Dlaczego pozycjonowanie nie działa? 21 błędów SEO | Sempire
Oferta Black Friday! Pozycjonowanie i kampanie reklamowe w super promocji!

Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:

  • Jakie działania w Google realizują firmy konkurencyjne
  • Co musisz poprawić na swojej stronie internetowej
  • Ile możesz zyskać wdrażając konkretne rozwiązania

Dlaczego pozycjonowanie nie działa? 21 najczęstszych błędów SEO i wskazówki, jak ich uniknąć

Każde działanie marketingowe dąży do tego, aby finalnie zwiększyć sprzedaż. SEO nie jest wyjątkiem.

Niezależnie od tego, czy na Twojej drodze do sukcesu stoi jedna czy więcej przeszkód, ważne, abyś najpierw uświadomił sobie, dlaczego pozycjonowanie nie działa.

Wiedza o tym, gdzie należy szukać błędów SEO i jak je rozwiązać, może przyczynić się do szybkiego odblokowania potencjalnych możliwości, dzięki którym zrealizujesz swoje cele biznesowe i marketingowe. 

Ten tekst jest dla Ciebie, jeśli:

  • Twoja strona nie jest widoczna w Google na frazy związane z Twoją działalnością,
  • Twoja strona odnotowała nagły spadek pozycji w Google,
  • dotychczasowa strategia pozycjonowania przestała działać,
  • obawiasz się usunięcia witryny z rankingu Google,
  • chcesz sprawdzić, dlaczego SEO nie działa w Twoim przypadku.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego SEO nie działa,
  • jakie są najczęstsze błędy w pozycjonowaniu,
  • jak uniknąć błędów SEO,
  • jak sprawdzić, dlaczego pozycjonowanie nie działa. 

Chcesz zaoszczędzić czas i od razu sprawdzić, dlaczego Twoje SEO nie działa? Wykonaj bezpłatny audyt SEO online.

Wykonaj Darmowy Audyt SEO

Dlaczego SEO nie działa

Co to jest i jak działa pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych pomaga uzyskać wyższą pozycję w rankingu wyszukiwarki, a co za tym idzie zwiększyć liczbę wyświetleń, poprawić ruch na stronie, pozyskiwać nowych klientów i generować coraz większą sprzedaż. 

Proces pozycjonowania polega na poprawie trafności, wiarygodności i użyteczności witryny, aby wyszukiwarka mogła uznać ją za najlepszy wynik wyszukiwania dla zapytania użytkownika i umieścić wysoko w SERP-ach. 

Zalecana lektura:

Dlaczego pozycjonowanie nie działa? 21 błędów SEO

Lista kontrolna SEO zawiera wiele kluczowych elementów, a co za tym idzie potencjalnych błędów i problemów, które możesz napotkać na swojej drodze, i które musisz rozwiązać, aby Twoja witryna mogła odnieść sukces w wyszukiwarce. 

Poniżej znajdziesz listę najczęstszych błędów SEO, informacje o tym, jak mogą one wpłynąć na Twoje rankingi w Google, oraz praktyczne porady i wskazówki, jak ich uniknąć.

Błąd 1: Nie zezwalasz Google na skanowanie Twoich treści

Skanowanie stron zależy od tego, czy roboty Google mają dostęp do Twojej witryny. 

Jeśli Google nie może zeskanować Twoich treści, nie może zobaczyć, co jest na stronie. A jeśli nie widzi, co znajduje się na Twojej stronie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie znajdzie się ona w rankingu dla odpowiednich słów kluczowych.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • problemy z siecią, które powodują, że Googlebot nie może połączyć się z serwerem hostującym witrynę, a więc do Google nie mogą zostać przesłane żadne treści,
  • problemy z serwerem obsługującym witrynę,
  • dyrektywy w pliku robots.txt, które uniemożliwiają Googlebotowi dostęp do strony.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Upewnij się, że nie blokujesz Googlebotowi możliwości skanowania Twojej witryny.
  • Sprawdź to, przechodząc do swojego pliku robots.txt (example.com/robots.txt) i szukając tych 2 fragmentów kodu:
User-agent: Googlebot
Disallow: /
User-agent: *
Disallow: /
  • Oba wiersze kodu informują Googlebota, że nie może skanować żadnych stron w Twojej witrynie. Aby rozwiązać ten problem, usuń je.

Błąd 2: Nie zezwalasz Google na indeksowanie Twoich treści

Indeksowanie stron to proces, podczas którego robot sieciowy Google analizuje stronę, aby poznać jej tematykę, a następnie dodać ją do bazy zwanej indeksem wyszukiwarki. 

