Chcesz pozyskać nowych klientów i zwiększyć sprzedaż?
Zamów bezpłatną konsultację ze Specjalistą od reklamy w Internecie! Otrzymasz darmowe porady, konsultacje i analizę Twojej strony internetowej. Dowiedz się:
WooCommerce to najpopularniejszy dodatek do CMS WordPress umożliwiający prowadzenie sklepu internetowego. Korzysta z niego prawie co trzeci serwis oferujący swoje produkty online. Pomimo tak dużej popularności, znalezienie jakościowych poradników na temat optymalizacji SEO WooCommerce jest trudne.
Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy przewodnik, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces pozycjonowania Twojego sklepu.
Z tego artykułu dowiesz się:
Poniższy poradnik jest kompleksowym kompendium wiedzy na temat pozycjonowania sklepu opartego o oprogramowanie WooCommerce. Będzie dla Ciebie szczególnie przydatny, jeśli:
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój sklep osiągnie najlepsze rezultaty w postaci topowych pozycji w wynikach wyszukiwania i większej sprzedaży, wybierz naszą agencję. Mamy bogate portfolio klientów z sukcesem prowadzących handel na platformie WordPress z zainstalowaną wtyczką WooCommerce.
Umów się na bezpłatną konsultację i analizę strony, aby zdobyć wartościowy, generujący sprzedaż ruch!
WooCommerce to całkowicie darmowa wtyczka (ang. plugin) do najpopularniejszego na świecie systemu zarządzania treścią (ang. Content Management System – CMS), czyli WordPress (WP). Dzięki niej możesz w łatwy sposób otworzyć swój sklep internetowy i dowolnie go konfigurować. Otwarty kod źródłowy tego oprogramowania pozwala na szeroką personalizację witryn prowadzonych przy użyciu WooCommerce.
Plugin posiada polską wersję językową i intuicyjny interfejs. Pozwala na wprowadzenie produktów z poziomu panelu administratora i konfigurację ich cech, takich jak:
Moduł WooCommerce został wydany w 2011 roku. Stworzony przez dwóch deweloperów, szybko zyskał na popularności dzięki łatwej integracji e-commerce z WP. Od 2015 roku Woo należy do firmy Automattic, która jest również właścicielem WordPress.com.
Obecnie WooCommerce jest najpopularniejszym narzędziem do prowadzenia sklepów w Internecie. Korzysta z niego ponad 4 miliony serwisów, które stanowią około 7% wszystkich witryn www (źródło: WebTribunal). 27% stron korzystających z technologii dla e-commerce wykorzystuje właśnie ten moduł (źródło: BuiltWith).
WooCommerce jest rozwiązaniem, które najlepiej sprawdza się w przypadku średnich i małych sklepów online. Moduł nie stanowi osobnego systemu, tylko jest elementem CMS o szerokim spektrum funkcjonalności.
Dlatego może w nim brakować zaawansowanych funkcji marketingowych czy optymalizacyjnych, które są w standardzie innych narzędzi e-commerce. Brakujące elementy można jednak uzupełniać innymi płatnymi i darmowymi modułami.
WooCommerce w wielu przypadkach nie spełnia oczekiwań dużych firm. Kiedy na stronie sklepu trzeba zaprezentować wiele produktów, wydajność serwisu spada. System obciążony dodatkowymi wtyczkami, potrzebnymi do prowadzenia większych sklepów, nie jest efektywny.
Jednak ogromną zaletą tego rozwiązania jest niski koszt i otwarta możliwość personalizacji. Są to cechy, które trafiają w potrzeby małych biznesów rozpoczynających swoją przygodę z handlem w Internecie. Wiele udogodnień, jakie oferuje ten system, sprzyja elastycznej modyfikacji interfejsu i dostosowania go do Twojej wizji.
Poniższe przykłady sklepów online pomogą Ci łatwiej wyobrazić sobie możliwości WooCommerce:
Założenie sklepu przy użyciu wtyczki WooCommerce jest bardzo proste. Samo utworzenie witryny może zająć tylko godzinę. Aby to zrobić, musisz mieć wcześniej wybranego odpowiedniego hostingodawcę i zainstalowanego WordPressa. Później wystarczy, że zainstalujesz i skonfigurujesz plugin WooCommerce w panelu administratora WP.
Niesamowita popularność tego narzędzia e-commerce nie bierze się znikąd. Wiele osób docenia jego szereg cech i funkcjonalności, które pomagają w prowadzeniu sklepu online. Poniżej przedstawiamy listę najważniejszych z nich.
Nie da się ukryć, że WooCommerce i sklepy utworzone w oparciu o niego posiadają pewne ograniczenia. Zanim zdecydujesz się na wybór tego rozwiązania, powinieneś mieć je na uwadze. Są to:
Pozycjonowanie WooCommerce to proces optymalizacji SEO (ang. Search Engine Optimization), mający na celu zwiększenie widoczności sklepu działającego na tej platformie w wyszukiwarce Google. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod na zwiększenie sprzedaży i budowanie rozpoznawalności marki.
SEO WooCommerce polega na dostosowaniu sklepu do szeregu czynników rankingowych Google, aby witryna wyświetlała się jak najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
Celem konfiguracji dokonywanej przez specjalistów SEO jest dostosowanie sklepu WooCommerce do standardów Google i zapytań wprowadzanych przez użytkowników w okno wyszukiwarki. Prowadzi to do osiągnięcia lepszych pozycji w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli w wynikach wyszukiwania Google.
