Pozycjonowanie WooCommerce – SEO optymalizacja sklepu – poradnik krok po kroku

Chcesz pozyskać nowych klientów z Internetu?

Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej.

Pozycjonowanie WooCommerce – SEO optymalizacja sklepu – poradnik krok po kroku

WooCommerce to najpopularniejszy dodatek do CMS WordPress umożliwiający prowadzenie sklepu internetowego. Korzysta z niego prawie co trzeci serwis oferujący swoje produkty online. Pomimo tak dużej popularności, znalezienie jakościowych poradników na temat optymalizacji SEO WooCommerce jest trudne.

Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy przewodnik, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces pozycjonowania Twojego sklepu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czy WooCommerce jest rozwiązaniem dla Ciebie,
  • jakie narzędzia pomogą Ci w optymalizacji SEO WooCommerce w witrynie opartej o CMS WordPress,
  • jak wygląda proces pozycjonowania sklepu internetowego krok po kroku,
  • dlaczego ten system tak jest popularny.

Poniższy poradnik jest kompleksowym kompendium wiedzy na temat pozycjonowania sklepu opartego o oprogramowanie WooCommerce. Będzie dla Ciebie szczególnie przydatny, jeśli:

  • jesteś właścicielem sklepu online i chcesz poprawić jego widoczność,
  • zajmujesz się pozycjonowaniem i szukasz informacji na temat tego systemu,
  • zakładasz sklep i nie wiesz, czy WooCommerce będzie dla Ciebie odpowiedni.

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep osiągnie najlepsze rezultaty w postaci topowych pozycji w wynikach wyszukiwania i większej sprzedaży, wybierz naszą agencję. Mamy bogate portfolio klientów z sukcesem prowadzących handel na platformie WordPress z zainstalowaną wtyczką WooCommerce.

Umów się na bezpłatną konsultację i analizę strony, aby zdobyć wartościowy, generujący sprzedaż ruch!

pozycjonowanie woocommerce seo

Rozwiń wszystkie

Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to całkowicie darmowa wtyczka (ang. plugin) do najpopularniejszego na świecie systemu zarządzania treścią (ang. Content Management System – CMS), czyli WordPressa (WP). Dzięki niej możesz w łatwy sposób otworzyć swój sklep internetowy i dowolnie go konfigurować. Otwarty kod źródłowy tego oprogramowania pozwala na szeroką personalizację witryn prowadzonych przy użyciu WooCommerce.

Plugin posiada polską wersję językową i intuicyjny interfejs. Pozwala na wprowadzenie produktów z poziomu panelu administratora i konfigurację ich cech, takich jak:

  • zdjęcia,
  • opisy,
  • wymiary,
  • warianty,
  • stan magazynowy,
  • cena,
  • promocje i wiele innych.

Moduł WooCommerce został wydany w 2011 roku. Stworzony przez dwóch deweloperów, szybko zyskał na popularności dzięki łatwej integracji e-commerce z WP. Od 2015 roku Woo należy do firmy Automattic, która jest również właścicielem WordPress.com.

logo woocommerce seo
Logo WooCommerce
Źródło: WooCommerce

Popularność WooCommerce

Obecnie WooCommerce jest najpopularniejszym narzędziem do prowadzenia sklepów w Internecie. Korzysta z niego ponad 4 miliony serwisów, które stanowią około 7% wszystkich witryn www (źródło: WebTribunal). 27% stron korzystających z technologii dla e-commerce wykorzystuje właśnie ten moduł (źródło: BuiltWith).

seo woocommerce udział różnych technologii ecommerce w rynku
Udział WooCommerce w technologiach e-commerce (stan na 06.2022)
Źródło: BuiltWith

Dla kogo jest sklep oparty na WooCommerce?

WooCommerce jest rozwiązaniem, które najlepiej sprawdza się w przypadku średnich i małych sklepów online. Moduł nie stanowi osobnego systemu, tylko jest elementem CMS o szerokim spektrum funkcjonalności.

Dlatego może w nim brakować zaawansowanych funkcji marketingowych czy optymalizacyjnych, które są w standardzie innych narzędzi e-commerce. Brakujące elementy można jednak uzupełniać innymi płatnymi i darmowymi modułami.

WooCommerce w wielu przypadkach nie spełnia oczekiwań dużych firm. Kiedy na stronie sklepu trzeba zaprezentować wiele produktów, wydajność serwisu spada. System obciążony dodatkowymi wtyczkami, potrzebnymi do prowadzenia większych sklepów, nie jest efektywny.

Jednak ogromną zaletą tego rozwiązania jest niski koszt i otwarta możliwość personalizacji. Są to cechy, które trafiają w potrzeby małych biznesów rozpoczynających swoją przygodę z handlem w Internecie. Wiele udogodnień, jakie oferuje ten system, sprzyja elastycznej modyfikacji interfejsu i dostosowania go do Twojej wizji.

Poniższe przykłady sklepów online pomogą Ci łatwiej wyobrazić sobie możliwości WooCommerce:

  • polski producent i dystrybutor zdrowej żywności – Racjonalni;
  • sklep online oferujący meble i akcesoria do domu – ZETPETY;
  • internetowy sklep oferujący organiczne kosmetyki – Root Science;
  • witryna oferująca ekologiczne butelki i kubki wielokrotnego użytku – JOCO Cups;
  • szwedzki sklep z ręcznie produkowanymi gitarami – Strandberg;
  • szwedzki sklep z kurtkami dla kobiet – Norrsken Jackets;
  • brytyjski producent afrykańskiego suszonego mięsa – The Biltong Factory.

WooCommerce – jak zacząć prowadzić sklep?

Założenie sklepu przy użyciu wtyczki WooCommerce jest bardzo proste. Samo utworzenie witryny może zająć tylko godzinę. Aby to zrobić, musisz mieć wcześniej wybranego odpowiedniego hostingodawcę i zainstalowanego WordPressa. Później wystarczy, że zainstalujesz i skonfigurujesz plugin WooCommerce w panelu administratora WP.

seo woocommerce instalacja wtyczki
Wtyczka WooCommerce 
Źródło: WordPress.org

Zalety wtyczki WooCommerce

Niesamowita popularność tego narzędzia e-commerce nie bierze się znikąd. Wiele osób docenia jego szereg cech i funkcjonalności, które pomagają w prowadzeniu sklepu online. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych z nich.

  • Jest darmowe, założenie sklepu nic nie kosztuje (istnieją jednak koszty związane z jego prowadzeniem).
  • Posiada polską wersję językową.
  • Jest cały czas aktualizowane i rozwijane, dzięki czemu ma coraz więcej funkcjonalności i jest bezpieczniejsze.
  • Charakteryzuje je otwarty kod źródłowy, dzięki któremu możesz personalizować swój sklep, jak tylko chcesz.
  • Jest intuicyjne – design sprawia, że łatwo się je instaluje i obsługuje.
  • Ma ogromną bazę dodatków i rozszerzeń, które pomogą Ci w optymalizacji SEO WooCommerce.
  • Jest dostosowane do prowadzenia sklepu w wielu wersjach językowych.
  • Prezentuje dużą bazę gotowych motywów i szablonów graficznych, dzięki którym stworzenie estetycznego sklepu to nie problem.
  • Ma dedykowaną aplikację na smartphona.
  • Zgromadziło wiernych fanów, którzy tworzą obszerne zasoby wiedzy.

Wady rozszerzenia WooCommerce

Nie da się ukryć, że WooCommerce i sklepy utworzone w oparciu o niego posiadają pewne ograniczenia. Zanim zdecydujesz się na wybór tego rozwiązania, powinieneś mieć je na uwadze. Są to:

  • brak wsparcia technicznego ze strony twórców rozwiązania;
  • ręczna aktualizacja systemu i wtyczek przy pojawieniu się nowych wersji;
  • dodatkowe koszty podczas prowadzenia sklepu internetowego;
  • brak pewności, że zainstalowane wtyczki są kompatybilne;
  • brak rozbudowanych funkcjonalności, które wiążą się z zaawansowanymi kryteriami promocji w sklepie czy tworzeniem raportów;
  • ograniczone możliwości skalowania biznesu.

Co to jest SEO WooCommerce? Na czym polega pozycjonowanie sklepu WooCommerce?

Pozycjonowanie WooCommerce to proces optymalizacji SEO (ang. Search Engine Optimization), mający na celu zwiększenie widoczności sklepu działającego na tej platformie w wyszukiwarce Google. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod na zwiększenie sprzedaży i budowanie rozpoznawalności marki.

SEO WooCommerce polega na dostosowaniu sklepu do szeregu czynników rankingowych Google, aby witryna wyświetlała się jak najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Celem konfiguracji dokonywanej przez specjalistów SEO jest dostosowanie sklepu WooCommerce do standardów Google i zapytań wprowadzanych przez użytkowników w okno wyszukiwarki. Prowadzi to do osiągnięcia lepszych pozycji w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli w wynikach wyszukiwania Google.

Podstawowym elementem optymalizacji sklepu jest jego przygotowanie do skanowania przez algorytmy Google, zwane też robotami sieciowymi czy crawlerami. Bez umożliwienia im przeanalizowania Twojego sklepu, na nic zdadzą się kolejne kroki pozycjonowania.

Podczas skanowania serwisu roboty dokonują indeksacji, czyli określają jego tematykę i zapisują te dane w swojej bazie. Opierają się na zawartych w nim słowach kluczowych (ang. keywords), czyli frazach odpowiadających zapytaniom wpisywanym przez użytkowników w wyszukiwarkę. Robią to, aby wyświetlać jak najtrafniejsze odpowiedzi w wynikach wyszukiwania.

Na pozycję w rankingu w Google, czyli to, jak wysoko witryna będzie wyświetlać się w naturalnych wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła, wpływa ponad 200 czynników, które nieustannie ewoluują wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów Google.

Optymalizację SEO WooCommerce można podzielić na dwa etapy:

  • SEO on-site/on-page – działania wykonywane na stronie: optymalizacja kodu i treści w sklepie WooCommerce,
  • SEO off-site/off-page – działania wykonywane poza stroną: pozyskiwanie linków do sklepu i marketing treści.

Optymalizacja SEO WooCommerce to długofalowy proces, który zapewnia promocję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Są to wyniki bezpłatne, które znajdują się pod wynikami płatnymi, będącymi efektem kampanii reklamowych Google Ads.

Pomimo tego, że reklamy znajdują się wyżej w wyszukiwarce Google, większość użytkowników (94%) wybiera jednak wyniki naturalne, darząc je większym zaufaniem (źródło: Backlinko).

Nie da się kupić wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – trzeba na nie zasłużyć, dostosowując witrynę do szeregu wytycznych Google. Temu właśnie służy skuteczne pozycjonowanie WooCommerce.

seo woocommerce reklama i wyniki organiczne w serpie
Reklama i wyniki organiczne w wynikach wyszukiwania Google
Źródło: Google

Czy WooCommerce SEO jest skuteczne?

Tak, właściwie wdrożone działania optymalizacji SEO WooCommerce są skuteczne. Wystarczy tylko dodać, że aż 43% ruchu sklepów internetowych pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania (źródło: The Media Captain).

Dodatkowo, według ankiety Search Engine Journal, 49% badanych określa SEO jako kanał marketingowy z najwyższym współczynnikiem ROI (ang. Return On Investment), określającym zwrot z inwestycji.