Jeśli Twoja witryna lub poszczególne jej strony nie są indeksowane przez Google, nie możesz się pozycjonować. 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Użyj Google Search Console, aby sprawdzić, czy dana strona jest zindeksowana.
  • Wklej adres URL do narzędzia i skorzystaj z funkcji “Sprawdzenie adresu URL”.
  • Jeśli strona nie jest zindeksowana, narzędzie wyświetli komunikat: “URL nie znajduje się w Google”.
  • Wybierz opcję: “Poproś o zindeksowanie”.

Zalecana lektura:

Błąd 3: Nie masz prawidłowych tagów tytułowych – title

Tag tytułu (title) to fragment kodu HTML, który wskazuje tytuł strony internetowej i sygnalizuje Google, o czym jest Twoja witryna.

Optymalizacja tagów tytułowych to jeden z najważniejszych i zarazem najprostszych sposobów na poprawę pozycji strony w rankingu Google.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak tagów tytułowych dla ważnych stron w serwisie,
  • zduplikowane tagi tytułowe,
  • zbyt długie tagi tytułu – powyżej 60 znaków ze spacjami,
  • zbyt krótkie tagi tytułu – poniżej 30 znaków ze spacjami,
  • brak optymalizacji tagów tytułowych pod kątem docelowych słów kluczowych.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Uzupełnij title dla wszystkich istotnych podstron w swoim serwisie.
  • Stwórz unikalne tagi tytułowe – każdy z nich powinien odzwierciedlać tematykę danej podstrony.
  • Nie przekraczaj 600 pikseli, czyli około 60 znaków ze spacjami.
  • Uwzględnij docelowe słowo kluczowe w title.
  • Sprawdź, czy Twoje tagi tytułowe są prawidłowe, korzystając z darmowego narzędzia: podgląd title w wynikach wyszukiwania.

Zalecana lektura:

Błąd 4: Nie masz prawidłowych meta tagów opisowych – description

Meta description to element HTML, który podsumowuje zawartość strony internetowej. Ten krótki opis pojawia się na stronie wyników wyszukiwania (SERP) pod tytułem strony (title) i adresem URL.

Meta tag opisowy nie wpływa bezpośrednio na ranking strony, ale jego trafność ma istotny wpływ na CTR, ponieważ pozwala internautom zdecydować, czy odwiedzić daną witrynę czy nie, dlatego jego optymalizacja jest bardzo ważna.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak meta tagów opisowych dla ważnych stron w serwisie,
  • zduplikowane opisy stron internetowych,
  • nieodpowiednia długość meta description – powyżej 160 znaków ze spacjami,
  • brak CTA i języka korzyści.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Uzupełnij meta description dla wszystkich ważnych podstron w swoim serwisie.
  • Stwórz unikalne meta tagi opisowe dla każdej podstrony.
  • Nie przekraczaj 1000 pikseli, czyli 150-160 znaków ze spacjami.
  • Umieść słowa kluczowe w meta description, aby przybliżyć użytkownikom zawartość i tematykę danej podstrony.
  • Zastosuj chwytliwe CTA, wykorzystaj emoji i pisz językiem korzyści, aby zwiększyć prawdopodobieństwo przejścia na Twoją stronę. 

Zalecana lektura:

Błąd 5: Nie masz przyjaznych adresów URL

Krótki, opisowy adres URL pozwala wyszukiwarkom zrozumieć, o czym jest strona internetowa.
Przyjazny adres URL jest czynnikiem rankingowym, dlatego brak jego optymalizacji ma duży wpływ na to, dlaczego pozycjonowanie nie działa. 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • losowy ciąg słów i znaków w adresach URL,
  • nieodpowiednia długość adresów URL,
  • brak słów kluczowych,
  • znaki nienależące do zestawu ASCII i znaki diakrytyczne,
  • podkreślenia i spacje w adresach URL,
  • wielkie litery.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Zoptymalizuj adresy URL w swoim serwisie, dbając o logiczną strukturę.
  • Używaj krótkich adresów URL.
  • Użyj głównego słowa kluczowego w adresie URL.
  • Usuń z adresów URL znaki specjalne (przecinki, dwukropki, średniki, spacje czy cudzysłowy) i diakrytyczne (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż).
  • Użyj łączników (-) zamiast podkreśleń (_).
  • Unikaj spacji w adresach URL.
  • Używaj wyłącznie małych liter.

Zalecana lektura:

Błąd 6: Nie masz zoptymalizowanych nagłówków na stronie

Nagłówki H1-H6 tworzą hierarchię i dzielą tekst na logiczne sekcje. Ułatwiają przyswajanie i przeglądanie treści. Są również używane przez Google do interpretacji tekstu – wskazują tematyczność. 

