Magento to jeden z najpopularniejszych systemów do prowadzenia sklepu online na całym świecie. Charakteryzują go niesamowite możliwości rozbudowy i dostosowania do potrzeb biznesowych. Dlatego tak chętnie korzystają z niego duże marki, takie jak choćby Coca-Cola czy Nike.
Wielu jednak określa go mianem skomplikowanego w konfiguracji pod kątem SEO. Dlatego, aby pomyślnie przejść proces pozycjonowania Magento w naturalnych wynikach wyszukiwania Google, potrzebujesz wiedzy i jasno sprecyzowanego planu.
Dzięki temu poradnikowi:
Ten artykuł jest specjalnie dla Ciebie, jeśli:
Temat optymalizacji SEO Magento może budzić wiele obaw. Nie jest to łatwe zadanie i bez doświadczenia w pozycjonowaniu podejmowanie go samodzielnie może przynieść odwrotne rezultaty.
Zapewnij swojej witrynie większą widoczność w Google dzięki wsparciu agencji SEMPIRE. Nasi eksperci zajmują się pozycjonowaniem sklepów Magento od lat, dlatego pomogą Ci na każdym etapie wdrażania optymalizacji SEO.
Umów się na darmową konsultację i zdobywaj z nami topowe pozycje w wyszukiwarce!
Magento jest uniwersalną platformą do tworzenia sklepów online. Stosować ją mogą zarówno małe, jak i duże firmy zajmujące się sprzedażą w Internecie. Magento to jeden z najpopularniejszych systemów dla e-commerce na świecie. System ten służy do zarządzania treścią, a więc jest CMS-em (ang. Content Management System). Pozwala na łatwe stworzenie witryny sklepu www, personalizację designu, dodanie produktów i prowadzenie sprzedaży.
Oprogramowanie jest obecne na rynku od 2007 roku. Poprzednimi właścicielami tego produktu były różne firmy, jednak od 2018 roku system należy do Adobe. Magento jest dostępne w trzech wersjach:
W 2015 roku wyszła wersja Magento 2. Usprawniła i rozszerzyła funkcjonalności narzędzia, czyniąc go bardziej przejrzystym oraz wydajnym. Jednym z kluczowych dodatków w nowej wersji były funkcjonalności dla marketingu i SEO Magento. Rozwinięty został również sposób wyszukiwania produktów i wersja na urządzenia mobilne.
W 2020 roku Magento 1 przestało być oficjalnie wspierane przez firmę, a cała uwaga przeszła na Magento 2. Dlatego w tym poradniku mówimy o pozycjonowaniu najnowszej wersji oprogramowania od Adobe.
Decydując się na skorzystanie z rozwiązania oferowanego przez Adobe, masz do wyboru w zasadzie trzy różne rozwiązania. W zależności od potrzeb i możliwości Twojego biznesu selekcja odpowiedniego z nich będzie kluczowa. Prezentują one różnorodne zestawy funkcjonalności i ułatwienia, dedykowane dla małych i dużych sklepów online. Aby ułatwić Ci to zadanie, poniżej przedstawiamy ich najważniejsze cechy.
Magento Open Source (Magento Community Edition) – rozwiązanie darmowe, z otwartym kodem źródłowym (ang. open source), który możesz dowolnie edytować. Czyni to je również kompatybilnym ze wtyczkami, motywami i rozszerzeniami od twórców społeczności Magento. Wersja ta dedykowana jest dla nieco mniejszych biznesów. Nie posiada hostingu w pakiecie, należy je zainstalować na serwerze. Wybór odpowiedniego hostingu to ważny czynnik z perspektywy optymalizacji SEO Magento.
Adobe Commerce (Magento Commerce) – płatna wersja systemu, którą należy zainstalować na zewnętrznym serwerze. Usługa domyślnie ma zainstalowane zaawansowane funkcjonalności przydatne zwłaszcza dla dużych sklepów.
Są to rozbudowane rozwiązania dla marketingu, jak i bezpośrednie, całodobowe wsparcie (ang. support) od Magento. Dzięki wbudowanym funkcjonalnościom możesz monitorować statystyki związane ze sprzedażą i zachowaniem klientów. Ważnym aspektem tej wersji jest jej koszt. Ceny Magento Commerce zaczynają się od 22 tysięcy dolarów rocznie.
Adobe Commerce Cloud jest usługą w formie PaaS (ang. Platform as a Service), która jest hostowana po stronie twórców. Posiada kilka wyróżniających ją cech istotnych z perspektywy rozwijania sklepu. Usługa jest wstępnie skonfigurowana pod kątem infrastruktury i SEO. Posiada zintegrowany system zarządzania kodem źródłowym (GIT), który pomoże w rozwoju sklepu i wdrażaniu zmian deweloperskich. Cena tego rozwiązania zaczyna się od 40 tysięcy dolarów rocznie.
Pozycjonowanie Magento Open Source i wersji Magento Commerce przebiega w podobny sposób. Typ platformy nie ma wpływu na końcowy efekt widoczności strony, jeżeli konfiguracja zostanie wykonana poprawnie. Wybór powinien zależeć od potrzeb Twojej firmy.
Jeżeli zależy Ci na niskich kosztach wdrożenia sklepu, najbardziej rozsądną opcją będzie wybór Magento Open Source. Ten typ oprogramowania jest jednak tylko w teorii darmowy, ponieważ koszty związane z budową, hostingiem i wykupieniem domeny są nieuniknione. Nie dysponuje tak zaawansowanymi wbudowanymi rozwiązaniami analitycznymi, co dwa pozostałe systemy, ale jest stosunkowo tańszy.