Podstawowym elementem optymalizacji sklepu jest jego przygotowanie do skanowania przez algorytmy Google, zwane też robotami sieciowymi czy crawlerami. Bez umożliwienia im przeanalizowania Twojego sklepu, na nic zdadzą się kolejne kroki pozycjonowania.
Podczas skanowania serwisu roboty dokonują indeksacji, czyli określają jego tematykę i zapisują te dane w swojej bazie. Opierają się na zawartych w nim słowach kluczowych (ang. keywords), czyli frazach odpowiadających zapytaniom wpisywanym przez użytkowników w wyszukiwarkę. Robią to, aby wyświetlać jak najtrafniejsze odpowiedzi w wynikach wyszukiwania.
Na pozycję w rankingu w Google, czyli to, jak wysoko witryna będzie wyświetlać się w naturalnych wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika określonego hasła, wpływa ponad 200 czynników, które nieustannie ewoluują wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów Google.
Optymalizację SEO WooCommerce można podzielić na dwa etapy:
Optymalizacja SEO WooCommerce to długofalowy proces, który zapewnia promocję w naturalnych wynikach wyszukiwania. Są to wyniki bezpłatne, które znajdują się pod wynikami płatnymi, będącymi efektem kampanii reklamowych Google Ads.
Pomimo tego, że reklamy znajdują się wyżej w wyszukiwarce Google, większość użytkowników (94%) wybiera jednak wyniki naturalne, darząc je większym zaufaniem (źródło: Backlinko).
Nie da się kupić wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania – trzeba na nie zasłużyć, dostosowując witrynę do szeregu wytycznych Google. Temu właśnie służy skuteczne pozycjonowanie WooCommerce.
Tak, właściwie wdrożone działania optymalizacji SEO WooCommerce są skuteczne. Wystarczy tylko dodać, że aż 43% ruchu sklepów internetowych pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania (źródło: The Media Captain).
Dodatkowo, według ankiety Search Engine Journal, 49% badanych określa SEO jako kanał marketingowy z najwyższym współczynnikiem ROI (ang. Return On Investment), określającym zwrot z inwestycji.
Należy pamiętać, że proces pozycjonowania sklepów internetowych wymaga czasu i przygotowania kompleksowego planu. Jednak jego efekty nie wiążą się jedynie ze zwiększeniem widoczności sklepu w wyszukiwarkach.
Pozycjonowanie WooCommerce pomoże Ci:
WooCommerce jest często określany mianem SEO-friendly. To oznacza, że posiada wiele ułatwień i rozszerzeń, dzięki którym można usprawnić optymalizację sklepu pod kątem wyszukiwarek.
Istotne jest jednak to, że skuteczne pozycjonowanie wymaga zaangażowania osób z wielu dziedzin, w tym specjalistów SEO, UX/UI designerów, copywriterów czy analityków. Bez wiedzy i doświadczenia wszystkich tych osób nie da się uzyskać satysfakcjonujących efektów, nawet jeśli dana platforma jest "przyjazna" pod kątem pozycjonowania.
Konfiguracja ustawień w panelu posiada swoje ułatwienia, jednak potrafi być również skomplikowana. Wiele zależy od niszy, w której prowadzisz sprzedaż swoich produktów. Jeszcze innym aspektem jest SEO off-site, na które nie ma już wpływu intuicyjność systemu.
Jedną z największych zalet WooCommerce jest szeroki dostęp do płatnych i bezpłatnych wtyczek. W oficjalnej bazie WP możesz znaleźć ich ponad tysiąc. Wiele z nich jest bardzo przydatnych w zwiększaniu widoczności Twojego sklepu online.
Jest to szczególnie istotne w przypadku optymalizacji dużej liczby kart produktowych naraz. Wykonanie ręcznie optymalizacji SEO setek lub tysięcy produktów na stronie byłoby bardzo kosztowne i czasochłonne.
Poniżej przedstawiamy zestawienie wysoko cenionych rozszerzeń, które pomogą Ci osiągnąć topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja SEO WooCommerce ma wiele wspólnego z pozycjonowaniem WordPressa, jednak jest bardziej złożona i specyficzna. Sklepy wykorzystujące to rozszerzenie powinny zwracać szczególną uwagę na konkretne elementy konfiguracji, które pomogą zwiększyć widoczność w wyszukiwarce.
Poniższy poradnik powstał po to, aby zaprezentować Ci niezbędną wiedzę na temat WooCommerce SEO i przeprowadzić Cię przez najważniejsze etapy konfiguracji.
Umożliwienie robotom skanowania sklepu to kluczowy aspekt, o który należy zadbać podczas optymalizacji SEO WooCommerce. Wykluczenie z indeksacji strony sprawia, że jest ona niewidoczna dla robotów sieciowych. Przez to może zupełnie nie wyświetlać się w SERP-ach.
Indeksacja może być wyłączona w trakcie pracy nad wdrożeniem witryny. Dzięki temu sklep WooCommerce nie będzie widoczny dla wyszukiwarek w swojej niepełnej wersji.