Brak optymalizacji nagłówków na stronie jest jednym z powodów, dlaczego pozycjonowanie nie działa.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak logicznej struktury nagłówków na stronie,
  • wiele nagłówków H1 na jednej stronie,
  • brak słów kluczowych w nagłówkach,
  • nagłówki, które nie są pomocne i nie spełniają intencji użytkownika.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Wprowadź jeden unikalny nagłówek H1 na każdej ważnej podstronie w swoim serwisie i potraktuj go jako tytuł.
  • Zastosuj nagłówki niższego rzędu (H2-H6) na każdej ważnej podstronie w swoim serwisie.
  • Umieść w nagłówkach słowa kluczowe.
  • Zadbaj o to, aby nagłówki dzieliły tekst na sekcje tematyczne.
  • Upewnij się, że nagłówki są pomocne i spełniają intencję wyszukiwania.

Zalecana lektura:

Błąd 7: Kierujesz użytkowników na niewłaściwe słowa kluczowe

Brak ruchu organicznego, a więc tego związanego z wyszukiwaniem w Google, to problem, który dotyczy ponad 90% stron dostępnych w internecie (źródło: ahrefs.com). Głównym tego powodem jest niewłaściwa strategia doboru fraz kluczowych. 

Strony www, które nie generują ruchu z Google
Strony, które nie generują ruchu z Google
Źródło: ahrefs.com

​​​Większość właścicieli stron internetowych tworzy treści losowo, kierując je na przypadkowe słowa kluczowe.

Jeśli chcesz uzyskać ruch z wyszukiwarki Google, musisz tworzyć treści, których szukają użytkownicy.

Zanim zaczniesz pozycjonować jakąkolwiek stronę w swojej witrynie, upewnij się, że jest ona kierowana na słowa kluczowe, które mają potencjał, a więc mogą wygenerować ruch związany z wyszukiwaniem użytkowników.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak badania słów kluczowych i opierania się na twardych danych pokazujących, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, poszukując konkretnych informacji,
  • dobór przypadkowych fraz, niepowiązanych z ofertą,
  • pozycjonowanie strony na frazy, które nie odzwierciedlają intencji użytkownika (user intent) i mają niski potencjał pod względem konwersji,
  • wybór fraz bardzo rzadko wyszukiwanych w Google.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Wykonaj badanie słów kluczowych, dzięki któremu lepiej zrozumiesz język używany przez docelowych klientów podczas wyszukiwania Twoich produktów lub usług. 
  • Przeanalizuj konkurencję pod kątem słów kluczowych – umożliwią Ci to narzędzia Semstorm, Senuto czy Ubersuggest,
  • Wybierz trafne słowa kluczowe, dostosowane do Twojej oferty i mające potencjał ruchu.
Jak uniknąć błędów w pozycjonowaniu keyword research
Frazy powiązane z głównym słowem kluczowym w narzędziu Senuto
Jak unikać błędów w pozycjonowaniu analiza konkurencji
Analiza konkurencji SEO pod kątem słów kluczowych za pomocą narzędzia Ubersuggest

Zalecana lektura:

Błąd 8: Kierujesz użytkowników na zbyt trudne słowa kluczowe

Niektóre słowa kluczowe są częściej wyszukiwane przez użytkowników i co za tym idzie trudniejsze do pozycjonowania, inne z kolei charakteryzuje mniejsza konkurencyjność, a to oznacza, że łatwiej je uszeregować w swojej strategii SEO. 

Błędem jest myślenie, że możesz dobierać słowa kluczowe bez uwzględnienia konkurencji. Nie musisz też od razu rezygnować z kierowania na trudne i konkurencyjne słowa kluczowe, zwłaszcza jeśli są ważne dla Twojej witryny i mogą Ci przynieść duży zwrot z inwestycji

Pamiętaj jednak, że pozycjonowanie strony na frazy ogólne i trudne wiąże się z wysokimi kosztami, dlatego lepiej stopniowo włączać je do swojej strategii SEO. 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • rozpoczęcie pozycjonowania od fraz ogólnych, które charakteryzują się dużą konkurencyjnością,
  • pomijanie w strategii SEO fraz long tail – rzadziej wyszukiwanych, ale lepiej odzwierciedlających zamiar użytkownika i wyróżniających się wyższą konwersją.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Sprawdź trudność słowa kluczowego (Keyword Difficulty) – możesz użyć w tym celu narzędzia Ahrefs, Ubersuggest czy KWFinder, które oszacują, jak trudno będzie Ci znaleźć się na pierwszej stronie Google, pozycjonując się na daną frazę.
  • Zacznij od nadania priorytetu słowom kluczowym, które są mniej konkurencyjne.
  • Włącz do swojej strategii SEO frazy long tail, które będą przydatne w tworzeniu treści blogowych lub dadzą dużą szansę na finalizację zakupu – znajdziesz je za pomocą narzędzia Semstorm, Senuto czy Answer The Public.
Dlaczego pozycjonowanie nie działa trudność fraz kluczowych
Trudność słów kluczowych w narzędziu KWFinder
DlaczegoSEO nie działa dobór fraz long tail
Frazy long tail w narzędziu Semstorm

Zalecana lektura:

Błąd 9: Upychasz słowa kluczowe

Chociaż włączanie słów kluczowych do treści nadal ma znaczenie, musisz pamiętać o tym, aby nie przesadzić. 