Jeżeli potrzebujesz szerokiej liczby zaawansowanych funkcjonalności do rozwoju platformy i wsparcia ze strony Magento, wybierz wersje płatne. Dzięki wersji Cloud będziesz mógł zapomnieć o konieczności hostowania sklepu czy aktualizacjach systemu, wszystkim zajmie się Adobe. Jednakże z dodatkowymi funkcjonalnościami rośnie również cena prowadzenia sklepu.
Platforma ta posiada wielu zwolenników. Jej popularność oraz duże możliwości rozbudowy i skalowania biznesu sprawiają, że sporo osób się na nią decyduje. Łączy w sobie różne modele prowadzenia usługi, przez co trafia w potrzeby różnych odbiorców.
Dla jednych rozwiązanie to będzie możliwością na wdrożenie niezawodnego sklepu niskim kosztem, dla innych może okazać się zbyt skomplikowane do obsługi. Przed zdecydowaniem się na dane oprogramowanie dla sklepu www należy poznać jego wady i zalety.
Zalety Magento:
Wady Magento:
Jeżeli szukasz łatwego w obsłudze rozwiązania, które nie będzie wymagało od Ciebie wiedzy technicznej, nie decyduj się na otwieranie sklepu przez Magento. Jeżeli jednak dysponujesz wiedzą lub chcesz skorzystać z usług IT do wdrożenia sklepu, możesz osiągnąć przy użyciu tego CMS-u naprawdę dobre rezultaty.
Ruch na stronach Magento jest średnio jednym z najwyższych ze wszystkich stron zbudowanych przez system zarządzania treścią. Wysokie możliwości rozbudowy, znajomość technikaliów i duże zasoby w skalowalności biznesu sprawiają, że to rozwiązanie jest idealne dla średnich i dużych firm. Optymalizacja Magento umożliwia wdrożenie wielu wersji językowych, prowadzenie wielu sklepów w obrębie jednego backendu, a nawet obsługę różnych walut.
Nic dziwnego, że posiadając tak duże możliwości, Magento jest bardzo popularnym rozwiązaniem. Posiada 7% udziału w TOP 10 tysiącach sklepów online (źródło: WebTribunal).
Elastyczność i skalowalność Magento sprawia, że chętnie wykorzystują je popularne marki. Aby lepiej zobrazować Ci możliwości oprogramowania rozwijanego przez Adobe, przedstawiamy listę platform pochodzących z różnych branż związanych z szeroko pojętą sprzedażą internetową i nie tylko.
Pozycjonowanie Magento ma za zadanie zwiększenie widoczności sklepu internetowego opartego na tym silniku w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Są to tak zwane wyniki organiczne, które znajdują się na stronie Google zaraz pod reklamami.
Kiedy mówimy o pozycjonowaniu stron internetowych, zazwyczaj skupiamy się na wyszukiwarce Google. Powodem jest jej niezaprzeczalna dominacja na polskim i światowym rynku. W Polsce silnik Google jest odpowiedzialny za 95% zapytań Internautów (źródło: Statcounter).
Działania SEO (ang. Search Engine Optimization) mają na celu dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarki Google. Dzięki temu sklep będzie łatwiejszy do zaindeksowania przez roboty skanujące witryny. Jest to proces, w którym Twój serwis zostaje poddany analizie ze względu na jego tematyczność, ale również pod kątem przyjazności dla użytkownika.
Wyniki tej ewaluacji przechowywane są przez wyszukiwarki i mają wpływ na pozycję Twojego sklepu Magento w SERP-ach (ang. Search Engine Result Page), czyli na stronie wyników wyszukiwania.
Optymalizację SEO Magento można podzielić na:
System Magento domyślnie posiada wiele ułatwień dla pozycjonerów, którzy chcą zwiększyć widoczność sklepu w organicznych wynikach wyszukiwania. Dzięki temu w wielu przypadkach konfiguracja SEO Magento może odbyć się bez bezpośrednich zmian w kodzie. Do najważniejszych funkcjonalności dostępnych w panelu administratora zalicza się:
Choć pozycjonowanie Magento to długotrwały proces, który wymaga dużego nakładu czasu, researchu i dogłębnej analizy konkurencji, przynosi ogromne korzyści. Główną z nich jest oczywiste zwiększenie liczby potencjalnych klientów korzystających z wyszukiwarek internetowych. Warto pamiętać o tym, że wyniki organiczne są głównym źródłem ruchu dla sklepów online (źródło: Nethority).
Dodatkowym czynnikiem jest zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki. Nawet jeżeli ostatecznie nie dojdzie do zakupu produktów przez Twoją stronę, odbiorca będzie miał kontakt z Twoim sklepem. Wzrost popularności Twojej witryny opartej na Magento sprzyja zwiększaniu zaufania do samej firmy i jej oferty.
Większość ludzi kilka w dwa pierwsze wyniki w wyszukiwarce i pomija przy tym reklamy wyświetlające się na samej górze SERP-ów. Przez to, że wyniki organiczne są częściej wybierane niż płatne, pozycjonowanie stron internetowych zapewnia większy zwrot z inwestycji.
Ważnym atutem pozycjonowania Magento jest mierzalność jego efektów. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jakie efekty przynosi ono Twojej firmie. Pamiętaj jednak, że rezultaty nie przyjdą natychmiastowo. Zwiększanie widoczności w wyszukiwarce Google jest procesem długofalowym.
