Ustalenie budżetu kampanii Google Ads nie jest trudne i może potrwać kilka minut. Większe przeszkody pojawiają się podczas optymalizacji budżetu płatnych kampanii Google. Duży koszt reklamy w Google Ads nie zawsze idzie w parze z większą skutecznością promocji firmy w internecie, o czym często zapominają reklamodawcy.
Pierwszoplanową rolę odgrywa znajomość praktyk optymalizacji budżetu Google Ads. Podejmując odpowiednie działania, możesz osiągnąć większą widoczność swojej reklamy przy jednoczesnym przeznaczeniu na nią mniejszych wydatków.
Z naszego poradnika dowiesz się:
Budżet reklamy w Google Ads to maksymalna kwota pieniędzy, jaką jesteś gotów wydać na kampanię reklamową w danym okresie, np. na dzień lub na miesiąc. Jest to suma, którą zostaniesz obciążony za interakcje użytkownika z Twoimi reklamami.
W momencie tworzenia kampanii w Google Ads (dawniej kampanii Google AdWords) określasz budżet, który jest wyrażony w formie dziennego limitu wydatków. Oznacza to, że każdego dnia Google będzie starał się nie przekroczyć tej kwoty przy wyświetlaniu Twoich reklam.
Model PPC (Pay Per Click) zakłada, że zapłacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie reklamę Google Ads, a nie wtedy, gdy zostanie mu wielokrotnie wyświetlona.
Od tego, jaką strategię kampanii Google i formę płatności wybierzesz (np. CPC – koszt za kliknięcie, CPM – koszt za tysiąc wyświetleń), wydatki mogą się różnić w zależności od liczby kliknięć lub wyświetleń reklamy. Ostateczny koszt reklamy zostanie naliczony na koniec każdego dnia, w którym były wyświetlane reklamy.
Aby lepiej zrozumieć, czym jest budżet kampanii Google Ads, musisz poznać terminy z nim związane. Wyznaczenie maksymalnego budżetu można ująć w kilku rodzajach, które przedstawiono w poniższej tabeli.
Termin | Omówienie | Sposób określenia budżetu |
średni budżet dzienny |
|
|
dzienny limit wydatków |
|
|
miesięczny limit wydatków |
|
|
wspólny budżet kampanii |
|
|
To, ile kosztuje płatna reklama w Google, zależy od wielu kwestii. Do kluczowych czynników wpływających na określenie budżetu Google Ads należą:
Określenie budżetu reklamowego Google Ads wymaga analizy własnych celów biznesowych, kosztów związanych z prowadzeniem kampanii oraz określenia przychodów z obecnych oraz potencjalnych klientów, które jesteś w stanie wygenerować dzięki wydatkom na płatną reklamę w internecie.
To, co musisz zrobić zanim przejdziesz do ustalania budżetu na kampanię Google Ads:
Budżet reklamowy w Google Ads ustalany jest na podstawie wcześniej określonych celów oraz średniej stawki, jaką deklarujesz przeznaczać na reklamę każdego dnia.
Średni budżet kampanii Google Ads ustawisz w 4 krokach. Oto one:
1. Przejdź na konto Google Ads.
2. Otwórz sekcję „Kampanie” i znajdź tę kampanię, w ramach której chcesz ustawić budżet. W przypadku wcześniejszego określenia budżetu miesięcznego, podziel go przez 30,4.
3. Kliknij ikonę ołówka znajdującą się w kolumnie „Budżet”.
4. Wpisz średni budżet, który chcesz przeznaczyć na kampanię Google Ads i kliknij “Zapisz”.
Zmiana budżetu w trakcie kampanii Google Ads jest niezwykle prosta. Budżet reklamowy w Google możesz zmienić w dowolnym momencie i tak często, jak tylko chcesz. Zrobisz to tak samo, jak w przypadku ustawiania budżetu dziennego przedstawionego powyżej.
Wystarczy, że:
Optymalizacja budżetu kampanii reklamowej Google Ads możliwa jest na kilka sposobów. Jednak, aby móc uzyskać jak najlepsze wyniki przy jak najmniejszym koszcie, musisz zastosować 5 skutecznych praktyk.
Wynik Jakości to narzędzie diagnostyczne, dzięki któremu sprawdzisz jakość Twoich reklam Google Ads w porównaniu do innych.
Wynik jest oceniany w skali od 1-10, gdzie 1 oznacza niską jakość, a 10 – bardzo dobrą jakość.
Wyższy Wynik Jakości oznacza, że Twoje reklamy są lepiej dopasowane do wyszukiwanych słów kluczowych, co może skutkować niższym kosztem za kliknięcie i lepszą pozycją w wynikach wyszukiwania.