Upychanie słów kluczowych może zniweczyć Twoje wysiłki SEO. To nieetyczna i niezgodna ze wskazówkami Google metoda polegająca na wielokrotnym używaniu słów kluczowych w treści w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wyszukiwarkach. 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • pójście drogą na skróty – stosowanie metod Black Hat SEO w celu przyspieszenia procesu pozycjonowania,
  • brak wystarczającej wiedzy z zakresu pozycjonowania i SEO copywritingu,
  • powierzenie usługi pozycjonowania firmom stosującym przestarzałe praktyki pozycjonowania i/lub niedoświadczonym copywriterom.

Jak uniknąć tego błędu SEO? 

  • Skoncentruj się na tworzeniu treści, które wnoszą wartość dodaną dla użytkowników.
  • Nie przesadzaj z liczbą słów kluczowych w treści – niech będą jedynie uzupełnieniem Twojego contentu.
  • Umieszczaj frazy w kluczowych miejscach: title, meta description, adresie URL, nagłówku H1, nagłówkach H2 oraz w samej treści, ale pamiętaj, aby zadbać o naturalne brzmienie tekstu. 
  • Wystrzegaj się fraz wyglądających sztucznie tylko po to, by umieścić je w dopasowaniu ścisłym (exact match).
  • Nie bój się używać zbliżonych odmian słowa kluczowego, jeśli ma to większy sens. 
  • Utrzymuj gęstość słów kluczowych na poziomie 1-1,5%. Jeśli gęstość słów kluczowych w Twojej treści przekracza 2%, ponownie przejrzyj treść, aby upewnić się, czy czyta się ją naturalnie.
  • Sprawdź gęstość słów kluczowych w treściach, korzystając z darmowego narzędzia Keyword Density Checker.

Błąd 10: Tworzysz treści, które są niezgodne z intencją wyszukiwania

Celem Google jest dostarczanie użytkownikom najtrafniejszych wyników wyszukiwania dla każdego zapytania. 

Jeśli chcesz uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce, musisz uzyskać najlepszy wynik dla tego zapytania. W praktyce oznacza to, że Twoja treść musi być zgodna z intencją wyszukiwania (search intent). 

Intencja wyszukiwania to nic innego jak przyczyna zapytania.

Jeżeli wpiszesz w wyszukiwarkę hasło: “najlepsze maty do jogi”, zobaczysz, że wyniki wyszukiwania to głównie artykuły poradnikowe.

Błąd pozycjonowania niezgodność treści z intencją użytkownika
Wyniki wyszukiwania w Google dla frazy: “najlepsze maty do jogi”

Google wie, że użytkownicy wpisujący to zapytanie chcą raczej porównać produkty, aniżeli je kupić. Jeżeli więc prowadzisz sklep internetowy oferujący maty do jogi, Google najprawdopodobniej nie uszereguje Twojej kategorii produktowej dla tego zapytania – przede wszystkim dlatego, że użytkownicy tego nie chcą. 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak analizy SERP-ów pod kątem intencji wyszukiwania dla poszczególnych fraz kluczowych.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Zanim stworzysz jakąkolwiek treść, upewnij się, że odpowiada ona intencji wyszukiwania.
  • Przeanalizuj w tym celu 3 najlepsze wyniki wyszukiwania w Google pod kątem 3 parametrów: typu, formatu i zawartości treści.
  • Sprawdź, jaki typ treści mają strony zajmujące 3 najwyższe pozycje w rankingu Google - czy jest to artykuł blogowy, strona kategorii, opis produktu czy materiał wideo.
  • Jeżeli Twój tekst powinien przyjąć formę wpisu blogowego, sprawdź, jaki format treści mają wyniki w TOP 3 – czy jest to poradnik, artykuł informacyjny, opinia, recenzja czy ranking.
  • Zainspiruj się najlepszymi wynikami wyszukiwania pod kątem “punktu sprzedaży” treści – jakie elementy powinien zawierać Twój tekst, aby zainteresować użytkowników i wpłynąć na CTR.

Błąd 11: Masz zduplikowane treści w witrynie

Google definiuje zduplikowane treści jako istotne bloki tekstu w obrębie jednej domeny lub między domenami, które są identyczne lub wyraźnie podobne. 

Duplikacja treści to jeden z najczęstszych błędów w pozycjonowaniu, który może dotyczyć nawet połowy analizowanych witryn w sieci.

Mając zduplikowane treści w swojej witrynie, tracisz niejako możliwość wyboru strony, którą chcesz pozycjonować, dlatego że wyszukiwarki nie wiedzą, które strony mają być uważane za docelowe w SERP-ach. 