Sklep na Magento warto pozycjonować, jeśli:
Magento jest systemem, który bez odpowiedniej konfiguracji nie będzie generował zadowalającego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania. Na szczęście istnieje wiele rozszerzeń, które ułatwią zwiększanie widoczności Twojego sklepu w Internecie. Instalacja wtyczek nie należy do najłatwiejszych i w tym przypadku dobrze będzie skorzystać z pomocy administratora strony.
Duża społeczność zgromadzona wokół platformy Magento tworzy liczne rozszerzenia dla lepszego e-commerce. Tylko na oficjalnej stronie Adobe Magento Extensions dostępnych jest ponad 3 tysiące modułów, lecz to nie jedyne źródło wtyczek dla sklepu. Wiele z nich posiada live demo na stronie – skorzystaj z niego, aby poznać ich funkcjonalności przed instalacją. Poniżej przedstawiamy najbardziej przydatne, zarówno darmowe, jak i płatne rozszerzenia.
Super Easy SEO to darmowa wtyczka dla Magento 2, która jest pakietem funkcjonalności dla poprawy SEO sklepu. Pomoże Ci ona między innymi w:
SEO Suite Ultimate extension to płatna wtyczka-pakiet, która posiada szereg funkcjonalności w celu poprawy SEO Magento. Plugin umożliwi Ci łatwą optymalizację witryny. Przy jego pomocy ustawisz:
Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension to płatna wtyczka będąca zestawem wielu funkcjonalności w jednym. Dzięki niej skonfigurujesz rich snippets, dodasz mapy witryny, tagi hreflang i wiele więcej. Na stronie dewelopera znajduje się live demo, które umożliwi Ci przetestowanie funkcjonalności wtyczki.
Magefan Magento 2 Blog Extension to darmowe rozszerzenie, które nadaje funkcjonalność bloga do Twojego sklepu. Dzięki temu możesz pisać i dodawać artykuły w panelu administratora Magento. Blog jest doskonałym miejscem do prowadzenia działań content marketingowych i dodawania odnośników do kategorii oraz produktów Twojego sklepu. W ten sposób możesz zwiększyć ruch na stronie i samą sprzedaż. Moduł pozwala Ci zarządzać postami, kategoriami, komentarzami, tagami i autorami wpisów.
WeltPixel Rich Snippets to darmowe rozszerzenie, które pozwoli Ci skonfigurować dane strukturalne schema.org dla Twoich produktów. Mogą to być zdjęcia produktu, dostępność magazynowa, cena czy breadcrumbs (nawigacja okruszkowa). Dzięki temu odnośnik do Twojej witryny w wyszukiwarce będzie dostarczał większej ilości informacji i bardziej rzucał się w oczy. Dzięki temu może wzrosnąć Twój CTR (ang. Click Through Rate), czyli współczynnik odsłon.
Layered Navigation od Mageplaza to płatny dodatek, który poprawia działanie nawigacji fasetowej i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie. Pozwala użytkownikom na wybór wielu filtrów naraz, dopasowuje wyniki filtrowania od razu i rozszerza opcje wyboru produktów.
Lazy Load Products & Images to bezpłatny dodatek, który poprawia szybkość ładowania strony przez dodanie funkcji lazy loading. Sprawia, że obrazy ładują się, dopiero kiedy użytkownik przescrolluje do nich stronę. Poprawia w ten sposób UX, wpływa na współczynnik odrzuceń, poprawiając szybkość ładowania sklepu. Działa na listingach, kartach produktowych i w wyszukiwaniach.
XML, HTML Sitemap Extension to wtyczka używana do generowania sitemapy sklepu Magento zarówno w wersji podstrony w HTML jak i pliku XML. Dzięki podstronie mapy w HTML można łatwiej nawigować po Twoim sklepie opartym o oprogramowanie Magento. Zarówno zastosowanie tradycyjnej mapy serwisu, jak i tej zawartej w pliku .xml, zwiększa szanse na szybszą indeksację przez roboty sieciowe Google.
Decydując się na instalację danej wtyczki, należy zwrócić uwagę na to, czy jest ona kompatybilna z pozostałymi, które znajdują się w Twoim sklepie Magento. Podczas wdrożenia nowej wtyczki, nie rób tego nigdy na środowisku produkcyjnym, czyli takim, które widzą i przez które kupują aktualnie Twoi klienci. Może to spowodować wstrzymanie pracy sklepu.
Wybierając wtyczkę spoza oficjalnej strony Adobe, zweryfikuj jej oceny i opinie. Nie instaluj dodatków, których nie jesteś pewien, ponieważ narażasz w ten sposób swój biznes i dane klientów.
Optymalizacja SEO Magento nie jest łatwym procesem, ponieważ panel administratora nie należy do najbardziej intuicyjnych. Jeżeli jednak wykonasz to zadanie poprawnie, osiągniesz rezultaty tak dobre, jak na innych podobnych rozwiązaniach tego typu. Pomoże Ci w tym poniższy poradnik optymalizacji Magento.
Dzięki odpowiednim narzędziom możesz śledzić zachowanie klientów Twojego sklepu na oprogramowaniu Adobe i to, jakie efekty przynosi pozycjonowanie Magento. Dzięki nim będziesz mógł dostosować plany dotyczące wdrażania działań SEO na Twojej stronie, by zmaksymalizować ruch i zwiększyć sprzedaż. Poniżej przedstawiamy najważniejsze elementy.
