,
  • merytoryczność,
  • przydatność,
  • świeżość,
  • odpowiednio zastosowana struktura nagłówków,
  • umiejętnie wdrożone sformułowania CTA (ang. Call to Action), czyli wezwania do działania (np. „Kup teraz”, „Wejdź tutaj”, „Sprawdź to”).

Pozycjonowanie organiczne uwzględnia wyłącznie linki naturalne, a więc takie, które powstają organicznie, w wyniku dobrowolnych działań internautów, a nie webmasterów zajmujących się pozycjonowaniem stron. Jeżeli użytkownik uznaje daną stronę za wartościową i przydatną, może podzielić się odnośnikiem do niej z innymi – w ten sposób buduje się naturalny profil linków.

Naturalne linkowanie występuje raczej na stronach ogólnodostępnych, nieukierunkowanych na sprzedaż – przykładem mogą być tutaj strony rządowe czy Wikipedia. W przypadku firm, którym zależy na pozyskiwaniu odnośników do swojej strony, naturalne linkowanie jest bardzo trudne, a czasem nawet niemożliwe do uzyskania.

Z perspektywy naturalnego SEO link building nie istnieje, ale działania związane z pozyskiwaniem linków do strony stanowią ważny element pozycjonowania.

Budowanie profilu linkowego, czyli zdobywanie wartościowych odnośników do strony, pozwala:

  • zwiększyć wartość strony dla użytkowników i robotów sieciowych Google,
  • zyskać zaufanie do marki,
  • poprawić popularność witryny.

Bezpieczna i skuteczna strategia linkowania zakłada pozyskiwanie wyłącznie jakościowych odnośników, pochodzących z zaufanych i sprawdzonych serwisów zewnętrznych. W pozyskiwaniu odnośników zewnętrznych niezwykle ważna jest także systematyczna analiza profilu linkowego, zarówno własnej strony, jak i witryn konkurencyjnych.

To wymaga ogromnych nakładów pracy wielu specjalistów, aby nie tylko zwiększyć pozycję w SERP-ach, ale także pozyskać odbiorców, którzy będą zainteresowani zakupem danego produktu lub skorzystaniem z usługi.

Content marketing

Naturalne SEO to przede wszystkim tworzenie wartościowych i przydatnych treści, które są na tyle dobre, że użytkownicy chcą się nimi dzielić dobrowolnie. Dzięki temu możliwe jest budowanie naturalnego profilu linkowego.

Content marketing może być istotnym elementem pozycjonowania organicznego, ale tylko przy założeniu, że tworzone treści wnoszą wartość – na tyle dużą, że użytkownicy chcą sami z siebie polecać je innym.

Takie podejście pozwala również zgromadzić wokół marki lojalną społeczność, która darzy firmę zaufaniem, zwraca się do niej z branżowymi problemami, a także widzi w niej eksperta.

W zależności od grupy docelowej, sposobu dystrybucji treści oraz celu, który zamierzasz osiągnąć, realizując skuteczne pozycjonowanie naturalne, do dyspozycji masz wiele popularnych form content marketingu:

Analityka internetowa

Specjalista SEO, poza wdrażaniem cyklicznych działań optymalizacyjnych, zajmuje się również monitorowaniem efektów swojej pracy i raportowaniem wyników. Wykorzystuje do tego szereg narzędzi, m.in.:

Powyższe narzędzia analityczne pozwalają generować comiesięczne raporty z uzyskanych wyników (np. pozycje fraz kluczowych) oraz rekomendacje, których szybkie wdrożenie i realizacja wpływają na czas pozycjonowania organicznego stron.

Pozycjonowanie organiczne – zalety

Do zalet usługi pozycjonowania naturalnego należą:

  • zwiększenie widoczności serwisu w wyszukiwarkach,
  • wzrost wartościowego ruchu na stronie,
  • zwiększenie konwersji,
  • wzrost sprzedaży,
  • budowanie świadomości marki i zaufania do niej,
  • niski koszt pozyskania klientów,
  • uzyskanie przewagi nad konkurencją,
  • długotrwałe efekty.