Unikatowa treść stanowi podstawę wartości i niezawodności Google, dlatego uważana jest za jeden z najistotniejszych czynników rankingowych.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Nie kopiuj tekstów z innych stron internetowych.
  • Jeśli cytujesz fragmenty treści, oznacz je odpowiednio w kodzie źródłowym.
  • Jeśli chcesz wykorzystać ten sam tekst na kilku podstronach w swoim serwisie (np. ten sam opis produktu dla różnych wariantów), ustaw adres kanoniczny, aby określić, która wersja jest podstawowa i powinna być zindeksowana.
  • Jeśli masz setki lub tysiące produktów w swoim sklepie internetowym, stworzenie unikalnych opisów produktów może być trudne – w takiej sytuacji zacznij od pojedynczych produktów – tych, które są kluczowe dla Twojej strategii SEO.

Błąd 12: Nie masz zoptymalizowanych obrazów na stronie

Użytkownicy nie chcą czytać ściany tekstu. Obrazy na stronie pełnią ważną funkcję wizualną, czasem pomagają też w podjęciu decyzji zakupowej.

Optymalizacja obrazów jest ważna z punktu widzenia SEO, ponieważ pomaga robotom wyszukiwarek zrozumieć, co się na nich znajduje, a także wspiera pozycjonowanie strony w Google Grafika.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • uszkodzone obrazy na stronie,
  • brakujące znaczniki ALT,
  • niepoprawne nazwy plików,
  • zbyt duży rozmiar obrazów.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Zadbaj o wysoką jakość i poprawne wyświetlanie obrazów na stronie.
  • Uzupełnij atrybut ALT, czyli tekst alternatywny dla robotów.
  • Nie używaj losowych nazw plików obrazów (np. IMG_764535.png), wprowadź nazwy opisowe (np. portfel-damski-florence.jpg).
  • Zadbaj o odpowiedni stopień kompresji, korzystając z narzędzia ImageOptim, JPEGmini czy MozJPEG.

Błąd 13: Nie pozyskujesz wystarczającej liczby linków zwrotnych

Jednym z najpewniejszych sposobów na wzrost pozycji strony w rankingu Google jest udowodnienie, że Twoje treści są wartościowe i przydatne dla użytkowników. 

Nic nie potwierdza tego bardziej niż to, gdy wiarygodne strony internetowe linkują do Twoich treści. Dlatego tak ważne jest zdobywanie linków zwrotnych do strony (link building). 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak działań związanych z pozyskiwaniem linków przychodzących,
  • brak działań związanych z content marketingiem i zwiększaniem popularności strony,
  • pozyskiwanie niewłaściwych linków zwrotnych (np. z nieautorytatywnych witryn, co może zaszkodzić Twoim rankingom),
  • tworzenie mało przydatnych i mało wartościowych treści, którymi użytkownicy nie chcą się dzielić w internecie.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Skorzystaj z Eksploatora słów kluczowych od Ahrefsa, aby przeanalizować wyniki wyszukiwania pod kątem linków zwrotnych dla danej frazy.
  • Dowiedz się, ile linków zwrotnych potrzebuje Twoja treść, aby konkurować z tymi stronami w wynikach wyszukiwania.
  • Dotrzyj do osób, które mogą być zainteresowane Twoimi treściami i przekonaj je, by umieściły link do Ciebie.
  • Twórz teksty, które mogą być wartościowym zasobem w internecie.
  • Pozyskuj linki zwrotne od swoich partnerów, kontrahentów i klientów.
  • Udzielaj się na forach branżowych.
  • Zadbaj o pozycję eksperta w branży, dzięki której zaczniesz budować profil linkowy w sposób naturalny.

Błąd 14: Nie przestrzegasz warunków korzystania z usług Google w ramach tworzenia i pozyskiwania linków

Linki, które mają manipulować rankingami w wynikach wyszukiwania, mogą zostać uznane za spam. We wskazówkach Google dla webmasterów jasno określono przykłady działań związanych ze spamerskimi linkami.

Takie działania są sprzeczne z warunkami korzystania z usług Google, a ich efektem może być nałożona na stronę kara Google.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • kupowanie lub sprzedawanie linków na potrzeby rankingu (płacenie za linki lub treści zawierające linki, oferowanie towarów lub usług za linki),
  • wymiana linków na dużą skalę,
  • korzystanie ze zautomatyzowanych programów lub usług do tworzenia linków.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Nie oferuj płatności ani produktów w zamian za promowanie swoich treści na innych stronach w internecie.
  • Docieraj do swoich odbiorców naturalnie – twórz merytoryczne, wartościowe i przydatne treści, do których użytkownicy będą chcieli linkować samodzielnie.