Google Analytics (GA) to darmowe rozwiązanie dające możliwość zbierania i raportowania danych na temat zachowań użytkowników odwiedzających Twój sklep Magento. Charakteryzuje je prosta obsługa i kompleksowe raporty, które mają ogromne zastosowanie w rozwijaniu sklepu. Dzięki niemu poznasz bliżej swoich klientów, a także najchętniej oglądane przez nich strony i produkty. Dużą zaletą jest również zbieranie informacji w czasie rzeczywistym.
Informacje, jakie gromadzi GA, to na przykład:
Poniżej przedstawiamy najłatwiejszą metodę na połączenie Twojego konta Google Analytics ze sklepem na oprogramowaniu Magento.
Od teraz Twój sklep Magento powinien być połączony z Google Analytics. Zweryfikuj połączenie w panelu GA. Niekiedy potrzeba 48 godzin, aby uzyskać pierwsze dane o ruchu.
Google Search Console (GSC) jest podstawowym rozwiązaniem wykorzystywanym przez pozycjonerów podczas działań optymalizacji SEO Magento. To platforma, która zapewnia liczne udogodnienia do zarządzania i monitorowania indeksowania stron, liczby wejść z organicznych wyników wyszukiwania i występowania błędów w obrębie sklepu. Jego konfiguracja nie jest konieczna do wyświetlenia się w wyszukiwarce Google, lecz jest to bezpłatne narzędzie, z którego niewątpliwie warto skorzystać.
Do najważniejszych funkcji Google Search Console można zaliczyć:
GSC połączysz z Twoim sklepem Magento, wykonując poniższe kroki:
Po wybraniu danej metody i weryfikacji własności możesz zacząć korzystać z funkcjonalności GSC.
Analiza strony pod względem optymalizacji jest elementem, który najlepiej wykonać jeszcze przed rozpoczęciem konfiguracji. Audyt SEO, szczególnie w przypadku sklepów na platformie Magento, warto wykonywać systematycznie, aby móc weryfikować rozwój optymalizacji i określać obszary, które wymagają dodatkowej poprawy.
Proces ten polega na specjalistycznej analizie widoczności strony, skupiając się na przeróżnych jej wskaźnikach. W dużym skrócie audyt SEO polega na badaniu dobranych słów kluczowych, linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, współczynnika konwersji, struktury i treści. Ważnym wskaźnikiem jest również szybkość ładowania strony.
Na rynku możesz znaleźć mnóstwo narzędzi, które przeanalizują Twój sklep Magento pod kątem różnych czynników. Wiele z nich jest dostępnych w formie płatnej, ale możesz skorzystać również z tych bezpłatnych.
Analiza strony pod kątem SEO przy użyciu narzędzi nie jest wystarczającym krokiem, kiedy zależy Ci na wygranej z konkurencją. Usługi te dostarczają cennych danych, które należy odpowiednio przeanalizować i odnieść do Twojej strony. Nie zrobisz tego właściwie bez doświadczenia i dużej wiedzy.
Jeżeli zależy Ci na jak najlepszych efektach i poprawie funkcjonowania Twojego sklepu opartego na CMS Magento, zdaj się na agencję SEMPIRE. Skorzystaj z promocji, w ramach której oferujemy darmową konsultację połączoną z analizą strony.
Podstawą pozycjonowania wszystkich stron internetowych jest dobór właściwych słów kluczowych. Ma to również szczególne znaczenie w optymalizacji SEO sklepów Magento.
Słowa kluczowe (ang. keywords) to hasła, które użytkownicy wprowadzają w okno wyszukiwarki, szukając informacji, produktów lub usług. Aby podstrona Twojego sklepu wyświetliła się w wynikach wyszukiwania takiego użytkownika, muszą się na niej znajdować frazy kluczowe.
Skuteczne pozycjonowanie Magento zakłada więc wyjście naprzeciw potrzebom Twoich potencjalnych klientów i umiejętne dostosowanie słów kluczowych.
W pozycjonowaniu sklepu online Magento używa się różnych typów fraz kluczowych. Są to:
Do wykonania planu słów kluczowych posłużą Ci narzędzia dostępne w sieci. Są to na przykład:
Przygotowując plan słów kluczowych dla pozycjonowania Magento, możesz również skorzystać z podpowiedzi w wyszukiwarce Google. Pojawiają się one w trakcie wprowadzania frazy i po jej wyszukaniu.
Architektura informacji (ang. information architecture) ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu Magento. To nic innego jak sposób organizacji treści, podstron, kategorii i produktów w witrynie sklepu. Jest projektem, który powinien być wypracowany na podstawie dobranych słów kluczowych jeszcze przed uruchomieniem sklepu. Z biegiem czasu struktura powinna być na bieżąco monitorowana, rozwijana i dostosowywana do potrzeb klientów.
Elementami architektury strony, których nie można pominąć z perspektywy SEO Magento, są:
Planując architekturę sklepu, kieruj się tym, co jest powszechnie znane Twoim potencjalnym klientom. Dzięki temu zwiększysz intuicyjność swojej witryny, co przełoży się na większy współczynnik konwersji. Szczególną uwagę przykładaj do optymalizacji poniższych podstron.
Dzięki intuicyjnej nawigacji osoby odwiedzające stronę Twojego sklepu Magento bez problemu znajdą produkty, których szukają. W ten sposób nie tylko zmaleje współczynnik odrzuceń strony (ang. bounce rate), ale i wzrośnie sprzedaż. Dobrze skonfigurowana nawigacja pełni też funkcję informacyjną, przedstawiając ofertę Twojej witryny dla odwiedzających.