Należy pamiętać, że proces pozycjonowania sklepów internetowych wymaga czasu i przygotowania kompleksowego planu. Jednak jego efekty nie wiążą się jedynie ze zwiększeniem widoczności sklepu w wyszukiwarkach.

Pozycjonowanie WooCommerce pomoże Ci:

  • zbudować swój wizerunek w cyberprzestrzeni i offline,
  • zwiększyć zaufanie do firmy i Twojej marki,
  • zwiększyć zwrot z promocji, ponieważ jest jednym z najbardziej opłacalnych sposobów reklamy,
  • poprawić wrażenia użytkowników korzystających z Twoich usług,
  • pozyskiwać nowych klientów prosto z wyszukiwarki,
  • wzmocnić współczynnik konwersji i zwiększyć sprzedaż.

Czy WooCommerce jest „SEO friendly”?

WooCommerce jest często określany mianem SEO-friendly. To oznacza, że posiada wiele ułatwień i rozszerzeń, dzięki którym można usprawnić optymalizację sklepu pod kątem wyszukiwarek.

Istotne jest jednak to, że skuteczne pozycjonowanie wymaga zaangażowania osób z wielu dziedzin, w tym specjalistów SEO, UX/UI designerów, copywriterów czy analityków. Bez wiedzy i doświadczenia wszystkich tych osób nie da się uzyskać satysfakcjonujących efektów, nawet jeśli dana platforma jest "przyjazna" pod kątem pozycjonowania.

Konfiguracja ustawień w panelu posiada swoje ułatwienia, jednak potrafi być również skomplikowana. Wiele zależy od niszy, w której prowadzisz sprzedaż swoich produktów. Jeszcze innym aspektem jest SEO off-site, na które nie ma już wpływu intuicyjność systemu.

Najbardziej przydatne wtyczki dla SEO WooCommerce

Jedną z największych zalet WooCommerce jest szeroki dostęp do płatnych i bezpłatnych wtyczek. W oficjalnej bazie WP możesz znaleźć ich ponad tysiąc. Wiele z nich jest bardzo przydatnych w zwiększaniu widoczności Twojego sklepu online.

Jest to szczególnie istotne w przypadku optymalizacji dużej liczby kart produktowych naraz. Wykonanie ręcznie optymalizacji SEO setek lub tysięcy produktów na stronie byłoby bardzo kosztowne i czasochłonne.

Poniżej przedstawiamy zestawienie wysoko cenionych rozszerzeń, które pomogą Ci osiągnąć topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.

  • Yoast SEO – najpopularniejsza wtyczka do pozycjonowania WooCommerce. Zawiera w sobie szereg narzędzi pozwalających w łatwy sposób skonfigurować techniczne SEO. Dzięki automatyzacji tworzenia meta tytułów i opisów zaoszczędzi Twój czas. Wtyczka występuje w dwóch wersjach: płatnej i premium. Umożliwi Ci również dodawanie danych strukturalnych dla produktów w WooCommerce, ustawienie nawigacji okruszkowej (ang. breadcrumbs navigation), analizę treści i wiele więcej.
  • Smush – popularna wtyczka do optymalizacji grafik. Przy dużej liczbie produktów w Twoim sklepie wzrasta liczba zdjęć, które je przedstawiają. Może to obciążyć witrynę i pogorszyć jej prędkość ładowania. Tak samo może się stać w przypadku innych grafik, na przykład banerów promocyjnych o dużym rozmiarze. Dzięki pluginowi Smush zredukujesz rozmiar obrazów dodawanych do sklepu WooCommerce za pomocą kompresji. Wtyczka wprowadza również funkcję lazy load. Sprawia, że poszczególne grafiki ładują się w dopiero momencie przewinięcia do nich na stronie.
  • Booster for WooCommerce – obszerny pakiet ponad 100 funkcjonalności przygotowanych specjalnie dla WooCommerce. Pozwala dostosować sklep w przeróżnych aspektach, bez posiadania wiedzy technicznej czy umiejętności kodowania. Jego głównymi zaletami dla WooCommerce SEO jest generowanie raportów, możliwość personalizacji koszyka i dostosowanie przycisków do Twoich potrzeb.
  • Really Simple SSL – jest to rozwiązanie, dzięki któremu Twoja strona będzie wyświetlana w standardzie SSL (ang. Secure Socket Layer), a więc przez protokół HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure). Korzystanie z niej będzie tym samym bardziej bezpieczne dla Twoich klientów. Po instalacji komunikacja między stroną a serwerem będzie szyfrowana. Trzeba jednak zaznaczyć, że wtyczka wymusza jedynie wyświetlanie strony w standardzie HTTPS. Certyfikat musi być wcześniej zainstalowany na serwerze sklepu.
  • Redirection – to bardzo prosta wtyczka, która odpowiada za konfigurację przekierowań w Twoim sklepie WooCommerce. SEO, dzięki mniejszej liczbie błędów 404 (Not Found – brak strony pod danym adresem), przynosi lepsze i szybsze efekty. Przekierowanie typu 301 służy komunikowaniu robotom sieciowym lub przeglądarce, że dana strona znajduje się pod innym adresem. Dzięki temu potencjał wcześniejszej wersji podstrony, związany z unikalnym adresem URL, zostaje przeniesiony na nową wersję, istniejącą obecnie pod odmiennym linkiem.
  • AMP for WP – AMP (ang. Accelerated Mobile Pages), czyli przyspieszone strony mobilne, to projekt wspierany przez Google. Jego celem jest rozpowszechnianie projektowania stron dostosowanych do urządzeń mobilnych.
  • MonsterInsights – jest to aplikacja, dzięki której w łatwy sposób połączysz Google Analytics ze sklepem WooCommerce. Po dodaniu jej do strony będziesz śledzić najważniejsze statystyki z poziomu panelu administratora. Dowiesz się, kim są Twoi klienci i skąd przychodzą do Twojego sklepu. Określisz, jaki procent z nich dokonuje zakupu, a jaki wyłącza Twoją stronę zaraz po otwarciu. Pomoże Ci to w działaniach SEO i UX (ang. User Experience – doświadczenia użytkownika), czyli w realizacji strategii SXO (ang. Search Experience Optimization), zakładającej optymalizację doświadczeń użytkownika.
  • W3 Total Cache – optymalizacja prędkości wczytywania strony jest bardzo ważna w pozycjonowaniu WooCommerce. SEO bierze pod uwagę poprawę Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe), a nimi zajmuje się wtyczka W3 Total Cache. 
  • FiboSearch – jest to plugin dla WooCommerce, który poprawia nawigowanie, dodając wyszukiwarkę AJAX (ang. Asynchronous JavaScript and XML) search do Twojej strony. Pomaga w znajdowaniu produktów przez dynamiczne sugestie wyświetlane pod oknem, pokazuje ich zdjęcia i cenę. Umożliwia również wyszukiwanie po tytule i opisie produktu. Jest to obecnie złoty standard UX, którego oczekują użytkownicy po wejściu na stronę sklepu WooCommerce. Zapewniając im te funkcjonalności, sprawiasz, że więcej czasu spędzą na Twojej stronie i częściej dokonają zakupu.
  • Variation Swatches – moduł, który poprawia wybór wariantów produktów. Dodanie wariantów do karty produktowej poprawia linkowanie wewnętrzne, które jest brane pod uwagę przez roboty sieciowe Google. Dodatkowo estetyczne warianty wiążą się z lepszymi odczuciami Twoich klientów, co może przyczynić się do większej konwersji.

Pozycjonowanie WooCommerce – SEO poradnik krok po kroku

Optymalizacja SEO WooCommerce ma wiele wspólnego z pozycjonowaniem WordPressa, jednak jest bardziej złożona i specyficzna. Sklepy wykorzystujące to rozszerzenie powinny zwracać szczególną uwagę na konkretne elementy konfiguracji, które pomogą zwiększyć widoczność w wyszukiwarce.

Poniższy poradnik powstał po to, aby zaprezentować Ci niezbędną wiedzę na temat WooCommerce SEO i przeprowadzić Cię przez najważniejsze etapy konfiguracji.

Upewnij się, że Twoja strona nie jest wyłączona z indeksacji

Umożliwienie robotom skanowania sklepu to kluczowy aspekt, o który należy zadbać podczas optymalizacji SEO WooCommerce. Wykluczenie z indeksacji strony sprawia, że jest ona niewidoczna dla robotów sieciowych. Przez to może zupełnie nie wyświetlać się w SERP-ach.

Indeksacja może być wyłączona w trakcie pracy nad wdrożeniem witryny. Dzięki temu sklep WooCommerce nie będzie widoczny dla wyszukiwarek w swojej niepełnej wersji.

Ustawienia widoczności całego sklepu znajdziesz w panelu administratora:

  1. Korzystając z menu bocznego, nawiguj do „Ustawienia” → „Czytanie”.
  2. Znajdź na stronie sekcję „Widoczność w wyszukiwarkach”.
  3. Upewnij się, że opcja „Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny” jest odznaczona i zapisz.
seo woocommerce ustawienia widoczności sklepu
Widoczność w wyszukiwarkach
Źródło: WordPress

Zainstaluj wtyczkę, która pomoże w optymalizacji WooCommerce SEO

Baza darmowych wtyczek zawiera wiele rozwiązań przygotowanych dla WooCommerce SEO. Cześć z nich opisaliśmy powyżej. Jeżeli nie jesteś doświadczonym specjalistą SEO, pomoc pluginów ułatwiających optymalizację będzie nieoceniona. Nawet bardziej zaprawieni w boju pozycjonerzy mogą skorzystać z rozwiązań, które dają moduły. Automatyzacja czasochłonnych procesów pozwala zwiększyć wydajność pracy.

W tym poradniku często będziemy odwoływać się do możliwości wtyczki Yoast SEO. Posiada ona podobne funkcje, jak zbliżone do niej pakiety Rank Math lub All in One SEO.

Aby dokonać instalacji wybranej wtyczki, wykonaj poniższe kroki.

  1. Upewnij się, że rozszerzenie, które chcesz zainstalować, jest zgodne z Twoim systemem i nie spowolni jego pracy. Zaznajom się z opiniami o danej wtyczce i funkcjonalnościami, jakie oferuje. 
  2. Sprawdź działanie modułu w środowisku testowym, nigdy nie na działającym sklepie!
  3. W panelu administratora sklepu przejdź do „Wtyczki” → „Dodaj nową”.
  4. Wyszukaj rozszerzenia, które chcesz zainstalować.
  5. Kliknij przycisk „Zainstaluj”, a później „Włącz”.
  6. Po zainstalowaniu i włączeniu wtyczki możesz dokonać jej konfiguracji.
woocommerce seo instalacja yoast seo woocommerce
Wtyczka Yoast SEO
Źródło: WordPress

Używaj certyfikatu SSL

Bezpieczeństwo w sklepie internetowym jest bardzo ważne. Jeżeli Twój serwis oparty na oprogramowaniu WooCommerce nie będzie spełniał odpowiednich standardów z tym związanych, użytkownicy nie będą mu ufać. Proste zadanie, jakim jest wykupienie, instalacja i uruchomienie certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer) na stronie, wystarczy, aby poprawić wrażenia i bezpieczeństwo użytkowników.

HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure – Szyfrowany Protokół Przesyłania Dokumentów Hipertekstowych), który szyfruje dane i zabezpiecza połączenie w Internecie, działa przy użyciu protokołu SSL. Informacje klientów Twojego sklepu online są w ten sposób bardziej bezpieczne i nie mogą ulec przechwyceniu. Strony wykorzystujące to rozwiązanie mają w URL-u prefiks https:// i kłódkę przy adresie.

seo woocommerce certyfikat ssl https
Kłódka przy adresie z prefiksem https
Źródło: Chrome

Certyfikat SSL należy wykupić i odpowiednio zainstalować na serwerze hostingodawcy obsługującego Twój sklep online. Wiele serwisów oferuje to rozwiązanie jako standardową usługę. Aby strona wyświetlała się w wersji zabezpieczonej, należy zadbać o to również po stronie panelu administratora. Pomoże Ci w tym darmowa wtyczka Really Simple SSL.

  1. W panelu administratora przejdź do „Wtyczki” → „Dodaj nową”.
  2. Wyszukaj i zainstaluj Really Simple SSL.
  3. Włącz aplikację.
  4. Dokończ konfigurację aplikacji, przechodząc do „Ustawienia” → „SSL”.
  5. Kliknij „Aktywuj SSL”.
woocommerce seo aktywacja ssl
Aktywacja wtyczki Really Simple SSL
Źródło: WordPress

Połącz witrynę z narzędziami analitycznymi

Narzędzia analityczne pomogą Ci dostosować strategię pozycjonowania sklepu WooCommerce i weryfikować wdrażane rozwiązania. Dostarczą również cennych danych na temat klientów sklepu i ich zachowań. Pozwolą monitorować ruch i pokażą niedociągnięcia w ścieżce zakupowej.

To tylko niektóre zalety najpopularniejszych, darmowych narzędzi od Google, czyli Google Analytics (GA) i Google Search Console (GSC).

Skonfiguruj Google Analytics dla SEO WooCommerce

Google Analytics monitoruje i analizuje ruch na stronie pod względem wielu czynników i metryk. Posiada możliwości dodania modułu e-commerce, który gromadzi dane sprzedażowe. Jest to niezwykle istotne dla witryn używających oprogramowania WooCommerce.

Dzięki Google Analytics dowiesz się:

  • kim są odbiorcy Twojego sklepu,
  • skąd trafia do Ciebie ruch,
  • na której stronie użytkownicy najczęściej porzucają Twoja witrynę,
  • w jaki sposób klienci poruszają się po Twoim sklepie przed zakupem,
  • która strona jest najczęściej pierwszą dla użytkowników i wiele więcej.

Żeby skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy mieć założone konto Google i skonfigurowaną usługę przez stronę GA. Kolejnym krokiem będzie utworzenie strumienia danych między sklepem WooCommerce a panelem Google Analytics. Możesz zrobić to na kilka sposobów – przy pomocy wtyczki lub w edycji plików motywu.

  1. Przejdź do strony Google Analytics i zarejestruj się na niej.
  2. Otwórz panel administratora Twojego sklepu.
  3. Zainstaluj wtyczkę, która pomoże w połączeniu z Google Analytics. W naszym poradniku wykorzystaliśmy MonsterInsights.
  4. Włącz plugin i kliknij przycisk „Launch Setup Wizard”.
  5. Przejdź przez konfigurację wtyczki.
  6. MonsterInsight pozwala na proste połączenie sklepu z GA przez konto Google. Po zakończeniu konfiguracji połączenie będzie utworzone.
woocommerce seo konfiguracja monsterinsights
Konfiguracja wtyczki MonsterInsights
Źródło: WordPress

Jeżeli nie chcesz instalować dodatkowej wtyczki, możesz utworzyć łącze w inny sposób.

  1. Przejdź do Twojego konta Google Analytics.
  2. Otwórz ustawienia strumienia danych, wybierając z menu bocznego „Administracja” → „Strumienie danych”.
  3. Otwórz wybrany strumień danych.
  4. Skopiuj „Globalny tag witryny (gtag.js)”.
  5. Otwórz panel administratora sklepu WooCommerce.
  6. Przejdź do „Wygląd” → „Edytor plików motywu”.
  7. Otwórz Nagłówek motywu (header.php) i wklej skopiowany tag. Zapisz zmiany.
seo woocommerce strumień danych globalny tag google analytics
Kopiowanie globalnego tagu strumienia danych Google Analytics
Źródło: Google Analytics
woocommerce seo edycja headera woocommerce
Dodawanie tagu globalnego w edytorze plików motywu
Źródło: WordPress

Skonfiguruj Google Search Console dla WooCommerce SEO

Google Search Console jest bardzo przydatnym, bezpłatnym narzędziem od Google. Dzięki niemu:

  • możesz śledzić, jak Twoja strona wyświetla się w SERP-ach, 
  • otrzymasz raport zaindeksowanych stron błędów, 
  • wgrasz mapę witryny, 
  • sprawdzisz występowanie błędów na urządzeniach mobilnych i wiele więcej.

Aby dodać Twój sklep online stworzony na oprogramowaniu WooCommerce, wykonaj poniższe kroki.

  1. Przejdź do strony Google Search Console.
  2. Zaloguj się na konto Google.
  3. Wybierz typ usługi „Prefiks adresu URL”, podając w oknie URL strony sklepu WooCommerce.
  4. Zdecyduj się na metodę weryfikacji. Skorzystaj ze skonfigurowanego w poprzednim kroku konta GA, aby najszybciej potwierdzić własność witryny.
  5. Po weryfikacji połączenie będzie gotowe.
woocommerce seo wybór typu usługi google search console
Wybór typu usługi w Google Search Console
Źródło: Google Search Console
seo woocommerce weryfikacja własności witryny gsc
Weryfikacja własności witryny w Google Search Console
Źródło: Google Search Console

Wybierz odpowiedni motyw dla sklepu

Na pozycjonowanie sklepu WooCommerce wpływ ma mnóstwo czynników. Od początku istnienia sklepu powinieneś mieć na uwadze jego optymalizację SEO. Dzięki temu unikniesz wdrażania zmian, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie witryny. To, jaki motyw wybierzesz, ma ogromne znaczenie dla WooCommerce SEO.

Przed wdrożeniem danego rozwiązania przetestuj je w wersji demonstracyjnej. Żeby nie popełnić błędu podczas selekcji szablonu graficznego, zwróć uwagę na kilka cech.

  • Responsywność, RWD (ang. Responsive Web Design, strona responsywna) – metoda projektowania stron i interfejsów w celu dostosowania ich wyglądu do różnych rozmiarów ekranów i okien. Ma to duże znaczenie w przypadku urządzeń mobilnych, które dla Google są bardzo istotne.
  • Wydajność – to, jak szybko Twój sklep będzie ładował się na różnych urządzeniach. Wolna prędkość strony wpływa na negatywne doświadczenia użytkowników i znacząco zwiększa współczynnik odrzuceń.
  • Funkcjonalność – jest to wymiar, który określa, jakie rozwiązania posiada szablon i jakie rozszerzenia można w nim wdrożyć. Czy odpowiadają one wymaganiom Twoich klientów?
  • Intuicyjność – cecha, która świadczy o łatwości używania Twojego serwisu. Rozwiązania w nawigacji i architekturze strony powinny być powszechnie znane. Czytelny wygląd i kolorystyka sprawią, że łatwiej będzie znaleźć klientom to, czego szukają. Przetestuj różne scenariusze i ścieżki, jakie będą najbardziej istotne dla Twoich klientów.

Dzięki motywom możesz w łatwy sposób stworzyć estetyczny i użyteczny sklep WooCommerce. W sieci znajdziesz mnóstwo przykładów szablonów graficznych przygotowanych specjalnie dla tego oprogramowania. Za każdym razem zweryfikuj ich opinie i jakość.

Na stronie ThemeForest istnieje ponad tysiąc motywów dla WooCommerce, których ceny zaczynają się od kilkunastu dolarów. Jeżeli zależy Ci na darmowym rozwiązaniu, skorzystaj z bazy dostępnej w panelu administratora sklepu.

  1. Otwórz „Wygląd” → „Motywy”.
  2. Kliknij przycisk „Dodaj”.
  3. Wyszukaj motyw, korzystając z filtrów.
  4. Przetestuj i zainstaluj wybrany motyw.
  5. Włącz zainstalowany motyw i skonfiguruj go według potrzeb.
seo woocommerce sekcja motywów w panelu administratora
Widok motywów w panelu administratora
Źródło: WordPress

Przeprowadź audyt SEO dla sklepu WooCommerce

Audyt SEO to szczegółowa analiza strony, która ma przede wszystkim na celu określenie obszarów wymagających poprawy w Twoim sklepie online. Dzięki niemu zweryfikujesz również postępy w optymalizacji SEO WooCommerce.

Audyt zakłada ocenę obszernej liczby czynników, które są kluczowe dla robotów sieciowych podczas ewaluacji serwisów. Bada zgodność strony ze standardami Google i innymi najlepszymi praktykami tworzenia witryn internetowych.

W sieci możesz znaleźć wiele narzędzi, które są w stanie przetestować Twój sklep na oprogramowaniu WooCommerce. Listę najpopularniejszych z nich prezentujemy poniżej.

  • Semstorm – to rozwiązanie do śledzenia efektów działań SEO. Posiada dużo funkcji zapewniających kompleksową analizę sklepów. Dzięki niemu sprawdzisz widoczność słów kluczowych, przeanalizujesz konkurencję i porównasz ją z Twoją stroną.
  • PageSpeed Insights – narzędzie od Google, dzięki któremu sprawdzisz jeden z najistotniejszych elementów optymalizacji SEO WooCommerce – prędkość ładowania witryny. Strona jest testowana na urządzeniach mobilnych i na desktopach. Efektem audytu jest ocena w skali od 0 do 100 z dodatkowymi sugestiami, jakie kroki można podjąć w celu minimalizacji czasu wczytywania witryny.
  • Screaming Frog – jest to crawler (robot internetowy), który skanuje strony i sprawdza występowanie błędów w obrębie meta tagów, zduplikowanej treści, przekierowań i nagłówków. Dzięki darmowej wersji przetestujesz do 500 stron.
  • Ahrefs Site Audit – usługa sprawdza wszystkie podstrony Twojego sklepu i tworzy zestawienie ich statystyk. Umożliwia zbadanie między innymi: linków wewnętrznych, historię pozycji, najlepsze podstrony lub konkurencyjne witryny.
  • SEMrush – bardzo popularne rozwiązanie pozwalające na analizę witryny pod kątem ponad 50 aspektów i narzędzi. Pozwala na przykład wykryć błędy strony, dokonuje analizy linków wewnętrznych i zewnętrznych, określa wskaźnik zdrowia witryny.
  • GTmetrix – bezpłatne rozwiązanie, które ocenia wydajność witryn internetowych i generuje raport zawierający ocenę poszczególnych aspektów. Sprawdza stronę sklepu, biorąc pod uwagę Core Web Vitals (podstawowe wskaźniki internetowe).
  • Senuto – to kompleksowe narzędzie, które pozwala śledzić historię w SERP-ach. Dzięki niemu przeanalizujesz linkowanie wewnętrzne i dokonasz zaawansowanej analizy na podstawie autorskich algorytmów.