Istnieją 3 kluczowe elementy oceny Wyniku Jakości:
Jeżeli zdołasz poprawić te 3 czynniki, możesz liczyć na lepszy Wynik Jakości, co z kolei przełoży się na większą liczbę kliknięć, wyższą pozycję reklamy Google Ads, niższy CPC oraz finalnie wyższy zwrot z inwestycji (ROI).
W optymalizacji budżetu kampanii Google Ads dużą rolę odgrywa wybór odpowiedniej strategii stawki dopasowanej do głównego celu biznesowego.
W ramach kampanii Google Ads dostępne są różne strategie ustalania stawek – ręczne i automatyczne. Każda ze strategii działa w inny sposób, dlatego też znajomość ich zalet i wad jest konieczna w podjęciu świadomej decyzji.
Strategie ustalania stawek oraz wybrane cele kampanii Google Ads wraz z ich krótką charakterystyką omówiono w tabeli.
Cel strategiczny firmy | Cel reklamowy | Strategia ustalania stawki | Zalety metody określania stawki | Wady metody określania stawki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeżeli chcesz ograniczyć wydatki na kampanię Google Ads, koniecznie wykorzystaj wykluczające słowa kluczowe, czyli frazy, które są dodawane do kampanii w celu wyłączenia wyświetlania reklam dla konkretnych zapytań użytkowników.
Przykład
Przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy, w którym zajmuje się sprzedażą nowych aparatów fotograficznych. W związku z tym uruchomi pierwszą kampanię Google Ads skupioną na słowach kluczowych związanych z różnymi modelami aparatów, takimi jak „aparat cyfrowy Sony”, „aparat lustrzanka Canon” czy „aparat bezlusterkowy Nikon” itp.
Nie chce jednak, aby jego reklamy wyświetlały się osobom poszukującym używanych aparatów fotograficznych. Aby to zrobić, doda wykluczające słowa kluczowe, takie jak „używany”, „używane”, „używana”. W ten prosty sposób promowane przez niego produkty nie wyświetlą dla zapytań użytkowników zawierających te frazy.
Dzięki dodaniu wykluczających słów kluczowych możesz zaoszczędzić koszty na przypadkowych kliknięciach swojej reklamy, zminimalizować prawdopodobieństwo wygenerowania bezwartościowego ruchu na stronie internetowej czy konwersji.
Darmowym narzędziem do wyszukiwania słów kluczowych, który doskonale sprawdzi się w optymalizacji budżetu kampanii, jest Planer słów kluczowych Google Ads.
Do jego funkcji wymienić należy:
Aby skorzystać z możliwości Planera słów kluczowych, wystarczy zalogować się na koncie Google Ads, kliknąć ikonę „Narzędzia”, a następnie w menu sekcji „Planowanie”. Tam już wyświetli Ci się docelowa opcja – „Planer słów kluczowych”.
Kierowanie reklam Google Ads na lokalne lokalizacje geograficzne pozwala wyświetlać Twoje kampanie wyłącznie na określonym obszarze. To dobre narzędzie do optymalizacji budżetu, dzięki któremu jesteś w stanie bardziej skoncentrować się na grupie potencjalnych klientów przebywających w pobliżu lokalnej siedziby firmy.
Posiadając wiedzę, w jakich lokalizacjach reklama cieszy się największym zainteresowaniem użytkowników, możesz skupić się na promowaniu swojej oferty tylko w tych regionach.
Przykład
Przedsiębiorca prowadzi małą restaurację w Poznaniu, jednak decyduje się uruchomić kampanię w Google Ads i promować swoje usługi na skalę globalną. Posiada mały budżet reklamowy, dlatego też wybór tej strategii może okazać się nietrafiony. Dzieje się tak ze względu na brak zainteresowania i dopasowania do lokalnych potrzeb wszystkich użytkowników, którym wyświetla się reklama, oraz wysokie koszty kliknięcia (CPC).
Aby efektywnie kierować reklamę Google Ads na konkretne lokalizacje geograficzne i wygenerować zyski, musisz postępować zgodnie z następującymi wskazówkami:
Skuteczna optymalizacja budżetu reklamowego w Google Ads wymaga zachowania równowagi pomiędzy szerokim a wąskim targetowaniem reklamy Google.
Zakłada się 2 scenariusze w sytuacji, gdy skupisz się wyłącznie na dotarciu do mniejszej lub większej grupy odbiorców.
Pierwszy scenariusz
Szerokie targetowanie reklamy Google Ads jest korzystne dla podnoszenia świadomości marki oraz promowania nowego asortymentu. Może okazać się jednak zbyt kosztowne i skutkować niższymi współczynnikami konwersji, jeżeli reklamy będą wyświetlać się osobom niezainteresowanym promowaną ofertą.
Drugi scenariusz
Wąskie targetowanie reklamy Google Ads pozwala dotrzeć do osób, które aktywnie poszukują produktów lub usług z Twojej branży. Pojawia się jednak ryzyko wyświetlania kampanii mniejszej puli potencjalnych klientów oraz ograniczenie widoczności promowanej marki.
