Pozycjonowanie w Mapach Google to kluczowy aspekt wykorzystywany przez przedsiębiorców w promowaniu biznesów lokalnych. Prawidłowo przygotowana i wypromowana wizytówka Google pomoże Ci sprzedać produkty oraz zwiększyć popularność usług, które świadczysz w danym regionie. Dzięki SEO wizytówki Google potencjalni klienci odnajdą Twój lokal, zobaczą go w środku i poznają najkrótszą drogę dojazdu do niego.
Z tego artykułu dowiesz się, jak wypozycjonować wizytówkę Google i jak ją poprawnie zoptymalizować. Przygotowaliśmy praktyczne porady, które pomogą Ci pozyskać stałych i opłacalnych klientów. Podpowiemy również, jak zwiększyć zasięg wizytówki Google oraz od czego zależy pozycja wizytówki w Google, biorąc pod uwagę aktualne standardy giganta z Mountain View.
Chcesz już teraz rozpocząć pozycjonowanie w Mapach Google i dowiedzieć się, jak skutecznie zmaksymalizować sprzedaż własnego biznesu w ujęciu lokalnym?
Zamów darmową konsultację z naszym Specjalistą!
Pozycjonowanie Google Maps to proces mający na celu zwiększenie pozycji wizytówki Google w wyszukiwarkach w sekcji „Mapy”. Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań optymalizacyjnych (które omówimy w dalszej części artykułu) Twoja firma będzie znacznie bardziej widoczna w Mapach od konkurencji na konkretną frazę kluczową wpisywaną przez potencjalnych klientów (np. „fryzjer Kraków”, „mechanik Wrocław”, kosmetyczka Poznań”).
Wizytówka Google jest bezpłatnym profilem firmy online, pozwalającym szybko i bardzo efektywnie promować swoje przedsiębiorstwo w sieci. Zakładając profil GMF (Google Moja Firma), należy podać niezbędne dane:
Zoptymalizowana wizytówka Google wpłynie pozytywnie na wizerunek Twojej firmy. Największe korzyści z jej wdrożenia osiągną przede wszystkim lokalne biznesy lub przedsiębiorstwa usługowe, m.in.: restauracje, tatuażyści, fryzjerzy, sklepy spożywcze, korepetytorzy.
Aby znaleźć wizytówkę Google, należy wpisać w wyszukiwarkę nazwę wybranej firmy. Wyniki będą widoczne w banerze (na górze, po prawej stronie oraz pośród wyników wyszukiwania). Zostaną w nim zawarte niezbędne informacje, mające za zadanie dostarczyć Internaucie najważniejszych danych o wybranym przedsiębiorstwie.
Można też wyszukać wizytówki Google wielu firm, wpisując w wyszukiwarkę konkretną frazę (np. agencje SEO Poznań), wybierając sekcję „Mapy” znajdującą się pod oknem wyszukiwarki (na górze, po lewej stronie).
Na pozycjonowanie wizytówki Google składają się różne czynniki, na podstawie których wyszukiwarka określa jej odpowiednie miejsce na konkretny zestaw fraz kluczowych. Gigant z Mountain View podaje wyłącznie ogólne informacje w tym temacie, z których można wywnioskować, że na SEO wizytówki w Google wpływa kilka kluczowych elementów, m.in.:
Reasumując, pozycja wizytówki Google zależy od tego, jak bardzo rozpoznawalna jest konkretna firma na wybrane słowo kluczowe, w jakim stopniu zawarty w niej content pasuje do wyszukiwanej przez klienta frazy, a także jak blisko znajduje się konsument od danego przedsiębiorstwa usługowego.
Pozycjonowanie w Google Maps niesie ze sobą szereg korzyści. Najważniejsze z nich to:
Bardzo ważną korzyścią, jaką niesie za sobą pozycjonowanie w Mapach Google, jest możliwość „wygrania” z branżowymi gigantami lokalizacją. Otóż wystarczy, że będziesz posiadał dobrze wypozycjonowaną wizytówkę, a klient znajdzie się blisko Twojej firmy (np. w promieniu pięciu kilometrów) – wówczas prowadzona przez Ciebie działalność będzie widoczna w czołówce placówek rekomendowanych potencjalnemu konsumentowi.