Pozycjonowanie organiczne – możliwe ograniczenia

Do możliwych ograniczeń naturalnego SEO należą:

  • długi czas oczekiwania na efekty – pierwsze zauważalne rezultaty widoczne są po kilku miesiącach,
  • konieczność bieżącego reagowania na zmiany zachodzące w środowisku internetowym – zwłaszcza zmiany w algorytmach,
  • stała analiza konkurencji,
  • niezbędny dostęp do zaawansowanych i często drogich narzędzi,
  • szeroka wiedza na temat sposobu funkcjonowania wyszukiwarek,
  • zaawansowana wiedza na temat optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek,
  • konieczność ciągłego monitorowania efektów i wprowadzania bieżących aktualizacji.

Dlaczego pozycjonowanie organiczne jest ważne?

SEO naturalne jest ważne, ponieważ użytkownicy zdecydowanie większym zaufaniem darzą wyniki organiczne, aniżeli reklamy. Nawet 80% internautów ignoruje płatne wyniki wyszukiwania i przechodzi od razu do pierwszych bezpłatnych pozycji w Google (źródło: smamarketing.net).

Uzyskanie najwyższych pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania jest warte wysiłku, bowiem trud włożony w pozycjonowanie organiczne stron internetowych przekłada się na wzrost współczynnika klikalności (ang. Click Through Rate – CTR) i liczbę konwersji.

pozycjonowanie organiczne statystyki

CTR serwisu znajdującego się na najwyższym miejscu w Google wynosi 43,66% dla wyników desktopowych i 46,4% dla wyników mobilnych – jest on przeszło trzydzieści razy większy od tego, który ma ostatni wynik w TOP 10 (źródło: websiterating.com).

Zdecydowana większość użytkowników wybiera instynktownie pierwszy naturalny wynik wyświetlany po wpisaniu danego zapytania w Google, ponieważ uważa, że najlepiej spełni ich oczekiwania i potrzeby.

Dane te tylko potwierdzają, że warto zainwestować w pozycjonowanie organiczne i zawalczyć o wysokie miejsca w rankingu Google.

seo naturalne ctr wyników organicznych
Średni CTR wyników organicznych dla urządzeń desktopowych i mobilnych
Źródło: advancewebranking.com

SEO naturalne a płatna reklama w Google

Kampania Google Ads nie ma wpływu na realizację działań podjętych w obszarze pozycjonowania organicznego. To oznacza, że inwestując w linki sponsorowane, nie zapewnisz sobie wyższej pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Promocja firmy w płatnych wynikach wyszukiwania wspomaga proces budowania świadomości marki i jej rozpoznawalności w czasie, w którym realizowane są prace związane z naturalnym SEO - stanowi zatem rodzaj jego wsparcia, aniżeli alternatywę.

Jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w biznesie lub prowadzisz sezonową kampanię promocyjną, wykorzystaj płatną reklamę do budowania rozpoznawalności marki. Nie porzucaj jednak działań na rzecz SEO naturalnego, bo to dzięki niemu Twój serwis znajdzie się na topowych organicznych pozycjach w Google.

Pamiętaj, że liczba miejsc na TOP liście Google jest ograniczona i zarezerwowana dla najlepszych. Aby się tam znaleźć, musisz dostosować swoją witrynę do szeregu wymogów, które stawia przed Tobą gigant z Mountain View. Możesz to zrobić dzięki dobrze zaplanowanej strategii SEO organicznego.

Komu zlecić SEO naturalne? Pozycjonowanie organiczne w SEMPIRE

Chcesz wzmocnić swoje dotychczasowe działania w zakresie wzrostu widoczności strony i przyspieszyć naturalne SEO? Nawiąż współpracę z naszą agencją SEO!

Wiemy, jak zwiększyć Twoją sprzedaż poprzez wzrost widoczności, wysokie pozycje w Google, wejścia na stronę, wartościowy ruch i realną konwersję.

Umów się na darmową konsultację z naszym Specjalistą SEO i otrzymaj:

  • analizę Twojej konkurencji w wyszukiwarce,
  • słowa kluczowe, na które powinieneś się pozycjonować,
  • praktyczne wskazówki, od czego zacząć, aby skutecznie sprzedawać w Google.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 54 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.