Błąd 15: Nie wykorzystujesz w pełni potencjału linków wewnętrznych

Link wewnętrzny to dowolny odnośnik, który prowadzi z jednej strony do drugiej w Twoim serwisie. Google używa linków wewnętrznych do odkrywania nowych treści. Im więcej linków wewnętrznych ma Twoja strona, tym wyższy jest jej PageRank

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak dobrze zaplanowanej struktury strony,
  • brak odpowiedniej nawigacji na stronie,
  • brak linków wewnętrznych w tekstach, które mogą pomóc użytkownikom znaleźć powiązane treści w Twojej witrynie,
  • nieprawidłowy tekst zakotwiczeń.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Zadbaj o odpowiednią strukturę swojej witryny – zaprojektuj ją na wzór piramidy. W najwyższej hierarchii umieść stronę główną, pod spodem strony kategorii, a na końcu pozostałe strony.
  • Umieść na tych stronach linki kontekstowe, które będą prowadziły do innych powiązanych tematycznie stron lub wpisów na blogu, aby ułatwić użytkownikom znalezienie powiązanych treści w Twojej witrynie.
  • Wykorzystaj menu nawigacyjne, aby umieścić w nich linki do najważniejszych stron docelowych. 
  • Zadbaj o odpowiedni anchor text linków wewnętrznych, aby Google i użytkownicy lepiej zrozumieli kontekst – umieść w nim główną frazę kluczową.
  • Zadbaj również o tekst otaczający kotwicę, aby jeszcze lepiej zbudować kontekst.
  • Za każdym razem, gdy publikujesz nową stronę lub post, wpisz w wyszukiwarkę komendę site: (np. site: example com “fraza główna, na którą chcesz założyć link”) i przeszukaj swoją stronę, aby znaleźć potencjalne możliwości założenia linków wewnętrznych.
  • Przejdź do wyszukanych w ten sposób treści, aby znaleźć odpowiednie kotwice i nałożyć na nie linki wewnętrzne.
  • Aby uniknąć ręcznego sprawdzania potencjalnych możliwości umieszczenia linków wewnętrznych, skorzystaj z narzędzia Site Audit firmy Ahrefs. Raport “Możliwości linków” wygeneruje listę z potencjalnymi miejscami do umieszczenia linków wewnętrznych. 
Jak unikać błędów SEO linki wewnętrzne
Sprawdzanie potencjalnych możliwości na umieszczenie linków wewnętrznych za pomocą komendy site:
Jak uniknąć błędów w pozycjonowaniu linki wewnętrzne
Znajdowanie na konkretnej stronie odpowiedniej kotwicy, na którą można nałożyć link wewnętrzny

Błąd 16: Masz ekstremalnie wolną stronę

Szybkość strony jest czynnikiem rankingowym Google. Podobnie jak Core Web Vitals, które stanowią część sygnałów Google Page Experience używanych do mierzenia wrażeń użytkowników. 

Bardzo wolna witryna wpływa negatywnie nie tylko na pozycję w rankingu Google, ale także na sprzedaż. Blisko 70% konsumentów przyznaje, że prędkość strony jest czynnikiem wpływającym na chęć dokonywania zakupów w sklepach internetowych (źródło: unbounce.com). 

Jeśli Twoja strona będzie ładować się szybko, SEO będzie działać znacznie lepiej. 

Pamiętaj jednak, że z punktu widzenia działań optymalizacyjnych, dużo większe znaczenie dla pozycjonowania mają inne czynniki (w tym przede wszystkim intencja użytkownika i trafność strony), dlatego jeśli Twoja witryna ma poprawną prędkość, nie musisz dążyć do jej maksymalizacji.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • zbyt duży rozmiar obrazków na stronie,
  • niewykorzystywanie CDN,
  • niska przepustowość strony,
  • zbyt duża liczba elementów na stronie,
  • zbyt duża liczba reklam, które przeciążają stronę,
  • brak optymalizacji JavaScript,
  • brak optymalizacji CSS,
  • brak optymalizacji HTML,
  • nieodpowiedni hosting.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Użyj narzędzia do testowania szybkości strony, np. Google PageSpeed Insights lub GTMetrix.
  • Zadbaj o kompresję obrazów.
  • Wyczyść i skompresuj swój kod.
  • Ogranicz przekierowania.
  • Aktywuj buforowanie przeglądarki za pomocą pliku .htaccess.
  • Zaimplementuj CDN. 
  • Zmień hosting, przechodząc na wersję premium lub serwer dedykowany.

Błąd 17: Twoja strona nie jest dostosowana do urządzeń mobilnych

Stale rosnąca liczba użytkowników urządzeń mobilnych sprawiła, że Google korzysta z indeksowania mobilnego (Mobile First Index), a dostosowanie strony do urządzeń mobilnych traktuje jako czynnik rankingowy. 

Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych ma olbrzymi wpływ na parametry takie jak UX, konwersja czy współczynnik odrzuceń.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • tag noindex uniemożliwiający indeksowanie strony mobilnej,
  • strona mobilna zablokowana przez plik robots.txt,
  • brakujące uporządkowane dane na stronie mobilnej,
  • brakujące obrazy,
  • zablokowane obrazy,
  • problemy z filmami,
  • brakujące teksty alternatywne,
  • brakujące tytuły stron,
  • brakujące opisy stron,
  • mobilne adresy URL prowadzące do strony błędu.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Przeprowadź test optymalizacji mobilnej, korzystając z Google Mobile-Friendly Test lub Google Search Console.
  • Upewnij się, że robot wyszukiwarki może uzyskać dostęp do treści i zasobów strony mobilnej oraz renderować je.
  • Zastosuj te same meta robots w wersji mobilnej i stacjonarnej.
  • Upewnij się, że wersja mobilna zawiera te same treści, nagłówki, dane uporządkowane, metadane (title i meta description), zdjęcia i filmy co wersja stacjonarna.
  • Upewnij się, że stan strony błędu jest taki sam na stronie mobilnej i stacjonarnej.
  • Jeżeli czujesz, że dostosowanie strony do urządzeń mobilnych może być dla Ciebie zbyt trudne, skorzystaj z pomocy web developera lub agencji SEO.

Błąd 18: Traktujesz SEO jako jednorazową czynność

Nawet jeśli dzisiaj zajmujesz pierwszą pozycję w Google, nie masz żadnej gwarancji na to, że jutro Twoja strona nadal będzie znajdować się w TOP 10. 

Walka o wysoką pozycję w wyszukiwarkach toczy się każdego dnia i jest bardzo zacięta. Twoi konkurenci inwestują mnóstwo zasobów i ciężko pracują nad tym, aby pokonać Cię w walce o najlepszych klientów z Google.

Pozycjonowanie to proces ciągły, a nie jednorazowy. Jeśli nagle zaniechasz działań SEO, zaczniesz odnotowywać stopniowy spadek pozycji i utratę efektów pozycjonowania. 

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • traktowanie pozycjonowania jako procesu jednorazowego, a nie ciągłego,
  • brak odpowiedniej strategii SEO,
  • brak kontynuacji działań optymalizacyjnych i analitycznych.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Traktuj pozycjonowanie jako proces długotrwały.
  • Pamiętaj, że SEO wymaga cyklicznych analiz, testów i optymalizacji, aby utrzymać wypracowane wcześniej efekty i dążyć do uzyskania jeszcze lepszych wyników.

Błąd 19: Oczekujesz szybkich efektów

Wysoka pozycja w rankingu Google nie pojawia się z dnia na dzień. To wypadkowa działania różnych czynników. 

Satysfakcjonujące efekty pozycjonowania w postaci stałego wzrostu ruchu organicznego, generowania leadów i konwersji pojawiają się zwykle w ciągu 6-12 miesięcy. 

Na pierwsze widoczne rezultaty w postaci pierwszych wzrostów pozycji i zwiększonego ruchu na stronie możesz jednak liczyć już po upływie kilku lub kilkunastu tygodni.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • brak cierpliwości,
  • wychodzenie z założenia, że pozycjonowanie przynosi natychmiastowe rezultaty,
  • porównywanie SEO do innych działań marketingu cyfrowego, które generują natychmiastowy ruch w witrynie (np. Google Ads), ale nie zapewniają stałych efektów.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Przygotuj plan SEO na 6 lub 12 miesięcy i dopiero po upływie tego czasu oczekuj mierzalnych wyników.
  • Bądź cierpliwy, potraktuj SEO jako inwestycję w przyszłe wyniki.
  • Jeśli dopiero uruchomiłeś kampanię SEO i nie widzisz jeszcze wyników, po prostu daj jej trochę więcej czasu.
  • Jeśli mija już długi czas i nadal nie widzisz rezultatów, możesz zacząć szukać sposobów na poprawę swojej strategii SEO. 
  • Konsekwentnie twórz i publikuj wartościowe treści, które są istotne dla Twojej firmy.
  • Skoncentruj się na edukacji użytkowników i powoli przekształcaj ich w płacących klientów.

Zalecana lektura:

Błąd 20: Stosujesz przestarzałe techniki pozycjonowania

SEO na przestrzeni lat bardzo się zmieniło. To, co działało kilka lat temu, dziś już nie znajduje zastosowania, ale wcale nie prowadzi do wniosku, że pozycjonowanie nie działa. 

Wyszukiwarka od lat dąży do tego, aby lepiej rozumieć potrzeby użytkowników i dostarczać im najtrafniejsze wyniki wyszukiwania. Każda aktualizacja algorytmu Google przynosi ze sobą zmiany, które mają wpływ na to, w jaki sposób postrzegana jest Twoja strona internetowa.