Ustawienia widoczności całego sklepu znajdziesz w panelu administratora:
Baza darmowych wtyczek zawiera wiele rozwiązań przygotowanych dla WooCommerce SEO. Cześć z nich opisaliśmy powyżej. Jeżeli nie jesteś doświadczonym specjalistą SEO, pomoc pluginów ułatwiających optymalizację będzie nieoceniona. Nawet bardziej zaprawieni w boju pozycjonerzy mogą skorzystać z rozwiązań, które dają moduły. Automatyzacja czasochłonnych procesów pozwala zwiększyć wydajność pracy.
W tym poradniku często będziemy odwoływać się do możliwości wtyczki Yoast SEO. Posiada ona podobne funkcje, jak zbliżone do niej pakiety Rank Math lub All in One SEO.
Aby dokonać instalacji wybranej wtyczki, wykonaj poniższe kroki.
Bezpieczeństwo w sklepie internetowym jest bardzo ważne. Jeżeli Twój serwis oparty na oprogramowaniu WooCommerce nie będzie spełniał odpowiednich standardów z tym związanych, użytkownicy nie będą mu ufać. Proste zadanie, jakim jest wykupienie, instalacja i uruchomienie certyfikatu SSL (ang. Secure Socket Layer) na stronie, wystarczy, aby poprawić wrażenia i bezpieczeństwo użytkowników.
HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure – Szyfrowany Protokół Przesyłania Dokumentów Hipertekstowych), który szyfruje dane i zabezpiecza połączenie w Internecie, działa przy użyciu protokołu SSL. Informacje klientów Twojego sklepu online są w ten sposób bardziej bezpieczne i nie mogą ulec przechwyceniu. Strony wykorzystujące to rozwiązanie mają w URL-u prefiks https:// i kłódkę przy adresie.
Certyfikat SSL należy wykupić i odpowiednio zainstalować na serwerze hostingodawcy obsługującego Twój sklep online. Wiele serwisów oferuje to rozwiązanie jako standardową usługę. Aby strona wyświetlała się w wersji zabezpieczonej, należy zadbać o to również po stronie panelu administratora. Pomoże Ci w tym darmowa wtyczka Really Simple SSL.
Narzędzia analityczne pomogą Ci dostosować strategię pozycjonowania sklepu WooCommerce i weryfikować wdrażane rozwiązania. Dostarczą również cennych danych na temat klientów sklepu i ich zachowań. Pozwolą monitorować ruch i pokażą niedociągnięcia w ścieżce zakupowej.
To tylko niektóre zalety najpopularniejszych, darmowych narzędzi od Google, czyli Google Analytics (GA) i Google Search Console (GSC).
Google Analytics monitoruje i analizuje ruch na stronie pod względem wielu czynników i metryk. Posiada możliwości dodania modułu e-commerce, który gromadzi dane sprzedażowe. Jest to niezwykle istotne dla witryn używających oprogramowania WooCommerce.
Dzięki Google Analytics dowiesz się:
Żeby skorzystać z tego rozwiązania, wystarczy mieć założone konto Google i skonfigurowaną usługę przez stronę GA. Kolejnym krokiem będzie utworzenie strumienia danych między sklepem WooCommerce a panelem Google Analytics. Możesz zrobić to na kilka sposobów – przy pomocy wtyczki lub w edycji plików motywu.
Jeżeli nie chcesz instalować dodatkowej wtyczki, możesz utworzyć łącze w inny sposób.
Google Search Console jest bardzo przydatnym, bezpłatnym narzędziem od Google. Dzięki niemu:
Aby dodać Twój sklep online stworzony na oprogramowaniu WooCommerce, wykonaj poniższe kroki.
Na pozycjonowanie sklepu WooCommerce wpływ ma mnóstwo czynników. Od początku istnienia sklepu powinieneś mieć na uwadze jego optymalizację SEO. Dzięki temu unikniesz wdrażania zmian, które mogą mieć wpływ na funkcjonowanie witryny. To, jaki motyw wybierzesz, ma ogromne znaczenie dla WooCommerce SEO.
Przed wdrożeniem danego rozwiązania przetestuj je w wersji demonstracyjnej. Żeby nie popełnić błędu podczas selekcji szablonu graficznego, zwróć uwagę na kilka cech.
Dzięki motywom możesz w łatwy sposób stworzyć estetyczny i użyteczny sklep WooCommerce. W sieci znajdziesz mnóstwo przykładów szablonów graficznych przygotowanych specjalnie dla tego oprogramowania. Za każdym razem zweryfikuj ich opinie i jakość.
Na stronie ThemeForest istnieje ponad tysiąc motywów dla WooCommerce, których ceny zaczynają się od kilkunastu dolarów. Jeżeli zależy Ci na darmowym rozwiązaniu, skorzystaj z bazy dostępnej w panelu administratora sklepu.
Audyt SEO to szczegółowa analiza strony, która ma przede wszystkim na celu określenie obszarów wymagających poprawy w Twoim sklepie online. Dzięki niemu zweryfikujesz również postępy w optymalizacji SEO WooCommerce.
Audyt zakłada ocenę obszernej liczby czynników, które są kluczowe dla robotów sieciowych podczas ewaluacji serwisów. Bada zgodność strony ze standardami Google i innymi najlepszymi praktykami tworzenia witryn internetowych.