Jest to zazwyczaj menu, które najbardziej rzuca się w oczy użytkownikom odwiedzającym Twój serwis Magento po raz pierwszy. Pełni funkcję głównej nawigacji i znajduje się najwyżej w hierarchii struktury strony. Zadbaj więc o to, aby umieścić w menu poziomym najważniejsze informacje i kategorie.
Układ tej nawigacji i sposób, w jaki przedstawia kategorie produktowe, wpływa na indeksowanie strony przez roboty Google. Aby dodać kategorie Twojego sklepu, wykonaj poniższe kroki.
Stopka (ang. footer) Magento jest miejscem na samym dole strony, w którym użytkownicy będą szukać konkretnych informacji związanych z Twoją firmą. Elementy, które warto umieścić w stopce:
Najprościej edytować footer jako blok. Zrobisz to w panelu administratora Magento.
Nawigacja okruszkowa (ang. breadcrumbs navigation) to ścieżka strony zawierająca kolejno ułożone linki witryn, które do niej prowadzą. Z perspektywy użytkownika breadcrumbs mówi, gdzie obecnie się on znajduje. Natomiast z perspektywy pozycjonowania Magento nawigacja ta poprawia linkowanie wewnętrzne serwisu. Pojawia się zazwyczaj na wszystkich stronach witryny z pominięciem strony głównej.
Nawigację tę możesz włączyć w panelu administratora sklepu Magento. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.
Jeżeli Twój sklep internetowy Magento oferuje wiele produktów, podział na kategorie może nie być wystarczający. Jeśli proces szukania produktów w Twoim sklepie opartym na systemie Magento 2 będzie zbyt uciążliwy, potencjalni klienci nie dokonają ostatecznie zakupu. Pomóc w tym przypadku może wdrożenie nawigacji fasetowej, czyli popularnych filtrów produktów.
W Magento ta forma nawigacji nazywana jest Layered Navigation, co można przetłumaczyć na polski jako nawigację warstwową. Wykorzystuje ona fasety, czyli cechy produktów. Zaznaczając daną cechę z listy, możemy wybrać grupę produktów, dla których jest ona wspólna.
Layered Navigation jest więc dużym ułatwieniem w nawigowaniu po sklepie, przez co może przyczynić się do wzrostu sprzedaży i mniejszego współczynnika odrzuceń. W ten sposób poprawia również SEO sklepu Magento. Jednak wprowadzając takie rozwiązanie dla list produktowych, trzeba pamiętać o kilku ważnych aspektach, żeby nie pogorszyć pozycjonowania strony i wrażeń użytkowników.
Konfigurację Layered Navigation dla Magento 2 wykonasz przy użyciu panelu administratora sklepu.
Nawigacja fasetowa działa na podstawie atrybutów produktów. Aby można było skorzystać z jej funkcjonalności, trzeba przypisać dane wartości do artykułów. Mogą to być na przykład rozmiary, kolory czy materiały. Ustawienia te znajdziesz, przechodząc do „Stores” → „Attributes” → „Product”.
Plik robots.txt to podstawowy element konfiguracji SEO Magento. Ma kluczowe znaczenie – komunikuje robotom Google, do jakich zasobów i stron mają mieć dostęp, a do których nie.
Elementy pliku robots.txt Magento to:
Konfiguracji pliku robots.txt dla Magento dokonasz w poniższy sposób.
Bardzo istotnym elementem optymalizacji SEO Magento jest konfigurowanie przyjaznych adresów URL witryny. Dzięki nim komputery komunikują się z serwerami www.
URL (ang. Uniform Resource Locator) to powszechny format, w jakim adresowane są wszelkie zasoby w Internecie. Z perspektywy pozycjonowania Magento jego zawartość ma kluczowe znaczenie. Umieszczając słowa kluczowe w linku strony, które są bezpośrednio powiązane z jej zawartością, możemy zwiększyć widoczność.
Dzięki odpowiedniej konfiguracji adresu możesz poprawić proces indeksacji Twojego sklepu przez roboty Google. Jego zwięzła struktura i przejrzystość pomogą użytkownikom zorientować się, co zawiera dana podstrona jeszcze przed jej odwiedzeniem.
Adres URL jest również widoczny w wynikach wyszukiwania w SERP-ach. Właśnie dlatego powinien zawierać słowa kluczowe, aby zachęcić użytkownika do przejścia na stronę Twojego sklepu.
Poprawny format odnośnika strony pełni też niejako funkcję nawigacji, która mówi użytkownikowi, gdzie się znajduje lub gdzie przejdzie po kliknięciu linku.
Najlepiej skonfigurowany odnośnik do strony sklepu Magento posiada poniższe cechy.
Przykłady poprawnie skonstruowanych adresów URL:
Jak ustawić przyjazne adresy URL w Magento 2?
Jeżeli chcesz edytować odnośniki do stron kategorii:
Dodatkowe ustawienia adresów kategorii znajdziesz w „Stores” → „Configuration” → „Catalog” → „Catalog” → „Search Engine Optimization”.
Chcąc ustawić adres URL dla konkretnego produktu:
Znacznik TITLE i meta DESCRIPTION są opisami zawartości strony, które informują użytkownika i roboty sieciowe, co oferuje sklep Magento jeszcze przed kliknięciem odnośnika. Wyświetlają się na stronach wyników wyszukiwania, w social mediach i w różnych komunikatorach.
