Działania z zakresu SEO stanowią bezsprzecznie jeden z filarów dobrze funkcjonującej firmy w dobie internetu, ponieważ pozwalają dotrzeć do szerokiego grona klientów przez wyszukiwarkę Google.
Pytanie o czas oczekiwania na efekty pozycjonowania jest jednym z najczęściej zadawanych przez klientów. Długość trwania działań SEO zależy od wielu czynników i w większości przypadków nie da się niestety określić sztywnych ram czasowych.
Jeśli jednak lakoniczna odpowiedź „to zależy” Cię nie satysfakcjonuje, przeczytaj ten artykuł.
Dowiesz się z niego:
Chcesz już teraz dowiedzieć się, ile będzie trwać SEO w przypadku Twojej strony i na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę? Skontaktuj się z nami – bezpłatnie i niezobowiązująco!
Pozycjonowanie stron (SEO) to szereg działań, których celem jest poprawa pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Wyższa pozycja w wyszukiwarce na wybrane frazy kluczowe to większa liczba wyświetleń oraz wzrost ilości i jakości ruchu naturalnego. Przekłada się to na liczne korzyści dla firmy, w tym możliwość zwiększenia sprzedaży.
Pozycjonowanie stron obejmuje działania z zakresu optymalizacji technicznej, optymalizacji treści oraz budowania zaplecza linkowego strony.
Dowiedz się więcej na temat pozycjonowania stron:
Aby odpowiedzieć na pytanie, ile trwa pozycjonowanie strony, warto najpierw ustalić, co oznacza sukces w SEO. Ułatwi to ocenę efektów oraz określenie poziomu realizacji celu. Otrzymasz konkretny punkt odniesienia, dzięki któremu upewnisz się, że uzyskane rezultaty są miarodajne.
W strategii SEO często łączy się cele kampanii i wskaźniki KPI.
Cele – końcowy wynik, który chcesz osiągnąć.
KPI – metryki pokazujące postęp w realizacji Twoich celów.
Cele i wskaźniki KPI to ważne miary sukcesu, ale też ostateczne rezultaty Twoich wysiłków. W przypadku strategii SEO zwykle wyglądają one następująco:
Wyznaczanie celów polega na ustalaniu konkretnych, trafnych, mierzalnych i przede wszystkim realistycznych wyników, które zamierzasz osiągnąć.
Aby odpowiedzieć na pytanie, ile trwa SEO, należy skupić się na czasie potrzebnym do uzyskania wyników w ramach podstawowych wskaźników KPI. Należy tutaj mieć na uwadze to, że cele mogą być różne w zależności od tego, o jaką firmę chodzi i w jakiej branży ona działa.
Dowiedz się więcej:
Mierzalne i satysfakcjonujące efekty pozycjonowania strony www powinny być widoczne w przedziale od 6 do 12 miesięcy (źródło: Inflow). Przy dobrze dobranej strategii SEO już po tym okresie można zauważyć wyraźny wzrost ruchu na stronie internetowej oraz związanych z nim leadów i konwersji.
I choć nie musi oznaczać to, że do tego momentu osiągniesz swój finalny cel, to dobrze inwestując w SEO, powinieneś spodziewać się znacznych postępów w tym czasie.
Należy też mieć na uwadze, że okres 6-12 miesięcy jest optymistyczną prognozą. Dotyczy przede wszystkim domen, które nie działają w mocno konkurencyjnej branży i mogą być pozycjonowane na frazy kluczowe o średnim poziomie trudności.
W przypadku witryn internetowych, które muszą zmierzyć się z silnymi konkurentami o dużym autorytecie, okres dążenia do osiągnięcia celu będzie zdecydowanie dłuższy. Uzyskanie pozycji w TOP 10 na bardzo trudne frazy w branżach o wysokim poziomie rywalizacji może zająć nawet do 4 lat (źródło: Rockcontent).
O tym, dlaczego występują tak duże różnice i co dokładnie na to wpływa, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Długi czas oczekiwania na ostateczne efekty działań SEO nie oznacza, że pierwsze zmiany nie będą widoczne wcześniej. Dobrze przygotowana i wdrożona strategia pozycjonowania powinna zacząć przynosić korzystne efekty już po kilkunastu tygodniach.
W sierpniu 2022 roku firma Ahrefs przeprowadziła na swoich profilach LinkedIn oraz Twitter ankietę z zapytaniem o to, ile trwa czas oczekiwania na efekty pozycjonowania. Blisko połowa (45,6%) respondentów odpowiedziała, że jest to okres od 3 do 6 miesięcy.