Wiele z tych rozwiązań jest płatnych i przeznaczonych dla specjalistów. Należy posiadać wiedzę na temat SEO WooCommerce, aby wykorzystać je jak najlepiej. W innym wypadku informacje w nich zawarte nie będą przydatne.

Skorzystaj z audytu SEO przygotowanego przez specjalistów SEMPIRE. Niezobowiązująca analiza Twojego sklepu wraz z omówieniem przybliży Ci prawdziwe możliwości i pokaże niewykorzystany potencjał.

Wykonaj research słów kluczowych dla sklepu WooCommerce

Research i plan słów kluczowych to jedne z pierwszych kroków do optymalizacji każdego sklepu internetowego WooCommerce. Dzięki dokładnie opracowanej strategii i odpowiednio dobranym słowom kluczowym Twoja strona będzie wyświetlała się wysoko na frazy powiązane z Twoim biznesem. Dzięki temu pozyskasz wartościowy, wysoko konwertujący ruch.

Słowa kluczowe to inaczej hasła lub zapytania wprowadzane przez użytkowników w okno wyszukiwarki Google. Mogą przybierać bardzo różną formę. Wyróżnia się:

  • frazy ogólne, z krótkiego ogona (ang. short-tail keywords) – składające się z jednego lub dwóch wyrazów, wyróżnia je duża konkurencyjność, dlatego pozycjonowanie jest w tym przypadku trudniejsze;
  • frazy precyzyjne, z długiego ogona (ang. long-tail keywords) – to więcej niż dwa słowa, bardziej określają intencję osoby szukającej i mają wyższy CTR (ang. Click Through Rate), ale liczba takich wyszukiwań jest niższa;
  • słowa kluczowa w formie pytań – wpisywane przez użytkowników szukających dodatkowych informacji lub opinii w celu podjęcia decyzji zakupowej;
  • brandowe słowa kluczowe – powiązane bezpośrednio z nazwą konkretnego sklepu czy marki;
  • frazy LSI (ang. Latent Semantic Indexing – utajone indeksowanie semantyczne) – słowa często występujące i powiązane z danym tematem, budujące kontekst i pomagające wyszukiwarkom dokładniej określić zawartość strony.

Najlepszy plan fraz kluczowych przygotujesz, kierując się poniższymi wskazówkami.

  • Wczuwaj się w intencję osób szukających Twoich produktów. 
  • Wykorzystuj narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych, między innymi:
  • Unikaj kanibalizacji słów kluczowych, czyli powielania tych samych fraz na różnych podstronach witryny. Kanibalizacja występuje wtedy, kiedy strony wyświetlane na te same wyrażenia pojawiają się na zmianę w SERP-ach. Dzieje się tak za sprawą Google, które chce uniknąć powielania linków tej samej domeny w jednych wynikach wyszukiwania
  • Stosuj różne formy słów kluczowych w Twoim sklepie na WooCommerce – frazy short-tail, long-tail (w tym frazy-pytania), i LSI.

Zadbaj o odpowiednią nawigację sklepu

Intuicyjna nawigacja to jeden z najważniejszych elementów w Twoim sklepie WooCommerce. Dzięki niej użytkownicy mogą się łatwo poruszać i szybko znajdować interesujące ich produkty. Źle zbudowana nawigacja pogarsza wrażenia klientów, przez co spada sprzedaż, a współczynnik odrzuceń wzrasta.

Dodatkowym atutem poprawnej nawigacji jest jej wpływ na linkowanie wewnętrzne serwisu. Jest to aspekt, który pomaga robotom sieciowym Google zrozumieć architekturę sklepu i ułatwia zaindeksowanie strony. Ma to korzystny wpływ na pozycjonowanie WooCommerce.

W sklepie internetowym nawigacja przybiera bardzo różne formy. Jej poprawna konfiguracja będzie kluczowa dla Twoich klientów i Googlebota. Wyróżnia się:

  • nawigację fasetową (filtry) – nawigację opierającą się na wyszukiwaniu produktów po ich cechach;
  • menu poziome – znajdujące się na szczycie strony, przedstawiające główne podstrony i widoczne dla użytkownika jako pierwsze;
  • stopkę (ang. footer) – t miejsce na linkowanie stron informacyjnych, umieszczanie mapy serwisu i informacji teleadresowych;
  • breadcrumbs (nawigację okruszkową) – pokazujące zagnieżdżenie strony, na której aktualnie znajduje się użytkownik.

Każda nawigacja powinna być zoptymalizowana na podstawie kilku złotych zasad.

  • Zachowaj umiar w podstronach, do których można nawigować przez jedno menu – nie stosuj zbyt dużej liczby opcji, ponieważ klienci będą potrzebowali więcej czasu na znalezienie danej kategorii lub strony. W pierwszej kolejności skup się na zaprezentowaniu najważniejszych odnośników.
  • Nie używaj długich nazw dla elementów nawigacji – korzystaj z krótkich, precyzyjnych określeń, które będą najbardziej intuicyjne dla odbiorcy.
  • Zawrzyj wszystkie popularne i niezbędne elementy nawigacji – pamiętaj, że Twoi klienci przyzwyczajeni są do architektury znanej im z innych sklepów. Spraw, aby nawigacja była dla nich intuicyjna.
  • Informuj użytkownika, gdzie aktualnie się znajduje – dzięki temu łatwiej będzie mógł poruszać się po Twojej stronie. Podświetlaj opcję w menu, którą wybrał.

Menu główne dostępne w podstawowej wersji witryny możesz edytować w panelu administratora, wykonując poniższe kroki:

  1. przejdź do sekcji „Wygląd” → „Menu”;
  2. wybierz menu, które chcesz modyfikować z listy w sekcji „Wybierz menu do edycji”;
  3. korzystając z okna „Dodaj element menu”, zaznaczaj i dodawaj sekcje w menu,
  4. ustaw kolejność i hierarchię elementów, przeciągając je na liście.
woocommerce seo edycja menu w woocommerce
Edycja głównego menu
Źródło: WordPress

Zoptymalizuj nazwy kategorii w sklepie

Kategorie produktów w strukturze sklepu WooCommerce pełnią jedną z najważniejszych funkcji. Skupiają produkty w grupy, przez co łatwiej nawigować po Twoim serwisie. Dzięki odpowiednim nazwom podstron kategorii klienci łatwiej znajdą produkty, które ich interesują.

Odpowiednie nazwy tworzy się również dla robotów sieciowych Google. Zawierając wszystkie potrzebne informacje w nazwie kategorii i frazę kluczową, dostarczasz wyszukiwarkom szerszego kontekstu i informacji o tematyce danej podstrony.

Aby podstrony były dobrze zaindeksowane i intuicyjne dla klientów, kieruj się poniższymi wskazówkami.

  • Używaj pełnych nazw – dzięki temu roboty sieciowe będą mogły precyzyjniej określić, co znajduje się na podstronie. Na przykład tworząc podkategorie dla konkretnych rodzajów herbat, nazwy powinny zawierać pełną informację – „herbata zielona”, „herbata czarna”, „herbata biała”, zamiast „zielona”, „czarna”, „biała”.
  • Nie powielaj nazw kategorii w sklepie WooCommerce – szczególnie często można się z tym spotkać, kiedy serwis posiada rozbudowane drzewko produktów. Każda kategoria powinna mieć swoją unikalną nazwę.
  • Zastanów się nad użyciem marki w nazwie kategorii – może to przynieść pozytywne skutki, jeżeli posiadasz bogaty asortyment produktów od różnych popularnych producentów. Konsumenci często kierują się zaufaniem do danej marki, przez co częściej wyszukują kategorię z jej nazwą.

Konfiguracji nazw kategorii dokonasz w panelu administratora sklepu.

  1. Korzystając z menu bocznego, przejdź do „Produkty” → „Kategorie”.
  2. Wybierz kategorię z listy, którą chcesz edytować, lub dodaj nową, korzystając z sekcji po lewej stronie.
seo woocommerce ustawianie nazw kategorii
Zmiana nazwy kategorii
Źródło: WordPress

Ustaw poprawne nazwy produktów

Nazwy produktów często są traktowane po macoszemu przez osoby prowadzące sprzedaż online. Nie przykłada się do nich większego znaczenia i jest to duży błąd. Karty produktowe odpowiadają średnio za większość sesji w sklepach internetowych. Ich optymalizacja zaczyna się właśnie od ustawienia poprawnych nazw towarów.

Stosuj pełne nazwy produktów w swoim sklepie WooCommerce. Powinny one zawierać wszystkie niezbędne informacje, aby wyszukiwarka Google mogła poprawnie odczytać, jaki produkt znajduje się na stronie.

Pamiętaj, że na kartę produktu trafiają zwykle użytkownicy o sprecyzowanych wymaganiach, będący często na końcowym etapie ścieżki zakupowej. Dlatego najczęściej wpisują stosunkowo dokładne frazy w Google.

Zwróć uwagę na to, aby nazwy produktów w Twojej witrynie zawierały informacje, takie jak:

  • typ produktu, 
  • model (nazwę własną lub kod), 
  • cechę szczególną (na przykład kolor),
  • markę lub producenta.
  • iPhone 13 Pro
  • Basen na stelażu
  • Omega Speedmaster
  • iPhone 13 Pro Apple 128GB Sierra Blue
  • Basen na stelażu Bestway 3×0,8 m
  • Zegarek Omega Speedmaster Czarny

Nazwy produktów ustawisz bezpośrednio na ich stronach, przechodząc do „Produkty” → „Wszystkie produkty” i wybierając daną pozycję z listy lub dodając nową.

Dokonaj konfiguracji pliku robots.txt

Plik robots.txt jest plikiem tekstowym zapisanym w katalogu głównym serwera sklepu. Powinien znajdować się pod adresem: TwojaDomena.pl/robots.txt. W jego treści zawarte są dyrektywy dla robotów sieciowych, które skanują Twój sklep internetowy na oprogramowaniu WooCommerce.

Dzięki niemu możesz przekazać konkretnym crawlerom, do jakich zasobów i stron mają mieć dostęp, a do jakich nie. Jest to bardzo pomocny plik dla pozycjonerów podczas prowadzenia działań SEO dla WooCommerce.

Do głównych elementów robots.txt należą:

  • User-agent – określa odbiorcę reguł zawartych w pliku, np. Googlebot. Zastosowanie znaku gwiazdki sprawia, że dyrektywy odnoszą się do wszystkich crawlerów.
  • Disallow – blokuje dostęp do określonych katalogów i zasobów strony WooCommerce.
  • Allow – zezwala na dostęp do wymienionych zasobów lub podstron.
  • Sitemap – odnośnik do mapy XML, która pomaga robotom poznać strukturę strony i zaindeksować wszystkie witryny.
seo woocommerce przykładowy plik robots txt woocommerce
Przykładowa zawartość pliku robots.txt
Źródło: Centrum wyszukiwarki Google

Najłatwiejszym sposobem na wygenerowanie pliku robots.txt jest zainstalowanie odpowiedniej wtyczki. Tak wygląda ten proces w rozwiązaniu Yoast SEO.