Znacznik TITLE to nic innego jak tytuł strony w Twoim sklepie Magento. W wyszukiwarce Google prezentuje się jako odnośnik, po którego kliknięciu użytkownik przechodzi do danej witryny. Dobrze napisane tytuły zwiększają współczynnik klikalności (ang. Click-Through Rate – CTR), ponieważ trafiają w intencje osoby szukającej.
Jak napisać najlepszy znacznik TITLE dla sklepu Magento?
Meta DESCRIPTION to krótkie podsumowanie tego, co znajduje się na stronie. Opis ten wyświetla się w wynikach wyszukiwania pod tytułem strony. Dobrze napisany opis ma wpływ na CTR Twojego odnośnika w wynikach wyszukiwania. Warto mieć na uwadze, że Google czasem wybiera fragment treści i wyświetla go jako meta DESCRIPTION w SERP-ach.
Aby stworzyć najlepszy opis dla Twojej strony, kieruj się poniższymi wskazówkami.
Konfigurację meta znaczników wykonasz dla różnych stron w różnych miejscach i w inny sposób. Aby ustawić opis i tytuł dla głównej strony Twojego sklepu zbudowanego na oprogramowaniu Magento, wykonaj poniższe kroki.
Meta dane dla kategorii i produktów ustawisz manualnie w ich widoku edycji.
W przypadku dużej liczby produktów przydatna może być opcja tworzenia tych danych na podstawie karty produktowej. Ustawienia automatycznie generowanych tytułów i opisów znajdziesz w panelu administratora Magento.
Nagłówki są elementem, który nadaje hierarchię przedstawianej treści na stronie sklepu Magento. Korzystając ze znaczników od H1 do H6, sprawiasz, że tekst staje się bardziej czytelny dla klientów, a roboty Google mogą łatwiej poznać tematyczność strony. Aby stworzyć odpowiednią strukturę nagłówków, trzeba pamiętać o poniższych regułach.
Strukturę nagłówków dla treści na stronach informacyjnych, kategorii czy produktów utworzysz, korzystając z możliwość edycji w Page Builder. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.
Przekierowanie typu 301 jest informacją dla robotów sieciowych i użytkowników, że strona, która była dostępna w Twoim sklepie Magento, została trwale przeniesiona na inny adres. Dzięki temu przeniesiesz wartość SEO (przekazywaną przez linki zewnętrzne prowadzące do wcześniejszego adresu URL) oraz unikniesz na przykład negatywnej oceny ze strony Google’a za duplikowanie wewnętrzne treści (jeśli dana podstrona i jej content są dostępne pod więcej niż jednym adresem URL).
Dzięki prawidłowo wprowadzonym przekierowaniom 301 istnieje spora szansa na to, iż klienci Twojego sklepu nie trafia na podstrony błędów typu 404. Są one swego rodzaju ślepą uliczką, kiedy pod danym adresem wcześniej istniała podstrona, a aktualnie już nie. Przekierowanie użyte w takiej sytuacji sprawia, że nie tracisz wartości ruchu w obrębie Twojego sklepu Magento.
Przekierowanie typu 301 stosuje się w wielu przypadkach. Należą do nich:
Stosunkowo łatwą funkcjonalność wdrażania przekierowań znajdziesz w panelu administratora sklepu Magento.
Link kanoniczny (ang. canonical links) to niejako drogowskaz dla robotów sieciowych indeksujących sklep na Magento 2. Zadaniem atrybutu rel=canonical jest przekazać informacje robotom Google, który adres URL jest właściwą, podstawową wersją danej podstrony. Powielanie treści w obrębie witryny (ang. internal duplicate content) jest gorzej oceniane przez crawlery i obniża efekty pozycjonowania.
Magento nie ma domyślnie włączonego tego rozwiązania. Aby skonfigurować ustawienia linków kanonicznych, przejdź do panelu administratora.
Opisy kategorii i produktów czy też treści dla innych podstron Twojego sklepu mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie Magento. Od poprawnej optymalizacji tekstów zależeć będzie to, na jakie zapytania wyświetli się Twoja witryna i jaką ocenę w rankingu Google otrzyma ostatecznie od robotów sieciowych. Content w Twoim serwisie ma również ogromne znaczenie z perspektywy użytkownika.
Przygotuj treści w oparciu o analizę słów kluczowych, na które chcesz wyświetlać Twoją witrynę. Każda podstrona powinna mieć przyporządkowane unikatowe frazy kluczowe.
Dzięki temu unikniesz zjawiska kanibalizacji słów kluczowych, a więc sytuacji, kiedy co najmniej dwie podstrony w Twoim serwisie pokazują się w wynikach wyszukiwania na te same zapytania. Google wyświetla je wtedy naprzemiennie, aby nie powielać odnośnika do tej samej domeny. W efekcie tego ruch dla poszczególnych witryn spada.
Dobrze przygotowane treści na stronę sklepu i bloga Magento mogą przyczynić się do:
Strony kategorii produktowych gromadzą spory ruch w obrębie Twojego sklepu Magento. Pełnią przy tym bardzo ważną funkcję dla klientów. Powinny w intuicyjny sposób łączyć produkty w grupy, dając możliwość przeszukiwania i ułatwiając wybór.
Treść strony kategorii powinna dostarczać użytkownikom merytorycznych informacji i zachęcać ich do zakupu, ponieważ zazwyczaj nie wiedzą oni jeszcze, jaki produkt powinni wybrać. Miej to na uwadze, tworząc dla nich treści. Źle zoptymalizowane strony kategorii produktowych odstraszają odwiedzających Twoją witrynę www i powodują niższą sprzedaż.