21,1% ankietowanych odpowiedziało, że SEO zajmuje średnio od 6 do 9 miesięcy, a 17,1% wskazało, że okres ten trwa powyżej roku. Najmniejsza liczba respondentów (16,2%) przyznała, że skutki pozycjonowania zauważalne są już po upływie 1-3 miesięcy.
Google podaje, że na efekty SEO średnio trzeba czekać od 4 do 12 miesięcy. Okres ten jest zależny od tego, jakie będą warunki strony oraz ile pracy będzie trzeba włożyć w poprawę czynników rankingowych (źródło: Google Search Central).
W większości przypadków SEO potrzebuje od 4 miesięcy do roku, aby umożliwić Twojej firmie najpierw wdrożenie ulepszeń, a następnie zauważenie potencjalnych korzyści.
Rozbieżności w podawanych przez specjalistów przedziałach czasowych pokazują, że nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to, ile zajmuje uzyskanie efektów działań SEO. Okres ten można jednak oszacować w przybliżeniu, analizując i interpretując konkretne zmienne.
Istnieje kilka czynników, które znacząco wpływają na czas pozycjonowania strony. Ich analiza pozwoli Ci określić, ile mniej więcej trzeba będzie czekać na pierwsze rezultaty działań SEO. Ułatwi to także dopracowanie strategii z uwzględnieniem wszystkich najważniejszych zmiennych.
Jednym z kluczowych czynników wpływających na to, ile średnio trwa pozycjonowanie strony, jest wiek domeny.
Nowe domeny prawie zawsze trudniej jest pozycjonować. Ich krótka obecność w indeksie Google sprawia, że nie zdobyły jeszcze zaufania ze strony wyszukiwarki.
Starsze witryny mają z kolei więcej linków zwrotnych (a tym samym większy autorytet strony), więcej treści, a także rankingi dla większej liczby słów kluczowych.
Zależność efektów pozycjonowania od wieku strony ukazuje badanie przeprowadzone przez firmę Ahrefs. Zgodnie z wynikami analizy, wiek stron znajdujących się na pierwszej pozycji w wyszukiwarce na losowo wybrane słowa kluczowe to średnio prawie 3 lata.
Dalsze wyniki tego badania pokazują, że wśród stron znajdujących się w TOP 10 na losowo wybrane frazy kluczowe, tylko 22% to domeny, które powstały w ciągu roku. Większość z nich (prawie 60%) to strony liczące 3 lata lub więcej.
Statystyki zebrane na podstawie analizy fraz kluczowych na topowych pozycjach w SERP-ach nie prezentują się zbyt optymistycznie dla stron młodych.
W TOP 1 strony młodsze niż rok stanowią niewiele ponad 1%. I to na aż 2 miliony losowo wybranych fraz kluczowych.
W skrócie oznacza to, że starsze strony bardzo często mogą liczyć na szybsze efekty pozycjonowania, ponieważ mają bardziej rozbudowane zaplecze linkowe i cieszą się większym zaufaniem ze strony wyszukiwarki.
Nie jest to jednak zależność występująca zawsze. Jeśli na starszą domenę nałożono karę (Google penalty) za wykorzystywanie nieprawidłowych praktyk (black hat SEO), niezgodnych z zaleceniami Google, to naprawienie błędów może zająć zdecydowanie dłużej niż wypozycjonowanie nowej strony.
Powyższe wnioski nie oznaczają, że właściciele nowych stron nie powinni inwestować w SEO. Wręcz przeciwnie, im szybciej zaczniesz, tym szybciej masz szansę na uzyskanie pierwszych efektów pozycjonowania.
SEO nie działa w próżni. Rywalizacja o pierwsze miejsca w rankingu TOP 10 Google jest tym bardziej zacięta, im bardziej konkurencyjna jest branża. Jeśli Ty pozycjonujesz swoją stronę, to Twoi rywale z pewnością również to robią.
Strony, które aktualnie znajdują się w TOP 10, zrobią wszystko, aby nie stracić osiągniętych wyników. Z kolei pretendentów do ich detronizacji również nie brakuje. To sprawia, że na SEO ogromny wpływ mają działania podejmowane ze strony konkurencji i powinieneś uwzględnić to w swojej strategii.
Im większa liczba stron, które chcą osiągnąć wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania na daną frazę, tym bardziej konkurencyjna jest branża, w której działasz.
Konkurencyjność branży może być:
Dobrze przeprowadzona analiza branży i konkurencji to podstawa tworzenia strategii SEO. Jeśli nie wiesz, z czym musisz się zmierzyć, to stworzenie dobrego planu działania nie będzie możliwe.