W sieci możesz znaleźć wiele narzędzi, które są w stanie przetestować Twój sklep na oprogramowaniu WooCommerce. Listę najpopularniejszych z nich prezentujemy poniżej.
Wiele z tych rozwiązań jest płatnych i przeznaczonych dla specjalistów. Należy posiadać wiedzę na temat SEO WooCommerce, aby wykorzystać je jak najlepiej. W innym wypadku informacje w nich zawarte nie będą przydatne.
Skorzystaj z audytu SEO przygotowanego przez specjalistów SEMPIRE. Niezobowiązująca analiza Twojego sklepu wraz z omówieniem przybliży Ci prawdziwe możliwości i pokaże niewykorzystany potencjał.
Research i plan słów kluczowych to jedne z pierwszych kroków do optymalizacji każdego sklepu internetowego WooCommerce. Dzięki dokładnie opracowanej strategii i odpowiednio dobranym słowom kluczowym Twoja strona będzie wyświetlała się wysoko na frazy powiązane z Twoim biznesem. Dzięki temu pozyskasz wartościowy, wysoko konwertujący ruch.
Słowa kluczowe to inaczej hasła lub zapytania wprowadzane przez użytkowników w okno wyszukiwarki Google. Mogą przybierać bardzo różną formę. Wyróżnia się:
Najlepszy plan fraz kluczowych przygotujesz, kierując się poniższymi wskazówkami.
Intuicyjna nawigacja to jeden z najważniejszych elementów w Twoim sklepie WooCommerce. Dzięki niej użytkownicy mogą się łatwo poruszać i szybko znajdować interesujące ich produkty. Źle zbudowana nawigacja pogarsza wrażenia klientów, przez co spada sprzedaż, a współczynnik odrzuceń wzrasta.
Dodatkowym atutem poprawnej nawigacji jest jej wpływ na linkowanie wewnętrzne serwisu. Jest to aspekt, który pomaga robotom sieciowym Google zrozumieć architekturę sklepu i ułatwia zaindeksowanie strony. Ma to korzystny wpływ na pozycjonowanie WooCommerce.
W sklepie internetowym nawigacja przybiera bardzo różne formy. Jej poprawna konfiguracja będzie kluczowa dla Twoich klientów i Googlebota. Wyróżnia się:
Każda nawigacja powinna być zoptymalizowana na podstawie kilku złotych zasad.
Menu główne dostępne w podstawowej wersji witryny możesz edytować w panelu administratora, wykonując poniższe kroki:
Kategorie produktów w strukturze sklepu WooCommerce pełnią jedną z najważniejszych funkcji. Skupiają produkty w grupy, przez co łatwiej nawigować po Twoim serwisie. Dzięki odpowiednim nazwom podstron kategorii klienci łatwiej znajdą produkty, które ich interesują.
Odpowiednie nazwy tworzy się również dla robotów sieciowych Google. Zawierając wszystkie potrzebne informacje w nazwie kategorii i frazę kluczową, dostarczasz wyszukiwarkom szerszego kontekstu i informacji o tematyce danej podstrony.
Aby podstrony były dobrze zaindeksowane i intuicyjne dla klientów, kieruj się poniższymi wskazówkami.
Konfiguracji nazw kategorii dokonasz w panelu administratora sklepu.
Nazwy produktów często są traktowane po macoszemu przez osoby prowadzące sprzedaż online. Nie przykłada się do nich większego znaczenia i jest to duży błąd. Karty produktowe odpowiadają średnio za większość sesji w sklepach internetowych. Ich optymalizacja zaczyna się właśnie od ustawienia poprawnych nazw towarów.
Stosuj pełne nazwy produktów w swoim sklepie WooCommerce. Powinny one zawierać wszystkie niezbędne informacje, aby wyszukiwarka Google mogła poprawnie odczytać, jaki produkt znajduje się na stronie.
Pamiętaj, że na kartę produktu trafiają zwykle użytkownicy o sprecyzowanych wymaganiach, będący często na końcowym etapie ścieżki zakupowej. Dlatego najczęściej wpisują stosunkowo dokładne frazy w Google.
Zwróć uwagę na to, aby nazwy produktów w Twojej witrynie zawierały informacje, takie jak:
Nazwy produktów ustawisz bezpośrednio na ich stronach, przechodząc do „Produkty” → „Wszystkie produkty” i wybierając daną pozycję z listy lub dodając nową.
Plik robots.txt jest plikiem tekstowym zapisanym w katalogu głównym serwera sklepu. Powinien znajdować się pod adresem: TwojaDomena.pl/robots.txt. W jego treści zawarte są dyrektywy dla robotów sieciowych, które skanują Twój sklep internetowy na oprogramowaniu WooCommerce.
Dzięki niemu możesz przekazać konkretnym crawlerom, do jakich zasobów i stron mają mieć dostęp, a do jakich nie. Jest to bardzo pomocny plik dla pozycjonerów podczas prowadzenia działań SEO dla WooCommerce.
Do głównych elementów robots.txt należą:
Najłatwiejszym sposobem na wygenerowanie pliku robots.txt jest zainstalowanie odpowiedniej wtyczki. Tak wygląda ten proces w rozwiązaniu Yoast SEO.
Zoptymalizowane adresy URL sklepu opartego na WooCommerce są niezwykle istotne zarówno w kontekście UX, jak i SEO.