Chcąc przygotować najlepszą treść strony kategorii dla sklepu na platformie Magento, wykonaj poniższe kroki.
Aby dodać opis do danej kategorii, wykonaj poniższe kroki.
Około 50% wszystkich sesji na stronie sklepu ma związek z kartami produktowymi (źródło: Smart Insights). To właśnie na nich użytkownicy podejmują ostateczne decyzje zakupowe.
Zadbaj, aby karty Twoich produktów w sklepie opartym na oprogramowaniu Magento były widoczne i dobrze zoptymalizowane pod względem UX. Dzięki temu przyciągniesz więcej potencjalnych klientów i poprawisz współczynnik konwersji.
Optymalizując strony produktów w Twojej witrynie Magento, miej na uwadze poniższe wytyczne.
Aby dokonać edycji stron produktowych:
Więcej informacji uzyskasz z naszego artykułu o idealnej karcie produktu.
Certyfikat SSL łączy Twój sklep Magento z kluczem bezpieczeństwa. Pozwala to na aktywowanie protokołu HTTPS, co skutkuje pojawieniem się kłódki przy adresie URL w przeglądarce internetowej. W ten sposób łączność klientów z serwerem sklepu opartego na Magento jest szyfrowana. Chroni to dane osobiste użytkowników Twojego serwisu przed atakami hakerów i złośliwego oprogramowania.
Instalacja certyfikatu SSL może odbywać się także poprzez modyfikacje lub utworzenie plików bezpośrednio na serwerze sklepu. Pomoże Ci w tym hostingodawca lub administrator strony. Kolejny etap to włączenie protokołu szyfrowania w panelu Magento.
Mapa XML dla Twojego sklepu to jeden z podstawowych elementów, jeżeli chodzi o pozycjonowanie Magento 2. Plik ten zawiera wszystkie informacje na temat podstron i zasobów Twojego serwisu. Roboty sieciowe wyszukiwarek analizują te informacje, aby poprawnie indeksować witrynę i katalogować jej dane.
Mapę XML dla Twojego sklepu wygenerujesz w panelu administratora.
Aby dodatkowo ułatwić indeksację witryny robotom Google i mieć dostęp do raportu błędów na stronie, dodaj mapę w panelu Google Search Console. Zrobisz to w łatwy sposób.
Od tego, jak szybko ładuje się strona Twojego sklepu Magento, zależy skuteczność zwiększania jej widoczności w Google. Każde dodatkowe sekundy potrzebne na wczytanie danej podstrony sklepu skutkują zwiększeniem współczynnika odrzuceń nawet o 100%. To, ile osób wyłączy Twoją stronę zaraz po kliknięciu odnośnika w SERP-ach, wpływa bezpośrednio na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo Google sam sprawdza to, jak bardzo wydajna jest Twoja witryna. Pamiętaj, aby optymalizacja prędkości ładowania witryny dotyczyła wszystkich typów urządzeń, szczególnie tych mobilnych. Google stawia nacisk na najwyższą jakość funkcjonowania witryn na urządzeniach przenośnych. Aby przetestować szybkość ładowania strony sklepu, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google Speed Insights.
Główne obszary, których optymalizacja pomoże Ci w przyspieszeniu ładowania strony, to:
Grafiki w sklepach internetowych pełnią bardzo ważną funkcję. Stanowią dodatkowe źródło informacji dla Twoich klientów, mają zachęcić ich do zakupu lub zaciekawić. W zależności od tego, ile Twój sklep posiada artykułów na stronie, możesz prezentować na niej ogromną liczbę zdjęć produktów. Ich optymalizacja jest więc niezwykle istotna i ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie Magento. Oto lista złotych zasad, dzięki którym Twoje grafiki będą poprawnie zoptymalizowane.
Dane strukturalne, czyli tak zwane rich snippets, to dodatkowe informacje, które są wyświetlane na stronach wyników wyszukiwania. W przypadku sklepu Magento może to być stan magazynowy, specyfikacja, zdjęcie produktu lub jego ocena wystawiona przez Twoich klientów.
Konfiguracji rich snippets dla Magento dokonasz przy użyciu płatnej wtyczki Magento 2 Rich Snippets Extension lub bezpłatnej Rich Snippets.
Responsive Web Design (RWD) to metoda tworzenia interfejsu w taki sposób, aby był on dostosowany do urządzeń różnych rozmiarów. Zoptymalizowana pod tym kątem strona powinna wyświetlać się poprawnie zarówno na ekranach komputerów, jak i na smartphone'ach czy tabletach. Wpływa to niewątpliwie na wrażenia użytkowników i ma odzwierciedlenie w widoczności Twojego sklepu.
Ten aspekt optymalizacji strony powinien być poruszony już podczas wdrażania projektu witryny. Niezależnie od tego, czy decydujesz się na gotowy szablon graficzny, czy projekt dedykowany, zwróć uwagę na możliwość responsywnego wyświetlania Twojego sklepu na ekranach różnych rozmiarów.
Aby przetestować, czy Twoja strona jest poprawnie skonfigurowana, skorzystaj z darmowego narzędzia Google Mobile-Friendly Test.
Link building to pozyskiwanie odnośników do Twojego sklepu, umieszczanych na zewnętrznych stronach internetowych. Aby tego rodzaju działania były skuteczne, musisz zadbać o pozyskiwanie linków z wartościowych źródeł, czyli takich, które długo istnieją w sieci i cieszą się sporym uznaniem (mają wysoki wskaźnik Rank Page w ocenie Google).