Będąc w tej części artykułu, wiesz już, czym jest wizytówka Google, od czego zależy pozycja wizytówki Google i jakie są zalety z jej posiadania. Teraz czas na praktyczną sekcję, którą rozpoczniemy od pomocy w założeniu wizytówki Google, a następnie przejdziemy do jej kompleksowej optymalizacji, co pozwoli skutecznie zwiększyć zasięgi każdego lokalnego biznesu. Przedstawiamy, jak założyć wizytówkę Google w 5 prostych krokach!
Po zalogowaniu się na swoim koncie Google, wejdź na stronę business.google.com w celu rozpoczęcia konfigurowania wizytówki zgodnie z poniższymi etapami.
W tym miejscu kliknij „Zarządzaj teraz” i wprowadź dowolną nazwę firmy. Nie musi to być koniecznie pełna nazwa działalności, którą podajesz w pismach urzędowych. Wystarczy jej skrócona wersja.
Google ogranicza przedsiębiorców wyłącznie do listy rozwijanej. Jeśli nie możesz znaleźć tam dokładnego rodzaju swojej działalności, zastosuj pokrewną dziedzinę.
Na początku Google poprosi Cię o wpisanie adresu wykonywanej działalności. Naszym zdaniem warto określić dokładną lokalizację za pomocą pinezki, aby użytkownicy mogli bezproblemowo trafić do Twojej firmy.
Istotna jest także informacja o zasięgu działalności – pomoże ona wskazać maksymalną odległość świadczonych usług. Ostatnim elementem jest określenie sposobu kontaktu. W tym celu można podać numer telefonu bądź maila (ewentualnie podpiąć czat). Jeśli dysponujesz stroną internetową, konieczne podaj jej adres. Pamiętaj o uwzględnieniu godzin otwarcia Twojej firmy.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji oferowanych przez Google Moja Firma, należy wpisać kod z otrzymanej kartki pocztowej (przyjdzie do Ciebie w ciągu 15 dni od podania adresu siedziby przedsiębiorstwa). Weryfikacja wizytówki jest czasami konieczna, żeby w ogóle pojawiła się ona w wynikach wyszukiwania.
Po wykonaniu wszystkich powyższych kroków Twoja wizytówka jest gotowa do optymalizacji. Jeśli chcesz sprawdzić, jak wygląda w rzeczywistości, musisz wpisać nazwę Twojej firmy w Google. Gotowy profil Google Moja Firma prezentuje się następująco:
Jeśli wykonałeś pięć powyższych kroków, stosując się do naszych wskazówek, Twoja wizytówka Google jest gotowa do optymalizacji. Pozycjonowanie w Google Maps powinieneś rozpocząć od weryfikacji podstawowych danych, a także od dokładnego researchu kategorii na priorytetowe słowa kluczowe.
Rekomendujemy także podjąć decyzję dotyczącą lokalizacji firmy i obszaru jej działania, dodać niezbędne atrybuty w panelu GMF oraz opisać przedsiębiorstwo w 2-3 zdaniach, uwzględniając najważniejsze informacje, przydatne potencjalnym konsumentom.
Warto również dodać w wizytówce zakładkę „Usługi” (widoczną wyłącznie użytkownikom mobilnym), stworzyć wpisy do aktualności, opracować własny business site, zadbać o renomę swojego biznesu, pozyskując i odpowiadając na opinie od klientów, a na koniec zająć się lokalnym link-buildingiem.
Jak zoptymalizować wizytówkę Google i być wyżej niż konkurencja? Przedstawiamy 10 najważniejszych aspektów!
Pozycjonowanie w Mapach Google należy rozpocząć od weryfikacji podstawowych danych, które uzupełniłeś podczas zakładania GMF. Jeśli wszystko się zgadza, zwróć uwagę, aby wizytówka miała podany identyczny adres, jak zakładka kontaktowa Twojej strony www. W tytule wizytówki dodaj frazę ogólną (np. naprawa samochodów) połączoną z nazwą firmy. Taki zabieg zwiększa klikalność i poprawia pozycjonowanie w Google Maps.
Kategoria główna i podkategorie również wpływają na SEO wizytówki w Google. Warto zatem przeprowadzić kompleksowy research konkurencji, weryfikując częstotliwość występujących kategorii.