Poprawnie skonfigurowane adresy URL są przyjazne dla użytkowników i robotów sieciowych analizujących Twoją stronę. Pomagają rozeznać się w zawartości strony, stanowią też niejako element nawigacji (pokazują domenę i katalog, w którym jest dana strona). Przyjazny adres witryny nie budzi też obaw użytkowników, kiedy widzą go po raz pierwszy w sieci.
Adres URL wyświetla się w SERP-ach nad tytułem strony.
Przyjazny adres URL w sklepie WooCommerce:
Zmiany domyślnego sposobu budowania linków w Twoim sklepie WooCommerce dokonasz w poniższy sposób.
Adresy URL dla kategorii, produktów czy informacyjnych podstron witryny możesz ustawić bezpośrednio w edycji danego elementu.
Przekierowania są doskonałym sposobem na zachowanie ruchu, kiedy zmieniasz adres URL danej podstrony lub tworzysz jej nową, aktualną wersję. Polegają one na przekazaniu informacji przeglądarce lub robotom sieciowym, że dana zawartość znajduje się pod innym adresem.
Dzięki temu klienci nie trafiają na ślepą uliczkę w postaci błędu 404 (ang. page not found – strona nieznaleziona). Wiele błędów tego typu skutkuje gorszą oceną jakości sklepu przez Google. Dzięki przekierowaniom jesteś w stanie zachować taką samą moc ruchu z odnośników, które przestały działać.
Przekierowanie typu 301 jest stałą formą przekierowania, natomiast 302 mówi o chwilowej zmianie w dostępności strony pod danym adresem.
Oto najczęściej spotykane przypadki w sklepach na oprogramowaniu WooCommerce, w których warto zastosować przekierowanie 301:
Przekierowania w Twoim sklepie na oprogramowaniu WooCommerce możesz wdrożyć na różne sposoby. Jeśli posiadasz wiedzę techniczną i dostęp do plików sklepu na serwerze, możesz zrobić to bezpośrednio poprzez edycję pliku .htaccess.
Wtyczka Yoast SEO umożliwia edycję pliku z poziomu panelu administratora. Wystarczy przejść do „Yoast SEO” → „Narzędzia” → „Edytor plików” i przewinąć do „plik .htaccess”. Aby wprowadzić przekierowanie, należy dodać w oknie odpowiednią regułę. Pomoże Ci w tym generator przekierowań .htaccess.
Jeżeli nie chcesz generować reguł, skorzystaj z łatwiejszego rozwiązania. Wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę, w której będziesz mógł podać stary i nowy adres, aby utworzyć przekierowanie. W tym poradniku użyjemy popularnego rozwiązania Redirection.
SEO wymaga, aby każda podstrona posiadała ustawione znaczniki TITLE i meta DESCRIPTION. Są one bardzo istotne, ponieważ wyświetlają się w SERP-ach. To pierwsze elementy strony, z którym mają styczność potencjalni klienci Twojego sklepu. Powinny być więc na tyle atrakcyjne i merytoryczne, aby zachęcały do odwiedzenia serwisu.
Jeżeli chcesz sprawdzić, jak tytuł i opis będą wyglądać w wynikach wyszukiwania i czy nie zostaną ucięte, skorzystaj z naszego narzędzia: podgląd tytułu i opisu strony w Google.
Najlepszy znaczniki TITLE skonfigurujesz, stosując poniższe zasady.
Atrakcyjne meta DESCRIPTOION napiszesz, kierując się poniższymi wskazówkami.
Znaczniki TITLE i DESCRIPTION w Twoim sklepie WooCommerce ustawisz na różne sposoby, w zależności od typu podstrony, dla której chcesz je wprowadzić. W dalszej części poradnika zaprezentujemy Ci, jak to zrobić.
Strona główna (ang. home page) sklepu WooCommerce to swego rodzaju wizytówka firmy. Jest miejscem, które prezentuje Twoją działalność. Można z niej przejść do pozostałych podstron sklepu. Mając to na uwadze, powinieneś ustawić dla niej odpowiedni tytuł i opis. Możesz to zrobić, korzystając z funkcjonalności w panelu administratora sklepu.
Każda kategoria i produkt w Twoim sklepie WooCommerce powinny mieć skonfigurowane opisy i tytuły w unikalny sposób. Pomogą Ci w tym wtyczki. Aby ustawić meta dane na stronach Twojego serwisu, skorzystaj z wtyczki Yoast SEO masowo:
Nagłówki (ang. headings) określane są przez znaczniki HTML od H1 do H6. Dzięki nim możesz wyznaczyć strukturę treści w swoim sklepie internetowym WooCommerce. Skorzystają na tym zarówno użytkownicy, którzy będą mogli łatwiej skanować tekst wzrokiem w poszukiwaniu niezbędnych informacji, jak i roboty analizujące tematyczność treści.
Nagłówki wyróżniają tekst – zawarte między znacznikami informacje mają inny styl. Tworzą też hierarchię informacji. H1 jest najważniejszy i stanowi tytuł strony, nie jest jednak tym samym co tag TITLE. Powinien występować tylko raz w treści. Pozostałe znaczniki są uporządkowane kolejno tak, jak na grafice poniżej.
Aby stworzyć najlepszą strukturę nagłówków i poprawić WooCommerce SEO, zastosuj poniższe wytyczne.