  1. Przejdź do „Yoast SEO” → „Narzędzia” → „Edytor plików”.
  2. Wprowadź zmiany w oknie „robots.txt”.
  3. Kliknij przycisk „Zapisz zmiany w pliku robots.txt”.
woocommerce seo edycja pliku robots przez yoast seo w woocommerce
Edycja pliku robots.txt przez wtyczkę Yoast SEO
Źródło: WordPress

Zoptymalizuj adresy URL dla wszystkich podstron w swoim sklepie

Zoptymalizowane adresy URL sklepu opartego na WooCommerce są niezwykle istotne zarówno w kontekście UX, jak i SEO.

Poprawnie skonfigurowane adresy URL są przyjazne dla użytkowników i robotów sieciowych analizujących Twoją stronę. Pomagają rozeznać się w zawartości strony, stanowią też niejako element nawigacji (pokazują domenę i katalog, w którym jest dana strona). Przyjazny adres witryny nie budzi też obaw użytkowników, kiedy widzą go po raz pierwszy w sieci.

Adres URL wyświetla się w SERP-ach nad tytułem strony.

seo woocommerce url w serpie woocommerce
Adres URL w SERP-ach
Źródło: Google

Przyjazny adres URL w sklepie WooCommerce:

  • nie zawiera niezrozumiałych ciągów znaków,
  • jest krótki i łatwy do zapamiętania,
  • ma logiczną i klarowną strukturę dla użytkowników i robotów,
  • jest zapisany bez liczb,
  • zawiera myślniki, a nie spacje dla rozdzielenia poszczególnych słów,
  • zawiera frazę kluczową.

Zmiany domyślnego sposobu budowania linków w Twoim sklepie WooCommerce dokonasz w poniższy sposób.

  1. Otwórz panel administratora serwisu.
  2. Przejdź do „Ustawienia” → „Bezpośrednie odnośniki”
  3. Wybierz ogólne ustawienia dla budowy linków w Twoim sklepie.

Adresy URL dla kategorii, produktów czy informacyjnych podstron witryny możesz ustawić bezpośrednio w edycji danego elementu.

seo woocommerce ustawienia bezpośredniego odnośnika
Ustawienia pojedynczego linku
Źródło: WordPress

Używaj przekierowań

Przekierowania są doskonałym sposobem na zachowanie ruchu, kiedy zmieniasz adres URL danej podstrony lub tworzysz jej nową, aktualną wersję. Polegają one na przekazaniu informacji przeglądarce lub robotom sieciowym, że dana zawartość znajduje się pod innym adresem.

Dzięki temu klienci nie trafiają na ślepą uliczkę w postaci błędu 404 (ang. page not found – strona nieznaleziona). Wiele błędów tego typu skutkuje gorszą oceną jakości sklepu przez Google. Dzięki przekierowaniom jesteś w stanie zachować taką samą moc ruchu z odnośników, które przestały działać.

Przekierowanie typu 301 jest stałą formą przekierowania, natomiast 302 mówi o chwilowej zmianie w dostępności strony pod danym adresem.

Oto najczęściej spotykane przypadki w sklepach na oprogramowaniu WooCommerce, w których warto zastosować przekierowanie 301:

  • Wprowadzenie nowego modelu produktu do sklepu – kiedy dany produkt jest zaktualizowany o nową wersję, a jego starszy odpowiednik zostaje wycofany, możesz wprowadzić przekierowanie. W ten sposób osoby szukające produktu, którego nie można już zakupić, trafią na stronę z jego nową wersją.
  • Strona dostępna pod wieloma linkami – żeby przejść do witryny sklepu WooCommerce, można wprowadzić adres z www lub bez www na początku odnośnika. Roboty sieciowe postrzegają je jako dwa różne linki i mogą potraktować treść zawartą na stronie jako duplikat. Aby tego uniknąć, można zastosować przekierowanie typu 301.
  • Optymalizacja SEO adresów URL – problem występuje, kiedy Twój sklep funkcjonował już od jakiegoś czasu na niepoprawnie skonfigurowanych adresach, a teraz zaczynasz jego optymalizację SEO. Wtedy możesz zastosować przekierowanie na nową, bardziej przyjazną wersję adresu, aby nie stracić odsłon użytkowników korzystających ze starych linków.
  • Usunięcie strony serwisu – w momencie zniknięcia jakiegoś produktu ze sklepu, usunięcia pustej podstrony kategorii lub zniknięcia strony informacyjnej, może pojawić się błąd 404. Mówi on o tym, że pod danym adresem nie znajduje się żadna zawartość. Aby zachować ruch płynący z tego linku, należy zastosować przekierowanie do innej podstrony.
  • Wdrożenie certyfikatu SSL – adresy szyfrowane przez skrypt HTTPS mają ten prefiks w treści odnośnika. Aby strony po wdrożeniu certyfikatu wyświetlały się w ten sposób, należy zastosować przekierowanie z adresów HTTP.
  • Zmiana nazwy domeny – kiedy sklep przechodzi rebranding, często nazwa domeny ulega zmianie.

Przekierowania w Twoim sklepie na oprogramowaniu WooCommerce możesz wdrożyć na różne sposoby. Jeśli posiadasz wiedzę techniczną i dostęp do plików sklepu na serwerze, możesz zrobić to bezpośrednio poprzez edycję pliku .htaccess.

Wtyczka Yoast SEO umożliwia edycję pliku z poziomu panelu administratora. Wystarczy przejść do „Yoast SEO” → „Narzędzia” → „Edytor plików” i przewinąć do „plik .htaccess”. Aby wprowadzić przekierowanie, należy dodać w oknie odpowiednią regułę. Pomoże Ci w tym generator przekierowań .htaccess.

woocommerce seo edycja htaccess
Edycja pliku .htaccess przez Yoast SEO
Źródło: WordPress

Jeżeli nie chcesz generować reguł, skorzystaj z łatwiejszego rozwiązania. Wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę, w której będziesz mógł podać stary i nowy adres, aby utworzyć przekierowanie. W tym poradniku użyjemy popularnego rozwiązania Redirection.

  1. Zainstaluj i włącz wtyczkę Redirection.
  2. Przejdź do „Narzędzia” → „Redirection” i dokonaj konfiguracji, klikając przycisk „Start Setup”.
  3. Przejdź do sekcji „Redirects” w funkcjonalnościach wtyczki.
  4. Dodawaj przekierowania w części „Add new redirection”.
seo woocommerce dodawanie przekierowań przy pomocy wtyczki redirections
Dodawanie przekierowań przy użyciu wtyczki Redirections
Źródło: WordPress

Ustaw znacznik TITLE i meta DESCRIPTION dla stron sklepu WooCommerce

SEO wymaga, aby każda podstrona posiadała ustawione znaczniki TITLE i meta DESCRIPTION. Są one bardzo istotne, ponieważ wyświetlają się w SERP-ach. To pierwsze elementy strony, z którym mają styczność potencjalni klienci Twojego sklepu. Powinny być więc na tyle atrakcyjne i merytoryczne, aby zachęcały do odwiedzenia serwisu.

woocommerce seo meta title i meta description
Widok title i description w SERP-ach
Źródło: Google

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak tytuł i opis będą wyglądać w wynikach wyszukiwania i czy nie zostaną ucięte, skorzystaj z naszego narzędzia: podgląd tytułu i opisu strony w Google.

 Najlepszy znaczniki TITLE skonfigurujesz, stosując poniższe zasady.

  • Stosuj frazy kluczowe w tytułach – dzięki temu precyzyjniej zasygnalizujesz, co znajduje się na Twojej stronie.
  • Zachowaj odpowiednią długość znacznika TITLE. Nie powinna ona przekraczać około 60 znaków ze spacjami (600 pikseli), aby tytuł nie został skrócony w wynikach wyszukiwania.
  • Stosuj odpowiednie znaki interpunkcyjne w celu zachowania czytelności tytułu. Mogą być to myślniki lub pionowe kreski.
  • Postaraj się, aby przekaz był jak najprostszy i konkretny.
  • Umieść w tytule nazwę swojej marki, aby budować rozpoznawalność w sieci.
  • Zadbaj o to, aby każdy znacznik title był unikalny.
  • Dopasuj swoje znaczniki TITLE do intencji wyszukujących.
  • Nie pisz tytułu samymi dużymi literami – w ten sposób ograniczasz jego czytelność.

Atrakcyjne meta DESCRIPTOION napiszesz, kierując się poniższymi wskazówkami.

  • Zachowaj umiar i zwięzłość w treści. 
  • Stwórz opis, który nie przekracza około 150-160 znaków, czyli 1000 pikseli.
  • Wykorzystaj frazy kluczowe – zostaną one pogrubione w tekście, jeżeli użytkownik wpisze je jako zapytanie. 
  • Dopasuj treść do intencji wyszukiwania. 
  • Poinformuj użytkownika, co może znaleźć na stronie. 
  • Używaj języka korzyści. 
  • Możesz wykorzystać stosowne emoji, aby przykuć uwagę.
  • Zachęć użytkowników do kliknięcia – zastosuj CTA (ang. Call To Action), czyli wezwanie do działania, np. „Sprawdź nasze usługi!”, „Skorzystaj z wakacyjnej promocji!”, „Odwiedź naszą stronę i dowiedź się więcej!”.

Znaczniki TITLE i DESCRIPTION w Twoim sklepie WooCommerce ustawisz na różne sposoby, w zależności od typu podstrony, dla której chcesz je wprowadzić. W dalszej części poradnika zaprezentujemy Ci, jak to zrobić.

Ustaw odpowiedni tytuł i slogan sklepu – strona główna

Strona główna (ang. home page) sklepu WooCommerce to swego rodzaju wizytówka firmy. Jest miejscem, które prezentuje Twoją działalność. Można z niej przejść do pozostałych podstron sklepu. Mając to na uwadze, powinieneś ustawić dla niej odpowiedni tytuł i opis. Możesz to zrobić, korzystając z funkcjonalności w panelu administratora sklepu.

  1. Przejdź do „Ustawienia” → „Główne”.
  2. Ustaw nazwę witryny i slogan. Nazwy te odpowiadają tytułowi i meta opisowi.
  3. Zapisz ustawienia.
seo woocommerce ustawienia główne
Ustawienia nazwy witryny i sloganu w panelu
Źródło: WordPress

Ustaw tytuł i meta opis dla stron produktów i kategorii

Każda kategoria i produkt w Twoim sklepie WooCommerce powinny mieć skonfigurowane opisy i tytuły w unikalny sposób. Pomogą Ci w tym wtyczki. Aby ustawić meta dane na stronach Twojego serwisu, skorzystaj z wtyczki Yoast SEO masowo:

  1. przejdź do „Yoast SEO” → „Narzędzia” → „Edytor hurtowy”;
  2. dzięki zakładkom „Tytuł” i „Opis” wybierz, który znacznik chcesz dodać;
  3. zapisz zmiany.
woocommerce seo edytor opisow i tytulow w yoast seo
Narzędzia Yoast SEO do hurtowej edycji meta danych
Źródło: WordPress

Zastosuj odpowiednią strukturę nagłówków Hx dla SEO WooCommerce

Nagłówki (ang. headings) określane są przez znaczniki HTML od H1 do H6. Dzięki nim możesz wyznaczyć strukturę treści w swoim sklepie internetowym WooCommerce. Skorzystają na tym zarówno użytkownicy, którzy będą mogli łatwiej skanować tekst wzrokiem w poszukiwaniu niezbędnych informacji, jak i roboty analizujące tematyczność treści.