Linkowanie zewnętrzne jest jednym z elementów rankingowych Google i bezpośrednio wpływa na pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dodatkowym atutem jest oczywiście pozyskanie dodatkowego źródła ruchu dla Twojego sklepu na Magento 2.
Ze względu na atrybuty wyróżniamy kilka typów linków zewnętrznych, które mogą prowadzić do Twojego sklepu na oprogramowaniu Magento 2.
Jeżeli chcesz więc zapewnić swojej stronie najbardziej wartościowe odnośniki, skorzystaj z listy najlepszych źródeł poniżej.
Content marketing opiera się na publikacji atrakcyjnych i przydatnych dla klientów treści, które generują ruch i budują relację z odbiorcą. Będzie to możliwe tylko wtedy, kiedy poświęcisz tym działaniom należytą uwagę i będziesz prowadzić je skrupulatnie przez dłuższy czas.
Blog firmowy jest nieocenionym narzędziem marketingu treści, które przynosi szereg korzyści nie tylko dla pozycjonowania, ale i budowania wizerunku firmy lub zwiększania sprzedaży. Możesz na nim poruszać przeróżne tematy, dzielić się wiedzą ekspercką i umieszczać poradnikowe wpisy. Systematyczna publikacja wartościowych treści, które są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych, wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie Magento.
W Internecie dostępna jest darmowa wtyczka Magento 2 Blog Extension, dzięki której Twój sklep zyska wewnętrzny moduł blogowy.
Jeżeli szukasz inspiracji, jak stworzyć najlepsze wpisy na bloga firmowego, poniżej przedstawiamy kilka przydatnych wskazówek.
Magento jest obecnie jednym z bardziej skomplikowanych systemów do prowadzenia sklepu online. Dodatkowo nie należy do najbardziej popularnych w Polsce. Aby znaleźć potrzebne informacje, trzeba najczęściej korzystać z pomocy anglojęzycznych portali. Poniżej prezentujemy najczęściej zadawane pytania przez polskich użytkowników Magento.
Jeżeli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy technicznej, odradzamy próbę instalacji programu Magento 2 samodzielnie. W takim przypadku najlepiej będzie zdać się na pomoc doświadczonego specjalisty od wdrażania sklepów Magento. Dla bardziej obeznanych osób prezentujemy poniżej najważniejsze kroki instalacji tego oprogramowania.
Pozycjonowanie sklepów internetowych, niezależnie od wybranego oprogramowania, wymaga czasu i kompleksowego planu. Aby SEO było skuteczne, należy je dostosować do danej branży i konkurencji. Jest to rodzaj promocji długofalowej, którą trzeba nieustannie rozwijać.
Istnieje wiele czynników wpływających na czas pierwszych efektów optymalizacji SEO Magento. Należą do nich:
Biorąc pod uwagę powyższe czynniki i analizując dane pozycjonowanych stron, można szacować, że średnio pierwsze rezultaty przychodzą po około 3 miesiącach. Jednak, aby osiągnąć najwyższą skuteczność pozycjonowania Magento, trzeba poczekać znacznie dłużej.
Koszty zależą od wybranej przez Ciebie wersji Magento 2. Na rynku są dostępne:
Podstawową różnicą między Google Ads i SEO jest szybkość rezultatów i potencjał na generowanie ruchu na stronie. W SERP-ach częściej wybierane są wyniki organiczne, jednak to reklamy płatne przynoszą szybsze efekty w postaci natychmiastowej widoczności w wyszukiwarce.
Optymalizacja SEO Magento daje stabilne efekty, natomiast widoczność płynąca z reklam kończy się wraz z zakończeniem ich emisji. Równoległe korzystanie z tych dwóch metod promocji w wyszukiwarkach pozwala uzyskać efekty szybciej i utrzymać stabilne źródło ruchu na dłużej. Skutkuje to zajęciem wyższych pozycji i lepszym współczynnikiem konwersji.
Dlatego jeżeli zależy Ci na najlepszych rezultatach i kompleksowym podejściu do zagadnienia, możesz zdecydować się na pomoc agencji SEM.
Jeżeli nie masz bogatego doświadczenia w pozycjonowaniu sklepów internetowych, optymalizacja Magento okaże się wyjątkowo trudnym lub nawet niemożliwym zadaniem. Próba konfiguracji SEO w takim przypadku może przynieść odwrotne skutki.
W SEMPIRE specjalizujemy się w pozycjonowaniu sklepów na silniku Magento. Nasz zespół składa się z ekspertów z wieloletnim stażem, którzy specjalnie dla Ciebie przygotują najlepszą strategię rozwoju widoczności w sieci. Dbałość o szczegóły i zaplecze zaawansowanych narzędzi to elementy, które towarzyszą nam podczas każdej optymalizacji SEO.
Decydując się na pomoc specjalistów agencji SEMPIRE, masz pewność, że Twój sklep zbudowany na platformie Magento 2 będzie zoptymalizowany w najlepszy sposób. Dzięki temu nie tylko znajdziesz się na topowych pozycjach, ale i będziesz generować wartościowy, wysoko konwertujący ruch.
W SEMPIRE SEO to nie tylko uzyskanie wysokich pozycji, ale przede wszystkim nastawienie na doświadczenia użytkowników i wysoką sprzedaż.
Zamów bezpłatną konsultację z naszym Specjalistą ds. optymalizacji Magento!
Ocena artykułu:
5 / 5 według 99 opinii