Aby to zrobić, wystarczy wpisać w wyszukiwarce dowolną, branżową frazę (np. biuro księgowe) i zweryfikować, jakie kategorie najczęściej pojawiają się w TOP 20 lokalnych wyników w Mapach Google. Sprawdziliśmy częstotliwość występowania kategorii na frazę „biuro księgowe” w pierwszej dwudziestce. Wyniki prezentują się następująco:
Kategorią główną będzie ta, która pojawiała się najczęściej w TOP 20, czyli „księgowy”. Pozostałe uwzględnij jako podkategorie (lub inaczej dodatkowe kategorie).
Dokładną lokalizację firmy należy uwzględnić, jeśli obsługujesz klientów lub świadczysz usługi bezpośrednio pod podanym adresem, a w obszarach dodać konkretne miasto. Gdy natomiast dojeżdżasz do partnerów biznesowych, ponieważ prowadzisz firmę serwisującą – w obszarach działania dodaj obsługiwane miasta, województwa, gminy lub powiaty.
W przypadku sklepów stacjonarnych świadczących usługi dowozu na danym terenie warto pozostawić pierwotny adres firmy, dodając także obsługiwane obszary.
ZAPAMIĘTAJ!
Jeśli Twoja firma posiada kilka oddziałów – stwórz oddzielne wizytówki dla każdego z nich. Nie ograniczaj się do podania głównej siedziby.
Atrybuty dostępne w panelu GMF dostarczają klientom wartościowych informacji, tj.:
Atrybuty warto dodać w sekcji „Najważniejsze informacje”. Zwiększą one atrakcyjność wizytówki w Google zarówno z punktu widzenia crawlerów, jak i potencjalnych klientów.
Wizytówkę Google należy opisać w 2-3 zdaniach, mieszcząc się maksymalnie w 250 znakach ze spacjami. W opisie firmy warto zawrzeć przede wszystkim:
Pierwsze 250 znaków ze spacjami będzie widoczne każdemu klientowi po kliknięciu profilu firmy. Resztę można zobaczyć, klikając przycisk „Więcej”.
Dodając świadczone usługi, zyskujesz nową zakładkę, która może nakłonić potencjalnego klienta do skorzystania z oferty Twojej firmy. W każdej z nich warto zawrzeć tytuł, opis do 300 znaków ze spacjami oraz cenę. Zakładka „Usługi” jest widoczna wyłącznie użytkownikom mobilnym.
Tworzenie wpisów do aktualności w wizytówce Google zwiększa jej zasięg. Dzięki temu dostarczasz użytkownikom regularnie odświeżany content, który zawiera dodatkowe informacje o Twojej ofercie (np. sezonowych promocjach).
Od niedawna Internauci mogą obserwować wybrane wizytówki, a co za tym idzie wpisy w Google Moja Firma, oprócz informowania, budują także widoczność marki wśród potencjalnych klientów.
Co powinien zawierać wpis ofertowy do aktualności w wizytówce Google?
Tworząc wpis ofertowy, możesz zaznaczyć opcję „wyświetlanie na rok”, dzięki czemu wybrana publikacja będzie znajdowała się przez najbliższy rok w aktualnościach. Do pisania treści warto wykorzystać narzędzie Surfer SEO – pomoże w optymalizacji tekstów pod wyszukiwarki.
Business site polecamy głównie przedsiębiorcom nieposiadającym własnej strony www. Uważamy jednak, że skorzystają na tym również osoby, które mają własną, dobrze wypozycjonowaną witrynę – wówczas wpisy z wizytówki Google będą indeksowane i kierowane bezpośrednio do domeny docelowej, co przełoży się na dywersyfikację profilu odnośników przychodzących.
Aby utworzyć prosty landing page, należy wejść w zakładkę „Witryna” znajdującą się w panelu Google My Business. Dzięki temu otrzymasz unikatowe podstrony wraz z adresami URL (z końcówką business.site) na wcześniej opublikowane wpisy.
Opinie od klientów powinny być unikalne, składać się ze słów kluczowych ważnych w danej dziedzinie, nazw miast oraz zdjęć prezentujących otrzymany produkt (np. buty w pudełku i na osobie).