Nagłówki wyróżniają tekst – zawarte między znacznikami informacje mają inny styl. Tworzą też hierarchię informacji. H1 jest najważniejszy i stanowi tytuł strony, nie jest jednak tym samym co tag TITLE. Powinien występować tylko raz w treści. Pozostałe znaczniki są uporządkowane kolejno tak, jak na grafice poniżej.

seo woocommerce struktura nagłówków hx
Poprawna struktura nagłówków

Aby stworzyć najlepszą strukturę nagłówków i poprawić WooCommerce SEO, zastosuj poniższe wytyczne.

  • Wprowadź jeden nagłówek H1 na stronę.
  • Zachowaj odpowiednią hierarchię nagłówków (jak wyżej).
  • Umieszczaj w nagłówkach frazy kluczowe odpowiednie dla danej podstrony w sklepie.
  • Przemycaj do struktury nagłówków frazy long-tail i pytania, które użytkownicy zadają w kontekście danego zagadnienia. Znajdziesz je za pomocą narzędzi: Keyword Tool lub Answer The Public.
  • Spraw, aby nagłówki dzieliły treść na sekcje tematyczne. Każdy z nich powinien jasno informować klienta o tym, co znajdzie w treści.
  • Nie twórz zbyt długich nagłówków, pisz zwięźle i klarownie.

WooCommerce ustawia H1 dla stron kategorii i kart produktów jako ich nazwy wprowadzone w panelu administratora. Jeśli chcesz dodać nagłówki w treści, może wyglądać to w ten sposób:

  • przez edytor wizualny (w tym przypadku jest to domyślny edytor Gutenberg):
seo woocommerce dodawanie nagłówków w edytorze tekstu gutenberg
Ustawienia nagłówków w edytorze tekstu Gutenberg
Źródło: WordPress
  • w kodzie strony, dodając znaczniki hx po dwóch stronach tekstu:
seo woocommerce ustawianie nagłówków przez dodanie znaczników
Ustawienia nagłówków w kodzie
Źródło: WordPress

Zadbaj o wartościowe treści na stronie sklepu

Treści w sklepie internetowym mogą pełnić różne funkcje. Niektóre z nich mają charakter czysto informacyjny, inne z kolei sprzedażowy. Teksty są ważne dla użytkowników, ponieważ dostarczają im niezbędnych informacji na temat oferty sklepu i ułatwiają w ten sposób podjęcie decyzji zakupowej.

Są również bardzo ważnym elementem dla robotów Google, które sczytują treść na stronie, a dzięki zaawansowanym algorytmom dopasowują kontekst do słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę.

Istnieją trzy kluczowe miejsca w Twoim serwisie, w których treść powinna być potraktowana z dużą uwagą.

Sporządź opis strony głównej

Strona główna (ang. home page) sklepu na oprogramowaniu WooCommerce jest wizytówką marki. Często jest też pierwszym miejscem, w którym klienci mają styczność z Twoją firmą. Sprawdź, jak stworzyć dobry opis na stronę główną.

  • Ustaw TITLE i META Description dla strony głównej sklepu.
  • Pamiętaj o zastosowaniu właściwej struktury nagłówków na stronie głównej. 
  • W nagłówku H1 umieść słowa kluczowe, które przekazują informację o tym, co oferuje Twoja witryna. 
  • Stwórz unikatowy opis, w którym zaprezentujesz najważniejsze informacje na temat Twojego serwisu.
  • Stosuj wypunktowania i pogrubienia dla najważniejszych elementów treści. 
  • Nasyć tekst frazami kluczowymi odpowiadającymi Twojej działalności, np. sklep z [główny asortyment] Pamiętaj, aby brzmiały w naturalny sposób. Nie upychaj słów kluczowych na siłę.
  • Nie twórz ściany tekstu, zastosuj podział na krótkie, 4-5 zdaniowe akapity. Ułatwi to użytkownikom odbiór opisu.
  • Umieść w treści odnośniki do najistotniejszych kategorii w Twoim sklepie.

Przygotuj treści na strony kategorii

Strony kategorii są szczególnym miejscem w sklepie, ponieważ skupiają produkty w grupy. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej nawigować po Twojej witrynie i porównywać artykuły. Osoby, które trafiają na strony kategorii, zazwyczaj nie wiedzą jeszcze, jaki produkt chcą kupić. Przygotuj dla nich treści, które pomogą im w wyborze.

  • Dodaj unikatowe opisy na stronach kategorii. 
  • Zastosuj podział na dwie sekcje – informacyjno-marketingową umieść nad listą produktów, a poradnikową pod. 
  • Umieść w treści słowa kluczowe dopasowane do danej kategorii produktowej. 
  • Pisz merytorycznie i wyczerp temat.
  • Nie twórz ścian tekstu, podziel treść na mniejsze akapity.
  • Wprowadź intuicyjne nagłówki, które podzielą treść na sekcje tematyczne.

Twórz unikalne opisy produktów

Karty produktów to najczęściej odwiedzane strony w Twoim sklepie. Aby dostarczyć użytkownikom niezbędnych informacji i dostosować opisy produktów do wymagań Google, skorzystaj z poniższych wskazówek.

  • Spraw, aby opis produktu był unikalny. Nie kopiuj go z innych stron w sieci ani nie stosuj tego samego opisu dla różnych produktów.
  • Zadbaj o odpowiednią długość opisów produktów. Trzymaj się zasady, że powinieneś dostarczyć użytkownikowi komplet informacji. Minimalna długość opisu produktu to 500 znaków ze spacjami.
  • Unikaj dużych bloków tekstu, ogranicz długość akapitów do maksymalnie 4 wersów.
  • Używaj poprawnej architektury nagłówków.
  • Korzystaj z prostego, dostosowanego do odbiorcy języka.
  • Zaprezentuj informacje w przejrzysty sposób, stosując odpowiednie formatowanie tekstu.
  • Stosuj naturalnie brzmiące słowa kluczowe w treści opisów.
  • Pamiętaj, aby słowa kluczowe określały rodzaj i najważniejsze parametry danego produktu.
  • Uwzględnij w opisie produktu jego specyfikację/dane techniczne.

Zadbaj o responsywność i wersję mobilną sklepu na WooCommerce

Rokrocznie na rynku pojawiają się różne urządzenia, które służą konsumentom do przeglądania treści w Internecie. Wiele z nich wprowadza nowe warianty rozmiarów ekranów. Szczególnie często można spotkać się z tym zjawiskiem w smartphone'ach i w innych technologiach mobilnych.

Wyszukiwania z przenośnych urządzeń stanowią ponad połowę globalnego ruchu w sieci (źródło: Statista).

Responsywność strony to nic innego jak jej dostosowanie do różnej wielkości ekranów. Świadczy o tym, że jest stworzona w zgodzie z metodologią RWD (ang. Responsive Web Design – responsywne projektowanie stron), czyli przystosowana do ekranów telefonów komórkowych, tabletów i monitorów komputerów.

seo woocommerce widok produktu w sklepie w wersji mobilnej
Widok produktu w sklepie na urządzeniu mobilnym
Źródło: Racjonalni

Google, mówiąc o optymalizacji witryn, stawia nacisk na aspekt mobile-friendly (przystosowanie do urządzeń mobilnych). Dla wyszukiwarki priorytetowa jest prędkość ładowania na telefonach komórkowych. Jest to spowodowane stopniowo implementowanym od 2018 roku mobile first index.

Oznacza to, że roboty sieciowe najpierw sprawdzają wersję mobilną, a dopiero później desktopową Twojego sklepu WooCommerce.

Sprawdź i zoptymalizuj swój sklep WooCommerce dzięki poniższym wskazówkom.

  • Przetestuj swój serwis, korzystając z narzędzi Google: Mobile-Friendly Test i PageSpeed Insights
  • Przed zakupem szablonu graficznego dla Twojego sklepu, upewnij się, że działa na wszystkich rozmiarach ekranów.
  • Rozważ wdrożenie AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) – dzięki temu przyspieszysz działanie Twojej witryny. Możesz skorzystać z wtyczki AMP for WP.
  • Dostosuj układ strony do wielkości – wiele narzędzi do budowania stron, takich jak Elementor, posiada opcję skonfigurowania widoków dla ekranów różnych rozmiarów.

Wprowadź linki kanoniczne w sklepie WooCommerce

Google negatywnie ocenia kopiowanie lub powielanie treści. Może ono przyjmować dwie formy:

  • wewnętrzne duplikowanie treści (ang. internal duplicate content) – polega na powielaniu tych samych tekstów na różnych stronach czy pod różnymi adresami URL w obrębie jednej domeny;
  • zewnętrzne duplikowanie treści (ang. external duplicate content) – polega na kopiowaniu treści z innych stron internetowych i umieszczaniu ich na swojej.

W uporaniu się z wieloma przypadkami wewnętrznego powielania treści pomoże wdrożenie linków kanonicznych. Są to tagi rel="canonical", które pomagają określić, który adres URL jest reprezentatywny. Wybiera się go ze zbioru stron przedstawiających taką samą treść.

Może to nastąpić w przypadku występowania różnych form adresów (z lub bez www), stron kategorii z filtrami (modyfikują listę produktów, ale treść zostaje bez zmian) i produktów z różnymi wariantami.

Wiele wtyczek może wdrożyć linki kanoniczne za Ciebie. Robi to na przykład Yoast SEO. Jeżeli jednak chcesz ustawić link kanoniczny dla podstrony własnoręcznie, jest to również możliwe. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.

  1. Otwórz panel administratora sklepu na oprogramowaniu WooCommerce.
  2. Przejdź do strony, dla której chcesz ustawić tag kanoniczny.
  3. Przewiń do dołu strony do sekcji „Yoast SEO”.
  4. Rozwiń sekcję „Zaawansowane”.
  5. W oknie „Kanoniczny URL” wprowadź adres strony, która ma być reprezentacyjna.
seo woocommerce ustawianie linków kanonicznych w yoast seo
Ręczne ustawienia kanonicznego URL przy pomocy Yoast SEO
Źródło: WordPress

Dodaj dane strukturalne – fragmenty rozszerzone dla WooCommerce SEO

Dane strukturalne (ang. Rich Snippets) to informacje, które pomagają robotom sieciowym Google lepiej poznać i zrozumieć zawartość sklepu na WooCommerce. Kategoryzują informacje, dostarczając w ten sposób danych do wyszukiwarek. Dane strukturalne są bardzo istotne w przypadku sklepów internetowych.

seo woocommerce rich snippets na serpie
Rich snippets w SERP-ach
Źródło: Google

Rich snippets pozwalają pokazać na SERP-ach informacje takie jak:

  • stan magazynowy produktu,
  • ocena w postaci gwiazdek,
  • zdjęcie produktu, 
  • specyfikacja techniczna,
  • cena i inne.

Niosą one dużą wartość dla klienta. Dzięki nim może poznać produkt jeszcze przed kliknięciem odnośnika. Jest to również sposób na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania Google. Aby najbardziej skorzystać z danych rozszerzonych, włącz możliwość wystawiania ocen w Twoim sklepie WooCommerce.

  1. Otwórz panel administratora.
  2. Przejdź do „WooCommerce” → „Ustawienia” → zakładka „Produkty”.
  3. Włącz możliwość dodawania opinii, zaznaczając checkbox.
  4. Skonfiguruj opcje według własnych preferencji i zapisz zmiany.