WooCommerce ustawia H1 dla stron kategorii i kart produktów jako ich nazwy wprowadzone w panelu administratora. Jeśli chcesz dodać nagłówki w treści, może wyglądać to w ten sposób:
Treści w sklepie internetowym mogą pełnić różne funkcje. Niektóre z nich mają charakter czysto informacyjny, inne z kolei sprzedażowy. Teksty są ważne dla użytkowników, ponieważ dostarczają im niezbędnych informacji na temat oferty sklepu i ułatwiają w ten sposób podjęcie decyzji zakupowej.
Są również bardzo ważnym elementem dla robotów Google, które sczytują treść na stronie, a dzięki zaawansowanym algorytmom dopasowują kontekst do słów kluczowych wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkę.
Istnieją trzy kluczowe miejsca w Twoim serwisie, w których treść powinna być potraktowana z dużą uwagą.
Strona główna (ang. home page) sklepu na oprogramowaniu WooCommerce jest wizytówką marki. Często jest też pierwszym miejscem, w którym klienci mają styczność z Twoją firmą. Sprawdź, jak stworzyć dobry opis na stronę główną.
Strony kategorii są szczególnym miejscem w sklepie, ponieważ skupiają produkty w grupy. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej nawigować po Twojej witrynie i porównywać artykuły. Osoby, które trafiają na strony kategorii, zazwyczaj nie wiedzą jeszcze, jaki produkt chcą kupić. Przygotuj dla nich treści, które pomogą im w wyborze.
Karty produktów to najczęściej odwiedzane strony w Twoim sklepie. Aby dostarczyć użytkownikom niezbędnych informacji i dostosować opisy produktów do wymagań Google, skorzystaj z poniższych wskazówek.
Rokrocznie na rynku pojawiają się różne urządzenia, które służą konsumentom do przeglądania treści w Internecie. Wiele z nich wprowadza nowe warianty rozmiarów ekranów. Szczególnie często można spotkać się z tym zjawiskiem w smartphone'ach i w innych technologiach mobilnych.
Wyszukiwania z przenośnych urządzeń stanowią ponad połowę globalnego ruchu w sieci (źródło: Statista).
Responsywność strony to nic innego jak jej dostosowanie do różnej wielkości ekranów. Świadczy o tym, że jest stworzona w zgodzie z metodologią RWD (ang. Responsive Web Design – responsywne projektowanie stron), czyli przystosowana do ekranów telefonów komórkowych, tabletów i monitorów komputerów.
Google, mówiąc o optymalizacji witryn, stawia nacisk na aspekt mobile-friendly (przystosowanie do urządzeń mobilnych). Dla wyszukiwarki priorytetowa jest prędkość ładowania na telefonach komórkowych. Jest to spowodowane stopniowo implementowanym od 2018 roku mobile first index.
Oznacza to, że roboty sieciowe najpierw sprawdzają wersję mobilną, a dopiero później desktopową Twojego sklepu WooCommerce.
Sprawdź i zoptymalizuj swój sklep WooCommerce dzięki poniższym wskazówkom.
Google negatywnie ocenia kopiowanie lub powielanie treści. Może ono przyjmować dwie formy:
W uporaniu się z wieloma przypadkami wewnętrznego powielania treści pomoże wdrożenie linków kanonicznych. Są to tagi rel="canonical", które pomagają określić, który adres URL jest reprezentatywny. Wybiera się go ze zbioru stron przedstawiających taką samą treść.
Może to nastąpić w przypadku występowania różnych form adresów (z lub bez www), stron kategorii z filtrami (modyfikują listę produktów, ale treść zostaje bez zmian) i produktów z różnymi wariantami.
Wiele wtyczek może wdrożyć linki kanoniczne za Ciebie. Robi to na przykład Yoast SEO. Jeżeli jednak chcesz ustawić link kanoniczny dla podstrony własnoręcznie, jest to również możliwe. Wystarczy, że wykonasz poniższe kroki.
Dane strukturalne (ang. Rich Snippets) to informacje, które pomagają robotom sieciowym Google lepiej poznać i zrozumieć zawartość sklepu na WooCommerce. Kategoryzują informacje, dostarczając w ten sposób danych do wyszukiwarek. Dane strukturalne są bardzo istotne w przypadku sklepów internetowych.
Rich snippets pozwalają pokazać na SERP-ach informacje takie jak:
Niosą one dużą wartość dla klienta. Dzięki nim może poznać produkt jeszcze przed kliknięciem odnośnika. Jest to również sposób na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania Google. Aby najbardziej skorzystać z danych rozszerzonych, włącz możliwość wystawiania ocen w Twoim sklepie WooCommerce.
Istnieje wiele różnych metod na wdrożenie danych strukturalnych do Twojego sklepu na WooCommerce. Jednym z nich jest skorzystanie z pomocy pluginu Yoast SEO. Wtyczka automatycznie implementuje rich snippets bez konieczności konfiguracji. Istnieje możliwość dodatkowych ustawień na stronie produktu lub wpisu w zakładce „Schemat” podczas edycji danej strony.
Mapa XML (sitemap.xml) sklepu WooCommerce to nic innego jak zbiór wszystkich adresów podstron Twojego serwisu. Dzięki niemu roboty sieciowe Google mogą dokonać indeksacji poszczególnych podstron.