Jeśli pracujesz z kimś, kto wciąż używa przestarzałych technik pozycjonowania lub próbuje manipulować rankingiem Google, Twoja strona nie będzie dobrze pozycjonowana, a w najgorszym wypadku może nawet zostać usunięta z indeksu wyszukiwarki.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • pójście drogą na skróty, aby uzyskać możliwie najszybsze efekty pozycjonowania, 
  • stosowanie nieuczciwych praktyk pozycjonowania (Black Hat SEO), m.in. keyword stuffing, thin content, cloaking czy system wymiany linków,
  • powierzanie usługi pozycjonowania nieodpowiednim osobom z niewystarczającym poziomem wiedzy i doświadczenia.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Korzystaj tylko z aktualnych i najlepszych praktyk pozycjonowania (White Hat SEO).
  • Spełniaj intencje użytkowników.
  • Dostarczaj użytkownikom realnej wartości.
  • Powierz usługę pozycjonowania doświadczonym specjalistom SEO, którzy śledzą trendy i nadążają za duchem czasu, a więc są w stanie określić, co działa, a co nie. 

Błąd 21: Nie inwestujesz w SEO

W branży SEO często pada stwierdzenie, że ruch z pozycjonowania jest bezpłatny. Chociaż Google nie pobiera opłat za uzyskanie wysokich pozycji w SERP-ach, potrzebne są do tego zasoby wewnętrzne i zewnętrzne.

Niezależnie od tego, czy są to koszty związane z zatrudnieniem agencji SEO i/lub korzystaniem z oprogramowania i specjalistycznych narzędzi czy też koszty wewnętrznych pracowników i zasobów, SEO zdecydowanie ma swoją cenę. Dostrzeżenie potrzeby inwestycji all-in ma tutaj kluczowe znaczenie.

Najczęstsze przyczyny tego błędu SEO:

  • postrzeganie budżetu SEO jako jednorazowego wydatku,
  • brak zrozumienia procesu SEO – jego ciągłości i potrzeby doinwestowania,
  • brak dalszego inwestowania w proces SEO z uwagi na brak dostrzeżenia szybkich efektów.

Jak uniknąć tego błędu SEO?

  • Potraktuj SEO jako inwestycję długoterminową, która zapewni Ci wykładniczy wzrost.
  • Pamiętaj, że w miarę rozwoju firmy, obranej strategii czy działań Twojej konkurencji, konieczne może być cykliczne doinwestowanie projektu lub stałe zwiększenie budżetu na pozycjonowanie.
  • Miej świadomość tego, że inwestowanie w projekt pozwoli Ci zrealizować wszystkie założone cele, a poniesione na SEO wydatki z czasem okażą się znikome w porównaniu do osiąganych dochodów.

Dlaczego SEO nie działa u wszystkich?

SEO nie działa u wszystkich, ponieważ:

  • zwycięzców może być tylko kilku – na najlepszych czeka TOP 10 miejsc w Google,
  • sukces SEO coraz bardziej wymyka się przeciętnym konkurentom, ponieważ na rynek wkracza coraz więcej graczy,
  • tylko elitarna grupa ekspertów jest w stanie kontrolować największy udział na tym rynku,
  • wygrywają najlepsi – Ci, którzy znają i stosują najlepsze praktyki SEO, wiedzą, jak tworzyć najlepsze i najbardziej wpływowe treści oraz oceniają potencjał SEO w taki sam sposób jak znaczącą inwestycję biznesową.

Twoje SEO nie działa? Pozwól nam pomóc!

Wiesz już, jakie główne błędy SEO możesz popełniać i jak ich unikać. 

Jeśli pozycjonowanie nadal nie działa tak, jak powinno, a powyższe wskazówki nie rozwiązują Twoich problemów z osiąganiem wyników, wykonaj darmowy audyt SEO lub skontaktuj się z nami. 

Wykonaj darmowy audyt SEO online 

W 90 sekund poznasz kluczowe parametry i wskazówki, które mogą powodować, że Twoje SEO nie działa.

Wykonaj Darmowy Audyt SEO

Zamów bezpłatną analizę i konsultację

Porozmawiaj za darmo z doświadczonym Specjalistą SEO, który dokładnie przeanalizuje Twoją stronę, wskaże najważniejsze błędy SEO i podpowie, co powinieneś poprawić, aby uzyskać wysokie pozycje w Google.

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

4.96 / 5 według 57 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Dobry wybór!

Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!

Twoje dane administruje SEMPIRE Europe sp. z o.o.
Więcej o ochronie danych
Administratorem danych osobowych jest SEMPIRE Europe sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, adres: Plac Andersa 3, 61-894 Poznań, wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000969190. Przyjmuję do wiadomości, że podanie danych jest dobrowolne, lecz może być niezbędne do przesłania odpowiedzi na zapytanie i przygotowania oferty. Zobacz więcej...