Twoi oponenci to nie tylko konkurencja w drodze do obecności w TOP 10 Google. Analizując ich działania, możesz się od nich sporo nauczyć: poznać wykorzystywane przez nich techniki oraz dowiedzieć się, w jaki sposób udało im się osiągnąć sukces.
Dowiedz się więcej:
Poziom trudności fraz kluczowych również wpływa na to, jak szybko można oczekiwać efektów działań SEO. Wskaźnikiem, który go określa, jest Keyword Difficulty (KD). Jego zastosowanie pozwala oszacować, jak trudne będzie pozycjonowanie strony internetowej na konkretną frazę.
Jeśli dopiero zaczynasz pozycjonowanie strony i zależy Ci na szybkich efektach, rozważ wdrożenie działań nastawionych na mniej popularne frazy long tail lub frazy lokalne.
Poziom trudności słó w kluczowych;sprawdzisz za pomocą narzędzia Ahrefs.
Przykład
Na potrzeby artykułu można przyjąć, że chcesz pozycjonować sklep z meblami do domu. Najbardziej pożądaną, ogólną i zarazem najtrudniejszą frazą będzie w tym przypadku słowo “meble”. Wskaźnik KD pokazuje, że jest to fraza trudna, a to oznacza, że jej pozycjonowanie zajmie mnóstwo czasu i wysiłku.
Dużo łatwiej będzie Ci konkurować o wysokie pozycje w Google, jeśli na samym początku skupisz swoje działania SEO na frazie long tail, która ma zdecydowanie niższy wskaźnik KD, np. “meble do pokoju dziecka”.
Oznacza to, że okres oczekiwania na efekty działań SEO będzie w tym przypadku zdecydowanie krótszy – Twoja strona szybciej pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania na rozwiniętą frazę, wpisywaną przez potencjalnych klientów zainteresowanych konkretnym typem mebli.
Osiąganie wysokich pozycji w wynikach organicznych w Google teoretycznie jest darmowe. To nie reklama, którą można po prostu wykupić i sprawdzać statystyki w celu lepszej optymalizacji oraz poprawy konwersji.
Teoretycznie, bo nawet jeśli Google nie pobiera żadnych opłat za to, na której pozycji rankingu znajdzie się Twoja strona, to jednak pozycjonowanie kosztuje. Najczęściej wiąże się to z koniecznością zatrudnienia specjalisty SEO, zainwestowania w dobrej jakości treści i specjalistyczne narzędzia SEO.
Poza zasobami finansowymi konieczne jest przeznaczenie na pozycjonowanie odpowiedniej ilości czasu. To tak naprawdę największy i najistotniejszy koszt – SEO wymaga dokładności, skrupulatności, systematyczności i wytrwałości.
Im więcej czasu poświęcisz na SEO, tym więcej zmian uda Ci się wprowadzić. Im więcej zasobów finansowych przeznaczysz, tym szybciej dostrzeżesz efekty pozycjonowania.
Dowiedz się więcej:
Określenie zasięgu strategii SEO mocno wpływa na to, kiedy możesz spodziewać się pierwszych zauważalnych efektów pozycjonowania. Im większy będzie zasięg Twoich działań, tym dłużej będziesz czekać na rezultaty pozycjonowania.
Zasięg strategii pozycjonowania może być:
Nawet jeśli docelowo interesuje Cię strategia SEO nastawiona na frazy ogólne o zasięgu ogólnopolskim, to być może na początku lepiej będzie skupić się na rynku lokalnym i mniej popularnych słowach kluczowych.
Dzięki temu wzmocnisz wiarygodność domeny i zbudujesz podstawy do pozycjonowania na najtrudniejsze frazy kluczowe. Strategia SEO powinna być stworzona w oparciu o analizę konkurencji, analizę fraz kluczowych i dogłębny audyt SEO Twojej strony. Jej przygotowanie i wdrożenie wymaga czasu i nie jest procesem jednorazowym. Strategia SEO powinna być systematycznie aktualizowana i dopracowywana, aby dawała jak najlepsze efekty.
Jednym z najważniejszych punktów strategii SEO jest optymalizacja techniczna strony, która wpisuje się w działania z zakresu on-page SEO.
Techniczne pozycjonowanie to dostosowanie strony w taki sposób, aby jak najlepiej spełniała oczekiwania wyszukiwarki Google.