Optymalizacja WooCommerce SEO ma na celu ułatwić robotom sieciowym Google przeanalizowanie i zaindeksowanie podstron serwisu. Dzięki zastosowaniu mapy XML Googlebot może dotrzeć do wszystkich adresów i zasobów, które wymagają dodania.
W najnowszych wersjach WP mapy witryny są automatycznie generowane, jednak aby mieć nad nimi kontrolę, najlepiej skorzystać z funkcjonalności wtyczek SEO WooCommerce.
Wygeneruj mapę strony, używając wtyczki Yoast SEO:
Mapa będzie dostępna pod zmodyfikowanym linkiem TwojaDomena.pl/sitemap.xml.
Po utworzeniu mapy warto dodać ją do Google Search Console, aby mieć dostęp do większej liczby funkcji tego narzędzia. Wystarczy, że wykonasz kilka poniższych kroków.
Grafiki są nieodzownym elementem każdego sklepu internetowego. Wizualny aspekt sprzedaży stanowi kluczowy czynnik podczas wyboru produktu czy odbieraniu baneru reklamowego. Obrazy mają również ogromne znaczenie z perspektywy pozycjonowania WooCommerce. SEO sklepu wymaga, aby zwrócić uwagę na kilka elementów optymalizacji obrazów.
Do kompresji zdjęć możesz wykorzystać darmowe narzędzia dostępne z poziomu przeglądarki internetowej. Są to na przykład img2go.com, tinypng.com i compressor.io. W przypadku dużej liczby zdjęć na stronie, których pojedyncza kompresja byłaby czasochłonna, skorzystaj z pomocy wtyczki. Smush to darmowy plugin, który masowo zoptymalizuje wszystkie obrazy na Twojej stronie. Będzie również na bieżąco kompresował nowe obrazy i doda funkcję lazy load.
Wykorzystaj wtyczkę, aby zoptymalizować rozmiar obrazów:
Tak jak wspominaliśmy, bardzo ważnym aspektem optymalizacji zdjęć jest również dodawanie do nich opisów alternatywnych, czyli tagów ALT, które pomagają nie tylko robotom sieciowym Google, ale również osobom posługującym się różnego rodzaju czytnikami ekranów. Dzięki nim osoby niewidome wiedzą również, co znajduje się na obrazie.
Atrybuty możesz wygenerować automatycznie, jeżeli korzystasz z wtyczki Rank Math lub innego dostępnego rozwiązania. Istnieje również możliwość ręcznego ustawienia opisów alternatywnych. Wystarczy, że przejdziesz do „Media” → „Biblioteka” i wybierzesz obraz, dla którego chcesz ustawić tekst alternatywny.
Prędkość ładowania strony to niezwykle istotny aspekt wpływający na jej pozycjonowanie. Jest to też główny element audytów sklepów internetowych. Zagadnienie optymalizacji wskaźnika wydajności (ang. performance) serwisu jest szczególnie istotne w tym poradniku, ponieważ użytkownicy WooCommerce często skarżą się na wolne działanie witryn.
Jedna sekunda więcej w czasie potrzebnym na ładowanie witryny sprawia, że liczba wyświetleń zmniejsza się o 11% (źródło: Envisage Digital). Wydajność ma więc bezpośrednie odzwierciedlenie w ruchu i samej sprzedaży. Dodatkowo 64% konsumentów, którzy są niezadowoleni po wejściu na stronę Twojego sklepu, kolejny raz zrobi zakupy gdzieś indziej (źródło: WebTribunal).
Prędkość sklepu WooCommerce można badać pod wieloma czynnikami, które sprawdzają specjalne narzędzia do testów, takie jak GTMetrix czy Google SpeedInsighte. Są to:
Wskaźniki te mogą nakierować pozycjonerów w stronę obszaru, który wymaga optymalizacji. Działania prowadzone w celu poprawy wydajności strony mogą dotyczyć szerokiego spektrum. Problemem może być wolna komunikacja serwisu z serwerem, zbędny kod HTML czy obciążenie strony przez multimedia.
Optymalizacja szybkości i wydajności WooCommerce może przebiegać w następujący sposób.
Bezpieczeństwo w sklepach internetowych jest bardzo ważne dla klientów i dla wyszukiwarki Google, która nie chce narażać swoich użytkowników na zagrożenie ze strony witryn wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.
Kiedy klienci dokonują płatności na Twojej stronie WooCommerce i wprowadzają na niej swoje dane osobowe, musisz szczególnie zwrócić uwagę na konieczne zabezpieczenia.
Przez to, że oprogramowanie WooCommerce posiada otwarty kod źródłowy, wielu hakerów może próbować to wykorzystać. Oto kilka sposobów na to, aby ograniczyć zagrożenie.
Link building to jedno z najważniejszych zadań, jakie stoją przed SEO WooCommerce. Polega na pozyskiwaniu wartościowych odnośników do Twojej witryny z szanowanych, wiarygodnych źródeł. Witryny, które Google ocenia jako wartościowe, dzielą się w ten sposób renomą z linkowanymi stronami. Dają też możliwość na przeniesienie ruchu na Twoją stronę.
Linki umieszczane na stronach mogą posiadać różne atrybuty, które są informacją dla robotów sieciowych, jak mają potraktować dany odnośnik.