Najlepszym rozwiązaniem w zachowaniu równowagi pomiędzy wąskim a szerokim kierowaniem reklamy na grupy odbiorców jest uwzględnienie odpowiedniego typu dopasowania dla słów kluczowych, docelowych grup klientów oraz miejsc, na które będziesz wyświetlać reklamy.
Użycie kombinacji dopasowania przybliżonego, dopasowania do wyrażenia, dopasowania ścisłego i wykluczających słów kluczowych pomoże Ci dotrzeć do szerszego grona potencjalnych klientów przy jednoczesnym zagwarantowaniu trafności w dostosowaniu promowanej oferty do intencji użytkowników.
Dzięki kierowaniu reklam na miejsca docelowe możesz promować swoją firmę na platformie YouTube bądź w sieci reklamowej Google. Uwzględnij trafność witryny lub aplikacji, w której chcesz wyświetlać swoją kampanię oraz konkurencję.
Musisz pamiętać o tym, że bardzo trafne miejsca docelowe zwykle generują więcej kliknięć i konwersji, jednak towarzyszą temu większe koszty i wzmożona konkurencja.
Podczas ustalania budżetu kampanii w Google Ads ważne jest, aby dostosować swoje wydatki reklamowe w taki sposób, by zmaksymalizować sprzedaż i jak najlepiej wypromować swoją firmę w internecie.
Nie należy również zapominać o liście najczęstszych błędów popełnianych przy ustalaniu budżetu w Google Ads. Wśród nich znajdą się:
Aby określić budżet Google Ads musisz:
W optymalizacji budżetu kampanii Google Ads pomocne jest postępowanie według następujących wytycznych:
Aby zwiększyć efektywność kampanii, ważne jest, aby odpowiednio zaplanować budżet marketingowy, uwzględnić w budżecie reklamowym stawki za odpowiednie słowa kluczowe dla swojej branży oraz przeprowadzić audyt Google Ads.
Umów się na bezpłatną konsultację z naszym ekspertem, który odpowie na pytanie, ile dokładnie kosztuje reklama w Google Ads dla Twojej firmy. Pomoże także ustalić optymalny budżet dla branży, aby móc osiągnąć jak największe rezultaty w widoczności Twojej oferty przy jak najmniejszym koszcie.
Wybór odpowiedniego budżetu na Google Ads zależy od wielu czynników, takich jak branża, konkurencja, cele kampanii i oczekiwania. Dla niewielkich firm budżet na reklamy Google Ads może zaczynać się już od około 500 złotych miesięczne, podczas gdy większe przedsiębiorstwa zainwestują nawet kilka tysięcy złotych lub więcej na promowanie marki w internecie.
Koszt reklamy w Google Ads zależy od wielu czynników, w tym konkurencyjności słów kluczowych, jakości wyników kampanii i wybranych strategii płatności. W Polsce optymalny budżet reklamowy jest na poziomie co najmniej 25 zł, jednak minimalny dzienny limit wydatków w Google wynosi około 5 zł.
Pamiętaj jednak o dodatkowych kosztach, które poniesiesz, jeżeli zdecydujesz się powierzyć tworzenie kampanii Google Ads agencji marketingowej.
Aby unikać nadmiernego wydatkowania budżetu i kosztów niepotrzebnych kliknięć w kampanii Google Ads, ważna jest kontrola budżetu.
W tym celu ustaw dzienny limitu wydatków, monitoruj wyniki kampanii regularnie i zidentyfikuj słowa kluczowe generujące niskie wyniki kampanii reklamowych Google.
Dodatkowo, wykorzystanie wykluczających słów kluczowych oraz testowanie różnych elementów kampanii może pomóc w zoptymalizowaniu wydajności reklam oraz ułatwić prowadzenie kampanii Google Ads.
Jeżeli chcesz śledzić i analizować wydatki kampanii Google Ads, użyj panelu Google Ads, gdzie znajdziesz raporty i statystyki, które mają związek z budżetem reklam.
Monitoruj wydatki dziennie, okresowo analizuj wskaźniki konwersji, koszty za kliknięcie i ROI. Wykorzystuj możliwości Google Ads do porównywania wyników kampanii i dostosowywania budżetu w zależności od potrzeb.
Aby efektywnie monitorować budżet reklamowy w Google Ads, należy robić to regularnie, najlepiej codziennie lub co najmniej kilka razy w tygodniu. Częstotliwość przeprowadzania analizy zależy jednak od wielkości kampanii, konkurencji na rynku oraz celów reklamowych.
Budżetu nie należy zmieniać częściej niż raz w tygodniu, ponieważ każda modyfikacja wprowadza kampanię Google Ads w tryb nauki.
Ocena artykułu:
5 / 5 według 23 opinii