Istnieje wiele różnych metod na wdrożenie danych strukturalnych do Twojego sklepu na WooCommerce. Jednym z nich jest skorzystanie z pomocy pluginu Yoast SEO. Wtyczka automatycznie implementuje rich snippets bez konieczności konfiguracji. Istnieje możliwość dodatkowych ustawień na stronie produktu lub wpisu w zakładce „Schemat” podczas edycji danej strony.

seo woocommerce rich snippets w yoast seo
Dodatkowe ustawienia schema.org w edycji strony
Źródło: WordPress

Dodaj mapę XML sklepu na WooCommerce

Mapa XML (sitemap.xml) sklepu WooCommerce to nic innego jak zbiór wszystkich adresów podstron Twojego serwisu. Dzięki niemu roboty sieciowe Google mogą dokonać indeksacji poszczególnych podstron.

Optymalizacja WooCommerce SEO ma na celu ułatwić robotom sieciowym Google przeanalizowanie i zaindeksowanie podstron serwisu. Dzięki zastosowaniu mapy XML Googlebot może dotrzeć do wszystkich adresów i zasobów, które wymagają dodania.

W najnowszych wersjach WP mapy witryny są automatycznie generowane, jednak aby mieć nad nimi kontrolę, najlepiej skorzystać z funkcjonalności wtyczek SEO WooCommerce.

Wygeneruj mapę strony, używając wtyczki Yoast SEO:

  1. Otwórz panel administratora sklepu.
  2. Przejdź do „Yoast SEO” → „Ogólne” → „Funkcje”.
  3. Przewiń do pozycji „Mapa strony XML” i upewnij się, że jest zaznaczona opcja „Włącz”.
woocommerce seo mapa xml ustawiona przez yoast seo
Włączenie mapy strony XML za pomocą wtyczki Yoast SEO
Źródło: WordPress

Mapa będzie dostępna pod zmodyfikowanym linkiem TwojaDomena.pl/sitemap.xml.

Dodaj mapę XML do Google Search Console

Po utworzeniu mapy warto dodać ją do Google Search Console, aby mieć dostęp do większej liczby funkcji tego narzędzia. Wystarczy, że wykonasz kilka poniższych kroków.

  1. Otwórz panel Google Search Console i zaloguj się na konto połączone ze sklepem na WooCommerce.
  2. Przejdź do „Indeks” → „Mapa witryny”.
  3. Dodaj końcówkę linku mapy witryny w oknie i kliknij przycisk „Prześlij”.
seo woocommerce dodawanie mapy witryny w google search console
Dodawanie linku do mapy XML strony w Google Search Console
Źródło: Google Search Console

Skonfiguruj grafiki w sklepie

Grafiki są nieodzownym elementem każdego sklepu internetowego. Wizualny aspekt sprzedaży stanowi kluczowy czynnik podczas wyboru produktu czy odbieraniu baneru reklamowego. Obrazy mają również ogromne znaczenie z perspektywy pozycjonowania WooCommerce. SEO sklepu wymaga, aby zwrócić uwagę na kilka elementów optymalizacji obrazów.

  • Zadbaj o odpowiedni rozmiar plików – zbyt ciężkie zdjęcia sprawiają, że strona dłużej się ładuje.
  • Dodawaj alternatywne opisy (tagi ALT) – pomagają robotom zrozumieć, co przedstawia dane zdjęcie, można w nich umieścić słowo kluczowe.
  • Nazwij poprawnie pliki – przesyłając grafikę do WooCommerce, powinieneś skonfigurować nazwę: bez polskich znaków, wykorzystując myślniki zamiast spacji, wprowadzając frazę kluczową.
  • Wybierz zdjęcia o odpowiedniej jakości – atrakcyjne grafiki lepiej sprzedają produkty i przyczyniają się do dobrych wrażeń klientów.
  • Umieszczaj grafiki w poprawnym formacie – PNG dla obrazów bez tła, JPG dla grafik zawierających tło i SVG dla ikon czy logotypów.

Do kompresji zdjęć możesz wykorzystać darmowe narzędzia dostępne z poziomu przeglądarki internetowej. Są to na przykład img2go.com, tinypng.com i compressor.io. W przypadku dużej liczby zdjęć na stronie, których pojedyncza kompresja byłaby czasochłonna, skorzystaj z pomocy wtyczki. Smush to darmowy plugin, który masowo zoptymalizuje wszystkie obrazy na Twojej stronie. Będzie również na bieżąco kompresował nowe obrazy i doda funkcję lazy load.

Wykorzystaj wtyczkę, aby zoptymalizować rozmiar obrazów:

  1. zainstaluj i włącz plugin „Smush”,
  2. w menu bocznym przejdź do zakładki „Smush” i wykonaj wstępną konfigurację,
  3. otwórz zakładkę „Masowa kompresja”,
  4. kliknij przycisk „Kompresuj masowo” na dole strony i zaczekaj, aż program skończy proces optymalizacji.
woocommerce seo masowa kompresja smush
Masowa kompresja zdjęć przy pomocy wtyczki Smush
Źródło: WordPress

Tak jak wspominaliśmy, bardzo ważnym aspektem optymalizacji zdjęć jest również dodawanie do nich opisów alternatywnych, czyli tagów ALT, które pomagają nie tylko robotom sieciowym Google, ale również osobom posługującym się różnego rodzaju czytnikami ekranów. Dzięki nim osoby niewidome wiedzą również, co znajduje się na obrazie.

Atrybuty możesz wygenerować automatycznie, jeżeli korzystasz z wtyczki Rank Math lub innego dostępnego rozwiązania. Istnieje również możliwość ręcznego ustawienia opisów alternatywnych. Wystarczy, że przejdziesz do „Media” → „Biblioteka” i wybierzesz obraz, dla którego chcesz ustawić tekst alternatywny.

seo woocommerce alt tag woocommerce
Dodawanie opisu alternatywnego do zdjęcia
Źródło: WordPress

Zoptymalizuj prędkość ładowania sklepu WooCommerce

Prędkość ładowania strony to niezwykle istotny aspekt wpływający na jej pozycjonowanie. Jest to też główny element audytów sklepów internetowych. Zagadnienie optymalizacji wskaźnika wydajności (ang. performance) serwisu jest szczególnie istotne w tym poradniku, ponieważ użytkownicy WooCommerce często skarżą się na wolne działanie witryn.

Jedna sekunda więcej w czasie potrzebnym na ładowanie witryny sprawia, że liczba wyświetleń zmniejsza się o 11% (źródło: Envisage Digital). Wydajność ma więc bezpośrednie odzwierciedlenie w ruchu i samej sprzedaży. Dodatkowo 64% konsumentów, którzy są niezadowoleni po wejściu na stronę Twojego sklepu, kolejny raz zrobi zakupy gdzieś indziej (źródło: WebTribunal).

Prędkość sklepu WooCommerce można badać pod wieloma czynnikami, które sprawdzają specjalne narzędzia do testów, takie jak GTMetrix czy Google SpeedInsighte. Są to:

  • czas reakcji serwera (ang. Time to First Byte),
  • czas ładowania pierwszego elementu na stronie (ang. First Contentful Paint),
  • wczytanie największego elementu witryny (ang. Largest Contentful Paint),
  • stabilność wizualna strony (ang. Cumulative Layout Shift),
  • czas potrzeby do pierwszej możliwej interakcji ze stroną sklepu (ang. First Input Delay).
woocommerce seo wynik google speed insights sempire
Wynik SEMPIRE w Google PageSpeed Insights
Źródło: PageSpeed Insights

Wskaźniki te mogą nakierować pozycjonerów w stronę obszaru, który wymaga optymalizacji. Działania prowadzone w celu poprawy wydajności strony mogą dotyczyć szerokiego spektrum. Problemem może być wolna komunikacja serwisu z serwerem, zbędny kod HTML czy obciążenie strony przez multimedia.

Optymalizacja szybkości i wydajności WooCommerce może przebiegać w następujący sposób.

  1. Przetestuj swoją witrynę, korzystając z narzędzi GTmetrix lub PageSpeed Insights. Dzięki nim zlokalizujesz obszary, które wymagają poprawy i dowiesz się, jak Twoja strona wypada zarówno na desktopie, jak i na urządzeniach mobilnych.
  2. Zezwól na cachowanie strony – w ten sposób stworzysz statyczną wersję podstron sklepu WooCommerce. Dzięki temu będzie ona ładowała się szybciej niż na stronach klientów. Możesz skorzystać z wtyczki, takiej jak W3 Total Cache. WooCommerce radzi, aby strony Konta, Płatności i Koszyka nie były cachowane, ponieważ powinny pozostać dynamiczne.
  3. Zastosuj kompresję zdjęć i ogranicz rozmiar multimediów. O procesie optymalizacji grafiki pisaliśmy w poprzedniej części tego artykułu. Możesz wykorzystać do tego aplikację Smush, która pozwoli Ci masowo zmniejszyć wagę zdjęć.
  4. Odinstaluj niepotrzebne wtyczki. Pluginy, których nie używasz, pracują w tle i potrzebują czasu na załadowanie podczas nawigacji po stronach Twojego sklepu. Odinstalowanie niepotrzebnych wtyczek może znacząco przyspieszyć ładowanie sklepu WooCommerce.
  5. Zastanów się nad wykorzystaniem CDN (ang. Content Delivery Network). Jest to rozproszony system, który odpowiada i przyspiesza dostarczanie zawartości strony do użytkownika, biorąc pod uwagę jego położenie.
  6. Optymalizuj zbędny skrypt JS, HTML i CSS. Nieużywane skrypty i tak wczytują się za każdym razem, kiedy ktoś wchodzi na Twoją stronę. W ten sposób wydłużają czas potrzebny na załadowanie witryny.
  7. Zadbaj o dobrego hostingodawcę, którego usługi są odpowiednie dla Twojego sklepu. Powinien dysponować technologią, która zapewnia wydajną komunikację strony WooCOmmerce z serwerem.

Zadbaj o bezpieczeństwo swojego serwisu na WooCommerce

Bezpieczeństwo w sklepach internetowych jest bardzo ważne dla klientów i dla wyszukiwarki Google, która nie chce narażać swoich użytkowników na zagrożenie ze strony witryn wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.

Kiedy klienci dokonują płatności na Twojej stronie WooCommerce i wprowadzają na niej swoje dane osobowe, musisz szczególnie zwrócić uwagę na konieczne zabezpieczenia.

Przez to, że oprogramowanie WooCommerce posiada otwarty kod źródłowy, wielu hakerów może próbować to wykorzystać. Oto kilka sposobów na to, aby ograniczyć zagrożenie.

  • Aktualizuj wszystkie wtyczki i oprogramowanie sklepu. Narzędzie jest cały czas rozwijane. Kolejne wersje często wprowadzają rozwiązania będące odpowiedzią na nowe zagrożenia.
  • Używaj wtyczki do zwiększenia bezpieczeństwa sklepu WooCommerce. Możesz wykorzystać najpopularniejsze rozwiązanie tego typu, czyli Wordfence Security.
  • Nie instaluj modułów i motywów, których pochodzenia nie jesteś pewien. Weryfikuj źródła, z których pobierasz pluginy i korzystaj ze sprawdzonych baz. W ten sposób unikniesz zawirusowanych wtyczek, które wykradają dane.
  • Upewnij się, że na Twojej stronie działa opisany wcześniej certyfikat SSL.
  • Ustaw trudne do złamania dane do logowania w panelu. Zmień login administratora na inny niż domyślny „admin”. Używaj trudnego hasła, które spełnia wszystkie kryteria. 
  • Zastanów się nad użyciem uwierzytelniania dwuskładnikowego 2FA (ang. Two-Factor Authentication). Dzięki temu jeszcze trudniej będzie się włamać do panelu administratora Twojego sklepu.
  • Wykonuj cykliczne kopie zapasowe Twojej witryny. Zabezpieczy Cię to przed utratą danych i da możliwość przywrócenia strony do poprzedniej wersji.