Warto, żeby dana referencja była rozbudowana (minimum 200 znaków ze spacjami). Na każdą należy odpowiedzieć podziękowaniami (w przypadku pozytywnej wypowiedzi) lub merytorycznym komentarzem i przeprosinami (jeśli chodzi o negatywną referencję).
Z doświadczenia wnioskujemy, że średnia powyżej 4,5 jest atrakcyjna dla potencjalnego klienta i nakłania go do skorzystania z usług danego przedsiębiorstwa.
Nie wiesz, jak wypozycjonować wizytówkę Google? Próbowałeś już wszelkich sposobów na zwiększenie wartości SEO wizytówki w Google, ale jej pozycja nadal stoi w miejscu?
Prawdopodobnie w opracowanej strategii nie uwzględniłeś linkowania lokalnego i wizytówek NAP (z ang. Name, Address, Phone). Jeśli chcesz zwiększyć zasięg w Mapach, zacznij umieszczać wpisy w lokalnych bazach firm, forach i katalogach – dzięki temu Google uzna Twoją wizytówkę za znacznie bardziej wiarygodną.
Pamiętaj jednak, żeby linkować na forach wyłącznie z kilkuletnich kont posiadających minimum kilkadziesiąt wpisów (będą miały one o wiele większą moc niż całkowicie nowe konta).
Według regulaminu Google wizytówkę mają prawo założyć wyłącznie przedsiębiorstwa z lokalizacją fizyczną. W konsekwencji, jeśli oprócz sklepu internetowego, posiadasz punkt stacjonarny z pracownikami lub punkt odbioru czynny w wyznaczonych godzinach – możesz zarejestrować się w Google Moja Firma.
Pozycjonowanie w Mapach Google to również kompleksowa analityka pozwalająca mierzyć skuteczność wdrożonych działań. Aby to zrobić, należy oddzielić wejścia z wyników wyszukiwania i Map Google za pomocą odpowiedniego kodu śledzenia.
W tym celu musisz podpiąć narzędzie Google Analytics do własnej strony www, a następnie utworzyć w nim zdarzenia, które pozwolą Ci zweryfikować wysłane formularze kontaktowe oraz kliknięcia numeru telefonu.
Teraz wystarczy dodać uniwersalny kod śledzenia: ?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=(w tym miejscu wpisz dowolną nazwę ułatwiającą rozpoznanie otrzymanych wyników w Google Analytics).
ZAPAMIĘTAJ!
Po implementacji uniwersalnego kodu śledzenia możesz obserwować oddzielone od siebie wyniki z Map i wyników wyszukiwania. Sprawdzisz je w sekcji Pozyskiwanie -> Kampanie -> Wszystkie kampanie.
Z doświadczenia możemy stwierdzić, iż pozycjonowanie w Google Maps przyniesie wymierne efekty już po tygodniu kompleksowej optymalizacji SEO wizytówki w Google. Pierwsze rezultaty natomiast zauważysz po około 24 godzinach od zakończenia wstępnych działań w panelu Google Moja Firma lub od kilku dni od opublikowania wizytówki w Internecie.
Pozycjonowanie w Mapach Google pozwoli w stosunkowo krótkim czasie (2-3 miesięcy) uzyskać satysfakcjonujące rezultaty w postaci dodatkowych telefonów, wejść na stronę lub innych, konwertujących działań (np. zapisanie się do newslettera, odbiór darmowego e-booka).
Świadome podejście do pozycjonowania (SEO) wizytówki w Google pozwala uzyskać naszym klientom średnio 30% więcej ruchu na stronie wyłącznie z Map, co umożliwia generowanie dodatkowych leadów z podobną skutecznością, jaką oferuje pozycjonowanie stron www.
Jesteś zdecydowany na pozycjonowanie w Mapach Google? Zależy Ci na dodatkowych telefonach i zapytaniach ofertowych od lokalnych klientów?
Umów się na bezpłatną i niezobowiązującą konsultację z naszym Specjalistą SEO/SEM – dowiedz się, jak skutecznie zwiększyć zasięg wizytówki Google i wyprzedzić największych graczy na lokalnym rynku w Twojej branży.
Ocena artykułu:
4.9 / 5 według 49 opinii