Jeżeli chcesz prowadzić efektywny link building dla sklepu WooCommerce, skup się na najlepszych źródłach dla Twojego sklepu. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej znanych i cenionych miejsc na pozyskiwanie linków wychodzących.
Oprogramowanie WordPress, na którym stworzony jest sklep WooCommerce, daje niezwykłe możliwości w ramach prowadzenia firmowego bloga. Był to zresztą główny cel uruchomienia tego systemu. Blog jest niezwykle ważnym elementem content marketingu (marketingu treści), dzięki któremu możesz w istotny sposób poprawić widoczność swojego sklepu.
Wystarczy, że zaczniesz publikować artykuły odpowiadające potrzebom Twoich klientom i przyciągające użytkowników szukających informacji związanych z Twoją ofertą. Blogowanie ma mnóstwo zalet – od tworzenia wizerunku Twojego brandu, przez linkowanie wewnętrzne, do zwiększania ruchu i sprzedaży. Tworząc i publikując treści na firmowym blogu, stosuj się do poniższych rad.
Atrybut hreflang służy do poinformowania robotów sieciowych Google i przeglądarek, że sklep WooCommerce jest w różnych wersjach językowych. Dzięki temu Twoje adresy URL będą wyświetlane w poprawnej wersji językowej w wynikach dla danego regionu.
W najprostszy sposób możesz wdrożyć to rozwiązanie, korzystając z bezpłatnego rozszerzenia Polylang. Używa wbudowanych funkcji WP, przez co nie obciąża pracy strony.
Jeżeli jesteś sprzedawcą działającym również stacjonarnie, pomocne będzie również założenie konta Google Moja Firma. Dzięki temu będziesz wyświetlać się w lokalnych wynikach wyszukiwania w Mapach Google.
Jest to bardzo ważne dla zwiększania widoczności Twojego sklepu WooCommerce, ponieważ około 46% zapytań w Google to te o charakterze lokalnym (źródło: HubSpot).
Aby rozwijać SEO lokalne zastosuj poniższe kroki.
SEO to zestaw wielu technik, z czego niektóre są łatwiejsze do wdrożenia, a inne wymagają zaawansowanej wiedzy na temat sposobu działania wyszukiwarki i jej czynników rankingowych. W każdym wypadku, aby optymalizacja SEO WooCommerce mogła przebiec pomyślnie, powinna być dobrze zaplanowana.
Pozycjonowanie na własną rękę sklepu WooCommerce może przynieść odwrotne skutki. Instalowanie zbyt dużej liczby wtyczek jest tendencją osób samodzielnie prowadzących sklepy. Bez doświadczenia możesz wdrożyć zmiany, które negatywnie odcisną się na pozycji Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania Google lub spowodują całkowitą utratę jego widoczności.
Specjaliści SEO korzystają z rozbudowanych i kosztownych narzędzi, które są dodatkowym atutem w monitorowaniu i modyfikowaniu skutecznej strategii. Warto jeszcze wspomnieć o konkurencyjności branży. Jeżeli inne sklepy na WooCommerce sprzedające podobne produkty angażują do pozycjonowania agencję, bardzo trudno będzie im dorównać. Jeżeli jednak jesteś pionierem w swojej dziedzinie, szansa na sukces w zwiększaniu widoczności jest większa.
Pewność skutecznego pozycjonowania i satysfakcjonujących efektów pracy daje Ci współpraca ze sprawdzoną agencją. Powierzając SEO WooCommerce doświadczonym specjalistom, masz gwarancję wykorzystania pełnego potencjału i zastosowania najlepszych praktyk promowania sklepów w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie sklepu WooCommerce jest jedną z najlepszych metod na promocję serwisu online. Daje długoterminowe efekty i zapewnia duży zwrot z inwestycji. Wymaga jednak stosunkowo więcej czasu, niż niektóre pozostałe formy marketingu.
To, ile trzeba będzie czekać na efekty pozycjonowania strony, zależy w dużej mierze od:
Przyjęło się mówić w branży, że na pierwsze efekty działań SEO czeka się zazwyczaj 3 miesiące. Warto jednak podkreślić, że ta metoda promocji osiąga pełen potencjał przy dłuższej współpracy. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, przeczytaj nasz artykuł na temat szybkiego pozycjonowania.
Proces optymalizacji SEO WooCommerce jest bardzo trudny i może przysporzyć wielu problemów. Skuteczność działań pozycjonerskich zależy od uwzględnienia wszystkich szczegółów, które wiążą się z poprawą widoczności sklepu online.
Odpowiednia konfiguracja musi być dostosowana do danej branży, wielkości biznesu i algorytmów Google, które ulegają ciągłym aktualizacjom i zmianom.
Powierzając usługę pozycjonowania sklepu WooCommerce naszej firmie, możesz liczyć na zaangażowanie specjalistów z wielu dziedzin i dedykowanych opiekunów projektu. Oferujemy darmowy audyt SEO sklepu, przeprowadzamy analizę konkurencji i prowadzimy szkolenia z zakresu marketingu internetowego.
Umów się na spotkanie z naszym Specjalistą i zacznij promować swój sklep WooCommerce efektywnie!
Ocena artykułu:
4.99 / 5 według 266 opinii
Przedstawimy strategię i wypromujemy Twój biznes. Daj nam znać o swoim projekcie!