Link building to jedno z najważniejszych zadań, jakie stoją przed SEO WooCommerce. Polega na pozyskiwaniu wartościowych odnośników do Twojej witryny z szanowanych, wiarygodnych źródeł. Witryny, które Google ocenia jako wartościowe, dzielą się w ten sposób renomą z linkowanymi stronami. Dają też możliwość na przeniesienie ruchu na Twoją stronę.

Linki umieszczane na stronach mogą posiadać różne atrybuty, które są informacją dla robotów sieciowych, jak mają potraktować dany odnośnik.

  • UGC (ang. User Generated Content) – pojawia się w przypadku treści stworzonej przez użytkowników na forach, w komentarzach artykułów czy social mediach;
  • Nofollow – mówi Googlebotowi, aby nie przechodził na linkowaną witrynę, ale użytkownik może nadal to zrobić;
  • Dofollow – atrybut najbardziej pożądany, jest sygnałem dla robota sieciowego, aby przeszedł do odnośnika;
  • Sponsored – mówi o tym, że odnośnik jest efektem opłaconych działań promocyjnych, najczęściej prowadzonych przez osobę, do której strony linkuje.

Jeżeli chcesz prowadzić efektywny link building dla sklepu WooCommerce, skup się na najlepszych źródłach dla Twojego sklepu. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej znanych i cenionych miejsc na pozyskiwanie linków wychodzących.

  • Wizytówki NAP (ang. Name, Address, Phone number) – zawierające najważniejsze dane firmy: jej ofertę, adres, nazwę i informacje kontaktowe. Publikują je różne katalogi branżowe lub lokalne. Weź pod uwagę te wizytówki NAP, które umieszczają również odnośnik do strony głównej. Przydadzą się bardzo w pozycjonowaniu lokalnym. Pamiętaj jednak o wybieraniu jakościowych katalogów firm.
  • Fora i portale dyskusyjne – w tym przypadku pamiętaj o tym, aby posty umieszczane na różnych stronach były jakościowe. Udzielanie się w dyskusjach internetowych ma na celu zbudowanie eksperckiego wizerunku i przyciągnięcie ruchu do witryny.
  • Media Społecznościowe – tak jak i fora, nie mają dużej wagi z perspektywy robotów sieciowych Google, lecz mają niesamowity potencjał do przyciągania nowych klientów. Pomagają również budować relację ze stałymi odbiorcami i są formą wspierającą promocję w Internecie.
  • Witryny producentów – jeżeli zajmujesz się sprzedażą produktów pochodzących od producentów cieszących się dużą popularnością, zastanów się nad tym rozwiązaniem. Wysoce prawdopodobne jest, że posiadają oni stronę, na której prezentują swoje produkty. Pomocne dla użytkownika byłoby dodanie do nich odnośników do sklepów, w których mogą je zakupić. Jest to potencjalnie jedno z bardzo wartościowych źródeł linkowania zewnętrznego dla Twojego sklepu.
  • Gościnne wpisy – to artykuły stworzone przez Ciebie i publikowane na stronach partnera. Zazwyczaj pisane są bezpłatnie, na zasadach współpracy promocyjnej Twojego sklepu. Skupiając się na merytorycznym aspekcie treści, możesz budować wizerunek profesjonalisty i zwiększać zaufanie klientów w sieci. Publikuj wpisy gościnne na witrynach, które są powiązane z Twoją branżą i umieszczaj w treści odnośniki do swojego sklepu. W ten sposób przyciągniesz wartościowy ruch do swojego sklepu na oprogramowaniu WooCommerce.
  • Sponsorowane artykuły – są to treści tworzone i publikowane na zamówienie. Mają wydźwięk sprzedażowy. Reklamują daną firmę i jej usługi. Przybierają różne formy – recenzji, poradników czy zestawień. W ich treści możesz zupełnie naturalnie dodać odnośniki do swoje oferty. W ten sposób sprawisz, że Twoja marka dotrze do szerszego grona odbiorców, co może skutkować jeszcze większą sprzedażą.

Prowadź bloga sklepu

Oprogramowanie WordPress, na którym stworzony jest sklep WooCommerce, daje niezwykłe możliwości w ramach prowadzenia firmowego bloga. Był to zresztą główny cel uruchomienia tego systemu. Blog jest niezwykle ważnym elementem content marketingu (marketingu treści), dzięki któremu możesz w istotny sposób poprawić widoczność swojego sklepu.

Wystarczy, że zaczniesz publikować artykuły odpowiadające potrzebom Twoich klientom i przyciągające użytkowników szukających informacji związanych z Twoją ofertą. Blogowanie ma mnóstwo zalet – od tworzenia wizerunku Twojego brandu, przez linkowanie wewnętrzne, do zwiększania ruchu i sprzedaży. Tworząc i publikując treści na firmowym blogu, stosuj się do poniższych rad.

  • Przed przystąpieniem do tworzenia tekstów przygotuj content plan, czyli strategię rozwoju treści. Stworzysz go dzięki badaniu słów kluczowych związanych z Twoją branżą i ofertą.
  • Zwróć uwagę na to, aby tematy były popularne wśród odbiorców. Możesz skorzystać z pomocy narzędzi takich jak Keyword Tool, Google Trends i Answer The Public, które pokażą Ci, jakie zagadnienia interesują najbardziej Twoich potencjalnych klientów.
  • Optymalizuj swoje treści pod względem SEO – umieszczaj w nich odpowiednie frazy kluczowe, zadbaj o prawidłową strukturę nagłówków, stosuj linkowanie wewnętrzne.
  • Wzbogacaj artykuły o atrakcyjne multimedia. W ten sposób sprawisz, że będą bardziej atrakcyjne i przyjazne w odbiorze.

Zastosuj Hreflang, jeżeli prowadzisz sprzedaż międzynarodową

Atrybut hreflang służy do poinformowania robotów sieciowych Google i przeglądarek, że sklep WooCommerce jest w różnych wersjach językowych. Dzięki temu Twoje adresy URL będą wyświetlane w poprawnej wersji językowej w wynikach dla danego regionu.

W najprostszy sposób możesz wdrożyć to rozwiązanie, korzystając z bezpłatnego rozszerzenia Polylang. Używa wbudowanych funkcji WP, przez co nie obciąża pracy strony.

Stosuj SEO lokalne – Google Moja Firma

Jeżeli jesteś sprzedawcą działającym również stacjonarnie, pomocne będzie również założenie konta Google Moja Firma. Dzięki temu będziesz wyświetlać się w lokalnych wynikach wyszukiwania w Mapach Google.

Jest to bardzo ważne dla zwiększania widoczności Twojego sklepu WooCommerce, ponieważ około 46% zapytań w Google to te o charakterze lokalnym (źródło: HubSpot).

Aby rozwijać SEO lokalne zastosuj poniższe kroki.

  1. Załóż konto w Google Moja Firma.
  2. Sprawdź, jak założyć wizytówkę w Google i na czym polega pozycjonowanie w Mapach Google.
  3. Sprawdź, jakie możliwości daje Ci SEO lokalne.

Optymalizacja WooCommerce – SEO z agencją czy na własną rękę?

SEO to zestaw wielu technik, z czego niektóre są łatwiejsze do wdrożenia, a inne wymagają zaawansowanej wiedzy na temat sposobu działania wyszukiwarki i jej czynników rankingowych. W każdym wypadku, aby optymalizacja SEO WooCommerce mogła przebiec pomyślnie, powinna być dobrze zaplanowana.

Pozycjonowanie na własną rękę sklepu WooCommerce może przynieść odwrotne skutki. Instalowanie zbyt dużej liczby wtyczek jest tendencją osób samodzielnie prowadzących sklepy. Bez doświadczenia możesz wdrożyć zmiany, które negatywnie odcisną się na pozycji Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google lub spowodują całkowitą utratę jego widoczności.

Specjaliści SEO korzystają z rozbudowanych i kosztownych narzędzi, które są dodatkowym atutem w monitorowaniu i modyfikowaniu skutecznej strategii. Warto jeszcze wspomnieć o konkurencyjności branży. Jeżeli inne sklepy na WooCommerce sprzedające podobne produkty angażują do pozycjonowania agencję, bardzo trudno będzie im dorównać. Jeżeli jednak jesteś pionierem w swojej dziedzinie, szansa na sukces w zwiększaniu widoczności jest większa.

Pewność skutecznego pozycjonowania i satysfakcjonujących efektów pracy daje Ci współpraca ze sprawdzoną agencją. Powierzając SEO WooCommerce doświadczonym specjalistom, masz gwarancję wykorzystania pełnego potencjału i zastosowania najlepszych praktyk promowania sklepów w wyszukiwarce.

Jak długo trzeba czekać na efekty optymalizacji SEO WooCommerce?

Pozycjonowanie sklepu WooCommerce jest jedną z najlepszych metod na promocję serwisu online. Daje długoterminowe efekty i zapewnia duży zwrot z inwestycji. Wymaga jednak stosunkowo więcej czasu, niż niektóre pozostałe formy marketingu.

To, ile trzeba będzie czekać na efekty pozycjonowania strony, zależy w dużej mierze od:

  • specyfiki Twojej branży, 
  • historii sklepu na WooCommerce, 
  • konkurencji,
  • popularności słów kluczowych i wielu innych czynników.

Przyjęło się mówić w branży, że na pierwsze efekty działań SEO czeka się zazwyczaj 3 miesiące. Warto jednak podkreślić, że ta metoda promocji osiąga pełen potencjał przy dłuższej współpracy. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj nasz artykuł na temat szybkiego pozycjonowania.

Pozycjonowanie WooCommerce z SEMPIRE

Proces optymalizacji SEO WooCommerce jest bardzo trudny i może przysporzyć wielu problemów. Skuteczność działań pozycjonerskich zależy od uwzględnienia wszystkich szczegółów, które wiążą się z poprawą widoczności sklepu online.

Odpowiednia konfiguracja musi być dostosowana do danej branży, wielkości biznesu i algorytmów Google, które ulegają ciągłym aktualizacjom i zmianom.

Powierzając usługę pozycjonowania sklepu WooCommerce naszej firmie, możesz liczyć na zaangażowanie specjalistów z wielu dziedzin i dedykowanych opiekunów projektu. Oferujemy darmowy audyt SEO sklepu, przeprowadzamy analizę konkurencji i prowadzimy szkolenia z zakresu marketingu internetowego.

Umów się na spotkanie z naszym Specjalistą i zacznij promować swój sklep WooCommerce efektywnie!

Ocena artykułu:

1 2 3 4 5

5 / 5 według 265 opinii

Może Ciebie zainteresować
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Dowiedz się jak rozwijać swój projekt / stronę www ze Specjalistą ds. reklamy internetowej. Zadzwoń teraz!