Optymalizacja SEO to między innymi:
Jeśli Twoja strona wymaga naprawdę dużej ingerencji w kwestie techniczne, to po wprowadzeniu optymalizacji pierwszy skok pozycji będziesz mógł zauważyć bardzo szybko. Google zaindeksuje wprowadzone zmiany i doceni Twoje starania. Sama optymalizacja zajmie jednak sporo czasu.
Musisz pamiętać też o tym, że techniczne SEO nie jest procesem jednorazowym. Konieczne jest:
Systematycznie przeprowadzane działania optymalizacyjne wymagają od specjalisty SEO poświęcenia nawet kilkudziesięciu godzin w miesiącu.
Treści na stronie www to jeden z trzech filarów pozycjonowania i jednocześnie kluczowy czynnik rankingowy Google. Niskiej jakości teksty nie znajdą swojego miejsca w TOP 10 wyników wyszukiwania, ponieważ nie dostarczają użytkownikom żadnej wartości.
Choć stwierdzenie content is king zdaje się utarte, to w praktyce nadal znajduje potwierdzenie – szczególnie po ostatniej aktualizacji algorytmu Helpful Content, w ramach której Google chce promować treści, które są pomocna dla użytkowników.
Aby pretendować do zdobycia wysokich pozycji w wyszukiwarce, musisz koniecznie zadbać o jakościowe, wiarygodne, przydatne i wartościowe treści na swojej stronie.
W procesie tworzenia treści najważniejsze są następujące kwestie:
Proces tworzenia treści jest czasochłonny, ponieważ obejmuje:
Wszystkie te etapy wymagają ogromnego zaangażowania ze strony copywritera. Dokładny czas zależny jest od poziomu trudności, tematyki oraz długości tekstu.
Google ocenia wartość strony internetowej również na podstawie tego, ile linków zwrotnych do niej prowadzi oraz jakiej są jakości. Z tego względu link building jest jednym z ważniejszych aspektów w pozycjonowaniu.
Linki zwrotne zwiększają autorytet strony – wyszukiwarka traktuje je jako wotum zaufania. Aby uzyskać jak najlepsze efekty pozycjonowania, należy zdobywać tylko wysokiej jakości linki, które pochodzą z autorytatywnych witryn.
Na jakość linków zwrotnych wpływa:
Pozyskiwanie wartościowych odnośników zewnętrznych jest czasochłonne, ponieważ zakłada:
W budowaniu profilu linkowego strony nie warto wybierać drogi na skróty. Kupowanie linków jest praktyką niezgodną z zasadami Google, która kwalifikuje się do działań z zakresu black hat SEO. Wykorzystywanie tego rozwiązania może poskutkować nałożeniem przez Google kary lub całkowitym usunięciem strony z indeksu wyszukiwarki.
Wyszukiwarka Google stale się rozwija – każdego dnia wprowadzana jest przynajmniej jedna zmiana, która ma poprawić wyniki wyszukiwania (źródło: Centrum wyszukiwarki Google).
W większości przypadków aktualizacje są na tyle drobne, że pozostają praktycznie niezauważalne. Jednak w przypadku wprowadzenia dużych zmian w algorytmach lub wdrożenia zupełnie nowego mechanizmu niektóre witryny mogą odnotować znaczne spadki pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego o istotnych zmianach Google stara się informować użytkowników wcześniej.
Dostosowanie strony do najnowszych aktualizacji algorytmu Google wymaga czasem zupełnie nowego spojrzenia na stronę. Niekiedy konieczna jest całkowita zmiana strategii SEO. Wszystko to wiąże się z dodatkowym nakładem czasu i pracy.
Pozycjonowanie strony www nie jest jednorazową taktyką. SEO to proces długotrwały, ponieważ:
W SEO nie da się wypracować pozycji raz na zawsze. Jeśli osiągniesz już swój cel i Twoja witryna znajdzie się na pierwszej stronie w Google, nie możesz zaniechać działań, ponieważ szybko stracisz pozycję na rzecz konkurencji.
Pozycjonowanie to długotrwały i złożony proces, a na jego efekty trzeba poczekać. Sugerowany przez specjalistów przedział czasowy może różnić się w zależności od warunków i konkretnych czynników.
Dokładne obliczenie czasu potrzebnego na uzyskanie efektów SEO jest niemożliwe. Na podstawie powyższych zmiennych możesz jednak obliczyć przybliżony okres, po którym zaczniesz widzieć korzyści z pozycjonowania.
Nie wiesz, jak interpretować te czynniki w przypadku swojej strony? Zamów bezpłatną analizę SEO i dowiedz się, jakie są prognozy dotyczące długości pozycjonowania w Twoim przypadku.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 53 opinii